Liiga sulkeutuu taas – mihin menet Mestis?

  • 1 038 529
  • 5 672

kahvakiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hokki
Puhtaasti faktoja tutkailemalla suomikiekon tila on hyvä ja nousussa, vaikka sen pitäis siis näivettyä suljetun liigan takia. Liiga on siis ollut suljett nyt 18 vuotta enemmän tai vähemmän ja näivetys näkyy.. missä? Ja kuulemma näitä merkkejä on paljon näkyvissä.
Kysyn erelleen, missä näitä näivettymisen merkkejä on?

Näivetys näkyy mestisseurojen taloudessa, yleisömäärissä, sponssoriden kiinnostuksessa ja siinä, ettei alempiin sarjoihin synny kilpailua ylöspäin. Mestiksen taso on laskenut, koska kokeneet pelaajat pelaavat mieluummin ulkomailla, koska siellä edes vähän tienaa. Jos suomisarjassa, mestiksessä ja liigassa saataisiin aikaan kilpailutilanne ja tilanne, jossa kaikki haluaisivat seuroina kasvaa niin paljon kuin mahdollista lisäisi se jääkiekon suosiota ei niin aktiivisien katsojien kanssa. Nämä tyhjennysmyynnit ja merkityksettömät pelit lisäävät, ettei suuret yleisöt kiinnostu peleistä ja jääkiekko muutenkin joutuu tulevaisuudessa kilpailemaan katsojista muita lajeja vastaan. Nykyhetken näivetys näkee ISOSSA kuvassa vuosia myöhemmin, kun tylsistyneiden katsojien mielenkiinnosta kilpaillaan. Oletko tarinankertoja käynyt katsomassa Lekin pelejä? Niin näivettynyt on mestis, jopa farmienfarmi kamppailee elostaan..
 
Viimeksi muokattu:

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Näivetys näkyy mestisseurojen taloudessa, yleisömäärissä, sponssoriden kiinnostuksessa ja siinä, ettei alempiin sarjoihin synny kilpailua ylöspäin. Mestiksen taso on laskenut, koska kokeneet pelaajat pelaavat mieluummin ulkomailla, koska siellä edes vähän tienaa. Jos suomisarjassa, mestiksessä ja liigassa saataisiin aikaan kilpailutilanne ja tilanne, jossa kaikki haluaisivat seuroina kasvaa niin paljon kuin mahdollista lisäisi se jääkiekon suosiota ei niin aktiivisien katsojien kanssa. Nämä tyhjennysmyynnit ja merkityksettömät pelit lisäävät, ettei suuret yleisöt kiinnostu peleistä ja jääkiekko muutenkin joutuu tulevaisuudessa kilpailemaan katsojista muita lajeja vastaan. Nykyhetken näivetys näkee ISOSSA kuvassa vuosia myöhemmin, kun tylsistyneiden katsojien mielenkiinnosta kilpaillaan. Oletko tarinankertoja käynyt katsomassa Lekin pelejä? Niin näivettynyt on mestis, jopa farmienfarmi kamppailee elostaan..
Mistähän ne Mestis seurat ne rahat saa? Liigassa on ensi kaudesta läjtien enemmän rahaa kuin koskaan. Todellista näivettymistä. Mistäs saataisiin Mestikseen? Liigalla joku velvollisuus antaa omastaan ilmaiseksi?
 

kahvakiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hokki
Mistähän ne Mestis seurat ne rahat saa? Liigassa on ensi kaudesta läjtien enemmän rahaa kuin koskaan. Todellista näivettymistä. Mistäs saataisiin Mestikseen? Liigalla joku velvollisuus antaa omastaan ilmaiseksi?

Kai ne huonon omatunnon takia maksaa. Kun oot syönyt kaverin kaikki nallekarkit, pitää joskus antaa takaisinkin, muuten et voi saada ylijäämäjunnuja leikkimään mestiksen hiekkalaatikolle. Ja kun se on ainut leikkikenttä, jossa saa kaivurilla ajaa, kun liigan omalla ala-asteen kentällä on liian pienet lelut.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Antaahan ne Ruotsissakin 30% televisiorahoista Allsvenskanille.
Tarkastappas faktasi.

Liiga antaa ihan hyvää hyvyyttään Mestikselle rahaa. Samaan aikaan muutama mesoaa miten ei ole kilpailullisuutta ja kuinka ei ole aitoa kilpailua. Montaakos kilpailijaa muilla aloilla tuetaan rahallisesti?

Nallekarkit kyllä kelpaa ja rusinat pullasta, samaan aikaan kehdataan vittuilla päälle.

Lisäksi Liiga on oy ja saa itse päättää ketä sinne pääsee. Pitäiskin laittaa näistä jutuista mitä täältä saa lukea kooste Liigan toimistolle ja vinkki että lopettaa Mestiksen tukemisen. Kattoo sitten paljon naurattaa. Mitään syytä ei Liigalla ole antaa almun almua ja silti jopa avoimesti puhuvat karsinnoista yms. On ne paskoja.

Ihan heti huomenna jokin Hermes tai Hokki saisi avoimessa kilpailussa 3000 katsojaa, miljoonien liikevaihdon ja 1,6miljoonan pelaajabudjetin.

Ai niin muistinko mainita että seuraavaksi tullaan selittään kuinka joku sugar daddy voisi hoitaa. Sitten seuraavassa viestissä perustellaan jollain TPSn, Ipan tai Lukon tappioilla ettei Liiga ole kannattavaa.
 
Viimeksi muokattu:

Makopide

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo FOREVER, Liverpool
BlackWolf heittää taas edellä sellaista settiä että kehoitan vaan pysyttelemään siinä hiihdossa. Normi liigafani. Noilla toiminnoilla Suomessa on vuonna 2025 jäljellä 15-16 joukkuetta jotka kaikki pelaa kivaa lätkää kultapossuliigassa.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
BlackWolf heittää taas edellä sellaista settiä että kehoitan vaan pysyttelemään siinä hiihdossa. Normi liigafani. Noilla toiminnoilla Suomessa on vuonna 2025 jäljellä 15-16 joukkuetta jotka kaikki pelaa kivaa lätkää kultapossuliigassa.
Jos on asiaa niin voi lainata tai tagata. Eikä huudella selän takana perus liigafania, minkä paikkaansapitävyydestä et tiedä yhtään mitään. Kun argumentit loppuu kesken, niin heitellään ad hominemit kehiin, siihen tässä ketjussa kyllä törmää tämän tästä. Saa korjata vääriä väittämiä, vähän on näkynyt.

Ainoa uusi tieto ollut minulle viime aikoina, että TuTolla ei ole merkattuja paikkoja kun tarpeeksi kovaan ääneen on jotkut jästipäät huutaneet ja luoneet kuvan että "suuri" vastustus. Koska minä minä touhussa eivät halua itse maksaa enemmän hyvistä paikoistaan.
 

Goxim Marky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hiroshiman karpit
Aika moni suljetun liigan vastustaja on omassa tuttavapiirissä kääntänyt rotsinsa heti "nousun" jälkeen. Hassu juttu, että kun pääsee kultapossuklubiin, niin muu kiekkoileva Suomi muuttuu tyhjänpäiväiseksi periferiaksi ja köyhiksi valittajiksi. Ja ainahan kuulemma voi hommata ulkomailta edullisia vahvistuksia, jos Mestiksen möttösten taso ei tulevaisuudessa riitä. Vähän kuin joku savolainen joka muuttaa statiin ja status kohoaa kummasti sen kotovieremän yläpuolelle.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Liiga antaa ihan hyvää hyvyyttään Mestikselle rahaa.

Liigaa velvoittaa myös jääkiekkoliiton kanssa tehdyt sopimukset. Liitto antaa ihan hyvää hyvyttään liigan kerätä kaikki massit itselleen?
 

kahvakiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hokki
BlackWolf heittää taas edellä sellaista settiä että kehoitan vaan pysyttelemään siinä hiihdossa. Normi liigafani. Noilla toiminnoilla Suomessa on vuonna 2025 jäljellä 15-16 joukkuetta jotka kaikki pelaa kivaa lätkää kultapossuliigassa.

Näin se on ja kaikki ei vain näe metsää puilta. Itse olisin myös huolissaan maksavista katsojista, paljonko niitä on 2026 jos sama meno jatkuu. Jos maakunnissa ei ole itsenäisiä mestis- ja suomisarjajoukkueita kymmenen vuoden kuluttua harrastaja- ja juniorimäärät tipahtaa entisestään ja se ei ole edes liigan etu. Myös katsojat eli kaiken lystin maksajat vähenee, tottakai liigan kokonaiskatsojamäärät saadaan kasvuun, lisätään kymmenkunta välisarjapeliä ja pelataan kuusin kertainen sarja, katsomot varmasti pullistelee. Mutta on tässä suljetussa liigassa etujakin, tänään katselin HPK:n tyhjennysmyynnistä irronnutta Vesalaista liigan finaaleissa, mukava nähdä hyviä pelaajia ja pelaajankin etu ettei tarvitse jossain häntäpään jengissä koko kautta surffailla.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Liigaa velvoittaa myös jääkiekkoliiton kanssa tehdyt sopimukset. Liitto antaa ihan hyvää hyvyttään liigan kerätä kaikki massit itselleen?
Kyllä, tuo on se valitettava totuus. Liiga on liiton kanssa sopparit tehneet pitkälti hyvää hyvyyttään ja viimeisten vuosien aikana ollaan lähestytty tilannetta missä Liigalla on aina vähemmän syitä solmia liiton kanssa mitään sopimuksia. Toistaiseksi liitolla on ollut muutama ässä hihassa, mutta järjestelmällisesti Liiga pyrkii ja on onnistunut noitakin heikentämään.

Kyllä Liigassakin kiinnostaa maan jääkiekon etu ja se on kaikkien kannalta positiivinen asia. Nämä kuvitelmat että Liiga on velvoitettu sitä ja tätä on vaan todella kaukana totuudesta.

Ps. (Ei evertonille) Miten helvetissä hiihtio, HPK tai Vesalainen liittyy Mestikseen? Luuleeko joku että tuo on joku loukkaus minulle tai jotain? On kyllä vahvaa suorittamista jos argumentit on luokkaa Kerho oli paska, onpa minulle yllätys tuollainen.
 
Viimeksi muokattu:

Knap

Jäsen
Kyllä, tuo on se valitettava totuus. Liiga on liiton kanssa sopparit tehneet pitkälti hyvää hyvyyttään ja viimeisten vuosien aikana ollaan lähestytty tilannetta missä Liigalla on aina vähemmän syitä solmia liiton kanssa mitään sopimuksia. Toistaiseksi liitolla on ollut muutama ässä hihassa, mutta järjestelmällisesti Liiga pyrkii ja on onnistunut noitakin heikentämään.
Haluatko avata, mitkä ne ässät ovat olleet ja mitenniin Liigalla on vähemmän syitä? Mitenkä Liiga on niitä onnistunut heikentämään?
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Haluatko avata, mitkä ne ässät ovat olleet ja mitenniin Liigalla on vähemmän syitä? Mitenkä Liiga on niitä onnistunut heikentämään?
En voi sen enempää avata, kuin että mm. juniorit, maajoukkue, tuomarit, toimitsijat ja tilastointi on liitolla. Tai siis voisin, mutta en voi.
 

kahvakiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hokki
Ps. (Ei evertonille) Miten helvetissä hiihtio, HPK tai Vesalainen liittyy Mestikseen? Luuleeko joku että tuo on joku loukkaus minulle tai jotain? On kyllä vahvaa suorittamista jos argumentit on luokkaa Kerho oli paska, onpa minulle yllätys tuollainen.

Tyhjennysmyynnit ja suljettusarja avaa mahdollisuuksia myydä pelaajia ja siitä tuli mieleen. Keväällä kun tuppaa muutamalle jengille tulla merkityksettömiä pelejä tai eihän ne turhia ole pääsee mestispelaajatkin liigajäille.
 

Hangon keksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsi-Saksan ja Neuvostoliiton joukkueet
Liigaa velvoittaa myös jääkiekkoliiton kanssa tehdyt sopimukset. Liitto antaa ihan hyvää hyvyttään liigan kerätä kaikki massit itselleen?
Nuokin sopimukset Liiga on ihan hyvää hyvyyttään tehnyt. Tai oikeastaan siksi koska Liigassa on joitakin tyyppejä johtoryhmissä jotka veljeilevät kovasti Liiton porukoiden kanssa. Jos nuo kaverisuhteet loppuvat, niin loppuvat kyllä Liigan rahahanatkin Liiton ja sen alaisten sarjojen suuntaan.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Tyhjennysmyynnit ja suljettusarja avaa mahdollisuuksia myydä pelaajia ja siitä tuli mieleen. Keväällä kun tuppaa muutamalle jengille tulla merkityksettömiä pelejä tai eihän ne turhia ole pääsee mestispelaajatkin liigajäille.
Niin ja mitä sitten? Minä en ymmärrä tässä olevaa ongelmaa. Yleensä noille joukkueille on tulossa satoja tonneja turskaa kun Liiga ei ole palkanmaksaja kovin kummoinen suhteessaa Eurooppaan ja yleisö harvoin katselee häviämistä.

Sekö olisi parempi että velkarahalla Ruotsin tyyliin tuossa vaiheessa haettaisiin vahvistuksia ettei vaan voisi pudota ja alemmassa sarjassa muna pystyssä sama homma. Lopputulos että toinen vähintään tekee helvetisti tappiota, todennäköisesti molemmat. Sportin nousuyrityksen jälkeisistä tappioista varmaan osaa joku vaasalainen kertoa enemmän. Ei kauhean tervettä touhua. Saman voi todeta Veikkausliigasta.

Minä en ymmärrä mikä se paha on noissa myynneissä, kokonaisuutena. Urheiluromantiikka on ainoa vasta-argumentti ja se on helvetin paska lähtökohta ammattiurheilun rakentamiselle. Urheiluromantiikka on mennyttä aikaa kun amatöörit höntsäsi. Ei ammattiurheilua ja nykyaikaa.
 

Kuubextra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokkolan Hermes
Nuokin sopimukset Liiga on ihan hyvää hyvyyttään tehnyt. Tai oikeastaan siksi koska Liigassa on joitakin tyyppejä johtoryhmissä jotka veljeilevät kovasti Liiton porukoiden kanssa. Jos nuo kaverisuhteet loppuvat, niin loppuvat kyllä Liigan rahahanatkin Liiton ja sen alaisten sarjojen suuntaan.

Olisi kyllä todella harmi jos loppuisivat...

En voi sen enempää avata, kuin että mm. juniorit, maajoukkue, tuomarit, toimitsijat ja tilastointi on liitolla. Tai siis voisin, mutta en voi.

Tähän sitten ne IIHF-jutut mitä hiihtomieheltä tuli aiemmin.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Tähän sitten ne IIHF-jutut mitä hiihtomieheltä tuli aiemmin.
Hiihtofani on ihan vain tiedoksenne henkilö tällä palstalla, eikä nyt edes kovin arvostettu kun on yksi huumoripläjäys. Että hyvin te vedätte, itse en edes hiihdä. Mutta hyvin mennyt sarkasmi ohitse, että sen verran tuo teidän hiihtelynne kiinnostaa. Ei nyt ihan osu ja uppoa nämä trollausyritykset. Mutta propsit siitä että joka toisessa viestissä tälläisiä provoja ja ad hominem tyylisiä hakuja. Naurattaa ja aikusia ihmisiä vielä väittävät olevansa. Meneekö näin tunteisiin?

Mitä tulee IIHF:ään niin Liigalla on vähän enemmän sananvaltaa ja painoarvoa neuvotteluissa kuin Mestiksellä, vaikka se ei ehkä jonkun päähän uppoakkaan. Mestis ei omaa mitään valtaa hyppiä isompiensa silmille, Liigalla taas on vähän eri painoarvo näissä jutuissa. Ei voi vetää suoria yhtäläisyysmerkkejä, tai siis aina voi jos haluaa leikkiä tyhmää.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Noilla toiminnoilla Suomessa on vuonna 2025 jäljellä 15-16 joukkuetta jotka kaikki pelaa kivaa lätkää kultapossuliigassa.
Veikkaan, että vuonna 2025 HIFK, Kärpät, Tappara ja TPS pelaavat Eurooppa-liigassa, missä pyörivät isot rahat. Tuolloin Suomen liigassa pelaa 12-14 joukkuetta ja se on pudonnut tavallaan kakkosliigaksi, kun Eurooppa-liigan pelit kiinnostavat isoissa kaupungeissa enemmän kuin liigapelit.
 

kahvakiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hokki
Niin ja mitä sitten? Minä en ymmärrä tässä olevaa ongelmaa. Yleensä noille joukkueille on tulossa satoja tonneja turskaa kun Liiga ei ole palkanmaksaja kovin kummoinen suhteessaa Eurooppaan ja yleisö harvoin katselee häviämistä.

Se ei ole mikään ihme, mutta katsooko tavan katsojat, kausikorttilaiset ja sponsorit kymmentä vuotta hyvällä näitä tyhjennysmyyntejä? Ne eivät syö kiinnostavuutta? Miksi pidetään näinnäistä siirtorajaa, eikö puolivärierissä tippuneiden joukkueidenkin pitäisi saada talouden takia myydä muutama jamppa välierijoukkueisiin ja siitäkin edes päin? Miksi liigapelit ei ole loppuunmyytyjä niinkuin pelit keskieuroopassa eikai tuotteessa ole jotain vikaa? Liigaseurat ei vissiin pysty maksamaan euroopan palkkaa kun hillot menee mestikselle ja nyt ymmärrän liigaseurojen tappiolliset tulokset, nehän johtuu mestisseuroista. Vitsit mitä veren imijöitä.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Se ei ole mikään ihme, mutta katsooko tavan katsojat, kausikorttilaiset ja sponsorit kymmentä vuotta hyvällä näitä tyhjennysmyyntejä? Ne eivät syö kiinnostavuutta? Miksi pidetään näinnäistä siirtorajaa, eikö puolivärierissä tippuneiden joukkueidenkin pitäisi saada talouden takia myydä muutama jamppa välierijoukkueisiin ja siitäkin edes päin? Miksi liigapelit ei ole loppuunmyytyjä niinkuin pelit keskieuroopassa eikai tuotteessa ole jotain vikaa? Liigaseurat ei vissiin pysty maksamaan euroopan palkkaa kun hillot menee mestikselle ja nyt ymmärrän liigaseurojen tappiolliset tulokset, nehän johtuu mestisseuroista. Vitsit mitä veren imijöitä.
Menee loppuviesti jo melkoisen paatoksen puolelle, mutta vastataan nyt. Kyllä ne katsoo, koska toisin kuin ilmeisesti teikäläinen, niin niille se oma seura on se juttu ja seuraava kausi uusi mahdollisuus. Lisäksi jääkiekko on nykyään viihdettä. Siirtoraja lienee lähinnä sen takia olemassa että se koskee kaikkia ja sen varmaan Bosmanin jälkeen pitää koskea kaikkia, eli ei monikaan haluaisi menettää kesken finaaleita pelaajiaan vaikka NHL:ään, samat säännöt kaikille, joten jokin raja pitää olla.

Miksi Liigapelit ei ole loppuunmyytyjä, niin mistäs minä tiedän? TV, ajankäyttö, internet yms. varmana syö sitäkin. Miksi Mestis pelit ei ole loppuunmyytyjä? Voisiko olla vähän eroa johonkin Eurooppaan että siellä on 6000 halli ja 6 000 000 ihmistä. Suomessa tuota löytyy ehkä Helsingistä just ja just vastaavia määriä ihmisiä. En ymmärrä mitä tälläkään on tekemistä Mestiksen sulkemisen kanssa. Montako ihmistä TuTon takia lähtee tai on lähtemättä Oulussa Kärppien peliin? Niinpä niin. Enkä minä ole väittänyt ettei Liigassa voida maksaa Euroopan palkkatasoa, olen väittänyt että jos pitää olla kilpailukykyinen niin se tarkoittaa että pelaajabudjettia ei voi laittaa Mestiksen 100 000 tasolle ja toivoa menestyvänsä ja tekevänsä voittoa. Sen budjetin pitää olla sellainen että sillä saa pelaajia joilla voi pärjätä tai saman tien voisi laittaa lapun luukulle. Huonosti menevällä kaudella sitten yleensä se tarkoittaa tappiota jos yleisö ei käy, voittoa jos se käy. Ihan samalla tavalla liikeyritys tekee tappiota jos ei tuote myy ja voittoa jos se myy.

Kyllä ne firmatkin käy YT neuvotteluita ja vähentää jos menee huonosti ja palkkaa lisää jos menee hyvin. Urheiluromantikkojen maailmassa tosin se menee niin että kun menee huonosti niin pitäisi väkisin palkata, tai sitten voi mennä vieläv itusti huonommin kun olet alemmalla sarjtasolla. Sitten se toinen joukkue palkkaa ne samat pelaajat sieltä toisesta ja yhtäkkiä on jotenkin hirveästi kiimaa. Se oli hei sitä aikaa kun ne oli amatöörejä ja kylän pojat pelasi ja ei vaihtanut joukkueita kun pienet pystyi pärjäämään. Nykyaikana niillä on hintalaput ja ne vaihtaa hetkessä maisemaa. Niitä ei kiinnosta vittujakaan että onko se Kalajoki vai Iitti missä ne pelaa jos palkka on kohdallaan. Se on nykyaikaa, muutetaan työn perässä.

Siellä on sitten muita ihmisiä sen 20-50kpl jotka ei voi muuttaa, ne tekee junnuissa, toimistolla yms. hommia, niitä ei ihan noin vain paikata ja niille ei ihan tuosta vain löydy töitä, toisin kuin niille pelaajille. Kyseessä on miljoonaluokan ja melkein 100 ihmistä työllistävä PK yritys ja täällä, kuten Liigankin ketjussa muutama meuhkaaja haluaa kovaan ääneen omalla nimimerkillänsä olla alasajamassa kohtuu kokoista PK yritystä. Onneksi olemme anonyymissä foorumissa, koska aika monessa kaupungissa/kunnassa olisi monia sellasia joiden mielestä tuollainen touhu on aika kuvottavaa. Moniko menisi paikallista huoltoasemaa tai kauppaa vastaan samalla mentaliteetillä että vittuun vaan ja kaikille kenkää? Kun se naapurikaupungin kauppa on niin paljon parempi! Ihan se ja sama niille työpaikoille, sekä ihmisille, ketä kiinnostaa muutama asuntolainainen ja lapsia omaava paska, kun se nyt vaan on niin kiimasta kun vähän YT neuvotteluja käydään ja potkuja jaellaan.

Minä, minä. minä! Maailma pyörii mun ympärillä ja mun kannattama joukkue on niin vitun iso asia ja mun maailman napa. Sen takia on ihan jepa että kymmenet menettää työpaikan ja elannon, että mun joukkue voi päästä ylös ja pelata kullasta, että minä saan sitten omassa maailmassani asiaa hehkuttaa.
 
Viimeksi muokattu:

karate Mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HardCore Hooligan
Se ei ole mikään ihme, mutta katsooko tavan katsojat, kausikorttilaiset ja sponsorit kymmentä vuotta hyvällä näitä tyhjennysmyyntejä?

No näitä tyhjennysmyyntejä katsoo hyvällä liigajoukkueiden liimatukkaisten dirikoiden lisäksi lähinnä pari Jatkoajan palstanimimerkkiä, jotka ilmeisesti luulevat, että hierojakoulussa pidetty kirjanpidon tunti antaa eväät esiintyä jonain taloustieteen ymmärtäjänä, ja joille urheilua tärkeämpää on se, että oman seuran konttorilla voidaan jatkaa harmaata puuhastelua tuotteen parissa hamaan tappiin saakka. Vuosi toisensa jälkeen täällä käydään vakuuttelemassa että hyvin menee. Nää on juuri niitä kundeja, joiden mielestä liiga on maailmantason kiekkosarja, formulatossuilla saa piparia vielä tänä vuonnakin ja pekonia syömällä laihtuu. Kaikkien laji-ihmisten keskuudessa tämä joukko on pienehkö vähemmistö, ja kunhan sarjajärjestelmä muuttuu - ja se varmasti muuttuu - tulee asia heille yllätyksenä kuin Sillanpään homous mämmiropposen äärelle.

Ps. Jos luet yhden kirjoituksen tänä vuonna, niin anna sen olla tuo erinomainen teksti, jonka @Devon kirjoitti. Täydellistä asiaa tämän jankutuksen seassa, bravo!
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Minun maailmassani jokainen joukkue joka osoittaa että sillä on kykyä työllistää ja toimia pitkäjänteisesti ansaitsee paikkansa siinä porukassa jossa kilpaillaan oikeilla markkinoilla (ne markkinat ei ole 2018, eikä pitkään aikaan aiemmin, olleet Suomi, vaan maailma). Se vaan vaatii vähän muutakin kuin toisten epäonnea tai niiden almuja. Helppoa se ei ole, eikä kukaan ole sanonut että sen pitäisi olla, mutta mahdollista se on.

Sen sijaan että ainoa päämäärä olisi saada potkut kymmenille ihmisille ja tappaa miljoonien liikevaihtoa pyörittävä PK yritys, niin mitäs jos vaikka laittasitte sen oman hommanne kuntoon ja pyrkisitte yhdeksi sinne muiden joukkoon. Se ei ole mahdotonta siitä on jo monta esimerkkiä. Se vaan vaatisi vähän enemmän kuin kateutta ja itkua muiden omaisuuden perään, ilmasia almuja ja ulinaa ja toiveita että pääsee kalifiksi kalifin paikalle.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Koitapa tehdä tällainen kuvitteellinen mielikuvaharjoitus:

* Liiga on jaettu kahdeksi sarjaksi. Ykkösliigaan on otettu 10 joukkuetta, jotka pelaavat Suomen mestaruudesta. JYP on jostain kumman syystä jätetty kakkosliigaan, jossa se pelaa mm. KooKoon, Jukureiden, Sportin ja SaiPan kanssa kakkosliigan mestaruudesta.

* Kakkosliigassa pelaava JYP toimii ykkösliigassa pelaavan Kärppien farmina.

* JYP taistelee joka kevät kakkosliigan mitaleista, mutta sillä ei ole kovin suurta merkitystä, sillä pelaajien kehittäminen on sille menestystä tärkeämpää. Kakkosliigasta ei ole mahdollista nousta ykkösliigaan ainakaan urheilullisin perustein.

* JYP:illä on noin kymmenkunta omaa sopimuspelaajaa: osa on omia junioreita ja osa sellaisia nuoria pelaajia jotka eivät ole mahtuneet ykkösliigan joukkueisiin. Lisäksi Kärpät lähettää JYP:iin pelaamaan lainalle junioreitaan ja kokoonpanon ulkopuolelle jääneitä pelaajiaan, joista muutama saattaa pelata JYP:issä koko kauden, mutta suurin osa käy pelaamassa satunnaisia pelejä tai lyhyitä jaksoja. Myös ykkösliigan KalPa on lähettänyt loukkaantumisesta toipuneen kakkosmaalivahtinsa JYP:iin hakemaan pelituntumaa.

* JYP:in kokoonpano on vahvasti erilainen jokaisessa ottelussa ja vain pieni osa pelaajista pelaa koko kauden JYP:issä. Mutta huonomminkin voisi olla: kakkosliigan KooVee toimii sekä Tapparan, Ilveksen että LeKin farmina ja pelaa jokaisen ottelunsa täysin erilaisilla kokoonpanoilla. Kauden aikana KooVeessa pelaa noin 70 eri pelaajaa. JYP:in valmentajalla on vaikeaa valmistautua, kun JYP ja KooVee kohtaavat pudotuspeleissä, sillä siitä ketä vastustajan riveissä tulee pelaamaan ei ole varmuutta.

* Kuka tahansa JYP:in pelaaja voi lähteä milloin tahansa kesken kauden ykkösliigaan tai ulkomaille, jos mahdollisuus avautuu. Tämä myös yleensä kannattaa, sillä kakkosliigassa pelaajille ei makseta käytännössä ollenkaan palkkoja, vaan korkeintaan kulukorvauksia.

* Kakkosliigan pelaajat ovat pääosin nuoria ja monesti myös lupaavia pelaajia. Kakkosliigassa heistä ei kuitenkaan yleensä nautita kauaa. Jos he eivät saa ammattilaissopimusta muualta, niin siviilityö vie helposti voiton ja peliura loppuu muutaman kakkosliigakauden jälkeen.


Tässä jotain nyt ensi alkuun. Veikkaan, että ei kuulosta kovin houkuttelevalta skenaariolta.
Ei mukava skenaario, mutta ei myöskään realistinen. Ei Mestis tällä hetkellä toimi kuvailemallasi tavalla ja aika kaukkana ollaan siitä, että tulisi toimimaan, vaikka siitä tulisikin astetta enemmän farmisarja.

Mutta mitä tulee kannattajien tuntemuksiin, niin siinä on paljolti kyse siitä, mihin on totuttu ja miksi joukkuetta kannattaa. Jos nyt yhtäkkiä JYP heitettäisiin Mestikseen Kärppien farmijoukkueeksi, niin totta hemmetissä se olisi ihan hirveä tilanne kannattajille. Silti ajatukset siitäkin hiljalleen tasoittuisivat. Jos taas puhutaan nykyisistä Mestisseuroista, niin siellä pelaavien joukkueiden osalta ei juurikaan ole Liigaa koskaan pelattu ja sitä kautta kannattajat ovat saaneet tottua siihen, missä tilassa heidän kannattamansa joukkue on.

Pelillisesti Mestis voi mielestäni hyvin. Se voi huonosti monien muiden syiden vuoksi, mutta sille voisi tehdä hyvää, jos kokonaisuutena keskityttäisiin enemmän hyväksymään sarjan nykyinen asema ja ottamaan siitä kaikki irti. Nyt tuntuu siltä, että osa joukkueista tekee juuri näin, mutta osa ei. Kannattajien keskuudessa erimielisyyksiä on vielä enemmän.

Jatkuva jauhaminen siitä, mitä suuria muutoksia pitäisi tehdä, ja miten Mestistä pitäisi radikaalisti muuttaa, jättää kaikille vain sellaisen olon, että nyky-Mestis on jotenkin täysin yhdentekevä ja turha, kun kaikkialla siihen sävyyn asiasta puhutaan. Mestiksellä olisi hyvät mahdollisuudet nostaa asemiaan ilman suuriakin muutoksia, jos saataisiin vain jengi tekemään töitä yhteen hiileen ja sellaista positiivista hönkää koko Mestiksen ylle. Lopetettaisiin valittaminen ja alettaisiin hommiin. Yhdessä.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Nuokin sopimukset Liiga on ihan hyvää hyvyyttään tehnyt. Tai oikeastaan siksi koska Liigassa on joitakin tyyppejä johtoryhmissä jotka veljeilevät kovasti Liiton porukoiden kanssa. Jos nuo kaverisuhteet loppuvat, niin loppuvat kyllä Liigan rahahanatkin Liiton ja sen alaisten sarjojen suuntaan.

Sitten varmaan loppuu myös liigaseurojen junioreiden pelaaminen liiton sarjoissa, liiton maksamat avustukset seura- ja juniorityöhön jne. Ja kuten @BlackWolf tuossa jo vihjasikin, niin sitten pitäisi liigan vastata itsenäisesti myös tuomaroinnista, toimitsijoista ym. asioista joissa liitto tällä hetkellä toimii katto-organisaationa tai ainakin yhteystyökumppanina.

Lisäksi loppuisi varmaankin oikeus pelata Suomen mestaruudesta; kannulle toki voi keksiä ihan minkä nimen tahansa, mutta jonkunlainen imagoasia tuokin. Plus sitten suhteet IIHF:n suuntaan ja erilliset sopimukset siitä, miten liitosta täysin erillinen liiga ja liiton alainen maajoukkue pystyvät toimimaan yhteistyössä.
 

Pitkävedossa tänään

Päivän pelit:

  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
Kärpät vs Jukurit
  • 2.20
  • 3.80
  • 2.92
Pelicans vs HIFK
  • 1.86
  • 3.80
  • 3.80
Tappara vs TPS
  • 1.76
  • 4.10
  • 4.00
Apua pelaamisen hallintaan pelaamaltilla.fi
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös