Kalamiehiä?

  • 495 451
  • 2 953

lautamies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Itäsuomalainen jääkiekko.
Älkääpä pojat menkö jäälle yrittämään, ainakin Pien - Saimaa on isolta osin jäätön ja suur - Saimaan puoli on aivan jäätön, voi tietenkin olla, että jotkin pienet järvet ja lammet on jo jossain määrin kantavassa jäässä.
Mutta, mutta, ei kai teidänkään eläminen ole niin nälkävuosien tasolla, että pitää lähteä varta vasten henkeään kaupalle, että saa verkkoja jään alle uitettua.
Meillä on parin kaverin kanssa sovittuna mökkireissu pilkkimerkeissä Puruvedelle tammikuun lopulle, mutta jos ei pakkaset kiristy radikaalisti, niin taitaa mennä pilkin ja jigin heittelyksi, tai sitten kotiin vällyjen väliin jäämiseksi.
Itseasiassa, olisi mielenkiintoista tietää, kuinka ylös tätä Suomea on noustava, että pilkille pääsee?
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Tää minun mesta on tuollanen 3,5km pitkä ja reilu puolitoista leveä sisäjärvi jonka rannassa olen asunut noin 25 vuotta elämästäni niin tämän järven jäät on aikalailla tulkittavissa. Tosin tämän järven pohjaan se chevy blazer vajosi, että hyvähän olen kehumaan. En tietenkän mene jäälle jos se ei kestä. Kuljen aina ensimmäisillä jäillä tuuran kanssa muutaman metrin välein lyöden sitä jäähän. Näin siis on tapana tehdä aina vaikka jäätä rannassa olisi 15cm.
En ole muuten koskaan pudonnut jäihin kuin keväällä rannassa munat uittanut ja sitten kerran auton kanssa. Sekin tapahtui keväällä ja jostain syystä silloin järveen laskevan joen virtaus ei mennyt normaaliin suuntaan veden korkeuden vuoksi. Nyt tiedän senkin, milloin se kulkee suoraan ja milloin lahden rantaa pitkin. Tuosta auton uittemisesta on kohta 18 vuotta aikaa, mutta hei. Päästiin iltapuluihin.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Ei tullut uittopäivää. Ei tosin jäiden takia vaan satoi toistakymmentä senttiä lunta yöllä ja tuulee ihan perkeleesti. Sen verran mukavuudenhalua on että en lähde tonne marssimaan.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF, sympatiapisteet Ässille
Itseasiassa, olisi mielenkiintoista tietää, kuinka ylös tätä Suomea on noustava, että pilkille pääsee?
Imatralla olen itse käynyt jo kolme kertaa viimeviikon tiistaista lähtien. Ihan kohtalaisesti oli jäätä melko pienessä vesistössä. Kalaa toki en saanut kuin yhden näytekappaleen verran yhteensä noilla kerroilla.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Vielä en ole minä(-kään) uskaltautunut pilkille täällä Kuopion eteläpuolen vesistöissä, mutta rannan tuntumassa jäällä olen kyllä käveleskellyt jo jonkin aikaa. Kuten mainittua, vedet jäätyivät aika epätasaiseen tahtiin eli isoja sulia aukkoja oli vielä pitkään selillä, kun rannat olivat jäässä ja lunta satoi siinä vaiheessa tosi paljon peitellen pikkuhiljaa noita sulia aukkoja eli ei hirveästi houkuttele lähteä kokeilemaan onnea niin kalan kuin jäidenkään suhteen ennen kunnon pakkasia. Kun tästä pilkille kopeutuu, mateita pitäisi ensin koettaa narrata, jotta pääsisi herkuttelemaan keskitalven parhaalla ruokakalalla.
 

Rapala

Jäsen
Talvi tekee tuloaan ja pilkkikausi lähenee. Mahtaako palstaveljillä olla vinkkejä pilkkimiseen Jyväskylässä? Muutaman kerran kävin keväällä kokeilemassa Jyväsjärvellä ihan vain jossain kaislikon reunalla todella laihoin tuloksin, 2-3 ekaa reissua ilman kalaa ja sitten viimeisellä reissulla tuli muutama n5cm ahven. Aloitteleva pilkkijä olen joten kaikki vinkit kelpaa, yleisestikin joitain ottivinkkejä kaipailisin. Esim minkä värisiä, kokoisia pystypilkkejä, värikoukut, tasapainot yms on ihan utopiaa vielä. Lähinnä ahventen pilkinnällä olisi tarkoitus aloitella.

Millainen pilkkipaikka Liekkilammet on Vaajakoskella? Onko kalat tiukassa vai onko aloittelijallakin mahdollisuus kirjoloheen?

Moi vaan. Jos asia on vielä ajankohtainen niin suunnitellaan jotain. Kaksi talvea nyt opeteltu Jyväskylää pilkkipaikkana. Muuten harrastus on kovin tuttu niin kilpailullisesti kuin harrastuksena.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Nyt on taas vierähtänyt aikaa tänne kalamiesten ketjuun kirjoittamisesta mutta verkot on ollut pari viikkoa vedessä ja madepyydykset reilun viikon. Minulla on siellä yksi ankeriasrysä ja sitten tavallisen luokkirysän aita jonka molemmissa päissä ufo-katiskat. Verkkoja on ollut 2 vetoväliä, mutta uitin lauantaina yhden lisää.
Verkot on katsottu 4 kertaa ja saalis on 3 lahnaa, 8 haukea, 1 matikka ja 3 kuhaa. Nuo matikkapyydykset kävin lauantaina pojan kanssa katsomassa ensimmäisen kerran ja ankeriasrysän molemmissa päissä oli yksi matikka, toisessa ufossa 3 ja toisessa 8. Kolme suurinta painoi yhteensä karvan yli 7 kiloa eli ainakin minun saaliksi varsin mojovia madelitskuja.
Oli varsin mukava tempaista ufo jäälle kun tuollainen rysäaita/ufo viritys oli ihan ensimmäistä kertaa vedessä, minusta se oli hyvä ajatus ja kerrankin hyvä ajatus osoittautui toimivaksi. Paitsi jos ihan rehellisiä ollaan niin minulle tämä kalastaminen on ollut pitkään sellainen intohimo, että ei kaikki enää ihan sattumaa ole.
Söin muuten haukea viikolla kun keksin kokeilla minkälaisia kalapuikkoja siitä tulisi ja ihan hyviä ne oli, mutta ei nyt varsinaisesti erottanut mitä kalaa söin, ehkä se on parempi niin.
Vein viikolla minulla töissä olevalle virolaiselle sorvarille kaksi haukea, enkä ole koskaan nähnyt kenenkään olevan hauista niin onnellinen, että on pitänyt kädet pystyssä huutaa ja tuulettaa. Nyt näin.

Tänään tilasin go pron ja aikomus on alkaa tekemään omaksi iloksi pieniä videoita kalareissuista. Kukapa tietää vaikka alkaisin niitä tykittää nettiin, kun itse tykkään youtubesta katsella muidenkin kalastuspätkiä.

Jatkakaa...
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Joo joo. Tänään oli taas verkkopäivä ja saalis lahna,kuha ja 2 matikkaa. Kävin myös ufot kattomassa ni siellä oli kymmenkunta kalaa. En laskenut mutta isoimmat punnitsin ni aika mukavat 2970g, 2400g, 2090g, 1790g ja siitä sit alaspäin.
Kyllä mun mahavärkki tykkää ku saa tuota kalaa.
Kuhankin vetäsin fileiksi niin nyt saa yltäkylläisyydessä kieriä jos tuossa jäitä ootellessa pitikin finduksen kalapuikkoja järsiä.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Pitkään on taas ollut hiljaa tämä ketju. Sain keväällä vielä viimeisltä jäiltä verkoista aika meheviä saaliita. Kilosia ahvenia pari, yli kutosen kuhan ja muutenkin kuhaa aika hyvin.
Se mitä nyt kävi niin alkoi sulasta ahvenen katiskakalastus ja kun viime keväänä sain yhdestä paikkaa aika hyvin 50mm verkolla ahvenia niin laitoin illalla kaksi 30m verkkoa samaan kohtaan. No minulla olikin tänään siellä 10 kuhaa, 6 ahventa, matikka, lahna ja about 5 kilon hauki. Haukea on nostanut vedestä kun en halunnut repiä ohutlankaista verkkoa ja se lähti jatkamaan uintiaan.
Kuhaa sai kolmeen naapuriin ja vielä itsellekin jäi ullin kullin. Ne saa vielä odottaa koska katiska ja verkkokalat huomioiden tuli pari kiloa ahvenfilettäkin ja nyt on maha soikeana.
Kertoilkaas muutkin miten sulakalastus on alkanut? Onko haukimiehet olleet liikkeelllä?
Minulla on aktiivikalastukseen vähän aikaa kun vielä kolme viikkoa on olkapääleikkauksen jäljiltä käsi nostokiellossa. Verkot ja katiskat olen nostattanut vaimolla.
 

Yargon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, KeKi
Onko haukimiehet olleet liikkeelllä?

Tottakai. Vedet on lämmenneet vauhdilla joten hauenkalastajan paras aika alkaa meidän korkeuksilla olemaan käsillä. Alkuviikosta käytiin tuossa joella ihan (tuloksettomassa) taimenen pyynnissä niin kyllä oli luupäillä kova suhina kaislikossa. Rikkoontunut veneen moottori laittoi vähän jarrua ja missattiin paras "kututankki" aika eli nälkää pitäisi olla sekä kaloilla, että kalamiehillä viikonlopulle. Saaliit jäi tosiaan vähän pienenlaisiksi osittain siksikin, että ilman venettä parhaille paikoille on tuossa Oulujoella aika hankala päästä ja muutenkin perhostukseen sopivat rantakaistaleet on vähissä. Jigillä oli paras saanti mutta puntarilukemat jäi kaikki alle viiden kilon. Toki sieltä vuoden ensimmäiset haukipihvit sai pöytään.

Nyt perässä pörisee uusi Evinrude eli joka keväinen kohokohta suurhauen metsästys alkakoot. Pitänee laittaa viikonlopun jälkeen raporttia josko vihdoin saataisiin se kymppikerholainen jokihauki mitä on tässä jo useampi vuosi tuloksetta haettu.

Muita tulevan kesän varmistuneita kalastusjuttuja tulee olemaan ainakin vihdoin tuohon Ounasjokeen tutustuminen juhannuksen jälkeen. Jos täällä olisi jollain vinkkiä nakata alueelle niin otetaan mielellään vastaan.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Katiskahommat ei ota laantuakseen vaikka kutu on ollut jo viikon verran ohi. Nyt on sellaisen luodon päässä neljä katiskaa ja viikonlopun jokaisena päivänä oli isoa ahventa ullin kullin. Tai ainakin minulle isoa 570g-170g luokassa kolmeen päivään about 30kiloa. Pientäkin aventa oli ja huomasin kyllä että omasta seulasta harveni silmä aika isosti enkä sellaisia alta satasia juurikaan ottanut.
Ei auta jättää yöksikään enää perkeitä pihalle, josta ne olen yleensä seuraavalla reissulla heittänyt saareen kalliolle linnuille. Se on nimittäin niin että viime yönäkin alta 100m pihasta oli laahustanut nallekarhu kahden erauspennun kanssa.

Harmittaa, että ei pääse vapakalastushommiin kun tuo käsi on edelleen ihan paska. Eipä siinä auta, kelit olisi ykköstä ja nuo ahventen mahat ihan täyteen ahmittu kuoretta. Varmaan niitä viihtyisi tasurillakin nykimässä.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Vapakalastuskin on avattu, kun eilen illalla käytiin pojan kanssa vähän aikaa mato-ongella. Niinhän siinä kävi, että aika mukavasti nyki ja ahventen koko ~140g - 200g. Vähän hirvittää meneekö koko loppukesä reisille kun tää on alkanut aika hyvin.
Kuhaa ovat saaneet vetämällä jonkun verran.
EI ole ihan yleistä että jo toukokuussa järvivedet ovat näin lämpimiä. Omassa rannassa eilen mitattu pintavesi 23,1 astetta kun normaalisti se näihin aikoihin vuodesta on 14-15 asteen luokkaa.
Kävi niin hienosti, että kun norpansuojelualueet taas laajenivat, niin jäi mökillä suojeluvedet juurikin oman kalastusalueen rajaan. Tuolla ei minulle paljon ole merkitystä kun kesäaikaan siellä kalastan vapavehkein ja muikkuverkoilla. Hyvin harvoin esimerkikisi kuhaa verkotan ja siihen yleensä liittyy sitten jotain vieraita tms.
Totuushan on, että tuolla suojelematta jääneellä alueella itse löysin kevätjäillä norpanpesän, mutta minusta tuo norpan suojelu on uskontojen jälkeen kansakuntiemme suurin kusetus. Olen ollut niitten elukoiden kanssa sovussa aina niin en tarvitse alkaa niiden suojelijoidenkaan kanssa riitelemään.
 
Viimeksi muokattu:

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Olisi tarkoitus pitää kesällä 1-2 kahta katiskaa ainakin Nurmijärven, Hyvinkään ja Vihdin vesistöissä. Osakaskunnat niitä lupia kai myyvät ja kun tarkoitus olisi testata kymmeniä järviä ja lampia niin eipä taida olla järkevää tapaa toteuttaa. Muuttuuko muuten tilanne yhtään jos katiskoja pitää 11-vuotias poika?

Pikkuisen helpompaa mökillä Saimaan Pihlajavedellä..
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Olisi tarkoitus pitää kesällä 1-2 kahta katiskaa ainakin Nurmijärven, Hyvinkään ja Vihdin vesistöissä. Osakaskunnat niitä lupia kai myyvät ja kun tarkoitus olisi testata kymmeniä järviä ja lampia niin eipä taida olla järkevää tapaa toteuttaa. Muuttuuko muuten tilanne yhtään jos katiskoja pitää 11-vuotias poika?
Katiskan pitoon tarvitaan vesialueen omistajan lupa, joten käytännössä säästää kalastonhoitomaksun verran.
 

Voittaja

Jäsen
Kaksi ja puoli viikkoa pitää vielä kärvistellä ennen kuin pääsee taas kalalle kun on Suomessa lomalla, en kyllä malta odottaa. Vaikka toki mukava on jotain saalistakin saada, niin tärkeintä tulee kuitenkin olemaan kun saa istua veneessä hiljaisella järvellä ja antaa mielen rauhoittua ja samalla unohtuu kaikki edellisen vuoden stressit ja muut negatiiviset asiat.
 

Puliveivaamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Flyers & Barca
Viime kesän lopulla innostuin pitkästä aikaa kalastamisesta ja ostin virvelin. Kyllä on hieno harrastus! Viime retkeilyreissulla tuli soutua n 40km ja 9 kuhaa + 5 haukea. Eilen olin joella jigaamassa ja uudella Noebyn jigillä sain 415g ahvenen ja 495g turvan. Sen lisäksi yksi 300h ahven. En odottanut saalista, kun lämpöä oli yli 25c. Huomenna taas joelle, kuha tavoitteena, yleensä nousee kaikkia muita kaloja ☺

Rannoilta kalastan, ei ole venettä käytössä.
 

jahaj

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, New York Rangers
Tuli sitten tuossa juhannuksen alla hurahdettua kalastukseen oikein kunnolla. Koko lyhyehkön elämäni olen haaveillut kalastuksesta harrastuksena, mutta eipä ole tullut aiemmin toteutettua. Kolmisen viikkoa nyt tullut opeteltua ja fiilisteltyä mistä tässä on oikein kyse ja kyllä on mukavaa. Ensimmäinen viikko oli aika heikkoa, mutta nyt on alkanut kalaakin tarttumaan - joskin melko pientä, puolikiloista haukea ja ahventa napannut. Youtube ja kalakavereiden tietämys kovassa kulutuksessa, joten on oppia jonkinverran ammennettu.
 

Puliveivaamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Flyers & Barca
Tuli sitten tuossa juhannuksen alla hurahdettua kalastukseen oikein kunnolla. Koko lyhyehkön elämäni olen haaveillut kalastuksesta harrastuksena, mutta eipä ole tullut aiemmin toteutettua. Kolmisen viikkoa nyt tullut opeteltua ja fiilisteltyä mistä tässä on oikein kyse ja kyllä on mukavaa. Ensimmäinen viikko oli aika heikkoa, mutta nyt on alkanut kalaakin tarttumaan - joskin melko pientä, puolikiloista haukea ja ahventa napannut. Youtube ja kalakavereiden tietämys kovassa kulutuksessa, joten on oppia jonkinverran ammennettu.

Kalastuksesta on paljon kirjallisuutta tarjolla, itse olen oppinut paljon kirjoista. Sen jälkeen testaamaan käytännössä opittuja asioita. Osaavia kalakavereita kirjat ei silti korvaa.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Onko porukka täällä paljon jigeillä kalastanut? Itse koittanut tuon saloihin nyt päästä ja tulikin ihan jigivapa ostettua sitten. Siihen tietysti tuli kuitusiima valittua, mutta mites nuo fluorocarbon perukkeet millainen kannattaisi ostaa? Vai onko tuo fluorocarbon itsessään myös jotain siimaa jota solmitaann kuitusiiman päähän jonkin verran jatkeeksi ja sitten pieni lukko päähän? Vähän hukassa näiden suhteen vielä...
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Onko porukka täällä paljon jigeillä kalastanut? Itse koittanut tuon saloihin nyt päästä ja tulikin ihan jigivapa ostettua sitten. Siihen tietysti tuli kuitusiima valittua, mutta mites nuo fluorocarbon perukkeet millainen kannattaisi ostaa? Vai onko tuo fluorocarbon itsessään myös jotain siimaa jota solmitaann kuitusiiman päähän jonkin verran jatkeeksi ja sitten pieni lukko päähän? Vähän hukassa näiden suhteen vielä...
Fluorocarbonia löytyy valmiina perukkeina (helevetin kalliita) tai sitten vaan rullalta itse pätkä kuitusiiman päähän. Se kestää pohjakosketuksia huomattavasti paremmin kuin kuin kuitusiima ja hauen ja kuhan hammasta paremmin kuin tavan monofiili. Pituudesta on monia mielipiteitä, mikä lie oikea. Mulla on reilun parin metrin pätkä, eli siimojen välinen solmu on heitettäessä kelalla ja kulkee siis vaparenkaiden läpi heiton alussa. Ei ole vaikuttanut heiton pituuksiin eikä takertunut vaparenkaisiin. Solmuna tuplaunisolmu.
 

Liitteet

  • tupla-uni.png
    tupla-uni.png
    66,6 KB · kertaa luettu: 487

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Kiitoksia @Vesuri! Pitääpi käydä vielä siis fluorocarbonia hakemassa niin sitten on oma jigisetti siinä kunnossa, että sillä voi hyvin lähteä kalastamaan.
 

Herra Hopotin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Kiitoksia @Vesuri! Pitääpi käydä vielä siis fluorocarbonia hakemassa niin sitten on oma jigisetti siinä kunnossa, että sillä voi hyvin lähteä kalastamaan.
Kannattaa aina välillä pikaisesti tarkastaa liitoskohta. Itsellä joko solmut hakusessa tai vaparenkaat rikkoo liitoksen, kun pari kertaa on päivän kalastuksen päätteeksi lentänyt jigi perukkeineen järveen.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Kannattaa aina välillä pikaisesti tarkastaa liitoskohta. Itsellä joko solmut hakusessa tai vaparenkaat rikkoo liitoksen, kun pari kertaa on päivän kalastuksen päätteeksi lentänyt jigi perukkeineen järveen.

Joo kiitoksia, pitää koittaa olla tarkkana noiden liitosten suhteen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös