Tasa-arvo ja poliittinen korrektius

  • 922 815
  • 8 032

teppana

Jäsen
Minusta nuo eivät kuulu myöskään työpaikalle eivätkä kouluun. Raja on tietysti häilyvämpi.

Ja kyllä koulupukeutuminen on kollektiivinkin, eli sen kouluyhteisön asia.

Edit: Tämä paljastava pukeutuminen nousi esiin, koska kouluissa ongelmia aiheuttaa pukeutumisen suhteen lähes ainoastaan liian paljastava tai "liian heikkotasoinen" pukeutuminen. Jälkimmäinen on monisyinen, jotain voidaan kiusata, kun kulkee vuodesta toiseen samoissa kuluneissa vaatteissa, jossain trendijengissä voi saada ivaa, kun on Addua Filan sijasta.

En itsekään työpaikalle tietynlaista pukeutumista halua. Toki tässäkin on eroja riippuen missä työskentelee. Mutta tarvitaanko oikeasti yhteistä keskustelua siihen, että nuori ymmärtää mennä oikeassa vaatetuksessa töihin? Nyt aletaan jo kivuta sen verran kauas alkuperäisestä aiheesta että alkaa väkisinkin vähän hymyilyttää.

Mitä tulee kouluun, koulussa nuoret ovat keskenään ja pukukoodien ei tarvitse noudattaa samaa kaavaa kuin aikuisten maailmassa. Jos/kun se yksittäinen nuori tarvitsee pukeutumiseen apua, hän saa sitä jostain muualta kuin yleisen keskustelun kautta.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Yleisellä tasolla olen myös eri mieltä.


Kuten jo aiemmin totesin: we can agree to disagree.

Turha tästä on enempää järmätä. Sinä olet oikeutettu näkemykseesi - ja minä olen oikeutettu olemaan eri mieltä asiasta kanssasi. Ei se sen monimutkaisempaa ole - ei kaikista asioista tarvitse aina olla samaa mieltä.

Upeata perjantain jatkoa sekä äärimmäisen loistavaa viikonloppua sinulle tästäkin huolimatta.
 

teppana

Jäsen
Kuten jo aiemmin totesin: we can agree to disagree.

Turha tästä on enempää järmätä. Sinä olet oikeutettu näkemykseesi - ja minä olen oikeutettu olemaan eri mieltä asiasta kanssasi. Ei se sen monimutkaisempaa ole - ei kaikista asioista tarvitse aina olla samaa mieltä.

Upeata perjantain jatkoa sekä äärimmäisen loistavaa viikonloppua sinulle tästäkin huolimatta.


Minulle jäi vielä pimentoon se konkreettinen syy, miksi mielestäsi nuorten pukeutumisesta pitää yhdessä meidän aikuisten puhua. Jotain himmeliä pikkulasten likaisuudesta rakentelit, mutta sekin jäi vähän vaisuksi.

Onko sinulla esittää mitään muuta syytä tälle halulle keskustella, kuin tarve tuoda oma mielipide esiin asiassa jossa sitä ei kukaan kaipaa?
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Minulle jäi vielä pimentoon se konkreettinen syy, miksi mielestäsi nuorten pukeutumisesta pitää yhdessä meidän aikuisten puhua. Jotain himmeliä pikkulasten likaisuudesta rakentelit, mutta sekin jäi vähän vaisuksi.

Onko sinulla esittää mitään muuta syytä tälle halulle keskustella, kuin tarve tuoda oma mielipide esiin asiassa jossa sitä ei kukaan kaipaa?

Ymmärtääkseni perustelin mielipidettäni riittävästi. Mikäli se ei sinulle keĺpaa, niin sille minä en mitään voi.

Käsittääkseni keskustelupalstan funktio on keskustella asioista - ei välttämättä olla teppanan kanssa samaa mieltä? Ilmeisesti sinun mielipiteesi - kun taas kerran olet oikeassa tässäkin asiassa - on arvokkaampi kuin näkemys, joka on erilainen oman näkemyksesi kanssa?

Olen jo useamman kerran todennut hyväksyväni sen, että olemme tästä asiasta eri mieltä. Sinulle tämä ei tunnu kelpaavaan, vaan jatkat järmäämistä asiasta ja tämä ei selkeästikään johda mihinkään.

Nythän sinulla on upea tilaisuus näyttää henkinen vahvuutesi ja olla vastaamatta tähän. Sormet kuitenkin varmaan syyhyävät jo näppäimistöllä?
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Jos on ihan ok keskustella, miten perheen varallisuus vaikuttaa lasten kohteluun, niin miksei voi keskustella, miten pukeutuminen vaikuttaa? En ymmärrä.
Minusta on ok, keskustella siitä miten se ei ok että jotain kiusataan sen takia että hän pukeutuu jotenkin tai että hän on köyhästä perheestä. Se sen sijaan tuntuu vähän dorkalta, että jollekin sanottaisiin että ei ole niin köyhä tai ettei pukeudu niin ettei häntä kiusata. Tosin useinhan se on sama asia, jos köyhyys paljastuu pukeutumisesta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Miksi perusasia viedään tälläkin kertaa lillukan varsista puhumiseksi? Tämä ihmetyttää joka kerta, aiheesta riippumatta.

Kysymyshän oli Sysmän rehtorin puheista, joissa hän nosti kiusaamisen yhdeksi ilmiöksi sen, että jo 12-vuotiaat ilmoittavat olevan homoja tai lesboja ja pukeutuvat erikoisesti. Tarkennuksena rehtori kertoi, että erikoinen pukeutuminen on homsahtavaa. Sen jälkeen kysyttiin, kerjäävätkö siis jotkut oppilaat tulla kiusatuiksi ja rehtori vastasi, että siltä se näyttää ja että eihän heterotkaan tuo seksuaalista suuntautumistaan julki jatkuvasti.

Rehtorilta aivan karmeita sanoja ja en tarkoita pukeutumista.
 

teppana

Jäsen
Ymmärtääkseni perustelin mielipidettäni riittävästi. Mikäli se ei sinulle keĺpaa, niin sille minä en mitään voi.

Käsittääkseni keskustelupalstan funktio on keskustella asioista - ei välttämättä olla teppanan kanssa samaa mieltä? Ilmeisesti sinun mielipiteesi - kun taas kerran olet oikeassa tässäkin asiassa - on arvokkaampi kuin näkemys, joka on erilainen oman näkemyksesi kanssa?

Olen jo useamman kerran todennut hyväksyväni sen, että olemme tästä asiasta eri mieltä. Sinulle tämä ei tunnu kelpaavaan, vaan jatkat järmäämistä asiasta ja tämä ei selkeästikään johda mihinkään.

Nythän sinulla on upea tilaisuus näyttää henkinen vahvuutesi ja olla vastaamatta tähän. Sormet kuitenkin varmaan syyhyävät jo näppäimistöllä?

Fair enough. Vähän jäi mielestäni nuo perustelut vajaaksi, mutta pointti tuli läpi. Ollaan vain eri mieltä.
 

Undrafted

Jäsen
No aika paljon tässäkin ketjussa tulee tätä "kyllä näistä pitää voida puhua" argumenttia. Miksi näistä pitää voida puhua?
Keskustelupalstalla nyt usein puhutaan laidasta laitaan asioista. Miksi lasten, nuorten tai aikuisten pukeutumisesta ei saisi puhua? Keskustelupalstalla keskustelu on ajantappoa ja viihteellistä toimintaa, millä harvemmin on mitään vaikutusta todelliseen maailmaan tai ihmisten mielipiteisiin.
 

teppana

Jäsen
Keskustelupalstalla nyt usein puhutaan laidasta laitaan asioista. Miksi lasten, nuorten tai aikuisten pukeutumisesta ei saisi puhua? Keskustelupalstalla keskustelu on ajantappoa ja viihteellistä toimintaa, millä harvemmin on mitään vaikutusta todelliseen maailmaan tai ihmisten mielipiteisiin.

Käsitin että useampi kirjoittaja oli sitä mieltä, että nuoren vaatetuksen vaikutuksista kiusaamiseen pitää voida puhua siinä kontekstissa kuin esim. rehtori teki. Enkä usko että käsitin väärin, sen verran selvästi sieltä asia tuli muutaman toimesta esille.

Enkä mielestäni vieläkään saanut mitään selvää vastausta siihen miksi tästä olisi hyvä keskustella. En edelleenkään käsitä miten ihmeessä nuorten elämää helpottaisi se, että heille annettaisiin jotain yleisiä ohjeita niin selvissä asioissa, kuin pukeutumisen merkitys ihmisten välisissä kanssakäymisissä. Mitä tällä "pitää saada puhua" vaatimuksella siis tarkoitetaan? Sitä, että hutsahtavista vaatteista saa jokainen antaa nuorelle mielipiteen? Kuten jo aiemmin sanoin, en ole eri mieltä vain sen takia että pääsen foorumilla vänkäämään. En vain ihan aidosti ymmärrä mitä tällä "keskustelulla" halutaan saavuttaa?
 

Lucius

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Minulle jäi vielä pimentoon se konkreettinen syy, miksi mielestäsi nuorten pukeutumisesta pitää yhdessä meidän aikuisten puhua.

Keskustelua sitkeästi seuranneena voin omalta osaltani vastata kysymykseesi.

ideaalimaailmassa ketään ei pukeutumisesta tai muusta syystä kiusasta ja kaikilla lapsilla pitäisi on välittävät vanhemmat ja tukiverkko aikuisista mutta valitettavasti todellisessa maailmassa niin ei ole.

Aina tulee olemaan kiusaajia sekä välinpitämättömiä vanhempia, jotka viis veisaavat miten heidän lapsensa pukeutuu ja miten heillä menee koulussa.

Myöskään kaikki opettajat eivät ole kutsumusammatissaan olevia kansankynttilöitä, jotka tarmokkaasti puuttuvat kiusaamistapauksiin. Osa vain haluaa selvitä työpäivästään ja palata omien ongelmiensa pariin.

Siksi julkinen keskustelu, jossa mietitään keinoja välttää kiusatuksi joutumista, on ihan paikallaan.

Nuorelle, jolla ei ole välittäviä vanhempia, tarmokasta opettajaa tai muutakaan tukiverkkoa aikuista voi siitä olla aidosti hyötyä.

On ihan hyvä tietää miten omilla valinnoillaan voi tehdä omasta elämästään parempaa tässä epätäydellisessä maailmassa, jossa ikävä kyllä joudumme elämään eikä vain, miten asioiden pitäisi olla ideaalimaailmassa jossa ei kiusata ja kaikista välitetään.
 

teppana

Jäsen
Keskustelua sitkeästi seuranneena voin omalta osaltani vastata kysymykseesi.

ideaalimaailmassa ketään ei pukeutumisesta tai muusta syystä kiusasta ja kaikilla lapsilla pitäisi on välittävät vanhemmat ja tukiverkko aikuisista mutta valitettavasti todellisessa maailmassa niin ei ole.

Aina tulee olemaan kiusaajia sekä välinpitämättömiä vanhempia, jotka viis veisaavat miten heidän lapsensa pukeutuu ja miten heillä menee koulussa.

Myöskään kaikki opettajat eivät ole kutsumusammatissaan olevia kansankynttilöitä, jotka tarmokkaasti puuttuvat kiusaamistapauksiin. Osa vain haluaa selvitä työpäivästään ja palata omien ongelmiensa pariin.

Siksi julkinen keskustelu, jossa mietitään keinoja välttää kiusatuksi joutumista, on ihan paikallaan.

Nuorelle, jolla ei ole välittäviä vanhempia, tarmokasta opettajaa tai muutakaan tukiverkkoa aikuista voi siitä olla aidosti hyötyä.

On ihan hyvä tietää miten omilla valinnoillaan voi tehdä omasta elämästään parempaa tässä epätäydellisessä maailmassa, jossa ikävä kyllä joudumme elämään eikä vain, miten asioiden pitäisi olla ideaalimaailmassa jossa ei kiusata ja kaikista välitetään.

Eli luulet Suomessa olevan nuoria joilla ei ole ympärillä yhtään läheistä aikuista ihmistä joka voisi tämän itsestäänselvyyden heille kertoa eikä nämä nuoret ole tätä jo itse sisäistäneet? Omaan korvaan koko ajatus tästä pukeutumisen tärkeydestä kuulostaa samalta kuin se, että halutaan kertoa nuorille itsestäänselvyyksiä. Pelkästään sen varjolla, että kiusaaminen saataisiin vähenemään. Ottamatta kantaa siihen, onko syytä tuoda pukeutumista ja kiusaamista esille samassa yhteydessä, onko meillä tosiaan jotain tarvetta antaa julkisesti lisää tilaa tuntemattomille ihmisille kertoa nuorille kuinka voidaan pukeutua väärin?

Eikö meidän olisi parempi keskittyä täysin siihen, että kiusaaminen on väärin eikä nuorella ole syytä miettiä oman pukeutumisen kautta sitä, ettei joudu silmätikuksi? Jos tosissaan haluamme maailmaa muuttaa paremmaksi, eikö oikea lähestymistapa ole tehdä selväksi aina ja kaikkialla että kiusaaminen on väärin eikä uhrin ole koskaan syytä miettiä mitä vikaa hänen vaatteissa on kun häntä kiusataan?

Loppukaneettina sanon vielä, että en näe millään tavalla realistisena tai tarkoituksenmukaisena sitä, että aikuiset ihmiset lähtevät joukolla määrittelemään sitä, miten nuorten on sopiva pukeutua. Jos/kun nuori sitä opastusta tarvii, sen on tultava jostain muualta kuin tältä epämääräiseltä julkiselta mielipiteeltä. Jos on nuoria joiden elämään ei löydy yhtä ainoaa vastuullista aikuista, meidän pitää keskustella siitä miten tuon nuoren elämään saadaan se vastuullinen aikuinen. En usko pätkääkään mihinkään kollektiiviseen painostukseen/keskusteluun tässä asiassa.
 

Byvajet

Jäsen
Minulle jäi vielä pimentoon se konkreettinen syy, miksi mielestäsi nuorten pukeutumisesta pitää yhdessä meidän aikuisten puhua.

Miksi normeista yleensäkään puhutaan? Siksi, että ihmisyhteisöihin syntyy vakiintuneita toimintatapoja ja merkityksiä, joiden kautta toiminta ohjautuu ja jotka sen vuoksi helpottavat tilanteiden ennakointia. Ihmiset tarvitsevat normeja, koska elämä, jossa jokainen tilanne on uusi, on raskasta. Kun joku puhuu hyvinkasvatetuista lapsista, se tarkoittaa sitä, että lapset ovat omaksuneet ikäkautensa mahdollistamissa rajoissa aikuisten maailman käytöstapoja.

Ei ole olemassa objektiivista perustetta, miksi tunnelmallisessa ravintolassa ei voisi syödä sormin ja vaihtaa vaippaa ruokapöydässä. Ainoa syy käytäntöihin ovat kulttuuriset odotukset.

Jostain syystä nykyaikana on vimmattu tarve purkaa kaikki vanha. Kuitenkaan vanhan purkaminen ei johda vapauteen vaan ainoastaan uusiin normeihin. Kun huoramainen pukeutuminen johtaa biologian herättämiin esineellistäviin katseisiin ja arvioihin, niin seuraavaksi ruvetaan normittamaan katseita. Millä tavalla, missä ja kuinka kauan saa katsoa.

Sinäkin teppana vuorenvarmasti kaipaat normeja elämääsi. Siksi ihmettelen, miksi ihmettelet, että joku muukin niitä kaipaa.
 

teppana

Jäsen
Miksi normeista yleensäkään puhutaan? Siksi, että ihmisyhteisöihin syntyy vakiintuneita toimintatapoja ja merkityksiä, joiden kautta toiminta ohjautuu ja jotka sen vuoksi helpottavat tilanteiden ennakointia. Ihmiset tarvitsevat normeja, koska elämä, jossa jokainen tilanne on uusi, on raskasta. Kun joku puhuu hyvinkasvatetuista lapsista, se tarkoittaa sitä, että lapset ovat omaksuneet ikäkautensa mahdollistamissa rajoissa aikuisten maailman käytöstapoja.

Ei ole olemassa objektiivista perustetta, miksi tunnelmallisessa ravintolassa ei voisi syödä sormin ja vaihtaa vaippaa ruokapöydässä. Ainoa syy käytäntöihin ovat kulttuuriset odotukset.

Jostain syystä nykyaikana on vimmattu tarve purkaa kaikki vanha. Kuitenkaan vanhan purkaminen ei johda vapauteen vaan ainoastaan uusiin normeihin. Kun huoramainen pukeutuminen johtaa biologian herättämiin esineellistäviin katseisiin ja arvioihin, niin seuraavaksi ruvetaan normittamaan katseita. Millä tavalla, missä ja kuinka kauan saa katsoa.

Sinäkin teppana vuorenvarmasti kaipaat normeja elämääsi. Siksi ihmettelen, miksi ihmettelet, että joku muukin niitä kaipaa.

En minä ole normeja missään halunnut purkaa. Olen vain eri mieltä siitä, mitä hyötyä tästä niin kovasti halutusta keskustelusta oikeasti on. Siis tässä asiassa. Kuten kerta toisensa jälkeen olen sanonut, nuoria saa ja tulee ohjeistaa. Sitä ei vain tarvitse tehdä kuten tämä edellä mainittu rehtori teki. Tuollaisen puolustelu on mielestäni käsittämätöntä ja ainakin omalla kohdalla herättää kysymyksiä puolustelijan motiiveista.
 

Undrafted

Jäsen
Kiusaamiskeskustelussa ehken tulisi enemmän keskittyä millaisia työkaluja oppilailla, opettajilla, vanhemmilla ja koulun muulla henkilökunnalla tulisi olla reagoida kiusaamiseen sekä millaisia seuraamuksia kiusaajille pitäisi teoistaan tulla. Nyt kiusaajat kokevat saavansa kiusaamisesta enemmän hyötyä itselleen kuin kiusaamisesta kiinnijäämisellä on seuraamuksia. 10 vuotiaasta alkaen sakkoja ja tarvittaessa eriasteisia vankeusrangaistuksia niin koulu- kuin työpaikkakiusaamisesta ehken auttaisi.
 

Byvajet

Jäsen
Sitä ei vain tarvitse tehdä kuten tämä edellä mainittu rehtori teki.

Minun kouluaikanani hutsahtavasti pukeutuneita ei päästetty kouluun. Muistan elävästi erään kerran, kun tyttö tuli keskimääräistä avonaisemmassa kaula-aukossa kotitaloustunnille. Ensin opettaja napitti mekon ylös saakka, mutta koska se oli opettajan mielestä senkin jälkeen liian avoin, hän lähetti tytön kotiin vaihtamaan asua.

Tuollaisessa toimintatavassa toteutuu koulun vastuu. Koulun täytyy osoittaa oppilaille, mikä on säädyllistä pukeutumista ja vaatia sitä. Koulupukumaissa oppilaita ojennetaan jatkuvasti puvun oikeaoppisesta käytöstä.

Jos oppilasta kiusataan sen jälkeen, kun koulu on opettanut oppilaalle säädyllisen käyttäytymisen normit, kiusaamiseen tulee puuttua, mutta jos oppilas itse provosoi kiusatuksi tulemistaan pukeutumisellaan, niin se on sama asia kuin ryhtyisi riidanhaastoon grillijonossa humalassa.
 

teppana

Jäsen
Minun kouluaikanani hutsahtavasti pukeutuneita ei päästetty kouluun. Muistan elävästi erään kerran, kun tyttö tuli keskimääräistä avonaisemmassa kaula-aukossa kotitaloustunnille. Ensin opettaja napitti mekon ylös saakka, mutta koska se oli opettajan mielestä senkin jälkeen liian avoin, hän lähetti tytön kotiin vaihtamaan asua.

Tuollaisessa toimintatavassa toteutuu koulun vastuu. Koulun täytyy osoittaa oppilaille, mikä on säädyllistä pukeutumista ja vaatia sitä. Koulupukumaissa oppilaita ojennetaan jatkuvasti puvun oikeaoppisesta käytöstä.

Jos oppilasta kiusataan sen jälkeen, kun koulu on opettanut oppilaalle säädyllisen käyttäytymisen normit, kiusaamiseen tulee puuttua, mutta jos oppilas itse provosoi kiusatuksi tulemistaan pukeutumisellaan, niin se on sama asia kuin ryhtyisi riidanhaastoon grillijonossa humalassa.

Turha jatkaa tätä keskustelua yhtään pidemmälle. Arvomaailmamme ovat aivan liian kaukana toisistaan että pääsisimme koskaan lähellekään yhteistä maata.
 

Byvajet

Jäsen
Turha jatkaa tätä keskustelua yhtään pidemmälle. Arvomaailmamme ovat aivan liian kaukana toisistaan että pääsisimme koskaan lähellekään yhteistä maata.

Sinusta yksilö siis saa normeja rikkomalla haastaa riitaa, mutta syyllinen yksin on provosoitunut?

Olen saanut kotikasvatuksen, jossa korostuu vastuu. Minulle hoettiin kotona loputtomiin, että asioita ei tule katsoa vain omanapaisesti vaan täytyy miettiä, miten oma käytös vaikuttaa muihin ja miltä se muista tuntuu. Minä liitän tuollaiseen kasvatustyyliin sivistyksen ajatuksen, mutta ehkä sivistyksen vaatiminen sitten ei nykymaailmaan kuulu.

Toteutunut kokonaisuus on lukemattomien muuttujien summa. Todellisuutta ei pysty hallitsemaan syyllisiä ja syyttömiä nimeämällä, vaan täytyy puuttua monimutkaiseen syiden ja seurausten ketjuun.

Esimerkiksi parisuhdeterapiassa ei keskitytä syyllisten osoitteluun, vaan siellä yritetään selvittää, miksi asiat ovat tapahtuneet. Jos toinen puolisoista on pettänyt, niin ei asioita lähdetä ratkaisemaan syyttelemällä väärin tehnyttä, vaan sen sijaan yritetään löytää syyt siihen, miksi suhde on ajautunut siihen tilaan kuin on.

Ongelmien ratkaisussa täytyy puuttua taustalla oleviin rakenteisiin. Kiusaaminen on syvällä ihmiseläimen biologiassa samoin kuin rasismikin. Meistä jokaisella on kärkäs tarve jakaa ihmiset meihin ja muihin. Sinäkin teit sen edellisessä viestissäsi. Ilmoitit, että minä kuulun muihin, joiden kanssa ei kannata keskustella. Siinä se kiusaamisen siemen on. Syrjään jättäminenkin on kiusaamista. Toisen maailman ohittaminen on kiusaamista.
 

teppana

Jäsen
Sinusta yksilö siis saa normeja rikkomalla haastaa riitaa, mutta syyllinen yksin on provosoitunut?

Olen saanut kotikasvatuksen, jossa korostuu vastuu. Minulle hoettiin kotona loputtomiin, että asioita ei tule katsoa vain omanapaisesti vaan täytyy miettiä, miten oma käytös vaikuttaa muihin ja miltä se muista tuntuu. Minä liitän tuollaiseen kasvatustyyliin sivistyksen ajatuksen, mutta ehkä sivistyksen vaatiminen sitten ei nykymaailmaan kuulu.

Toteutunut kokonaisuus on lukemattomien muuttujien summa. Todellisuutta ei pysty hallitsemaan syyllisiä ja syyttömiä nimeämällä, vaan täytyy puuttua monimutkaiseen syiden ja seurausten ketjuun.

Esimerkiksi parisuhdeterapiassa ei keskitytä syyllisten osoitteluun, vaan siellä yritetään selvittää, miksi asiat ovat tapahtuneet. Jos toinen puolisoista on pettänyt, niin ei asioita lähdetä ratkaisemaan syyttelemällä väärin tehnyttä, vaan sen sijaan yritetään löytää syyt siihen, miksi suhde on ajautunut siihen tilaan kuin on.

Ongelmat harvemmin selviävät syyllisiä ja syyttömiä osoittelemalla. Täytyy puuttua ongelmien taustalla oleviin rakenteisiin. Esimerkiksi kiusaaminen on syvällä ihmiseläimen biologiassa samoin kuin rasismikin. Meistä jokaisella on kärkäs tarve jakaa ihmiset meihin ja muihin. Sinäkin teit sen edellisessä viestissäsi. Ilmoitit, että minä kuulun muihin, joiden kanssa ei kannata keskustella. Siinä se kiusaamisen siemen on. Syrjään jättäminenkin on kiusaamista. Toisen maailman ohittaminen on kiusaamista.

Kuten sanoin, emme tule tässä asiassa pääsemään samalla aaltopituudelle. En näe mitään järkeä jatkaa keskustelua. Jos koet, että tämä on jonkin tyylistä kiusaamista se on sinun kokemuksesi. Oikeassa maailmassa kohtelias kieltäytyminen kanssakäymisestä on kiusaamisen vastakohta. Meillä kahdella ei tule olemaan mitään mahdollisuuksia päästä ainakaan tässä keskustelussa muualle kuin molemminpuoliseen turhautumiseen. Kuten jo sanoin, arvomaailmamme ovat liian kaukana toisistaan.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Niin kauan kuin kyseessä on lapsista, ei ongelma ole se, miten kouluun pukeudutaan, vaan miten vanhemmat sallivat lastensa pukeutuvan.

Minun kouluaikanani hutsahtavasti pukeutuneita ei päästetty kouluun.

Minun kouluaikanani yhtä tyttöä ei päästetty kouluun, koska tiukkapipoisen opettajan maailmankuvaan ei sopinut, että tytöllä alkoi murrosikä aikaisemmin kuin tiukkapipoisen opettajan omassa nuoruudessa.
 

Byvajet

Jäsen
Kuten sanoin, emme tule tässä asiassa pääsemään samalla aaltopituudelle. En näe mitään järkeä jatkaa keskustelua. Jos koet, että tämä on jonkin tyylistä kiusaamista se on sinun kokemuksesi.

Mitä muutakaan eristäytyminen erilaisuudelta on kuin kiusaamista? Eristäytymisen perusajatus on, että tuo toinen ihminen on vääränlainen ja väärässä, eikä minun tarvitse kohdata häntä.

Annat ymmärtää, että sinun kokemuksesi ja arvomaailmasi on absoluuttinen totuus, jonka ei tarvitse joustaa. Jos joku on kanssasi eri mieltä, voit ylimielisesti todeta, että tuo toinen on väärässä.

Sama perusidea toteutuu kaikessa kiusaamisessa, niin koulujen pihoilla kuin työpaikoilla. Kun ei suostuta kohtaamaan erilaisia ihmisiä ja rakentamaan kompromisseihin perustuvaa dialogia, jonka avulla erilaiset todellisuudet sovitetaan yhteen, niin seurauksena on kielteisten reaktioiden sarja.

Punavihreät ovat käsittämättömän kärkkäitä kiusaamaan. Esimerkiksi vihreistä hyvin moni on halukas kieltäytymään yhteistyöstä Halla-ahon kanssa, vaikka Halla-aho toimisi lakien mukaan. Mä en leiki tai edes neuvottele sun kaa, koska sä oot erilainen kuin mä.

Koulukiusaamisen esiintymismuodot ovat monilla tavoin samanlaista kuin työpaikkakiusaamisen. Koulukiusaaminen voi ilmetä:
  • Fyysisen koskemattomuuden loukkaamisena
    lyöminen, potkiminen, töniminen, nipistely, kamppaaminen, esineillä heittäminen, hiuksista vetäminen, pään kastaminen vessanpönttöön tai lavuaariin jne.
  • Henkisenä väkivaltana
    pilkkaaminen, eristäminen muista, haukkuminen, matkiminen, naurunalaiseksi tekeminen, syrjään jättäminen, juorujen levittäminen, rahan kiristäminen jne.
  • Vallankäyttönä
    uhkaaminen, kiristäminen, muista eristäminen, pakottaminen tekoihin, pelottelu, väärin neuvominen.
  • Haitantekona
    tavaroiden piilottelu, yksin jättäminen, omaisuuden tahallinen tuhoaminen, peleistä ja leikeistä poisjättäminen
Etelä-Pohjanmaan Sairaanhoitopiiri - Koulukiusaaminen
 

teppana

Jäsen
Mitä muutakaan eristäytyminen erilaisuudelta on kuin kiusaamista? Eristäytymisen perusajatus on, että tuo toinen ihminen on vääränlainen ja väärässä, eikä minun tarvitse kohdata häntä.

Annat ymmärtää, että sinun kokemuksesi ja arvomaailmasi on absoluuttinen totuus, jonka ei tarvitse joustaa. Jos joku on kanssasi eri mieltä, voit ylimielisesti todeta, että tuo toinen on väärässä.

Sama perusidea toteutuu kaikessa kiusaamisessa, niin koulujen pihoilla kuin työpaikoilla. Kun ei suostuta kohtaamaan erilaisia ihmisiä ja rakentamaan kompromisseihin perustuvaa dialogia, jonka avulla erilaiset todellisuudet sovitetaan yhteen, niin seurauksena on kielteisten reaktioiden sarja.

Punavihreät ovat käsittämättömän kärkkäitä kiusaamaan. Esimerkiksi vihreistä hyvin moni on halukas kieltäytymään yhteistyöstä Halla-ahon kanssa, vaikka Halla-aho toimisi lakien mukaan. Mä en leiki tai edes neuvottele sun kaa, koska sä oot erilainen kuin mä.

En anna ymmärtää mitään tuollaista. Sinä projektoit omaa pelkoasi minuun. En minä tiedä oletko enemmän tai vähemmän oikeassa kuin minä. Tiedän vain, että tässä asiassa tulemme olemaan niin vahvasti eri laidoilla että mitään hedelmällistä tästä keskustelusta ei saa aikaiseksi.

Aika hassu ajatus, että jos en suostu eipäs juupas väittelyyn kanssasi niin kiusaan sinua. Minulla ei ole mitään velvollisuutta keskustella kanssasi mistään eikä tässä ole kyse kiusaamisesta tai hiljentämisestä. Olet aivan vapaa jatkamaan keskustelua ihan niin kauan kuin haluat. Mutta paria et minusta siihen saa. Olen pari kertaa aiemmin törmännyt tähän "snowflake" mentaliteettiin jossa ihminen ottaa vahvasti itseensä kun hänen mielipiteiteille ei anneta jakamatonta huomiota. Jätän mainitsematta ne ryhmät joissa tällainen käytös on normi.

Hyvää päivänjatkoa.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Siksi julkinen keskustelu, jossa mietitään keinoja välttää kiusatuksi joutumista, on ihan paikallaan.
Mielestäni hedelmällisempää olisi käydä keskustelua, jossa mietitään keinoja välttää kiusaamisen aloittaminen. Kiusatuksi kun joutuu niin monesta eri syystä ja usein myös ilman syytäkin.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
En minä näe että tämä tyttöjen pukeutumisen pohjalta kiusaaminen poikkeaa mitenkään lihavuudesta, silmälaseista, hiusmuodista tai puheviasta kiusaamisen. Kaikille noista voi koittaa jotain tehdä, mutta ei se kiusaaminen siitä johdu.
 

teppana

Jäsen
En minä näe että tämä tyttöjen pukeutumisen pohjalta kiusaaminen poikkeaa mitenkään lihavuudesta, silmälaseista, hiusmuodista tai puheviasta kiusaamisen. Kaikille noista voi koittaa jotain tehdä, mutta ei se kiusaaminen siitä johdu.

Näin itsekin näen. Ei ole järkevä keskittyä triviaaleihin asioihin kuten pukeutumiseen tässä asiassa, jos jotain siitä voi olla vain enemmän haittaa nuoren kehitykselle.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Huolestuttavaa, että korkeissa opetus- ja edustusviroissa on tuollaisia pölkkypöitä. Ihmettelen.

Kouluissa kiusataan lapsia aivan riippumatta siitä, mitä he itse asialle tekevät. Ei se kiusaaminen vaatteista ole kiinni; jos vaatteesta ei ole erontekijäksi, se etsitään muualta.

On ylipäänsä mautonta puhua "vastuusta" tai julistaa, kuinka alaikäinen lapsi ansaitsee tulla kiusatuksi. Hävetkää, jotka tuollaisia väitätte.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös