Kannattajatoiminnan lieveilmiöt ja häiriökäyttäytyminen katsomoissa

  • 1 351 837
  • 5 835

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tämä on kyllä loistavaa. Tätä palstaa seuratessa olen huomannut, että Tappara olisi voittanut varmasti useammankin pelin jossain toisessa ulottuvuudessa.

Niin no se nyt on aina vähän sitä, kuka asian mitenkin haluaa nähdä. Loukkaantumiset vaikuttaa aika paljon - kyllä sitä esimerkkejä toiseenkin suuntaan on: Lukko varmaan olisi marssinut kaudella 2014-2015 finaaleihin asti, jos heiltä ei olisi välierässä puuttunut lähes kaikkia senttereitä. En minä ainakaan ole valittanut olosuhteista, kun Kärpät vei ihan ansaitusti mestaruuden. Parhailla mentiin ja se riitti sitten, mihin se riitti.

Mutta olihan tuo aika kova isku Tapparalle 2012-2013, kun tippui puolivälierässä ykkössentteri ja ykköslaituri. Siinä hajosi molemmat tulosyksiköt, joka oli mielestäni aika ratkaisevaa finaalien kulun kannalta: ei Tapparalla millään riittänyt ratkaisuosasto enää Ässiä vastaan. Hyvin taisteltiin siinäkin sarjassa, vaikka jäikin mestaruus haaveeksi. Silloin Ässillä oli parempi maalivahti ja hävittiin siinä aika selkeästi kaverille - seuraavilla kausilla voitettiin kyllä maalinvahtien kaksintaistelua selvästikin, mutta ei sekään ihan lopulta riittänyt.

Aika turha provo tosin sinulta. :)
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Aika turha provo tosin sinulta. :)
Nämä sinun "Tappara olisi varmasti voittanut, jos" -kommentit ovat sen verran huikeita, että niitä on mukava kommentoida. Sinun logiikalla Kärpät olisi varmasti voittanut viime vuonna mestaruuden, mikäli Savinainen ei olisi ajellut Nutivaaraa olkapääleikkaukseen ja ihan viimeisen sinetin mestaruudelle olisi antanut se, jos Pitkäsen kantapää olisi kestänyt. Turhaa höpinää ja vastustajan voiton vähättelyä ovat mielestäni moiset!
 

Oto Hascak

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sääli tosiaan tuota sarjaa. Tosin itse en porilaiselle kannatukselle syty juuri lainkaan, mutta sehän on minun mielipiteeni. Mestaruus taisi juuri tuolla kaudella ratketa maalivahtien kaksinkamppailuksi, kun Tapparalta tippui varmat mestaruusnappulat kokoonpanosta puolivälierässä.
Siis oikeasti, väärin voitettu mestaruus? Ässien olisi pitänyt ilmeisesti odotella, että Tappara saa ns parhaan mahdollisen miehistön kasaan.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Nämä sinun "Tappara olisi varmasti voittanut, jos" -kommentit ovat sen verran huikeita, että niitä on mukava kommentoida. Sinun logiikalla Kärpät olisi varmasti voittanut viime vuonna mestaruuden, mikäli Savinainen ei olisi ajellut Nutivaaraa olkapääleikkaukseen ja ihan viimeisen sinetin mestaruudelle olisi antanut se, jos Pitkäsen kantapää olisi kestänyt. Turhaa höpinää ja vastustajan voiton vähättelyä ovat mielestäni moiset!

No niin. Rauhoitupas nyt veli McTorso - en ole esittänyt mitään sen ihmeellisempää logiikkaa tässä. En ole riistänyt yhdeltäkään vastustajalta yhtään mestaruutta - rauha! :)
 

Apheu

Jäsen
Iso peukku tosiaan porilaisyleisölle 2013 finaaleissa. Loistavasti oli saatu koko Ässät -yhteisö joukkueen taakse, hallissa oli mieletön tunnelma. Tämä oli varmasti iso voimavara silloiselle Ässät -ryhmälle. Tuo finaalisarja oli yksi parhaista sarjoista ikinä. Sitä meteliä myös Tampereen päässä, kun Lucenius teki voittomaalin 59.59...
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
No niin. Rauhoitupas nyt veli McTorso - en ole esittänyt mitään sen ihmeellisempää logiikkaa tässä. En ole riistänyt yhdeltäkään vastustajalta yhtään mestaruutta - rauha! :)
Kyllä minä selvän logiikan olen tässä jossittelussasi havainnut. En väitä, että yhtään mestaruutta olisit vienyt, mutta voittoja olet vähätellyt, ehkä huomaamattasi. En pahalla kirjoita ja rauhaa täältäkin.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kyllä minä selvän logiikan olen tässä jossittelussasi havainnut. En väitä, että yhtään mestaruutta olisit vienyt, mutta voittoja olet vähätellyt, ehkä huomaamattasi.

Kenenkäs voittoja minä olen sitten vähätellyt, jos kerran löydät ihan logiikan ja toisteisuuden kommenteistani? Onko tästä nyt enemmänkin esimerkkejä kuin yksi kommentti tästä ketjusta?
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kenenkäs voittoja minä olen sitten vähätellyt, jos kerran löydät ihan logiikan ja toisteisuuden kommenteistani? Onko tästä nyt enemmänkin esimerkkejä kuin yksi kommentti tästä ketjusta?
Ihan niin kuin sinä olisit ollut tuolla voimasuhde -ketjussa varma, ettei Kärpät olisi voinut Tapparaa joukkueiden viime kohtaamisessa voittaa, mikäli Tapparalla olisi ollut paras kokoonpanonsa kehissä. Anteeksi tosi paljon, jos muistan nimimerkin väärin. Nyt pidät varmana asiana Tapparan mestaruutta keväälle 2013, mikäli Barkov ja Connolly eivät olisi loukkaantuneet. Näin minä ainakin tuon varmat mestaruusnappulat -kommentisi ymmärsin.

Toki ymmärrän, että poissaoloilla ja loukkaantumisilla voi olla suuri vaikutus, joskus ehkäpä ratkaisevakin. Varmuutta asioiden vaihtoehtoisesta toteutumasta emme voi kuitenkaan tietää. Sen vuoksi on mielestäni vastustajan voittoa vähättelevää kirjoittaa, että olisimme voittaneet, jos.......
Ei tässä mitään, jatketaan paremmalla keskustelunaiheella.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ihan niin kuin sinä olisit ollut tuolla voimasuhde -ketjussa varma, ettei Kärpät olisi voinut Tapparaa joukkueiden viime kohtaamisessa voittaa, mikäli Tapparalla olisi ollut paras kokoonpanonsa kehissä.

Tässä asiassa olet oikeassa, minähän tuo olin. En itse asiassa edes sanatarkasti muista, mitä sanoin. Se kuitenkin herätti myös muissa joukkueissa valtavasti närää, mutta toistan nyt kuitenkin sen, mitä mielestäni tuossa ketjussa sanoin:

Nimittäin minua ärsytti siinä ketjussa mm. sinun toimintasi, koska avoimesti nostit Kärppien osakkeita melkoisen korkealle nimenomaan tuon yhden voiton perusteella. Mielestäni siinä sinä teit asiavirheen, koska on aika kornia lähteä esittämään voimasuhteista oikeastaan mitään, jos toinen joukkue esiintyy kahdella A-junioriketjulla ja joukkueelta puuttuu 3 parasta pistemiestä, sillä on kaksi loukkaantumista (jotka molemmat nekin kärkiketjujen pelaajia) ja vielä ulkkareista yhdellä ei ole pelilupaa ja kaksi ovat toisessa maajoukkuessa.

En minäkään arvioisi Kärppien iskukykyä sillä perusteella, jos kokoonpanosta puuttuu kaksi ketjullista kovimpia pelaajia. Kyllähän Kärpissäkin on paljon puhuttu siitä, että syyskausi meni huonosti, kun oli niin paljon loukkaantumisia. Minkä takia Kärppien tappioita saa perustella sillä, että sieltä puuttuu joku, mutta jos jonkun toisen jengin kannattaja tekee vastaavaa, kun heiltä puuttuu pelaajia niin se on vastustajan halveeraamista? Mielestäni sinun logiikkasi tässä kohtaa vuotaa enemmän kuin omani.

Kärpät on pelannut viime aikoina hyvin ja yllättynyt itseni positiivisesti nousullaan haudan partaalta vakuuttavaksi joukkueeksi kevät kaudella. En olisi siihen uskonut. En silti lähtisi arvioimaan esim. Kärppien iskukykyä juurikin tuon yhden voiton perusteella, koska Tappara voitti kaikki muut pelit aika selvästi.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Nimittäin minua ärsytti siinä ketjussa mm. sinun toimintasi, koska avoimesti nostit Kärppien osakkeita melkoisen korkealle nimenomaan tuon yhden voiton perusteella.
Kirjoitin kokonaisvaltaisesti, miten ja miksi Kärppien osakkeet voimasuhteissa ovat nousseet. Tuosta Tapparan voittamista oli mainita ja se oli vain yksi sivujuonne isossa kokonaisuudessa. En todellakaan ole antanut Kärppien yhdelle voitolle sellaista painoarvoa kuin nyt koetat selittää, en todellakaan.
Minkä takia Kärppien tappioita saa perustella sillä, että sieltä puuttuu joku, mutta jos jonkun toisen jengin kannattaja tekee vastaavaa, kun heiltä puuttuu pelaajia niin se on vastustajan halveeraamista? Mielestäni sinun logiikkasi tässä kohtaa vuotaa enemmän kuin omani.
Olen perustelut Kärppien huonoa alkukautta suurella muutoksella sekä valtaisalla ja pitkäkestoisella loukkaantumissumalla. En ole väittänyt, että Kärpät olisi voittanut jonkin yksittäisen pelin varmasti, mikäli kaikki pelaajat olisivat olleet terveinä.
 

Huml71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kirjoitin kokonaisvaltaisesti, miten ja miksi Kärppien osakkeet voimasuhteissa ovat nousseet. Tuosta Tapparan voittamista oli mainita ja se oli vain yksi sivujuonne isossa kokonaisuudessa. En todellakaan ole antanut Kärppien yhdelle voitolle sellaista painoarvoa kuin nyt koetat selittää, en todellakaan.

Olen perustelut Kärppien huonoa alkukautta suurella muutoksella sekä valtaisalla ja pitkäkestoisella loukkaantumissumalla. En ole väittänyt, että Kärpät olisi voittanut jonkin yksittäisen pelin varmasti, mikäli kaikki pelaajat olisivat olleet terveinä.
Isoin syy oli umpisurkea pelitapa, mihin onneksi reagoitiin. Pienempänä syynä pidän tätä loukkaantumissumaa.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Olen perustelut Kärppien huonoa alkukautta suurella muutoksella sekä valtaisalla ja pitkäkestoisella loukkaantumissumalla. En ole väittänyt, että Kärpät olisi voittanut jonkin yksittäisen pelin varmasti, mikäli kaikki pelaajat olisivat olleet terveinä.

Tästä topikista keskustelua voidaan varmaan jatkaa nyt jossain toisessa ketjussa, mutta vastaan vielä sen verran, että en minäkään ole esittänyt mitään varmoja Tapparan voittoja, jos kaikki olisivat olleet terveenä. Olen vain esittänyt erittäin "ison" jossittelun siitä, että Tapparan iskukyky saattaisi olla ollut mm. tuossa Oulun pelissä hitusen kovempi, jos ei oltaisi ihan niin vajaalla kokoonpanolla oltu liikkeellä.

Oma toimintani ei mielestäni juurikaan poikkea sinun tavastasi toimia ja ajatella asioita, joten mietin sitä, että miten sinulla on varaa niin yltiöpäisesti tuomita minut, mutta ei omia? :D
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
.
Tästä topikista keskustelua voidaan varmaan jatkaa nyt jossain toisessa ketjussa, mutta vastaan vielä sen verran, että en minäkään ole esittänyt mitään varmoja Tapparan voittoja, jos kaikki olisivat olleet terveenä. Olen vain esittänyt erittäin "ison" jossittelun siitä, että Tapparan iskukyky saattaisi olla ollut mm. tuossa Oulun pelissä hitusen kovempi, jos ei oltaisi ihan niin vajaalla kokoonpanolla oltu liikkeellä.
Jos näin, niin eihän siinä sitten mitään. Muistelin sinun julistaneen varman voiton tuossa joukkueidemme kohtaamisessa jossain toisessa ulottuvuudessa. Se oli sitten joku muu, pahoittelut. Asia tuli vain mieleen tuosta sinun varmat mestaruusnappulat 2013 kirjoituksestasi.
Oma toimintani ei mielestäni juurikaan poikkea sinun tavastasi toimia ja ajatella asioita, joten mietin sitä, että miten sinulla on varaa niin yltiöpäisesti tuomita minut, mutta ei omia? :D
Olen hivenen ihmeissäni, ettet huomaa eroa kokonaisen syyskauden pohdiskelun ja yksittäisen ottelun jossittelun välillä. Jossitella aina voi, mutta yksittäisen ottelun tai vaikkapa yksittäisen finaalisarjan jälkijossittelussa olisi mielestäni syytä muistaa niin vastustajan kuin tuloksenkin kunnioittaminen. Vähättelyn vaara on ilmeinen.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Olen hivenen ihmeissäni, ettet huomaa eroa kokonaisen syyskauden pohdiskelun ja yksittäisen ottelun jossittelun välillä. Jossitella aina voi, mutta yksittäisen ottelun tai vaikkapa yksittäisen finaalisarjan jälkijossittelussa olisi mielestäni syytä muistaa niin vastustajan kuin tuloksenkin kunnioittaminen. Vähättelyn vaara on ilmeinen.

Viime kaudella sain 7. välierän jälkeen privaviestinä onnittelut muutamalta Kärppäkannattajalta, joiden kanssa väänsin täällä jatkoajassa koko sarjan ajan. Siinä oli hienoa urheilutunnelmaa; ihan niin kuin minäkin onnittelin Kärppiä kahtena kautena mestaruudesta aika kitkerien tappioiden jälkeen. En silti muista, että olisit viime kaudella onnitellut Tapparaa Kärppien tiputtamisesta tai muutenkaan puhunut koko loppukeväänä mitään täällä. Minä mm. tulkisin sinun hiljaisuutesi vähättelyksi.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Viime kaudella sain 7. välierän jälkeen privaviestinä onnittelut muutamalta Kärppäkannattajalta, joiden kanssa väänsin täällä jatkoajassa koko sarjan ajan. Siinä oli hienoa urheilutunnelmaa; ihan niin kuin minäkin onnittelin Kärppiä kahtena kautena mestaruudesta aika kitkerien tappioiden jälkeen. En silti muista, että olisit viime kaudella onnitellut Tapparaa Kärppien tiputtamisesta tai muutenkaan puhunut koko loppukeväänä mitään täällä. Minä mm. tulkisin sinun hiljaisuutesi vähättelyksi.
Kirjoitin lyhytsanaisen onnitteluviestin tapparalaisille. Tarkoitukseni ei ollut vähätellä. Miten hiljaisuuden ylipäätään voi tulkita vähättelyksi? Tappara oli suvereeni game sevenissä tuolloin.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kirjoitin lyhytsanaisen onnitteluviestin tapparalaisille. Tarkoitukseni ei ollut vähätellä. Miten hiljaisuuden ylipäätään voi tulkita vähättelyksi? Tappara oli suvereeni game sevenissä tuolloin.

No niin. Eiköhän tämä keskustelu nyt saavuttanut lakipisteensä. Jatketaan tahoillamme. :) Mennyt itseltä siis täysin ohi tuo, siitä anteeksi.
 
Näitähän näyttää tippuvan Kärpille koko ajan. Nyt on Lahessa katsomosta poistettu toistakymmentä kannattajaa. En ihan vieressä ollut mutta minulta ainakin on tälläinen mennyt ohi joten mitä siellä tällä kertaa on leikitty? Linkki vie etlarin nettiin.

Kärppä-fanit työllistivät poliisia Lahdessa
Tiedä sitten mitä siellä on tapahtunut, mutta Poromafia antoi twitteriin oman näkemyksensä:

PM07 Twitterissä: "15 jätkää ulos matsista ilman, että kukaan teki mitään. Lahti on loistava reissukohde! #kärpät"
 

Tj

Jäsen
Suosikkijoukkue
Melchester Rovers
Lahessa kun JYPin porukalla käytiin useinkin keväällä -12 niin siltä ajalta mulle tuli kyllä kuva että paikalliset järkkärit olivat asiantuntevampia, asiallisempia ja jämäkimpiä kuin millään muulla liigapaikkakunnalla. Todella hyvin hoitui hommat, ohjaus katsomoon, valvonta ja yhteistyö ja siltäkin puolelta tuli kehuja, että vaikka sarja oli tiukka ja tunteet kuumana, ei mitään häiriöitä ollut meidänkään puolelta. Omien kokemuksien perusteella en siis ihan osta tätä "15 jätkää ulos ilman että kukaan teki mitään" nimenomaan Lahdessa (jollei miehistö ole täysin vaihtunut tuon jälkeen).
 

Chambza

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Flyers
Lahdessa taisi käydä niin, että pari paikallisen nappulaliigan kunkkua tuli tönimään halliin tulevaa PM:n poppoota. Tähän vastauksena ketään ei lyöty, mutta joku nappula sai päällensä mukillisen vettä. Tähän järjestyksenvalvonnan reaktio oli heittää koko ko. vierasfaniporukka ulos.

Eli ei se nyt ihan putkeen mennyt järjestyksenvalvonnan taholta, mutta joskus näin voi käydä jos antaa itsensä provosoitua eikä huolehdi maineestaan. Vaikkapa pari viikkoa sitten Kuopiossa tapahtui useampiakin virheitä, ja kenties PM maksoi niistä nyt kovaa hintaa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tuossa, kun Tapparan maalia tutkittiin ja pohdittiin suunnilleen jatkoerän verran, niin Tapparafani urpoili kunnolla. Ilveksen mies aivan maltillisesti toivoi ei maalia ja kaveri tulee suorassa lähetyksessä ja vielä zoomattuna työntämään selästä.

Eikä mitenkään ystävällisessä hengessä vaan silmin nähden sekaisin. Eipä tuossa kummoista lopulta ollut, mutta ensinnäkin aivan vitusta ja huonostikin voi käydä, kun takaa tönitään.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Tuossa, kun Tapparan maalia tutkittiin ja pohdittiin suunnilleen jatkoerän verran, niin Tapparafani urpoili kunnolla. Ilveksen mies aivan maltillisesti toivoi ei maalia ja kaveri tulee suorassa lähetyksessä ja vielä zoomattuna työntämään selästä.

Eikä mitenkään ystävällisessä hengessä vaan silmin nähden sekaisin. Eipä tuossa kummoista lopulta ollut, mutta ensinnäkin aivan vitusta ja huonostikin voi käydä, kun takaa tönitään.

Siis sehän meni juuri toisinpäin, kuten Ruudusta tai liitteestä voi jokainen tsekata. Eli Ilves-fani(?) alkoi tönimään Tappara-kannattajaa, kun kehtasi näyttää "kiekko keskelle"-merkkiä.
 

Liitteet

  • idiootti_hakametsässä.jpg
    idiootti_hakametsässä.jpg
    187,2 KB · kertaa luettu: 1 321

Rademoottori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liigan tippumuspelit
^ Kyllä. Nyt oli sisäelinmies nähnyt tuon tönimistilanteen Hakametsän katsomossa ihan päinvastoin, kuin mitä oikeasti tapahtui.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
^ Kyllä. Nyt oli sisäelinmies nähnyt tuon tönimistilanteen Hakametsän katsomossa ihan päinvastoin, kuin mitä oikeasti tapahtui.

No helvetti, tutunnäköinen idiootti ja sama tilanne. Juuri tuo se oli.

Tämä taas todistaa miten heikkotasoisia silminnäkijähavainnot ovat rikostilanteissa mitkä tulevat yllättäen ja nopeasti.

En nähnyt tahallani väärin, mutta halusin vain niin paljon nähdä Tapparan häviävän. Ja juuri aikaisemmin oli näytetty lähikuvia juhlivista Ilvesfaneista, niin siksi päädyt haukkumaan väärää puuta.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös