Automaatti- vai käsivaihteet, vuonna 2017?

  • 8 718
  • 70

Automaatti- vai manuaalivaihteet?

  • Automaattivaihteet

    Ääniä: 81 66,4%
  • Manuaalivaihteet

    Ääniä: 41 33,6%

  • Äänestäjiä
    122
  • Poll closed .

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kuulema jos laittaa pelkän P:n ja auto heilahtaa sentinkin, eli siten, että se pysyy paikallaan tuolla kyseisellä vaihteella, niin vaihdelaatikko menee ennen pitkää rikki. Voiko tällainen pitää paikkansa?

Ei se laatikko siitä itsessään mihinkään hajoa, mutta toki se rasittaa sitä laatikon parkkilukkoa/parkkisalpaa jos auto kovin usein heilautetaan rajusti sen varaan mäkeen pysäköidessä. Siksi ainakin itse teen aina niin kun mäkeen pysäköin, että laitan ensin vaihteen N:lle, käppärin päälle ja vasta sitten vaihde P:lle. Mutta ihan loivissa mäissä kyllä sitten minusta riittää kun laskee auton vähän varovaisemmin sen parkkilukon varaan, eli en minä viitsi ihan tasaisilla/loivissa mäissä laittaa käppäriä päälle. Minulla on sellainen käsitys että kovin herkästi nuo parkkilukot ei kyllä hajoa, mutta tietysti jos päivittäin pysäköi johonkin isoon mäkeen ja aina heilauttaa auton sen lukon varaan kovin rajusti niin kuluuhan se siitä niin että lopulta pettää varmasti.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mies väittää kivenkovaan, että pysäköidessä automaattivaihteista pirssiä pitää tyyliin vatupassitasaisella alustallakin laittaa ensin käsijarru ja vasta sitten varovasti P-vaihde. Kuulema jos laittaa pelkän P:n ja auto heilahtaa sentinkin, eli siten, että se pysyy paikallaan tuolla kyseisellä vaihteella, niin vaihdelaatikko menee ennen pitkää rikki. Voiko tällainen pitää paikkansa? Jos manuaalivaihteisenkin ymmärtääkseni voi jättää vähänkin tasaisemmalla pelkällä vaihteella paikalleen, niin eikö tuo P-vaihteen luulisi sitten toimivan jonkinasteisena vetävien pyörien jarruna?
Mun kokemukset USA-automaateista: ei pidä paikkaansa. Joskus tullu vahingossa rusautettua P päälle, vaikka on snadisti vauhtia ja auto kyllä vaappui pitkään, mutta laatikko säilyi ehjänä. En kuitenkaan suosittele.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Automaatti.


Olin melko pitkään autoton, mutta kesällä hommasin oman automaatin. Toki duuniajoja tulee vielä jonkin verran manuaaleilla (pakut). Nykyään kun automaatit ovat niin yleisiä muissakin kuin kalliissa bemareissa, niin en oikein näe tulevaisuutta manuaalivaihteistoille. Automaattivaihteisto on kuin keskuslukitus tai ABS-jarrut. Tuskin kukaan vapaaehtoisesti hankkii autoa ilman näitä aputoimintoja ellei hinta ole huomattavasti halvempi.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Rupesi houkuttelemaan jonkun automaattivehkeen hommaaminen. Mulla kuitenkin varmaan jotain ~85% auton käytöstä on työmatka-ajoa joka huristellaan isoja teitä pitkin. Mitä niitä vaihteita itse rutkuttelemaan. Yllätyin muuten miten selkeästi tuo äänestys on mennyt niiden puolelle. Manuaalivehjehän mulla on ja aina olen semmoisilla ajellut, mutta jos ehkä sitten seuraavaksi autoksi... ihan vielä kun ei sen aika ole. On vielä muutama erä pankille maksettavaa edellisestäkin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olen porvari, enkä aja itse autoa juuri ollenkaan. Kuljen siis normaalisti bussilla. Sitten kun auton hankkiminen on oikeasti tarpeen, hankin todennäköisesti manuaalin. Automaattivaihteisella en ole koskaan ajanut.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Automaatti.


Olin melko pitkään autoton, mutta kesällä hommasin oman automaatin. Toki duuniajoja tulee vielä jonkin verran manuaaleilla (pakut). Nykyään kun automaatit ovat niin yleisiä muissakin kuin kalliissa bemareissa, niin en oikein näe tulevaisuutta manuaalivaihteistoille. Automaattivaihteisto on kuin keskuslukitus tai ABS-jarrut. Tuskin kukaan vapaaehtoisesti hankkii autoa ilman näitä aputoimintoja ellei hinta ole huomattavasti halvempi.
Piruuttani tein muutamia hakuja nettiautosta yleisimmistä pari- kolme vuotta vanhoista vaihtoautoista. Sen perusteella ei manuaalilaatikot ole mihinkään häviämässä. Esim. Avensiksessa suhde oli 1 automaatti viittä manuaalia "vastaan".
Ei mulla automaattilootia mitään vastaan ole, kiva jos joku tykkää. Sanoisin että on se vähän uusavuttomuutta.

Vähän niinkuin ennakoiva tekstinsyöttö puhelimessa. Jotkut tykkää ja fanittaa ja pitää superhyperluxusena, mutta en itse tarvitse, enkä käytä vaikka onkin ollut tarjolla jo vuosikymmenet. Saati maksaisin ylimääräistä.
 

JJT

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itselläkin on ollut monta automaattia putkeen. Sen ja ohjekirjojen perusteella sanoisin, että on järkevää käyttää käsijarrua. Jos autossa on käynnistys avaimella, virta-avaimen ottaminen lukosta lukitsee mekaanisesti voimansiirron. Avainta ei saa (ainakaan kaikissa autoissa) pois, ellei valitsin ole asennossa P. Tämän jälkeen seisontajarru (käsijarru joissakin, itsellä usein sähköllä ja jalalla napista). Jos pelkkä P, ainakaan iso ja raskas auto ei välttämättä pysy sen varassa paikallaan mäessä, ja tällöin uhka on laatikollekin.

Mutta tuskin on laatikko sentään noin tarkka, vaikka ajan myötä jokainen laatikko leviää.
Ei se laatikko siitä itsessään mihinkään hajoa, mutta toki se rasittaa sitä laatikon parkkilukkoa/parkkisalpaa jos auto kovin usein heilautetaan rajusti sen varaan mäkeen pysäköidessä. Siksi ainakin itse teen aina niin kun mäkeen pysäköin, että laitan ensin vaihteen N:lle, käppärin päälle ja vasta sitten vaihde P:lle. Mutta ihan loivissa mäissä kyllä sitten minusta riittää kun laskee auton vähän varovaisemmin sen parkkilukon varaan, eli en minä viitsi ihan tasaisilla/loivissa mäissä laittaa käppäriä päälle. Minulla on sellainen käsitys että kovin herkästi nuo parkkilukot ei kyllä hajoa, mutta tietysti jos päivittäin pysäköi johonkin isoon mäkeen ja aina heilauttaa auton sen lukon varaan kovin rajusti niin kuluuhan se siitä niin että lopulta pettää varmasti.
Mun kokemukset USA-automaateista: ei pidä paikkaansa. Joskus tullu vahingossa rusautettua P päälle, vaikka on snadisti vauhtia ja auto kyllä vaappui pitkään, mutta laatikko säilyi ehjänä. En kuitenkaan suosittele.

Kiitoksia näistä vastauksista. Luonnollisestihan mäessä kannattaa käyttää käsijarrua, oli minkälainen vaihdelaatikko tahansa. Pointtini tässä oli kuitenkin se, että jos asia olisi isäni uskomalla tavalla, niin minkä ihmeen takia P-vaihde on ylipäätään olemassa, jos käsijarru on ainoa millä auton voi pitää paikallaan? Kyllähän auton toki voi halutessaan jättää parkkiin käsijarrulla N-vaihde silmässä, ja itse asiassa isäukon nykyinen pirssi ilmoittaa sammuttaessa "please select N or P gear" (tjsp), mutta kuten nyt tuli selväksi, P-vaihde toimii myös eräänlaisena parkkijarruna.
 

DarkTower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pool, NHL, MMA, Kärpät
Itselläni ensimmäinen auto oli automaatti ja tykkäsin siitä kovinkin paljon. Silti olen manuaali-vaihteiden ystävä, todellakin. Se tunne kun pistää vaihdetta silmään ilman sitä pienintäkään viivettä ja auto kulkee just niin kuin itse haluat/osaat. Nykyajan automaatit osaa lukea melkein kaiken just samantien, muttei kuitenkaan esim. jos haluat moottorijarrutusta.

Tottakai manuaalissa tulee tunne, että hallitsee itse enemmän autoa kun auto kuskia. Toivottavasti ikinä ei tule sellaista aikaa, että autokouluissa siirryttäisiin täysin automaatteihin, silloin oltaisiin kusessa, heh. Sieltä kun pääsee läpi todella heikkoja kuskeja muutenkin ala "köhöm blow job".....
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Tämän hetkisessä autossa on manuaaliaski. Hyvin tulen sen kanssa toimeen, vaikka pääosin tulee kaupunkiajoa.

Seuraavassa autossa, mahdollisesti 2019, tulen kyllä lähtökohtaisesti hakemaan automaattia. Uutena, jos ostamme niin varmasti on automaatti, mutta jos päädymme hankkimaan käytetyn, niin manuaalikin käy hyvin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tottakai manuaalissa tulee tunne, että hallitsee itse enemmän autoa kun auto kuskia.

Minä en ole ikinä nähnyt/kokenut tätä näin. Ihan samalla tavalla myös automaatilla pystyy hallitsemaan autoa, se vaan tehdään vähän eri tavalla. Mutta siis oikealla kaasujalan käytöllä sinä pystyt aika tarkkaankin hallitsemaan sitä mitä se automaattiloota tekee, ja aika monessa lootassa on nykyisin vielä lisänä tämä käsivalintamahdollisuus jos tulee tilanteita jossa tuo kaasun käyttö pelkästään ei riitä (sanoisin että aika vähän niitä tilanteita on).
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
En ole vielä tähän ikään mennessä automaattivaihteisia käsitellyt. Mitä olen seurannut, niin aika monella ystävälläni on automaattiloota ja todenneet hyväksi. On kätevämpi ja voi keskittyä ajamiseen, ei vaihtamiseen.
 

Undrafted

Jäsen
Omat autot olleet manuaalivaihteisia lähinnä kustannussyistä. Äidillä ollut aina automaattivaihteinen ja niillä ruli kortin saatua ajettua enemmän. Seuraavaksi omaksi olen miettinyt automaattista lähinnä käytrömukavuuden takia. Samoin haluan automaatti-ilmastoinninkin, vaikka voihan niitä nuppeja itsekin säädelää. Miksi kuitenkaan säädellä, kun kone hoitaa homman simppelimmin?
 

Bobcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
En ymmärrä miten vielä vuonna 2017 valmistetaan manuaalivaihteisia autoja. Tai että joku sellaisen uutena ostaa. Rata-autot yms. kilpurit erikseen, mutta itselle automaatti ehdottomasti. Ja olen ajanut työkseni yli 13 vuotta.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ostin vuodenvaihteessa ensimmäinen kerran aivan uuden auton. Ja manuaalilla. Syitä oli kaksi: DSG ja sen hinta. En tiedä onko tuon DSG:n vikaherkkyys vähentynyt. Jos on, sitten voisin kyllä mielelläni seuraavaksi ottaa automaattivaihteisen. Kyllähän se vaihteiden veivaaminen on vähän turhaa ja perseestä.
 

Fedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Arizona Coyotes
Ehdottomasti automaatti. En ole ajanut manuaalilla kertaakaan autokoulun jälkeen, jos ei paria kertaa työpaikan pakulla ajamista lasketa. En pidä, enkä osaa. Eiköhän manuaaliautoakin oppisi ajamaan, jos sellaista päivittäin käyttäisi, mutta en keksi yhtäkään syytä, miksi sellaisen itselleni koskaan hankkisin.
 

Hirvonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Hyvä automaatti > hyvä manuaali > huono automaatti

Jossain alfaromeoissa ja opeleissa on niin paskat automaatit, että mieluummin veivaa vaihdekeppiä kuin nytkyttää menemään automaatilla. Hyvä automaatti on toki paras, mutta automaatti ei todellakaan ole mikään takuu hyvästä ajokokemuksesta.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Mulla on nyt reilun vuoden kokemus automaatista myös hieman vaativammissa tilanteissa: pöllikuorman kiskomista umpihangessa, uisteluveneen laskua ja nostoa omatekemällä soraluiskalla, jne. Jotenkin huoletonta hommaa, kun ei tarvitse luistattaa kytkintä eikä pelätä sutimista, kuten aiemmin - auto ja kuorma vain lähtevät liikkeelle eleettömästi ja varmasti. Noh, asioita tietysti edesauttaa nelivetokin...
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hyvä automaatti > hyvä manuaali > huono automaatti

Jossain alfaromeoissa ja opeleissa on niin paskat automaatit, että mieluummin veivaa vaihdekeppiä kuin nytkyttää menemään automaatilla. Hyvä automaatti on toki paras, mutta automaatti ei todellakaan ole mikään takuu hyvästä ajokokemuksesta.

Tämäkin on muuten hyvä pointti! Eli vaikka suosin automaattia niin paska automaatti on paska automaatti ja silloin ajaa melkein mieluummin manuaalilla jos vaihtoehtona on huonosti toimiva automaatti. Alfan automaateista ei kokemusta mutta ainakin Opelin ja Saabin kohdalla olen törmännyt sellaisiin "arvontalaatikoihin" että ei ollut enää kovinkaan nautinnollista ajaa. Ja oma lukunsa ovat nämä robottivaihteistot mitä joskus automaatteina mainostetaan, esim. Citroenilta olen törmännyt sellaiseen robottivaihteistoon että en ikinä sellaista omaan käyttöön hankkisi.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Olen tänne varmaan aikaisemminkin omat kommenttini jakanut mutta kyllä se vaan on manuaali ehdottomasti ja edelleen 25 vuoden jälkeenkin jos toinen pitää valita. Ajan vieläpä kehä3 sisällä 95% ajoistani, se on vaan niin selkäytimessä tuo vaihtaminen ja nimenomaan halu tietää mikä vaihde on sisällä ja ajaminen on vasta ajamista mulle silloin heti kaasua painaessa menet heti eteenpäin ja kaasua nostamalla tulee jo vähän moottorijarrutusta. Silloin ollaan asian ytimessä. Talouden toinen auto on bemarin automaatti ja on mukava sekin mutta etäännyttää ajamisesta vaikka itse auto on pirun jämäkkä ja kulkee luotisuoraan.

Jos esimerkit pitäisi keroa jostain automaailman puolelta niin selitys löytyy esim siitä että Ford on tehnyt jo pitkään makoisimmat pienen budjetin perheautot fiesta/focus ja niillä toimii aina yhtälö hyvä ajettavuus + hyvä manuaalivaihde tuohon hintaluokkaan. Fiesta jollain automaatilla olisi vitsi, puhumattakaan ST, mutta muilla merkeillä se on oletus että automaatti heti kun tehot nousee.
Sitten tuolta GTI osastolta löytyy useita esimerkkejä kun ei olla haluttu mennä automaatilla sieltä mistä aita on matalin vaan on kehitetty hyvä manuaalilaatikko, Fordin lisäksi esim Renault Sport ja 2010-luvun Megane RS:t.

Mutta tässä tullaan juuri siihen että jotkut valmistajat panostaa manuaaleihin ja jotkut ei taas sitten yhtään ja mennään jo heti tehojen vähänkin noustessa helpompaan automaattiratkaisuun kuten vaikkapa VAG-konserni. Siellä ihan paskoja manuaaleja kohtalaisen tehokkaissakin autoissa, sanoisin että ford tekee parempia manuaaleja autoihin joissa puolet vähemmän tehoa.

_
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös