Kallista... elämä on!

  • 624 280
  • 2 482

Hangon keksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsi-Saksan ja Neuvostoliiton joukkueet
Noin muuten voi tietysti kysyä, että pitäisikö 75-vuotiaan ylipäätään autoilla.
Mielenkiintoinen näkökulma että autolla voisivat ajaa vain he jotka pystyvät renkaan vaihtamaan. Minä näkisin sen nimenomaan toisinpäin. Vammaiset, sairaat ja ikäihmiset liikkukoon autolla ja ne joilla on terveet jalat kävelköön.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ne vaihdattavat muilla joilla on varaa, demarit vaihtavat itse.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mielenkiintoinen näkökulma että autolla voisivat ajaa vain he jotka pystyvät renkaan vaihtamaan.
Tosifanihan noin antoi ymmärtää, en minä. Minun puolestani kaikki saa autoilla, tai oikeastaan toivon että kaikki liikkuisivat julkisilla tai kävelisivät tai pysyisivät kotonaan, että MINÄ pääsen esteettä autoilemaan.
Ne vaihdattavat muilla joilla on varaa, demarit vaihtavat itse.
Näin tänään Skodan Vianorin pihalla, väitteesi on rikki.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Otsikkoon liittyen elämä on kallista, jos joutuu maksamaan perusasioista. Ensin työnantajasi maksaa sinulle palkan, josta pidätetään verot ja työnantajamaksut. Sitten maksat firmalle renkaanvaihdosta summan, johon lisätään arvonlisävero. Ennen kuin vaihdon suorittanut asentaja saa rahat käteensä tulee taas verottaja väliin ja ottaa omat kymmenyksensä ja tässä ketjussa muutama lantti jää vielä toivon mukaan jäljelle.

Me veronkiertäjät vaihdamme renkaan itse ja tuntipalkka on enemmän, kuin koskaan elämässä tulemme mistään työstä käteen saamaan. Joku laski joskus, että jos tienaa yli 8000 euroa kuukaudessa niin kannattaa olla ennemmin palkkatöissä kuin esim. omaa omakotitaloa rakentamassa. Siksi kaiken maailman tumpelot insinöörit (kuten sivullekirjoittanut) rakentavat taloja ja raksamiehet ovat kortistossa.

Joskus horistiin jostain "palveluyhteiskunnasta" joka syntyy, kun koneet ja kiinalaiset tekevät fyysisen työn. Sellainen voi syntyä kuitenkin vain jos verotus on kevyttä. Meidän verotuksellamme olemme rakentamassa itsepalveluyhteiskuntaa.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Päteekö sama ruohonleikkuuseen? Vain demarit leikkaavat itse, muut ostavat palvelun postilta?

Ikävä kertoa huonoja uutisia enemmistölle suomalaisista, mutta Posti lopetti ruohonleikkuupalvelunsa. Hoiva- ja saattohoitopalveluita olisi sen sijaan tarjolla.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Me veronkiertäjät vaihdamme renkaan itse ja tuntipalkka on enemmän, kuin koskaan elämässä tulemme mistään työstä käteen saamaan. Joku laski joskus, että jos tienaa yli 8000 euroa kuukaudessa niin kannattaa olla ennemmin palkkatöissä kuin esim. omaa omakotitaloa rakentamassa. Siksi kaiken maailman tumpelot insinöörit (kuten sivullekirjoittanut) rakentavat taloja ja raksamiehet ovat kortistossa.
Yksi lapsuuden kaveri rakensi tänä vuonna (tai aloitti jo viime vuonna) talon, menee ulkomuistista, mutta väitti että toimimalla kokoaikaisena apupoika-anteroisena työmaalla, säästää n. 32€/h. Tarkoittaa 5000-5500€ kuukaudessa.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Joo pitää osata vaihtaa renkaat. Mutta vaihdanko itse? En. An asioita joista maksan ja annan jonkun toisen (ammattilaisen tehdä) ja toisia joitan teen itse.
Useimmiten vaa´an kallistaa jompaan kumpaan suuntaan hinta/aika joka kuluu/vapaa-ajan hinta joka tuohon tuhlaantuu.
Toisaalta on myös hommia jotka voisivat kuulua ammattilaiselle, mutta haluan tehdä itse.
Veroista joku valitteli, no kaikki mitä teetän toisella, lisää työllisyyttä ja hyvinvointia, joten minulle se on ok.
Ei tosiaan uusissa autoissa ole vararengasta vakiona juurikaan, lisävarusteena, maksullisena sellaisena saa kyllä.
Jos rengas hajoaa, käytetään paikkausvaahtoa tai soitetaan hinaus ja sijaisauto. Ei se sen kummepaa ole.
 

Undrafted

Jäsen
Ei oikeaa normirengasta, mutta aina niissä se pikkurengas vähintään on, jolla pääsee kotiin/rengaskauppaan/korjaamolle nilkuttamaan.
Eikös yleistyvä käytäntö ole laittaa paikkapullo konttiin? Tuntuu ettei edellisessä autossa ollut edes sitä hätätunkkia, joten ei sillä vararenkaallakaan olisi ihmeitä tehnyt.

Kännykkäappsien kehittyessä aukeaa entistä enemmän mahdollisuus ulkoistaa asioita ja työntekijät voivat tehdä satunnaisena keikkana palveluammatteja. Tyyliin hakisin ihmisen kotoa hänen auton ja käytän sen huollossa palauttaen tilaajalle. Hän säästää omaa aikaansa ja minä puolestani kulutan omaani saaden jonkinlaisen korvauksen työstäni.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Eikös yleistyvä käytäntö ole laittaa paikkapullo konttiin? Tuntuu ettei edellisessä autossa ollut edes sitä hätätunkkia, joten ei sillä vararenkaallakaan olisi ihmeitä tehnyt.

Kännykkäappsien kehittyessä aukeaa entistä enemmän mahdollisuus ulkoistaa asioita ja työntekijät voivat tehdä satunnaisena keikkana palveluammatteja. Tyyliin hakisin ihmisen kotoa hänen auton ja käytän sen huollossa palauttaen tilaajalle. Hän säästää omaa aikaansa ja minä puolestani kulutan omaani saaden jonkinlaisen korvauksen työstäni.
Voi tietysti olla, itse en ole nyt iviime vuosina autokaupoilla käynyt. Ei tuo renkaan vaihtaminen mikään pakollinen taito ole, apua saa nopeasti tien päälle. Ihan hyödyllinen taito on edelleen silti osata rengas vaihtaa, mutta ilmankin pärjää. Itse osaan ja autossa se pieni vararengas, mutta kaikki renkaan vaihtoon tarvittava muu mulla on kyllä autotallissa, joten ihan samalla tavalla joutuu ottamaan luurin käteen, jos kesken matkaa posahtaa ;)
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kännykkäappsien kehittyessä aukeaa entistä enemmän mahdollisuus ulkoistaa asioita ja työntekijät voivat tehdä satunnaisena keikkana palveluammatteja. Tyyliin hakisin ihmisen kotoa hänen auton ja käytän sen huollossa palauttaen tilaajalle. Hän säästää omaa aikaansa ja minä puolestani kulutan omaani saaden jonkinlaisen korvauksen työstäni.

Kyllä näitä on ollut maailmalla jo pitkään ennen appseja. Ihan vain nettisaitteja mistä voi etsiä esimerkiksi ikkunanpesijää tai tarjoutua sellaiseksi. Homma voi olla mikä tahansa, mutta ideana on juurikin se, että kyseessä olisi muutaman tunnin keikka.

Afrikassa sinua katsotaan pahalla, jos et palkkaa palvelijoita, vaikka sinulla on selvästi siihen varaa. Suomessa taas mietitään vittu mikä pelle, käyttää palveluita.
 
Ihan hyödyllinen taito on edelleen silti osata rengas vaihtaa, mutta ilmankin pärjää. Itse osaan ja autossa se pieni vararengas, mutta kaikki renkaan vaihtoon tarvittava muu mulla on kyllä autotallissa, joten ihan samalla tavalla joutuu ottamaan luurin käteen, jos kesken matkaa posahtaa ;)

Minä vaihdan auton renkaat aina itse. Se auton renkaiden vaihtaminen oli tähän vuoteen asti vaativin tekninen suoritus, jossa olin elämässäni onnistunut. Männä kesänä pistin vielä paremmaksi, kun otin polkupyörästä takarenkaan irti ja osasin vielä laittaa sen takaisinkin. Saattoi siinä tosin käydä vähän tuurikin. Voi olla ettei toista kertaa onnistuisi.
 

julle-jr

Jäsen
Afrikassa sinua katsotaan pahalla, jos et palkkaa palvelijoita, vaikka sinulla on selvästi siihen varaa. Suomessa taas mietitään vittu mikä pelle, käyttää palveluita.
Varmaan Afrikassa palvelijoiden palkkaaminen nähdään osana rikkaiden "yhteiskuntavastuuta" - sillä tavalla he jakavat vaurauttaan muillekin. Suomessa rikkaan maksavat vitusti veroja.

Keskituloisella suomalaisella ei paljoa jää palkasta käteen kuussa verojen jälkeen, joten palveluita ei voi käyttää. Varsinkin kun palvelut ovat kalliita, koska ikkunanpesijällä pitää olla hygieniapassi, työturvallisuuskortti, tulityökortti, kolmepäiväinen perehdytys työkohteen riskeihin ja niin edelleen.
 
Varmaan Afrikassa palvelijoiden palkkaaminen nähdään osana rikkaiden "yhteiskuntavastuuta" - sillä tavalla he jakavat vaurauttaan muillekin. Suomessa rikkaan maksavat vitusti veroja.

Näin on. Ja sitten vinkuvat, että on se perkele kun täällä joutuu pihaansakin siivoamaan itse, koska Suomessa eivät mamut hoida sellaisia hommia vitosen tuntipalkalla kuten Amerikassa. Siinä tulee nettomaksajalle kuulemma herkästi pahoinvointiakin, kun kroppa ei ole ruumiilliseen työhön tottunut.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Minä vaihdan auton renkaat aina itse. Se auton renkaiden vaihtaminen oli tähän vuoteen asti vaativin tekninen suoritus, jossa olin elämässäni onnistunut. Männä kesänä pistin vielä paremmaksi, kun otin polkupyörästä takarenkaan irti ja osasin vielä laittaa sen takaisinkin. Saattoi siinä tosin käydä vähän tuurikin. Voi olla ettei toista kertaa onnistuisi.
Sama, itse vaihdan renkaat keväisin ja syksyisin. Tuo pyöräjuttu on paha. Aina kun lapsilta puhkeaa rengas pyörästä, niin kysyn kauhusta kankeana: "Etu- vai takapyörä?" Vanhanmallisissa pyörissä tuo oli vielä helppoa, mutta nykyaikaisissa vaihdepyörissä siellä voi olla ties mitä irrotettavia nippeleitä ja vaijereita, ennen kuin pyörän saa irti ja kumin ulos. Saatanas, että on joskus vaikeaa ja joskus on turattu tunteja yhden takapyörän kanssa.
 

Undrafted

Jäsen
Sama, itse vaihdan renkaat keväisin ja syksyisin. Tuo pyöräjuttu on paha. Aina kun lapsilta puhkeaa rengas pyörästä, niin kysyn kauhusta kankeana: "Etu- vai takapyörä?" Vanhanmallisissa pyörissä tuo oli vielä helppoa, mutta nykyaikaisissa vaihdepyörissä siellä voi olla ties mitä irrotettavia nippeleitä ja vaijereita, ennen kuin pyörän saa irti ja kumin ulos. Saatanas, että on joskus vaikeaa ja joskus on turattu tunteja yhden takapyörän kanssa.
Takapyörän saa vaihdettua irroittamatta kuin ihan minimin eli kiinnityspultti auki että sisärengas mahtuu vanteilta. Sottaisempi kuin eturengas, kun ketjuun tulee aina koskettua, mutta hoituu kesken fillarilenkin.
 

Tuamas

Jäsen
Takapyörän saa vaihdettua irroittamatta kuin ihan minimin eli kiinnityspultti auki että sisärengas mahtuu vanteilta. Sottaisempi kuin eturengas, kun ketjuun tulee aina koskettua, mutta hoituu kesken fillarilenkin.

Kyllä, näissä youtube on ystävä.

Jos ei ihan kaikki niksit ja tekniikka ole hallussa, niin muutama video youtubesta aiheesta ja esimerkiksi renkaan tai jarrupalojen vaihto käy kuin tanssi.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Kyllä, näissä youtube on ystävä.

Jos ei ihan kaikki niksit ja tekniikka ole hallussa, niin muutama video youtubesta aiheesta ja esimerkiksi renkaan tai jarrupalojen vaihto käy kuin tanssi.
Joo, olen täysin tietoinen, että youtubesta löytyy apua jos mihin, mutta en vittu tajua mennä katsomaan. Ei mitään periaatteellista, vaan ei vaan tule mieleen, kun tilanne on päällä. Yritetään pitää mielessä.
 

Undrafted

Jäsen
Joo, olen täysin tietoinen, että youtubesta löytyy apua jos mihin, mutta en vittu tajua mennä katsomaan. Ei mitään periaatteellista, vaan ei vaan tule mieleen, kun tilanne on päällä. Yritetään pitää mielessä.
Itse aikanaan takapihalla treenasin takarenkaan vaihtoa tekemällä homman useamman kerran putkeen. Sai rauhassa puuhata kauniina kesäpäivänä. Tuli tosin nyt youtube-videosta hyvä vinkki pitää ajossa mukana kertakäyttöhanskat, niin ei sormet sotkeudu jatkossa.
 

Tuamas

Jäsen
Joo, olen täysin tietoinen, että youtubesta löytyy apua jos mihin, mutta en vittu tajua mennä katsomaan. Ei mitään periaatteellista, vaan ei vaan tule mieleen, kun tilanne on päällä. Yritetään pitää mielessä.

Juu, no itse ajattelin muistuttaa, kun tunnin jurnuttamisen jälkeen sain itse vastaavan vinkin ja sen jälkeen viidessä minuutissa homman hoidettua.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Toiset kumit saa helpommin päälle kuin toiset. Toisten kanssa joutuu ihan tosissaan vääntämään, hikikin tulee, että saa kumin vanteille. Sen takia oon kyllä melkein aina vanteilla vedellyt.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös