Liigan erotuomaritoiminta – ajatuksia ja kehittämisideoita

  • 2 064 794
  • 13 931

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Niin minustakin olisi. En tiedä mitä se tuohon mun viestiin liittyy.
Viestisi oli inspiroiva. Sen tähden sitä lainasin. Punaisena lankana siis se, että kyllä pelaajat oppivat ne säännöt, mitä heiltä vaaditaan. Tärkeää on vaatimustaso, oli sitten kyse pelitilannerikkeestä tai aloitusrikkeestä.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestisi oli inspiroiva. Sen tähden sitä lainasin. Punaisena lankana siis se, että kyllä pelaajat oppivat ne säännöt, mitä heiltä vaaditaan. Tärkeää on vaatimustaso, oli sitten kyse pelitilannerikkeestä tai aloitusrikkeestä.

Juu olen täysin samaa mieltä. Kyllä noi kiekottoman estämiset, huitomiset ja yleensäkin mailahäirintä olisi hyvä ottaa pois. Vähän aikaa siinä päristäisiin ja jatkoajan keskustelupalstalla itkettäisiin, kun mitään ei saa tehdä, mutta aika nopeasti se varmasti loppuisi.

Toki tuomareilla olisi tässä kova paikka ja mielellään mentäisiin sitten ammattituomareilla.
 

-One-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tältä se näyttää. Tiedä sitten mikä on totuus, mutta jos (kun) pelin kokonaiskestoa halutaan nopeuttaa niin aloitusten uusimisen minimointi olisi helppo keino.
Käsittääkseni pelaajat itse eivät tykkää, jos aloituksessa saa varastaa/rikkoa. Itse olen sillä kannalla, että mahdollisimman tarkkaan nuo saisi katsoa, kyllä ne pelaajat oppii kun tarpeeksi kauan vaihdetaan pois. Haaste on tietysti se, että tuomaritkin on ihmisiä ja varmasti kaikilla raja esimerkiksi viivan takana pysymisen suhteen on hieman eri. Ja paras aloittaja on se, joka osaa rikkoa sääntöjä niin, ettei tuomari huomaa/viitsi vaihtaa pois.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Minusta olisi hyvä lähteä liikkeellle siitä, että annettaisiin aina jäähy, kun koukataan, hakataan mailalla käsille, kiinnipidetään, estetään tai ylipäätään tehdään jäähyn arvoinen rike. Sen jälkeen sitten vielä tämä aloitusasia kuntoon. Samaa mieltä olen siitä, että pelaajat kyllä oppivat, kun linja on johdonmukainen ja rikkeestä seuraa asianmukainen rangaistus. Oppihan ne NHL-pelaajatkin.

Näitähän on koitettu liigassa useaan eri otteeseen. Alkukausi menee ok 5-10 ottelua, sitten alkaa valmentajien vikinä jatkuvista jäähyistä ja yleisönosastot täyttyvät fanien kirjoituksista, kun ei saa enää pelata, heti tulee jäähy.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Näitähän on koitettu liigassa useaan eri otteeseen. Alkukausi menee ok 5-10 ottelua, sitten alkaa valmentajien vikinä jatkuvista jäähyistä ja yleisönosastot täyttyvät fanien kirjoituksista, kun ei saa enää pelata, heti tulee jäähy.
On koitettu vain kerran. Sen jälkeen asia hiljaisuudessa kuopattiin, mutta lähinnä vain Liigan osalta. Säännöt eivät ole tuosta muuttuneet mihinkään ja se "nolla toleranssi" on edelleen olemassa. Rönniltä voi kysellä sitten lisää.
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Huikea ottelun ratkaisu tuomaristolta tänään Kouvolassa. Ei perkele. Naurattaisi, jos ei itkettäisi.
 

HogiBoi

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Huikea ottelun ratkaisu tuomaristolta tänään Kouvolassa. Ei perkele. Naurattaisi, jos ei itkettäisi.
Mitä ne ratkas? Meni varmaan ohi kun paskat housussa odottelin Pelicansin tasoitusta. Olin paikalla ja mun mielestä oli ainakin kaks erää parhaat tuomarit mitä tällä kaudella on Kouvolassa nähty.

E: Tarkoittanet Kousan jäähyä. Mikä siinä meni muka väärin?
 

444

Jäsen
Mitä ne ratkas? Meni varmaan ohi kun paskat housussa odottelin Pelicansin tasoitusta. Olin paikalla ja mun mielestä oli ainakin kaks erää parhaat tuomarit mitä tällä kaudella on Kouvolassa nähty.
Varmaan puhuu siitä Kousan estämisjäähystä. Vähän kyseenalainen tapaus, jossa jäähykään ei mikään suuri vääryys ollut. Ymmärrän kyllä hyvin myös toisen mielipiteen asiasta, koska kyllähän se tahattomalta näytti, hidastuksessa.
 

Mettis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers & Pelicans
En tajua, miksi päivänselvää jäähyä pitää itkeä? Pelicans hävisi laukausten laatuun/puutteeseen ylivoimalla. Meillä pakit virittää lämäreitä, joissa mailat hajoavat, blokkaaminen on paljon helpompaa ja kestää kauemmin. KK:n pakit heittävät kiekkoa maalille ja ohjaavat sisään. Tuomareilta hyvä peli.
 

Finlandi_36

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En tiedä kuuluuko tämä tänne mutta laitoin silti..
Itse en oikein tiedä tilanteesta mutta mites tämä KalPa-TPS ottelun 2. maali.. Oliko oikea tuomio?
Omasta mielestä se oli siinä ja siinä että loppuiko aika.
 

Petofani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Anaheim, Raahe-Kiekko, PattU, Lippo
Olisi kiva joskus nähdä NHL-tuomareita Liigassamme. Saisi liigatuomarit vähän oppia mm. oikeasta sijoittumisesta.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Usein kyllä näkee, että tuomarit menevät Liigassa aivan turhaan sellaisiin paikkoihin, joissa aiheuttaa itsensä vaaraan. Tätä en ole NHL:ssä nähnyt.
Mielestäni Liigassa tuomarit sijoittautuvat peliin nähden erittäin hyvin. Siitä kertoo se, että harvoin tulee katsomosta käsin tuomareita edes huomattua pelin tiimellyksessä. Silti näitä raitapaitoja sieltä kaukalosta löytyy neljä kappaletta.
 

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Kauden kenties naurettavin jäähy tuli tänään Nikkilälle kun meni tönäisemään vastustajaa. Halmo (muistaakseni) oli myös hölmistynyt.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kauden kenties naurettavin jäähy tuli tänään Nikkilälle kun meni tönäisemään vastustajaa. Halmo (muistaakseni) oli myös hölmistynyt.
Eikös siinä kuitenkin osunut naamaan, ja suoraan tuomarin silmien edessä. Oliko nyt moinen tökkäisy jäähyn arvoinen on toinen asia. Toisaalta tuomariparilla nyt oli muutenkin omat tulkintansa säännöistä. Tai ainakin minä olen ollut siinä käsityksessä, että estäminen on estämistä, vaikka estetty pelaaja ei kaatuisikaan, ja huitominen huitomista, vaikka huidottu ei mailaansa tiputtaisikaan. Pelin lopputuloksen kannalta tuomaroinnilla ei onneksi ollut mitään vaikutusta.
 

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Ei ollut tosiaan mutta mutta jos tuollaisista vihellettäisiin aina jäähy niin eihän pelistä tulisi mitään kun kokoajan kaikki istuisi jäähyllä
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kauden kenties naurettavin jäähy tuli tänään Nikkilälle kun meni tönäisemään vastustajaa. Halmo (muistaakseni) oli myös hölmistynyt.

Tuohan oli Halmolta hyvä (varmaan koko pelin paras Ilves-suoritus). Ensin hyvä taklaus, jonka jälkeen vittumaisen näköisenä seisomaan Nikkilän eteen. Nikkilä vähän pyyhkäisee hanskalla naamaan, josta vieressä seisovan tuomarin on helppo viheltää jäähy. On niitä paljon, paljon naurettavampiakin nähty.
 

444

Jäsen
Tuohan oli Halmolta hyvä (varmaan koko pelin paras Ilves-suoritus). Ensin hyvä taklaus, jonka jälkeen vittumaisen näköisenä seisomaan Nikkilän eteen. Nikkilä vähän pyyhkäisee hanskalla naamaan, josta vieressä seisovan tuomarin on helppo viheltää jäähy. On niitä paljon, paljon naurettavampiakin nähty.
Sen taklauksen hyvyydestä voi varmaan olla montaa mieltä, koska ainakin Tuulola vaikutti siltä, että kupoliin kolahti. Hidastusta tästä ei toki nähty koskaan, koska bottia kiinnosti Nikkilän tökkäisy enemmän.
Muutenkin luulen, ja perustelen tätä myös Alkion (tai sen kommentaattorin) puheilla, että tilanteessa tapahtui jotain muutakin ennen kuin kamera saatiin kiikutettua paikalle. Hidastuksessa toki näkyy se viimeinen tökkäisy ja kuinka tuomarin käsi nousee juuri sen jälkeen ylös.

Mikäli taklaus oli puhdas, niin sitten se oli. Mikäli Nikkilä ei tehnyt muuta kuin hidastuksessa nähdyn, niin sitten oli varmaan kauden naurettavin jäähy.
 

vilho

Jäsen
Tallenteelta se ei tosiaan näy, mutta siinä tilanteessa oli myös Nikkilän tuuppaisu Halmoa turpavärkkiin. Eli sinänsä ihan oikein vihelletty, Halmo ei tehnyt mitään. Komediapisteet kääntymisestä pois välittömästi sen jälkeen, kun tuomarin käsi nousi.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kertokaa viisaammat, hämeenlinnassa SaiPa ja HPK ottivat ensin kumoutuvat kakkoset, sitten saipalle toinen ja vielä kolmas jäähy hetken sisällä. Peliä jatkettiin 4 v 3 ja kun kumoutuvat päättyivät sai kerho viidennen miehen. Voiko tämä mennä näin?

Lisäksi ne jäähyt. Kumoutuvat kampitus ja sukellus. Voi olla että oikein vaikka vähän sanoisin ettei ainakaan isoa teatteria näähty. Mutta jo se on tyhmää että ne laitetaan kumoutumaan. Kyllä se nähdäkseni olisi parempi jos aitten oikeasti vain toinen jäähylle, nähdään syynä olleen kumpi tahansa.

SaiPan toinen oli Oksaselle estäminen. Koitti jarruttaa mutta pakki työnsi molarin päälle. Ja siitä jäähy. Herra Kova teki itsestään vitsin jo tässä. Ja perään Morleyn huitominen. Ok, selvä huitaisi mutta tilanne lähti niin päivänselvästä estämisestä että vituttaa. Ja vituttaa ylipäätään tämä miten estämiset sallitaan näin räikeästi. Ehkä pitää vain jättää liiga häsläämään omiaan ja katsella jokereiden KHL-pelejä, siellä tässä on sentään edes jotain järkeä. Eli ei vain vituta sejatkuva kahvakiekko.

Eiköhän Rönn tule kuitenkin pipiinpuhaltelijana kertomaan että oikein meni kaikki. Siitä äijästä pitäisi päästä eroon.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Kertokaa viisaammat, hämeenlinnassa SaiPa ja HPK ottivat ensin kumoutuvat kakkoset, sitten saipalle toinen ja vielä kolmas jäähy hetken sisällä. Peliä jatkettiin 4 v 3 ja kun kumoutuvat päättyivät sai kerho viidennen miehen. Voiko tämä mennä näin?
Täysin oikein kun 5vs5 on ainut tilanne missä kaksi kakkosta eivät kumoa toisiaan. Sen jälkeen pelataan 4vs4 ja sitten kun tuli toinen toinen kakkonen niin jatkettiin 4vs3 ja se kolmas kakkonen lähti kelloon vasta kun se eka oli loppunut.

Lopusta se, että liigassakin pitäisi viheltää niin jos maila tai kädet on vastustajassa kiinni niin jäähy. Vastustaja pitää pelata pois kropalla ja luistelulla.

Alkuun se tekee helvetisti itkua ja valitusta mutta peliä se parantaa paljon kun taito ja luistelu tulee esiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös