Kannattajatoiminnan lieveilmiöt ja häiriökäyttäytyminen katsomoissa

  • 1 351 856
  • 5 835

Jeppe_68

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kolikot itse asiassa lensi teidän puolelta. Meiltä lensi vain yksi viinapullo kaukalon viereen niiden miljooien sanojen lisäksi.
Minkä helevetin takia niitä kolikoita lensi? Ite en huomannut mitään semmosta tapahtumaa, minkä takia tyhminkään kaveri olis alkanut romua jäälle paiskomaan. Mutta pariin otteeseen niitä kolikoita keräiltiin siitä Ässien p-pisteen aloitusympyrästä. Turpaan vois vetää sitä kaveria, jonka kädestä romu lensi jäälle. Oli fanipaita sit minkä värinen vaan.
 

Ressa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ilves vissiin on selättnyt talousvaikeudet kun fanitkin kylvää rahaa vierasjoukkueen jäälle? Olisi kiva tietää, että miksi tavaraa ylipäätään lensi koska ei sitä ennen tapahtunut mitään mikä olisi aiheuttanut isompia tunteen purkauksia.
 

Tompsoni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ilves vissiin on selättnyt talousvaikeudet kun fanitkin kylvää rahaa vierasjoukkueen jäälle? Olisi kiva tietää, että miksi tavaraa ylipäätään lensi koska ei sitä ennen tapahtunut mitään mikä olisi aiheuttanut isompia tunteen purkauksia.
Asiaan saattaa vaikuttaa Isomäen järjestelyt vieraskannattajille.
 

Mac^

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara & Suomi lajista riippumatta
Kauden avauksessa oli muutama ipafani lähtenyt repimään Tapparan faniryhmän (Sinioranssit) banderolleja ja näpistelemään muuta tavaraa. Tämä oli aiheuttanut jotain myllyjä tapparalaisten ja ilvesläisten kesken.

Tosin tapparalaiset eivät kuulemma ainakaan olleet Sinioranssien jäseniä. Ipalaisista ei tietoa. Veikkaan molempien osapuolien idioottien olleen jotain junnuja.
 

Mondie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen brändipuuhastelu
Tämä kuulunee nähtävästi myös tähän ketjuun, lainaus tiistain Ässät-Tappara otteluketjusta.

Rautakorpi nariskoon lehdistötilaisuudessa mitä tykkää, mutta ehkäpä porilaiset voisivat siellä katsomossakin miettiä edes pikkuisen, kuinka sitä omaa joukkuetta kannatetaan. Yököttävää touhua näytellä keskaria ja huudella, kun vastustajan valmentaja käyttää oikeuden, joka liigassa jokaiselle valmentajalle suodaan.

Haluan pikku hiljaa samaa mentaliteettia jo kotimaiseen Liigaan kuin jalkapalloon, että katsomot ruvetaan tyhjentämään peleistä, jos homma ei ala siistiytyä. Ässät olisi omalla listallani aika korkealla niistä paikoissa, jossa yleisöä pitäisi hiukan alkaa koulimaan tämän päivän maailmaan. Tuo keskarien heiluttelu ja epäasiallinen huutelu ei ole hyväksyttävää yhtään mistään; Pori ei ole mikään poikkeuspaikka, jossa voi tehdä ihan mitä haluaa.

Onko siellä järjestysmiehiä tai jotain? Talutusta ulos hallissa ja monelle + nopeasti. Tuota on nyt katseltu monta vuotta ja tuollaista ei missään muualla mun mielestä hyväksytä kuin Porissa. Ja tämä tosiaan tietysti koskee koko liigaa ja katsomokäyttäytymistä tietysti pitäisi kaikkialla muuallakin ruveta hieman katsomaan, mutta seura vastaa faneistaan ja se ajatus on minua ainakin kiinnostanut.
 

Mondie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen brändipuuhastelu
En näe, mitä tekemistä yksittäisten yökkäreiden huuteluilla ja keskisormien heilutteluilla on kannattajatoiminnan kanssa.
Tuskin kyse on yksittäisitä henkilöistä ketjun perusteella. Koko katsomosta puhuttiin ja olipa jopa tv-kuvassakin näytetty.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tämä kuulunee nähtävästi myös tähän ketjuun, lainaus tiistain Ässät-Tappara otteluketjusta.

Asia ei kyllä missään nimessä tähän ketjuun kuulu. Nyt vähän tarkkuutta niihin lainauksiin.

@eCiuj Mondiella varmaan oli ihan pointtinsa ja tarkoitushakuinen provokaatio. Kommentin kirjoittajana kuitenkin omista oikeuden jokseenkin määritellä, mihin aihepiiriin asia kuuluu ja se ei kyllä tähän ketjuun kuulunut.
 

Mondie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen brändipuuhastelu
Eli toiveesi kannattajakatsomon tyhjentämisestä huutelun ja keskisormen näyttämisen takia ei liity tähän ketjuun? Omasta mielestäni kuuluu hyvinkin paljon.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Asia ei kyllä missään nimessä tähän ketjuun kuulu. Nyt vähän tarkkuutta niihin lainauksiin.

@eCiuj Mondiella varmaan oli ihan pointtinsa ja tarkoitushakuinen provokaatio. Kommentin kirjoittajana kuitenkin omista oikeuden jokseenkin määritellä, mihin aihepiiriin asia kuuluu ja se ei kyllä tähän ketjuun kuulunut.

Eikö kyseessä sitten ollutkaan kannattajien huono käytös eli kannattajatoiminnan lieveilmiö? Miksi väläytit tyhjälle katsomolle pelaamista rangaistuksena keskisormien heiluttelusta?
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Eikö kyseessä sitten ollutkaan kannattajien huono käytös eli kannattajatoiminnan lieveilmiö? Miksi väläytit tyhjälle katsomolle pelaamista rangaistuksena keskisormien heiluttelusta?

Minä hiljenen nyt koko aiheesta, koska tämä porilainen hyökkäys ympäri foorumia alkaa tulla ns. korvista ulos. Jos olen täysin rehellinen niin mua ei henkilökohtaisesti voisi vähempää liikuttaa, mitä Porissa tapahtuu ja näiden viimeisten 24 tunnin kokemusten perusteella mulla ei ole minkäänlaista halua edes keskustella porilaisesta katsomokulttuurista. Pitäkää hallinne, katsomonne & kulttuurinne ja provotkaa toisianne ja muita hallilla ihan niin paljon kuin haluatte. Heilutelkaa keskareita & leikatkaa hiuksianne samanlaiseen muottiin kuin Rautakorvella & ylistäkää Ilveksen nykyistä päävalmentajaa.

Jos olisin tiennyt etukäteen seuraukset avaamastani kommentista eilen illalla olisin jättänyt koko asian suosiolla käsittelemättä. Tehkää Porissa aivan mitä haluatte & pelatkaa ihan miten tykkäätte. Minä aion nyt keskittyä Tapparan asioihin ja muiden joukkueiden asioiden kommentointiin yleisellä tasolla, koska en jaksa käydä mitään provosotaa porilaisen jatkoaika alajaoston kanssa. Toivottavasti olette tyytyväisiä joukkueeseenne, organisaationne ja faneihinne ja toivon, että teillä on siellä hyvä kausi.

Porilaiseen kiekkoon en tule tästä eteenpäin ottamaan mitään kantaa - toivon, että tämä 24 tuntia jatkunut provoilu loppuu nyt. Tämä on viimeinen sana aiheesta minulta.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minä hiljenen nyt koko aiheesta, koska tämä porilainen hyökkäys ympäri foorumia alkaa tulla ns. korvista ulos. Jos olen täysin rehellinen niin mua ei henkilökohtaisesti voisi vähempää liikuttaa, mitä Porissa tapahtuu ja näiden viimeisten 24 tunnin kokemusten perusteella mulla ei ole minkäänlaista halua edes keskustella porilaisesta katsomokulttuurista. Pitäkää hallinne, katsomonne & kulttuurinne ja provotkaa toisianne ja muita hallilla ihan niin paljon kuin haluatte. Heilutelkaa keskareita & leikatkaa hiuksianne samanlaiseen muottiin kuin Rautakorvella & ylistäkää Ilveksen nykyistä päävalmentajaa.

Jos olisin tiennyt etukäteen seuraukset avaamastani kommentista eilen illalla olisin jättänyt koko asian suosiolla käsittelemättä. Tehkää Porissa aivan mitä haluatte & pelatkaa ihan miten tykkäätte. Minä aion nyt keskittyä Tapparan asioihin ja muiden joukkueiden asioiden kommentointiin yleisellä tasolla, koska en jaksa käydä mitään provosotaa porilaisen jatkoaika alajaoston kanssa. Toivottavasti olette tyytyväisiä joukkueeseenne, organisaationne ja faneihinne ja toivon, että teillä on siellä hyvä kausi.

Porilaiseen kiekkoon en tule tästä eteenpäin ottamaan mitään kantaa - toivon, että tämä 24 tuntia jatkunut provoilu loppuu nyt. Tämä on viimeinen sana aiheesta minulta.

No niin, nyt sinä pahoitit mielesi, voi, voi.

Eli sinusta oli ok vittuilla Ässäfaneille, mutta kun he vastasivat aiheesta, sinä pahoitit mielesi? Hyvä jatkumo Leinosen roskisten potkimiselle ja Rautakorven kättelemättä jättämiselle, olet isojen joukossa.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
No niin, nyt sinä pahoitit mielesi, voi, voi.

Eli sinusta oli ok vittuilla Ässäfaneille, mutta kun he vastasivat aiheesta, sinä pahoitit mielesi? Hyvä jatkumo Leinosen roskisten potkimiselle ja Rautakorven kättelemättä jättämiselle, olet isojen joukossa.

Kadun syvästi sitä, että kirjoitin. Itse asiassa voin sen verran vielä asiaa tarkentaa, että minusta oli hiukan hauskaa, kun tuolla otteluseurannassa oli puhetta, kuinka Rautakorpi itki lehdistötilaisuudessa. Otteluketjun vuoksi odotin ihan vesi kielellä, että se lehdistötilaisuus julkaistaan, jotta pääsen itsekin kuulemaan, kuinka Rautakorpi itkee lehdistötilaisuudessa. Olin valtavan pettynyt, kun Rautakorpi ei oikeastaan tehnyt lehdistötilaisuudessa yhtään mitään normaalista poikkeavaa ja kommentoi asiallisesti. :D

Ja minun on selvästi syytä pahoitella rankkoja yleistyksiä porilaisfaneista, jotka ovat nyt nousseet tapetille tässä keskustelussa. Mutta eiköhän se aihe noin pääsääntöisesti voida nyt tässä kohtaa jättää unholaan, koska pelit on pelattu ja voittajakin on tuosta eilisestä pelistä selvillä. Ehkäpä vika onkin minussa, että porilaiset ovat päässeet näin pahasti ihoni alle.

Mutta paras lopputulema tästäkin on se, että aion pitäytyä visusti kommentoimasta porilaisten asioita. Tehkää aivan niin kuin parhaaksi näette. Ja ei ole huolta: minä en varmasti tule peliä seuraamaan Poriin, joten olette siltäkin osin täysin turvassa! :)
 

LuKi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, LuKi-82
Jos olisin tiennyt etukäteen seuraukset avaamastani kommentista eilen illalla olisin jättänyt koko asian suosiolla käsittelemättä. Tehkää Porissa aivan mitä haluatte & pelatkaa ihan miten tykkäätte. Minä aion nyt keskittyä Tapparan asioihin ja muiden joukkueiden asioiden kommentointiin yleisellä tasolla, koska en jaksa käydä mitään provosotaa porilaisen jatkoaika alajaoston kanssa. Toivottavasti olette tyytyväisiä joukkueeseenne, organisaationne ja faneihinne ja toivon, että teillä on siellä hyvä kausi.

Kyllä sitä odottaisi sinun vastaavan ihan yksinkertaiseen kysymykseen, jonka esitin siellä otteluketjun puolella. Turha vetää päätä pensaaseen, pestä käsiään ja itkeä porilaista pahuutta. Eli uudelleen, kerro nyt mitä Euroopan/maailman jalkapallopyhättöjä olet kiertänyt, joissa yleisön käyttäytyminen on ollut herrasmisemäistä versus Isomäen möykkään, viheltelyyn, huuteluun ja käsimerkkeihin? Missä ei vastustajaa psyykata? Oletko koskaan kuullut sitä infernaalista möykkää Fenerbachen, Weser-stadionin, Anfieldin, ym stadioneilla vastustajan maalivahdin takana? Niissä maaotteluissa joita olen Helsingissä seurannut, on vastustajaa hiillostettu aika kovalla tavalla. Koriksen puolella olin pari viikkoa sitten seuraamassa järkyttävää buuausta, kun ranskalaiset sai vapaaheittoja tai tuomari teki yleisön mielestä virheitä. Mutta taisi olla koko silloinkin Hartwallin katsomo täynnä idiootteja, hallista poistettavia porilaisia.

Mutta tamperelaisella katsomokulttuurilla (tap, tap) yleisömäärät nousuun. Ei mitään tälläistä möykkää:
European football atmosphere [HD] - YouTube
 

Tompsoni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Enpä kylläkään pitäisi keskareita ja viheltämistä ongelmana. Siinä vaiheessa, kun porilaiset tyhjentää lompakkojaan vieraskannattajien niskaan, niin voidaan puhua jo jostain ongelmista.
 

-40

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Pallo feat. Veljmiehet
Oulun paljasti eilen 14.10 jälleen tragikoomisen puolensa (Kärpät-KalPa)

Koen kovin surullisena, että hyvää vauhtia keski-ikäistyvien henkilöidemme perinteinen chantti ja laulutuokio (tappiollisen pelin jälkeen) oman seuramme puolesta keskeytyi bussimme välittömässä läheisyydessä, kun isohko nuorten miesten seurue tuli hakemaan verbaalisella ärsytyksellä reaktiota. Kun sitä ei tullut, pyrkivät varastamaan omaisuuttamme. Kun se ei onnistunut, pyrkivät fyysisesti päälle.

Asianosaisille vinkiksi: Jos tällaista jääkiekonkin pariin levinnyttä väkivalta-aktiviteettia haluaa välttämättä harrastaa, niin kannattaa jatkossa ainakin valita sellaiset kanssapelurit jotka myös haluavat ottaa fyysisesti yhteen. On hiukan yksipuolista, jos toisella on haluja ja toisella ei. Ja ymmmärtääkseni "scenessä" ei pisteitä kauheasti jaeta jos lähdetään ottamaan yhteen sellaisten kanssa, jotka eivät tällaisessa ole millään lailla mukana. On intohimoisia kannattajia, joille riittää katsomossa laulaminen ja huutaminen ja jotka eivät halua painia hämyisellä parkkipaikalla, vaan palata rauhassa perheidensä, puolisoidensa, töidensä ja muiden rakkaiden asioiden pariin. Toimintakyky tallella.

Ottelun järjestäjän eli Kärpät-organisaation vastuulle kuuluu tietysti huolehtia että myös hallin välittömässä läheisyydessä ei tule järjestyshäiriöitä ja maksavilla asiakkailla on turvallista olla myös lähtöhetkellä. Hallissa kaikki toimi, ulkona ikävä kyllä ei.

Terveisin
Miinusneljäkymmentä yksittäisenä Veljmiehenä
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Ylläoleva kannattaisi kyllä liigan puolelta ottaa tosissaan. Potkispuolelta rupeaa olemaan jo ihan liian monta esimerkkiä kun nämä "muka-muka-ultras-fanit" ottavat yhteen. Pieniä merkkejä ollut ilmassa, että nämä rupeavat pesiytymään lätkänkin puolelle. Parempi olisi heti vaan vetää peli poikki ja sanktioida yläkanttiin jos yhteydenottoja sattuu(jokaisen joukkueen kannattajista tietty löytyy pari känniääliötä ja useampikin, mutta tästä nyt ei kyse).

Pelissä taasen kuuluu vastustajaa hiilostaa ja runsaasti, kunhan se pysyy verbaalisella tasolla. Itse ainakin olen saanut Lukkopaidassa ihan rauhassa Isomäessä liikkua ja pyöräillä kotiin .. tämä vinkkinä @peterra :lle .. niin ja tiedän yhden kooween kaverin joka meni ipan puolelle kun tapparapiposet pisti köniin pienenä... Herkkää tuntuu olevan porkkanapöksyillä :)
 

nahkis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappelemalla pelinsä pilaava KalPa
Tätä erittäin ikävää episodia pääsin itsekin todistamaan. Ilmeisesti kyseessä Luleå Ultras, joka oli Poromafian vieraana. Ei tarvitse mennä edes viime vuoden puolelle kun Kärppä-kannattajien kanssa tapahtui edellinen, täysin yksipuolinen selkkaus. Nyt oli erona se, että omasta tavarasta pidettiin kaksin käsin kiinni sillä hetkellä kun varastaminen yritettiin suorittaa. Ei ole vaikea arvata, että tappeluhan siitä seuraa.

1. Miksi järjestysmiehet eivät turvanneet vieraskannattajien siirtymistä bussiin asti, vaan ohjasivat ulos talosta ja sitten lähtivät röökille? Jos teemme lipputilauksen etukäteen ja meitä osattiin seisottaa katsomossa pelin jälkeen 10 minuuttia ennen poistapäästämistä, niin turha selittää "ettei osattu varatutua". Luulisi, että homma hoidetaan kunnialla loppuun saakka.

2. Meinaakohan Oulun Kärpät vaieta jälleen asiasta? Kuopion lipunpöllimis-episodin (joka oli myös potentiaalinen väkivaltatilanne) hoitivat sekä Kärppien toimisto, että paikalla olleet ”fanipäälliköt” niin huonosti, että ei ole aivan hetkeen nähty.

Jos kaksi ultras-porukkaa haluaa varta vasten sopia myllyt johonkin Pohjanmaan pelloille, niin sen kun vaan. Siinä vaiheessa kun perheellisten ihmisten, jotka eivät provosoi ketään, vaan ainoastaan haluavat tulla katsomaan peliä ja kannustamaan omiaan, kimppuun käydään, se ei ole enää ok.

Niin kauan kun hakkausporukat saavat odotella Raksilan parkkipaikalla vieraskannattajia aivan rauhassa, niin suosittelen, ettei yksikään kannattajaryhmä kanna rahaa Oulun Kärppien kassaan. Täytyykö jonkun saada aivovaurio, ennen kun tämä asia otetaan vakavasti? Nyt ei ollut kovin kaukana, että oikeasti sattuu "juhaa leukaan".
 
Viimeksi muokattu:

N.I.B

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aito Oranssi, oikein- ja väärinkannattajat
1. Miksi järjestysmiehet eivät turvanneet vieraskannattajien siirtymistä bussiin asti, vaan ohjasivat ulos talosta ja sitten lähtivät röökille? Jos teemme lipputilauksen etukäteen ja meitä osattiin seisottaa katsomossa pelin jälkeen 10 minuuttia ennen poistapäästämistä, niin turha selittää "ettei osattu varatutua". Luulisi, että homma hoidetaan kunnialla loppuun saakka.
Raksilan järkkäreiden keski-ikä oli kauden avausmatsissa varmaan 67 ja ilmeisesti lähes kaikki lihispalkalla. Nämä nyt ei pysty tekemään muuta kun painuun röökille jos ruotsin ultras alkaa riehumaan.
 

nahkis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappelemalla pelinsä pilaava KalPa
Raksilan järkkäreiden keski-ikä oli kauden avausmatsissa varmaan 67 ja ilmeisesti lähes kaikki lihispalkalla. Nämä nyt ei pysty tekemään muuta kun painuun röökille jos ruotsin ultras alkaa riehumaan.
Tammikuussa menivät hommat Oulussa kuitenkin ihan mallikkaasti. Järkkärit saattoivat autolle ja odottivat siinä. Saattoi johtua siitäkin, että sana levisi edellisen illan Yle Puheen haastattelussa, että "hirveät" Veljmiehet tulevat paikalle ja parkkipaikalla odotti 6 poliisiautoa. Ehkei nyt ihan kuutta oikeasti olisi tarvinnut, mutta eipähän ollut rähinöitä silloin.
 

Imuuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Tätä erittäin ikävää episodia pääsin itsekin todistamaan. Ilmeisesti kyseessä Luleå Ultras, joka oli Poromafian vieraana. Ei tarvitse mennä edes viime vuoden puolelle kun Kärppä-kannattajien kanssa tapahtui edellinen, täysin yksipuolinen selkkaus. Nyt oli erona se, että omasta tavarasta pidettiin kaksin käsin kiinni sillä hetkellä kun varastaminen yritettiin suorittaa. Ei ole vaikea arvata, että tappeluhan siitä seuraa.
Luleå Ultras? Voisitko sinä tai joku kertoa lisää tästä ruotsalaisen ultras-porukan vierailusta Oulussa?
 

Pitkävedossa tänään

Päivän pelit:

  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
Kärpät vs Jukurit
  • 2.20
  • 3.80
  • 2.92
Pelicans vs HIFK
  • 1.86
  • 3.80
  • 3.80
Tappara vs TPS
  • 1.76
  • 4.10
  • 4.00
Apua pelaamisen hallintaan pelaamaltilla.fi
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös