Liiga sulkeutuu taas – mihin menet Mestis?

  • 1 040 407
  • 5 672

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Liigan avaamisessa on se vaara, että seurat saattavat tätä hyvin hyödyntää markkinoinnissa ja tehdä itsestään varteen otettavan seuran. Tällöin uhkana olisi esimerkiksi HPK:n tippuminen. Tällöin parempaa työtä tekevä seura ottaa paikkansa Liigasta ja palkkaa 10 ammattilaisia joukkueeseen, jotka jäävät ilman työpaikkaa HPK:sta. Seura hoitaa jatkossakin liiganousun jälkeen paremmin taloutensa, joukkueen menestyksen ja pelaajakasvatuksen kuin mihin HPK pystyi. Täten sarja suljetaan.
Väärin. Sarja suljetaan jotta Suomessa voi toimia useampia ammattimaisia organisaatioita, joiden ei tarvitse pelko perseessä laittaa lainarahaa joka kevät koko toiminnan alasajon riskillä muutamien ihmisten urheiluromantiikan takia. Sen sijaan ne seurat voi keskittyä mm. nuorten kehittämiseen ja taata urheilijanpolun ja ammattimaisen valmennuksen ihan junnuista aina edustukseen asti.

Mitään tekemistä ei asialla ole paremmin töitä tekemisen kanssa, koska jos tekee työnsä paremmin on Liiga tälläkin hetkellä auki. Vähän on vaan ollut ehdokkaita nousemaan.
Väitätkö ihan tosissasi, että Liiga on edelleen Ruotsia edellä tänä päivänä. Asia selvä.
Kiitos tässä tulikin alleviivattua koko ketjun anti. Kun ei edes pyritä lukemaan toisten viestejä tai luetunymmärrys on tuolla tasolla, niin kuten sanoin tämä on kuin keskustelisi uskonnoista hihhulin kanssa. Ottasit vaikka hetken happea ja kävisit vaikka kävelylenkillä. Sen verran tulee jutut taas tunteella järjen sijaan että ei noissa ole hölkäsen pöläystä ideaa. Et löydä mistään minun viesteistäni moista väitettä.
 

kahvakiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hokki
Liigan avaamisessa on se vaara, että seurat saattavat tätä hyvin hyödyntää markkinoinnissa ja tehdä itsestään varteen otettavan seuran. Tällöin uhkana olisi esimerkiksi HPK:n tippuminen. Tällöin parempaa työtä tekevä seura ottaa paikkansa Liigasta ja palkkaa 10 ammattilaisia joukkueeseen, jotka jäävät ilman työpaikkaa HPK:sta. Seura hoitaa jatkossakin liiganousun jälkeen paremmin taloutensa, joukkueen menestyksen ja pelaajakasvatuksen kuin mihin HPK pystyi. Täten sarja suljetaan.

Tämän uskon olevan juuri se syy, miksi asia on niin arka ja tunteita herättävä. Itse kannatan Hokkia, joka tahkoaa suomisarjaa, pystyn elämään sen asian kanssa, että 2-divisioonasta nousee porukoita ja tiputtaa Hokin alemmalle sarjatasolle. Jos se niin menee, niin organisaationa Hokki on epäonnistunut ja muut vetäneet paremmin. Sama pätee yritysmaailmaan, ne jotka eivät pärjää tippuvat pois tai sen uhka ajaa yrittämään entistä kovemmin. Jännä, ettei liigassa missä rahat liikkuu yms pelätään jotain mestisporukoita, joidenuhka ei ole realistinen, muttta parantaisi suomalaista jääkiekkokenttää, koska tulevaisuudessa jääkiekko joutuu kamppailemaan potkupalloa ja reikäpalloa vastaan entistä enemmän kannattajista, rahasta ja harrastajista, joten olisi puhallettava yhteen hiileen, eikä tuijotettava omaa napaansa.
 

Flyingbird

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO Hockey, Mestis, SJS
Väärin. Sarja suljetaan jotta Suomessa voi toimia useampia ammattimaisia organisaatioita, joiden ei tarvitse pelko perseessä laittaa lainarahaa joka kevät koko toiminnan alasajon riskillä muutamien ihmisten urheiluromantiikan takia. Sen sijaan ne seurat voi keskittyä mm. nuorten kehittämiseen ja taata urheilijanpolun ja ammattimaisen valmennuksen ihan junnuista aina edustukseen asti.

Mitään tekemistä ei asialla ole paremmin töitä tekmisen kanssa, koska jos tekee työnsä paremmin on Liiga tälläkin hetkellä auki. Vähän on vaan ollut ehdokkaita nousemaan.
Kiitos tässä tulikin alleviivattua koko ketjun anti. Kun ei edes pyritä lukemaan toisten viestejä tai luetunymmärrys on tuolla tasolla, niin kuten sanoin tämä on kuin keskustelisi uskonnoista hihhulin kanssa.

Aivan. Et pysty myöntämään, että Ruotsin on aivan kaikessa mennyt Suomea edellä koko vuosituhannen Liigan sulkemisen jälkeen. Ainoa fakta tähän keskusteluun, kun itse et ole koko keskusteluun pystynyt yhtäkään faktaa tuomaan ja se taitaa jo närästää itseäsikin. Itsekin narsistina tiedät kyllä, että edes yhtä faktaa ei ole tähän keskusteluun.

PS. Vihaan tuota sanaa, mutta nyt vaan osuu.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Aivan. Et pysty myöntämään, että Ruotsin on aivan kaikessa mennyt Suomea edellä koko vuosituhannen Liigan sulkemisen jälkeen. Ainoa fakta tähän keskusteluun, kun itse et ole koko keskusteluun pystynyt yhtäkään faktaa tuomaan ja se taitaa jo närästää itseäsikin. Itsekin narsistina tiedät kyllä, että edes yhtä faktaa ei ole tähän keskusteluun.

PS. Vihaan tuota sanaa, mutta nyt vaan osuu.
Siis mitä? Mene nyt hyvä mies lukemaan se minun teksti uudestaan ja tule sitten näyttämään se kohta missä minä väitän sitä mitä sinä väität minun väittävän. Ihan aikuisten oikeasti nyt alkaa menemään jo trollaamisen puolelle, kun minä olen alusta asti sanonut että Ruotsi on edellä ja sinä edelleen väität minun väittävän muuta. Minä myös kerroin miksi Ruotsi on edellä ja odotan edelleen että millä ihmeen muutoksilla se saadaan kiinni. Kun ei sellaisia muutoksia ole. Kun sä et edes lue mun tekstejä tai jos luet niin luet ne väärin niin kuinka hedelmällistä tämä keskustelu sun mielestä on?

Väitä nyt pari kertaa vielä lisää että minä en pysty myöntämään Ruotsin olevan edellä, kun siellä asuu enemmän ihmisiä, ne saa verohelpotuksia sponssaamisesta ja siellä pyörii niiden takia suuremmat rahat.

Tai sitten voit vaikka käydä sen mun viestin lukemassa, mistä sä herneet vedit, toteat että luit väärin, myönnät olevasi väärässä ja pyydät miehekkäästi anteeksi käytöstäsi. Siihen tosin sulla tuskin on selkärankaa.
 

Flyingbird

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO Hockey, Mestis, SJS
Siis mitä? Mene nyt hyvä mies lukemaan se minun teksti uudestaan ja tule sitten näyttämään se kohta missä minä väitän sitä mitä sinä väität minun väittävän. Ihan aikuisten oikeasti nyt alkaa menemään jo trollaamisen puolelle, kun minä olen alusta asti sanonut että Ruotsi on edellä ja sinä edelleen väität minun väittävän muuta. Minä myös kerroin miksi Ruotsi on edellä ja odotan edelleen että millä ihmeen muutoksilla se saadaan kiinni. Kun ei sellaisia muutoksia ole. Kun sä et edes lue mun tekstejä tai jos luet niin luet ne väärin niin kuinka hedelmällistä tämä keskustelu sun mielestä on?

Väitä nyt pari kertaa vielä lisää että minä en pysty myöntämään Ruotsin olevan edellä, kun siellä asuu enemmän ihmisiä, ne saa verohelpotuksia sponssaamisesta ja siellä pyörii niiden takia suuremmat rahat.

Tai sitten voit vaikka käydä sen mun viestin lukemassa, mistä sä herneet vedit, toteat että luit väärin, myönnät olevasi väärässä ja pyydät miehekkäästi anteeksi käytöstäsi. Siihen tosin sulla tuskin on selkärankaa.

Pyydän anteeksi käytöstäni ja myönnän ympäristön aiheuttaman häirinnän takia osan tekstistä jääneen kokonaan lukematta.

Ruotsissa toki asuu enemmän ihmisiä ja verohelpotuksia tulee. Se ei kuitenkaan selitä pelaajakasvatuksen tämän vuosituhannen tuomaa valtavaa eroa, kun lisenssipelaajien määrät ovat samoissa lukemissa. Ruotsissakin kuitenkin jääkiekko on vasta kakkoslaji. Se missä Suomessa muut lajit kärsii jääkiekon ylivoimasta ykköslajina, niin Ruotsissa ei samaa ongelmaa urheilukentillä ole. Ja jos verrannollisesti verrataan, niin Ruotsissa on prosentuaalisesti paljon Suomea enemmän liikevaihdot kasvaneet tällä vuosituhannella.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Pyydän anteeksi käytöstäni ja myönnän ympäristön aiheuttaman häirinnän takia osan tekstistä jääneen kokonaan lukematta.

Ruotsissa toki asuu enemmän ihmisiä ja verohelpotuksia tulee. Se ei kuitenkaan selitä pelaajakasvatuksen tämän vuosituhannen tuomaa valtavaa eroa, kun lisenssipelaajien määrät ovat samoissa lukemissa. Ruotsissakin kuitenkin jääkiekko on vasta kakkoslaji. Se missä Suomessa muut lajit kärsii jääkiekon ylivoimasta ykköslajina, niin Ruotsissa ei samaa ongelmaa urheilukentillä ole. Ja jos verrannollisesti verrataan, niin Ruotsissa on prosentuaalisesti paljon Suomea enemmän liikevaihdot kasvaneet tällä vuosituhannella.
Voisiko nyt kuitenkin olla että ammattilaisjoukkueiden määrä Ruotsissa on kaksinkertainen Suomeen nähden? Mitä ammattimaisempaa valmennusta, niiden isien sijaan saat ja miten aiemmin ammattilaisten kanssa alat toimimaan, varsinkin herkkyyskausilla, niin sitä todennäköisemmin kehittyy huippuyksilöitä? Jos nyt jätetään se fakta että suuremmasta määrästä massaa saa todennäköisemmin huippuja pois laskuista. Vai miten sinä tämän asian näet, tai miten mielestäsi Mestis tai Liiga voi tätä vastaan kilpailla, mikä on se syy ja seuraus? Raha kun ei voi olla Suomen kilpailuvaltti, sen keskittäminen toki on ja voi olla, sekä koko maan kattava toiminta missä on mahdollisimman paljon toisiaan syömättömillä alueilla ammattimaista toimintaa. Mutta se on minun näkemykseni. Mikä on sinun? 18v pelaajista tulee NHL tähtiä kun avataan karsinnat ja aletaan velkarahalla tykittään 10 000 asukkaan Keuruuta Liigaan?

Turhahan näitä on moneen kertaan kirjoitella, mutta montako päätoimista valmentajaa on jollain TuTolla, tai KeuPalla? Miten luulette että vaikuttaa koko maan jääkiekon tasoon kun potkitaan jonkun nykyisen Liigajoukkueen koko organisaatio hiuksista vittuun. Eli ne kaikki fysiikkavalmentajat, junnujen valmentajat yms. ja nostetaan tilalle sellainen joukkue millä ei moisia edes ole ja niiden kouluttaminen lähtee tyhjästä. Ei ole mitään fysiikkakeskuksia yms. olosuhteita ja niitäkin pitäisi lähteä rakentamaan tyhjästä. Montako nuorta potentiaalista menetetään sillä aikaa? Varsinkin siltä alueelta, kun kaikkialla ei edes ole kunnon toimintaa. Miten joku KalPa jos katoaa se palvelee koko Pohjois-Karjalaa, jos tilalle tulee vaikka KeuPa tai TuTo?
 
Viimeksi muokattu:

Flyingbird

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO Hockey, Mestis, SJS
Ehkä Suomessa voisi valttina olla reilu kilpailu ja urheilullisuus. Miksi kuvittelet, että KeuPa lähtevän velkarahalla Liigaan? Melko päätön esimerkki. Avoin Liiga tekisi markkinoinnin ja Mestiksessä rahan tekemisen helpommaksi. Tämä tervehdyttäisi koko suomalaista jääkiekkoa, kun olisi kaksi hyvinvoivaa sarjaa. Salonojakin sen totesi. Mestis ei kiinnosta ketään, kun ei ole unelmaa mitä myydä sponsoreille. Urheilu elää unelmista, epärealistisistakin. Tasoerot ovat niin isot vuosia, että vaikka Liiga aukeaisi niin ei realistista tippumisuhkaa olisi. Seurat tekevät molemmissa sarjoissa pääosin tappiollista tulosta, mutta silti kannatat toimintaa taloudellisilla perusteilla.
 

Nurmiovaara

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joensuun Kiekko-Pojat
Miten joku KalPa jos katoaa se palvelee koko Pohjois-Karjalaa, jos tilalle tulee vaikka KeuPa tai TuTo?
Semmonen pikku epäkohta, KalPa ei todellakaan palvele Pohjois-Karjalaa, vaan Pohjois-Savoa. Siinä on suuri ero.

Ja tässä tullaan siihen sarjajärjestelmän haasteeseen. Mestikseen (tai mikä se nyt ikinä tuleekaan olemaan) putoamisen ei pitäisi olla automaattinen kuolemantuomio, vaan herätys siihen, että asiat pitäisi hoitaa paremmin. Asiathan ovat paskassa jamassa jos joku "Ihmisten joukkue" nousee karsintojen kautta Liigaan, mutta minkäs sille mahtaa jos Liiga-joukkueen toiminta on niin paskaa, etteivät edes Mestis-joukkueelle pärjää. Siinä vaiheessa ainakin minusta on aivan oikeutettua mennä keräämään kamoja ja resursseja alempaan sarjaan.
 

karate Mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HardCore Hooligan
Sen sijaan että ainoa päämäärä olisi saada potkut kymmenille ihmisille ja tappaa miljoonien liikevaihtoa pyörittävä PK yritys,

Yhyy, samalla logiikalla olisi järkevää estää esimerkiksi uusien kauppojen perustaminen ettei vaan vanhat mene konkurssiin.

Jos hoidat asiat huonosti, joudut kärsimään. Siitä on elämässä kysymys, lapseni. Se on urheilun suola että voi nousta ja kaatua.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Ehkä Suomessa voisi valttina olla reilu kilpailu ja urheilullisuus. Miksi kuvittelet, että KeuPa lähtevän velkarahalla Liigaan? Melko päätön esimerkki. Avoin Liiga tekisi markkinoinnin ja Mestiksessä rahan tekemisen helpommaksi. Tämä tervehdyttäisi koko suomalaista jääkiekkoa, kun olisi kaksi hyvinvoivaa sarjaa. Salonojakin sen totesi. Mestis ei kiinnosta ketään, kun ei ole unelmaa mitä myydä sponsoreille. Urheilu elää unelmista, epärealistisistakin. Tasoerot ovat niin isot vuosia, että vaikka Liiga aukeaisi niin ei realistista tippumisuhkaa olisi. Seurat tekevät molemmissa sarjoissa pääosin tappiollista tulosta, mutta silti kannatat toimintaa taloudellisilla perusteilla.
Tässä sinä olet väärässä. Ei ole mitään pohjaa väitteelle että joku kilpailullisuus tai urheilullisuus tuo yhtään ihmistä katsomoon tai luo yhtään NHL pelaajaa. Urheilu on nykyään viihdettä ja kilpailee samoista rahoista kuin elokuvat yms. KeuPa on ihan yhtä hyvä esimerkki kuin mikä tahansa muukin, KeuPa voitti tällä kaudella joten pelaisi niissä karsinnoissa. Salonoja taas on huono esimerkki mistään muusta kuin huonosta johtamisesta. Urheilu elää unelmista on täysin tyhjä väite. Keuruulla varmasti riitti siihen unelmaan se pysti ja ne pippalot. Riittää se voittaminen Liigassakin ja nykyaikana jokainen pelaaja voi pyrkiä ja varmasti pyrkii päästä pelaamaan aina isommista ja hienommista pysteistä. Liigaseurojen tappiot taas on urbaani myytti. Siellä tekee suurin osa seuroista pitkässä juoksussa nollatulosta. Kaikki muu on valehtelua tai tahallaan väärinymmärtämistä.

Kuten eilen kirjoitin aika harva kehtaisi lähteä huutamaan turuille ja toreille PK yrityksiä konkkaan ainoana perusteena urheiluromantiikka. Liigassa tehdään helvetisti duunia ja hyvin. Samaa ei voi sanoa näistä jotka Mestiksessä itkee. Liiga on auki jos joku haluaa sinne nousta, vähän vaan näkyy nousijoita. Sen sijaan halutaan kyllä rusinat siitä pullasta ja sitten vastikkeeksi haukutaan ne kaikki paskoiksi. Siellä ei nousijalla Liigassa pelaisi käytännössä yhtään oman kylän poikaa. Missä se romantiikka siinä on? Kuten sanoin pelkkää minä minä ajattelua tuollainen. Emme elä enää siinä maailmassa missä urheilijat käy töissä jollain paikkakunnalla X ja sitten ne oman kylän pojat voi päästä huipulle. Nykyaikana ne menee sinne missä maksetaan. Se urheiluromantiikka kuoli kun maailma muuttui, osa ihmisistä vaan on jämähtänyt sinne menneille vuosikymmenille ajatuksineen jostain 90-lukulaisesta menestyksen tavoittelusta.

Samaten ne jotka sinne Mestikseen putoisi ei olisi niitä henkilöitä jotka on olleet liian paskoja. Ne pelaajat ja valmentajat kyllä pääsee pelaamaan ja valmentamaan muualla jatkossakin. Niin se Elomokin pääsi Tutoa valmentamaan vaikka olisi saanut todennäköisesti Tepsin Mestikseen asti. Tässä on se mikä ei tunnu kaikille aukenevan. Ei ne pelaajat joudu sinne Mestikseen vaikka ne on syyllisiä siihen putoamiseen. Ne pelaa Liigaa jatkossakin.

Kärsijät on ne C-junnujen valmentajat yms. joilta viedään työpaikka ja elanto riippumatta siitä mitä he itse ovat tehneet ja juniorit joilta vedetään matto alta kesken pelaajauran alun. Niiden vikahan se on. Siksi nämä mutku kauppa menee nurin, huutelut on vähän typeriä. Kun se menee niin että kun kauppa menee konkkaan niin kärsijänä olisi se tarha mikä suljettaisiin ja ne jotka sen takia jäisi työttömiksi ja ne vanhemmat joiden tarhaanviemis matka kasvaisi 100km, samalla kun ne kaupan kassat menee vaan naapurikauppaan töihin ja ei itse kärsi.
 
Viimeksi muokattu:

Flyingbird

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO Hockey, Mestis, SJS
Liigaseurojen tappiot taas on urbaani myytti. Siellä tekee suurin osa seuroista pitkässä juoksussa nollatulosta. Kaikki muu on valehtelua tai tahallaan väärinymmärtämistä.

Kuten eilen kirjoitin aika harva kehtaisi lähteä huutamaan turuille ja toreille PK yrityksiä konkkaan ainoana perusteena urheiluromantiikka. Liigassa tehdään helvetisti duunia ja hyvin. Samaa ei voi sanoa näistä jotka Mestiksessä itkee. Liiga on auki jos joku haluaa sinne nousta, vähän vaan näkyy nousijoita. Sen sijaan halutaan kyllä rusinat siitä pullasta ja sitten vastikkeeksi haukutaan ne kaikki paskoiksi. Siellä ei nousijalla Liigassa pelaisi käytännössä yhtään oman kylän poikaa. Missä se romantiikka siinä on? Kuten sanoin pelkkää minä minä ajattelua tuollainen. Emme elä enää siinä maailmassa missä urheilijat käy töissä jollain paikkakunnalla X ja sitten ne oman kylän pojat voi päästä huipulle. Nykyaikana ne menee sinne missä maksetaan. Se urheiluromantiikka kuoli kun maailma muuttui, osa ihmisistä vaan on jämähtänyt sinne menneille vuosikymmenille ajatuksineen jostain 90-lukulaisesta menestyksen tavoittelusta.

https://yle.fi/urheilu/3-8706628 siinä faktaa "urbaanista legendasta".

Tuo alempi kappale on pakko olla trollausta. Tai sitten vain täyttä tietämättömyyttä tulla pätemään asioista, joista ei mitään tiedetä. Melkein uskalla väittää, että Tuton toimiston ammattilaiset ovat viime kausien aikana tehnyt enemmän duunia kuin yksikään liigaseura omilla resurseillaan. Joku vielä kehtaa valittaa, että siellä itketään. Siellä on perhesuhteet kovilla, kun aamusta yöhön painetaan hommia näillä korteilla jotka on annettu. Mitä tarkoitat sillä, että halutaan rusinat pullasta? Valmiiksi velkaisia Mestisseuroja, jotka nostettiin Liigaan sai rusinat pullasta. Urheilullinen nousu vaatii paljon enemmän työtä nykypäivänä kuin kabinettinousijat, kun suurin osa tavoitteellisista seuroista nostettiin Liigaan ja tänne jäi vain farmit. Sinä eikä kukaan muukaan keksi koskaan ideaa miten saada suuren yleisön silmissä sarjaa kiinnostavammaksi suuren yleisön silmissä. Lopetan tämän keskustelun tähän. Et selvästikkään edes halua nähdä Mestiksen vaikeaa tilaa. Täällähän vaan itketään ja istutaan rantsulla, eikä paineta hommis.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
https://yle.fi/urheilu/3-8706628 siinä faktaa "urbaanista legendasta".

Tuo alempi kappale on pakko olla trollausta. Tai sitten vain täyttä tietämättömyyttä tulla pätemään asioista, joista ei mitään tiedetä. Melkein uskalla väittää, että Tuton toimiston ammattilaiset ovat viime kausien aikana tehnyt enemmän duunia kuin yksikään liigaseura omilla resurseillaan. Joku vielä kehtaa valittaa, että siellä itketään. Siellä on perhesuhteet kovilla, kun aamusta yöhön painetaan hommia näillä korteilla jotka on annettu. Mitä tarkoitat sillä, että halutaan rusinat pullasta? Valmiiksi velkaisia Mestisseuroja, jotka nostettiin Liigaan sai rusinat pullasta. Urheilullinen nousu vaatii paljon enemmän työtä nykypäivänä kuin kabinettinousijat, kun suurin osa tavoitteellisista seuroista nostettiin Liigaan ja tänne jäi vain farmit. Sinä eikä kukaan muukaan keksi koskaan ideaa miten saada suuren yleisön silmissä sarjaa kiinnostavammaksi suuren yleisön silmissä. Lopetan tämän keskustelun tähän. Et selvästikkään edes halua nähdä Mestiksen vaikeaa tilaa. Täällähän vaan itketään ja istutaan rantsulla, eikä paineta hommis.
Kuten sanoin joko urbaania legendaa, valehtelua tai TAHALLISTA VÄÄRINYMMÄRTÄMISTÄ. Kuten nyt vaikka se että Lukko on kuule tän maan vakavarasin jääkiekkoseura. Sen seuran varallisuus on jotain sataa miljoonaa. Jos sitä ei ymmärrä niin valehtelee tai tahallaan vääristelee asioita. TPS:llä on taustalla Supercellin omistajat ja monien miljoonien voitot. Blues on yksi kikkare myös Mestiksessä, kiitos Salonojan. Vain Ipa on esimerkki tappiollisesta seurasta.

Mitä tulee tuohon loppu oksennukseen niin sinä et tiedä yhtään mitään siitä mitä Liigassaa tehdään, tuskin siitäkään mitä Mestiksessä. Nämä on siksi aina yhtä hauskoja heittoja, että kuinka siellä ja täällä painetaan pää märkänä. Ne rusinat pullasta on tuo että halutaan Liigalta rahaa ilman mitään vastiketta, tai no se vastike on vittuilu mitä harrastetaan Liigan suuntaan, kun ei mikään riitä. Sitten halutaan vielä karsinnat yms. joista vain toisella on menetettävää ja toinen saisi taas lisää rusinoita. Sitten voi palkkioksi vittuilla vähän lisää.

Ei me emme selvästi ole samalla kartalla tästä Mestiksen vaikeasta tilasta. Aina kun siitä kysyy niin saa ympäripyöreetä paskaa vastaukseksi. Yleisömäärät muka kuulemma laskee, paitsi että ei laske jos otetaan ne 3 Mestiseuraa pois mitkä lähti. Sinne on tullut itseasiassa kaksi seuraa lisää jotka vetää hyvin porukkaa suhteessa aiempaan siivottuun keskiarvoon. Roki painanut yli 2200 kausarin kampanjan, Peliitat saa aivan varmana tonnin täyteen. Missä se vaikea tila näkyy? Itketään farmeista, mitä ei enää edes ole. Itketään kun Lukon A-junnut jotka pelannut yhden pelin Liigaa tulee ja voittaa Mestiksessä mestaruuden. Ei, minä en nyt ihan näe sitä vaikeaa tilaa. Sen kyllä näen miten jo saadut almut ei riitä vaan pitää aina saada lisää lisää ja lisää ja samaan aikaan voi aukoa päätään.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
No sinä voit nyt vaikka aloittaa sillä että et yritä viekkaudella ja vääryydellä laittaa sanoja muiden suuhun, kun sinun kanssasi yrittää keskustella. Nelfor on kirjoittanut ihan maltillisesti ja ajatuksella ja ei ansainnut tuollaista yksipuolista, liioiteltua, valheellista ja vääristelevää kirjoitusta missä viittasit hänen ajattelevan noin, kuin sinä itse ajattelet, vaikka tiedät olevasikin väärässä.

Kiitos, kun ystävillisesti yritit selittää, mutta en vaan ymmärrä. Pitänee harjoitella tätä nettipalstoille kirjoittelua vielä jonkun aikaa, niin ehkä sitten tajuan. Sillä minun näkökulmastani viestiketju eteni seuraavanlaisesti:

1. Nelfor kysyi asiallisesti mitkä ovat ne syyt, miksi Mestiksen farmiasiat nähdään niin negatiivisessa valossa.
2. Minä pyysin Nelforia tekemään mielikuvaharjoituksen, joka auttaisi ehkä ymmärtämään miten farmimaisuus näyttäytyy Mestis-kannattajalle
3. Nelforin mielestä mielikuvaharjoituksen esimerkki ei ollut realistinen
4. Olin eri mieltä ja listasin tuossa esitetyt väitteet, jotka ovat todellisuutta Mestiksessä jo nyt
5. Nelforin mielestä väitteet olivat liioiteltuja ja negatiivisia, mutta ei perustellut mielipidettään tai kertonut omaa näkemystään
6. Blackwolf hiihtää paikalle takavasemmalta selittämään jotain argumentaatiovirheistä, eikä tuo yhtään mitään sisältöä tähän keskusteluun
 

daerok

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kajaanin Hokki, Kalpa Kuopio
Huh, huh, on kyllä viihdyttävä keskustelu ja todella on joku täällä henkeen ja vereen suljetun liigan puolustaja, ei siinä mitään, alusta asti ketjua en ole kyllä lukenut ja toki täällä jokainen perustelee omat näkemyksensä tavallaan.
Mutta sen verran tiedän, että enemmän täällä Suomenmaalla on kuitenkin avointen sarjojen kannattajia, kuin suljetun, mukana paljon entisiä ja nykyisiä ammattipelureita, valmentajia jne.

Jos sen verran minäkin kysyisin, kun tietämätön olen, että miten Liigan heikoiten menestyneiden seurojen talous ja työpaikat voivat vaarantua, jos karsinnat järjestetään, eihän Mestiksessä ole kuitenkaan yhtään potentiaalista uhkaa urheilullisesti tai taloudellisesti yhdellekään Liiga joukkueelle?

Tällä tarkoitan sitä, että liiga auki vaan rohkeesti ja karsinnat päälle, eiköhän se "lisenssi toimikunta" pidä kuitenkin huolen siitä, ettei Mestis joukkue helpolla nouse ja vaaranna Liiga joukkuiden työpaikkoja, ei saa tietenkään verrata muuhun yritysmaailmaan, mutta yrittäjänä ei minulle ainakaan luvata mitään varmaa tulosta etukäteen, eikä ole työpaikat turvattu.

Mielenkiinnolla odotellen tulevia "tyrmäyskommentteja" ?
 
Viimeksi muokattu:

Lätkä

Jäsen
Kiitos, kun ystävillisesti yritit selittää, mutta en vaan ymmärrä. Pitänee harjoitella tätä nettipalstoille kirjoittelua vielä jonkun aikaa, niin ehkä sitten tajuan. Sillä minun näkökulmastani viestiketju eteni seuraavanlaisesti:

1. Nelfor kysyi asiallisesti mitkä ovat ne syyt, miksi Mestiksen farmiasiat nähdään niin negatiivisessa valossa.
2. Minä pyysin Nelforia tekemään mielikuvaharjoituksen, joka auttaisi ehkä ymmärtämään miten farmimaisuus näyttäytyy Mestis-kannattajalle
3. Nelforin mielestä mielikuvaharjoituksen esimerkki ei ollut realistinen
4. Olin eri mieltä ja listasin tuossa esitetyt väitteet, jotka ovat todellisuutta Mestiksessä jo nyt
5. Nelforin mielestä väitteet olivat liioiteltuja ja negatiivisia, mutta ei perustellut mielipidettään tai kertonut omaa näkemystään
6. Blackwolf hiihtää paikalle takavasemmalta selittämään jotain argumentaatiovirheistä, eikä tuo yhtään mitään sisältöä tähän keskusteluun

Lisättynä, että ainakin allekirjoittaneen kohdalla pitkään avoimia ja suljettuja sarjoja nähneenä tietää näiden vaikutukset varsin tarkkaan. Nyt sen näkee myös koko kiekkoväki. Divari on saatu ajettua tällä suljetulla järjestelmällä sellaiseen suohon, että pitkä on matka pinnalle...mut ei kuitenkaan mahdoton.

Lopuksi näiden ainoastaan yhden mallin nähneiden toteamuksia: "Ammattilaiset, bisnes...ääh ei! Bisnes, no mutta ei se urheilussa päde...yritysmaaimassa pyörii isot rahat...HEI Liiga on ammattilaisten sarja! Mut eihän jääkiekkkobisnestä voi päivittäistavarakauppabisnekseen verrata! On se vaan kumma, ettei jotkut tällaista tajua!" Mm. sivulla 1854 ammattilaiskommentoijan tekstistä löytyy toteamus. "Mitäs siitä tulis, jos Kälviän Tarmo kasais niin kovan nipun, että nousisi liigaan? Haloo!"

EI kai tuollaisten froteepyyhkeellä partansa ajavien "bisinesmiesten" argumenttejä voi muuta kuin hymyillen seurata:)
 
Viimeksi muokattu:

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Kuulkaa Mestis -toverit ja veljet. Ehkä kannattaisi lopettaa väittely tuon liigatrollin kanssa. Se on loputon suo. Trollin tavoitteena on, että väittely jatkuu ikuisesti, mistä muille ihmisille ei seuraa muuta kuin vitutusta.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Huh, huh, on kyllä viihdyttävä keskustelu ja todella on joku täällä henkeen ja vereen suljetun liigan puolustaja, ei siinä mitään, alusta asti ketjua en ole kyllä lukenut ja toki täällä jokainen perustelee omat näkemyksensä tavallaan.
Mutta sen verran tiedän, että enemmän täällä Suomenmaalla on kuitenkin avointen sarjojen kannattajia, kuin suljetun, mukana paljon entisiä ja nykyisiä ammattipelureita, valmentajia jne.

Jos sen verran minäkin kysyisin, kun tietämätön olen, että miten Liigan heikoiten menestyneiden seurojen talous ja työpaikat voivat vaarantua, jos karsinnat järjestetään, eihän Mestiksessä ole kuitenkaan yhtään potentiaalista uhkaa urheilullisesti tai taloudellisesti yhdellekään Liiga joukkueelle?

Tällä tarkoitan sitä, että liiga auki vaan rohkeesti ja karsinnat päälle, eiköhän se "lisenssi toimikunta" pidä kuitenkin huolen siitä, ettei Mestis joukkue helpolla nouse ja vaaranna Liiga joukkuiden työpaikkoja, ei saa tietenkään verrata muuhun yritysmaailmaan, mutta yrittäjänä ei minulle ainakaan luvata mitään varmaa tulosta etukäteen, eikä ole työpaikat turvattu.

Mielenkiinnolla odotellen tulevia "tyrmäyskommentteja" ?
No miksi pitää pelata merkityksettömiä pelejä, joissa pelaajat voi loukkaantua, mitkä ei kiinnosta katsojia jne. jos kerran sieltä ei kukaan nousisi kuitenkaan eikä kukaan putoaisi? Taas yksi hyvävelikerhon kädenojennus Mestikselle? Leikitään että muka voi nousta ja laskea ja toivotaan että niin ei käy ja Mestis joukkue voi saada muutaman kotipelin lisää? Ketä tälläinen pelleily palvelisi? Sittenkö Liiga-joukkue ei voisi myydä pelaajiaan keväällä ja olisi hirveästi kiimaa ja Mestiksessä myytäisiin unelmaa ja mielikuvaa, vaikka kaikki tietää ettei se voi nousta kun ei sitä sallita. Melkoista katsojien aliarviointia.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kiitos, kun ystävillisesti yritit selittää, mutta en vaan ymmärrä. Pitänee harjoitella tätä nettipalstoille kirjoittelua vielä jonkun aikaa, niin ehkä sitten tajuan.
No vastaan sitten kun niin paljon haluat.
Väite: Mestiksessä pelataan kakkossarjan mestaruudesta, ei mistään muusta
Väite on: oikein
Mestiksessä pelataan Mestiksen mestaruudesta, jääkiekkoliiton mestaruudesta, amatööri tai no parhaimman puoliammattilaissarjan mestaruudesta.
Väite: Mestiksessä on farmijoukkueita
Väite on: oikein (osa joukkueista on ihan puhtaita farmeja, osa vähemmän)
Väärin. Mestiksessä ei ole enää yhtään farmiseuraa. Yksikään joukkue ei pyöri Liigajoukkueiden rahoilla, eikä yksikään liigajoukkue omaa yhtään hallituspaikkaa Mestisjoukkueiden hallituksissa.
Väite: Mestiksestä ei ole mahdollista nousta liigaan urheilullisin perustein
Väite on: oikein
Väärin. Mestiksestä on vasta noussut 3 joukkuetta Liigaan niin urheilullisin kuin taloudellisin perustein. Ensin piti toteuttaa se urheilullinen, sitten katsottiin riittääkö taloudellinen puoli. Jos halukkaita ja potentiaalisia seuroja vielä olisi ei ole mitään syytä miksi tämä ei olisi mahdollista jatkossakin.
Väite: Mestis-joukkueissa pelaa pieni määrä omia sopimuspelaajia ja heidän lisäkseen lainapelaajia liigaseuroista
Väite on: oikein / osittain oikein (riippuu seurasta)
Väärin. Mestiksessä pelaa vain ja ainoastaan pelaajia joilla on sopimus Mestisjoukkueen kanssa ja josta on kirjoitettu siirtopaperit. Heillä voi myös olla sopimus jonkun muun tahon kanssa, mutta niin voi esim. Liigassa olla NHL joukkueenkin kanssa. Silti heillä on sopimus sinne Mestisjoukkueeseen. Eikä näitä pelaajia ole kuin kourallinen per seura.
Väite: Mestis-joukkueiden kokoonpanot muuttuvat vahvasti otteluiden välillä
Väite on: oikein / osittain oikein (riippuu seurasta, mutta esim. LeKi tuskin pelasi kahta ottelua täysin samalla kokoonpanolla)
Kaikkien joukkueiden kokoonpanot muuttuvat otteluiden välillä. Se ei ole mikään Mestiksen erikoisuus.
Väite: Mestis-joukkueiden kokoonpanot voivat muuttua vielä pudotuspeleissäkin
Väite on: oikein
Liigassa voi ja muuttuu kokoonpanot finaaleissakin, mitähän tällä nyt yritetään todistaa?
Väite: Mestis-pelaajat voivat siirtyä kesken kauden liigaan tai ulkomaille
Väite on: oikein (perussopimuspohjassa, jota käytetään useimpien pelaajien kanssa, on tietääkseni tällainen optio oletuksena)
Väärin. Mestispelaajat voivat siirtyä joukkueissa siirtoajan puitteissa, kuten kaikki muutkin pelaajat, kaikissa muissa sarjoissa.
Väite: Mestis-pelaajille ei makseta varsinaista palkkaa
Väite on: oikein / osittain oikein (joillekin maksetaankin, mutta valtaosa pelaa käytännössä kulukorvauksilla)
Kato yks meni oikein.
Väite: Mestiksessä pelaa lähinnä nuoria, lupaavia pelaajia
Väite on: oikein
Väärin. Mestiksessä pelaa paljon useat vuoden Mestiksessä pelanneita, sekä iäkkäämpiä ja jäähdyttelijöitä.
Väite: Mestis-pelaajien pelaajaura Mestiksessä kestää useimmiten vain muutaman kauden
Väite on: oikein
Väärin. Suurin osa Mestis-pelaajista pelaa Mestiksessä vuosia.

Siinä. Olen sinulle vastannut ja oikonut virheelliset väittämäsi. Eli siis käytännössä kaiken, huomaatko ongelman?
 

daerok

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kajaanin Hokki, Kalpa Kuopio
Kuulkaa Mestis -toverit ja veljet. Ehkä kannattaisi lopettaa väittely tuon liigatrollin kanssa. Se on loputon suo. Trollin tavoitteena on, että väittely jatkuu ikuisesti, mistä muille ihmisille ei seuraa muuta kuin vitutusta.

Täysin samaa mieltä, kunhan kokeilin, joillekin on tärkeintä saada sanoa viimeinen sana ja olla aina oikeassa, tietää kaiken omasta mielestään.
Jatkakaa,...
 

Flyingbird

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO Hockey, Mestis, SJS
Täysin samaa mieltä, kunhan kokeilin, joillekin on tärkeintä saada sanoa viimeinen sana ja olla aina oikeassa, tietää kaiken omasta mielestään.
Jatkakaa,...

Heh. Itse äänekkäästi hymyilin viimeisimpiä viestejä. Omaa tyhmyyttä, kun en itse tajunnut lopettaa ajoissa trollin kanssa viestittelyä. Saa melkoista hupia sivusta seuraamalla. Keskustelu kiertää taas vaihteeksi ympyrää yhden nimimerkin toimesta ja sitä on parempi olla jatkamatta enää.
 

RetroRenttu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sarjasta riippuen
Pakkoa sanoa että, ihan sai huutonaurua vetää BlackWolfin viestiä lukiessa kiitos tästä pommista :D Elämän hienoushan on siinä miten kaiken voi nähdä niin eri tavoin.

Ettei mene ihan ohi asiasta niin kannatan avoimia sarjoja, koska hyvin toteutettuna avoimetsarjat pystyisivät lisäämään maksukykyisiä seuroja Suomeen. Mestiksen pelaaja budjetit ovat tippuneet nyt kolmen joukkueen noustua liigaan 200k-50k€ paikkeille, mutta miettikää jos mestiksessä pystyttäisiin operoimaan edes 500k-300k€ välisillä budjeteilla suorien pelillisten karsintojen ollessa olemassa. Puhumattakaan jos liigaa supistettaisiin muutamalla joukkueella niin mestiksestä pystyttäisiin tekemään todella huikea kiekkosarja nousuineen ja tippumisineen.
 

sorza

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo,Jokerit,Tamminen,Harri Aholan lounaskaverit
Kuten nyt vaikka se että Lukko on kuule tän maan vakavarasin jääkiekkoseura. Sen seuran varallisuus on jotain sataa miljoonaa. Jos sitä ei ymmärrä niin valehtelee tai tahallaan vääristelee asioita. TPS:llä on taustalla Supercellin omistajat ja monien miljoonien voitot.

Lukosta sen verran, että en muista olenko ihan ehdottanut ylläpidolle, että kirjalliseen hakemukseen pitäisi kertoa omin sanoin, että ymmärtää Lukon rahoituksen ja RTKn suhteen Lukkoon. Joka vuosi sai, kun Jokerit vielä SM-Liigaa pelasi ja saa, kun talousasiat jääkiekossa kiinnostaa, että Lukko tekee tappiota ja vain RTK kuittaa sen.
TPSn massipojilla taitaa olla mielessä Turkuun rakennettava uusi jäähalli ja kansiprojekti niin heille tämän hetkiset parin miljoonan pääomitukset eivät tunnu missään, kun tarjolla olisi useamman sadan miljoonan paketti.

Aiemmin @Everton sanoi, että nykyisin Mestiksen ja Liigan välinen kuilu on kasvanut pisteeseen, josta ei ole paluuta. Liiga ja jääkiekkoliitto (ja sen alaiset sarjat) joutuvat sopimaan kompromisseista, mitkä eivät kumpaakaan osapuolta hyödytä. Täällä ehdotellut edustuskiellot ja sakkomaksut yms on valitettavasti pelinavauksia mistä poteroista eripuolet nyt lähtevät liikkeelle fanien puolella. Todennäköisimmin asiaan kunnollinen ratkaisu tullaan vasta saamaan, kun CHL laajentuu yleiseksi sarjaksi (vrt NHL ja KHL) , mistä Suomesta ja Liigasta osallistuu 4-5 joukkuetta jolloin voidaan edes miettiä nykyisen liigan ja liiton sarjojen välistä nousua enemmän karsintoihin suuntaavaksi. Siihen sarjajärjetelmän rinnalle vielä henkiin herätelty Suomen Cup voisi tuoda uutta virtaa koko jääkiekkoiluun.

@Nelfor ja @BlackWolf voiivat ottaa kantaa Suomen Cupiin ja siihen, että pitäisikö Liigan osallistua niiden joukkueiden toimesta, ketkä eivät nykyisessä CHLssä pelaa. Olisiko esim Suomen Cupin voitolla mahdollisuus karsia yhdestä maapaikasta ensikaudeksi CHLn tms?
 

Nurmiovaara

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joensuun Kiekko-Pojat
Väärin. Mestiksestä on vasta noussut 3 joukkuetta Liigaan niin urheilullisin kuin taloudellisin perustein. Ensin piti toteuttaa se urheilullinen, sitten katsottiin riittääkö taloudellinen puoli. Jos halukkaita ja potentiaalisia seuroja vielä olisi ei ole mitään syytä miksi tämä ei olisi mahdollista jatkossakin.

Voittiko Sport sinä vuonna mestaruuden kun se nostettiin? Jos muistisi kaipaa virkistystä niin katsotaampa sen kauden pudotuspelejä kyseiseltä kaudelta 2013-14: Sport hävisi Jukureille 4-3 puolivälierissä. Mestiksen mestarin, eli KooKoon olisi pitänyt siis karsia/nousta urheilullisin perustein.

Ensi kaudella KooKoo nostettiin. KooKoo pääsi finaaleihin, mutta hävisi Jukureille 4-1. Taas kabinettipäätöksillä nostettiin toinen joukkue kuin urheilullisin perustein. Ainoa joukkue joka urheilullisesti nousi, Mestiksen mestarina, oli Mikkelin Jukurit, joka tässä tempussa onnistui.

Ongelmanahan tässä on nyt se, että kun kultapossukerho on saatu nostettua, Mestiksestä ei käytännössä ole mahdollista nousta ja lunastaa tätä yli miljoonan euron liigaosaketta, ellei nyt sitten jostain saavu vaikkapa RoKille tai Hermekselle ikiomaa Jussi Salonojaa.
 

Espoonmies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ensi kaudella KooKoo nostettiin. KooKoo pääsi finaaleihin, mutta hävisi Jukureille 4-1. Taas kabinettipäätöksillä nostettiin toinen joukkue kuin urheilullisin perustein. Ainoa joukkue joka urheilullisesti nousi, Mestiksen mestarina, oli Mikkelin Jukurit, joka tässä tempussa onnistui.
KooKoo nousi kyllä sinänsä urheilullisin perustein, että se nousi mestaruuden perusteella. Silloinhan oli sovittu käytäntö, että Mestiksen mestari voi hakea liigapaikkaa vuoden päähän, jolloin organisaatiolle jää vuosi aikaa rakentaa organisaatiota liigakelpoiseksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös