Asia, joka ei avaudu minulle

  • 1 231 900
  • 7 298

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihan vittuilematta (yritän ainakin) kysyn, että miksi myydä tavaraa facebookissa, eikä tori.fissä?

Keksin ainakin kaksi syytä: 1) FB:ssa on keskusteluominaisuus valmiina tilanteisiin jossa ei ole mahdollisuutta/halua jakaa puhelinnumeroaan yms. Toki tori.fi:ssä yms on myös viestiboksi, mutta sitä ei kukaan käytä.
2) FB:ssa tavarat saa omien kokemusten perusteella nopeammin kaupaksi. Etenkin jos kauppaa useampia tavaroita.

Jos myyn/ostan jotain tiettyä tavaraa esim työtuolia, niin se on helpompi löytää torista, mutta sielläkukaan ei katso ilmoitustasi ellei etsi juuri sitä tiettyä tavaraa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ihan vittuilematta (yritän ainakin) kysyn, että miksi myydä tavaraa facebookissa, eikä tori.fissä?

Kauppa käy omien kokemusten perusteella aika lailla nopeammin ja paremmin kuin tori.fi:ssä. Ainakin jos myy tuollaista kaikkea pikkusälää. Ja kun ilmoittelee noissa oman kaupungin sisäisissä kirppariryhmissä niin ei tarvitse niin paljon postitella sitä tavaraa. Eli periaatteessa pääsisi vähemmällä vaivalla sen myynnin kanssa, kun vaan kaikki ostajat sattuisi olemaan miehiä. Ja onhan näitä samanlaisia sankareita myös tori.fi:ssäkin, ei ole ihan kivuttomasti sujunut aina kaupat sitäkään kautta. Paras oli eräs ostaja jolle myin pöydän ja vein sen hänen kotiovelleen 135 km päähän (onneksi oli muutakin menoa että en asiakseni), niin eikö tämä hemmetin nainen alkanut tinkimään jo sovittua hintaa siinä ovella!

Se unohtui vielä noista fb-kirppisten arkkityypeistä että koskaan nämä ihmiset eivät voi vastata kaikkiin kysymyksiin kerralla vaan joka ikinen asia pitää kysyä erikseen ja monta kertaa. Jos esimerkiksi ostat jotain ja kysyt sitten myyjältä että "Mistä voin tulla hakemaan, ja milloin olisi paras aika?" niin vastaukseksi tulee vaan "Osoitteeni on XXXX" mutta ei tietenkään mitään mainintaa siitä ajasta. Sitten kun kysyt pari kertaa uudestaan niin EHKÄ saat jonkinlaisen vastauksenkin vielä, ja oikein hyvällä tuurilla jopa vielä saman päivän aikana.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand
Kauppa käy omien kokemusten perusteella aika lailla nopeammin ja paremmin kuin tori.fi:ssä. Ainakin jos myy tuollaista kaikkea pikkusälää. Ja kun ilmoittelee noissa oman kaupungin sisäisissä kirppariryhmissä niin ei tarvitse niin paljon postitella sitä tavaraa. Eli periaatteessa pääsisi vähemmällä vaivalla sen myynnin kanssa, kun vaan kaikki ostajat sattuisi olemaan miehiä. Ja onhan näitä samanlaisia sankareita myös tori.fi:ssäkin, ei ole ihan kivuttomasti sujunut aina kaupat sitäkään kautta.
Ok, kiitoksia. Itse ajattelin asiaa lähinnä - tai oikeastaan pelkästään - omalta eli tarvehakuisen ostajan kannalta ja tuntuisi hankalalta alkaa jotain tavaraa facebookista etsiä, en tosin ole kyllä yhtään perillä oman alueeni fb-kauppapaikoistakaan tai onko niille joku yhteinen hakutoiminto tms.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Jos jotain ylimääräistä tavaraa myy ihan puoli-ilmaiseksi tai lahjoittaa niin melkein helpommalla tosiaan pääsisi kun kantaisi suoraan roskikseen.

Viime kesänä uusimme tyttäreni kaluston (no ei ihan kaikkea, mutta paljon..) ja teimme juuri noin. Koska ylijäämä toli kuitenkin ihan hyvää vielä, niin veimme taloyhtiön roskakatoksen viereen ja iso lappu ilmoituksena, että saa ottaa. Loput viemme huomenna kierrätyskeskukseen. Kaikki mööbelit olivat hävinneet iltaan mennessä, joten ei ollut mitään poiskannettavaa. Olisihan noista varmaan muutaman satasen saanut, jos olisi alkanut myymään, mutta se ei olisi ollut millään tavalla riittävä korvaus henkisestä kivusta ja särystä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ok, kiitoksia. Itse ajattelin asiaa lähinnä - tai oikeastaan pelkästään - omalta eli tarvehakuisen ostajan kannalta ja tuntuisi hankalalta alkaa jotain tavaraa facebookista etsiä, en tosin ole kyllä yhtään perillä oman alueeni fb-kauppapaikoistakaan tai onko niille joku yhteinen hakutoiminto tms.

Yleensä ovat suljettuja ryhmiä joihin pitää pyytää erikseen pääsyä, ja siinä ryhmän sisällä on sitten hakukenttä jolla voi hakea. Toki ne ilmoitukset saa ilmestymään myös omaan feediinkin. Ovat kyllä ihan tehokkaita myyntikanavia kun vaan jäisi tuo turha sähläys pois.
 

bart

Jäsen
Paljon minäkin olen tavaraa myynyt ja ostanut näiltä nettikirppiksiltä ja miesten kanssa ei ole ikinä mitään ongelmaa, aina nämä vääntäjät ja sekoilijat on olleet naisia. Voisi sanoa melkein että jos kaksi kymmenestä naisostajasta toimii fiksusti ja järkevästi niin se on jo hyvin.
Itsekin olen paljon kauppoja tehnyt tori.fi:n kautta. Pääsääntöisesti voin olla samaa mieltä eli miesten kanssa on yleensä helpompaa kaupanteko. Mutta pari mieleenpainuvinta kokemusta kaupanteosta on kylläkin sattunut juuri miesten kanssa.

Olin vuosia sitten ostamassa pelikonsolia "lapselle". Tori.fi sivulle tulikin sopivasti joku avaamaton, palkintona saatu pelikonsoli myyntiin. Soitin heti myyjälle ja kaupat sovittiinkin samalla päivälle. Puolen tunnin päästä kaveri soittaa, että olenko tosissani kaupan kanssa. Olin ihmeissäni kysymyksestä ja vastasin, että totta kai asiahan sovittiin jo. Samalla selvisi syykin, kun oli kyselyjä tullut paljon soittoni jälkeen ja tästä rohkaistuneena kaveri totesi minulle, että hinta on noussut ja on nyt x €. Eipä siinä, olihan se silti selvästi edullisempi kuin kaupan hyllyllä ja totesin, että otan tuotteen siitä huolimatta. Toki toin esille, että sovimme jo kaupan hinnalla y €. Itsekin tavaraa myydessä olen huomannut, että kysynnästä päätellen hinta olisi voinut olla kovempikin. Vaan eipä silti ole mieleen tullut pyytää jo sovituista kaupoista senttiäkään enempää.

Toinen tapaus oli käytetyn peräkärryn osto. Yksi kaveri oli myymässä kärryään. Kuvistakin jo näki, ettei se missään loistokunnossa ollut vaan kaukana siitä, joten suurin piirtein tiesi, mitä odottaa. Lähdettiin kuitenkin reilut 30 vuotta raskaskonekorjaamossa hitsaustöitä tehneen appiukkoni kanssa sitä katsomaan 150km päähän. Kerroin myyjälle, että mikäli kunto tyydyttää minua, niin sitten tehdään kaupat. Paikan päällä paljastui, että pohja oli vielä karummassa kunnossa kuin kuvista olisi voinut ymmärtää ja appiukko totesi, että hän ei kärryä ostaisi sillä hinnalla. Kerroin sitten myyjälle, että jätetään kaupat tekemättä. Seuraavana päivänä myyjä sitten lähetti viestin, missä kertoi myyneensä kärryn seuraavalle kyselijälle ja ostaja oli oikein kehunut kärryn kuntoa. Samalla vielä muisti haukkua mukana olleen "asiantuntijan". Otti näköjään aika koville, ettei minun kanssa kauppoja syntynyt.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Takavuosina kun ihmiset vielä laittoivat myynti-ilmoituksia lehtiin, tein nuorena vastavalmistuneena, asuntovelallisena lapsiperheellisenä monet onnistuneet kaupat. Toki valkkasin vähän parempaa tavaraa, mutta lähes tuliterää tavaraa tuli ostettua noin 75% (tai kovemmallakin) alennuksella. Kauniaisiin päin iso kiitos, sillä jostain syystä sieltä päin tuli haettua useampikin satsi tavaraa.. Parhaiten on jäänyt mieleen mm. käytännössä käyttämätön design vuodesohva, vaimon himoitsema tassuamme, törkeän hieno peili kaikki ihan pikkurahalla ja jotka kaikki ovat vieläkin Suomen mökillä käytössä. Lastenpyöriä ja hiihtovälineitä tuli myös ostettua monet käytettynä ja kunto ei juuri uudesta poikennut. Sen huomaisn jo tuoloin, että joillakin ihmisillä (esim. tuttavapiirissä..) on ihmeellinen kynnys ostaa käytettyä?

Ihmettelyn puolelle sen sijaan menköön se, että kirpputorit eivät osoittautuneet kovinkaan hyväksi ostopaikaksi kun metsästi halvalla hyvää. Siellä hinnat olivat usein todella kovia tuotteen kuntoon ja alkuperäishintaan verrattuna.

Tämä vinkkinä vaikkapa nuoremman sukupolven vastavalmistuneille, asuntovelallisille lapsiperheellisille :-)
 

Tuamas

Jäsen
Kyllähän lasten jutuissa ollaan ostettu liki kaikki käytettynä, viimeisimpänä vanhemmalle tytölle taitoluistelun aloittamisen myötä luisteluvermeet ja luistimet (179€ kaupassa, uudenveroiset 75€)

Nykyään saa pirun hyvää tavaraa merkittävästi uutta halvemmalla ja kun tietää mitä ostaa, niin säästöt ovat todella merkittäviä.
Varsinkin kun ostaa haluttua ja laadukasta tavaraa, niin suurimman osan tavarasta saa myös myytyä eteenpäin.
Esimerkiksi tiedän että saan nuo luistimet kaupaksi vuoden päästä min. 50€ hintaan, jolloin käyttöhinnaksi jää max. 25€ vs. olisi ostettu huomattavasti heikommat luistimet hintaan 39€ uutena, joiden saaminen kaupaksi käytettynä olisi pirun hankalaa ja jotka ovat laadultaan ihan kuraa.
 

Pipolätkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Dallas
Nykyään saa pirun hyvää tavaraa merkittävästi uutta halvemmalla ja kun tietää mitä ostaa, niin säästöt ovat todella merkittäviä.
Tämä juuri. Itsekkin "uusin" kaikki lätkä vermeet ja löysin esim. täysin iskemättömän rintapanssarin 25 € ja koko kalusto kohtuu hyväkuntoisena n. 100 €. Kaupassa jo tuo pelkkä rintapanssari maksaa tuon verran. Samaten ostin käytetyt Ficherin kisasukset alle 200 € kun jossain intersportissa et pääsisi alle 400 € tuosta.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Mulle ei avaudu, miten porukan pää kestää rötvätä himassa tekemättä mitään. Tätä nyt ihmetellyt, kun olen lueskellut porukoiden kommentteja tuosta autotehtaan palkoista. Mulla alkais kyllä seinät kaatuu päälle, sosiaalinen erakoituninen, sekä vieraantuminen työ-elämästä.

Samaan aikaan ihmettelen tuota palkkakeskustelua ihan muutenkin. Toiset ei irtoa sohvalta alle viidellätoista eurolla, ja samalla ihmettelen omaa, reilun 12 egee tuntipalkkaa. Ite en välttämättä jäisi himaan, vaikka saisin enempikin rahaa työttömänä. Tosin, eipä tässä voi sanoa, että työn teettäminen olis myöskään liian kallista.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mulle ei avaudu, miten porukan pää kestää rötvätä himassa tekemättä mitään. Tätä nyt ihmetellyt, kun olen lueskellut porukoiden kommentteja tuosta autotehtaan palkoista. Mulla alkais kyllä seinät kaatuu päälle, sosiaalinen erakoituninen, sekä vieraantuminen työ-elämästä.

Tästä oli toisessa ketjussa puhetta. Köyhemmälläkin ihmisellä on vähintään kohtuullinen läppäri ja nopea netti. Eli toisin sanoen oikein hyvä viihdepaketti ja liveurheiluakin voi katsoa vaikka ympäri vuorokauden eri maista.

Sitten voi juoda kaljaa ja mennä ulos kävelylle. Oikeastihan tekemistä on nykyään vaikka kuinka paljon, mutta 90-luvun laman aikana olisi ehkä ollutkin aika raskasta.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Tästä oli toisessa ketjussa puhetta. Köyhemmälläkin ihmisellä on vähintään kohtuullinen läppäri ja nopea netti. Eli toisin sanoen oikein hyvä viihdepaketti ja liveurheiluakin voi katsoa vaikka ympäri vuorokauden eri maista.

Sitten voi juoda kaljaa ja mennä ulos kävelylle. Oikeastihan tekemistä on nykyään vaikka kuinka paljon, mutta 90-luvun laman aikana olisi ehkä ollutkin aika raskasta.

Juu, tarkoitin lähinnä tuota sosiaalista puolta. Ite en ole koskaan ollut työtön, mutta kuvittelisin, että työhön palaaminen on sitä vaikeampaa mitä kauemmin on ollut himassa. Jo ihan normaali arkeenkin paluun kannalta. Itseni tuntien, sisäinen kello menisi ainakin täysin sekaisin, jo ihan sen takia, ettei tarvi herätä duuniin.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mulle ei avaudu, miten porukan pää kestää rötvätä himassa tekemättä mitään. Tätä nyt ihmetellyt, kun olen lueskellut porukoiden kommentteja tuosta autotehtaan palkoista. Mulla alkais kyllä seinät kaatuu päälle, sosiaalinen erakoituninen, sekä vieraantuminen työ-elämästä.

Samaan aikaan ihmettelen tuota palkkakeskustelua ihan muutenkin. Toiset ei irtoa sohvalta alle viidellätoista eurolla, ja samalla ihmettelen omaa, reilun 12 egee tuntipalkkaa. Ite en välttämättä jäisi himaan, vaikka saisin enempikin rahaa työttömänä. Tosin, eipä tässä voi sanoa, että työn teettäminen olis myöskään liian kallista.

Suurelle osalle se tuntpalkka ei ole ongelma, vaan kuukausiliksa. Monella on se tilanne, että töihin pääsisi sillä 15e:llä, mutta duunit ovat osa-aikaisia ja/tai pätkäluontoisia. Tällaisessa touhussa tulee usein turhautunut olo koko työelämään kun ei voi suunnitella tulevaisuutta kovin pitkälle ja pahimmassa tapauksessa masentuu tai alkoholisoituu. Siitä normaaliin elämään palautuminen onkin sitten ihan helvetin vaikeaa.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Suurelle osalle se tuntpalkka ei ole ongelma, vaan kuukausiliksa. Monella on se tilanne, että töihin pääsisi sillä 15e:llä, mutta duunit ovat osa-aikaisia ja/tai pätkäluontoisia. Tällaisessa touhussa tulee usein turhautunut olo koko työelämään kun ei voi suunnitella tulevaisuutta kovin pitkälle ja pahimmassa tapauksessa masentuu tai alkoholisoituu. Siitä normaaliin elämään palautuminen onkin sitten ihan helvetin vaikeaa.
Juu, mä ymmärrän ton todella hyvin, itekin ollut joskus vuokramiehenä, ja tehdäny pätkää toisen perään. Helvetin stressaavaa, ja mitään et voi tosiaan suunnitella etukäteen. Nykyään tuleekin sitten taisteltua näiden pätkäläistenkin puolesta. TA-puoli näkee tuossa joustavuutta, mä nään siinä vatsahaavaja ja unettomat yöt.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Suurelle osalle se tuntpalkka ei ole ongelma, vaan kuukausiliksa. Monella on se tilanne, että töihin pääsisi sillä 15e:llä, mutta duunit ovat osa-aikaisia ja/tai pätkäluontoisia. Tällaisessa touhussa tulee usein turhautunut olo koko työelämään kun ei voi suunnitella tulevaisuutta kovin pitkälle ja pahimmassa tapauksessa masentuu tai alkoholisoituu. Siitä normaaliin elämään palautuminen onkin sitten ihan helvetin vaikeaa.

Toivottavasti ei kuitenkaan suurelle osalle. Olen nähnyt myös paljon niitä työntekijöitä, jotka tekevät töitä "urakehitys" mielessä. Yleensä hyvät työntekijät saavat lisätunteja, heikommat eivät. Ja tällaisen tilanteen stressaavuus riippuu luonteesta, toisille tulee se vatsahaava, toiset eivät taas kanna huolta huomisesta. Yleensä ne, jotka elävät yli varojensa stressaavat. Iltapäivälehdissä on haastateltu työttömiä, joilla on vaikeaa, mutta sitten paljastuu että suurin kuluerä on omistusasunnon lyhennykset ja muut kulut. Valintoja.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Toivottavasti ei kuitenkaan suurelle osalle. Olen nähnyt myös paljon niitä työntekijöitä, jotka tekevät töitä "urakehitys" mielessä. Yleensä hyvät työntekijät saavat lisätunteja, heikommat eivät. Ja tällaisen tilanteen stressaavuus riippuu luonteesta, toisille tulee se vatsahaava, toiset eivät taas kanna huolta huomisesta. Yleensä ne, jotka elävät yli varojensa stressaavat. Iltapäivälehdissä on haastateltu työttömiä, joilla on vaikeaa, mutta sitten paljastuu että suurin kuluerä on omistusasunnon lyhennykset ja muut kulut. Valintoja.

Streassaavintahan tuossa on, kun et tiedä, onko sulla duunia seuraavana päivänä vai ei. Porukoille ilmoitetaan ryhmätekstarilla, että huomiseksi olis viis tuntia duunia, kuka ottaa. Ja ne ketkä nyt sattuvat olemaan hereillä, niin saavat tunnit. Mun mielestä toi on vaan aivan sairasta touhua. Minimiruntimäärä noissa soppareissa olis ihan kohdillaan.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Streassaavintahan tuossa on, kun et tiedä, onko sulla duunia seuraavana päivänä vai ei. Porukoille ilmoitetaan ryhmätekstarilla, että huomiseksi olis viis tuntia duunia, kuka ottaa. Ja ne ketkä nyt sattuvat olemaan hereillä, niin saavat tunnit. Mun mielestä toi on vaan aivan sairasta touhua. Minimiruntimäärä noissa soppareissa olis ihan kohdillaan.

Sellaisesta on raportoitu enemmänkin, että ei niitä edes aina saa riippumatta kuinka päivystäisi luurin ääressä. Eli samanlaiset arpajaiset kuin lippujen osto joskus on suosittuihin tapahtumiin. Ja se nyt tietenkin, että jos satut vaikka suihkussa olemaan ja sinä aikana tulee viesti, niin se meni sitten siinä ne liksat.

Samaan aikaan jauhetaan vain politiikkaa, kun aivan perusasiatkin on päin vittua. Toisessa ketjussa oli puhetta väestö- ja yksilötasosta, mutta kyllä tämä taitaa pikku hiljaa alkaa olla ihan oikea ja laaja ongelma. Minkähänlainen romahdus tästä vielä saadaan aikaan, koska vain pahemmaksi menee, mutta ei voi ikuisesti jatkua.
 
Viimeksi muokattu:

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Streassaavintahan tuossa on, kun et tiedä, onko sulla duunia seuraavana päivänä vai ei. Porukoille ilmoitetaan ryhmätekstarilla, että huomiseksi olis viis tuntia duunia, kuka ottaa. Ja ne ketkä nyt sattuvat olemaan hereillä, niin saavat tunnit. Mun mielestä toi on vaan aivan sairasta touhua. Minimiruntimäärä noissa soppareissa olis ihan kohdillaan.

Omat kokemukset on näistä, että esimies ei halua jakaa vastuuta työvuorosuunnittelusta / vuorojen vaihdosta ja silti ei voi tehdä hommia sitten loppuun asti ja tulee näitä "yllätyksiä", kun ei olekaan oikeaa määrää tai ketään töissä.

Sitten tulee viestiä, että nyt tarttis tulla heti töihin tai tunnin päästä. Näät viestin 5min päästä ja vastaat, että ok voin tulla. Odottelet 30min ja tulee viesti että ei tarviikaan, sain jo jonkun muun duuniin.

Näiden kanssa on nykyään enemmänkin sellanen "pidä tunkkis"- fiilis ja kattelen sen puolen tunnin päästä kännyyn, että onko tullut jatkoviestiä. Ei jaksa edes alkaa tuon takia suunnittelemaan töihin lähtöä ennen jatkoviestejä. Onneksi nykyään on täysi työaika ja näitä ei tarvitse stressata, kun menee ylitöiksi saman tien jos on halukkuutta lähteä töihin. Aina ei tosiaan ole, kun asia hoidetaan tällä tavalla.

Itsehän hoitaisin nämä, ja tuuratessa esimiestä olenkin hoitanut, soittamalla. Jos kukaan ei vastaa voin lähetellä tekstareita, mutta en millään massatyylillä, että kaikille menee sama tekstari ja ollaan jo tulossa duuniin, kunnes selviää että arpakone ei osunut kohdallesi.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kuinka voi kannattaa ja paasata ideologiaa, jonka takana ei täysin voi seistä? Tuossahan menettää uskottavuutensa ihan kokonaan, on sellainen tosielämän puskistahuutelija. Eipä tuollaista pysty arvostamaan.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Kuinka voi kannattaa ja paasata ideologiaa, jonka takana ei täysin voi seistä? Tuossahan menettää uskottavuutensa ihan kokonaan, on sellainen tosielämän puskistahuutelija. Eipä tuollaista pysty arvostamaan.

Mitä se Soini nyt on sanonut?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös