Grillaus – keskustelua eri grillimalleista ja grillauksesta yleisesti

  • 376 871
  • 979

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Tilasin kaasugrillin Hobby Hallista ja tässä mallissa on sivupoltin. Nyt vähän ihmetyttää miten tuo sivupoltin on kiinni säätimessä, siinä ei näytä olevan mitään ruuvia tai muuta osaa millä polttimon saisi tiiviisti kiinni säätimeen. Vai kuuluuko siinä olla mitään tiivistettä? Ohjekirja on tässä kohtaa kohtuu niukka.
 

teppana

Jäsen
Mahtava nosto, harmi että en osaa @Tinke-80 sinua auttaa.

Täytyypä tähän ketjuun nyt kevään ja kesän mittaan päivittää kun uusia kokeiluja tulee tehtyä. Vuosi sitten rakensin UDS:n
( UDS - Album on Imgur )
( Imgur: The magic of the Internet )
ja olen ehtinyt sellaiset vajaat kymmenisen kertaa savustamaan. Parin viikon päästä tarkoituksena olisi 3 kilon naudan entrecote savustaa. Vielä arvon vähän että mitä puuta käyttäisin savustukseen. Olen kallistumassa hikkori/kirsikka sekoitukseen.

Reilun tunnin vahva savustus jonka jälkeen liha pihveiksi ja siitä avogrillin kautta lautaselle.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Hoi grillauksesta tietävät virkatoverit. Missä hinnoissa liikkuvat sellaiset perushyvät kaasugrillit, johon ei kaivata alan hifiä, mutta josta löytyvät kaikki rillaukseen liittyvä tarpeellinen. Etsinnässä olisi maltillisen kokoinen grilli, jolla ruokittaisiin lähinnä siis kahta aikuista ihmistä, ei mitään suurtaloutta. Saako parilla sadalla laatua vai "laatua" eli tarvitaanko isompaa panostusta vai kehtaako tuolla budjetilla odottaa saavansa muutakin kuin tummunutta kyljystä?
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Hoi grillauksesta tietävät virkatoverit. Missä hinnoissa liikkuvat sellaiset perushyvät kaasugrillit, johon ei kaivata alan hifiä, mutta josta löytyvät kaikki rillaukseen liittyvä tarpeellinen. Etsinnässä olisi maltillisen kokoinen grilli, jolla ruokittaisiin lähinnä siis kahta aikuista ihmistä, ei mitään suurtaloutta. Saako parilla sadalla laatua vai "laatua" eli tarvitaanko isompaa panostusta vai kehtaako tuolla budjetilla odottaa saavansa muutakin kuin tummunutta kyljystä?
Hyvää tulee melkein millä vaan grillillä, loput on miehestä kiinni. Parilla sadalla saa sellaisen mistä polttimot hajoaa kesässä tai parissa. Sitten riippuen siitä mikä Kiinan pommi se on niin varaosiahan sitten ei saa, tai saa jos tuntee jonkun Cittarin varastojannun kaiman kummin kaverin, kuten eräs meitä valaisi.

Noin yleisesti niin rahalla saa laatua ja monivuotisiin merkkeihin saa yleensä myös lisäosia niin kauan kuin sitä grilliä yleensäkkin voi käyttää. Loppu on sitten pitkälti kiinni siitä miten paljon sitä putsailee, miten sen säilyttää jne.

Vasta törmäsin ihan asialliseen tekstiin kauhukeittiön nettisivuilla siitä millainen on hyvä kaasugrilli. Millainen on hyvä kaasugrilli? | Kauhukeittiö BBQ (linkki tuohon juttuun)
Tuossa on minusta käyty aika hyvin se kokonaisuus läpi. Tuohon itse lisäisi sen että sellainen merkki miltä löytyy jokin internet tms. kauppa missä ko. grilliin myydään varaosia. Noi Weberit, Landmannit, Mustangit yms. löytyy kaikille nettisivut ja sieltä varaosat.
 
Viimeksi muokattu:

Tuamas

Jäsen
Hoi grillauksesta tietävät virkatoverit. Missä hinnoissa liikkuvat sellaiset perushyvät kaasugrillit, johon ei kaivata alan hifiä, mutta josta löytyvät kaikki rillaukseen liittyvä tarpeellinen. Etsinnässä olisi maltillisen kokoinen grilli, jolla ruokittaisiin lähinnä siis kahta aikuista ihmistä, ei mitään suurtaloutta. Saako parilla sadalla laatua vai "laatua" eli tarvitaanko isompaa panostusta vai kehtaako tuolla budjetilla odottaa saavansa muutakin kuin tummunutta kyljystä?

Weberin Q1200 on hiukan alle 300€, vaikka on hiukan pieni, ajaa asiansa ja kestää.

Paistotulos ja -teho selkeästi parempi kuin isommissa markettigrilleissä, ainakin ensimmäisen grillauskesän jälkeen.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Weberin Q1200 on hiukan alle 300€, vaikka on hiukan pieni, ajaa asiansa ja kestää.

Paistotulos ja -teho selkeästi parempi kuin isommissa markettigrilleissä, ainakin ensimmäisen grillauskesän jälkeen.
Minä en suosittelisi tuota jos ei oikeasti tiedä mitä tekee. Itsellä on tuon vastaavan aiempi versio. Suosiolla saa tuon kanssa unohtaa mm. epäsuoralla lämmöllä tehdyt ruoat. Nyt jos pitäisi valita niin joku 4 polttimellinen tulisi ehdottomasti. Liikuteltavuudesta toki annan plussaa, tuo lähtee kepeästi mukaan reissuun jne. Toi olisi todella hyvä grilli jos olisi kahdella polttimella, jolloin saisi ruoat pois suorasta lämmöstä.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Tänään teen ensimmäistä kertaa grilliribsejä. Kaupasta tuli mukaan n. 800g paketti valmiiksi marinoituja grilliribsejä. Nyt olisi pari kysymystä grilliribsien teosta: 1) pyyhinkö tuon valmis marinadin pois ribseistä ja pyöritän ribsit "rubissa" ja uuniin alumiinifolion sisällä vai laitanko ribsit marinadin kanssa uuniin tunniksi 150 C alumiinifolion sisään. 2) ajattelin viimeistellä ribsit kaasugrillissä mutta mitään hajua kuinka lämpimässä grillissä nuo pitää viimeistellä joten oisko vinkkiä siihen?
 
Viimeksi muokattu:

sami1975

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tänään teen ensimmäistä kertaa grilliribsejä. Kaupasta tuli mukaan n. 800g paketti valmiiksi marinoituja grilliribsejä. Nyt olisi pari kysymystä grilliribsien teosta: 1) pyyhinkö tuon valmis marinadin pois ribseistä ja pyöritän ribsit "rubissa" ja uuniin alumiinifolion sisällä vai laitanko ribsit marinadin kanssa uuniin tunniksi 150 C alumiinifolion sisään. 2) ajattelin viimeistellä ribsit kaasugrillissä mutta mitään hajua kuinka lämpimässä grillissä nuo pitää viimeistellä joten oisko vinkkiä siihen?

Itse teen nykyään ribsit epäsuoralla tulella 150 asteessa 90min. Jos pistää ribsit suoralle niin 20min välein olen sitä käännellyt. Jää mukava purutuntuma.
Kyllähän sen valmiin marinadin voi pesaista pois mutta mahtaakohan lihaan jäädä kuitenkin makua?
Kokeilemallahan tuo selviää.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand
@Tinke-80 Olipa mausteet mitä vaan, niin itse teen ribsini niin, että laitan ne uunivuokaan ja siihen vettä ns polvenkorkeuteen, eli ei nyt ihan rimpsujen puoliväliin, mutta kuitenkin niin että rimpsujen alapuoli on vedessä kokonaan, ja ensin uuni n 225c niin kauan että vesi alkaa kiehua ja rimpsut (tai siis niiden yläpuoli) saa rapsakan pinnan, sitten uuni niin pienelle kuin aika antaa myöten, eli max 150c ja 1h, mutta mielellään vaikkapa 100c ja 3h.
On sitä tullut maistettua kaikenmaailman rimpsuja, joita monivaiheisen valmistusprosessien ja grillikekkulointien jälkeen kutsutaan grilliribseiksi ja ennakko-odotukset on kovat, mutta mun on silti mureampia, mehukkaampia ja paremman makuisia. Ainakin omasta mielestä.
Pesaisin kyllä kaupan marinadit pois, ja sitten omat mausteet päälle.
 
Viimeksi muokattu:

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
H
Vasta törmäsin ihan asialliseen tekstiin kauhukeittiön nettisivuilla siitä millainen on hyvä kaasugrilli. Millainen on hyvä kaasugrilli? | Kauhukeittiö BBQ (linkki tuohon juttuun)

Kiitos paljon. Katselin juuri tuollaisia about 200-300 euron hintahaarukassa liikkuvia webereitäkin, mutta ehditkin jo tyrmätä tuon nimim. Tuamaksen ehdotuksen, joka toki ehkä ajaisi tarpeet tässä tapauksessa. Monesti tuntuu koko noissa kasvavan,kun hinta/laatu nousee ja tilaa kun on melko rajoitetusti. Se polttimoralli vituttaa toisaalta jo ajatuksena, joten sen verran keskiraskasta kuluttajasarjaa toivoisi saavan ettei tuolle tielle tarvitsisi lähteä. On kuitenkin lohdullista tietää, että henkilöllä grillin takana on paljon sanottavaa lopputulokseen. Kiinan pommit ja muut pseudo-luxukset idästä aion kiertää kaukaa. 4 polttimoa ilmeisesti aika must?
 

Tuamas

Jäsen
Niin, riippuu käyttötarkoituksesta.

Jos haluaa samaan aikaan pistää epäsuoralla lämmöllä kamaa tulemaan tai muuten tarvetta isommalle alalle, niin joku muu.

Jos tarkoitus on nimenomaan grillata esim. lihaa, pizzaa, makkaraa tai vartaita, niin tuo on pieneen tilaan ylivoimaisesti hinta/laadultaan paras vehje.
Tehoa on riittävästi ja se paistoteho tulee siten kuin pitää.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kiitos paljon. Katselin juuri tuollaisia about 200-300 euron hintahaarukassa liikkuvia webereitäkin, mutta ehditkin jo tyrmätä tuon nimim. Tuamaksen ehdotuksen, joka toki ehkä ajaisi tarpeet tässä tapauksessa. Monesti tuntuu koko noissa kasvavan,kun hinta/laatu nousee ja tilaa kun on melko rajoitetusti. Se polttimoralli vituttaa toisaalta jo ajatuksena, joten sen verran keskiraskasta kuluttajasarjaa toivoisi saavan ettei tuolle tielle tarvitsisi lähteä. On kuitenkin lohdullista tietää, että henkilöllä grillin takana on paljon sanottavaa lopputulokseen. Kiinan pommit ja muut pseudo-luxukset idästä aion kiertää kaukaa. 4 polttimoa ilmeisesti aika must?
Niin siis minulla on täysin sama grilli kuin @Tuamas omistaa, tai no siis kannesta puuttuu lämpömittari ja jotain tuollaista pientä, mutta perusjutut on ihan samat. Todella hyvä grilli jos siis se tekeminen on sitä että paistaa pihvit jne. juuri kuten Tuamas tuossa yllä mainitsee. Menee pieneen tilaan, on sen kokoinen ja painoinen että lähtee jopa reissuun mukaan, voi pistää vaikka pöydälle jne.

Sitten jos meinaa monipuolisesti ruokaa laittaa niin epäsuorat, savustukset yms. vaatii mielikuvitusta, väkertämistä jne. Siis ei missään nimessä huono grilli. Minun käyttööni vain ei ihan riitä mahdollisuudet. Toki lisävarusteilla saa mm. varrasta ja foliolla yms. pystyy esim. savustamaan ja sellaista lämpötasoakin löytyy mihin saa nostettua tavarat jne. Mutta noin lähtökohtaisesti niin nyt jos menisin ostamaan, niin en enää ostaisi tuollaista Weberiä. Tosin kestää isältä pojalle ja varaosia saa hamaan tappiin. Lisäosat ja varaosat toki sitten maksaa, mutta niitä kyllä todellakin saa.

Eli en nyt suoraan sano ettei Weber voisi olla hyvä. Se riippuu ihan kohteesta, onko perhettä paljon ja siitä miten ruokaa laittaa. Sellaiseksi kesän paistan makkarat ja kaupan marinadi mömmöt grilliksi toi Weber on todella hyvä. Jos kulinarismi on sydäntä lähellä niin sitten varauksin.
 
Viimeksi muokattu:

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Tänään teen ensimmäistä kertaa grilliribsejä. Kaupasta tuli mukaan n. 800g paketti valmiiksi marinoituja grilliribsejä. Nyt olisi pari kysymystä grilliribsien teosta: 1) pyyhinkö tuon valmis marinadin pois ribseistä ja pyöritän ribsit "rubissa" ja uuniin alumiinifolion sisällä vai laitanko ribsit marinadin kanssa uuniin tunniksi 150 C alumiinifolion sisään. 2) ajattelin viimeistellä ribsit kaasugrillissä mutta mitään hajua kuinka lämpimässä grillissä nuo pitää viimeistellä joten oisko vinkkiä siihen?
Itse olen ostanut aina marinoimattomia ribsejä, ja hieronut niihin ensimmäisenä kevyen rubin pintaan. Sen jälkeen höyryuuniin, höyry täysille ja asteita niin vähän kun saa (mun uunissa höyryllä 120 astetta). Tuolla sitten vähintään pari tuntia, jolloin liha on kypsää ja irtonaista. Sitten grilli kuumaksi, lisää rubia pintaan (maun mukaan) ja grillissä vedetään vain väri päälle ja glaseerataan rubi. Halutessaan rubin tilalla voi grillatessa käyttää myös bbq-kastiketta, kaupan kastikkeisiin kannattaa laittaa aika paljon (fariini)sokeria lisää, jotta glaseerautuu oikein. Paras BBQ-kastike toki tulee itse.

Mulla on vain kaasugrilli, ja sinne olen lyönyt savustusrasiassa lastuja, ja niistä tuleekin kivasti mieto savun aromi lihaan. Onko porukalla muuten vinkkejä tuohon glaseeraukseen, kannattaako tehdä missä lämmöissä ja suorana / epäsuorana? Itse olen vetänyt suorana ja semimiedolla lämmöllä, n. 200 astetta.
 

scholl

Jäsen
Onko Jatkoajassa muuten tontunmäkeläisiä diplomi-insinööri kaasugrillimiehiä? Onpa onni, että a) asun kerrostalossa, joten minulla täytyy olla sähkögrilli, b) en ole diplomi-insinööri ja c) en tiedä, missä on Tontunmäki.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Onko Jatkoajassa muuten tontunmäkeläisiä diplomi-insinööri kaasugrillimiehiä? Onpa onni, että a) asun kerrostalossa, joten minulla täytyy olla sähkögrilli, b) en ole diplomi-insinööri ja c) en tiedä, missä on Tontunmäki.
Kohta a nyt meni pieleen. Kyllä kerrostalossa saa olla kaasugrillikin. Avotulen teko on kiellettyä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Hiiligrilliä etsiskelen. Hirveästi en viitsi laittaa rahaa kiinni, kun voi olla, että ensi kesän jälkeen ei taas ole paikkaa sille, mutta mitään huoltoaseman kolmenkympin palloa en ota. Meinasin ensin hakea Weberin 47 cm halvimman vekottimen, mutta sitten mietin, että mites esim. tämä: Nordic Season New York hiiligrilli KG201793 - Grillit ja grillituotteet - Gigantti
Tai tämä: HIILIGRILLI CELLO THE57 | K-rauta.fi

Muutama kymppi halvimpaan Weberiin enemmän, mm. lämpömittari, mikä nyt on ihan kiva olla. Sattuisiko kellään olemaan kokemuksia?
 

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings
Hiiligrilliä etsiskelen. Hirveästi en viitsi laittaa rahaa kiinni, kun voi olla, että ensi kesän jälkeen ei taas ole paikkaa sille, mutta mitään huoltoaseman kolmenkympin palloa en ota. Meinasin ensin hakea Weberin 47 cm halvimman vekottimen, mutta sitten mietin, että mites esim. tämä: Nordic Season New York hiiligrilli KG201793 - Grillit ja grillituotteet - Gigantti
Tai tämä: HIILIGRILLI CELLO THE57 | K-rauta.fi

Muutama kymppi halvimpaan Weberiin enemmän, mm. lämpömittari, mikä nyt on ihan kiva olla. Sattuisiko kellään olemaan kokemuksia?

Kokemusta on Weberistä, loistava tuote. Sen grillin voi regata sarjanumeroineen Weberille, sen perusteella pysyy takuutiedot tallessa ja aina löytyy oikea varaosa jos joskus vuosien päästä sellaista tarvitsee.
Grillin lämpömittarin varaan ei kannata laskea mitään, hyödytön mallista riippumatta. Kannen lämpötilalla et tee mitään, erillisellä mittarilla lämpö ritilän tasosta. Ero voi olla kymmeniä asteita.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand
Muutama kymppi halvimpaan Weberiin enemmän, mm. lämpömittari, mikä nyt on ihan kiva olla. Sattuisiko kellään olemaan kokemuksia?
Samaan 129e hintaan saa weberinkin lämpömittarilla. Toki on vain 47cm ja ilman tuhkapesää. Ei ole kokemusta noista muista.
Weber Original Kettle™ 47 cm
brikettigrilli musta | Motonet Oy

Ja juu vähän samaa mieltä että lämpömittari on aika turha vimpain, ei siitä toki haittaakaan ole ja vaikka kannen lämpötila ei tietysti ole ritilän lämpötila, niin kertoohan se suunnan siitäkin, mutta tiedät sen kyllä ilman lämpömittariakin.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Joo, otin kuitenkin tuon Weberin. Jonsei muuta niin brändi ainakin. Totta tuo lämpömittarijuttu, mutta siinä kun seisoksii ja hörppii olutta, on ollut kiva ainakin aiemmin katsoa, että missä mennään suurin piirtein lämmön kanssa. Vaan kiva on taas päästä rillaamaan!
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Pari eka kertaa meni vähän harjoitellessa, mutta aika nopeasti olen päässyt sinuiksi tuon pallo-Weberin kanssa ja ekaa kalan testausta lukuunottamatta homma toiminut. Raaka-aineista on makkarat, hampurilaispihvit, kananfileet, lohi sekä erilaisia kasviksia ja kasvispihvejä testattu. Nyt on tomahawk ottamassa loppulämpöjä mittarin kanssa. Lämmön säätelyn kanssa oli hivenen opettelua, samoin eka setti lohella meni vähän ohi, mutta aika hyvin tuon homman nyt jo tuntee käsipelillä, eikä mitään grilliin integroitua mittaria ole kaivannut. Toinen lohikertakin meni loistavasti, fileet lautasille kokonaisina ilman nahkaa ja kiva rapea kuori pinnassaan. IVH! Ja ylipäätään tuo aromi, mikä hiilistä grillattaviin siirtyy... Ei tavoita kaasulla kyllä samaa.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Eikös suurimmat aromit tule siitä kun nesteet tippuvat kuumalle pinnalle, josta sitten höyrystyvät takaisin. Itseltä löytyy pihalta sekä puu/hiiligrilli sekä kaasugrilli ja kaverilla on myöskin, olemme koittaneet sokkotestejäkkin tehdä, mutta ei kumpikaan meistä ole saanut vielä luotettavaa tulosta testeistä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Siitähän ne tulevat. Väittäisin kuitenkin olevan eri asia tippua hiilille kuin jonnekin kaasupolttimoiden väliin metallipinnalle. Voi olla, että muisti tekee tepposet, mutta en mä muista näin selkeitä aromeja maistaneeni raaka-aineesta riippumatta aikanaan, kun kaasulla viikoittain grillailin. Vaan samapa tuo, tää on parasta just nyt, parasta just nyt! (Saakohan Robin kuulla tuota muuten intissä muilta tetsatessaan paskassa?)
 

Raúl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
No niin, ensimmäistä kaasugrilliä etsimässä. Monesta paikasta olen lukenut, että polttimot täytyisi olla ruostumatonta terästä, jotta kestää yli kaksi vuotta. Onko näin ja mitä suositellaan?

Ei tarvitse olla jäätävän kokoinen, mutta 4 henkilön ruoat pitäisi mahtua grillaamaan.

Nuo halvimmat vaihtoehdot täytyy ilmeisesti hylätä heti alkuunsa, mutta en ole valmis maksamaan mitään älyttömiä summia. Saako 300-350€ toimivaa, peruskäyttöön sopivaa pitkäikäistä grilliä?
 
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Itsekin ensimmäisen kaasugrilli hommasin tässä keväällä ja aikamoista opettelua on vielä. @Raúl viestiin liittyen oma valinta osui budjetin rajallisuuden vuoksi Citymarketin FXA BAT4 -malliseen grilliin. Ihan ok se on noin 10 grillauskerran kokemuksella, mutta muutama asia häiritsee. Tuulella grillaaminen ei meinannut onnistua, vaikka ei ollut edes mikään myrsky, ei vain meinannut grilli kuumentua millään. Muutenkin polttimet saisivat olla tehokkaampia (ilmeisesti 3kW/kpl eli yhteensä 12kW) kun pitää täydellä teholla laittaa kaasua että pihvit ruskistuu. Lämpö jakautuukin epätasaisesti, siitä kyllä selviää kun grilli tulee paremmin tutuksi. Hinta oli plussakortilla 199€.

Eli siis, olisi pitänyt satanen tai kaksi laittaa grilliin lisää.
 

Sambody

Jäsen
Muutama vuosi sitten itse lopetin ”budjetti” grillien kanssa leikkimisen ja hain Weberin taloon. Vähän kirpaisi hinta, mutta jälkeenpäin ei ole kaduttanut. Jos haluat @Raúl nauttia grillaamisesta, varmasti kestävän ja helppohoitoisen niin katso venyisikö budjetti Weberiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös