Ylinopeussakotus

  • 197 372
  • 1 084

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos jättää normaalin välin edellä ajavaan, niin siihen on joku ohittaja tulossa puolen minuutin välein. Siksi kannattaa ajaa max viisi metriä edellä ajavasta autosta. Muuten eteesi tupsahtaa Olympia-volkkareita solkenaan.
Siis kaikki idiootit, jotka on saaneet hiukan liikkuvamman vessan hankittua. Mut saksalaiset merkit on kyllä yliedustettuna tuossa joukossa.

Musta tää on jonkin verran muuttunut, koska nykyään aika moni pelkää ohittaa muualla kuin ohituskaistan kohdalla. Ilmiö on kyllä tuttu. Takaa tulijalla rupeaa keittämään, jos väli on yhtään ruuhkaliikennettä isompi, vaikka posotellaan maantietä sataa.
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
@Sako Mä olen ikäni autoillut pk-seudulla ja huomattavan osan kilometreistä olen suorittanut ajamalla Länsiväylää 100km/h noin neljä metriä edelläajavasta. Koska siellä kaikki ajaa niin. Muilla maanteillä ajaessani tiedostan vammani ja yritän muistaa jättää rakoa, mutta aina on joku tosiaan kiilaamassa eteen niin, että saan painaa jarrua. Paikasta jonossa on taisteltava. Jopa moottoritiellä, sielläkin näitä pönkeää varpaille, vaikka olisi kaista vapaana vieressä.
Kohta mua ei huvita enää mikään.
 

molari

Jäsen
Alkuperäinen kirjoittaja ei puhunut aktiivisesta vastustamisesta vaan maksamatta jättämisestä. Ovat eri asioita.
Hartza tuon asian hyvin avasi - kiitos. Aktiiviseksi vastustamiseksi riittää, että jättää maksamatta tai palauttaa rikesakkomaksukehotuksen. Nyt tänään juuri samasta asiasta uutisoitiin, että LVM esittää lakialoitetta, että jatkossa voitaisiin - epäselvissä tapauksissa - sakottaa suoraan ajoneuvon omistajaa. Melkoinen muutos ajatellen, jatkossa henkilö olisi velvollinen todistamaan syyttömyytensä :D - ei uusi juttu, tällainen systeemi on jo esim. Tanskassa, mutta melkoinen perseennäyttö "syytön, kunnes toisin todistetaan" - olettamalle.
"Lähteeni" - ammattiautoilija - kertoi, että tämä on häneltä mielenosoitus järjetöntä kamerakyttäystä sekä jatkuvasti alenevia nopeusrajoituksia vastaan, mutta myös "pakoilua", samalla tavalla heiltä lähtee 3/4 sakosta kortti kuivumaan.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Hartza tuon asian hyvin avasi - kiitos. Aktiiviseksi vastustamiseksi riittää, että jättää maksamatta tai palauttaa rikesakkomaksukehotuksen.

Maksamattomuus ei edelleenkään riitä (Laki sakon ja rikesakon määräämisestä), mutta vastustamista ei tarvitse perustella.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Hartza tuon asian hyvin avasi - kiitos. Aktiiviseksi vastustamiseksi riittää, että jättää maksamatta tai palauttaa rikesakkomaksukehotuksen. Nyt tänään juuri samasta asiasta uutisoitiin, että LVM esittää lakialoitetta, että jatkossa voitaisiin - epäselvissä tapauksissa - sakottaa suoraan ajoneuvon omistajaa. Melkoinen muutos ajatellen, jatkossa henkilö olisi velvollinen todistamaan syyttömyytensä :D - ei uusi juttu, tällainen systeemi on jo esim. Tanskassa, mutta melkoinen perseennäyttö "syytön, kunnes toisin todistetaan" - olettamalle.
"Lähteeni" - ammattiautoilija - kertoi, että tämä on häneltä mielenosoitus järjetöntä kamerakyttäystä sekä jatkuvasti alenevia nopeusrajoituksia vastaan, mutta myös "pakoilua", samalla tavalla heiltä lähtee 3/4 sakosta kortti kuivumaan.

Joo siis pelkkä maksamatta jättäminen ei riitä, vaan ehdollisen rikesakon kääntöpuolella pitää täyttää lomake rasti ruutuun "vastustan" ja nimmari alle sekä toimittaa lappu vaikka lähimmälle poliisilaitokselle. Lain mukaan vastustamista ei tarvitse erikseen perustella, vaikka lomakkeessa on siihenkin varattu erillinen tila.

Toi on mielenkiintoinen aihe, että jatkossa sakot korvattaisiin liikennevirhemaksulla, jossa olisi käänteinen todistustaakka. Mahtaisiko johtaa siihen, että kannattaisi vaihtaa autoja päittäin esimerkiksi puolison kanssa? Olisi sitten aika helppo todistaa, ettei omistaja/haltija ole autoa ajanut, kun on ollut muualla ja keissi kaatuisi siihen. Poliisillekaan asian jatkoselvittäminen tuskin kuuluisi, koska kyseessä ei olisi enää liikennerikkomus/rikos.
 
Viimeksi muokattu:

Undrafted

Jäsen
Musta tää on jonkin verran muuttunut, koska nykyään aika moni pelkää ohittaa muualla kuin ohituskaistan kohdalla. Ilmiö on kyllä tuttu. Takaa tulijalla rupeaa keittämään, jos väli on yhtään ruuhkaliikennettä isompi, vaikka posotellaan maantietä sataa.
Osasyyllinen lienee etelään tehdyt nelikaistaiset motarit. Maantieohituksia tulee harvemmin eteen. Itse olen viimeisen vuoden aikana vältellyt 120 km/h alueita ja ajellut ennemmin pienempiä teitä. Vaihtelun, maisemien ja taloudellisuuden takia. Nyt on tullut enemmän maantieohituksia kuin vuosiin, jolloin lähinnä tuli ajettua pk-seudulla tai motareilla.
 

lasaleiko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eilen tuli Lohja-Hyvinkää välillä 80-alueella ajettua tolpan ohi niin, että kamera välähti. Mulla vaan oli auton mittarissa 90km/h tuolla hetkellä, monesti olen ajanut jotain 93km/h (auton mukaan) 80-alueella eikä ole välähtänyt. Ja edessä ajanut auto meni mielestäni hieman kovempaa kuin itse ajoin tuosta tolpan ohi, eikä sille välähtänyt.

Mielenkiinnolla odotellaan tuleeko sieltä huomautus vai sakko. Ei muuten mutta viime syksyltä on kaksi rikesakkoa alla. Tai mitenkäs se itseasiassa menee, jos on vuoden sisällä pari sakkoa alla ja nyt olisi huomautuksen arvoinen ylinopeus, niin onko kuinka yleistä että tuosta määrättäisiin ajokieltoa? Vai pitääkö olla nimenomaan kolme sakkoa?

Eipä siinä muuten mitään, mutta nyt en tähän väliin mielelläni korttia menettäisi. Kuukausi eteenpäin ja voisi vaikka pärjätä ilman autoa tilapäisesti. Mutta onhan se kehno tilanne alkaa selittelemään kun on itse nopeutensa valinnut.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Huomautuksia ei kirjata mihinkään, pitää olla sakko. Itse sain huomautuksen Mondeon takapenkillä eikä kuulemma edes niitä lasketa.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Eilen tuli Lohja-Hyvinkää välillä 80-alueella ajettua tolpan ohi niin, että kamera välähti. Mulla vaan oli auton mittarissa 90km/h tuolla hetkellä, monesti olen ajanut jotain 93km/h (auton mukaan) 80-alueella eikä ole välähtänyt. Ja edessä ajanut auto meni mielestäni hieman kovempaa kuin itse ajoin tuosta tolpan ohi, eikä sille välähtänyt.

Jos mittarinopeus 90km/h pitää täysin paikkaansa, niin riskirajoilla ollaan. Varmuusvähennyksen (3km/h) jälkeen 7km/h ylitys riittää rikesakon saamiseen. 3-6km/h ylityksestä tulee huomautus, joka tosiaan ei vaikuta mihinkään millään lailla. Idioottimainen soosoo-kirje.
 

Masentaja

Jäsen
Toi on mielenkiintoinen aihe, että jatkossa sakot korvattaisiin liikennevirhemaksulla, jossa olisi käänteinen todistustaakka. Mahtaisiko johtaa siihen, että kannattaisi vaihtaa autoja päittäin esimerkiksi puolison kanssa? Olisi sitten aika helppo todistaa, ettei omistaja/haltija ole autoa ajanut, kun on ollut muualla ja keissi kaatuisi siihen. Poliisillekaan asian jatkoselvittäminen tuskin kuuluisi, koska kyseessä ei olisi enää liikennerikkomus/rikos.

Eipä riitä koska omistaja/haltija/pääasiallinen käyttäjä vastaa. Eli tulee käänteinen todistustaakka kuten parkkisakoissa. Olet syyllinen kunnes toisin todistat ja jos et itse ajanut niin olet velvollinen nimeämään kuskin tai maksat, ihan ite.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Eipä riitä koska omistaja/haltija/pääasiallinen käyttäjä vastaa. Eli tulee käänteinen todistustaakka kuten parkkisakoissa. Olet syyllinen kunnes toisin todistat ja jos et itse ajanut niin olet velvollinen nimeämään kuskin tai maksat, ihan ite.

Okei eli nimeän espanjalaisen ystäväni Jorgen, joka oli Suomessa käymässä?

Voi olla hankalampi tietty periä Jorgelta ulkomailta maksua...

Toinen vaihtoehto on rekisteröidä auto 6v poikani nimiin. Tuskin ainakaan ajokieltoa tulee jos sattuu kolmesti vuoden aikana välähtämään.
 
Viimeksi muokattu:

Turnipsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Eilen tuli Lohja-Hyvinkää välillä 80-alueella ajettua tolpan ohi niin, että kamera välähti. Mulla vaan oli auton mittarissa 90km/h tuolla hetkellä, monesti olen ajanut jotain 93km/h (auton mukaan) 80-alueella eikä ole välähtänyt. Ja edessä ajanut auto meni mielestäni hieman kovempaa kuin itse ajoin tuosta tolpan ohi, eikä sille välähtänyt.

Itse ajoin Lohjalta Hämeenlinnaan tuossa joku viikko sitten katsomaan jotain nousevaa tulevaisuuden jenkkibändiä Hollywoodista, ja sama juttu. 80km/h alue, vakkari 90 ja välähti. Ei ole tullut mitään tuosta tähän mennessä. Tiedän että auton mittari heittää ~4km/h joten todellinen nopeus oli ~86km/h. Samoin aiemmin kesällä Lohja-Hanko välissä oli nopeutta 90 vakkarissa ja tolppa välähti (ei ole kuulunut mitään tuonkaan jälkeen).
 

OneBigRed

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
30-alueella 37km/h alamäkeen, 170€ sakkoa kamera-autolta. Kyllä varmasti oli tutkan paikka valittu ihan liikenneturvallisuuden kannalta. Samaa voisi sanoa jatkuvasti Hakamäentiellä olevasta kamera-auto/mp-poliisi/siviiliauto-valvonnasta. Areenan edessä neljä kaistaa molempiin suuntiin, keskiaidalla erotettuna kulkusuunnat. Rajoitus 60km/h. Siinäkin varmasti valvotaan vain siksi, että on maailman vaarallisin asia jos siinä joku ajaa ylinopeutta.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
30-alueella 37km/h alamäkeen, 170€ sakkoa kamera-autolta. Kyllä varmasti oli tutkan paikka valittu ihan liikenneturvallisuuden kannalta. Samaa voisi sanoa jatkuvasti Hakamäentiellä olevasta kamera-auto/mp-poliisi/siviiliauto-valvonnasta. Areenan edessä neljä kaistaa molempiin suuntiin, keskiaidalla erotettuna kulkusuunnat. Rajoitus 60km/h. Siinäkin varmasti valvotaan vain siksi, että on maailman vaarallisin asia jos siinä joku ajaa ylinopeutta.
Villinä veikkauksena voisin heitää, että siinä valvotaan koska nopeusrajoitusta ei noudateta. Pitäisikä mielestäsi tuossa kohdassa saada luvallisesti rikkoa nopeusrajoitusta?
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Villinä veikkauksena voisin heitää, että siinä valvotaan koska nopeusrajoitusta ei noudateta. Pitäisikä mielestäsi tuossa kohdassa saada luvallisesti rikkoa nopeusrajoitusta?
Sitä ei todellakaan noudateta, siinä olet ihan oikeassa. Silloin kun kamera-autoa ei ole, liikenne virtaa 80km/h. Tällöin liikenne on myös varsin sujuvaa toisin kuin kamera-auton päivystäessä, jolloin nopeudet ovat liian hitaita ja Mäkelänkadun risteyksessä jonot ovat typerän pitkiä. Kahdeksaakymppiä mentäessä ne jonot ovat lyhyempiä.

Eihän Koskelantielläkään kukaan aja rajoituksen mukaan, vaan aina oikein, eli kuuttakymppiä. Suomessa varsinkin kaupungeissa nopeusrajoitukset ovat aivan liian alhaisia, jotta tavallisilta kansalaisilta saataisiin nyhdettyä rahaa valtiolle.
 

eld i räven

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
LP katoamisen jälkeen marginaalista. Koska kiinnijäämisen riski on olematon niin piittaamattomuus vain lisääntyy.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
. Suomessa varsinkin kaupungeissa nopeusrajoitukset ovat aivan liian alhaisia, jotta tavallisilta kansalaisilta saataisiin nyhdettyä rahaa valtiolle.

Jos unohdetaan Itä-Eurooppa, Suomessa nopeusrajoitukset ovat samaa tasoa kuin muuallakin. Vaikkapa Ruotsissa, jossa tosin motareilla on 110. Saksassa osa motareista ainakin oli vapaata jokunen vuosi sitten, mutta vastapainoksi osassa kaupunkeja hyvin alhaiset rajoitukset tai autoilu kokonaan kielletty. Muualla Keski-Euroopassa samoja nopeuksia kuin meillä, samoja rajoituksia kaupungeissa kuin meillä. Vaikkapa Italiassa ja Ranskassa joko jättiruuhkat, jolloin ei juuri liikuta, tai vapaata tietä löytyy sitten erillisellä maksulla (moottoriet monesti ylhäällä vuorilla) ja rajoitus samaa luokkaa kuin meillä. Eteläisessä Euroopassa nopeusrajoitukset osin jopa alemmat kuin Suomessa ja valvontaa löytyy. Sama tilanne luxusteillä vaikkapa Dubaissa eli nopeusrajoituksia ei kannata ylittää, ja edelleen, sama pitkälti USA:ssa.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Vaikkapa Ruotsissa, jossa tosin motareilla on 110.
Hiffaan pointtisi kyllä, mutta tästä huomautan että ruotsalaisilla moottoriliikenneteillä rajoitus on 110 ja sitten normimotareilla 130, esim. Uppsalasta kohti Tukholmaa.

Niin tai näin, suomalaisissa kaupungeissa on 40 rajoitus myös kaksikaistaisilla teillä mikä on järjenvastaista. Samoin Espoossa kehällä ja Hakamäentiellä on nelikaistaisella osuudella 60 km/h. Vihdintiellä rajoitus on laskettu valheellisin perustein 80 --> 60. (Tässä tarkoitan tien lähellä asumisella perustelemista).
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ketjun innostamana taidan kyllä vastustaa sakkoani, ihan vain vittuillakseni takaisin, jos ei muuten. 67 km/h eli 7 km/h ylitys riitti 170 € sakkoon. Jonon perässä ajelin, hyvällä turvavälillä, jonon viimeiselle vilahti. Kamera-auto teollisuusalueen risteyksen jälkeisellä bussipysäkillä, ja tästä kymmenen metrin päässä alkaa 80 km/h alue. Hyvin vahvasti jälleen rahastuksen meininki, kuten aiemmin täällä jo mainittukin monta kertaa.

Katsotaan, miten paljon niitä resursseja nyt sitten riittää. Enemmän ainakin joutuvat töitä tekemään rahan eteen, jos ei muuta.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Hiffaan pointtisi kyllä, mutta tästä huomautan että ruotsalaisilla moottoriliikenneteillä rajoitus on 110 ja sitten normimotareilla 130, esim. Uppsalasta kohti Tukholmaa.

Ei pidä paikkaansa. Ruotsissa on kyllä takavuosina kokeiltu 130 km/h rajoitusta muutamalla lyhyellä pätkällä (ei todellakaan "normimotareilla" ollut), mutta voimassaoleva lainsäädäntö on seuraava:

"
9 kap. Bestämmelser för trafik på motorväg och motortrafikled
1 § På en motorväg gäller följande.
...
6. Fordon får inte föras med högre hastighet än 110 kilometer i timmen.
...

Trafikverket får meddela föreskrifter om att den högsta tillåtna hastigheten på en motorväg ska vara 120 kilometer i timmen. Förordning (2010:144)."
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Hiffaan pointtisi kyllä, mutta tästä huomautan että ruotsalaisilla moottoriliikenneteillä rajoitus on 110 ja sitten normimotareilla 130, esim. Uppsalasta kohti Tukholmaa.

Niin tai näin, suomalaisissa kaupungeissa on 40 rajoitus myös kaksikaistaisilla teillä mikä on järjenvastaista. Samoin Espoossa kehällä ja Hakamäentiellä on nelikaistaisella osuudella 60 km/h. Vihdintiellä rajoitus on laskettu valheellisin perustein 80 --> 60. (Tässä tarkoitan tien lähellä asumisella perustelemista).

Taitaa olla 110 km kuitenkin normi motarirajoitus. Ruotsissa rajoitus voi olla 30 km (kuten nykyään myös meillä), jos lapsia voi olla liikenteessä. Esim koulujen lähellä. Vihdintien nopeutta pudotettiin, ja todellinen syy oli onnettomuusalttiin Vihdintien liikenneturvallisuus. Ajoin vuosia tuotakin väliä ja ymmärrän pudotuksen, vaikka en varsinaisesti olekaan sen kannalla.

Jos kerran hiffasit pointtini, myönnän samalla sen, että Suomessa rajoitukset eivät ole liian alhaisia vrt muu länsimaailma. Kaiken lisäksi, keskimäärin autot täällä on aika kärkipäässä heikoimmista.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kappas, Suomen Poliisin tarkoituksen alkaa havaitsemaan muutkin. Se on rahan nyhtäminen valtion budjettiin lainkuuliaisilta kansalaisilta. Rikoksistahan nuo sanoo suoraan, että ei tutkita. Onneksi poliisin kunnioittaminen on kirjoitettu lakiin, koska muuten se olisi mahdotonta.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Ketjun innostamana taidan kyllä vastustaa sakkoani, ihan vain vittuillakseni takaisin, jos ei muuten. 67 km/h eli 7 km/h ylitys riitti 170 € sakkoon. Jonon perässä ajelin, hyvällä turvavälillä, jonon viimeiselle vilahti. Kamera-auto teollisuusalueen risteyksen jälkeisellä bussipysäkillä, ja tästä kymmenen metrin päässä alkaa 80 km/h alue. Hyvin vahvasti jälleen rahastuksen meininki, kuten aiemmin täällä jo mainittukin monta kertaa.
Mitenkähän ne jonon kaikki muut autot kuitenkin onnistuivat ajamaan rajoitusten mukaan?

Itse sain kamera-autolta 170 euron sakon kellotettuani 40km/h alueella 47km/h. Vitutuksesta huolimatta ei tullut mieleenkään vastustaa sakkoa, koska virheen tein ainoastaan minä itse.

Ylinopeussakon aiheuttamassa pettymyksessä haetaan monesti syytä poliisin sakkorysistä tai yhteiskunnan rahastuksesta, mutta silti ylinopeussakon saa vain ja ainoastaan ajamalla ylinopeutta. Yksinkertaista.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Sitä ei todellakaan noudateta, siinä olet ihan oikeassa. Silloin kun kamera-autoa ei ole, liikenne virtaa 80km/h. Tällöin liikenne on myös varsin sujuvaa toisin kuin kamera-auton päivystäessä, jolloin nopeudet ovat liian hitaita ja Mäkelänkadun risteyksessä jonot ovat typerän pitkiä. Kahdeksaakymppiä mentäessä ne jonot ovat lyhyempiä.

Eihän Koskelantielläkään kukaan aja rajoituksen mukaan, vaan aina oikein, eli kuuttakymppiä. Suomessa varsinkin kaupungeissa nopeusrajoitukset ovat aivan liian alhaisia, jotta tavallisilta kansalaisilta saataisiin nyhdettyä rahaa valtiolle.
Nopeusrajoitukset ovat selvästi liian alhaisia, jos ajatellaan liikenteen koostuvan vain autoista ja muista moottorilla kulkevista ajoneuvoista. Jos taas hyväksytään myös jalankulkijat ja muu kevyt liikenne osaksi (kaupunki)liikennettä ja huolehditaan myös kevyen liikenteen vähäisemmistä vammoista mahdollisessa onnettomuustilanteessa, eivät nuo nopeusrajoitukset ole liian alhaisia.

Ajatteltavassa on helposti mielessä vain se näkökulma, mikä on itseä lähinnä. Koskelantielläkin on valottomia suojatietä. Siinä on iso ero, jääkö jalkailija neljää- vai kuuttakymppiä kulkevan auton töytäisemäksi.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Ei pidä paikkaansa. Ruotsissa on kyllä takavuosina kokeiltu 130 km/h rajoitusta muutamalla lyhyellä pätkällä (ei todellakaan "normimotareilla" ollut), mutta voimassaoleva lainsäädäntö on seuraava:
Satutko tietämään oliko tuollainen kokeilu voimassa n. vuosi sitten? Tulimme vaimoni kanssa pohjoisesta Gävlen suunnalta Tukholmaan, ja n. kymmenisen kilometriä ennen Uppsalaa 110 vaihtui 130 rajoitukseen.
Vihdintien nopeutta pudotettiin, ja todellinen syy oli onnettomuusalttiin Vihdintien liikenneturvallisuus. Ajoin vuosia tuotakin väliä ja ymmärrän pudotuksen, vaikka en varsinaisesti olekaan sen kannalla.
Itse muistan että rajoituksen pudottamista lisää kymmenellä kilometrillä tunnissa perusteltiin meluhaittojen pienenemisellä ja asumismukavuuden parantamisella. Se on kuitenkin aika skeidaa siitä näkökulmasta, että Vihdintien varrella asuu ihmisiä ainoastaan Marttilan/Reimarlan kohdalla (Helsingin osuudella). Sitä en tiedä, miten asiaa perusteltiin aiemmin, kun muutettiin 80 --> 70. Nyt bussit tulevat joka tapauksessa "laillisesti" pysäkeiltä silmät kiinni normaalien ihmisten eteen.

Tästä syystä boikotoin Vihdintietä kunnes kehälle tuli kamerat. Nykyään ei enää pysty kunnolla välttämään sitä koska kehälle menemättömyys on paljon tärkeämpää. Vihdintiellä poliisitkin ajavat 80 km/h koska valot ovat rytmitetty niin että sillä nopeudella pääsee läpi. Olen ajanut aika usein maijojen perässä kahdeksaakymppiä. Kehällä samaa ei voi tehdä.
Jos kerran hiffasit pointtini, myönnän samalla sen, että Suomessa rajoitukset eivät ole liian alhaisia vrt muu länsimaailma.
Oletan että tuossa on typo. Vaikka hiffaan, en jaa näkemystäsi. En tiedä "muusta länsimaailmasta" mutta olen ajanut Ruotsissa, Norjassa ja Yhdysvaltain keskilännessä. Kahdessa edellisessä maantienopeudet ovat tyypillisemmin 90-100 siinä missä ne ovat Suomessa 80. Ruotsissa lisäksi kamerat ilmoitetaan todella tarkasti hyvissä ajoin. Jenkeissä meininki nyt on aivan muuta kuin täällä. Siellä mennään eikä meinata.

Ajatteltavassa on helposti mielessä vain se näkökulma, mikä on itseä lähinnä. Koskelantielläkin on valottomia suojatietä. Siinä on iso ero, jääkö jalkailija neljää- vai kuuttakymppiä kulkevan auton töytäisemäksi.
Toki. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että autoilijan on aina pysähdyttävä kun suojatielle on astumassa jalankulkija. Esim. Koskelantiellä on hyvä näkyvyys (puut eivät estä näkyvyyttä) ja siten siellä pystyy hyvin keskittymällä kyllä ajamaan turvallisesti vähän reippaammallakin nopeudella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös