RIP-ketju

  • 2 885 202
  • 11 644

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Ylen verkossa erikoislähetys alkaen klo 10. Ei ihan jokaisen poismeno pistä päiväkalentereita YLE:n officellakaan uusiksi.
Erikoislähetys mäkihyppylegenda Matti Nykäsestä – katso suorana kello 10
Tuntuu olevan ulkomaillakin varsin iso uutinen, Ruotsissa sekä Expressenin että Aftonbladetin nettisivuilla tämä on siinä heti ykkösenä ja saksalaisen Bild-lehden nettisivuilla tämä on myöskin heti siinä ylhäällä Super Bowlin jälkeen.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tuntuu olevan ulkomaillakin varsin iso uutinen, Ruotsissa sekä Expressenin että Aftonbladetin nettisivuilla tämä on siinä heti ykkösenä ja saksalaisen Bild-lehden nettisivuilla tämä on myöskin heti siinä ylhäällä Super Bowlin jälkeen.

Myös bosnialaismedia uutisoi asian isohkosti heti. Sarajevossa kun on tullut käytyä, vielä tälläkin vuosikymmenellä tuntui paikallinen väki tietävän ja tuntevan Nykäsen vaiheet hyvin.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Myös bosnialaismedia uutisoi asian isohkosti heti. Sarajevossa kun on tullut käytyä, vielä tälläkin vuosikymmenellä tuntui paikallinen väki tietävän ja tuntevan Nykäsen vaiheet hyvin.
Joo itsekin olin viime kesänä Sarajevossa käymässä ja olympiamaisemissa tuli hengailtua, tosin siellä mäkimontussa ei tullut käytyä. Silti siellä kaupungissa vahva Nykäsen Masan kaiku oli edelleen...
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Avasin Areenan ja siellä oli tuo erikoislähetys Matista. Tätä se sitten tarkoitti, voi perkeleen perkele.

Urheilullisia saavutuksia ei vie pois mikään, ja kyllä mies ihan onnelliselta vaikutti ainakin nämä viime vuodet. Voimia Matin omaisille.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Urheilullisia saavutuksia ei vie pois mikään, ja kyllä mies ihan onnelliselta vaikutti ainakin nämä viime vuodet. Voimia Matin omaisille.
Kyllähän Nykäsellä tässä loppuvuosina taisi olla asiat kuitenkin ihan ok mallilla, toki diabetes varjosti terveyttä mutta kuitenkin. Pahimmat karikot taisi tosiaan olla 2000-luvulla joskus siitä linnatuomiosta sinne 2010-luvun alkuun, mutta sen jälkeen taisi kuitenkin ottaa vähän opikseen vaikka vähän omanlaisensa kaveri olikin.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Nykäsen ex-heila kun oli otsikoissa syöpähoidoistaan joskus viimekesänä niin oletin et hän lähtee ennemmin maanpäältä mitä itse mäkikotka. Väärin tuli arvioitua.

Kevyet mullat.
 

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
IS:n Vesa Rantanen osoittaa melkoista pelisilmää, kun soitti Nykäsen eniten vihaamalle hahmolle, Kojonkoskelle kyselläkseen fiiliksiä, ja teki siitä jutun. Huikeaa journalismia!
 

cheap_shot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks, Jokerit, KäPa, Liverpool
Pahaltahan tämä tuntuu, yksi Suomen urheiluhistorian parhaista urheilijoista, josta täysi tunnustus Matille. Siviilielämän vinkeet sitten erikseen, mutta niistä ei Nykästä muisteta.

Lepää rauhassa, mestari.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Nykäsen suuruus tulee juurikin esille, kun mennään tuonne Keski-Euroopan maiden tasolle ja heidän urheiluarvostukseensa. Aikamme kovat mäkimiehet ovat siellä lähes myyttisiä sankareita tuloksineen sekä persoonallisuuksineen. Olin tovi sitten Kroatiassa ja kun taksikuski tajusi olevan minun suomalainen, halusi hän tietää heti mitä Ahoselle ja Nykäselle kuuluu.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Nykäsen suuruus tulee juurikin esille, kun mennään tuonne Keski-Euroopan maiden tasolle ja heidän urheiluarvostukseensa. Aikamme kovat mäkimiehet ovat siellä lähes myyttisiä sankareita tuloksineen sekä persoonallisuuksineen. Olin tovi sitten Kroatiassa ja kun taksikuski tajusi olevan minun suomalainen, halusi hän tietää heti mitä Ahoselle ja Nykäselle kuuluu.
Kaverini kertoi kun oli reissussa Sloveniassa ja meinasi joutua siellä hieman hankaluuksiin, niin sitten kun kertoi olevansa suomalainen niin pattitilanne laukesi kun alkoivat keskustelemaan mäkihypystä.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Lapsena hypeltiin minisuksilla eli minareilla, usein oltiin mattinykäsiä. Selostettiin itsellemme, kuinka Nykänen hyppää pitkälle.

Koulussa kirjoitin Calgaryn olympialaisten jälkeen ainekirjoituksen, joka kertoi mäkihyppykilpailusta. Matti Nykänen tietysti voitti sen kirjallisenkin kisan.

Commodore 64:llä pelattiin Winter Gamesin mäkihyppyä. Paperilla oli listattuna kaikki jonkun maailmancupin kisan mäkihyppääjät. Siinä sitten vuoronperään jollakin nimellä hypeltiin, kummasti Nykäsen kohdalla hypyt kantoivat pisimmälle ja Matti voitti myös Commodore 64 -kisat.

Nykänen oli siis hahmo, joka kulki mukana koulusta kodin sisä- ja ulkoharrasteisiin.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105
Lepää rauhassa Legenda. Tavallaan Mattimaisesti tuli lopulta noutajakin, vaikea kuvitella että olisi kuollut kaukaisessa tulevaisuudessa vanhuuteen.
 

Nick Neim

Jäsen
Aika hiljaiseksi kyllä veti, kieltämättä. Jopa oudon surulliseksi siihen nähden, että olen sitä sukupolvea, joka muistaa Nykäsen siviilielämän sekoilut ennen hienoa uraa. Urasta on tullut luettua vaikka kuinka ja paljon, eri klippejä on tullut nähtyä, mutta kun oman nuoruuden aikana sekoiltiin siviilissä ja komeiltiin pääosin Seiskan kannessa, ei siltä tietyltä mielikuvalta voi yksinkertaisesti olla välttymättä. Valitettavasti.

Hieman hyväuskoinen, sekä erilaisia ongelmia ympärilleen keräävä entinen mäkikuningas, mutta silti niin hyväntahtoinen ja vilpitön mies. Sellainen mielikuva minulla on Nykäsestä, huolimatta kaikesta sekoilusta.

Tuttu jakoi oman muistonsa Nykäsestä, kun tuollaisessa keskikokoisessa esiintymispaikassa pitkään oli järkkärinä, ja useammankin esiintyjän ja julkkiksen kanssa oli jollain tasolla tekemisissä. Matti oli siihen aikaan pistänyt jälleen korkin kiinni, ja keikkansa jälkeen oli tullut juttelemaan niitä näitä, kuin parempia tuttujakin oltaisiin. Poistuessaan oli kiittänyt, kertonut arvostavansa näiden järkkäreiden tekemää työtä, ja lopuksi halannut. Erittäin poikkeuksellista, koska suurin osa ei käy sen kummemmin edes juttelemassa.

Oli tutulle jäänyt hyvät muistot Matista, ja ihmekös tuo. Sellainenhan se Matti taisi olla. Ainakin selvinpäin.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Näyttelijä Ismo Kalliokin on menehtynyt pitkällisen sairauden uuvuttamana 83 vuoden iässä tiedottaa Kansallisteatteri.

Ilta-Sanomien juttu aiheesta: Näyttelijä Ismo Kallio on kuollut
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Aika hiljaiseksi kyllä veti, kieltämättä. Jopa oudon surulliseksi siihen nähden, että olen sitä sukupolvea, joka muistaa Nykäsen siviilielämän sekoilut ennen hienoa uraa. Urasta on tullut luettua vaikka kuinka ja paljon, eri klippejä on tullut nähtyä, mutta kun oman nuoruuden aikana sekoiltiin siviilissä ja komeiltiin pääosin Seiskan kannessa, ei siltä tietyltä mielikuvalta voi yksinkertaisesti olla välttymättä. Valitettavasti.

Hieman hyväuskoinen, sekä erilaisia ongelmia ympärilleen keräävä entinen mäkikuningas, mutta silti niin hyväntahtoinen ja vilpitön mies. Sellainen mielikuva minulla on Nykäsestä, huolimatta kaikesta sekoilusta.

Tuttu jakoi oman muistonsa Nykäsestä, kun tuollaisessa keskikokoisessa esiintymispaikassa pitkään oli järkkärinä, ja useammankin esiintyjän ja julkkiksen kanssa oli jollain tasolla tekemisissä. Matti oli siihen aikaan pistänyt jälleen korkin kiinni, ja keikkansa jälkeen oli tullut juttelemaan niitä näitä, kuin parempia tuttujakin oltaisiin. Poistuessaan oli kiittänyt, kertonut arvostavansa näiden järkkäreiden tekemää työtä, ja lopuksi halannut. Erittäin poikkeuksellista, koska suurin osa ei käy sen kummemmin edes juttelemassa.

Oli tutulle jäänyt hyvät muistot Matista, ja ihmekös tuo. Sellainenhan se Matti taisi olla. Ainakin selvinpäin.

Joo mä vähän ihmettelen kans, miks tää Nykäsen homma jotenkin kolahtaa niin paljon enemmän kun monen muun julkisuuden henkilön.

Ehkä johtuu huonosta omastatunnosta, kun joskus nippanappa täysi-ikäisenä kaljapäissään näin hänet eräässä baarissa sen aikaisen naisystävänsä kanssa, ja mentiin naureskellen heittämään heille jotain että "onko Matilla taas putki päällä läppää" Noh, oltiin nuoria, tyhmiä ja kännissä, mutta silti. Olisi ehkä voinut edes koittaa puhua jotain järkevämpää, jos/kun näköjään oli pakko jotain laukoa. Vittu!

Itse en edes muista tuota 1982 vuoden sumukisaa, kun olin vasta kokonaiset 3v, mutta 1988 kisoista muistan kotikisastudion lapsuudenkodissa ja tuuletukset Matin mitaleista.
 
Viimeksi muokattu:

Freya

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, TPS & M.Koivu
Itse olen liian nuori muistamaan Matin mäkihypyllisiä meriittejä, joten mielikuva Matista on perustunut lähinnä niihin jatkuviin siviilielämän sekoiluihin. Toki niinkuin moni on sanonutkin, niin taisi viime vuosina saada pikkuisen paremman otteen elämästä. Silti nämä uutiset tulevat jotenkin yllättäen. Vähän ankea fiilis tästä jäi kun viimeinen lukemani Matin haastattelu koski sitä ettei saa tavata lapsenlapsiaan.

Ismolle ja Matille kevyet mullat. Levätkäähän rauhassa.
 

Spede

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Joo RIP Matti. Ihmeellisen syvältä tosiaan riipaisee. Johtuuko sitten siitä että on saanut kaikenlaista lukea lehdestä ja kaikissa haastatteluissa on ollut omalla tavalla sellainen helposti lähestyttävän oloinen.

RIP myös näyttelijä Ismo Kallio, joka on menehtynyt viikonlopun aikana
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
IS:n Vesa Rantanen osoittaa melkoista pelisilmää, kun soitti Nykäsen eniten vihaamalle hahmolle, Kojonkoskelle kyselläkseen fiiliksiä, ja teki siitä jutun. Huikeaa journalismia!
Olisihan tuota voinut noinkin miettiä, mutta toisaalta Kojonkoski nyt on ihan keskeinen hahmo suomalaisessa mäkihypyssä. Siltä kantilta ihan ok hakea hänen kommenttinsa. Plus tietysti se, että tuo haastattelu oli vain lyhyt reaktiopala, eikä mikään syvempi arvio Nykäsestä. Tuossa ei minusta ole mitään erityisen mautonta.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Urheilijana huikea, mutta julkisuuskuvan mukaisena ihmisenä paska. Koskaan en arvostanut tuota osaa hänestä. Sen hyppääjän mitä joskus nuorena näin mä haluan muistaa, en tätä urheiluelämän jälkeistä surullisen hahmon ritaria. Liian aikainen kuolema ei tullut yllätyksenä valitettavasti, kun elintottumukset ja meno oli mitä oli. Hoidossa miehen olisi pitänyt olla, ei jossain paskalehtien otsikoissa ja pellenä lavalla "laulamassa" itseään junttikansan sydämiin.

Rauhaisat levot Matti.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
"Yks' kerrallaan putoo napit takista..."
Lähti sellainen urheilulegenda ja persoonallisuus, ettei toista liene suomalaisessa urheilu- ja viihdegenressä. Minulle Matin yksityiselämän sekoilut eivät peittäneet alleen hänen huikeita saavutuksiaan mäkihypyssä, joskin välillä kyllä sääli ja suuttumuskin saivat jalansijaa, Tapasin Matin hänen keikallaan, järkkärin ominaisuudessa minäkin, eikä pahaa sanottavaa. Jutteli niitä näitä ja lavalle mennessään halusi tietää, millainen meno yleisöllä on - no, riehakas oli yleisö, jos oli esiintyjäkin...

Kepeät mullat, legenda!
 

rasmus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Pool, Konalan Pallo
Voihan surkeus, huonoilla uutisilla alkoi tämä viikko. Hyvin muistuu mieleen Matin urheilu-ura, päällimäisenä varmaan Calgary-88. Olin juuri päässyt armeijasta ja tavannut tulevan vaimoni, jonka kanssa kisoja jännättiin. Eihän kenenkään kroppa kestä loputtomiin viinaksia, vaikka olinkin sìinä uskossa, että viime ajat Matti läträsi vähemmän kuin ennen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös