Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 6 954 079
  • 47 142

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Teen kysymyksen perintöverosta / lahjaverosta, tarkoituksena saada selville olenko ymmärtänyt homman oikein kertomani esimerkin valossa.

Vanhempani elävät ja minulla on kolme lasta. Kuvitellaan että vanhempani kuolevat ja perintösuuteni on 57.000€ (sopivasti valittu lukema). Käyttämäni lähteen perusteella joudun maksamaan perintöveroa 3.200€. Summan suuruus on sivuseikka, pääasia on se että joudun maksamaan veroa saamastani perinnöstä.

Voin myös kieltäytyä perinnöstä jolloin perintöosuuteni siirtyy lapsilleni. He kukin perivät 57.000€/3 = 19.000€ ja saavat perinnön verottomana koska alle 20.000€ perintöjä ei veroteta. Tämän jälkeen kukin lapseni voi lahjoittaa minulle 4.900€ verottomana. Eli näillä menetelmillä perintöosuus jakautuu seuraavasti: minulle 3*4.900€ = 14.700€ ja kukin lapseni saa 19.000€ - 4.900€ = 14.100€. Ja verottaja ei saa mitään.

Kyllähän tuo ihan oikealta ajattelulta kuullostaa. Toki tässä on tärkeää huomioida se, että jos lapset ovat alaikäisiä niin tuo lahjan sinulle antaminen ei ole ihan yksinkertaista. Lisäksi, jos perittävä omaisuus ei ole pelkästään puhdasta käteistä vaan sisältää vaikka kiinteistöjä, asuntoyhtiön osakkeita jne, niin on helposti perkeleenmoinen show kerätä valtakirjoja jne. jokaiseen eri toimenpiteeseen, kun kuolinpesä koittaa tehdä erilaisia toimenpiteitä.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Teen kysymyksen perintöverosta / lahjaverosta, tarkoituksena saada selville olenko ymmärtänyt homman oikein kertomani esimerkin valossa.

Vanhempani elävät ja minulla on kolme lasta. Kuvitellaan että vanhempani kuolevat ja perintösuuteni on 57.000€ (sopivasti valittu lukema). Käyttämäni lähteen perusteella joudun maksamaan perintöveroa 3.200€. Summan suuruus on sivuseikka, pääasia on se että joudun maksamaan veroa saamastani perinnöstä.

Voin myös kieltäytyä perinnöstä jolloin perintöosuuteni siirtyy lapsilleni. He kukin perivät 57.000€/3 = 19.000€ ja saavat perinnön verottomana koska alle 20.000€ perintöjä ei veroteta. Tämän jälkeen kukin lapseni voi lahjoittaa minulle 4.900€ verottomana. Eli näillä menetelmillä perintöosuus jakautuu seuraavasti: minulle 3*4.900€ = 14.700€ ja kukin lapseni saa 19.000€ - 4.900€ = 14.100€. Ja verottaja ei saa mitään.

Periaatteessa kai näin. Se on sitten eri asia, saatko lahjoittaa sitten lasten rahoja itsellesi. Minkä ikäisiä nää lapset on?
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Kyllähän tuo ihan oikealta ajattelulta kuullostaa. Toki tässä on tärkeää huomioida se, että jos lapset ovat alaikäisiä niin tuo lahjan sinulle antaminen ei ole ihan yksinkertaista. Lisäksi, jos perittävä omaisuus ei ole pelkästään puhdasta käteistä vaan sisältää vaikka kiinteistöjä, asuntoyhtiön osakkeita jne, niin on helposti perkeleenmoinen show kerätä valtakirjoja jne. jokaiseen eri toimenpiteeseen, kun kuolinpesä koittaa tehdä erilaisia toimenpiteitä.

Ok. Kuitenkin mietin tuon sukupolven väliinjätön perintätilanteessa. Olkoonpa niin että isovanhemmat ovat noin 80v, heillä kolme 40-50v lasta ja näistä yhdellä - joka on tässä tarinassa päähenkilö, olkoon vaikka minä vaikkei tilanteeni oikeasti ole kysytynlainen - kolme täysi-ikäistä lasta.

Isovanhemmat kuolevat ja heidän huomattavin perintö on omistusasunto. Kuolinpesä myy sen ja asunto myydään 300.000€:lla. Nyt sitten minä kieltäydyn perintöosuudestani joka olisi 100.000€ ja sen saa kolme lastani, kukin kolmasosan. Tämähän on järkevää siksi että perintövero on progressiivinen (en ala laskemaan mutta voitaneen pitää itsestäänselvyytenä että noista kolmesta kolmasosasta pitää perintöveroa maksaa yhteensä jopa huomattavasti vähemmän kuin yhden pitäisi maksaa siitä koko summasta). Tämän lisäksi voisin tehdä lasteni kanssa diilin että antavat minulle lahjana hieman alle 5000€ kukin joka olisi tietysti myös lapsille hyvä diili, kun vertailutilanteessa eivät saisi isovahempien perinnöstä mitään. Vai liekö sitten niin että tuon vaihtoehtojärjestelyn myötä paperishow kasvaa niin paljon että ei kannata kieltäytyä vaan ottaa perintö itse?

Tiettyhän jaettavaksi perinnöksi jäisi myös paljon tavaraa jota on hyvin hankala myydä, sen sijaan kannattaa ottaa itselleen niin paljon kuin voi: huonekaluja, astoita, tekstiilejä jne ja jos olisin kieltäytynyt perinnöstä, en saisi myöskään mitään tuosta vaan lapseni olisivat jakamassa osuuttani. Tosin voisin kuvitella että viranomaistoimintamme on aivan niin tehokasta että voisivat estää menettelyn jossa joku lapsistani toisi minulle vaikka jonkun pöydän tai kahvikuppisarjan jonka olisi tuossa perintönä saanut.
 

Tuamas

Jäsen
Jos jaettava merkittävä omaisuus on kohtuullisen likvidiä ja irtaimisto ei näyttele merkittävää osaa sekä saatte vielä asioita sovittua perijöiden kesken, ei tuo vaadi kovin kummoista paperisotaa tai byrokratiaa vs. yksin periminen.

Lisäksi jos et aivan persaukinen ole, niin turha verottajaa on lihottaa enempää kuin on pakko.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Ok. Kuitenkin mietin tuon sukupolven väliinjätön perintätilanteessa....

Kyllä tuo hypoteettinen tilanne vaikuttaa minusta siltä, että hyppäys sukupolven verran olisi ihan järkevä. Toki tässä tulee juurikin se ongelma, että jos yksikin siellä seuraavassa polvessa päättää ruveta hankalaksi ja haluaa myydä kämpän vaikka hintaan 320k vs että kaikille muille kelpaa summa 300k. Sitten ollaankin jumissa.
Mikäli tosiaan tämmöinen tilanne tulee vastaan, niin kannattaa etukäteen tiedustella omilta lapsilta, mitä ovat mieltä asiasta ja jos välit ovat hyvät, niin tuskin tästä hirveätä ongelmaa syntyy. Ikinähän ei voi tietää ihmisistä, jos mieli muuttuu jossain kohtaa ja mieltään saa jokainen muuttaa vaikka olisi tuommoisessa alustavassa keskutelussa jo sanonut että "joo näin tehdään".

Ja tuohon ns. paperisotaan liittyen, että jos kyseessä on vain yksi osakehuoneisto, niin tuo ei ole vielä liian paha rasti, etteikö sen vetäisi vs. että veroja menisi joitakin tonneja. Eli ihan hyvä tuntipalkka jokaiselle siitä silti jää.

edit: ja myös tuo mitä Tuamas sanoi.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Teen kysymyksen perintöverosta / lahjaverosta, tarkoituksena saada selville olenko ymmärtänyt homman oikein kertomani esimerkin valossa.
....

Tämä oma vastaukseni on myös vastaava kysymys, että teilataankohan tämä. Luulen, että voi tehdä myös niin, että lapset lainaavat sinulle rahaa (täysi-ikäisenä ainakin mahdollista) ja takaisinmaksusta ei sovita mitään tai alkaa kymmenen vuoden päästä 1% pääomasta vuosittain tyyliin. Näin parhaillaan isommilla summilla, lapsesi ovat aikanaan perijöitä sekä velkojia perinnönjaossa, mikä auttaa varmasti veroasioissa, sillä onhan se eri asia saadaa velalilliselta rahaa kuin perintöä.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Saattaa olla että menisi tyhmien kysymysten ketjuunkin, mutta mistäköhän löytäisi mm-kisojen kaikkien maiden kokoonpanot? Huomenna alkaa skabat eikä löydy niin mistään muuta kuin suomen. Edes vanha kunnon teksti-tv ei palvele enää toisin kuin ennen. Ei löytynyt jumankauta edes kisojen virallisilta sivuilta. Vai enkö vaan osaa...?
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Saattaa olla että menisi tyhmien kysymysten ketjuunkin, mutta mistäköhän löytäisi mm-kisojen kaikkien maiden kokoonpanot? Huomenna alkaa skabat eikä löydy niin mistään muuta kuin suomen. Edes vanha kunnon teksti-tv ei palvele enää toisin kuin ennen. Ei löytynyt jumankauta edes kisojen virallisilta sivuilta. Vai enkö vaan osaa...?
Kirjoitin googleen "iihf 2017" ja kahden jatkoklikkauksen jälkeen olin tällä sivulla:
Teams - 2017 WM - International Ice Hockey Federation IIHF
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Saattaa olla että menisi tyhmien kysymysten ketjuunkin, mutta mistäköhän löytäisi mm-kisojen kaikkien maiden kokoonpanot? Huomenna alkaa skabat eikä löydy niin mistään muuta kuin suomen. Edes vanha kunnon teksti-tv ei palvele enää toisin kuin ennen. Ei löytynyt jumankauta edes kisojen virallisilta sivuilta. Vai enkö vaan osaa...?
Jos taskusta löytyy älypuhelin niin IIHF:n sovelluksella näkyy myös kätevästi.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät, Huddersfield Town
"Muistaako joku ysäriltä sellaisen elokuvan kuin Wolverines tms? Muistan hädin tuskin millainen leffa on kyseessä, mutta mistään en löytänyt infoa."

Voisiko olla vuoden -96 Code Name: Wolverine (TV Movie 1996) - IMDb

tai sitten kasarilta jenkki-yöhötysklassikko Punainen vaara (1984) - IMDb siinä ainakin mylvittiin tuollaista "Wolverines!" huutoa jatkuvasti.
 

petzku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Penguins & Patric Hörnqvist
Olen kai tyhmä, mutta kysytään silti. Miten mahtaa modeemiin liitettävät sisäantennit toimia? Lievähkö lisäsignaali n. 150 metrin päässä sijaitsevalle tukiasemalle olisi ihan kiva ominaisuus, talon muut ominaisuudet ilmeisesti hidastavat yhteyttä. Katolle ei jaksaisi mitenkään kiivetä laittamaan ulkoista, joten jos tuolla sisäisellä saisi nykyisellä modeemin paikalla (aivan ikkunan vieressä) edes jonkinlaisen lisäsignaalin niin olisin tyytyväinen, vai meneekö tämä katolle kiipeilyyn?
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Tokihan tuolta katsoin ensimmäisenä ja ihmettelin suuresti kun firefoxi(ni) ei näyttänyt mitään. Vastauksesi jälkeen kokeilin Edgellä ja kas perkele. Joskus näinkin päin.
Ilmeisesti syy on Adblockin, koska kokeillessani se päällä tapahtui juuri noin. Ärsyttävästi on alkanut ilmaantumaan sivuja, jossa se blokkailee ihan tieto-osioitakin sivuilta.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Mikä se oli se ehkä Moon-TV:n musiikkiohjelma, jossa eri musiikkigenren edustajat kohtasivat jollain stadilaisella kioskilla ja keskustelivat musiikista? Muistelisin, että tuossa ohjelmassa kohtasivat Notkea Rotta ja Rane Raitsikka ja siitähän alkoi heidän musiikillinen yhteistyö, mikä tällä hetkellä jatkuu Atomirotan muodossa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siinä tv-ohjelmassa keskusteli kaksi täysin eri genreen kuuluvaa muusikkoa jollain stadilaisella kioskilla.
Olen aika varma että olen tuota ohjelmaa myöskin katsonut, ainoa nimi joka tuli mieleen oli toi Music On Wheels... Muistaakseni kioski oli Käpylän lippakioski, mutta ohjelman nimi ei vain tule nyt mieleen.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand
Kukahan mahtaa olla seuraava tai muuten todennäköinen ei-poliitikko, jolle järjestetään valtiolliset hautajaiset? Löytyykö urheilijoista tai esim taiteilijoista ketään, vai onko tällainen perinne mennyttä aikaa?
 

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
On noita köntsiksiä tullut rinkkareissuilla ihasteltua. Varsinkin, jos ne ovat lähteen tai juoksevan veden lähellä. Oma arvaukseni olisi niiden puoliksi sulaineiden marjojen ympärillä eli sen muun sonnan värissä. Karhulla on, ravinnostaan johtuen, tummempi jätös, jonka väri häviää hitaammin.

Naapurin isännän mielestä kyseessä on villisian jätökset. Tämä yllätti ainakin minut totaalisesti. Itse olin melko varma supikoirasta, sillä jätökset olivat melko pienikokoisia. Naapurin mielestä esim. karhu jättää yleensä ison läjän paikalle. Villisialla on kuulemma tietyt reitit joita käyttävät ja ulostavat samoihin paikkoihin. Se selittää myös vanhan ulosteen olemassaolon. Vittu, pitäisikö hommata riistakamera tuonne skuugeen? Saisi ainakin lopullisen selvyyden asialle.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand
Tami tai Marjamäki?
Joo, Marjamäki voi olla aika liki varsinkin jos kisafani ei sitä kaljaa hallista saa ja joukkueen otteet säilyy nähdyn kaltaisina.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Kukahan mahtaa olla seuraava tai muuten todennäköinen ei-poliitikko, jolle järjestetään valtiolliset hautajaiset? Löytyykö urheilijoista tai esim taiteilijoista ketään, vai onko tällainen perinne mennyttä aikaa?

Kuka on se edellinen ei-poliitikko, joka on saanut valtiolliset hautajaiset? Tai viimeinen taiteilija tai urheilija? Ei tule mieleen yhtään tuoretta tapausta. Syynä voi tietysti olla sekin, ettei valtiollisesti merkittäviä taiteilijoita enää ole olemassakaan, kuten ei urheilijoitakaan.

Ellei sitten Juha Miedon siirtyessä taivaalliseen hiihtoseuraan järjestetä valtavaa koko kansan hautajaissaattoa, jossa Mietaa-vainaa saatellaan Järvisen puusuksista kootussa arkussa hautaan jonne on jo etukäteen laskettu 148 ropposta mämmiä ja asianmukainen litramäärä piimää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös