Veti surulliseksi / hiljaiseksi

  • 1 443 099
  • 4 839

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Mun mielestä ketjun aiheeseen liittyen on hyvin surullista, että alaikäisiä kuolee tulipalossa.

Mutta ajatusmaailmansa kullakin...
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
On todella surullista



Nimenomaan. Idiootit netissä vielä syyllistävät aikuista tilanteesta, joka ei ole mitenkään poikkeuksellinen.

16-vuotias jätetään lapsenvahdiksi lomamatkalla, jotta vanhemmat saavat olla yön baarissa? Jos tämä on normaalia sun perheessä, niin tuskin tätä kannattaa sen enempää jatkaa...
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
16-vuotias jätetään lapsenvahdiksi lomamatkalla, jotta vanhemmat saavat olla yön baarissa? Jos tämä on normaalia sun perheessä, niin tuskin tätä kannattaa sen enempää jatkaa...

Ei ole, kun ei edes ole noin vanhoja lapsia, enkä enää jaksa notkua baareissa myöhään. En kuitenkaan paheksu. Kyllä lapsenvahteja käytetään, jotta edes joskus päästäisiin jonnekin. Mikä vika 16-vuotiaassa ja yhdessä menoillassa?
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
16-vuotias jätetään lapsenvahdiksi lomamatkalla, jotta vanhemmat saavat olla yön baarissa? Jos tämä on normaalia sun perheessä, niin tuskin tätä kannattaa sen enempää jatkaa...
Tuo on varmaan normaalimpaa kun epänormaalia, että joku opiskelija tulee tienaamaan taskurahoja lapsenvahtikeikasta, että vanhemmat pääsee juhlimaan. Ei tietenkään jatkuvasti, mutta joskus.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Kyllähän mekin vietettiin joitain öitä ilman vanhempia kun minä olin 16-vuotias ja sisarukset nuorempia. Ei meidän vanhemmat ryyppäämässä olleet vaan sukuloimassa ja kun meitä ei huvittanut lähteä niin saatiin jäädä kotiin. Ei siinä mitään ihmeellistä ollut... Minä olin vastuullinen (ja tylsä) ja osasin laittaa ruokaa. Veli kutsui pari kaveria (luvan kanssa) jotka tiedettiin OK tyypeiksi. Pojat valvoi yöt ja katseli kauhua ja torkkui päivisin. Siskolla ja minulla oli omia kavereita yötä mutta me taidettiin nukkua yöt ja päivisin kiusattiin poikia metelöimällä ja pyytämällä heitä vähän väliä syömään (kun yrittivät ottaa torkkuja). Voi niitä aikoja... En tiedä millainen polemiikki siitä olisi tullut jos jotain olisi sattunut kun kolme alaikäistä lasta oli jätetty jopa viikonlopuksi kotiin keskenään... Ei sitä tullut yhtään pelättyä ja kaikki meni mukavasti.
 
Viimeksi muokattu:

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyllähän mekin vietettiin joitain öitä ilman vanhempia kun minä olin 16-vuotias ja sisarukset nuorempia. Ei meidän vanhemmat ryyppäämässä olleet vaan sukuloimassa ja kun meitä ei huvittanut lähteä niin saatiin jäädä kotiin. Ei siinä mitään ihmeellistä ollut... Minä olin vastuullinen (ja tylsä) ja osasin laittaa ruokaa. Veli kutsui pari kaveria (luvan kanssa) jotka tiedettiin OK tyypeiksi. Pojat valvoi yöt ja katseli kauhua ja torkkui päivisin. Siskolla ja minulla oli omia kavereita yötä mutta me taidettiin nukkua yöt ja päivisin kiusattiin poikia metelöimällä ja pyytämällä heitä vähän väliä syömään (kun yrittivät ottaa torkkuja). Voi niitä aikoja... En tiedä millainen polemiikki siitä olisi tullut jos jotain olisi sattunut kun kolme alaikäistä lasta oli jätetty jopa viikonlopuksi kotiin keskenään... Ei sitä tullut yhtään pelättyä ja kaikki meni mukavasti.
Juu, aikanaan mekin oltiin siskojen kanssa ihan keskenään, eikä mitään hätää. Ja porukat työkavereiden kanssa radalla, siihen aikaan ihan normaalia. Tuolla kyllä jotain outoa. Ja surullista, ei mene kaikki aina niin kuin pitää. Mieli maassa moisesta.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Minä olin vastuullinen (ja tylsä) ja osasin laittaa ruokaa.

Mahtoikohan tuolla olla kaasuhellaa. Se on sellainen mitä pitää vähän tietää kuinka sitä käytetään.

Todella ikävä juttu, mutta on melkoisen uskomatonta väittää, että 16-vuotias ei voisi olla vastuussa mistään ja olisi jotenkin huono perhe-elämä ja alkkisfaija.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mahtoikohan tuolla olla kaasuhellaa. Se on sellainen mitä pitää vähän tietää kuinka sitä käytetään.

Ei mitään hajua, mutta vahva veikkaus on, että ei ollut. Aika vähän noita käytetään enää noissa lomakeskusten mökeissä, kun maksavat asiakkaat kuitenkin arvostavat nykyaikaisia keittiövarustuksia.

Todella ikävä juttu, mutta on melkoisen uskomatonta väittää, että 16-vuotias ei voisi olla vastuussa mistään ja olisi jotenkin huono perhe-elämä ja alkkisfaija.

Juuri näin. Onneksi vietin oman lapsuuteni 1980-luvulla ja nuoruuteni 1990-luvulla. Omat vanhempani eivät olleet alkoholisteja, eivätkä käyneet "viihteellä", pois lukien ehkä 1-2 kertaa vuodessa jonkun yhdistyksen juhlassa. Sieltäkin kotiutuivat viimeistään puolilta öin, eivätkä olleet mitenkään humaltuneet, joskaan eivät toki ajokunnossakaan olleet. Kun olimme pienempiä lapsia, meillä oli lapsenvahtina naapurin tyttö, yläasteikäinen. Kun olimme yläasteikäisiä, katsottiin jo, että pärjäämme yksinkin. Lukioikäisenä taisin olla jopa viikon itsekseni, kun perheloma Kanarialla ei enää kiinnostanut.

Onneksi olin tuon ajan lapsi. Silloin luotettiin vielä ihmisiin, eikä haettu automaattisesti vikaa ja syytä vanhemmista. Nykyään olisin varmaan ollut huostaanotettu monta kertaa. Ja tuosta viikon yksinolosta lukioikäisenä, niin minulla oli tasan tarkkaan tieto, että mihin soittaa hätätilanteessa, samaten naapurit olivat aivan pensasaidan takana, osasin tehdä ruokaa ja hanasta tuli vettä. Täysi-ikäisyyteen oli neljä kuukautta...

Miten muuten tänä päivänä? Onko vielä normaalia, että lapsi tulee koulusta omilla avaimillaan suoraan kotiin, vaikka vanhemmat ovat vielä töissä? Kavereitakin saattaa tulla, tai lapsi pistää viestin vanhemmilleen, jos lähteekin muualle? 1980-luvulla viesti hoidettiin jättämällä lappu pöydälle, nykyään käytetään kai kännyköitä, jos näin saa vielä menetellä.

Kysyn tätä ihan siksi, että minulla ei ole lapsia, ja tietämykseni asiaan perustuvat lähinnä omiin epämääräisiin havaintoihini, ja joihinkin Internetin ihmeellisessä maailmassa kohtaamiini paskamyrskyihin.

Vetää joka tapauksessa hiljaiseksi tämä jatkuva ylihuolehtiminen ja kanssaihmisten syyllistäminen ja leimaaminen. Nytkin tapahtui helvetin surullinen onnettomuus, ja hyvin todennäköisesti kuolleita olisi tullut siltikin, vaikka koko porukka olisi ollut paikalla.

EDIT: Ilmeisesti missään ei ole vahvistettu edes tätä baarissa oloa, jonka oletin virheellisesti olevan julkista tietoa, kun tätä niin monessa viestissä käsiteltiin. Lasten huoltaja (yksi henkilö) ei siis ollut mökissä. Saattoihan hän olla vaikka tapaamassa tuttaviaan lähiseudulla?
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
16-vuotias jätetään lapsenvahdiksi lomamatkalla, jotta vanhemmat saavat olla yön baarissa? Jos tämä on normaalia sun perheessä, niin tuskin tätä kannattaa sen enempää jatkaa...

Mikä tässä on ongelma? Se, että vanhemmat ovat mahdollisesti ystäviensä tai sukulaistensa kanssa hetken vapaalla? Ei baarissa käyminen tarkoita automaattisesti sitä, että siellä vedetään itsensä ihan sammumispisteeseen. Vai oliko ongelma siinä, että 16-vuotias oli lapsenvahtina?

Jos tuo lapsenvahdin ikä oli ongelma, niin kannattaa laittaa heti palautetta Mannerheimin Lastensuojeluliitolle. Heillä kun 16 vuotta on ikäraja, jolla pääsee lapsenvahdiksi:

Voiko teinille jättää lapset hoitoon? Vanhemman kannattaa olla tuntosarvet pystyssä

Vaikka MLL:n hoitajien on oltava vähintään 16-vuotiaita, Liuski-Ursin ei pidä sitä silti yleispätevänä ikärajana. Nuoren kypsyminen vastuulliseksi on yksilöllistä, mutta Liuski-Ursinin mukaan usein ylä-asteella nuori alkaa olla valmis ottamaan hieman enemmän vastuuta.

– Asia riippuu siitä, onko kyseessä perheen lähisukulainen, veli tai sisko. En sanoisi, että raja on juuri 16 vuotta, sillä nuorempikin voi olla hyvin noheva ja vastuullinen.

EDIT: Tähän sama kuin edelliseen viestiini: ilmeisesti missään ei ole vahvistettu edes tätä baarissa oloa, jonka oletin virheellisesti olevan julkista tietoa, kun tätä niin monessa viestissä käsiteltiin. Lasten huoltaja (yksi henkilö) ei siis ollut mökissä. Saattoihan hän olla vaikka tapaamassa tuttaviaan lähiseudulla?
 
Viimeksi muokattu:

teppana

Jäsen
Mitä hemmettiä? 16-vuotias on täysin pätevä kaitsemaan lapsia. Herranjumala 14-vuotias voi jo olla palkattu lapsenvahti parille alle 10-vuotiaalle. Nyt jotain järkeä näihin juttuihin.

Ja baarissa käyminen esim. lomamatkalla on täysin normaalia toimintaa. Ei siellä tarvi (eikä nykyään moni edes sitä tee) päätä vetää täyteen vaan voi kuunnella musiikkia, tavata ihmisiä ja pelailla vaikka pelejä.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Kyllähän tuo Levin tulipalo vetää hiljaiseksi, jos nuo huhut nyt toteutuvat. Vanhemmat baarissa ja alaikäiset mökissä. Kolme palanut ja yksi päässyt pakoon. Näin sitä vanhemmuutta hoidetaan.

Mutta sinänsä ikävää, kuka tahansa onkaan mökissä palanut....
En oikein näe mitään mieltä tällaisessa manaamisessa, kun faktat ovat kovastikin epäselvät. Tuo alaikäinen on myös ihan naurettava kommentti, kun skaala on 0-17v.
Niin, en näe tuossa mitään poikkeuksellista. Kouluikäiset lapset, joita valvomassa melkein täysi-ikäinen.
No, lueppa nyt uutisia ja manaa sitten....
Mun mielestä ketjun aiheeseen liittyen on hyvin surullista, että alaikäisiä kuolee tulipalossa.

Mutta ajatusmaailmansa kullakin...

Ajatusmaailmansa kullakin. Uskon, että kenen tahansa tänne kirjoittajan, miksei myös muidenkin kuin tänne kirjoittavien, mielestä Levin tulipalo on kokonaisuutena hyvin surullista. Väitän kuitenkin, että kukaan sinun eilisen kommentin (ylinnä oleva lainaus) jälkeen kommentoinut ei ole vähätellyt tuota uutisen surullisuutta vaan alla olevaa kommenttia, jota vielä myöhemmissä viesteissä yritit jotenkin seivata, että et joutuisi myöntämään kirjoittaneesi alun perin vähän tosi typerästi.

Kyllähän tuo Levin tulipalo vetää hiljaiseksi, jos nuo huhut nyt toteutuvat. Vanhemmat baarissa ja alaikäiset mökissä. Kolme palanut ja yksi päässyt pakoon. Näin sitä vanhemmuutta hoidetaan.
 

Rara

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Käsittämättömän surullinen tapaus. Sitä voi vain kuvitella millaista on menettää oma lapsi saatikka, että niitä menee kolme kerralla.. Miten tuosta voi selvitä..

Perhesurmat ovat asia erikseen enkä muista onko niissäkään missään kolmea sisarusta kuollut, mutta eihän tällaista kohtaloa ole tässä maassa tainnut käynyt sitten Kaakkois-Aasian tsunamin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Perhesurmat ovat asia erikseen enkä muista onko niissäkään missään kolmea sisarusta kuollut, mutta eihän tällaista kohtaloa ole tässä maassa tainnut käynyt sitten Kaakkois-Aasian tsunamin.

Minulle on jäänyt jostain syystä mieleen yksi tapaus ehkä noin 25 vuoden takaa. Olin silloin joko yläasteella tai lukiossa. Silloin jossain päin Suomea (utuinen muistikuva, että Ilmajoella) sattui tapaus, jossa tulipalo vei muistaakseni samasta perheestä vanhemmat, isovanhemmat ja sisarukset yhtä lukuunottamatta. Olisiko ollut niin, että ainoa pelastunut oli vielä alle kouluikäinen. Vaikka olinkin tuolloin olevinani nuori ja kova jätkä, niin kyllä tuo silloin oli järkyttävä uutinen, kun tuo kerran jäi mieleen.

Edit: muistin muuten oikein, mutta vuosi oli 1993, eli olin vasta lopettelemassa ala-astetta. Kuusi kuollutta, eli vanhemmat, isovanhemmat ja kaksi sisarusta. Kuusivuotias pelastui ikkunasta. Helsingin Sanomien arkistosta löysin sovelluksella. Linkkiä ei ole laittaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Surullinen tapaus todellakin tuo uutinen, sattui itselläkin eilen silmään. Mitä tuohon vahtimiseen tulee, itse olen ollut illan pitkälle yöhön vanhempien sijaisena kymmenvuotiaana sisarusteni ja serkkujeni päällysmiehenä, setti oli viisi 4-9 -vuotiasta. Enpä voisi kuvitellakaan jättäväni itse kuutta lasta korpeen tuolla ikähaitarilla varsinkaan, mutta hei, ennen oli paremmin! Sen sijaan ihan mielelläni jäin 14-vuotiaana yksin paimentamaan 10- ja 8-vuotiaita sisaruksiani viikonlopuksi, kun siihen kuului kuitenkin pizzarahat palkaksi.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Enpä voisi kuvitellakaan jättäväni itse kuutta lasta korpeen tuolla ikähaitarilla varsinkaan, mutta hei, ennen oli paremmin! Sen sijaan ihan mielelläni jäin 14-vuotiaana yksin paimentamaan 10- ja 8-vuotiaita sisaruksiani viikonlopuksi, kun siihen kuului kuitenkin pizzarahat palkaksi.

Hesarin NYT-liitteessä oli jo vuosia sitten hyvä listaus mitä ennen sai tehdä eikä nykyään tulisi kuuloonkaan. En muista yksityiskohtia, mutta liittyi nimenomaan tähän ylisuojelevuuteen. Ennen ei haitannut, jos tuli pari naarmua tai kengät kastui, vaikka olinkin joskus arestissa sen takia.

Kävin äsken kaupassa ja vastaan tuli todella nuori lapsi potkulaudalla millä oli kypärä päässä. Nämä eivät käytä ollenkaan pyöräilessä, mutta välillä voi aina jonkun bongatakin. Näin se maailma muuttuu.
 

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIMARS
Kyllähän tuo Levin tulipalo vetää hiljaiseksi, jos nuo huhut nyt toteutuvat. Vanhemmat baarissa ja alaikäiset mökissä. Kolme palanut ja yksi päässyt pakoon. Näin sitä vanhemmuutta hoidetaan.

Mutta sinänsä ikävää, kuka tahansa onkaan mökissä palanut....
Tuliko tuossa selvää että mistä se tulipalo on syttynyt? Jos palo on itse aiheutettu, vanhemmat voi ottaa kontolleen mutta jos kyseessä olisi onnettomuus, pahimmillaan meillä olisi vain kaksi uhria enemmän.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tuliko tuossa selvää että mistä se tulipalo on syttynyt? Jos palo on itse aiheutettu, vanhemmat voi ottaa kontolleen mutta jos kyseessä olisi onnettomuus, pahimmillaan meillä olisi vain kaksi uhria enemmän.

Poliisi on ilmoittanut, että rikosta ei epäillä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kävin äsken kaupassa ja vastaan tuli todella nuori lapsi potkulaudalla millä oli kypärä päässä. Nämä eivät käytä ollenkaan pyöräilessä, mutta välillä voi aina jonkun bongatakin. Näin se maailma muuttuu.

Potkulauta onkin fiksu käyttäessään kypärää.

Huumori sinänsä. Tämä ylisuojelu todellakin hämmästyttää. Tilastojen valossa yhteiskunta on monella mittarilla turvallisempi kuin ennen, mutta pelko saa nykyään vallan välillä jo ihan uskomattoman helposti mennen jo vainoharhaisuuden puolelle. Pahimmillaan ketä tahansa ohikulkijaa saatetaan sosiaalisessa mediassa epäillä varkaaksi, hulluksi, lapsiinsekaantujaksi tai kaikiksi niistä. Tänään on kuitenkin ollut se päivä, jolloin ihmiset luottavat sokeasti toisiinsa. Se ei johdu eduskuntavaaleista, vaan palmusunnuntaista. Nyt on osasta vanhempia ihan OK, että lapset juoksevat ympäri oman lähialueensa talojen lisäksi myös kärjistetysti sanottuna viereiset lähiöt. Vanhempia ei ilmeisesti pelota yhtään, vaikka siellä oven takana saattaakin olla ties mikä hullu...
 

Snacilep

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahen Pelicans, Leijonat, Ukraina
Notre Damen tulipalo. Kerkesin onneksi näkemään sen ehjänä käydessäni Pariisissa.
 
Viimeksi muokattu:

Hera80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Virkapukuista poliisia olen heittänyt tuolilla

Kyllähän tämä vetää hiljaiseksi. Kertakaikkiaan. Nuoret, jotka luette palstaa, älkää ikinä loukatko kenenkään fyysistä koskemattomuutta. Huh huh. Ja sama mies kehtaa valittaa koiranpaskoista samalla kun heittelee ihmisiä tuoleilla.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllähän tämä vetää hiljaiseksi. Kertakaikkiaan. Nuoret, jotka luette palstaa, älkää ikinä loukatko kenenkään fyysistä koskemattomuutta. Huh huh. Ja sama mies kehtaa valittaa koiranpaskoista samalla kun heittelee ihmisiä tuoleilla.

Tämä siis tapahtui muutama vuosi ennen syyskuun 11. päivän terrori-iskuja ollessani noin kymmenenvuotias rikollisenalku. Lähes Osama siis itsekin. Vielä lentäisin korkeammalle kuin muut. Ja niin edelleen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös