Golfin harrastajat

  • 489 868
  • 2 947

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Nostetanpa itseäni nyt esille. Aika lajiin on jäänyt vähiin ja tasoitus nousee, kun ei ehdi harjoitella eikä pelata. Tänään sitten aamulla tasoituskierros, jotta ennen mestiksiä olisi virallinen tasoitus voimassa. Umpisurkea kierros, selkäranka katkesi ja pelkkää pelailua. Sitten väylä 18, lyhyt par 4, hyvä draivi, mutta en pystynyt itse näkemään, mihin pallo päätyy, merkkaaja väittää, että se on muuten holari. En uskonut enkä ottanut onnitteluja vastaan, mutta näin siinä kävi. Golf on vain vaikeaa, mutta joskus se sitten palkitseekin.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Tästä vanhasta ketjusta löytyi näköjään tieto, että edellinen kierrokseni on kesäkuulta 2008. Vähän yli tunnin päästä pitäisi lähteä taas kokeilemaan miltä se kentällä pelaaminen tuntuu (rangella olen jopa käynyt pari vuotta sitten). Mitään jäsenyyttä minulla ei ole ollut pitkään aikaan, joten Paloheinä saa kelvata ja 9 reikää riittää että ehtii tarpeeksi hyvin humaltumaan sen jälkeen. Oikeasti vähän jännittää, joten otin lasin punkkua. Aikoinaan testailleena muistaakseni pari isoa tuoppia vielä paransi peliä, mutta sen jälkeen vaikutus oli negatiivinen. Birdiepulloa ei ole mukana, mutta vaikka aikoinaan singelin pelaaja olenkin ollut, niin noista tuskin on edes toivoa ja jos vahingossa tulee niin juodaan sitten kierroksen jälkeen.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tästä vanhasta ketjusta löytyi näköjään tieto, että edellinen kierrokseni on kesäkuulta 2008. Vähän yli tunnin päästä pitäisi lähteä taas kokeilemaan miltä se kentällä pelaaminen tuntuu (rangella olen jopa käynyt pari vuotta sitten). Mitään jäsenyyttä minulla ei ole ollut pitkään aikaan, joten Paloheinä saa kelvata ja 9 reikää riittää että ehtii tarpeeksi hyvin humaltumaan sen jälkeen. Oikeasti vähän jännittää, joten otin lasin punkkua. Aikoinaan testailleena muistaakseni pari isoa tuoppia vielä paransi peliä, mutta sen jälkeen vaikutus oli negatiivinen. Birdiepulloa ei ole mukana, mutta vaikka aikoinaan singelin pelaaja olenkin ollut, niin noista tuskin on edes toivoa ja jos vahingossa tulee niin juodaan sitten kierroksen jälkeen.
Miten meni, pääsitkö kentälle asti selvänä? Kyllähän vanhana singelinä luulisi mailan pysyvän ainakin alustavasti kädessä.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Miten meni, pääsitkö kentälle asti selvänä? Kyllähän vanhana singelinä luulisi mailan pysyvän ainakin alustavasti kädessä.
+9 eli bogivauhdissa meni ysi (pari paria ja pari tuplaa). Ihan kivaa puuhaa pitkästä aikaa. Pitäisiköhän oikeasti hankkia joku halpisjäsenyys jostain, pelata joku kortti että saa taas virallisen tasoituksen ja ruveta kiertelemään eri kenttiä. Eipä noita kierroksia montaa kesää kohden tulisi kuitenkaan, mutta pitää nyt vakavati harkita.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
+9 eli bogivauhdissa meni ysi (pari paria ja pari tuplaa). Ihan kivaa puuhaa pitkästä aikaa. Pitäisiköhän oikeasti hankkia joku halpisjäsenyys jostain, pelata joku kortti että saa taas virallisen tasoituksen ja ruveta kiertelemään eri kenttiä. Eipä noita kierroksia montaa kesää kohden tulisi kuitenkaan, mutta pitää nyt vakavati harkita.
Kova veto 10 vuoden jälkeen!
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Kova veto 10 vuoden jälkeen!
Joo yllätin itsenikin. Pitkissä lyönneissä ei tullut slaisseja/hukkeja vaikka osumat nyt olivatkin mitä olivat suurimmaksi osaksi (eli kylkkäreitä, duffeja yms) mutta menivät suht koht suoraan. Vielä enemmän yllätti että lähipeli oli yllättävän hyvässä kuosissa pitkän pelaamattomuuden jälkeen.
 

Fordél

Jäsen
Kauden eka golfkiekka takana PAR3-kentällä: Tuloksena elämän eka hole in one ja birdie. Muuten ei niin kehuttava kierros:)

Täytyy kattoo kannattaako tässä enää jatkaa kautta vai oisko tähän hyvä lopettaa:)
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Osaako kukaan vinkata hyvää Youtube-kanavaa pelin kehittämiseen? Tuntuu että pelkkä pelaaminen ei vie peliä eteenpäin, jotain pitäisi myös tietää ja opetukseen ei ole aikaa/rahaa. Muissa lajeissa hyvät videot ovat olleet avuksi (jääkiekko, kuntosali).

ChrisRyan, Mike Malaska, Clay Ballard.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aloitin alkukesästä golfin peluun. Muutaman kerran jälkeen alkoi oikean puolen (lyön vasemmalta) lapaluu ja sen seutu kylkeä myöten ottamaan kipeää. Kipu on sellaista pistävää, joka tuntuu vain liikkeessä. Kerta kerralta kipeytyi enemmän ja loppuvaiheessa niin ettei pystynyt edes kävelemään kunnolla tai hengittämään syvään, tuntui kuin kylkiluussa olisi rasitusmurtuma. Olen käynyt fyssarilla ja jumpannut sitä ohjeiden mukaan useamman viikon. Pidin kolmen viikon tauon pelaamisesta ja kun menin sen jälkeen pelaamaan tuntui ihan hyvältä. Muutama päivä väliä, uudelleen kentälle ja niinhän se taas kipeytyi ja jouduin jättämään pelin kesken. En riuhdo ja riehu kentällä, lyön varsin maltillisesti. Lisäksi olen käynyt pron luona näyttämässä lyöntini. Loppuasento jää vähän vajaaksi eikä tukijalka muista aina kääntyä, mutta se johtuu siitä kivusta jota on alkanut varomaan.
Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia? Patittaa jos joutuu heti alkuunsa lopettaa tämän hienon lajin johon on ehtinyt jo koukuttua.
 
Viimeksi muokattu:

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
@Metukka en tiedä ikääsi ja ruumiinrakennettasi pelimääriäsi tms mutta kyllä tämä kuulostas siltä että kroppasi ei ole vain tottunut vielä lajiin. Tämä kausi alkaa olemaan ehtoopuolella ja kun talvi saapuu niin suosittelen treenaamaan lajinomaisia liikkeitä ja swingejä pikkuhiljaa talven aikana. Jos mitään ei ole rikki niin kyllä se siitä. Itse harrastanut yli kymmenen vuotta ja muistelisin että ensi alkuun paikat oli kipeenä. (Polvi ja kylki) nykyään ei ole ollut mitään kremppaa vaikka tälläkin kaudella on jo yli 50 kierrosta takana *koputtaa puuta*
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia? Patittaa jos joutuu heti alkuunsa lopettaa tämän hienon lajin johon on ehtinyt jo koukuttua.
Kuulostaa kylkihermon aiheuttamalta vaivalta => meikäläisellä kävi niin, että sateella etummainen jalka lipsahti draivatessa ja kyljessä tuntui pieni vihlaisu, pelasin kuitenkin kierroksen loppuun ilman isompaa vaivaa. Pari päivää tästä Kytäjällä piti rundi jättää kolmen väylän jälkeen kesken kun tuntui, että joku survoo puukkoa kylkeen swingatessa ja aivastaessa meinasi lähteä taju... Siitä tutulle kirpraktikolle ja kaveri sanoi käsiteltyään selän, että siinä jalan lipsahduksessa oli yksi kylkiluu vähän "nitkahtanut" paikaltaan ja alkoi painaa kylkihermoon. Käsittely + Buranakuuri ja parempi ku aiemmin!
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
....Loppuasento jää vähän vajaaksi eikä tukijalka muista aina kääntyä, mutta se johtuu siitä kivusta jota on alkanut varomaan.
Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia? Patittaa jos joutuu heti alkuunsa lopettaa tämän hienon lajin johon on ehtinyt jo koukuttua.
No johan kuulostaa tutulta. Kylkiluu tai kaksi poikki. Sen mailan pään energia on aika kova ja kun vartalo ei seuraa, niin on ihan tunnettu vaiva, että aloittelija katkoo kylkiriviä. Been there done that. Oppiihan pyörittämään lantiota. Mitään hoitoahan ei ole tarjolla, mutta teippaus auttaa yllättävän hyvin kipuun. Kannattaa käydä näyttämässä niin saa teippauksen samalla.
 

C.Orr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menneisyyden kahleista vapaa Jokerit
Eräs hyvä kanava, josta itselleni on ollut paljon apua sekä tekniikkavirheiden korjaamiseen, että eri tekniikoiden kertaukseen on ollut Scratch Golf Academy
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Aloitin alkukesästä golfin peluun. Muutaman kerran jälkeen alkoi oikean puolen (lyön vasemmalta) lapaluu ja sen seutu kylkeä myöten ottamaan kipeää. Kipu on sellaista pistävää, joka tuntuu vain liikkeessä. Kerta kerralta kipeytyi enemmän ja loppuvaiheessa niin ettei pystynyt edes kävelemään kunnolla tai hengittämään syvään, tuntui kuin kylkiluussa olisi rasitusmurtuma. Olen käynyt fyssarilla ja jumpannut sitä ohjeiden mukaan useamman viikon. Pidin kolmen viikon tauon pelaamisesta ja kun menin sen jälkeen pelaamaan tuntui ihan hyvältä. Muutama päivä väliä, uudelleen kentälle ja niinhän se taas kipeytyi ja jouduin jättämään pelin kesken. En riuhdo ja riehu kentällä, lyön varsin maltillisesti. Lisäksi olen käynyt pron luona näyttämässä lyöntini. Loppuasento jää vähän vajaaksi eikä tukijalka muista aina kääntyä, mutta se johtuu siitä kivusta jota on alkanut varomaan.
Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia? Patittaa jos joutuu heti alkuunsa lopettaa tämän hienon lajin johon on ehtinyt jo koukuttua.
Kuulostaa samoilta kivuilta mitä itse koin ennen kuin opin kunnolla käyttämään lantiota. En ehkä ihan noissa määrin tuskaillut, mutta välillä piti ottaa viikko lepoa. Käytännössä löin vain käsilläni ja lyönnin jälkeen piti jarruttaa juuri yläselällä, kun en kääntynyt kunnolla lyönnin jälkeen. Sen paremmin en osaa selittää, kun ensimmäistä kertaa alkaa oppimaan kunnolla viemään lantiolla lyönnin läpi, niin pitäisi pystyä riuhtomaan vaikka miten ilman kipuja.
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Muistakaa avata etujalka alkuasennossa, eli vasemman jalan kärki on ulospäin auki oikealta lyövälle. Koska vaikea selittää, jalat ovat siis seuraavasti:

<- lyöntisuunta
\ | jalat

Helpottaa kiertoliikettä aivan ns. helvetisti, jopa 25-vuotiaalla kohtuu vetreällä kaverilla kuten mulla.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pikkuhiljaa alkanut harjoitteiden avulla paikat vertymään ja päässyt pelaamaankin. Tähän asti pelannut pelkillä raudoilla ja hybridillä ihan tarkoituksella, mutta nyt tahtotila ottaa myös draiveri käyttöön. Pari päivää sitten olin sillä rangella lyömässä. Muuten hyvin, mutta kun slaissaa vasemmalle (lyön vasemmalta). Lähtee suoraan, mutta lopussa tekee mutkan.
Onkos täällä kenelläkään kokemusta suht uudesta Vertical groove draiverista joka ainakin mainoksessa väittää tuovan 40% lisää tarkkuutta ja vähentävän sivukierteitä? Tiedän kyllä, että slaissaamisen syyt löytyy lyöntiasennosta ja -tekniikasta, mutta jos pääsisi helpommalla ja ottamaan nyt peleissäkin draiverin käyttöön niin että ne pallotkin pysyy väylällä:)
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Pikkuhiljaa alkanut harjoitteiden avulla paikat vertymään ja päässyt pelaamaankin. Tähän asti pelannut pelkillä raudoilla ja hybridillä ihan tarkoituksella, mutta nyt tahtotila ottaa myös draiveri käyttöön. Pari päivää sitten olin sillä rangella lyömässä. Muuten hyvin, mutta kun slaissaa vasemmalle (lyön vasemmalta). Lähtee suoraan, mutta lopussa tekee mutkan.
Onkos täällä kenelläkään kokemusta suht uudesta Vertical groove draiverista joka ainakin mainoksessa väittää tuovan 40% lisää tarkkuutta ja vähentävän sivukierteitä? Tiedän kyllä, että slaissaamisen syyt löytyy lyöntiasennosta ja -tekniikasta, mutta jos pääsisi helpommalla ja ottamaan nyt peleissäkin draiverin käyttöön niin että ne pallotkin pysyy väylällä:)
Tuollaisesta driverista ei ole kokemusta, mutta itse vaihdoin uuteen driveriin tällä kaudella (vanha oli n. 15 vuotta vanha) ja ainakin itsellä tarkkuus parani ihan älyttömästi. Eli riippuu varmaan vähän myös siitä mikä sun vanha driveri on. Joku huono / vanha driveri ei anna anteeksi mitään, siinä missä nykyaikaiset mailat on pääosin jo melko anteeksiantavaisia (kunhan valkkaa helpon mallin). Mulla suurin ero on lyöntipinnassa, eli vanhassa driverissa piti osua hyvin tarkasti sweet spottiin, että pysyi kentällä, kun uudella voi mennä joitain senttejä ohi ja tuloksena on vain hyvin mieto fade / draw.

Mutta siis, jos tekniikkavirhe on selkeä niin ei sitä korjaa mikään driverin muotoilu tai ihmemateriaalit. Lyöntitekniikka kuntoon ja asiallinen driveri käyttöön, niin pitäisi kyllä onnistua ihan hyvin. Slaississa maila liikkuu osumakohdassa ulkoa sisälle ja tuosta fysiikan lait aiheuttaa palloon voimakkaan sivukierteen, joka ei korjaannu muulla kuin sillä, että itse lyöntitekniikka korjataan.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuollaisesta driverista ei ole kokemusta, mutta itse vaihdoin uuteen driveriin tällä kaudella (vanha oli n. 15 vuotta vanha) ja ainakin itsellä tarkkuus parani ihan älyttömästi. Eli riippuu varmaan vähän myös siitä mikä sun vanha driveri on. Joku huono / vanha driveri ei anna anteeksi mitään, siinä missä nykyaikaiset mailat on pääosin jo melko anteeksiantavaisia (kunhan valkkaa helpon mallin). Mulla suurin ero on lyöntipinnassa, eli vanhassa driverissa piti osua hyvin tarkasti sweet spottiin, että pysyi kentällä, kun uudella voi mennä joitain senttejä ohi ja tuloksena on vain hyvin mieto fade / draw.

Mutta siis, jos tekniikkavirhe on selkeä niin ei sitä korjaa mikään driverin muotoilu tai ihmemateriaalit. Lyöntitekniikka kuntoon ja asiallinen driveri käyttöön, niin pitäisi kyllä onnistua ihan hyvin. Slaississa maila liikkuu osumakohdassa ulkoa sisälle ja tuosta fysiikan lait aiheuttaa palloon voimakkaan sivukierteen, joka ei korjaannu muulla kuin sillä, että itse lyöntitekniikka korjataan.
Nykyinen draiveri on kyllä uusi, mutta sellainen aloittelijan flexible-letku joka tuli halvan golfsetin mukana. Tokihan olen vielä aloittelija, mutta en tykkää yhtään lyödä sillä. Kävin eilen testailemassa mailoja ja ostoslistan kärkipäässä on nyt Cobran King F8 regular-varrella, jonka lavan sweet zone on anteeksiantava.

Lyöntivirheeni johtunee pitkälti avoimesta lavasta jolloin ei kai voi puhua slaissaamisesta, onko se sitten pushaamista? Ja se on asia joka pitää saada kuntoon, oli maila sitten mikä vaan. Sen Vertical grooven päätin unohtaa. Kai se jotain siitä kertoo, kun oli yhdessä myymälässä päätynyt poistokoriin 99€ hinnalla, kun lähtöhinta ollut viiden sadan tuntumassa :)
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Nykyinen draiveri on kyllä uusi, mutta sellainen aloittelijan flexible-letku joka tuli halvan golfsetin mukana. Tokihan olen vielä aloittelija, mutta en tykkää yhtään lyödä sillä. Kävin eilen testailemassa mailoja ja ostoslistan kärkipäässä on nyt Cobran King F8 regular-varrella, jonka lavan sweet zone on anteeksiantava.

Lyöntivirheeni johtunee pitkälti avoimesta lavasta jolloin ei kai voi puhua slaissaamisesta, onko se sitten pushaamista? Ja se on asia joka pitää saada kuntoon, oli maila sitten mikä vaan. Sen Vertical grooven päätin unohtaa. Kai se jotain siitä kertoo, kun oli yhdessä myymälässä päätynyt poistokoriin 99€ hinnalla, kun lähtöhinta ollut viiden sadan tuntumassa :)
Itse ostin juuri tuon Cobran F8:n ja on kyllä erittäin hyvä maila. Siitä on enemmän pro-versio F8+ jota en suosittele, se on pienemmällä päällä ja näinollen hiukan vaikeampi pelata.

Jos pallo lähtee suoraan, niin silloin yleensä lapakulma on oikein. Kierre taas tulee juuri tuosta ulkoa sisäänpäin lyömisestä. Tässä on toki se, että lapakulman oikeaa asentoa kompensoidakseen monesti tulee juuri tuo ulkoa sisäänlyönti, joka korjaa lapakulmaa, mutta aiheuttaa sitten slaissin. Suosittelen esim talveksi jotain ryhmäkurssia, jossa käydään lyönnin perusasioita läpi kerran viikossa. Itse olin viime talvena sellaisella ja aika paljon meni uusiksi lyönnistä. Tulokset paranivat huomattavasti ja Trackman antaa nyt aika kivoja lukemia.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse ostin juuri tuon Cobran F8:n ja on kyllä erittäin hyvä maila. Siitä on enemmän pro-versio F8+ jota en suosittele, se on pienemmällä päällä ja näinollen hiukan vaikeampi pelata.
Hyvä tietää.
Jos oikein muistan, niin eilen mailaa testatessa myyjä sanoi että lyön sisältä ulospäin. Tekeekös se sitä pushaamista eli lähtee ilman kierrettä suoraan kohteesta vasemmalle (lyön vasemmalta)? Ja olen miettinyt, että onkohan stanssi liian kaukana pallosta joka aiheuttaa sen.
 
Hyvä tietää.
Jos oikein muistan, niin eilen mailaa testatessa myyjä sanoi että lyön sisältä ulospäin. Tekeekös se sitä pushaamista eli lähtee ilman kierrettä suoraan kohteesta vasemmalle (lyön vasemmalta)? Ja olen miettinyt, että onkohan stanssi liian kaukana pallosta joka aiheuttaa sen.

Mistäänhän en pitää tiedä, mutta yleensä tuo aiheuttaa hookkia. Korjaus olisi kait parempi keskittyminen backswingiin. Tottakai kyse voi olla myös etäisyydestä palloon, jolloin teet ikään kuin automaattisesti muut liikkeet saadaksesi osuman palloon.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mistäänhän en pitää tiedä, mutta yleensä tuo aiheuttaa hookkia.
Se olisi hookkia, jos löisin oikealta :)
Hukki, hook: Voimakkaasti vasemmalle (vasenkätisellä oikealle) kiertyvä lyönti
Push, pushi: Lyönti, jossa pallo lähtee ilman kierteitä suoraan kohteesta oikealle (vasenkätisellä vasemmalle)
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Hyvä tietää.
Jos oikein muistan, niin eilen mailaa testatessa myyjä sanoi että lyön sisältä ulospäin. Tekeekös se sitä pushaamista eli lähtee ilman kierrettä suoraan kohteesta vasemmalle (lyön vasemmalta)? Ja olen miettinyt, että onkohan stanssi liian kaukana pallosta joka aiheuttaa sen.
Pallo lähtee siihen suuntaan mihin lapakulma näyttää ja kiertää taas sitten tuon mailan kulkusuunnan mukaan (vastakkaiseen suuntaan). Optimitilanteessa lyöntisuunta (eli linja, jota pitkin maila liikkuu) on siis vartaloon nähden aina suora, lavan ollessa myös suorana. Yleensä virheet lyöntisuunnassa (mailan kulkusuunnassa) johtuvat enimmäkseen back- ja downswingin aikana tulevista vartalon ja käsivarsien vääristä asennoista. Lapakulman virheet taas tulevat enimmäkseen ranteiden vääristä asennoista. Jos osut palloon puhtaasti, niin yleensä silloin ei kauheasti etäisyydessä tulisi olla vikaa. Nämä nyt siis ihan älyttömästi yksinkertaistaen, varmasti on toki ihan täysin mahdotonta sanoa mitään näkemättä itse swingiä. Fataalein vika on se, että mailan kulkusuunta on väärä. Kun se on kunnossa, niin lapakulman säätäminen on melko helppoa ja sitä säätämällä saakin sitten lyötyä hallittuja fadeja ja drawta (toki muuttamalla myös hieman stanssia).

Jos siis lyöntisuuntasi on sisältä ulos ja lapakulma on samaan suuntaan, niin silloin lähtee suoria lyöntejä suoraan (vasurin tapauksessa) vasemmalle. Periaatteessa tuolla voi pelata jos muokkaa stanssiaan, mutta pituutta puuttuu lyönneistä aika paljon kun lapakulma on heikko. Ja eihän tuo ole "oikein" lyöty.
 
Se olisi hookkia, jos löisin oikealta :)
Hukki, hook: Voimakkaasti vasemmalle (vasenkätisellä oikealle) kiertyvä lyönti
Push, pushi: Lyönti, jossa pallo lähtee ilman kierteitä suoraan kohteesta oikealle (vasenkätisellä vasemmalle)

Siis tarkoitin sanoa, että jos lyöt sisältä ulos niin mitä se aiheuttaa monesti ja käsittääkseni monelle. Lapakulma on ainakin itselleni helpompi laittaa suoraan kuin swingi :) Eikö vasuritkin lyö samoilla termeillä? Ihmettelin vain vähän sitä, että miten et lyö hookkia jos lyöt sisältä ulos. Vaan kuten ylläkin kirjoitettiin, niin mikäli lapa sattuu sojottamaan samaan suuntaan niin lyönnistä voi tulla suorakin. Et kuitenkaan ilmeisesti sitä hae vaan halunnet lyödä suoraan?

EDIT: Vaan kuten sanottua, en tiedä mistään mitään, joten turhaapa tässä kirjailee. Itse silti laittaisin lavan suoraan ja treenaisin swingiä suoremmaksi ;)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös