RIP-ketju

  • 2 881 103
  • 11 628
Suosikkijoukkue
Parempi joukkue ja faktoihin perustavat ihmiset
Niin, Suomessa on tietääkseni sanan- ja lehdistönvapaus. Eikä julkkisten elämää tarvitse käsitellä silkkihansikkain, oli millainen kansallisikoni tahansa. Varsinkin Matin kohdalla, joka useampaan kertaan elämänsä aikana todistetusti hakkasi naisia.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Viimeinen hyppy sumuun on hypätty, rauhaisaa lepoa Nykäsen Masalle. Yksi harvoista suurista urheilusankareista on poissa. Urheilu-uran jälkeinen elämä oli mitä oli, mutta ei se poista Nykäsen suuruutta mäkihyppääjänä.

Jokainen on toki omista teoistaan vastuussa eikä esim. Matin puukotusepisodeja voi puolustella, mutta kaikenlaista yllyttäjää, loista ja perskärpästä hänenkin ympärillään pyöri. Seiskapäivää-touhut olivat varsinkin ällöttäviä luottotoimittajineen. Samoin takavuosien "manageri" Maick Sierra oli melko vastenmielinen hahmo, hänhän kuoli viime vuonna.

Ismo Kallio eli kypsään vanhuuteen, levätköön hänkin rauhassa. Ei ole enää Manua eikä vara-Manua.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Matille rauhaisaa lepoa. Paljon pidempään jaksoi kuin olin uskonut.

Miten muuten nuo Matin vanhemmat? Isä kai jo poistui joukostamme jokin aika sitten, mutta äiti on vielä suremassa. Paljon he eivät julkisuudessa muistaakseni koskaan olleet, mutta minä sain sellaisen kuvan, että he olivat (ja äiti on vieläkin) ihan tavallisia ihmisiä. Matti taisi vaan jostain syystä saada tuollaisen ylivilkkaan luonteen sattumalta? Vain onko tässäkin takana joku Teemu Selänne "totuus on oudompi kuin uskoisi" -salaliitto kolmannen osapuolen kanssa jne.? Ei ole tullut noita juorulehtiä luettua sattuneesta syystä tarpeeksi.
 

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Olisihan tuota voinut noinkin miettiä, mutta toisaalta Kojonkoski nyt on ihan keskeinen hahmo suomalaisessa mäkihypyssä. Siltä kantilta ihan ok hakea hänen kommenttinsa. Plus tietysti se, että tuo haastattelu oli vain lyhyt reaktiopala, eikä mikään syvempi arvio Nykäsestä. Tuossa ei minusta ole mitään erityisen mautonta.

Kojonkoski kuitenkin tunsi Nykäsen mäkihyppyuran jo alusta asti ja ei ollut surevaa lähipiiriä, joten tässä tilanteessa oikein sopiva haastateltava. Ikävämpää oli Nykäsen iäkkäälle äidille soittelu. Jukka-Pekka Palo kertoi jossain haastattelussa, miten tungettelevia toimittajia teki mieli käsitellä Tauno Palon kuoltua.

Olen hieman eri mieltä, mutta se sallittakoon. Nykänen suorastaan vihasi miestä, joten on hän mielestäni erittäin outo kohde olla ensimmäisten joukossa puhelinkommenttia hakemassa toimittajien osalta. Ja vaikka miehet 'hautasivat sotakirveet', niin ei Kojo mikään läheinen hahmo Nykäselle kuitenkaan ollut, jotta hänen ensireaktiollaan olisi mitään merkitystä. Kojo ei myöskään millään tavalla ole liittynyt suomalaiseen mäkihyppyyn suoranaisesti aikoihin, joten en näe häntä mitenkään keskeisenä hahmona mäkihyppyskenessä.
 
Suosikkijoukkue
KK
Meikä on juottanut Mattia ennen sen keikkaa aikoinaan Kaisaniemen Coloradossa, nykyinen siipiveikot, en tiennyt et se esiintyy siellä mut yhen tutun silloinen kumppani oli siel töissä ja saatiin välillä juua ilmaiseksi siellä niin Matti tuli viereeni, istuin silloin vähän ku yksin niin Matti tilasi kokiksen.

Kysyin: "Eikö paukku maistu?" Niin sano että "lompakko on managerilla". Sanoin: "Voin tarjoo otatko valkovenäläistä", niin otti kyl.

Sitten kysyin et: "maistuuko shotti?" niin kelpas ja otin salmarit niin Matti tykkäs yhdistelmästä niin otettiin viel parit samanlaiset ni sit alko juttu luistaa.

Sen manageri pamahti paikalle just ku tarjosin uusia ni huus et -jos viel tarjoon ni vetää lättyy. No se läks menee niin otettiin viel yhet shotit.

Sit se manageri tuliki jo takas ku joku biisi alko soimaa kovempaa et: "Matti mikrofoni", ku se alko esittelee mulle vyötään ku kehuin ku se oli pinkki. Siin se nosti paitaa et napa näkyy ja oli kyl ihan hyvässä kunnossa. Manageri tarjoo mikkii edelleen ja Matti puhuu mulle Holmenkollenin kisoista ku olin kysynyt sen mielestä parasta kisaa. No playpäk alko niin se oli se elämä on laiffii biisi ja Matti edelleen kertoo mulle tarinaa. Manageri ihan tilteissä ja "yleisö" ihan ihmeissään niin sanon Matille et hei sun keikka alkaa ja osoitan siihen managerin suuntaan ja siitä ojenevaan mikrofoniin sekä kyrpää managerin otsassa. Matti veti keikan kuin Matti välillä vetää. Tuli keikan jälkee kiittelee et yleensä jengi tulee pummii siltä juomaa ja tosi harvoin kukaa tarjoo tai on muutenkaan ystävällinen niin tuli kyl hyvä fiilis. Sen koommin en oo Mattii tavannut mut ois ollu kiva kysyy et muistaako vielä.
 

mjarkko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Itse asiassahan Nykäsen ja Seiskan suhde oli aivan ainutlaatuinen mediakentässä. Ei se ole mikään salaisuus, että Nykänen teki suorastaan yhteistyötä kyseisen aviisin kanssa ja ilmeisesti hyötyi taloudellisesti siitä..
Seura-lehti teki saman jo 80-luvulta alkaen. Lehti teki miljoonia Nykäsellä. Toimittaja oli Isto Lysmä. Tuohon aikaan lehtien levikki oli satoja tuhansia.
 

Thusberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, Sisu Team, KalPa ja Jokipojat
Huh huh...

Sanattomaksi vetää.

Kaksi oman alansa erikoismiestä ja omien aikakausiensa jättiläistä omassa lajissaan on poissa.

Unskia ja Masaa suurempia tai oikein edes samalle tasolle pääseviä tavallaan ei ole helppo löytää.

Ensimainittu kun sattui olemaan myös suomalaisen maalivahtipelin eräänlainen kanta-isä.

Vaikka eihän kaikki helppoa ollut aina Unskillakaan.

Etenkään vielä Jääkarhuja vastaan pelatessa 1950-luvulla.

Junnu-Maisteri/Junnu-Enska (Maisteri kun oli oli Pulli ja kun Matista ei ikinä monien uskomaa ja toivomaa Suomen seuraavaa mäkihyppyvalmentajaa tullut tai edes merkittävää oheishenkilöä ja isä oli Ukko-Enska.) oli rosoinen, karismaattinen, monisärmäinen, räiskyvä, rauhaton ja monin tavoin pohjimmiltaan eläessään rauhaa kaipaava herkkä ihminen josta tuli suurta niin hyvässä kuin valitettavasti myös pahassakin.

Hänellä oli paljon äitiänsä, mutta myös hämmästyttävän paljon isäänsäkin muistuttavia luonteenpiirteitä.

Tällainen vaikutelma minulle jäi ainakin Matti Ensio Nykäsestä.

Unski ja Dynamo olivat vuorostaan jääkiekon ja sen ulkopuolella sitten niitä kaiken tietäviä isoisä tai joskus ehkä vaikeampina päivinään sellaisia vähän tarkempina ja äkkijyrkän oloisina, aina silti lähestyttävinä sellaisia isoisän isä-tason hahmoja joilta sai kuulla paljon ja oppia uskomattoman määrän asioita. Ja ennen kaikkea myös tiedostaa mielipiteitä jotka monet nuoremmat ja jopa vanhemmat polvet ovat unohtaneet tai jopa tieten tahtoen halunneetkin jättää tietämättä kun siitä tietämättömyyden/oppimattomuuden itsepäisyydestä olivat myös molemmat nämäkin herrat huolissaan aikanaan eläessään.

Kovia juttuja viime päiviä ajatellessa.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
RIP Unski. Jokusen matsin olen pelannut kun Unski oli tuomaroimassa vanhempana herrasmiehenä ja kentällä vallitsi aina kuri ja järjestys. Kaikki pelaajat kunnioittivat Unskin auktoriteettia.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Kerran ehdin Nykäsen livenä nähdä, kuusi vuotta sitten kun herra esiintyi Raahe Festivalilla. Olihan hän kyllä karismaattinen tyyppi lavalla, siitä ei mihinkään pääse. Päällimmäisenä mielessä tietysti ovat kolme kultamitalia Calgarystä 1988. Saavutukset ovat kiistattomat, Nykänen on ehdottomasti kaikkien aikojen suurimpien suomalaisurheilijoiden joukossa.

Itse näin (ja kuulin) Matin Raumanmeren juhannusfestareilla vuonna jotaa.. Olin siellä järkkärinä, kuuma oli ja porukkaa ihan himmeesti! Keikka kun alkoi, niin porukka vyöryi leirintäalueelta ja ties mistä - siinä oli järkkäritkin helisemässä! Keikka meni hyvin ja taisi olla selvinpäin tuolloin.

Matista voisi adjektiiveja luetella vaikka koko illan. Mutta ennen kaikkea oman tiensä kulkija. Harjoitteli omalla ajallaan ilman pätäkkää, koska halusi olla paras (saman teki myös Litti). Milloin lintsattiin koulusta, milloin mistäkin. Todella surullinen uutinen, ei voi muuta sanoa. Luulin, että Matti elää ikuisesti. Ei elänyt. Ei mikään pyhmis tietenkään, muttei mikään vellihousukaan. Harva meistä uskaltaa hypätä hernerokkasumiin 18-vuotiaana. Toivottavasti hänet haudataan jonnekin, missä voi sitten joskus häntä käydä muistelemassa. "Huominen on aina tulevaisuutta." Kiitos Matti kaikesta!
 
Suosikkijoukkue
Broadstreet Bullies, Scott Stevens, Wendel Clark
Olen hieman eri mieltä, mutta se sallittakoon. Nykänen suorastaan vihasi miestä, joten on hän mielestäni erittäin outo kohde olla ensimmäisten joukossa puhelinkommenttia hakemassa toimittajien osalta. Ja vaikka miehet 'hautasivat sotakirveet', niin ei Kojo mikään läheinen hahmo Nykäselle kuitenkaan ollut, jotta hänen ensireaktiollaan olisi mitään merkitystä. Kojo ei myöskään millään tavalla ole liittynyt suomalaiseen mäkihyppyyn suoranaisesti aikoihin, joten en näe häntä mitenkään keskeisenä hahmona mäkihyppyskenessä.

Eihän noista hiihtoniiloista käytännössä kukaan muu kuin viime vuonna edesmennyt Pulli ollut Masan luottoystäviä. Hannu Lepistö ehkä kaikken vähiten. Mutta case Kojonkoskea enemmän on pistänyt silmääni kuinka lehdistö ei ole saanut ongituksi Mervin kommentteja. Joku muu ex-vaimo kuitenkin kommentoi aika hienosti että huolimatta kaikesta tapahtuneesta Matilla oli kuitenkin paikka hänen sydämessään. Ihan ilman mitään katkeruutta.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Itse näin (ja kuulin) Matin Raumanmeren juhannusfestareilla vuonna jotaa.. Olin siellä järkkärinä, kuuma oli ja porukkaa ihan himmeesti! Keikka kun alkoi, niin porukka vyöryi leirintäalueelta ja ties mistä - siinä oli järkkäritkin helisemässä! Keikka meni hyvin ja taisi olla selvinpäin tuolloin.
Taisin olla itsekin yleisössä tuolla keikalla, ehkä 2003 tai 2004. Muistaakseni Matti esiintyi siinä pienemmällä sivulavalla maauimalan takana. Ja oliko peräti niin, että samaan aikaan isolla rantalavalla soitti Apulanta, mutta yleisöryntäys kohdistui juuri tuonne mäkilegendan keikalle.

Jengi huusi monta minuuttia Matti, Matti, Matti... kunnes artisti ja bändi asteli lauteille. Ja bileet oli valmiit!

Sellainenkin muistikuva on jäänyt, että Matille oli joskus buukattu toinenkin keikka Raumalla, johonkin yökerhoon. Mutta se peruuntui kun mies joutui poliisin pahnoille juuri muutamaa päivää ennen väkivaltaepäilyn vuoksi.
 
Viimeksi muokattu:

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
No hitto, antoisat matkat Dunlopille. "Cry Baby" on myös hyvinkin legendaarinen pedaali.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
JH Haynes.

Kaikki jotka ovat joskus perehtyneet autojen korjausmanuaaleihin, ovat varmasti törmänneet Haynesin manuaaleihin. Rauhaisaa lepoa ja kiitos ihmisen elämän helpottamisesta.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
JH Haynes.

Kaikki jotka ovat joskus perehtyneet autojen korjausmanuaaleihin, ovat varmasti törmänneet Haynesin manuaaleihin. Rauhaisaa lepoa ja kiitos ihmisen elämän helpottamisesta.
Oho. Onhan noita Haynesin manuaaleja tullut tutkittua ja hyllyssäkin on edelleen useita. Rauhallista matkaa yläkerran verstaalle.
 

Snacilep

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahen Pelicans, Leijonat, Ukraina
Nyt tuli puskista. RIP Olli. Hieno mies.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös