Sportin yleisömäärät – täyttyykö Kuparisaari kuin wanhoina hywinä aikoina?

  • 137 003
  • 496

Sergei#91

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, Detroit Red Wings, Hermes
Yleisöä tänään 3048... Sport kiittää...
Tamin sanoin; ”Mä häpeän”
Niinpä. Pohjalainen/Vasabladet vois hehkuttaa enempi tätä joukkuetta. Upea joukkue. Lippujen hinnat on vain ylittänyt kipukynnyksen. Itse tuhlaan kyl erätauoilla 10-30€ riippuen onko arki vai v.loppu.
 

Mäxä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Pikkujoulukausi on aika vahvasti päällä. Itsekin parasta aikaa sellaisissa ja aika monta muutakin porukkaa on liikenteessä.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
TSe kun pääset hallille kattoon tommosta peliä niin siinä unohtuu kaikki ahtaat käytävät ja jokseenki hitaat taukopalvelut.
Piti jo tähän viikko sitten vastata näin "vierasjoukkueen kannattajan" näkökulmasta mutta unohtui. Vaasan hallissa on/oli ihan mukava käydä. Ahtaista käytävistä ei ollut tietoakaan (tiedä sitten miten kun halli on tupaten täynnä?), helapää suhtkoht halpaa, kahvi ilmaista ja muutenkin kun hallin käytävillä pääsi muutenkin käveleskelemään pitkin ja poikin (ennemmin parilla kerralla on pitänyt olla omalla alueella jonkinasteen karsinassa) niin eipä tuosta teidän hallista oikeen pahaa sanaa oo sanottavana. Järkkärit on asiallisia, vieraspäädystä näkee pelin hyvin (ja ihan mukavannäköiset nojatuolit siinä lähellä olevassa "kaljakatsomossakin" oli missä oli muutama kausi sitten vieraskannattajille varattu paikka). Ja Vaasan etuna on se et yleisö luo tunnelman, ei tiskijukka. Vaasa on mukava poikkeus siitäkin et erätaukomusiikki ja mainokset ei soi nupit kaakossa niinkuin monessa muussa hallissa.

Ne jotka valittaa "ahtaasta hallista" yms niin suosittelen tekemään tutkimusmatkan ensin Niiralan monttuun ja sitten Jyväskylän Hippokselle. Järkkäreissä ja asiakaspalvelussa saattaa huomata jotain eroavaisuuksia.

Miksi ei markkinoida s-jokea? Maakuntaa ylipäätänsä
Tämäkin on pohjalaistaustan omaavana suhtkoht mielenkiintoista et jos joku liigaa seuraava tulee täältäpäin vastaan niin 9/10 on Tapparalaisia. Sitten se 1 voi olla joku Kärppiä kannattava. Ei oo ihan vielä itsellekkään auennut et miksi justiinsa Tappara on se valinta.
 

teba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport
Aika täydeltä näyttää penkit tänään, lukuunottamatta muutamaa c katsomoa jotka aina tyhjiä muutenkin. Taitaa tulla ennätys yleisö tälle kaudelle. Tänään Sport sitten kaikki peliin ja laidat ryskymään, porkkanat kumoon!
 

Kostas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, KooKoo
Ei ihan suoranaisesti liity katsojamääriin mutta ajattelin kysyä täältäkin. Eli:
Sellaista kyselen kun tässä pääsin pyhinä kotikonnuille käymään pitkästä aikaa ja meillä olisi muutama firmalta saatu silvertason vapaalippu. Pääseekö sillä suoraan otteluun ja portilta saa sitä vastaan paikkalipun vai pitääkö se vaihtaa ennen peliä toimistolla tms. Itse istumapaikkalipuksi.
 

rekufa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Vaasa Eagles.

Tomekin kausi Sportissa syö yleisömäärää se on selvää. Sitten toiseksi tulee mieleen että olisiko aika alkaa oikeasti miettiä seuran nimeä.

Itseäni vituttaa suuresti sellainen seikka että Vaasaa pidetään erittäin ruotsinkielisenä paikkana. Todellisuudessa täällä on ruotsinkielisiä oliko se 23%. No joka tapauksessa selvä vähemmistö. Jos ajattelee kuinka paljon Vaasaan on muuttanut aikojenkuluessa porukkaa Etelä-Pohjanmaalta. Ja kun on selvää että erittäin ison osan mielissä tuosta porukasta, kun heille juolahtaa mieleen että olisi kivaa lähteä matsiin. Tulee eteen myös nimi Sport ja väärä käsitys siitä kumpaa kieliryhmää seura enimmäkseen on. Ikävä tosiasia on että tämän porukan mielissä Sport nimenä aiheuttaa sen että Sport hylätään, kun ajatellaan että en lähde tukemaan ruotsalaisia. Omasta mielestäni ei ole mitää ongelmaa että Sport on täysin kaksikielinen seura. Edelliskausilla istuin katsomossa vieressäni ruotsinkielinen katsoja. Yleensä kanssa käymisemme kutistui pelkästään hymyyn ja hei sanan sanomiseen mutta parhaimmillaan kun kausia oli jo koettu vierekkäisistä penkeistä enemmän, heitetiin parhaissa maalitilanteissa ylävitoset.

Siis seuran nimi joka tapauksessa mietintään onko se sitten joku neutraali englannin kielinen, no mikäpä ettei tosiaan Vaasa Eagles. Tuo paikkakunnan nimi sitten muodossa Vaasa ei Wasa tai Vasa kiitos.

Historiaa tämä ei muuta eli ei myöskään sitä tosiasiaa että Sport on alkanut ruotsinkielisten perustamana. Kunnioitan noita ruotsinkielisiä enkä unohda että ovat tehneet Sportin ja hyvää työtä meidän Sportin eteen. Nyt on toinen aika ja aika ottaa nimi kysymys esille. Ei muuta kuin toimeksi.

Lainaus Wikipediasta:
IF Sport (Idrottsföreningen Sport) perustettiin vuonna 1939 Vaasan Vetokannaksen kaupunginosassa. Vuonna 1962 seuraan perustettiin jääkiekkojaosto, joka pelasi ensimmäisen kautensa liiton sarjassa samana vuonna. Vuonna 1979 jääkiekkojaosto erosi omaksi seurakseen nimellä Vaasan Sport. Seuran virallinen, rekisteröity nimi on nykyään HT Vaasan Sport Oy.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Petinteet ovat arvokkaita, ne kunniaan. Nuo Eaglesit ja muut muoviset jenkkeilyt on sitä ysärin lopun spedeilyä, johon onneksi ihan jokainen seura ei lähtenyt mukaan. Nyt 20 vuotta myöhemmin se olisi sulaa tyhmyyttä.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Vaasa Eagles.
Joo, ei kiitos. Muovisempaa seuranimeä on vaikea löytää. Sport on meidän maassa tunnettu tavaramerkki ja perinteikäs seura(nimi), sitä ei noin vain lähdetä vaihtamaan.

Edit: Kaiken lisäksi Sport on yhtä amerikkaa kuin Eagles.
 
Viimeksi muokattu:

Sundomstå

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Ei juma...Kyllä yleisökatoon on ihan muut syyt kuin nimi Vaasan Sport tai edes Hockey Sport. Kun tuote on hyvä (mahdollisuus menestyä), puitteet (halli) kunnossa ja hinnat kohdallaan, niin se on aivan sama onko nimi Vaasan Sport vai Vaasa Eagles, tai no ei oo... Vaasan Sport. Niin sen olla pitää.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Kyllä Sport on aina Sport ja puhekielessä Sportti.

Jos muualla on pakkomielle liittää nimeen vieraskielisiä merkitysperiä niin se on heidän häpeänsä. Meille pitkäaikaisille kannattajille Sport on käsite itsessään, tarkoittaa nimi sitten ruotsiksi tai lontooksi mitä tahansa. Onhan nimen valinta aikoinaan ollut ehkä vähän erikoinen ja mahdollisesti nopealla heitolla syntynyt, mutta nimi on silti dynaaminen ja urheilullinen. Varmasti asioita mitä Sport aina haluaakin olla. Ja väitän Sportin silti olevan yksi tunnetuimmista kiekkoseuroista pidemmän liigahistorian omaavien seurojen ulkopuolella - nimenomaan oman historiansa takia. 40 vuoden kyntäminen liigan ulkopuolella sekä v-mäinen kannattajakunta ei ole jäänyt huomiotta ;)

Vaikka ylpeydellä Vaasasta olemmekin (ainakin joskus jossain mielessä), niin minua ärsyttää eniten se, että Sportista ei edelleenkään osata puhua Sporttina. Aina se VAASAN livahtaa sinne eteen. Kyllä seura tulee Vaasasta, mutta sen nimi on Sport. Ei Porin Ässätkään ole Porin Ässät vaan Ässät Porista.
 

Nebelwerfer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Vaikka ylpeydellä Vaasasta olemmekin (ainakin joskus jossain mielessä), niin minua ärsyttää eniten se, että Sportista ei edelleenkään osata puhua Sporttina. Aina se VAASAN livahtaa sinne eteen. Kyllä seura tulee Vaasasta, mutta sen nimi on Sport. Ei Porin Ässätkään ole Porin Ässät vaan Ässät Porista.

Naah? Kai Porin Ässät on ihan ok? Kuin myös Rauman Lukko, Dallas Stars, NY Rangers, Winnipeg Jets, Manchester United, Bayern Mûnchen jne, jne...ja, Vaasan Sport. Noh, makuasia ehkä, mutta mielestäni Vaasan Sport toimii hienosti.
 

rekufa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Petinteet ovat arvokkaita, ne kunniaan. Nuo Eaglesit ja muut muoviset jenkkeilyt on sitä ysärin lopun spedeilyä, johon onneksi ihan jokainen seura ei lähtenyt mukaan. Nyt 20 vuotta myöhemmin se olisi sulaa tyhmyyttä.

Tuo Vaasa Eagles oli aika huono itsestänikin, ehkä ois parempi vaikka Vaasan Ruutanat. Pointti minulla oli siis se että nimi olisi muu kuin ruotsinkielinen. Toki Sportin voi kokea myös englannin kielisenä, mutta kuten tiedetään niin jokainen suomessa tietää että Sport on nimenomaan ruotsin kielinen nimi.
 

rekufa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Joo, ei kiitos. Muovisempaa seuranimeä on vaikea löytää. Sport on meidän maassa tunnettu tavaramerkki ja perinteikäs seura(nimi), sitä ei noin vain lähdetä vaihtamaan.

Edit: Kaiken lisäksi Sport on yhtä amerikkaa kuin Eagles.

Tavoitteeni oli kuvata että ei ruotsalaisuus pitäisi seurannimestä kuvastua. Ja kuten kirjoitin ei ole tarkoitus unohtaa juuria vaan seura on ruotsinkielisten perustama nyt vain aika on kehittynyt niin että Vaasa on reilulta enemmistöltään suomenkielinen. Ja ennen kaikkea ei tarvitsisi etelä-pohjammaan poikien karttaa seuraa ruotsalaisuuden pelosta.
 

rekufa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Ei juma...Kyllä yleisökatoon on ihan muut syyt kuin nimi Vaasan Sport tai edes Hockey Sport. Kun tuote on hyvä (mahdollisuus menestyä), puitteet (halli) kunnossa ja hinnat kohdallaan, niin se on aivan sama onko nimi Vaasan Sport vai Vaasa Eagles, tai no ei oo... Vaasan Sport. Niin sen olla pitää.

Tätä vastaan nimenomaan väitän. En tiedä mistä olet kotoisin mutta minä olen keski-pohjanmaalta ja tiedän pitkään ekäneenä miten ylivieskalaiset (siis suomenkielisen keski-pohjanmaan asukit) kokevat Kokkolan. Aivan sama helvetin syvällä oleva juopa on myös etelä-pohjalaisten suhteessa ruotsinkieliseen rannikkoon. Ja Sport menee saman veden mukana, sitä ei voi kunnon eteläpohojalaane seurata.
 

rekufa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Kyllä Sport on aina Sport ja puhekielessä Sportti.

Jos muualla on pakkomielle liittää nimeen vieraskielisiä merkitysperiä niin se on heidän häpeänsä. Meille pitkäaikaisille kannattajille Sport on käsite itsessään, tarkoittaa nimi sitten ruotsiksi tai lontooksi mitä tahansa. Onhan nimen valinta aikoinaan ollut ehkä vähän erikoinen ja mahdollisesti nopealla heitolla syntynyt, mutta nimi on silti dynaaminen ja urheilullinen. Varmasti asioita mitä Sport aina haluaakin olla. Ja väitän Sportin silti olevan yksi tunnetuimmista kiekkoseuroista pidemmän liigahistorian omaavien seurojen ulkopuolella - nimenomaan oman historiansa takia. 40 vuoden kyntäminen liigan ulkopuolella sekä v-mäinen kannattajakunta ei ole jäänyt huomiotta ;)

Vaikka ylpeydellä Vaasasta olemmekin (ainakin joskus jossain mielessä), niin minua ärsyttää eniten se, että Sportista ei edelleenkään osata puhua Sporttina. Aina se VAASAN livahtaa sinne eteen. Kyllä seura tulee Vaasasta, mutta sen nimi on Sport. Ei Porin Ässätkään ole Porin Ässät vaan Ässät Porista.


Eagles oli minulta kyllä pohjanoteeraus siis parempi olisi sanoa suoraan Vaasan Urheilu. En ole oikeastaan lainkaan kansallismielinen mutta seuran suomalaisuus olisi syytä näkyä nimestä. Olen itse katsonut Sportin pelit 2-divari tasolta saakka noin 99,5%. Lisäksi joitakin vieraspelejä. Minulle on selvää miten paljon ruotsalainen nimi verottaa puhtaasti suomalaisen paikkakunnan väkeä Sportin yleisöstä ja se ei ole vähän. Sport nimen muuttaminen Sportti:ksi olisi epäkieltä.
 

nevins

Jäsen
Voi luoja mitä ongelmia ihmisillä on jos sana Sport vaikuttaa siihen osallistuuko peliin vai ei. Sen tiedän jotta tietyt ihmiset ei mene Vaasaan ja toiset taas ei mene Seinäjoelle. Näitä ihmisiä löytyy jopa etelä-pohjanmaalta jotka menee Vaasaan ennemmin.

Lipun hinta on minun mielestä suurin ongelma ja minkälaisen paikan sillä saa.
 

rekufa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Voi luoja mitä ongelmia ihmisillä on jos sana Sport vaikuttaa siihen osallistuuko peliin vai ei. Sen tiedän jotta tietyt ihmiset ei mene Vaasaan ja toiset taas ei mene Seinäjoelle. Näitä ihmisiä löytyy jopa etelä-pohjanmaalta jotka menee Vaasaan ennemmin.

Lipun hinta on minun mielestä suurin ongelma ja minkälaisen paikan sillä saa.

Se on selvää että lipunhinta vaikuttaa paljon. Siis kysehän ei ole sinänsä sanasta Sport, vaan siitä että se kuvastaa sitä että seura olisi ruotsinkielisten. Ja väitän siis että tämä vaikuttaa Sportin yleisömäärään aikas paljon, varsinkin mitä tulee siihen kun haaveillaan yleisöä etelä-pohjanmaalta. Tietysti on niin ettei ruotsalaisuuden leima heti katoa Vaasan kiekkojoukkueesta eteläpohjalaisten mielissä vaan se ottaa aikaa. Tuo tietosi siitä että tietyt ihmiset eivät mene Vaasaan johtuu suurelta osin kielestä. Ja se porukka joka ei mene Seinäjoelle, usein kokee Seinäjoen pahana koska se kuppaa ympäristöstä kaiken hyvän itselleen. Siis yritystoiminnan yms. Tuo lauseesi "Näitä ihmisiä löytyy jopa etelä-pohjanmaalta jotka menee Vaasaan ennemmin." mun mielestä koskee kourallista porukkaa ja mun väitös koskee huomattavasti suurempaa joukkoa potentiaalisia katsojia.
 

rekufa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Vaasan Urheilu.
Ei taida kukaan teistä Juhaht, stairox, Sundomstå, magnum37, nevins olla maaseudulta, sopivalta etäisyydeltä rannikolta kotoisin, jossa tiedetään mistä puhun. Mutta siis meillä on tuote kunnossa, juuri äsken tehtiin jälleen 4-1 tappiotilanteesta 3:ssa erässä nousu tasoihin ja jatkoajalle. Vaasalaiset homeperseet ei silti hallille vaivaudu, siis tarvittais ympäristö apuun. Nimi ja "seurakuva" uusiksi, ei se hetkessä muutu mutta perinteitä muuten kunnioittaen, ajan kanssa se sataa varmasti meidän laariin. Ruotsinkielisillä on sen verran paksumpi nahka että he pystyvät kyllä tulemaan otteluun vaikka seura on suomenkielisellä nimellä. Nyt saunaa.
 

chrisu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Ottakaa huomioon että jos nimi vaihdetaan suomenkieliseksi (tai englanninkieliseksi), on se pyllistys ruotsinkielisiä kohtaan. Tällä voidaan saada aikaiseksi sen että ruotsinkieliset jättää seuran. Voitetaanko nimenvaihdolla enemmän kuin hävitään vai käykö toisinpäin?

Muistelkaa miten kävi kun jäähallin seinälle piti tulla isolla Vaasan Sähkö Areena. Kaikki voivat käydä hallin seinältä katsomassa lopputulosta ja ihmetellä meidän ruotsinkielisten vaikutusvaltaa.

Lopetan hassuttelun tähän ja totean että perinteet on se minkä päälle pitää seuraa rakentaa.
 
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Jaa no itse olen suomenkieliseltä maaseudulta, eikä Sport ole ikinä edustanut ruotsalaisuutta minulle. Puhekielessä muutenkin Sportti, ainakin itselle. En usko että nimenvaihtaminen ainakaa yleisöä lisää, pikemminkin vähentää entisestään.
 

t.m.a.l

Jäsen
Suosikkijoukkue
SPORT
Tämä on mulle ainakin ihan turhanpäiväinen keskustelu sinänsä. En ole koskaan edes mieltänyt, että Sport olisi jotenkin ruotsalainen, ennenkuin täällä sitä on nyt alettu huutelemaan.

Perinteet kunniaan! Mä häpeäisin silmät päästäni, jos nimi muutettaisiin joksikin Eaglesiksi.... Hyi.

Ensinnäkään en usko, että nimenvaihtamisella olisi mitään vaikutusta ja toiseksi millaisina ahdasmielisinä mettäläisinä suomenkielistä väestöä oikein pidetään, jos väitetään, että olisivat kaikki niin pikkusieluisia, että eivät nimen takia voisi fanittaa Sportia? HALOO.

Jos seuran imagoa haluttaisiin tehdä enemmän suomalaiseksi, vaikkapa suomenkieliselä maaseudulla, voisi tehdä kohdennettua mainontaa esimerkiksi suomenkielisten mielellään pohjalaisten pelaajien avulla... Tai tehdä Joukkueesta enemmän mainonnassa Pohjanmaalainen, kuten männä vuosina kovasti yritetty...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös