Mikael Granlund

  • 1 583 324
  • 3 113
Kausi 2018-2019, runkosarja, 34 peliä, 4+10=14

Kuten sanoin, niin tällä hetkellä Granlund on parempi pelaaja - verrataan sitten pelkästään tätä kautta tai edellistä kolmea. En kuitenkaan ole sitä mieltä, että 34 pelin otanta paljastaa pelaajan todellisen tason, varsinkin, kun Nylanderin sekä henkilökohtainen vetoprosentti (5,8 %) että on-ice-laukaisuprosentti (7,3 %) ovat selvästi urakeskiarvojen (10,4 ja 8,8 %) alapuolella.

(Vertailun vuoksi Granlundin edelliset 34 peliä ovat sujuneet tehoin 4 + 17 = 21. Tämä ei ole Mikenkään todellinen taso.)

Hupaisaa, että täällä pidetään Granlundia yhtenä NHL:n parhaista omalla pelipaikallaan, kun jo pelkästään Predatorsista löytyy kaksi häntä parempaa oikeaa laituria (Forsberg ja Arvidsson), joista Forsberg tosin molemmat laidat hallitsevana pelaa tällä hetkellä vasemmalla. Mikke on Nashvillen kaltaisessa huippujoukkueessa hyvä kärkikenttien täydentävä pelaaja ja pelaajatyypiltään (peliätekevä laituri) harvinaisemmasta päästä eli siksikin arvokas palanen. Luulisin, että hänet laitetaan Predsissä ainakin alkuun kakkoskenttään Turrisin ja Simmondsin kanssa, kun noista molemmat ovat enemmän maalin- kuin pelintekijätyyppiä, sekä koko kauden takunneeseen ykkösylivoimaan.

Granlund, viimeiset 3 kautta: 221 ottelua, 62 + 123 = 185 (0,84 pistettä/peli)
Forsberg, viimeiset 3 kautta: 197 ottelua, 78 + 83 = 161 (0,82 pistettä/peli)
Arvidsson, viimeiset 3 kautta: 199 ottelua, 86 + 71 = 157 (0,79 pistettä/peli)

Aika lähellä toisiaan kyseiset pelaajat ovat, kun pisteitä katselee. Ihan perustellun argumentin voi esittää sen puolesta, että Mikke on näistä kolmanneksi paras, mutta en sitä mitenkään itsestäänselvyytenä pitäisi.

Mitä tulee vertailuun Fialaan ja Nylanderiin, niin kyllähän heistä molemmat ovat ilman minkäänlaisia värilaseja parempia pelaajia NHL:ssä kuin Granlund heidän iässään oli. Se on toki vielä epäselvää, mikä tilanne on muutaman vuoden päästä - Granlundillahan kesti verrattaen kauan saada pelityylinsä sopimaan pieneen kaukaloon, kun taas Fiala ja Nylander ovat siinä onnistuneet paremmin. Tällä hetkellä Granlund on molempia edellämainittuja edellä, koska on pelaajana parhaassa iässään ja Fialan + Nylanderin parhaat vuodet ovat todennäköisesti vielä edessä. Täällä on ihmetelty, miten Wild sai Granlundista pelkästään Fialan, mutta minusta tuo treidi meni aika hyvin tasan. Nashville sai kaupan parhaan pelaajan juuri nyt, kun heillä on ikkuna auki, ja Fialasta on puolestaan iän ja sopparitilanteen myötä enemmän iloa Wildille. Fiala voi toki jämähtää nykyiselle tasolleen, mutta aika epätodennäköistä tuo lienee etenkin, kun Wildissä on odotettavissa enemmän vastuuta kuin materiaaliltaan laajemmassa Predatorsissa.

Taas on pakko olla eri mieltä :D

20-22-vuotias Fiala NHL:ssä: 198 ottelua, 44 + 52 = 96 (0, 48 pistettä/peli)
20-22-vuotias Granlund NHL:ssä: 158 ottelua, 18 + 70 = 88 (0,56 pistettä/peli)

Fiala ei erityisesti erotu edukseen samanikäiseen Granlundiin verrattuna: pelejä pääsi pelaamaan jonkun verran enemmän ja maalinteossa onnistui paremmin, mutta pisteidentehtailutahti kokonaisuudessaan hieman heikompi. Muistetaan vielä, että nämä olivat Mikelle sentterivuosia.

Fiala voi toki nousta Granlundin tasolle lähivuosina, mutta mikään takuu se ei ole. Nylanderia pidän näistä kolmesta selkeästi parhaana pelaajana samassa iässä.
 
Viimeksi muokattu:

müller

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viimeisen parin sivun perusteella voisi melkein luulla, että Granlund on vähintäänkin Ahon tasoinen pelaaja, ellei jopa parempi. Onhan se Granlund hyvä pelaaja, mutta ei todellakaan mitään NHL:n parhaimmistoa.

Ahon mainitsin siksi, koska hän on oikeasti todella hyvä suomalaisspelaaja. Olisin toki voinut mainita myös Rantasen.
 

Kaspo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mukava nähdä sukuhaarojeni mailta ponnistaneen Pikku-örnintien kaurapussin pääsevän vähän parempaan joukkueeseen. Onkin ruvennut kyllästyttämään koko Wild jostain syystä.

Voisivat muodostaa Salomäen kanssa dynaamisen duon?
 

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Mukava nähdä sukuhaarojeni mailta ponnistaneen Pikku-örnintien kaurapussin pääsevän vähän parempaan joukkueeseen. Onkin ruvennut kyllästyttämään koko Wild jostain syystä.

Voisivat muodostaa Salomäen kanssa dynaamisen duon?

Ei kai Mikke nyt minkään hädintuskin NHL-tason pelaajan kanssa mitään duoa ala muodostamaan? Eikös Salomäki ole vakionaama pressikatsomossa - silloin kun ei ole klesana?
 

Nick Neim

Jäsen
Ei kai Mikke nyt minkään hädintuskin NHL-tason pelaajan kanssa mitään duoa ala muodostamaan? Eikös Salomäki ole vakionaama pressikatsomossa - silloin kun ei ole klesana?
Mun käsittääkseni Salomäki nimenomaan pääsee aika kovalla prosentilla pelaavaan kokoonpanoon, kunhan ei ole loukkaantuneena. Miehellä vaan on kertynyt noita loukkaantumisia aikamoinen kasa tässä vuosien aikana.
 

jaakr

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Verrattuna Mikkeen? Koska viestissä verrattiin pelkästään näitä kahta pelaajaa. Tähän mennessä, Nylander on osoittanut olevansa Mikkeä parempi pelaaja kun verrataan iän perusteella. Se mikä lopputulos tulee olemaan, ei kukaan tiedä. Mutta viestissä jota lainasit, verrattiin Granlundia ja Nylanderia eikä muita pelaajia. Ei tässä mitään jarruja tarvitse painella kun tiedetään mitä Mikke teki samassa iässä ja tiedetään mitä Nylander teki samassa iässä.

En oikeastaan ymmärrä mitä koitat jankuttamisellasi saavuttaa, mutta se ei poista sitä faktaa, että Nylanderin urakehitys on laskusuunnassa. Mitään muuta en ole väittänyt.

Ja eiköhän olisi aika palata ketjun aiheeseen, joka ei ole Nylander.
 
Viimeisen parin sivun perusteella voisi melkein luulla, että Granlund on vähintäänkin Ahon tasoinen pelaaja, ellei jopa parempi. Onhan se Granlund hyvä pelaaja, mutta ei todellakaan mitään NHL:n parhaimmistoa.

Ahon mainitsin siksi, koska hän on oikeasti todella hyvä suomalaisspelaaja. Olisin toki voinut mainita myös Rantasen.

Miten määritellään NHL:n parhaimmisto? Eipä Granlund mikään liigan top-10 kenttäpelaaja, hyökkääjä tai edes laituri ole, mutta kuitenkin vähintään keskitason ykköskenttäläinen. Viimeisen kolmen kauden aikana 32. eniten pisteitä ja 42. paras pistekeskiarvo. Pystyy pelaamaan kaikkia tilanteita, molempia laitoja ja tarvittaessa sentteriä. Luotettava puolustuspäähän. Tässä Sportsnetin laadullisessa tilastoanalyysissä 15. paras oikea laitahyökkääjä (ennen tämän kauden alkua).

Ahoon ei kai kukaan ole tässä langassa vertaillut. Jotkut varmasti Mikkeä yliarvoivat tiettyjen historiallisten seikkojen vuoksi, mutta toisaalta yllättävän paljon näen myös mielestäni perusteetonta aliarviointia (en ainoastaan Jatkoajassa), jossa MG:tä pidetään "top-6-hyökkääjänä" tai jopa "middle-6-laiturina". Ykköskentän peluri tuo on useimmissa jengeissä, hyvissä jengeissä sitten luksusta kakkosessa.

(Aho on pelipaikallaan tällä hetkellä aika samaa top-15-tasoa mielestäni, mutta toki selkeästi Granlundia parempi pelaaja, koska senttereissä rima on aika paljon korkeammalla.)
 

teppana

Jäsen
En oikeastaan ymmärrä mitä koitat jankuttamisellasi saavuttaa, mutta se ei poista sitä faktaa, että Nylanderin urakehitys on laskusuunnassa. Mitään muuta en ole väittänyt.

Ja eiköhän olisi aika palata ketjun aiheeseen, joka ei ole Nylander.

Ehkä meillä meni ajatukset ristiin eikä nyt ymmärretä toisiamme. Palataan vain ketjun aiheeseen, joka ei tosiaan ole Nylander.
 

müller

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Miten määritellään NHL:n parhaimmisto? Eipä Granlund mikään liigan top-10 kenttäpelaaja, hyökkääjä tai edes laituri ole, mutta kuitenkin vähintään keskitason ykköskenttäläinen. Viimeisen kolmen kauden aikana 32. eniten pisteitä ja 42. paras pistekeskiarvo. Pystyy pelaamaan kaikkia tilanteita, molempia laitoja ja tarvittaessa sentteriä. Luotettava puolustuspäähän. Tässä Sportsnetin laadullisessa tilastoanalyysissä 15. paras oikea laitahyökkääjä (ennen tämän kauden alkua).

Ahoon ei kai kukaan ole tässä langassa vertaillut. Jotkut varmasti Mikkeä yliarvoivat tiettyjen historiallisten seikkojen vuoksi, mutta toisaalta yllättävän paljon näen myös mielestäni perusteetonta aliarviointia (en ainoastaan Jatkoajassa), jossa MG:tä pidetään "top-6-hyökkääjänä" tai jopa "middle-6-laiturina". Ykköskentän peluri tuo on useimmissa jengeissä, hyvissä jengeissä sitten luksusta kakkosessa.

(Aho on pelipaikallaan tällä hetkellä aika samaa top-15-tasoa mielestäni, mutta toki selkeästi Granlundia parempi pelaaja, koska senttereissä rima on aika paljon korkeammalla.)
Niin, sepä se kysymys onkin, että mitenkä NHL:n parhaimmistoon kuuluminen määritellään. Kuten itse sanoit, Granlund on vähintään keskitason ykköskenttäläinen. Onko keskitason ykköskenttäläinen sitten hyvä määritelmä NHL:n parhaimmistolle? Mielestäni Granlund kuuluu, ja on aina kuulunut, kategoriaan hyvä, muttei todella hyvä. Eli siitä olen samaa mieltä kanssasi siitä, että Granlund on keskitason ykköskenttäläinen, tai sitten vastaavasti luxus kakkoskenttäläinen. Se, että Granlund on ykköskentän peluri useimmissa jengeistä kertoo enemmän NHL:n parhaiden jengin tasosta, kuin Granlundin itsensä tasosta.

Tiedän kyllä, että Ahoon häntä ei kukaan verrannut, mutta minä vertasin, ja kirjoitin vielä syynkin tähän vertaukseen. Mutta sanotaanko näin, että jos itse kokoasin joukkueen NHL:n suomalaispelaajista, niin Granlund ei ykköskentässä pelaisi, vaan kakkoskentässä.
 

Jippo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Alkoi oikein harmittaa noi Karjala-lippis -jutut. Siis se, että jos fanittaa tai seuraa jonkun (suomalais-)pelaajan uraa on käytännössä leimamerkki sille, ettei jutuille ole käyttöä tällä palstalla.

Oma kirjoitushistoriani täällä on sen verran ohut, etten oletakaan kenenkään sitä tuntevan nimimerkin perusteella. Olen kuitenkin yrittänyt kirjoitella niin, että huomioin eri näkökulmat. Omasta mielestäni minä, eikä 95 prosenttia muistakaan suomalaispelaajan näkökulmasta kirjoittavista ei ole ansainnut haukkuja typeryydestä.

On supersupersuperärsyttävää, että esimerkiksi nyt Granlundin kohdalla sopivan ketjun miettiminen haukutaan toteamuksella, että joukkueen tehtävä ei ole maksimoida fanipoikien suosikin saldoja. Ai-v*tun-jaa? On tosi loukkaavaa edes vihjailla "meidän" luulevan niin. Myös fanipoika voi ymmärtää kokonaisuuden merkityksen.

Laineen ketju nyt on mennyt farssiksi since psychodad, joten siellä on turha puolustaa pelaajan näkökulmasta tehtyjä kirjoituksia NHL/tietty jengi -katsantoa vastaan.

Mutta ei please aloiteta samaa Miken ketjussa, vaikka yksittäisen ruotsalaisvihaajan äärinäkemys ärsyttäisi.
 
Viimeksi muokattu:

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Alkoi oikein harmittaa noi Karjala-lippis -jutut. Siis se, että jos fanittaa tai seuraa jonkun (suomalais-)pelaajan uraa on käytännössä leimamerkki sille, ettei jutuille ole käyttöä tällä palstalla.

Jos yleensä seuraa NHL:ää Suomesta käsin, niin sitä on joko Suomi-pelaajia kannattava karjalalippis-juntti, tai sitten ulkomaista seuraa ilman luontaista syytä fanittamaan lähtenyt mieshuora/gloryhunter (paitsi jos ei ole mies, niin etuliitteen voi jättää pois). Valitsepa niistä sitten. Itse olen karjalalippis, vakituista suosikkiseuraa ei ole vaan suomalaisten menestyminen maailmalla kiinnostaa. Niin ja tietysti ruotsalaisten menestymättömyys.
 

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Mun käsittääkseni Salomäki nimenomaan pääsee aika kovalla prosentilla pelaavaan kokoonpanoon, kunhan ei ole loukkaantuneena. Miehellä vaan on kertynyt noita loukkaantumisia aikamoinen kasa tässä vuosien aikana.

Tuskin hän silti Granlundin kanssa pelailee. Voisin kuvitella, että Granlund istutetaan top 6:een ja käsittääkseni Salomäellä ei tuloksentekoyksiköihin ole mitään asiaa, ylivoimasta puhumattakaan. En toki mene 100% varmaksi vannomaan, kun en älyttömästi Predatorsin pelejä katsele, enkä jaksa tilastoja kaivella.
 

_Samppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Liverpool FC.
Alkuun pidin hyvänä juttuna Miken siirtoa. Nyt kun olen vajaat 3 viimeistä sivua lukenut näitä juttuja, toivon että ois pysynyt Minnesotassa.
 

Taituri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington
Laitanpa oman lusikkani soppaan.
Myönnän heti, että en ihan näillä näppäimillä muista, milloin olisin viimeeksi katsonut kokonaisen Granlundin pelin, eli kompetenssia ei sen syvällisempään analyysiin ole, mutta itselleni on muodostunut vahvasti sellainen kuva tästä jätkästä, että kun Nashville pelaa pudotuspeleissä ratkaisupelejä, niin tämän jampan uskaltaa valmentaja heittää jatkoajalla askiin, ilman pelkoa, että olisi väärä jätkä kentällä.

Mikestä on välittynyt sellainen tietynlainen fiilis, että tiukassa paikassa tehdään oikeita asioita ja yllättäviäkin ratkaisuja, oikealla hetkellä (en todellakaan väitä, etteikö tällaisia kavereita ole enemmänkin), tehdään se tarvittava duuni ja painetaan vaikka ilmaveivit, jos ei muu auta!

Ja jotenkin nimenomaan tämä tietynlainen yllätyksellisyys ratkaisevilla hetkillä tekee pelaajasta todella mielenkiintoisen. Kaveri ei ole nopein, taitavin, suurin, paras laukomaan, mutta riittävän hyvä kaikilla osa-alueilla, että pystyy yksilötaidoillaan, pelirohkeudella ja älyllään tekemään aikas siistejä juttuja.

Tsemit Mikelle nääsvilleen ja verkot tötterölle!
 

Ralph

Jäsen
Alkoi oikein harmittaa noi Karjala-lippis -jutut. Siis se, että jos fanittaa tai seuraa jonkun (suomalais-)pelaajan uraa on käytännössä leimamerkki sille, ettei jutuille ole käyttöä tällä palstalla.
Ei vaan suomalaisten räikeä yliarviointi ja muun maalaisten, erityisesti ruotsalaisten, aliarviointi. Se on ainakin minun mielestäni Karjala-lippis-tason höpinää.
 
Ei vaan suomalaisten räikeä yliarviointi ja muun maalaisten, erityisesti ruotsalaisten, aliarviointi. Se on ainakin minun mielestäni Karjala-lippis-tason höpinää.
Minua kiinnostaa kuulla mielipiteesi tuosta treidistä ja Granlundista sekä siitä, miten hän vertautuu Fialaan.
 

jaakr

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Ei vaan suomalaisten räikeä yliarviointi ja muun maalaisten, erityisesti ruotsalaisten, aliarviointi. Se on ainakin minun mielestäni Karjala-lippis-tason höpinää.
Tottakai maanmiehiä kannatetaan normaalisti "puusilmäisemmin" ja värilasit päässä; se on ihan normaali reaktio ihmisessä ja toisaalta tietenkin epänormaalia, jos tämmöistä reaktiota ei ole. Mikä sitten tämmöiseen epänormaaliin käytökseen on syy, niin sitä en osaa selittää. Jonkinsorttinen itseinho tai muu vastaava itsetuntohäiriö kaiketi taustalla.
 

Ralph

Jäsen
Minua kiinnostaa kuulla mielipiteesi tuosta treidistä ja Granlundista sekä siitä, miten hän vertautuu Fialaan.
Siinä tapauksessa kannattaa kelata eilistä seurantaketjua läpi. Nopeasti tiivistettynä veikkasin, että Fialan kylkeen olisi löyty joku neloskiekan vuoro tai vastaava, mutta menikin päikseen.

Mutta miten viestisi liittyy viestiini, jota lainasit?
 

Wild-Chester

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Tottakai maanmiehiä kannatetaan normaalisti "puusilmäisemmin" ja värilasit päässä; se on ihan normaali reaktio ihmisessä ja toisaalta tietenkin epänormaalia, jos tämmöistä reaktiota ei ole. Mikä sitten tämmöiseen epänormaaliin käytökseen on syy, niin sitä en osaa selittää. Jonkinsorttinen itseinho tai muu vastaava itsetuntohäiriö kaiketi taustalla.

Kerrotko vielä lisää tuosta "normaalista reaktiosta" ja pelaajien kannattamisesta jotka ovat samaa kansalaisuutta kanssasi ja toisaalta myös tuosta epänormaalista reaktiosta?

Itse kannatan suosikkijoukkuettani ja sen pelaajia, ja minulle ei ole tuon taivaallista merkitystä mitä passin kannessa lukee.

Jos kirjoittaja jakaa saman kansallisuuden kannattamansa pelaajan kanssa, ja tästä syystä kokee voivansa kirjoittaa "puusilmäisemmin" ko. pelaajasta, niin tämä on kyllä perustavanlaatuista karjalalippistelyä.
 
Mutta miten viestisi liittyy viestiini, jota lainasit?
Kiitos vastauksesta. Tarkistelin muutaman viestisi ja vastauksesi ei osunut silmään joten ajattelin vaihtaa muutaman sanasen lainaamastasi aiheesta, eli siitä, onko Granlund yliarvostettu. Tai sekään ei tarkemmin minua niin paljoa kiinnosta, sillä "yliarvostettu" on mielestäni hyvin subjektiivinen termi tässä kontekstissa, vaan vielä enemmän kiinnostaa, miten arvostat Granlundia verrattuna Fialaan.

Olen nähnyt n. 70% Granlundin uran peleistä, mutta n. joka toinen katsomani NHL-matsi on Wildin ottelu, joten minulla on vähemmän kokemusta muista joukkueista Wildiin verrattuna. Silti sen mitä palstaa luen, koen että nyt kun tämä nuori sukupolvi on hakenut kaiken mediahuomion itselleen ja fokus ei ole enään "ilmaveivi-mikessä", Granludia arvioidaan realistisemmin ilman männävuosien supertähti-hehkutuksia. Omaan silmääni hän on, kuten @Sixbladeknife edellisellä sivulla viittasi, aika hyvin arvioitavissa kolmen edelliskauden pisteiden perusteella sinne kolmenkympin hujakoille puhuttaessa hyökkääjistä. Fialan upside on nähdäkseni, niin hankalaa kuin sitä onkin arvioida, jossain tuolla Granlundin paikkeilla, hyökkääjien top 30:ssä. Tämän Fialan pitää myös saavuttaa, jotta kauppa kääntyy Wildin eduksi. Maaliahneempi hän nähdäkseni on ja laukaus on Granlundia parempi, vaikkei hän 64:n numeroihin maaleissa aivan vielä olekaan päässyt. Sen mitä Fialaa olen katsonut minulla on sellainen käsitys, että hänen "työkalupakkinsa" ei kuitenkaan ole vielä Granlundin tasolla, eikä sen voine odottaa sinne kehittyvänkään, mutta myös tästä kuulisin mielelläni paljon NHL:ää katsovana arviosi.

Omaan silmään on osunut maailmalta enemmän väitteitä siitä, että Nashville vei tämän kaupan, mikä tosin ei välttämättä kerro mistään. Itse toki toivon molempien pelaajien onnistumista, etenkin Fialan, vaikka Granlundia olenkin jo vuosia fanittanut muiden Wild-pelaajien ohella.
 

Jippo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei vaan suomalaisten räikeä yliarviointi ja muun maalaisten, erityisesti ruotsalaisten, aliarviointi. Se on ainakin minun mielestäni Karjala-lippis-tason höpinää.


Joo, toki, mutta näitä kirjoittajia on täällä noin kolme. Granlundin sovitteleminen Predatorsin kakkosketjuun tai edes ykkösylivoimaan ei minusta ole "räikeää yliarvointia", ei ainakaan niin paljon, että siitä ansaitsisi kategorisoinnin olutmerkkihattuiseksi. Varsinkaan tässä ketjussa.

Ehkä jääkiekko tai ylipäätään huippu-urheilu on sitten niin kilpailuhenkistä, että ne vastakkain asettelut pitää hakea. Kun NHL:stä ei löydy tällaisia "rivalryjä" eri joukkueiden suomalaisfanien välille tarpeeksi suuressa mittakaavassa, pitää me vs. muut erottuminen tehdä sitten näin.

Mua vain kummeksuttaa tarve "voittaa" ne fanittajan näkökulmasta kirjoittavat. Puljun ekalla kaudella tästä oli kuvaava esimerkki, jonka monet tietty muistavat, eikä siitä sen enempää. Pointtina (ei Brayden) siis, että kyllä tänne tekstiä mahtuu ja on tarpeetonta lytätä tylysti ne kirjoittajat, jotka katsovat peliä out-of-the-box häpeilemättömän fanipojan tai -tytön silmin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös