Työhaastattelun syvin olemus

  • 518 795
  • 1 686

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Kahden duunin loukku näyttää ratkeavan varsin mainiosti. Kakkosvaihtoehto antoi tehtävän sisällöstä paljon vastuullisemman ja mielenkiintoisemman kuvan toisella kuin ensimmäisellä kierroksella, siirsi organisatorisen aseman yhden pykälän ylemmäs ja maksaa pyytämäni palkan. Sinne olikin lopulta helppo suostua.

Käyn nyt vielä katsomassa entisen ykkösvaihtoehdon viimeisen kierroksen, jos sieltä tulee jotain tajunnanräjäyttävää, mutta näyttää siltä, että toinen työpaikka teki kyllä ensimmäisen kierroksen ja psykologin jututtamisen jälkeen erinomaiset korjausliikkeet, enkä usko, että toisessa paikassa on vastaavaa liikkumatilaa.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
En jaksanut satoja sivuja kahlata, jotta olisiko osuvampi ketju löytynyt.

Mutta onko siis kukaan tässä maailmassa sellainen, joka olisi viihtynyt Uudenkaupungin autotehtaalla? Sinnekin meinaan hakea, koska työt loppuu yt-neuvotteluiden johdosta tämän kuun viimeinen päivä. Oman alan töitä ei näköjään saa tällä hetkellä. Edes 8v kokemus ja esimiestyö ei helpota, työpaikkamarkkinat on omalla talousalueella tyhjät.

Ja kyllä muuttaisin työn perässä, mutta tuo vitun kämppä ei myy, joten olen siinä loukussa siihen asti. Olen paljon huonoa tuosta autotehtaasta kuullut, mutta pakko tässä jotain on yrittää.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
@Karhunkulta
Pari tyyppiä tiedän jotka ovat Ugissa työskentelevät. Toinen viihtyy hyvin, toinen taas vihaa liukuhihnaa ja on siellä käytännössä vastoin tahtoaan. Vaihtuvuus on vissiin melko suurta ja nuorta väkeähän siellä on paljon.

Mites sulla menee tuo työssäkäyntialue? Profiilissasi lukee asuinpaikkana Pori niin että jos sä sinne Ugiin haet niin kandee varautua siihen että sinne on sitten lähdettävä, oli kämppä myyty tai ei.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
@wild wild west mitä nyt luin niin Porista pääsee myös bussilla tonne tehtaalle. Tiedä sitten hinnoista tms. mutta parempi sekin kuin itse joka päivä autoilla.

Olishan tää itsellekin sellainen väliaikanen ratkaisu, jos nyt edes jotain tuloja saisi, kunnes voisi omalta alalta taas jotain löytyä. Aika huono aika jäädä työttömäksi juuri tämä tammi-maaliskuu, kun mitään kesäjobejakaan ei vielä ala.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
@wild wild west mitä nyt luin niin Porista pääsee myös bussilla tonne tehtaalle. Tiedä sitten hinnoista tms. mutta parempi sekin kuin itse joka päivä autoilla.
Lähinnä sitä hain että onko autotehdas työkkärin tulkitsemaa työssäkäynti-aluetta sinun tapauksessasi johon on "pakko" mennä/hakea tai karenssia lykkää.

Onko se päivittäinen työmatka 1,5h suuntaansa se raja nykyään. Ihan siinä ja siinä rajoilla taitaa olla Porin näkövinkkelistä.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Täältä konsulttipuolelta sen verran, että toimeksiantajamme yleisesti pitävät arvossa sitä, että kandidaatti kertoo, jos hän on mukana jossain toisessakin prosessissa. Tämä ei ole nykypäivänä edes epätavallinen tilanne. Ei meillä ole koskaan ollut tilannetta, että joku olisi jäänyt valitsematta sen takia, että hänellä oli toinen prosessi menossa.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Aika paljon ihmisillä on pokkaa kusettaa työhaastatteluissa. Mekin kun ollaan myyntiedustajia haettu ja haastateltu, niin ihan kirkkain silmin tullut hyvinkin uskottavasti joiltain, että "kyllä ilman muuta reissuhommat ok, kuten myös hotelliyöt jne." Sitten kun otettu hommiin, niin on voinut ongelmia asiasta tulla jo koeajalla. Eipä ollutkaan niin ok sitten enää...
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Pitäisi tehdä elämäni ensimmäinen video työhakemus. Onko kenellekään antaa vinkkejä?
Mulla toimi joskus se että ns. käsikirjoitin tekstini (tuki/avainasiat A4) ja harjoittelin pari kertaa ilman kuvaamista. Ei tarvinnut kameran edessä ottaa kuin kaksi kertaa ja sain valmiiksi.
Toki perinteinen siisti näkyvä yläosa, muuten kalsarisillaan kuuluu toki asiaan...
 

hege

Jäsen
Meillä parempi puolisko on noita teettänyt opiskelijoilla (siis opiskelijat tehneet omaan käyttöön) ja kuulemma kännykkä on se helpoin ratkaisu kunhan on hyvä teline kännykälle (ja varmistaa etukäteen tuleeko video oikein päin) ja apusanat voi olla vaikka läppärin näytöllä. Jos näyttöä missä apusanat pitää scrollata niin kannattaa katsoa miltä se näyttää (ja kuulostaa) videolla.

Kamera kannattaa asemoida huolella niin, että kuva ei tule liian alhaalta (näin ilmeisesti käy helposti) tai kasvoihin jää paljon varjoja. Neutraali tausta olisi kai hyvä ja sellainen mistä ei tule heijastuksia.

Lisäksi ainakin LinkedIn:stä löytynee vinkkejä esittelyvideon tekemiseen.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Kiitos vinkeistä. Nyt on vielä käynyt niin, että kyseisen linkki ei tällä hetkellä toimi ja videohaastattelu pitäisi tehdä ennen huomista. No, onneksi on sähköpostit keksitty, että voi selittää tilanteen.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Itsekin vaivuin jo alakuloon ja yhtäkkiä eilen tuli kolmesta eri paikasta työtarjous mallia "voitko aloittaa jo tällä viikolla?". Nyt sitten mietitään mikä paikka veisi eniten tulevaisuudessa eteenpäin.

Toisaalta hyvä näin. Ei tullut ainakaan hätäisesti otettua sitä ekaa tarjottua paikkaa vastaan.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Kovaksi on mennyt työhaastattelut, ei käy kateeksi nuorta polvea. Mä en varmaan saisi nykypäivänä mitään duunia, kun ei löydy minkään valtakunnan somejälkeä ja googlaamallakin kai vain nykyisen duunin juttuja ja tilastoja salibandyn alasarjoista vuosituhannen alusta sekä jotain lasten junnujoukkueiden toimihenkilönä toimimiseen liittyviä vanhentuneita yhteystietoja. Sitten pitäisi vielä jotain videota vääntää, ai saatana.

Kyllä itsekin jouduin aikanaan jo kunnon hakemuksia sinänsä tekemään laajempine esittelyineen ja muineen. Opettajan virkojahan haettiin vielä 60-70 luvuilla suurinpiirtein seuraavanlaisella hakemuksella:

Haen virkaa nro xxxx.

Liitteet: Työtodistuksia
Tutkintotodistus


Oikeasti kaikki paskanjauhanta oli käytännössä kielletty ;)
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Kovaksi on mennyt työhaastattelut, ei käy kateeksi nuorta polvea. Mä en varmaan saisi nykypäivänä mitään duunia, kun ei löydy minkään valtakunnan somejälkeä ja googlaamallakin kai vain nykyisen duunin juttuja ja tilastoja salibandyn alasarjoista vuosituhannen alusta sekä jotain lasten junnujoukkueiden toimihenkilönä toimimiseen liittyviä vanhentuneita yhteystietoja. Sitten pitäisi vielä jotain videota vääntää, ai saatana.
Eipä noita videohakemuksia tms. ihan joka paikkaan ole sentään tehtävä.
Nyt on kyllä jo pari vuotta ollut sellaiset työnhakijan markkinat, että ainakin pk-seudulta löytyy hyvin töitä varsinkin osaajalle. Palkattiin tuossa viime vuoden puolella 58-v hakija, joka oli n. 10 hakijan joukosta selvästi pätevin. Vakuuttava työkokemus ja sopiva koulutus. Eipä ollut mitään someosaamista tms, mutta eipä sitä työssään tarvitsekkaan. Tehtävä julkisen puolen teknistä työtä tilaajan roolissa. Ikä ei siis tosiaankaan ole esteenä, jos vaan oma asenne ja paperit ovat kohdillaan.

Muutenkin näin työnantajan näkökulmasta 55-60v osaaja on usein hyvä valinta palkata, koska todennäköisesti ei ole heti vaihtamassa työpaikkaa tai roiku päivät pitkät somettamassa tms. Työt hoituvat tehokkaammin ja varmemmin kuin monelta nuorelta, kunhan muutoin on suurinpiirtein kunnollinen.
Itse olen siis paljon nuorempaa sukupolvea, mutta on tässä tullut nähtyä kaikenlaista.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Onneksi nykyisin rohkenee käydä yrityksissä paikan päälläkin kysymässä töitä. Tuntunut välillä, että jos pistää pelkkiä nettihakemuksia, niin ei välttämättä pääse mihinkään.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eipä noita videohakemuksia tms. ihan joka paikkaan ole sentään tehtävä.
Nyt on kyllä jo pari vuotta ollut sellaiset työnhakijan markkinat, että ainakin pk-seudulta löytyy hyvin töitä varsinkin osaajalle. Palkattiin tuossa viime vuoden puolella 58-v hakija, joka oli n. 10 hakijan joukosta selvästi pätevin. Vakuuttava työkokemus ja sopiva koulutus. Eipä ollut mitään someosaamista tms, mutta eipä sitä työssään tarvitsekkaan. Tehtävä julkisen puolen teknistä työtä tilaajan roolissa. Ikä ei siis tosiaankaan ole esteenä, jos vaan oma asenne ja paperit ovat kohdillaan.

Muutenkin näin työnantajan näkökulmasta 55-60v osaaja on usein hyvä valinta palkata, koska todennäköisesti ei ole heti vaihtamassa työpaikkaa tai roiku päivät pitkät somettamassa tms. Työt hoituvat tehokkaammin ja varmemmin kuin monelta nuorelta, kunhan muutoin on suurinpiirtein kunnollinen.
Itse olen siis paljon nuorempaa sukupolvea, mutta on tässä tullut nähtyä kaikenlaista.
Tästä tuli mieleen, että meillä kävi yksi nuori kundi töissä, joka ei saanut muutamassa kuukaudessa aikaiseksi oikeastaan mitään muuta kuin provoja työpaikan yammerissa. Huikea tapaus.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kovaksi on mennyt työhaastattelut, ei käy kateeksi nuorta polvea. Mä en varmaan saisi nykypäivänä mitään duunia, kun ei löydy minkään valtakunnan somejälkeä ja googlaamallakin kai vain nykyisen duunin juttuja ja tilastoja salibandyn alasarjoista vuosituhannen alusta sekä jotain lasten junnujoukkueiden toimihenkilönä toimimiseen liittyviä vanhentuneita yhteystietoja. Sitten pitäisi vielä jotain videota vääntää, ai saatana.
Mulla oli karsinnat tähän nykyiseen työpaikkaani, opettaja siis, nelivaiheinen. Eka perus hakemukset, sitten video, kolmantena essee ja finaalissa haastis sekä opetusnäyte. Ei ehkä ihan yleisin kaava, mutta kuulin juuri että videoita joutuvat vakipaikkoja hakevat kollegat väsäämään ainakin Vantaan joihinkin kouluihin. Omani siis Espoossa.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Eipä noita videohakemuksia tms. ihan joka paikkaan ole sentään tehtävä.
Nyt on kyllä jo pari vuotta ollut sellaiset työnhakijan markkinat, että ainakin pk-seudulta löytyy hyvin töitä varsinkin osaajalle. Palkattiin tuossa viime vuoden puolella 58-v hakija, joka oli n. 10 hakijan joukosta selvästi pätevin. Vakuuttava työkokemus ja sopiva koulutus. Eipä ollut mitään someosaamista tms, mutta eipä sitä työssään tarvitsekkaan. Tehtävä julkisen puolen teknistä työtä tilaajan roolissa. Ikä ei siis tosiaankaan ole esteenä, jos vaan oma asenne ja paperit ovat kohdillaan.

Muutenkin näin työnantajan näkökulmasta 55-60v osaaja on usein hyvä valinta palkata, koska todennäköisesti ei ole heti vaihtamassa työpaikkaa tai roiku päivät pitkät somettamassa tms. Työt hoituvat tehokkaammin ja varmemmin kuin monelta nuorelta, kunhan muutoin on suurinpiirtein kunnollinen.
Itse olen siis paljon nuorempaa sukupolvea, mutta on tässä tullut nähtyä kaikenlaista.
Joo, ei varmaan mutta varmaan juuri luovissa töissä lisääntynyt. Vähän yllätys, että opetushommiinkin jo noin raskaita prosesseja, mitä @sampio kertoi.

Mä kuulun siihen ryhmään, jonka on vähän vaikea aina kehua itseään, ja tämä ei ole mikään hyvä ominaisuus, vaikka turhan itseriittoiset ärsyttäviä onkin. Siinä mielessä jonkun vetävän videon tekeminen vois olla tuskaa. Tekniikka nyt sinänsä hallussa, teenhän mä opetusvideoitakin. Noissa tosin puhun muun materiaalin päälle tai kuvaan kun lasken paperille.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kiitos vinkeistä. Nyt on vielä käynyt niin, että kyseisen linkki ei tällä hetkellä toimi ja videohaastattelu pitäisi tehdä ennen huomista. No, onneksi on sähköpostit keksitty, että voi selittää tilanteen.

Vielä sellainen vinkki, että vastaa nimenomaan ja vain siihen mitä kysytään äläkä missään tapauksessa ylitä annettua vastausaikaa, mikäli se on määritelty.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mä kuulun siihen ryhmään, jonka on vähän vaikea aina kehua itseään, ja tämä ei ole mikään hyvä ominaisuus, vaikka turhan itseriittoiset ärsyttäviä onkin. Siinä mielessä jonkun vetävän videon tekeminen vois olla tuskaa. Tekniikka nyt sinänsä hallussa, teenhän mä opetusvideoitakin. Noissa tosin puhun muun materiaalin päälle tai kuvaan kun lasken paperille.
Hirveää sen videon tekeminen oli, kieltämättä. Jotenkin epäluontevaa puhua kameralle yksin ja olla olevinaan rento. Teen itsekin opetusvideoita, joissa kuvaan esim. reissussa jotain kohdetta ja kerron historialäppää taustalla, eikä se ole vaikeaa. Sitten taas oman naaman tunkeminen mukaan vie rentouden lähes kokonaan, vaikka tilanne olisi aivan sama sinänsä. Vaimokin noita joskus väkisin joutuu kuuntelemaan sivusta, kun tsekkaan lopputuloksen, ja totesi, että pelkässä äänessä on selkeä ero näiden kahden tavan välillä, ilman naama siis rennompaa. Pitäisi kai alkaa harrastaa lip synciä.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Juuri kotiuduttu työhaastattelusta ja paikkahan irtosi heti. Hyvin kasuaali ja mukava haastis.

Ja sitten ne miinukset: Pitää kärvistellä 14vrk vanhassa paikassa, vaikka tuotannollisista ja taloudellisista syistä minut on jo irtisanottu ja kuun viimeinen on vika päivä. Mistä helvetistä sitä löytää motivaatiota? Ja ei, työnantajalle ei sovi nopeampi irtisanomisaika...
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Juuri kotiuduttu työhaastattelusta ja paikkahan irtosi heti. Hyvin kasuaali ja mukava haastis.

Ja sitten ne miinukset: Pitää kärvistellä 14vrk vanhassa paikassa, vaikka tuotannollisista ja taloudellisista syistä minut on jo irtisanottu ja kuun viimeinen on vika päivä. Mistä helvetistä sitä löytää motivaatiota? Ja ei, työnantajalle ei sovi nopeampi irtisanomisaika...
Normaalistihan en tämmöistä neuvoa antaisi tai suosittelisi kenellekään, mutta jos kerran on jo uusi soppari taskussa (nimetkin paperissa), niin hae motisaikkua nykyiseen duunipaikkaan. Jos sinut on kerran irtisanottu sieltä, niin etköhän jotain stressireaktiosaikkua saane.

Toki, jos piirit on pienet siellä missä asut ja on riski että sana kantautuu uudelle työnantajalle ja sinulla on siellä koeaika, niin sitten kehotan harkitsemaan.

Toisaalta, pari viikkoa menee ihan nopeasti, otat vaan työt rennon letkeästi loppuajan.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Nyt tämä videohaastattelu vaihtui puhelinhaastatteluun, kun tämän firman videohaastattelu linkit eivät toimi teknisistä syistä. Onkos jotain hyviä avainsanoja, jota voisi kirjoittaa valmiiksi lapulle ylös?
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Onkos jotain hyviä avainsanoja, jota voisi kirjoittaa valmiiksi lapulle ylös?
Lue ajatuksella läpi mitä hakevat, tutustu yritykseen jos mahdollista niin muutenkin kuin nettisivujen osalta (mikäli tuttuja töissä siellä niin heiltä).—> listaa mahdollisesti heräävät kysymykset (työtehtävistä & yrityksestä) Mieti myös etukäteen miksi haet paikkaa ja mitä odotat (heti & pidemmällä perspektiivillä), myös pidemmän tähtäimen urasuunnitelmat usein kiinnostaa rekryäjiä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös