Urbaanilegendat Suomen armeijassa

  • 193 281
  • 308

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Nostetaanpas hienoa ketjua vähän ylöspäin. Jokaisessa varuskunnassa lienee myös tuttu se himokas jermu, joka pyysi yövartiovuorollaan tyttöystäväänsä vierailemaan vartiokopilla. Ja tietysti kopin reunaa vasten takaapäin tyttöystävää laittaessa saapui PU kierrokselleen, jolloin jermu kylmän viileästi suoritti tervehdyksen ja ilmoituksen toimitustaan keskeyttämättä.
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Inttilegendako lie tämäkin, mutta muistelisin kuulleeni ns. varmalta taholta, ettei tässäkin ketjussa usein mainittua ylenemiskieltoa ole olemassakaan.

Kyse on vain siitä, ettei ihan kaikkia vatipäitä yksinkertaisesti ylennetä virkavuosien sallimisssa rajoissa.

Tosin otaksunpa, ettei nykyään kantahenkilökunnassa näitä sankareita juuri edes ole. Toki eri asia on se, jos lusmuilijat pistetään ruotuun keinolla tai toisella.
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Onko joku Niksulan käynyt, itse olin II/04 saapumisryhmässä. Siellä kanssa kuuli kaikenlaisia juttuja Luutnantti Vienolasta ja Kuisminista (ja joku Vänrikkikin, mutta en muista nimeä). Samanlaisia juttuja kuin täälläkin on ollut, eli vesisulkeisia, suksisulkeiset varaston katolla jne. Silloin tosin eräs alikki kehui että oli myöhästynyt Vienolan ryhmänjohtajien kokoontumisesta ja oli joutunut kaivamaan komentoteltan viereen kaksi kaulaan asti ulottuvaa poteroa Vienolan katsellessa vieressä.

Silloin muuten ehdottomasti paras luti oli Juha Temonen, moninkertainen SM-mestari nyrkkeilijä ja taitaa olla Suomen maajoukkue naisten nyrkkeily valmentaja. Veti sellaista juttua, että sai kyllä nauraa vedet silmillä ja erittäin leppoinen tapaus, vaikka hurjan näköinen kaveri on.

Oli muuten eräs tornari, että kansainvälisen keskuksen varusvarasto (keltainen pieni kaksikerroksinen rakennus portin jälkeen vasemmalla) ulottuisi 6 kerrosta maan sisälle. Mutta kuitenkin keskuksen lähettinä siellä tuli käytyä ja hississä huomasin nappulloista, että perkele vie pitää tornari paikkansa! No eihän niin pieneen kaksikerroksiseen rakennukseen rauhanturvaajien varusteita paljoa mahtuisikaan.
 
Viimeksi muokattu:

Pipolätkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Dallas
Urbaanilegenda-ketjusta jouduin tänne. Eiköhän nosteta ketjua ylös ja uudemmat kävijät voivat laittaa omia juttujaan ylös. LAhden Hennalan (RIP) urheilukoulussa tulee mieleen muutamia tarinoita.

- Täälläkin on mainittu tuo legendaarinen ylenemiskielto milloin mistäkin syystä. Meillä se oli komppanian päälliköä vai jopa ylempää? lyöminen.
- Vanha vartiopäällikkönä toiminut sotilasmestari oli MuKesin meluun kyllästyttyään ampunut pistoolilla kattoon. Luodin jälki kuulemma oli vieläkin nähtävillä.
- Aina oli edellisessä saapumiserässä sattunut, että kipinämies oli nukkunut ja kumisaappaat jalassa nukkuneen kaverin jalat olivat palaneet.
- Virenin Lasse on juossut cooper-ennätyksen melkein joka varuskunnassa.
- Tuo kranaattitarina, niin että joku oli vaihtanut heittokättä ennen sen viskaamista. Vieläpä ilman kautta heittäen.
- Kimi Räikkönen oli joskus yöllä kiivennyt varuskunnan aidan yli ja ottanut juoksukisaa spollejen kanssa. Räikkönen voitti.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Rannikkopatteristossa armeijan käyneenä ja siis linnakkesaarella, niin milloin mikäkin skappari oli poistuttanut porukkaa lauturilta mereen. Yleensä olivat lomalle lähdössä ja joku nappi oli auki, tai jotain. Mutta näin armeijaperheessä kasvaneena ja kassujen kupeessa asuneena, jos joku tulee heittämään legendaa kantahenkilökuntaan kuuluvien alkoholinkäytöstä, niin totta toinen puoli. :)
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
- Kimi Räikkönen oli joskus yöllä kiivennyt varuskunnan aidan yli ja ottanut juoksukisaa spollejen kanssa. Räikkönen voitti.

Räikkösen kirjan julkistuksen yhteydessä oli mediassa juttua, että urbaanin legendan tuosta taitaa tehdä vain Räikkösen voitto. Kirjaa en ole lukenut, mutta ainakin tuolle legendalle on hyvä kasvualusta, kun urbaanin legendan kohde itse avaa taustoja.

Meillä kiersi tornaria, että jonkun harjoituksen yhteydessä joku eversti oli joskus pyrkinyt alueelle. Kulunvalvonnasta vastanneet eivät päästäneet sisälle ja lopulta niputtivat everstin kuntsarin arvoisesti. Samaa tai samankaltaista tornaria on liikkunut kuulopuheiden perusteella muillakin varuskunta-alueilla, mutta ainakin meillä Santiksessa muutamat spollet tuollaista silmät suurina hehkuttivat ja suorastaan odottivat, koska pääsevät itse pistämään jonkun herra isoherran nippuun.

Varmaan jokaisessa varuskunnassa on myös tarinaa sotilaasta, joka on palvellut legioonassa tai jossain muussa "kovassa porukassa", tullut Suomeen ja päätynyt varusmieheksi. Kun leirillä on kesken unien tullut hälytys, niin sankari on tullut puukolla teltasta läpi kohti asemia. Meillä oli toisessa rykmentissä ulkkaritaustainen kaveri, jonka puhuttiin käyneen Israelin armeijan ja tehneen näin. Ainakin parin jampan mukaan. Henkilökohtaisesti en usko kyseisen taistelijan näin toimineen, vaan joku vain halusi tuoda vanhalle tornarille kasvot.
 

Pipolätkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Dallas
Räikkösen kirjan julkistuksen yhteydessä oli mediassa juttua, että urbaanin legendan tuosta taitaa tehdä vain Räikkösen voitto. Kirjaa en ole lukenut, mutta ainakin tuolle legendalle on hyvä kasvualusta, kun urbaanin legendan kohde itse avaa taustoja.
Aika mielenkiintoista. Itse pidin tuota tarinana, mutta niinhän ne aina legendat johonkin pohjautuvat.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Aika mielenkiintoista. Itse pidin tuota tarinana, mutta niinhän ne aina legendat johonkin pohjautuvat.

Kirjapaljastus: Kimi Räikkönen sai armeijassa ennätyksellisen poistumiskiellon - vältteli sotakoiria, karkasi ja haistatteli kapteenilleen: ”V***n kyrpä, kusetit mua” Tuossa uutisessa Räikkönen kertoo päässeensä periaatteessa spolleilta karkuun tultuaan juurikin bundelta, mutta jääneen kiinni tuvasta skapparien toimesta. Eli näyttäisi tuo tornari olleen käytännössä totta, juoksukisa vähän niin ja näin.

Totuus Kimi Räikkösen inttitoilailusta selvisi – viralliset asiakirjat paljastavat, miten Räikköstä oikeasti rangaistiin Tuossa vielä kopiota poistumiskiellon dokkareista.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Aika monen kertomana olen kuullut kasarmialueen porttia vartioineesta varusmiehestä, joka oli ampunut kapiaisen vaimon, kun tämä ei ollut noudattanut pysähtymiskäskyä. Vaihteleva määrä kuntolomaa oli tullut palkinnoksi...
 

Glove

Jäsen
Onko Kajaanissa vielä se sissiluutnantti/kapteeni, joka oli hypännyt luolaston sisäänkäyntiä vartioivan spollen kimppuun oviaukon katolta ja saanut rynnäkkökiväärin perästä purukalustoonsa? Ja todennut verissäsuin hampaita syljeskellen, että:"Hienoa toimintaa, saatte kuntoisuuslomaa."

Itse taas poltin villasukkiini reijät nukkuessani kaminan vieressä pari viestikalustolaatikon päällä. Eikä ole edes legendaa. Onneksi kaverit herätti.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Kapiaisen vaimon ampuminen <3 Itse törmään tähän nyt ensimmäistä kertaa, mutta hienoa, jos kuntsareillakin moisesta palkitaan.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Onko Kajaanissa vielä se sissiluutnantti/kapteeni, joka oli hypännyt luolaston sisäänkäyntiä vartioivan spollen kimppuun oviaukon katolta ja saanut rynnäkkökiväärin perästä purukalustoonsa? Ja todennut verissäsuin hampaita syljeskellen, että:"Hienoa toimintaa, saatte kuntoisuuslomaa."
Lempinimensä oli Atakki, koska kyseinen kouluttaja tykkäsi huutaa attackia silloin kun mentiin. Atakkijuttu taitaa olla tuttu monelle, sitä on kerrottu oman varuskunnan tapauksena siellä ynnä täällä. Yhden version mukaan Atakki hyppäsi vartiomiehen selkään katoksen päältä, mentyään sinne ensin ikkunan kautta.
 

Glove

Jäsen
Lempinimensä oli Atakki, koska kyseinen kouluttaja tykkäsi huutaa attackia silloin kun mentiin. Atakkijuttu taitaa olla tuttu monelle, sitä on kerrottu oman varuskunnan tapauksena siellä ynnä täällä. Yhden version mukaan Atakki hyppäsi vartiomiehen selkään katoksen päältä, mentyään sinne ensin ikkunan kautta.
Muistui toinenkin mieleen, ko. henkilö oli myös suunnitellut sotkun katolle ilmatorjuntakonekiväärin paikkaa. Kajaanista näitä jotain muistaa, mutta Sodankylästä ei. Nukuinkohan onneni ohi pyssykylässä ollessani?
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Eräällä leirillä, aikojen alussa, oli muukalaislegioonan käynyt alokas, joka juoksi asemiin tehtyään ensin puukolla telttaan reiän. Sama mies löi vedon, että voi piiloutua koko päiväksi. Mies voitti oltuaan suonsilmässä päivän. Hengitys tapahtui onton heinän läpi.

Tämä oli meidän naapurikomppaniassa 90-luvulla. Hälytyksen tullessa viilsi teltan seinään puukolla reiän ja juoksi alasti asemiin. Siellä sitten ihmetteli, kun muut tulivat vasta minuuttien päästä. Kyllä muukalaislegioonan käyneet on eri miehiä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Meillä kiersi tornaria, että jonkun harjoituksen yhteydessä joku eversti oli joskus pyrkinyt alueelle. Kulunvalvonnasta vastanneet eivät päästäneet sisälle ja lopulta niputtivat everstin kuntsarin arvoisesti.

En kerran päässyt toimistolle, kun olin unohtanut avainläpyskän. Securitaksen setä sanoi kyllähän minä sinut tunnen, mutta soita pomosi noukkimaan tästä. Aavistuksen vitutti vaan olisinhan voinut olla saanut kenkää ja ollut menossa vain riehumaan.

Eli sinänsä vartija teki kai ihan oikein. Pamppua, jos ei ole kulkuluvat kunnossa.
 

Tammerforce

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
- Aina oli edellisessä saapumiserässä sattunut, että kipinämies oli nukkunut ja kumisaappaat jalassa nukkuneen kaverin jalat olivat palaneet.

Ei ole edes legendaa, minulle kävi näin sillä erotuksella että vain saappaat paloivat. Eivät kyllä olleet jaloissa vaan asianmukaisesti sijoitettuna teltassa.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tämä oli meidän naapurikomppaniassa 90-luvulla. Hälytyksen tullessa viilsi teltan seinään puukolla reiän ja juoksi alasti asemiin. Siellä sitten ihmetteli, kun muut tulivat vasta minuuttien päästä. Kyllä muukalaislegioonan käyneet on eri miehiä.
Säkylässä ei ollut vuosina 1987-88 muukalaislegioonalaista, vaan USAn merijalkaväen käynyt heppu joka tämän yllä mainitun uroteon jälkeen kotiutettiin komppanian päällikön saatesanoin "kyllä te jo osaatte nämä hommat".

Eikä varmaan saatanan Rambo joutunut edes maksamaan sitä tuhoamaansa telttaa. Minä sen sijaan jouduin maksamaan omasta pussistani tähtäimensiirtoavaimen kun meni leirillä hukkaan.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Kimi Räikkönen oli joskus yöllä kiivennyt varuskunnan aidan yli ja ottanut juoksukisaa spollejen kanssa. Räikkönen voitti.
Meille kerrottiin tuota ennen Räikkösen aikaa Nykäsen Masan tekemänä. Siis enhän minä ole edes ollut armeijassa mutta koulussa kerrottiin että Masalla oli ollut tapana karata kylille kun kukaan ei saanut kiinni kovakuntoista karkuria jos edes huomasi Masan karanneen kylille. Lisäksi kerrottiin että Masa armeijassa hyppäsi suoraan lattialta yläpunkkaan koska oli niin hyvä ponnistamaan.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Lisäksi kerrottiin että Masa armeijassa hyppäsi suoraan lattialta yläpunkkaan koska oli niin hyvä ponnistamaan.
Eikös tämä ole ihan tosijuttu? Janne Ahonen kertoili joskus tätä samaa ja sanoi että kokeili itsekin. Onnistui.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös