Kenen paita kattoon?

  • 135 010
  • 477

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Osaako joku kertoa miksi Pentti Hiiroksen paita ei roiku Areenan katossa? Itse en oikein keksi hyvää syytä, etenkin kun Leppäkin siellä on.

Onko @-Ville- @powerplaymaker @PeteX @Cobol teillä heittä jotain hyvää insightia tai valaisua aiheeseen?
 

Gemondo

Jäsen
Oon kysynyt tämän saman kysymyksen ties kuinka monta vuotta peräkkäin näin kauden alla; hinataanko #8 kattoon tällä kaudella?
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Oon kysynyt tämän saman kysymyksen ties kuinka monta vuotta peräkkäin näin kauden alla; hinataanko #8 kattoon tällä kaudella?
Siitä on ollut puhetta. Olisi kuulemma hyvä vuosi tehdä se. Tullaan tekemään anyway joku vuosi. Veikkaan että tämä on se vuosi.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Oon kysynyt tämän saman kysymyksen ties kuinka monta vuotta peräkkäin näin kauden alla; hinataanko #8 kattoon tällä kaudella?
Tavallaan mä kysyin tätä samaa tuossa ylempänä. Hiiros ansaitsisi sen niin helvetisti.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Kävisi. Ja yksi 17 alas.

Olkoon molemmat siellä. Kurri henkilöityy niin vahvasti kuitenkin tuohon P-Amerikan vuosien numeroon.


Tämä keskustelu on taas käyty aika moneen kertaan tässä osiossa. Tuskin tullaan vetämään alas. Jokerien historiaa tuntevat ymmärtävät miksi paita siellä katossa roikkuu ja miksi sitä ei tulla sieltä (todennäköisesti) poistamaan.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is

Tämä keskustelu on taas käyty aika moneen kertaan tässä osiossa. Tuskin tullaan vetämään alas. Jokerien historiaa tuntevat ymmärtävät miksi paita siellä katossa roikkuu ja miksi sitä ei tulla sieltä (todennäköisesti) poistamaan.

Kerrataan silti. Tikkasen vitonen ei ole katossa kunnioittamassa pelaajan uraa (saati pelaajan uraa Jokereissa) tai edes itse Esa Tikkasta. Kyse on aivan muusta, sillä katossa on maskotti Esa Tikkasen numero. Maskotti symboloi aina jotain muuta kuin itseään, ja alle kouluikäisen Esa Tikkasen edustama maskotti edustaa koko Jokereiden haurasta syntyhistoriaa.

Jokerit oli vajaa parikuinen seurajoukkuevauva, kun yhdistymispuheet Karhu-Kissojen ja HJK:n kanssa alkoivat ensi kerran. Ne kariutuivat Karhu-Kissojen epäluuloon melko pian, mutta alkoivat uudelleen vuonna 1972. Aimo Mäkinen oli omien sanojensa mukaan kyllästynyt jääkiekkotoimintaan, ja antoi kauden 1971-72 päätteeksi potkut kaikille pelaajille ja valmentajalle. Keskustelut Tumban ja Sutisen kanssa saivat Mäkisen pyörtämään päätöksensä mutta päätti kuitenkin jäädä päätöksenteosta jatkossa sivummalle. Kolmen seuran fuusiopuheet kuitenkin voimistuivat ja päätös syntyi keväällä.

Fuusiota ei kuitenkaan tapahtunut, koska Mäkinen pyörsi kuuluisasti senkin päätöksen: hänen piti ilmoittaa fuusiosta kauppiksella, mutta sanoikin puhujanpöntössä päinvastoin. "Fuusioitukoot muut Jokereihin" jne. Syy tähän oli se ettei Aimo kyennyt pettämään paikalle tulleita n. tuhatta jokerijunioria. Jokereiden täysin naurettavan suuri juniorimäärä oli tietysti perua Itä-Helsingin korttelisarjasta, johon Mäkinen oli saanut innoitusta Tampereelta ja mallia Hesarin järjestämästä Helsingin kortteliturnauksesta.

Tänään tsiigailin Päivälehden arkistossa Hesarin kuvaa Tumbasta ja Tikkasesta (5v) Nordiksen jäällä vuonna 1970. Tiki veti jäällä Jokereiden maskottina aina ennen kotimatsia, ja oli Aimon toive, että Tikkasta kunnioitetaan vetämällä vitonen kattoon.

Niin ja ne pyörretyt päätökset... Fuusiota ei tapahtunut vaan Jokerit säilyi omana joukkueenaan. Pelaajat saivat pitää paikkansa Jokereissa ja voittivat seuraavalla kaudella mestaruuden. Aimo Mäkinen innostui uudelleen jääkiekkotoiminnasta ja alkoi puhua laajasti ammattilaisuuden tuomista haasteista ja liian suurista tappioista kasvavan kiinnostuksen keskellä kummastelevan suomalaisjääkiekon piirissä. Ratkaisu oli muuten juniorien tuominen mukaan kiekkoiluun, katsokaa vaikka Jokereiden rosteria kaudelta 1974-75 ja verratkaa mestaruusrosteriin.

Joten maskotti Tikkasen paidan poistaminen raftereilta olisi kammottava liraus virtsaa Mäkisen muistolle ja perinnölle.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Joten maskotti Tikkasen paidan poistaminen raftereilta olisi kammottava liraus virtsaa Mäkisen muistolle ja perinnölle.
Voisko tän lauseen kiinnittää topicin avausviestiin ja saada aina pop-uppina niille, jotka ketjun avaavat? Olen ihan vitun kyllästynyt junantuomien ja omien jatkuvalle huomauttelulle asiasta, jolle on olemassa seurahistorialliset perusteet.

Kasin voisi mun mielestä ihan huoletta jäädyttää kahdelle pelaajalle. Varsinkin, kun sama homma on jo tehty numerolle 17. Teemun paita jäädytetään joka tapauksessa ja Hiiros ansaitsisi kunnian myös. Molemmat ovat kiistattomia Jokerilegendoja, jotka omalta osaltaan ovat muokanneet seuraa pysyvästi. Joku voisi sanoa, että kummallakin on vaikutusta siihen, että tällä nimellä edes pelataan jääkiekkoa nykyään.

Jos Selänne olisi vaihtanut naapuriin kun tilaisuus tarjottiin, tai Hiiros ei olisi pystynyt joukkuetta johdattamaan mestaruuteen 73, niin mulla voisi sekä nimimerkki, että suosikkijoukkue olla erilaisia. Vaihtoehdot on sen verran rajallisia jengien suhteen, että ajatuskin hirvittää.
 

Gemondo

Jäsen
Voisko tän lauseen kiinnittää topicin avausviestiin ja saada aina pop-uppina niille, jotka ketjun avaavat? Olen ihan vitun kyllästynyt junantuomien ja omien jatkuvalle huomauttelulle asiasta, jolle on olemassa seurahistorialliset perusteet.

Ja seuraavaksi joku tulee kertomaan kuinka Selänne pelasi aikanaan vain reilut 100 SM-Liiga ottelua joten näytöt ei riitä kun merkitys Jokereille oli lopulta niinkin pieni verrattuna vaikka Ritaan.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Pitää vielä noista maskoteista erikseen mainita, että niitä oli melkolailla jokaisella joukkueella, niin isoilla kuin kaikkein pienimmilläkin. Aimo Mäkisen rakkaus lajia kohtaan nyt vain sattui kumpuamaan kaikkein eniten juuri juniorien ja lasten harrastustoiminnan kautta (maksoi omasta pussistaan helposti yli 30 000 markkaa kaudessa varusteita yms. aikana jolloin aikuisten jääkiekkomaila maksoi 7 ja kypärä 11 markkaa). Jokereita ei todellakaan olisi ollut olemassa enää pitkiin aikoihin, jos Mäkinen ei olisi onnistunut mullistamaan helsinkiläistä juniorijääkiekkoilua.

Liitteenä kännykällä nappaamani kuva Haagan korttelikiekkoilijoiden maskotista, nelivuotiaasta Tom Malinista vuodelta 1969.
 

Liitteet

  • PhotoGrid_1499845807903.jpg
    PhotoGrid_1499845807903.jpg
    906 KB · kertaa luettu: 771

Detritus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit-vuodesta 1972, KiVa.
Eikö Pentti Hiiros pelannut numerolla 21, ainakin mun muistini mukaan. Alussa oli numero 13, mutta V-P Ketolan tulon myötä joutui vaihtamaan tuohon 21:seen. Mä en ainakaan ole ikinä nähnyt Hiirellä muuta numeroa, joten mistä tuo numero 8???
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Mä en ainakaan ole ikinä nähnyt Hiirellä muuta numeroa, joten mistä tuo numero 8???
Ainakin Vesan ajoista muutamaan ensimmäiseen kauteen Jokereissa näyttäisi pelanneen kasilla. Näköjään 1970-luvun mittaan on ottanut tuon 21:n ja käyttänyt sitä promotilaisuuksissa 2000-luvullakin. Pitää ottaa selvää tarkemmin, mun gradun aikarajaus loppuu suunnilleen 70-luvun puoliväliin.
 

Detritus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit-vuodesta 1972, KiVa.
Ainakin Vesan ajoista muutamaan ensimmäiseen kauteen Jokereissa näyttäisi pelanneen kasilla. Näköjään 1970-luvun mittaan on ottanut tuon 21:n ja käyttänyt sitä promotilaisuuksissa 2000-luvullakin. Pitää ottaa selvää tarkemmin, mun gradun aikarajaus loppuu suunnilleen 70-luvun puoliväliin.
Jokereissa pelasi numerolla 13 siihen asti, kun Porista tuli mies, joka ilmoitti:" Mää olen V-P Ketola ja mää pelaan Jokereissa numerolla 13!" Hiiri otti numeron 21 käyttöön ja pelasi sillä loppuun asti Jokereissa. Tämä tapahtui loppukesästä 1969.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Jokereissa pelasi numerolla 13 siihen asti, kun Porista tuli mies, joka ilmoitti:" Mää olen V-P Ketola ja mää pelaan Jokereissa numerolla 13!" Hiiri otti numeron 21 käyttöön ja pelasi sillä loppuun asti Jokereissa.
Ok. Voi aivan hyvin olla noin. Mulla on varma tieto Vesan ajoista, mutta muuten olen joutunut päättelemään lehtikuvista, jotka on tuolla ajalla niin suttuista kamaa että erheen mahdollisuus on oikeastaan tosi suuri.
 

Detritus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit-vuodesta 1972, KiVa.
Ok. Voi aivan hyvin olla noin. Mulla on varma tieto Vesan ajoista, mutta muuten olen joutunut päättelemään lehtikuvista, jotka on tuolla ajalla niin suttuista kamaa että erheen mahdollisuus on oikeastaan tosi suuri.
Mulla on aika paljon koneella lehtileikkeitä ja kuvia alkutaipaleelta. Toisella Jokereiden kaudella 68-69 numerolla 8 pelasi puolustaja Pertti Ahokas.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Mulla on aika paljon koneella lehtileikkeitä ja kuvia alkutaipaleelta. Toisella Jokereiden kaudella 68-69 numerolla 8 pelasi puolustaja Pertti Ahokas.
Jos millään viitsit ja haluat, niin voisitko mahdollisesti luovuttaa osan kuvistasi Suomen jääkiekkomuseon Siiri-kuvapalvelulle? Niistä olisi todella suuri ilo taatusti monelle. Nykyisin sieltä löytyy esim. Hiiroksesta vain yksi valokuva kaudelta 77-78.
 

Detritus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit-vuodesta 1972, KiVa.
Jos millään viitsit ja haluat, niin voisitko mahdollisesti luovuttaa osan kuvistasi Suomen jääkiekkomuseon Siiri-kuvapalvelulle? Niistä olisi todella suuri ilo taatusti monelle. Nykyisin sieltä löytyy esim. Hiiroksesta vain yksi valokuva kaudelta 77-78.
Mä olen nämä imuroinut Jokereiden historia-sivuilta vuosia sitten. Tai en tarkasti edes muista, miten nämä on mulle joutuneet. Korjataan tuo Ahokas...se oli hyökkääjä. Hiiri pelasi ensimmäisessä Jokereiden sarjaottelussa Karhu-Kissoja vastaan jo numerolla 13. Jokerit liukkaalla jäällä-kirjassa on lueteltu kokoonpano numeroineen. Numerolla 8 pelasi Pekka Vuorio ja Tumba pelasi numerolla 14. 17 oli Jyrki Uotinen.
 

Aake

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit vuodesta 1983, HJK
Pikkaisen off-topic, mutta olisi ihan mielenkiintoista tietää minkälainen keskustelu aikoinaan käytiin pelinumeroista kun Teemu Selänne liittyi Jokereiden ykkösjoukkueeseen. Numeroa 8 silloin kantoi muistini mukaan Markku Tiinus, ja Teemu aloitti mm. liigassa numerolla 11. Eli ottiko Teemu silloin vain jonkun vapaana olleen numeron ja oliko jo silloin jotain pyrkimystä kantaa numeroa 8. NHL:ssähän Teemu otti numeron 13 ja kunnioitti pitkän linjan NHL-ukko Randy Carlylea, jolla oli tuo kasi käytössä.

Jos Markku Tiinus ja Teemu Selänne tänä päivänä keskustelisivat pelinumeroista niin voi olla että lopputulos olisi toinen kuin mitä 80-luvulla...
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Kyllä Kasi kattoon kuuluu vaikkei teukka sillä Jokereissa muistaakseni pelannu tai edes hirveän pitkään Jokereissa viettänyt mutta miehen osuus Jokeri-ilmiössä ja joukkueen nousussa ennennäkemättömiin korkeuksiin oli senverta huomattava että kyllä se paita kattoon kuuluu, sanoo ihmiset mitä sanoo.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös