HPK:lle uusi areenahanke?

  • 101 150
  • 458

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Ymmärrän suuren osan vauhkoamisestasi, mutta tätä liikennevirtaa en vain tajua. Jos Hämeenlinna päättää rakentaa vaikka lentokentän Taka-Hätilään (ihan hatusta vedetty , se on ihan väärä mesta, koska liikennevirrat ovat toisaalla? Mitä tekemistä liikennevirroilla on monitoimiareenan sijainnin kanssa? Tapahtumailtoina mun maalaisjärjellä ajateltuna liikennevirrat ovat sinne areenalle ja takaisin. Mitä lähempänä keskustaa, sen parempi. Meinaatko, että Tiiriön Prisman asiakkaista osa päättää piipahtaa ohimennen Kerhon pelissä, kun se hallikin on saman parkkipaikan toisella laidalla?
Jos sinne kaavoitettaisiinkin vain jäähallia, niin liikennevirralla ei olisi merkitystä, mutta niinhän tässä ei olla tekemässä, vaan se jäähalli olisi tässä tapauksessa vain yksi osa kokonaisuutta. Vieläpä osa mistä puuttuu se synergia, kun samaan kompleksiin ei tässä olla rakentamassa mitään merkittävää. Jos nyt haetaan esimerkki Goodmannista, niin sille oli täysin selvät laskelmat, että paljonko alueella on asukkaita ja paljonko siinä liikkuu ihmisiä, ostovoimaa yms. jos sinne olisi alakertaan rakennettu jäähalli, niin siitä olisi saatu merkittävää synergiaetua. Nykyajan jäähalli kun on 99% ajasta vain iso tyhjä tila mikä on kallis ylläpitää turhaan.

Minähän ehdottelinkin leikilläni LPR kohdalla, että kun homekouluja yms. riittää niin sinne vaan jäähalliin koulu/tarha, koululaiset kun ei siellä ole iltaisin ja viikonloppuisin ja taas pelit ei ole siellä päivisin. Jos teillä olisi omat rahat kyseessä niin moniko teistä perustaisi vaikka R-kioskin uimahallin viereen? Tämä on se pointti. Tässä ketjussa saanut lukea että miten kauppaa ja kaikkea tulisi sinne, mutta kuka siellä käy? Pelejä on 1-2 viikossa ja nekin vain puolet vuodesta. Miten se loppuaika, lappu luukulla ja peli-iltoina auki, kun maidot homeessa? Tämä toki kärjistetysti esitetty, mutta kuitenkin.

Kaikkia kivoja piirrustuksia voi ja saa toki aina esittää, mutta ei noissa esityksissä vain ole mitään järkeä. Miksi se ihminen kävelisi sinne rantaan kauppaan, kun Goodmannissa on ne samat kaupat ja enemmän kivenheiton päässä? Muuttaisiko moni sinne rantaan asumaan, kun samaan aikaan asuntopaine keskustassa ei (käsittääkseni) ole missään pilvissä? Missä ne synergiat? Missä ne asiakkaat? Minä en ainakaan tiedä.

Täällä tuntuu vallitsevan jokin kummallinen ajatusmalli, että kyllä ne ihmiset jostain ilmestyy kun ensin vaan rakentaa jotain. Täysin sama ajatusmalli kuin Ritaluoman autokaupalla. Vaan kun näin ne asiat ei todellakaan oikeasti mene.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Täällä tuntuu vallitsevan jokin kummallinen ajatusmalli, että kyllä ne ihmiset jostain ilmestyy kun ensin vaan rakentaa jotain. Täysin sama ajatusmalli kuin Ritaluoman autokaupalla. Vaan kun näin ne asiat ei todellakaan oikeasti mene.
Minä olen siinä käsityksessä, että ne ihmiset ilmestyvät sitten, kun on jotain nähtävää. Maailman suurin ja ekologisin autokauppa keskellä kanta-hämäläistä peltoa ei ole jotain nähtävää. Mutta onhan tuolla Rinkelinmäellä riittänyt katsojia ihan jokaiseen liigapeliin, vaikka siellä hallissa ei ole muuta nähtävää kuin katsomo suurimman osan aikaa. Sulla on nyt pieni aukko tuossa sun logiikassa, vaikka syytät muita siitä.
 

Rolf Paski

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Raittiuslegioona & FC Kraak
Olen tutustunut noiden pajojen lukuihin, nakkikioskiluokkaa ja ei millään mittakaavalla sellaisia että pitäisi päästää lähellekkään tämän kokoluokan projekteja. Meno kuin Ritaluomalla, kauniita sanoja, mutta yksikään pankki ei noille anna edes paria sataa tuhatta euroa lainaa, saati 200 miljoonaa. Missä ne partnerit on, missä ne laskelmat asiakasvirroista, asuntojen menekistä, koko homman kannattavuudesta ja siitä paljonko se maksaa veronmaksajille?

Tarkoituksellako vääristät kirjoituksiani? En kirjoittanut että saavat 200 mijoonaan vaan kirjoitin että 2-3 miljoonaa selvitystyöhön parin vuoden aikana on noille firmoille piece-of-cake ja vaikka täysin lainarahana. Tuosta 2-3 miljoonasta iso osa on niiden firmojen omaa työtä ja yleensäkin keskimäärin yrityksen taseen pääomassa on aina noin 50-70 % velkarahaa ja yritys on vielä "terve". Sinun mielestäsi ei siis kukaan anna GSP:lle edes 200k edestä velkaa? Haluatko lukita vastauksesi?

Älä murehdi, kyllä ne laskelmat näytetään tai on jo näytetty vähintään kaupunginhallitukselle ja mahdollisille sijoittajalle. Antaa näiden päättää sitten kuinka realismia ne ovat...
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Tarkoituksellako vääristät kirjoituksiani? En kirjoittanut että saavat 200 mijoonaan vaan kirjoitin että 2-3 miljoonaa selvitystyöhön parin vuoden aikana on noille firmoille piece-of-cake ja vaikka täysin lainarahana. Tuosta 2-3 miljoonasta iso osa on niiden firmojen omaa työtä ja yleensäkin keskimäärin yrityksen taseen pääomassa on aina noin 50-70 % velkarahaa ja yritys on vielä "terve". Sinun mielestäsi ei siis kukaan anna GSP:lle edes 200k edestä velkaa? Haluatko lukita vastauksesi?

Älä murehdi, kyllä ne laskelmat näytetään tai on jo näytetty vähintään kaupunginhallitukselle ja mahdollisille sijoittajalle. Antaa näiden päättää sitten kuinka realismia ne ovat...
Näytätkö sen kohdan missä minä väitin sinun kirjoittaneen jotain? Minä kirjoitin että ei noille annettaisi edes pankkilainaa, et sinä, enkä ole sinun sellaista väittänyt kirjoittaneen. Eikä noi firmat laita 2-3 miljoonaa yhtään mihinkään. Lisäksi tuo oman ja vieraanpääoman suhteesi on pielessä ja pahasti jos puhutaan terveestä yrityksestä. Nettovelkaantumisaste-% (Net Gearing) – Alma Talent (almatalentin tunnuslukuoppaaseen linkki) Tuossa on esim. sinulle hyvä lista siitä mikä on hyvä ja mikä ei.
Minä olen siinä käsityksessä, että ne ihmiset ilmestyvät sitten, kun on jotain nähtävää. Maailman suurin ja ekologisin autokauppa keskellä kanta-hämäläistä peltoa ei ole jotain nähtävää. Mutta onhan tuolla Rinkelinmäellä riittänyt katsojia ihan jokaiseen liigapeliin, vaikka siellä hallissa ei ole muuta nähtävää kuin katsomo suurimman osan aikaa. Sulla on nyt pieni aukko tuossa sun logiikassa, vaikka syytät muita siitä.
Ai siis jäähalliako sinne rantaan nyt oltiinkin rakentamassa? Onko jäähalleista tullut jossain välissä kauhean hyvä bisnes? Perhana minä nyt olen missannut tämän jutun ihan kokonaan, olisiko sinulla nyt laittaa linkkiä siihen uutiseen tai tutkimukseen, mun viimesin tieto on sieltä Espoosta missä se yksi paukuttanut niin paljon miinusta että sähkötkin meni. Ilmeisesti sulla on jotain ajantasaisempaa tavaraa?
Ensimmäiseen kappaleeseen ei oikeastaan voi vastata mitään muuta, kuin etten ole esittänyt sen kummempaa kuin teikäläinenkään. Se, että etsit agendaasi tukevan artikkelin ja verkkolehden juttuarkiston ei tee sinusta kovin kummoista asiantuntijaa. Et ilmeisesti kykene minkäänlaiseen itsereflektioon tässä kohtaa, samantasoista tuubaa syötät ketjusta toiseen milloin minkin ollessa perseestä ja esiinnyt kovanakin tuntijana. Ei sillä etteikö siellä välissä olisi ihan asiaakin. Tosin jos sitten nappulaa löytyy kuntakaavoittamisen saralla niin ei auta kuin seisoa kovennettua tässä päässä.
Tässä(kin) asiassa vain toinen meistä on esiintynyt jonain asiantuntijana. Vain toinen on tullut kertomaan miten kunnassa vuosia työtä kaavoituksen jne. parissa tehneet ja yksi professori eivät ole riittävän kovia ammattilaisia. Toinen meistä sen sijaan ei ole väittänyt olevansa millään tavalla asiantuntija. Suosittelen sitä peiliinkatsomista siis sille joka tuntee syyllisyyttä moisesta toiminnasta, tosin se tuskin kuuluu kyseisen henkilön toimintatapoihin. Jotkut osaa pitää turpansa kiinni jos ei tiedä, uskoo fiksumpiaan ja vaatii faktoja väitteiden tueksi. Toiset vaan mussuttaa menemään. Ihan itse saat päätellä kumpaan kastiin kuulut.

Ja ei, minulla ei kuntakaavoittamisen osalta ole enempää nappulaa kuin muutaman urheilupaikan projektissa mukanaolon verran, sekä sen mitä olen ollut paikallisessa rakentamisessa yleisötilaisuuksissa kuuntelemassa. En voi pitää itseäni kovinkaan kummoisena asiantuntijana, enkä olen sellaista missään väittänytkään, enkä kyllä voi pitää sellaisiakaan tahoja jotka haluaa tienata sillä, tai vähintään suolan kanssa ottaisin ne jutut.
 
Viimeksi muokattu:

Rolf Paski

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Raittiuslegioona & FC Kraak
Näytätkö sen kohdan missä minä väitin sinun kirjoittaneen jotain? Minä kirjoitin että ei noille annettaisi edes pankkilainaa, et sinä, enkä ole sinun sellaista väittänyt kirjoittaneen. Eikä noi firmat laita 2-3 miljoonaa yhtään mihinkään. Lisäksi tuo oman ja vieraanpääoman suhteesi on pielessä ja pahasti jos puhutaan terveestä yrityksestä. Nettovelkaantumisaste-% (Net Gearing) – Alma Talent (almatalentin tunnuslukuoppaaseen linkki) Tuossa on esim. sinulle hyvä lista siitä mikä on hyvä ja mikä ei.

Nettovelkaantumisaste ei ole sama asia kuin oman ja vieraan pääoman suhde. Kannattaisi ymmärtää edes jotain asiasta ennen kuin linkittää googlaamiaan asioita.

Kerro nyt sitten itse vielä että:
- Miksi GSP ja kumppanit eivät pysty 2-3 miljoonaa tähän selvityshankkeeseen saamaan vaikka ovat sen tehneet jo kertaalleen Jyväskylän hankkeeseen aikana jolloin yrityksen liikevaihto oli nykyistä pienempi?
- Miksi rahoituksen saaminen tähän hankkeeseen on epärealistista, kun samat tahot ovat neljän vuoden aikana hankkineet Jyväskylän hankkeeseen vielä suuremman yksityisen rahoituksen?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ai siis jäähalliako sinne rantaan nyt oltiinkin rakentamassa? Onko jäähalleista tullut jossain välissä kauhean hyvä bisnes? Perhana minä nyt olen missannut tämän jutun ihan kokonaan, olisiko sinulla nyt laittaa linkkiä siihen uutiseen tai tutkimukseen, mun viimesin tieto on sieltä Espoosta missä se yksi paukuttanut niin paljon miinusta että sähkötkin meni. Ilmeisesti sulla on jotain ajantasaisempaa tavaraa?
Sun kanssa on hankala keskustella, kun et muista 20 minuuttia kauemmas. Juuri edellisessä viestissäni sanoin pariin kertaan, että vitun monivituntoimivitunareena.
 

Hereworth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Joni Puurula, Flyers
Tässä(kin) asiassa vain toinen meistä on esiintynyt jonain asiantuntijana. Vain toinen on tullut kertomaan miten kunnassa vuosia työtä kaavoituksen jne. parissa tehneet ja yksi professori eivät ole riittävän kovia ammattilaisia. Toinen meistä sen sijaan ei ole väittänyt olevansa millään tavalla asiantuntija. Suosittelen sitä peiliinkatsomista siis sille joka tuntee syyllisyyttä moisesta toiminnasta, tosin se tuskin kuuluu kyseisen henkilön toimintatapoihin. Jotkut osaa pitää turpansa kiinni jos ei tiedä, uskoo fiksumpiaan ja vaatii faktoja väitteiden tueksi. Toiset vaan mussuttaa menemään. Ihan itse saat päätellä kumpaan kastiin kuulut.

Taitavaa väistelyä, vääristelyä ja marttyyrointia. Näissä olet kyllä taitava, kuten aina. Toisen meistä kannattaisi kyllä oikeasti harkita tätä turpansa kiinni pitämistä kun ei tiedä asioista oikeasti yhtään mitään. Voit itse miettiä kuka täällä on kovaan ääneen julistanut totuutena Hämeensaaren hankkeen kestämättömyyttä, vailla sen kummempaa tietämystä kuin kenelläkään muullakaan tästä hankkeesta on. Menen hakemaan "popkornia" odotellessani seuraavaa ulostuloa, näitä on ihan hauska purkaa osiin kun mitään oikeaa sinänä hienosti rakennetuissa jutuissa ei oikeastaan ole.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Nettovelkaantumisaste ei ole sama asia kuin oman ja vieraan pääoman suhde. Kannattaisi ymmärtää edes jotain asiasta ennen kuin linkittää googlaamiaan asioita.

Kerro nyt sitten itse vielä että:
- Miksi GSP ja kumppanit eivät pysty 2-3 miljoonaa tähän selvityshankkeeseen saamaan vaikka ovat sen tehneet jo kertaalleen Jyväskylän hankkeeseen aikana jolloin yrityksen liikevaihto oli nykyistä pienempi?
- Miksi rahoituksen saaminen tähän hankkeeseen on epärealistista, kun samat tahot ovat neljän vuoden aikana hankkineet Jyväskylän hankkeeseen vielä suuremman yksityisen rahoituksen?
Kyllä minä tiedän mikä nettovelkaantumisaste on ja mikä on oman ja vieraan pääoman suhde, sinä sen sijaan et taida erottaa mitä on oma ja vieras pääoma. Laitat varmaan tähän nyt jatkoon sitten GSP:n tilinpäätöksen missä ilmenee ne investoinnit, jään odottelemaan, sen verran varmana faktana tulee toi 2-3 miljoonaa, että pistä nyt sitten näkyville. Laita vielä eriteltynä että mihin kaikkiin asioihin se summa meni, niin sekin selviää ja ollaan kaikki viisaampia jatkossa.

Minä olen jo näyttänyt kaikki ne tahot mitä on joutuneet sitoutumaan Jyväskylän hankkeeseen, siellä on merkittävä yliopisto iso AMK ja muutenkin vahvasti liikunnantahoja mukana projektissa, kaikki ne tarvittiin mukaan, että rahoitus varmistui. Hämeenlinnassa ei ole yliopistoa joka voisi haluta uusia tiloja, ei merkittävää urheilukeskittymää, ei merkittävää tietoteknistä keskittymää, ei oikeastaan mitään keskittymää. Ei ole edes valtion virastoja. Mutta eihän nämä sinulle kelpaa selityksiksi, niin miksi ne pitäisi kaikki toistaa?
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Taitavaa väistelyä, vääristelyä ja marttyyrointia. Näissä olet kyllä taitava, kuten aina. Toisen meistä kannattaisi kyllä oikeasti harkita tätä turpansa kiinni pitämistä kun ei tiedä asioista oikeasti yhtään mitään. Voit itse miettiä kuka täällä on kovaan ääneen julistanut totuutena Hämeensaaren hankkeen kestämättömyyttä, vailla sen kummempaa tietämystä kuin kenelläkään muullakaan tästä hankkeesta on. Menen hakemaan "popkornia" odotellessani seuraavaa ulostuloa, näitä on ihan hauska purkaa osiin kun mitään oikeaa sinänä hienosti rakennetuissa jutuissa ei oikeastaan ole.
Sinä, ehkä, jo seuraavassa viestissäsi voit ottaa edes yhteen tähän hankkeeseen liittyvään asiaan kantaa, sen sijaan että täällä piilovittuilet ja trollailet muista henkilöistä ja niiden asiantuntemuksesta. Saat päättää vaikka kumpaan, haluatko nyt kertoa missä ne Jyväskylän asiantuntijat oli väärässä, vai kenties kertoa vastauksia joihinkin esille nostettuihin asioihin tämän hankkeen kohdalla? Mutustele popkornia vain rauhassa samalla kun mietit.
Sun kanssa on hankala keskustella, kun et muista 20 minuuttia kauemmas. Juuri edellisessä viestissäni sanoin pariin kertaan, että vitun monivituntoimivitunareena.
(boldaukset minun) Tässä alla sun edellinen viesti, näytä mulle se monivituntoimiareena sana siitä viestistä, mä en löydä, vaikka väität että siellä on. Ei vaan näy. Kumpi nyt ei muista, vai optikkoko pitäisi pyytää paikalle?
Minä olen siinä käsityksessä, että ne ihmiset ilmestyvät sitten, kun on jotain nähtävää. Maailman suurin ja ekologisin autokauppa keskellä kanta-hämäläistä peltoa ei ole jotain nähtävää. Mutta onhan tuolla Rinkelinmäellä riittänyt katsojia ihan jokaiseen liigapeliin, vaikka siellä hallissa ei ole muuta nähtävää kuin katsomo suurimman osan aikaa. Sulla on nyt pieni aukko tuossa sun logiikassa, vaikka syytät muita siitä.

Mutta hei mä vastaan sulle kuitenkin. Lue siitä minun viestistäni se vastaus. Kun minä siinä sulle jo asiaan vastasin. HPK:lle uusi areenahanke? Tässä vielä linkki sinulle siihen vastaukseen.
 
Viimeksi muokattu:

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tietääkö kukaan paikallinen, käykö nykyisessä K-Citymarket Hämeensaaressa ja viereisen rakennuksen Tokmanni Hämeensaaressa yhtään asiakasta? Nehän on nähdäkseni aika liki tuota paikkaa, mihin on suunniteltu jotain uutta. Goodmanni taitaa sijaita nykyään niistä vähän etuviistossa tien toisella puolella. Suoraan edessä tien toisella puolella näyttää olevan joku sakemannien halpissekatavaraliike. Mapsin perusteella tuossa em. kauppojen edustalla on myös Mäkkäri ja Hese sekä jokunen menovettä autoihin pumpuista tarjoava jakeluasema. Melko rohkeaa yrittää pitää tuollaisia putiikkeja pystyssä tuossa paikassa, kun siellä tuskin käy asiakkaitakaan. Ihan perseestä
 

Rolf Paski

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Raittiuslegioona & FC Kraak
Laitat varmaan tähän nyt jatkoon sitten GSP:n tilinpäätöksen missä ilmenee ne investoinnit, jään odottelemaan, sen verran varmana faktana tulee toi 2-3 miljoonaa, että pistä nyt sitten näkyville. Laita vielä eriteltynä että mihin kaikkiin asioihin se summa meni, niin sekin selviää ja ollaan kaikki viisaampia

GSP on nyt pannu rahaa Jyväskylän hankkeen lisäksi kahteen muuhun hankkeeseen. Ja nyt sitten firma ei pystyisi panna rahoja näistä neljästä hankkeesta pienempään? Ei siis selvityshankkeet Jyväskylässä, Garden Helsinki tai Turku ole vielä saaneet firmaa nurin tai edes tappiolliseksi, mutta just nyt Hämeensaari on mahdoton?

Ensimmäisessä kirjoituksessa uutisen jälkeen, että rahoituksen saaminen on avainkysymys hankkeen etenemisessä. Kaupunginhallituksen 9 jäsentä, kaupunginjohtaja ja kolme yritystä omalla 2-3m sijoituksella tähän uskoo ainakin jollain tasolla. Yrityksellä on jo referenssi Jyväskylästä ja et varmaan ole siihen epäuskoinen että Garden ei toteudu näiden toimesta? Kai se on sitten toi Vanajavesi niin erilaatuista vettä, että juuri täällä hommat menee perseelleen.
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Minä olen jo näyttänyt kaikki ne tahot mitä on joutuneet sitoutumaan Jyväskylän hankkeeseen, siellä on merkittävä yliopisto iso AMK ja muutenkin vahvasti liikunnantahoja mukana projektissa, kaikki ne tarvittiin mukaan, että rahoitus varmistui.

Mikäköhän siihen mahtaa olla syynä, että kaikki nuo tahot(paitsi kaiketi AMK) ovat joutuneet sitoutumaan tuohon ko. projektiin?
 

Hereworth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Joni Puurula, Flyers
Sinä, ehkä, jo seuraavassa viestissäsi voit ottaa edes yhteen tähän hankkeeseen liittyvään asiaan kantaa, sen sijaan että täällä piilovittuilet ja trollailet muista henkilöistä ja niiden asiantuntemuksesta. Saat päättää vaikka kumpaan, haluatko nyt kertoa missä ne Jyväskylän asiantuntijat oli väärässä, vai kenties kertoa vastauksia joihinkin esille nostettuihin asioihin tämän hankkeen kohdalla? Mutustele popkornia vain rauhassa samalla kun mietit.

Kaivan varmasti sinulle agendaani tukevan asenteellisesti värittyneen mielipidekirjoituksen kun hankkeen ympärillä sellainen julkaistaan. Sittenhän minulla on yhtä vahva todistuspohja jos tällä linjalla jatketaan. Etsi sinä sen sijaan vastauksia siihen miksi, missä oloissa, kenelle ja minkä takia tämä emeritusprofessorin ja eläkeläisten kirjoitus on tehty. Kriittisyys jopa meritoituneita kirjoittajia kohtaan on ihan tervettä järjenkäyttöä, kun ihmisten toimintaa tarkastellaan. Popkornit on jo kaivettuna tulkintaasi odottamassa.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Hämeenlinnan kaupungilla ja seutukunnalla sekä Kanta-Hämeen maakunnalla on sinänsä kaikki edellytykset olla yksi Suomen kasvualueista, mutta automaattisesti ne eivät sitä pelkän sijaintinsa ansiosta ole, minkä tässä viimeisten vuosien aikana on kuntien hallinto- ja luottamuselimet varmasti oppineet. Nyt ollaan siinä tilanteessa, että kuolleisuus on maakunnan kaikissa kunnissa syntyvyyttä suurempaa ja Hämeenlinnaa lukuunottamatta maakunnan kaikki kunnat ovat nettomuutoltaan tappiollisia - ja Hämeenlinnassakaan muuttovoitto ei kata syntyvyyttä suuremman kuolleisuuden aiheuttamaa väestötappiota. Tämä tarkoittaa sitä, että mainittujen aluehallinnollisten yksiköiden pitää toteuttaa n.k. elinvoimatoimenpiteitä yritysten toimintaedellytysten parantamiseksi, houkuttelevuuden parantamiseksi ja siten työpaikkojen lisäämiseksi. Kasvuhakuisia yrityksiä kiinnostaa se, että osaavaa työvoimaa on a) saatavilla alueella ja b) houkuteltavissa alueelle. Osaavaa työvoimaa puolestaan alueelle pystytään houkuttelemaan, jos siellä on tarjolla a) työpaikkoja, b) laadukkaita vapaa-ajan palveluita ja c) hinta-laatu-suhteeltaan hyviä asuntoja. Hämeensaaren kehittämissuunnitelma on lähtökohtaisesti siinä mielessä erinomainen, että se pyrkii osaltaan vastaamaan juuri näihin tarpeisiin.

Elinvoimatoimenpiteet voidaan jättää tietysti myös tekemättä ja tyytyä nykytilaan. Siinä on vain se ongelma, että nykyinen kehitys johtaa väistämättä tilanteeseen, jossa alueen huoltosuhde on kestämätön ja silloin kunnalla ja maakunnalla ei ole enää edellytyksiä toteuttaa myöskään tärkeimpiä laissa määrättyjä tehtäviään, kuten sote-palveluita, vanhustenhuoltoa tai perusopetusta.

Olisi mielenkiintoista tietää, että minkälaislla elinvoimatoimenpiteillä @BlackWolf pyrkisi turvaamaan sen, että Hämeenlinna ja sote-uudistuksen toteutumisesta riippuen Kanta-Hämeen maakunta pystyvät jatkossa toteuttamaan lakisääteiset peruspalvelunsa?

Kiekkopalstalla kun ollaan, niin tuon tähän toki myös jäähalli-näkökulman. Kuten aiemminkin ollaan keskusteltu, niin Rinkelinmäki on tulossa vääjäämättä käyttöikänsä päähän: kantavat rakenteet eivät kestä loputtomiin, rakenteiden lämmöneristys on vanhentunutta, kallis jäädytyslaitteiston remontti on joka tapauksessa lähitulevaisuudessa edessä ja vanhentunutta kiinteistötekniikkaa joudutaan kunnostamaan "laastaritoimenpitein", koska koko kiinteistötekniikan uusiminen vanhaan rakennukseen olisi liian vaivalloista ja kallista. Halli on siis yksinkertaisesti tehoton: hallin ylläpitokustannukset ovat todennäköisesti jo nyt Suomen jäähalleista korkeimmasta päästä ja kokoluokkaan suhteutettuna mahdollisesti korkeimmat. Jos ajatellaan, että Rinkelinmäkeä voisi käyttää suhteellisen maltillisin korjausinvestointikustannuksin esimerkiksi 2020-luvun loppuun asti, nyt on oikeastaan juuri oikea hetki alkaa suunnittelemaan aikaa Rinkelinmäen jälkeen.

Jäähallit ovat toki yleisestikin ottaen, kuten sanottua, kalliita kiinteistöjä ylläpidettäväksi. Kiinteistönomistajan, eli kaupungin, näkökulmasta on siis hyvä, että kiinteistöllä on tilojensa, sijaintinsa ja viihtyisyydensä kautta lätkämatsien lisäksi mahdollisimman paljon potentiaalisia muitakin käyttökohteita ja -tarkoituksia, joilla optimaalisessa tapauksessa olisi kaupungin vetovoimaa lisääviä vaikutuksia (kuten vaikkapa konsertteja, konferensseja tai kansainvälisiä urheilutapahtumia). Myöskään HPK ei ole kaupungille imagollisesti, tunnettuuden kannalta, vetovoiman kannalta tai edes elinkeinopoliittisesti merkityksetön - itse asiassa kaikkien noiden kannalta HPK on Hämeenlinnalle tärkeämpi, kuin vaikkapa HIFK Helsingille, Ilves ja Tappara Tampereelle tai edes JYP Jyväskylälle. Ilmeisesti juuri näiden takia Hämeenlinnan virkamiesjohto on suunnitellut areenaa osaksi keskustan kehittämistoimenpiteitä ja ajatus on erinomainen.
 
Viimeksi muokattu:

Jakub

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Jos uhriutumisesta ja kaiken näkemisestä negatiivisena järjestettäisiin MM-kisat, yksi palstalainen olisi melko varmasti mitali sijoilla. Blackwolf esittää niin paljon syytöksiä, ja mielipiteitä että todella kaipaisin niihin lihaa luiden ympärille. Jos syytät ja haukut kaikkea, ihmisvirroista siihen ettei kukaan ihminen liikkuisi alueella eikä ostaisi asuntoa, tai kävisi kaupoissa ja ravintoloissa ym. Sulla pitää olla arvostelijana todisteet näille puheille, mutu paskaa negailua voi kuka vaan vääntää. Noin vahvoille mielipiteille pitää olla katetta eikä se ole kuulijan vastuulla ottaa niistä selvää vaan syyttäjän eli sun. Sama koskee sun lässytystä rahoituksesta, todista itse kun niin vitun varmasti kaiken tiedät. Älä työnnä taas vastuuta pois muille. Jos sä vaahtoat että rahaa eivät ole itse laittaneet 2-3 miljoonaa, niin todista se niin vedenpitävästi että me muut pidetään turpamme kiinni. Muuten voit lopettaa ton paskan länkyttämisen ja negapätemisen.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Mikäköhän siihen mahtaa olla syynä, että kaikki nuo tahot(paitsi kaiketi AMK) ovat joutuneet sitoutumaan tuohon ko. projektiin?
Enkö minä sen jo maininnut? Koko projektin rahoittajat ei olisi siihen varmaankaan lähteneet mukaan jos sillä ei olisi maksajia aka. niitä asiakkaita. Niitä samoja mitä minä yritän tässä nyt koko ajan kysellä, kun Hämeenlinnassa ei tuollaisia isoja yliopistoja ole.
Kaivan varmasti sinulle agendaani tukevan asenteellisesti värittyneen mielipidekirjoituksen kun hankkeen ympärillä sellainen julkaistaan. Sittenhän minulla on yhtä vahva todistuspohja jos tällä linjalla jatketaan. Etsi sinä sen sijaan vastauksia siihen miksi, missä oloissa, kenelle ja minkä takia tämä emeritusprofessorin ja eläkeläisten kirjoitus on tehty. Kriittisyys jopa meritoituneita kirjoittajia kohtaan on ihan tervettä järjenkäyttöä, kun ihmisten toimintaa tarkastellaan. Popkornit on jo kaivettuna tulkintaasi odottamassa.
Minä ihmettelen edelleen miksi sinä jaksat tarttua näiden ihmisten titteleihin. Sinä et ole, edelleenkään, sanallakaan, kritisoinut sen kirjoituksen sisältöä. Minusta on aika kummaa että liikeyritykselle taataan jotain voittopotteja veronmaksajien laskuun. Samaten minusta on melkoisia summia mitä tuossa on esitetty pienten seurojen maksettavaksi. Näihin sinulla ei ollut mitään sanottavaa, henkilöihin oli ja näköjään on edelleen. Minä en voi kumota heidän väitteitään, siksi luotan että luvut pitää aika pitkälle paikkaansa. Lisäksi muissa lähteissä tuolla kirjoitellaan samasta asiasta että siellä halutaan nostettavan voitot jopa 10% tasolle.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tässä alla sun edellinen viesti, näytä mulle se monivituntoimiareena sana siitä viestistä, mä en löydä, vaikka väität että siellä on. Ei vaan näy. Kumpi nyt ei muista, vai optikkoko pitäisi pyytää paikalle?
Edellinen se on toiseksi edellinenkin. Mä en enää tykkää susta.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Jos uhriutumisesta ja kaiken näkemisestä negatiivisena järjestettäisiin MM-kisat, yksi palstalainen olisi melko varmasti mitali sijoilla. Blackwolf esittää niin paljon syytöksiä, ja mielipiteitä että todella kaipaisin niihin lihaa luiden ympärille. Jos syytät ja haukut kaikkea, ihmisvirroista siihen ettei kukaan ihminen liikkuisi alueella eikä ostaisi asuntoa, tai kävisi kaupoissa ja ravintoloissa ym. Sulla pitää olla arvostelijana todisteet näille puheille, mutu paskaa negailua voi kuka vaan vääntää. Noin vahvoille mielipiteille pitää olla katetta eikä se ole kuulijan vastuulla ottaa niistä selvää vaan syyttäjän eli sun. Sama koskee sun lässytystä rahoituksesta, todista itse kun niin vitun varmasti kaiken tiedät. Älä työnnä taas vastuuta pois muille. Jos sä vaahtoat että rahaa eivät ole itse laittaneet 2-3 miljoonaa, niin todista se niin vedenpitävästi että me muut pidetään turpamme kiinni. Muuten voit lopettaa ton paskan länkyttämisen ja negapätemisen.
Suosittelen lukemaan ne viestini ihan ajatuksella, rauhassa ja ilman mitään HPK laseja uudestaan. Minä olen kysynyt mistä asiakkaat, olen kysynyt missä laskelmat asiakasvirroista, olen ilmoittanut että tietääkseni ei ole mitään asuntopulaa, kysymysmerkki oli siinäkin perässä, ei kukaan tullut kertomaan että olen väärässä. Tule näyttämään ne asiat mitä minä olen väittänyt, syyttänyt ja haukkunut, niin minä näytän sinulle paskanpuhujan. Valitettavasti sinä et tule sellaisia minun osaltani löytämään. Onnea yritykselle.

Lisäksi yleensä jos esittää tälläisen mittavan projektin niin sitten sille esittelee myös ne laskelmat, ei kai se minun asiani ole laskea niiden puolesta noita juttuja? Veronmaksajien (osittain) rahoilla rakennettava juttu, niin kyllä minä saan kysyä niiden laskelmien perään. Jos väittää että omaa rahaa on laitettu 2-3 miljoonaa, niin todistustaakka on väittäjällä, ei sillä joka sen kyseenalaistaa. Jännästi yrität kääntää nämä hommat päälaelleen.
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Enkö minä sen jo maininnut? Koko projektin rahoittajat ei olisi siihen varmaankaan lähteneet mukaan jos sillä ei olisi maksajia aka. niitä asiakkaita. Niitä samoja mitä minä yritän tässä nyt koko ajan kysellä, kun Hämeenlinnassa ei tuollaisia isoja yliopistoja ole.

Kyllä kyllä. Mä vaan meinasin jotain konkreettisempaa ja fyysisempää selitystä sille, miksi nuo em. tahot ovat joutuneet sitoutumaan tuohon projektiin, tuolla Hippoksella.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kyllä kyllä. Mä vaan meinasin jotain konkreettisempaa ja fyysisempää selitystä sille, miksi nuo em. tahot ovat joutuneet sitoutumaan tuohon projektiin, tuolla Hippoksella.
En osaa sinulle vastata, en tunne jyväskylän yliopiston, liken yms. tarpeita, nykytiloja yms. niin, että voisin kertoa miksi ovat lähteneet mukaan. Jos sinä tiedät, niin ihan mielellään minäkin kuulisin.
 

Hereworth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Joni Puurula, Flyers
Minä ihmettelen edelleen miksi sinä jaksat tarttua näiden ihmisten titteleihin. Sinä et ole, edelleenkään, sanallakaan, kritisoinut sen kirjoituksen sisältöä. Minusta on aika kummaa että liikeyritykselle taataan jotain voittopotteja veronmaksajien laskuun. Samaten minusta on melkoisia summia mitä tuossa on esitetty pienten seurojen maksettavaksi. Näihin sinulla ei ollut mitään sanottavaa, henkilöihin oli ja näköjään on edelleen. Minä en voi kumota heidän väitteitään, siksi luotan että luvut pitää aika pitkälle paikkaansa. Lisäksi muissa lähteissä tuolla kirjoitellaan samasta asiasta että siellä halutaan nostettavan voitot jopa 10% tasolle.

Minä takerrun titteleihin? Sinähän täällä olet minua valistanut kuinka tätä mielipidekirjoitusta ei ole nappulaa kritisoida, kun siellä on professoreita ja ties mitä. Minä en ole sanonut muuta, kuin että näilläkin titteleillä kannattaa pitää mielessä, että loppujen lopuksi ihmisistä on kyse.

Boldattuun kohtaan, missä nämä lukemat on muualla esitetty?
 

Rolf Paski

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Raittiuslegioona & FC Kraak
Lisäksi yleensä jos esittää tälläisen mittavan projektin niin sitten sille esittelee myös ne laskelmat, ei kai se minun asiani ole laskea niiden puolesta noita juttuja? Veronmaksajien (osittain) rahoilla rakennettava juttu, niin kyllä minä saan kysyä niiden laskelmien perään. Jos väittää että omaa rahaa on laitettu 2-3 miljoonaa, niin todistustaakka on väittäjällä, ei sillä joka sen kyseenalaistaa. Jännästi yrität kääntää nämä hommat päälaelleen.

Osaisinko oikein arvata, että vaikka laskelmat näkisitkin, niin ne olisi kuitenkin epärealistiset mielestäsi? Ko. yritykset ovat julkisesti ja hyväksyttävästi vakuudet/sitoumukset kaupunginhallitukselle antanut omasta osuudestaan, että ovat saaneet suunniteluvarauksen vuoteen 2021 asti, joten eivätköhän nämä ole oman osuutensa todistaneet.
 

Läskisalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HauSi
Lisäksi yleensä jos esittää tälläisen mittavan projektin niin sitten sille esittelee myös ne laskelmat, ei kai se minun asiani ole laskea niiden puolesta noita juttuja? Veronmaksajien (osittain) rahoilla rakennettava juttu, niin kyllä minä saan kysyä niiden laskelmien perään. Jos väittää että omaa rahaa on laitettu 2-3 miljoonaa, niin todistustaakka on väittäjällä, ei sillä joka sen kyseenalaistaa. Jännästi yrität kääntää nämä hommat päälaelleen.

Niin, siis pitäisikö niitä laskelmia esittää kuinka paljon siinä vaiheessa, kun hakee suunnitteluvarausta alueelle, jolla ei ole mitään? Ymmärrän kyllä ajatuksen laskelmista, mutta miksi niitä pitäisi olla esittää julkisuuteen nyt, kun alueen ja konseptien kehittäminen on alussa? Vai miksi tämä nyt on lähtökohtaisesti perseestä?
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
En osaa sinulle vastata, en tunne jyväskylän yliopiston, liken yms. tarpeita, nykytiloja yms. niin, että voisin kertoa miksi ovat lähteneet mukaan. Jos sinä tiedät, niin ihan mielellään minäkin kuulisin.

Käsittääkseni siis tuolta Hippoksen alueelta puretaan Monitoimitalo/Monnari, Hipposhalli ja LähiTapiola Areena. Yliopiston tiloista en tiedä, mutta Hipposhallin ja jäähallin välissä oleva Viveca tuskin purkuun menee, liikuntabiologian laitoksen tiloista en sitten tiedä, mutta ne näyttävät ainakin Earthissä jo vähän vanhemmalta kalustolta, eli voi mennä purkuun myös ja näin olen myös käsittänyt. Näin ollen KIHU:lta menisivät omat tilat hetkeksi pois kokonaan, koska osoite viittaa siihen, että tilat ovat Hipposhallissa/Monnarissa, ja nämä molemmat menevät purkuun. Ja liikuntatieteellisen tiedekunnan tiloista osa menisi purkuun tuon liikuntabiologian laitoksen myötä. Yhteistä näille toimijoille on se, että ne sijaitsevat jo tällä Hippoksen alueella, ja niiltä menee tilat/tiloja purkuun. Likes toimii tuossa Vivecassa, jota ei pureta, mutta kaikki nämä toimijat(etenkin yliopisto/liikunta, KIHU, Likes) ovat siis jo alueella ja nojaavat käsittääkseni vahvasti synergiaan. Itse liikunnan rakennushan sijaitsee tuon Hippoksen alueen toisella laidalla. Eli toimijat ovat jo siellä, heitä ei tarvitse sinne muualta houkutella, eikä heillä toisaalta ole oikein järkeä lähteä sieltä poiskaan. Sikäli siis vähän kyseenalainen lähestyminen näiden suhteen.

Vertaaminen näiden hankkeiden välillä on mielestäni vähän arvelluttavaa. Hämeensaareen suunnitellun monitoimiareenan kerrosneliömetrit ovat kaupungin sivuilta bongattuna edelleen 21 000 k-m2, kun taas Hippoksella monitoimiareena ja harjoitusjäähalli jäälajeille on 31 000 brm2. Oletan, että kerrosneliömetrit ja bruttoneliömetrit ovat saman suuruisia. Muita liikuntatiloja Hämeensaareen tulisi 5 000 k-m2, kun taas Hippokselle uusi sisäliikuntakeskus yli 20:lle lajille kamppailulajeista palloiluun ja yleisurheiluun, 53 000 brm2, voimistelutalo 6 000 brm2 ja jalkapallostadion 17 000 brm2. Hämeensaaressa muita tiloja tulisi 36 000 k-m2(13 000 k-m2 ravintola- ja liiketiloja, 9 000 k-m2 toimistoja, 14 000 k-m2 asuntoja) ja Hippoksella vastaavia olisivat Areenakeskuksen 31 000 brm2 tilat, joihin tulisi kaupalliset tilat, muun muassa toimisto- ja laboratoriotilat, päivittäistavarakauppa, ravintolat ja erikoisliikkeet. Yhteensä Hämeensaari 64 000 k-m2, Hippos n. 160 000 brm2. Luvuista näkee tietyn hyvin ison eron.

Sitä en ihmettele, että tuo Hippoksen hanke edelleen tökkii. Rakennettavia liikuntatiloja on noin 120 000 brm2, joilla korvaisivat nykyiset Monnarin, Hipposhallin ja jäähallit, joiden käyttö on ollut tähän asti kuitenkin halpaa kaupungin kautta. Jatkossa ei enää olisi. Esim. Happee on jo ilmoittanut oman hallin rakentamisesta Laukaalle vuokrien reilun nousun takia, tai oletettujen sellaisten.

Minä olen kysynyt mistä asiakkaat, olen kysynyt missä laskelmat asiakasvirroista, olen ilmoittanut että tietääkseni ei ole mitään asuntopulaa, kysymysmerkki oli siinäkin perässä, ei kukaan tullut kertomaan että olen väärässä.

Kuten edellä jo kirjoitin, niin alueella ovat jo nuo vanhat rakennukset, joissa toimivat nykyään ja yhä edelleen esim. K-Citymarket Hämeensaari sekä muutoin on Tokmannia, Heseä, Mäkkiä, Nestettä ja kylmäasemaa. Olettaisin sinun nämä tietävän, jos olet kerran Hämeenlinnassa joskus vaikuttanut, vai muistanko väärin? Jos noissa mestoissa käy yhä edelleen väkeä niin, että ne pysyvät siinä pystyssä, niin miksei sitten uusissa tiloissa? Tarvitaanko siis kaunka paljon uusia laskelmia? Eikös se ole lisäksi kallista teettää tuollaisia laskelmia ja voiko niihin edes luottaa? Elleivät sitten halua lopettaa rakentamisen takia, tai vuokrat nouse kohtuuttomiksi, mutta ne ovat yhä siinä paikoillaan, vaikka Goodman ja vaikka on Tiiriö.

Asuntopulasta, tai vastaavasti liikatuotannosta en tiedä, mutta ei ne uudet tornitkaan siellä Verkatehtaan vieressä Vanajan rannassa ihan tyhjillään taida olla, vai? Jotain muutoksia tietenkin kaupungin asuntomarkkinoille moiset uudet talot Hämeensaareen aiheuttaisivat, mutta ei siitä enempää. Yleensä tyhjiä kämppiä jää, jos käy, kuten esim. Savonlinnassa OKL:n kanssa, mutta Hämeenlinnasta tuo AMK ei varmaankaan ole heti lähdössä, mikä aiheuttaisi äkillisen ylitarjonnan asuntomarkkinoilla. Muutoinhan asukkaita voi tulla lisää, jos duuneja vaan löytyy ja alue kiinnostaa. Ilman tuota monitoimiareenaakin tuo Hämeensaaren suunnitelma kannattaisi mielestäni toteuttaa kaupungin kiinnostavuuden takia.

Tule näyttämään ne asiat mitä minä olen väittänyt, syyttänyt ja haukkunut, niin minä näytän sinulle paskanpuhujan. Valitettavasti sinä et tule sellaisia minun osaltani löytämään. Onnea yritykselle.

Eiköhän tällaisella palstalla kaikki ole vaan voittajia, ainakin omasta mielestään. Täältä mitään paskanjauhajia löydä. Pelkästään täyttä asiaa ja vahvalla tunteella. Eikös se Sihvonen ole palstalla paskanjauhajaksi todettu hahmo?
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Käsittääkseni siis tuolta Hippoksen alueelta puretaan Monitoimitalo/Monnari, Hipposhalli ja LähiTapiola Areena. Yliopiston tiloista en tiedä, mutta Hipposhallin ja jäähallin välissä oleva Viveca tuskin purkuun menee, liikuntabiologian laitoksen tiloista en sitten tiedä, mutta ne näyttävät ainakin Earthissä jo vähän vanhemmalta kalustolta, eli voi mennä purkuun myös ja näin olen myös käsittänyt. Näin ollen KIHU:lta menisivät omat tilat hetkeksi pois kokonaan, koska osoite viittaa siihen, että tilat ovat Hipposhallissa/Monnarissa, ja nämä molemmat menevät purkuun. Ja liikuntatieteellisen tiedekunnan tiloista osa menisi purkuun tuon liikuntabiologian laitoksen myötä. Yhteistä näille toimijoille on se, että ne sijaitsevat jo tällä Hippoksen alueella, ja niiltä menee tilat/tiloja purkuun. Likes toimii tuossa Vivecassa, jota ei pureta, mutta kaikki nämä toimijat(etenkin yliopisto/liikunta, KIHU, Likes) ovat siis jo alueella ja nojaavat käsittääkseni vahvasti synergiaan. Itse liikunnan rakennushan sijaitsee tuon Hippoksen alueen toisella laidalla. Eli toimijat ovat jo siellä, heitä ei tarvitse sinne muualta houkutella, eikä heillä toisaalta ole oikein järkeä lähteä sieltä poiskaan. Sikäli siis vähän kyseenalainen lähestyminen näiden suhteen.

Vertaaminen näiden hankkeiden välillä on mielestäni vähän arvelluttavaa. Hämeensaareen suunnitellun monitoimiareenan kerrosneliömetrit ovat kaupungin sivuilta bongattuna edelleen 21 000 k-m2, kun taas Hippoksella monitoimiareena ja harjoitusjäähalli jäälajeille on 31 000 brm2. Oletan, että kerrosneliömetrit ja bruttoneliömetrit ovat saman suuruisia. Muita liikuntatiloja Hämeensaareen tulisi 5 000 k-m2, kun taas Hippokselle uusi sisäliikuntakeskus yli 20:lle lajille kamppailulajeista palloiluun ja yleisurheiluun, 53 000 brm2, voimistelutalo 6 000 brm2 ja jalkapallostadion 17 000 brm2. Hämeensaaressa muita tiloja tulisi 36 000 k-m2(13 000 k-m2 ravintola- ja liiketiloja, 9 000 k-m2 toimistoja, 14 000 k-m2 asuntoja) ja Hippoksella vastaavia olisivat Areenakeskuksen 31 000 brm2 tilat, joihin tulisi kaupalliset tilat, muun muassa toimisto- ja laboratoriotilat, päivittäistavarakauppa, ravintolat ja erikoisliikkeet. Yhteensä Hämeensaari 64 000 k-m2, Hippos n. 160 000 brm2. Luvuista näkee tietyn hyvin ison eron.

Sitä en ihmettele, että tuo Hippoksen hanke edelleen tökkii. Rakennettavia liikuntatiloja on noin 120 000 brm2, joilla korvaisivat nykyiset Monnarin, Hipposhallin ja jäähallit, joiden käyttö on ollut tähän asti kuitenkin halpaa kaupungin kautta. Jatkossa ei enää olisi. Esim. Happee on jo ilmoittanut oman hallin rakentamisesta Laukaalle vuokrien reilun nousun takia, tai oletettujen sellaisten.
Kiitos pitkästä ja asiallisesta viestistä. Kyllä olen tietoinen niistä toimijoista joita jo nyt toimii tuolla Hippoksen alueella ja tiedän mittakaavaerot. Se ei nyt ihan sinun pohjustuksesta selviä, että missä Hämeenlinnassa on ne Kihut yms. jotka nyt sitten joutuu tuonne uuteen siirtymään. Katsos kun joku yliopisto tai Kihu kun on aika hyvä vuokralainen, sen toiminta kun tulee käytännössä veronmaksajien rahoista ja sen toiminta jatkuu tulevaisuudessakin. Siis jos vain pääsee nykyisen tilanomistajan kanssa sopimukseen, että voi sen talon nurin pistää. Kyllä minäkin mielelläni rakentaisin yliopistolle uusia tiloja, siis jos olisi mahdollisuus, paljon varmempaa vuokraajaa ei tästä maasta löydy. Tämä ei vain ole se tilanne Hämeenlinnassa. Palaan muutenkin tähän myöhemmin, samalla kun vastaan @BitterX hyvään viestiin.
Kuten edellä jo kirjoitin, niin alueella ovat jo nuo vanhat rakennukset, joissa toimivat nykyään ja yhä edelleen esim. K-Citymarket Hämeensaari sekä muutoin on Tokmannia, Heseä, Mäkkiä, Nestettä ja kylmäasemaa. Olettaisin sinun nämä tietävän, jos olet kerran Hämeenlinnassa joskus vaikuttanut, vai muistanko väärin? Jos noissa mestoissa käy yhä edelleen väkeä niin, että ne pysyvät siinä pystyssä, niin miksei sitten uusissa tiloissa? Tarvitaanko siis kaunka paljon uusia laskelmia? Eikös se ole lisäksi kallista teettää tuollaisia laskelmia ja voiko niihin edes luottaa? Elleivät sitten halua lopettaa rakentamisen takia, tai vuokrat nouse kohtuuttomiksi, mutta ne ovat yhä siinä paikoillaan, vaikka Goodman ja vaikka on Tiiriö.

Asuntopulasta, tai vastaavasti liikatuotannosta en tiedä, mutta ei ne uudet tornitkaan siellä Verkatehtaan vieressä Vanajan rannassa ihan tyhjillään taida olla, vai? Jotain muutoksia tietenkin kaupungin asuntomarkkinoille moiset uudet talot Hämeensaareen aiheuttaisivat, mutta ei siitä enempää. Yleensä tyhjiä kämppiä jää, jos käy, kuten esim. Savonlinnassa OKL:n kanssa, mutta Hämeenlinnasta tuo AMK ei varmaankaan ole heti lähdössä, mikä aiheuttaisi äkillisen ylitarjonnan asuntomarkkinoilla. Muutoinhan asukkaita voi tulla lisää, jos duuneja vaan löytyy ja alue kiinnostaa. Ilman tuota monitoimiareenaakin tuo Hämeensaaren suunnitelma kannattaisi mielestäni toteuttaa kaupungin kiinnostavuuden takia.
Citymarket on nytkin toimiva kauppa ja jo olemassa. Mäkki ja kaksi huoltoasemaa autoille. Samaten Citymarketin, entisen Anttilan ja K-Supermarketin yläkerrassa on parkkihalli, talossa on toiminut vaikka mitä mustaapörssiä jne. välillä ja vaihtuvuus kohtuullista. Yhteistä kaikille näille on ettei ne ole mitään kävelykauppoja. Tähän pätee edelleen se mitä kirjoitin aiemmin, eli Goodman on jo siellä. Mitä jää? Tuossa niiden esityksessä ei kuitenkaan esitetä uusia huoltoasemia ja mäkkejä, päin vastoin ne kaikki lähtisi pois, tai tulisi kalliimmalla siihen uuteen, mutta kävelyversioiksi, pl. ne huoltoasemat. Lisäksi pullerille on jo kalliilla rakennettu uudet palloiluhallit, uimahalliakin on korjattu jo vaikka ja kuinka ja sielläkin tilat on hyvät ja jos ei, niin halvalla laajennettavissa.

Hämeenlinnan asuntotuotannosta ja vapaista tonteista löytyy ihan kaupungin sivuilta tietoa. Kantakapungissa 11 tyhjää kerrostalotonttia. Asukasmäärä muuttumassa 2030 mennessä jollain tuhannella ja pääasiassa vanhuksia (eläkeläisiä). Vuokrahinnasto niin toimitilat kuin asunnot, sekä myyntihinnat eivät ole Hämeenlinnassa nousseet kovinkaan merkittävästi, varsinkaan verrattuna muuhun maahan. Tämä kertoo yleensä ylitarjonnasta. Jostain syystä moni tuntuu kuvittelevan että ihmiset eivät ole nollasummapeliä, mutta kun nekin ovat. Jokainen muuttaa aina jostain pois. Vaikka nuoret kasvaa niin silti muutosta tapahtuu suhteellisen vähän. Hämeenlinnan trendi, siis ihan tilastokeskuksen mukaan, on varsin maltillinen ja niitä palvelutaloja/vanhustentaloja ei tässä olla oltu rakentamassa, vaan kovan rahan ranta-asuntoja.

Ja en ole edes vielä maininnut sitä miksi tuonne ei ole aiemmin mitään rakennettu, ei vaan taida moni enää muistaa moisia, jos on edes elänyt sitä aikaa kun alue on ollut keskusteluissa. Jotenkin tästä keskustelusta (en viittaa sinuun vaan yleisesti) tulee, kaiken muun päälle, kuva että ei olla edes luettu sitä kaupungin saamaa esitystä minkä pohjalta siellä meinataan vetää alue 31.12.2021 asti suunnitteluvarauksen alle.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös