Lukon fanitoiminta ja -matkat 2016–2017

  • 19 858
  • 100

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Vai että ihan hienostelijoita. Siellä on paljon porukkaa, joka on hienostellut katsomossa jo 60-luvulla, hätäisimmät jo 50-luvun puolella. Ja istuu siellä nytkin vaikka menee huonosti.
Siihen porukkaan sopii RB:n lause "ain gualemaha saakk". Ja muutama muukin RB:n käyttämä laulelma.

Edit. Ja vasta ihan viime vuosina on selvinnyt, että on koko ikänsä kannustanut väärin.

Joo, oli vähän huonosti laitettu tuo hienostelijat. Pointti piti olla se, että kun tuossa edellä tuota yhtä kannatuslaulua rienattiin ja toivottiin ytimekkäämpiä huutoja. Mun mielestä jos vaikka Kotona - Äijänsuolla ei ole tarpeeksi yksinkertainen, niin sitten pitää apinoida se Islannin kannattajien sotahuuto. Mitä en tietenkään toivo. Ei täällä kukaan kannata väärin, eikä käsittääkseni seisomakatsomon porukka ole juurikaan niin missään väittänyt. Kyllä se on lähes poikkeuksetta niin, että kritiikki oikeinkannattamisesta kulkee ainoastaan seisomakatsomon suuntaan.

Eikä noihin kannatuslauluihin kukaan tartu noin kirjaimellisesti, jos päässä ei ole jo valmiiksi jotain ajatusta, mihin suuntaan asiaansa haluaa viedä.

Pidän itseänikin jonkunnäköisenä kannattajana ja kolmatta vuosikymmentä mennään jo reippaasti sillä saralla. Tällä kaudella ei ole hirveästi kiinnostanut, vaikka se seisomakausarikin löytyy. En pidä itseäni sen huonompana kannattajana kuin vaikka vuosi sitten, kyllä siinä on joukkueellakin joku vastuu, että se kannatus realisoituu paikan päällä. Enkä pidä muitakaan, jotka ovat saman valinnan tehneet, olivat sitten mistä päin hallia tahansa. Enkä pidä niitäkään sen parempina kuin vaikka vuosi sitten, ketkä nyt ovat olleet paikalla. Meitä on niin monenlaisia ja jokainen reagoi omalla tavallaan. Ensi kaudella sitten taas.
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllä minustakin on kovin surullista, että Raumam Boja, jotka chanteissaan ja tifoissaan ovat julistaneet olevansa joukkueen tukena oli tilanne mikä hyvänsä, ovat ensimmäisiä jotka häipyvät katsomosta, kun joukkue sitä tukea kaipaisi. Jo tiistaisessa IFK-pelissä banderollit ja muu rekvisiitta oli viety pois eikä seisomakatsomossa ollut enää rumpuja, lippuja eikä joukkoa johtavaa capoa. Tänään viimeisetkin RB:n jäsenet olivat ilmeisesti saaneet viestin, että katsomoon ei enää pidä mennä, kun seisomakatsomon miehittivät lähinnä ilmaislipuilla tulleet koululaiset. Kyseessä on ilmeisesti kollektiivinen ja tietoinen päätös. Olisiko kohtuullista tulla ulos ja kertoa edes protestin syy? Me vanhat, väärin kannattavat kävyt kuitenkin istuttiin siellä taputtamassa, kun Lukko surkean ensimmäisen erän jälkeen heräsi taistelemaan voitosta.

"Ain gualemaha ast"... jos huutaa, niin huutoonsa pitäisi pystä vastaamaan. Hävetkää.
Suuresti arvostamani kirjoittaja 33* täräytti kyllä nyt sellaisen rimanalituksen näppäimistöltään että oksat pois. Hyi helvetti.

Aivan jumalattoman naurettavaa, että mutuillaan jostain "kollektiivisista protesteista" ja "katsomoon ei pidä mennä -viesteistä", vaikka todellisuudessa mitään tällaista ei ole ollut esillä missään vaiheessa. Ilmeisesti nyt kun koko seura on johtoa, valmentajia ja pelaajia myöten tullut haukuttua kattavasti koko kauden ajalta, niin seuraava looginen vaihe on purkaa sitä pahaa oloa toisiin kannattajiin.

Ja yllättäen sieltä taas painettiin se väärinkannatus-kortti marttyyrina esiin. En ole KOSKAAN kuullut yhdenkään RB:läisen puhuvan istumakatsomolaisista "väärinkannattajina". En koskaan. Päinvastoin, monta kertaa olen kuullut puhuttavan, ja puhunut itsekin siitä, kuinka Raumalla istumakatsomoissa aktivoidutaan selkeästi Liigan keskiarvoa paremmin. Ja vielä ilman läpsyttimiä. Legendaarinen Jokerit-puolivälieräsarja ehkä parhaana esimerkkinä.

On lukuisia vierasreissuja, on mm. se aamujää-tempaus, mutta silti RB näemmä luovutti ensimmäisenä. Siellä muuten moni RB:läinen tänäänkin (minä en) oli taputtamassa siinä missä te "vanhat kävytkin." Jos he ovat hylänneet joukkueen, lakanneet tukemasta, niin oletteko tekin? Edit: ja tästä huolimatta minäkään en ole Lukkoa hylännyt.

Ihan kuin ei tarpeeksi vituttaisi muutenkin tämä koko kauden kestänyt totaalinen mahalasku, niin sitten vielä joku käskee häpeämään, kun tällä 60 matsia kestäneellä Via Dolorosalla on ollut muutama hiljainen matsi. Häpeä itse.
 
Viimeksi muokattu:

Peery

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Missä se raja menee, että voi sanoa olevansa Lukon puolella ain kuolemaan saakka? Itse käyn puolet kotipeleistä istumakatsomosta katsomassa ja loput sitten tv:stä. Taputan aina välillä peleissä ja panosten noustessa voin jopa huutaa. Voin kuvitella olevani Lukon puolella aina kuolemaan asti. Olenko väärässä vai mikä se raja on, että voin näin sanoa?

Tulisiko nämä oikein kannattajat @Bakaun Imaami @rellu @senilix @Trekolmestar kertomaan?
 

carr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Peter Forsberg
En ole ajatellut vaihtaa kannattamaani joukkuetta eli...
 

Trekolmestar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Suuresti arvostamani kirjoittaja 33* täräytti kyllä nyt sellaisen rimanalituksen näppäimistöltään että oksat pois. Hyi helvetti.

Aivan jumalattoman naurettavaa, että mutuillaan jostain "kollektiivisista protesteista" ja "katsomoon ei pidä mennä -viesteistä", vaikka todellisuudessa mitään tällaista ei ole ollut esillä missään vaiheessa. Ilmeisesti nyt kun koko seura on johtoa, valmentajia ja pelaajia myöten tullut haukuttua kattavasti koko kauden ajalta, niin seuraava looginen vaihe on purkaa sitä pahaa oloa toisiin kannattajiin.
Täytynee joku sana vielä laittaa, jos kerran eilisiltainen kirjoitukseni oli rimanalitus, jonka tasoa pitää luonnehtia oikein voimasanan kera.

Kirjoitin asiasta juuri niin kuin se minulle näyttäytyi. Minusta se, että seisomakatsomosta oli korjattu pois kaikki rekvisiitta (banderollit ym.) jo ennen tiistain peliä kertoo siitä, että jonkinlainen yhteinen päätös poisjäämisestä oli tehty. Miksi muuten niitä olisi haettu pois? Joku/jotkut olivat sitä mieltä, että kannatukset on tältä kaudelta kannatettu. Hämmentävän yksimielistä joukkoa, jos mitään viestintää poisjäämisestä ole käyty, ja silti lähes kaikki samanaikaisesti omissa päissään tekevät päätöksen jäädä kotiin.

IOn lukuisia vierasreissuja, on mm. se aamujää-tempaus, mutta silti RB näemmä luovutti ensimmäisenä. Siellä muuten moni RB:läinen tänäänkin (minä en) oli taputtamassa siinä missä te "vanhat kävytkin." Jos he ovat hylänneet joukkueen, lakanneet tukemasta, niin oletteko tekin? Edit: ja tästä huolimatta minäkään en ole Lukkoa hylännyt.
Aamujää-tempaus ja monet muut RB:n toteuttamat jutut ovat olleet erinomaisen hienoja näytteitä siitä, millaista oikea kannattajuus on ja mitä se tarkoittaa, että joukkueen takana seistään silloinkin, kun on vaikeaa ja menestystä ei tule. Nimenomaan tässä tilanteessa vaikuttaakin kovin oudolta, että nyt kauden päättymisen kynnyksellä se tuki vedettiin pois. Väsymystä ja vitutusta oli varmasti kuten jokaisella Lukko-henkisellä kaiken rämpimisen jälkeen, mutta eikö paria matsia vielä olisi jaksanut vaikka hampaat irvessä, kun kerran joukkueen tukena on luvattu olla kaikissa tilanteissa?

Ihan kuin ei tarpeeksi vituttaisi muutenkin tämä koko kauden kestänyt totaalinen mahalasku, niin sitten vielä joku käskee häpeämään, kun tällä 60 matsia kestäneellä Via Dolorosalla on ollut muutama hiljainen matsi. Häpeä itse.
Häpeänkin. Sitä, että tulin kommentoineeksi asiaa, johon ei olisi pitänyt puuttua ensinkään. Pelkäsin sohaisevani ampiaispesää kuten sitten kävikin. Vilpitön aikomukseni oli kuitenkin vain hämmästellä RB:n häviämistä katsomosta käytännössä kokonaan. Tappio ja viimeisenkin playoff-oljenkorren katkeaminen harmitti vietävästi ja siksi käytin sanoja/sanamuotoja, joita ei olisi pitänyt käyttää. Se ei toki poista sitä tosiasiaa, että edelleen ihmettelen, miksi joukkue ei enää ansainnut sitä tukea, kun vielä oltaisiin voitu taistella siitä kymppisijasta (olkoonkin, että sauma sinne oli ohuttakin ohuempi). No nyt sillä asialla ei tarvitse enää spekuloida. Kausi on ohi ja itsekin aion maanantai-illaksi keksiä muuta tekemistä enkä mene enää Äijänsuolle. Joukkue pelaa pelit pois ja kesälomaa alkaa niin pelaajilla kuin meilläkin. Niinpä jätän tämän aiheen osaltani tähän ja toivotan hyvää kesään sotakirveiden hautaamisen merkeissä (jos niitä nyt oli esille kaivettukaan). Ensi kaudella sitten taas uusin voimin.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Nämä mainitsemasi välineet korjataan jokaisen pelin jälkeen pois säilytyslaatikkoon. Jos rumpali, joku capoista tai avaimia hallussapitävät henkilöt eivät tule paikalle tai muuten kaiva rekvisiittaa esiin, niin ne ovat edelleen siellä laatikossa.
 

Bakaun Imaami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, NY Rangers
Missä se raja menee, että voi sanoa olevansa Lukon puolella ain kuolemaan saakka? Itse käyn puolet kotipeleistä istumakatsomosta katsomassa ja loput sitten tv:stä. Taputan aina välillä peleissä ja panosten noustessa voin jopa huutaa. Voin kuvitella olevani Lukon puolella aina kuolemaan asti. Olenko väärässä vai mikä se raja on, että voin näin sanoa?

Tulisiko nämä oikein kannattajat @Bakaun Imaami @rellu @senilix @Trekolmestar kertomaan?

Oikein kannattaja? Onko väärin kannattajia olemassa? Ja mä kannatan seuraa juuri kuten sinäkin. Tosin käyn katsomassa paikan päällä noin 20-25 peliä. Loput olen töissä tai on muuta menoa.
Taputan maaleille ja jos oikein innostuu, niin saatan jopa huutaa. Yleensä tuomareille mutta kuitenkin.

En mä näe itseäni yhtään oikeammaksi kannattajaksi kuin ketään muutakaan. Sen verran kauan on tullut tässä noin 37 vuoden aikana vietettyä aikaa Äijänsuolla, että kyllä kai sitä saa edes mielipiteensä sanoa.

RB on tehnyt helvetisti hienoa työtä kannattamisen eteen. Mutta minua ne ei kyllä laulamaan saa tuolla katsomossa. He saavat laulaa, jotka tykkää. Mä olen toivonut enempi niitä yksinkertaisia Lukko tap tap- juttuja mukaan, koska niihin taputuksiin ainakin yhtyy helpommin koko katsomo kuin lauluihin.

Ja varsinkin nuo yhdessä me.. vierelläsi aina... jne. jutut voi ensi kaudella jättää ohjelmistosta ihan suosiolla. Ei toimi enää tämän kauden jälkeen.

Mutta hyvää kesää kaikille. Maanantaina vielä Äijänsuolle ja sitten saa keskittyä muihin asioihin.
 

senilix

Jäsen
Tulisiko nämä oikein kannattajat @Bakaun Imaami @rellu @senilix @Trekolmestar kertomaan?
En minä ole koskaan väittänyt olevani mikään oikein kannattaja. Kolme-neljä vuotta sitten eräänlaiset "oikein kannattajat" lyttäsivät koko pääkatsomon yleensä ja erityisesti vanhemmat pääkatsomolaiset väärästä kannatuksesta ja hiljaiselosta. Tuo oikea ja väärä kannatus on siitä jäänyt elämään omaa elämäänsä.

Anteeksi kovasti, että muistan/muistelen vanhoja, jopa yli viikon takaisia asioita, mutta tiedättehän te, mitä ikä tekee lähimuistille.

PS. En ryhdy hakemaan esimerkkejä vanhoista viesteistä. Jokainen voi ihan itse hakea mieleisensä esimerkin.
 

Trekolmestar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Nämä mainitsemasi välineet korjataan jokaisen pelin jälkeen pois säilytyslaatikkoon. Jos rumpali, joku capoista tai avaimia hallussapitävät henkilöt eivät tule paikalle tai muuten kaiva rekvisiittaa esiin, niin ne ovat edelleen siellä laatikossa.
Asia selvä. Olen elänyt käsityksessä (väärässä), että ovat paikallaan koko kauden ajan. Kun asia nyt on toisin kuin olen luullut, mittavat poisjäämiset eivät enää välttämättä vaikuta kovinkaan järjestetyltä jutulta. Silti olisi ollut hienoa, jos kaikki voimat olisi vielä jaksettu koota viimeiseen koitokseen. No, nyt sitä on turha enää märehtiä, kun Jukurit sammutti sen viimeisenkin heikkona hehkuneen toivonkipinän. Onneksi aina tulee uusi kausi.
Kiitos ja näkemiin.
 

rellu

Jäsen
Suosikkijoukkue
sm-sarja/SM-liiga/Liiga 1957 -
Jaahas minultakin pyydettiin. Eiköhän tuossa jo nuo kolme muutakin maininneet oleellisen. Uteliaisuuttani luin vielä RB:n arvot ja vertasin niitä eräisiin tapahtumiin. Mielenkiintoista. Toivotin jo kerran hyvää kesää ja teen sen nyt uudelleen korostaen että toivon RB:ltäkin mahtavien arvojensa mukaista toimintaa. Ja myös sietämistä kriittisille ehdotuksille.
 

Peery

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ja varsinkin nuo yhdessä me.. vierelläsi aina... jne. jutut voi ensi kaudella jättää ohjelmistosta ihan suosiolla. Ei toimi enää tämän kauden jälkeen.
Jankutetaan vielä.
Eli sun mielestä kun joukkue on lähes koko kauden puhallellut muniin ja RB ei ole joka pelissä huutanut niin ei saa enää vierelläsi lauluja laulaa?
Itsekään en edelleenkään laula peleissä mutta voisin kyllä sanoa seisovani Lukon vierellä ja tukena vaikka joka pelissä en läheskään käykään. Tämä ei sinun mielestäsi ole mahdollista?
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Jaahas minultakin pyydettiin. Eiköhän tuossa jo nuo kolme muutakin maininneet oleellisen. Uteliaisuuttani luin vielä RB:n arvot ja vertasin niitä eräisiin tapahtumiin. Mielenkiintoista. Toivotin jo kerran hyvää kesää ja teen sen nyt uudelleen korostaen että toivon RB:ltäkin mahtavien arvojensa mukaista toimintaa. Ja myös sietämistä kriittisille ehdotuksille.

Vastaa nyt: missä RB on halveerannut istumakatsomossa olevia?
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Sen verran on pakko osallistua, etten ole törmännyt mihinkään kehotuksiin jäädä pois katsomosta. Eli aika lailla satavarmasti voin sanoa, ettei kyseessä ole mikään suunniteltu juttu.

Eiköhän asia mene niin kuin kaikilla muillakin. En muista ennen nähneeni Äijänsuolla niin paljon ja niin usein tyhjiä kausikorttipaikkoja kuin tällä kaudella.
 

#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eiköhän asia mene niin kuin kaikilla muillakin. En muista ennen nähneeni Äijänsuolla niin paljon ja niin usein tyhjiä kausikorttipaikkoja kuin tällä kaudella.
Näinhän se on. Meidän firmankin katsomopaikkojen täyttöaste oli eilen puhdas nolla ja jos vertaa viime kausien vastaavaan aikaan, niin se oli silloin sata.
 

Zalmonella

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman lukko
Jep. Toivottavasti noita lauluja ei enää kuulla koskaan. "Divari tai eurooppa, vierelläsi aina seisotaan..."

Ei vittu mitä paskaa. Samaa sarjaa tämän kauden pelin kanssa.

Eikä siinä mitään. Jokainen kannattaa kuten haluaa mutta noiden chanttien sanoituksia kannattaa miettiä jatkossa tarkemmin. Noilta on pudonnut pohja pois.

Kyllä minustakin on kovin surullista, että Raumam Boja, jotka chanteissaan ja tifoissaan ovat julistaneet olevansa joukkueen tukena oli tilanne mikä hyvänsä, ovat ensimmäisiä jotka häipyvät katsomosta, kun joukkue sitä tukea kaipaisi. Jo tiistaisessa IFK-pelissä banderollit ja muu rekvisiitta oli viety pois eikä seisomakatsomossa ollut enää rumpuja, lippuja eikä joukkoa johtavaa capoa. Tänään viimeisetkin RB:n jäsenet olivat ilmeisesti saaneet viestin, että katsomoon ei enää pidä mennä, kun seisomakatsomon miehittivät lähinnä ilmaislipuilla tulleet koululaiset. Kyseessä on ilmeisesti kollektiivinen ja tietoinen päätös. Olisiko kohtuullista tulla ulos ja kertoa edes protestin syy? Me vanhat, väärin kannattavat kävyt kuitenkin istuttiin siellä taputtamassa, kun Lukko surkean ensimmäisen erän jälkeen heräsi taistelemaan voitosta.

"Ain gualemaha ast"... jos huutaa, niin huutoonsa pitäisi pystä vastaamaan. Hävetkää.

RB ei kuitenkaan ole sen enempää kasa kannattajia kuin kukaan mukaan. He vain osoittavat, että he kannattavat mitä juurikaan kukaan muu ei tee. Taannoinhan itse ilmoittivat etteivät ole naimissa chanttien kanssa eikä ketään voi pakottaa paikalle koska kyseessä ei ole mikään armeija. Vai meinaatko, etät jos olet kerran käynyt laulamassa kannatuslauluja niin inun on pakko tulla tekemään se uudestaan ja uudestaan vain koska olet näin laulanut joskus?!

Muutenkin heittelet nyt asioita omasta päästäsi koska mitään eivät ole ilmoittaneet, että jäisivät tahallaan pois katsomosta. Kyllä seuralla on kuitenkin päävastuu osoittaa, että siellä ammattitaitoiset ihmiset tekevät tahoillaan ammattitaitoista toimintaa. Nyt niin ei ole ollut ja mieltä saa osoittaa vaikka sitten olemalla hiljaa. Miksi siis maksat tuon paskan katsomisesta yli-kalliin hinnan vain koska olet muka-"luvannut" kannattaa sitä joskus jossain chäntissä? Onpas lapsellista ja itse keksittyä sontaa jossa ei ole mitään järkeä eikä totuutta. Jos et kerran itse kannata niin älä arvostele toisten toimintaa jotka kuitenkin tekevät isoa duunia sen eteen, että olisi jotain toimintaa. Ihan samanlaisesti hekin nyt seisovat joukkueen takana kuin muutkin eli olemalla hiljaa.

Valoja päälle, perkele!
 
Viimeksi muokattu:

senilix

Jäsen
Meidän kunnianhimoisimpia tavoitteitamme on juurruttaa Raumalle kannattajakulttuuria, joka on riippumaton tulostaululla seisovista numeroista tai sarjataulukon tilanteesta. Me olemme myöntäneet itsellemme sen tosiasian, että tulemme joka tapauksessa seuraavaankin matsiin, kävi illan pelissä kuinka tahansa. Kannatuskulttuurin kehittämiseksi jokaisen joukkuetta tukevan tulisi ymmärtää kannattamisen syvin olemus: Emme kannata voittajaa vaan omaa paikallista seuraamme.
 

mize

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Meidän kunnianhimoisimpia tavoitteitamme on juurruttaa Raumalle kannattajakulttuuria, joka on riippumaton tulostaululla seisovista numeroista tai sarjataulukon tilanteesta. Me olemme myöntäneet itsellemme sen tosiasian, että tulemme joka tapauksessa seuraavaankin matsiin, kävi illan pelissä kuinka tahansa. Kannatuskulttuurin kehittämiseksi jokaisen joukkuetta tukevan tulisi ymmärtää kannattamisen syvin olemus: Emme kannata voittajaa vaan omaa paikallista seuraamme.

Kaiken tuon voi lukea RB:n sivuilta, mutta tuo ei vastaa sinulle täällä asetettuun kysymykseen. Missä RB on moittinut/halveksinut muita kannattajia?
senilix
 

senilix

Jäsen
Kaiken tuon voi lukea RB:n sivuilta, mutta tuo ei vastaa sinulle täällä asetettuun kysymykseen. Missä RB on moittinut/halveksinut muita kannattajia?
senilix
"Kolme-neljä vuotta sitten eräänlaiset "oikein kannattajat" lyttäsivät koko pääkatsomon yleensä ja erityisesti vanhemmat pääkatsomolaiset väärästä kannatuksesta ja hiljaiselosta. Tuo oikea ja väärä kannatus on siitä jäänyt elämään omaa elämäänsä."
Tuollaisia kirjoitin eilen. En siinä enkä missään muuallakaan ole väittänyt, että silloiset kirjoittelijat olivat RB:n ihmisiä. Seisomakatsomolaisia kuitenkin.

Totta, tuo on RB:n sivuilta kohdasta Arvot/kulttuuri.
Tuntuu vain siltä, että tuo on joiltakin tänne kirjoittavilta unohtunut teksteistä päätellen.
 

luimuri

Jäsen
Jep. Toivottavasti noita lauluja ei enää kuulla koskaan. "Divari tai eurooppa, vierelläsi aina seisotaan..."

Ei vittu mitä paskaa. Samaa sarjaa tämän kauden pelin kanssa.

Eikä siinä mitään. Jokainen kannattaa kuten haluaa mutta noiden chanttien sanoituksia kannattaa miettiä jatkossa tarkemmin. Noilta on pudonnut pohja pois.

Oma järjenkäyttö on myös sallittua. On jopa huvittavaa, että varsinkin sinä, ja myös monet muut ovat todenneet kauden aikana Lukon joukkueen olevan ryhmä lampaita, joita ei edes pelaaminen kiinnosta(josta olen osittain samaa mieltä), ja silti täällä monet on sitä mieltä että joukkuetta tulisi kannattaa pelistä toiseen. Kyllä se on niin, että joukkueen tulee sytyttää yleisö, eikä toisinpäin. Vaikka lauluissa sanottaisiin mitä. Se nyt ei vaan riitä, että joukkue alkaa taistelemaan vasta 15 kierrosta ennen kauden loppua.
Itse olen ainakin sitä mieltä, että jokaisella katsojalla on oikeus tämän kauden perseilyn aikana osoittaa mieltää, oli tapa sitten minkä oikeaksi kukin näkee. Oli kyseessä sitten istumakatsomon hiljaisempi kannattaja tai seisomakatsomon kovaääninen kannattaja.
Hauskaa on myös se, että noita seisomakatsomon lauluja luetaan kuin piru raamattua. Vai pitääkö esimerkiksi kaikkien "gualemaha saak..." -chanttaajien vetää sit vielä vanhuusvuosillekin ihan vaan koska on elossa?
Mielestäni tärkeää ihan yleisesti ottaen kannatuskulttuurin jatkumiseen/kehittymiseen olisi se, että RB(+muu kannatusporukka) saisi lisättyä nuorten(uusien) kannattajien määrää. Kuitenkin porukka siellä alkaa olemaan sen verran vanhempia aloitusvuosiin verrattuna, että elämässä alkaa olemaan varmasti jo muutakin tärkeää kuin jääkiekko, esim. perhe, työ, mikä varmasti vähentää peleissä käymistä.
 

Zalmonella

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman lukko
Meidän kunnianhimoisimpia tavoitteitamme on juurruttaa Raumalle kannattajakulttuuria, joka on riippumaton tulostaululla seisovista numeroista tai sarjataulukon tilanteesta. Me olemme myöntäneet itsellemme sen tosiasian, että tulemme joka tapauksessa seuraavaankin matsiin, kävi illan pelissä kuinka tahansa. Kannatuskulttuurin kehittämiseksi jokaisen joukkuetta tukevan tulisi ymmärtää kannattamisen syvin olemus: Emme kannata voittajaa vaan omaa paikallista seuraamme.

Mutta kannattava porukka koostuu yksittäisistä ihmisistä jotka eivät ole myyneet sieluaan järjestölle joka kannattaa joukkuetta. Näin ollen, jokaisella on yksilönvapaus olla tulematta peliin tai olla hiljaa. Tällä logiikallasi siis noista henkilöistä jotka ovat kannattaneet RB:n mukana äänekkäästi, ei muka koskaan voisi mennä vaikka istumaan kun kerran menivät huutamaan niin pakko sitä on aina tehdä.

Eikä kyse ole siitä, että kannattaa joukkuetta joka häviää vaan pikemminkin siitä, että on hankalaa kannattaa joukkutta joka ei ole lähes koko kautena esittänyt minkäänlaisia jääkiekon merkkejä. Eli siis jos joukkue on lopettanut jo hyvissä ajoin niin miksi yksittäisen kannattajan pitäisi kannustaa intohimoisesti illasta toiseen tälläistä joukkuetta? Voit ihan itse mennä huutamaan jos intressiä löytyy eikä arvostella muiden turhautumista.

Eli siis painotan taas samaa mitä jo aiemmin kirjoitin ja mitä itsekkin ilmoittivat: Kyseessä ei ole mikään armeija joten ihmisiä ei voi pakottaa peliin ja siellä huutamaan ja laulamaan.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Täsmälleen tätä samaa keskustelua on muuten käyty, samoilla argumenteilla, ainakin Vaasassa, Lappeenrannassa ja Kouvolassa tällä kaudella.

Normaali reaktio.
 

Trekolmestar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Valoja päälle, perkele!

Arvoisa Zalmonella. Kun kerran tekstiäni lainasit, niin katson asiakseni hieman selvittää näkemyksiäni. Katsotaan saanko ne toivomasi valot päälle.

Eihän kukaan ole ketään yksittäistä Raumam Boikaa kritisoinut. Jokaisella on yksilönä vapaus päättää tuleeko peliin vai jääkö kotiin. Ihan samoin kuin voi valita, missä peliä seuraa ja millä tavalla osallistuu kannattamiseen, jos osallistuu. Jos alkaa useammin jäädä kotiin, niin sitten tietysti on puntaroitava, onko yhteisö enää itselle oikea paikka. Boikatte tapaiset yhteisöt kuitenkin elävät aina koko ajan. Porukkaa lähtee eri syistä ja uusia tulee mukaan toimintaan.

Yksilöiden käyttäytymistä enemmän ainakin minua kummastuttaa, että Raumam Boja yhteisönä näytti heittäneen kirveen kaivoon ensimmäisten joukossa. Minusta luovuttamisesta voi huoletta puhua, kun seisomakatsomo tyhjeni lähes täysin jo HIFK-peliin. Ottelua Jukureita vastaan siellä peliä seurasi enää arviolta (kuvasta laskin) rapeat 50 katsojaa, joiden joukossa ei siis (kuten aiemmin on todettu) ollut yhtään RB:n capoa, minkä vuoksi banderollit ja muu rekvisiittakin puuttuivat.

Rauman Bojat on julkaissut nettisivullaan arvonsa ja tavoitteensa, joita senilix jo tuolla edellä lainasi. Niiden mukaan kannattajakulttuuriin eivät vaikuta tulostaululla olevat numerot eikä sarjataulukon tilanne. Arvoihin kuuluu, että seuraavaan peliin tullaan kannattamaan Lukkoa joka tapauksessa oli edellisessä pelissä käynyt miten tahansa. Nyt se edellinen (vs. HIFK) sattui vielä päättymään voittoon, jonka ansiosta joukkueella säilyi mahdollisuus jatkopeleihin olkoonkin, että se mahdollisuus oli lähinnä teoreettinen. Silti katsomo tyhjeni entisestään.

Yhteisön pitäisi kaiketi seistä näiden arvojensa ja tavoitteidensa takana tai sen olemassaolon mielekkyys kyseenalaistuu. Vastuuta kantavat nokkamiehet eli tässä tapauksessa ymmärtääkseni ry:n hallitus ja katsomotoimintaa johtavat capot. Jos porukasta noin 90 % jää kotiin mukaan lukien kaikki capot ja rumpali, on minusta ihan aiheellista kysyä, ovatko lupaukset joukkueen tukemisesta vaikeinakin aikoina pelkkää onttoa sanahelinää, joka ei oikeasti tarkoita mitään. Siinä tilanteessa voisi olla pikapalaverin paikka. Pitääkö arvot kirjoittaa uusiksi, jos iso osa yhteisöstä ei niitä enää pysty allekirjoittamaan?

Se, että into laskee vihkoon menneen kauden aikana, on luonnollista ja ymmärrettävää, että osa porukasta jää turhautuneena kotiin. Siinä tilanteessa luulisi, että yhteisön ydin piiskaisi jäljellä olevat entistä kovempaan vauhtiin samoin kuin kapteeni pukukopissa muistuttaa joukkueelle tiukassa paikassa, että periksi ei anneta ennen kuin summeri soi. Nyt ulkopuoliselle homma näyttäytyi jopa sellaisena, että ydinporukka oli se, joka löi hanskat tiskiin ensimmäisenä. Ulkopuolisena en tapahtumien kulkua toki voi tietää. Kerron vain siitä, millaisen vaikutelman olen saanut.

En ollenkaan kiistä Raumam Boikatte ansioita. Halli on ollut heidän ansiostaan huomattavasti viihtyisämpi ja joukkue on epäilemättä hyötynyt ”kuudennesta kenttäpelaajastaan”. Se, että olen esittänyt kritiikkiä lähtee pääsääntöisesti huolesta, että Lukko menettää tämän etunsa. Seisomakatsomo ei ole minun paikkani enkä jaksa hyppiä ja laulaa siellä enää, josko olisin jaksanut nuorempanakaan. Seuraan peliä paikaltani A-katsomossa, taputan, joskus huudankin jotain ja juhlin maaleja. Se on minun tapani kannattaa enkä ole ainoa lajissani. Silti Zalmonella taisi kyseenalaistaa, olenko kannattaja ensinkään. Toisaalla epäiltiin peräti, että ainoa tarkoitukseni provosointi ja tarkoitushakuinen vastakkainasettelun luominen. Minut tuntevat tietänevät, että tuota en varmasti hakenut, vaikka myönnän kernaasti, että jotkut torstai-iltana tekemäni sanavalinnat olivat harmistuksesta johtuen harkitsemattomia ja kärkeviä.

Ei minulla muuta. Toivon tämän selvittäneen ajatuksiani Zalmonellallekin, joka niitä peräsi ja miksei vähän muillekin.

 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Pikakokousta sunnuntaille. Arvot kirjataan uusiksi ja kollektiivista häpeää, niin eiköhän katsomot pullistele maanantaina.

Se on kovin helppo vaatia ulkopuolelta siltä ytimeltä, joka eniten aikaansa ja energiaansa tähän hommaan käyttää, että piiskatkaa nyt vaan pelistä ja vuodesta toiseen.

Kuten tänne fiksusti kirjoitettiin, niin uusia tekijöitä tarvitaan. Hienoa, että uutta nuorta sukupolvea capoihinkin tullut mukaan, mutta aina hekään eivät paikalle pääse. Ja kaikilla liigaseuroilla ja kannattajaryhmillä on parempia ja huonompia kausia. Se kuuluu tähän.

Raumalla vaan totuttiin useampana vuotena siihen, että jokaisessa pelissä oli hyvää tukea, kunnes sitten parina viimeisimpänä kautena vaihtelua on tullut enemmän. Enemmän hiljaisempia pelejä, nyt enemmän jopa täysin hiljaisia pelejä. Tottakai se herättää kysymyksiä.

Jos jostain voi kritisoida, niin Raumalla toiminta on liian capokeskeistä. Jos kukaan ei ole aloittamassa / johtamassa katsomotomintaa niin koko halli on kädet taskussa ja suut supussa yksittäisiä huutelusta lukuunottamatta. Muutamalle ihmiselle taas tämä voi olla aika raskas taakka kantaa 30-40 peliä kaudessa.

Silloinhan olisi hyvä, että kaikki ottaisi osaa kannustamiseen, vaikka lyömällä käsiään yhteen? Eipä toteudu. Se on jokaisen hallilla olevan vastuulla, mutta ei kenenkään velvoite. Velvoite on maksaa itsensä sisään tai jonkun muun maksamana.

Sen sijaan, että käsketään häpeämään ja vittuillaan arvoista, niin ehkä kannattaisi miettiä ettei mikään vapaaehtoistyö ole itsestäänselvyys. Palkkatyöstä voi vaatia vastinetta, tätäkin voi kritisoida vapaasti, mutta tuskin on yhtään aktiivia joka ei tietäisi ettei toiminta ole ollut hyvällä tasolla kuin yksittäisissä otteluissa. Yksikään aktiivi ei myöskään minkään velvollisuuden tunteesta katsomossa toimi.

Kaikki lähtee tunteesta. Hyvästä fiiliksestä. Viihdyttävästä pelitavasta, odottamattomasta menestyksestä, yhteisön sisäisistä asioista, seuran kädenojennuksista, vastakkainasettelusta toisen kannattajaryhmän kanssa tai jostain muusta.

Hankalaa se silti on tällä pelimäärällä innostaa ihmisiä, saatikaan jos peleissä on merkityksettömyyden tunnetta.

Eiköhän tämä koko asia ole saanut jo liian isot mittasuhteet. Ainoa mikä silti jaksaa ihmetyttää ovat nuo marttyyrikortilla heitetyt väitteet jostain istumakatsomolaisten halventamisesta.

Tarjoan oluen sille kuka tällaisen RB:n julkaisuista löytää. Ja tarjous on voimassa.

Todennäköisesti kyse on vaan siitä, ettei seura ole kyennyt luomaan ilmapiiriä yhteisöön, jossa jokainen kokee olevansa arvokas. Sitten jos yksi osa yhteisöstä nousee esiin, niin sillehän on helppo purkaa kiukkua.

Tämä tästä. Onneksi a-nuoret saattavat tarjota vielä paljon ilonhetkiä kevään aikana.
 
Viimeksi muokattu:

Samppub

Jäsen
Pikakokousta sunnuntaille. Arvot kirjataan uusiksi ja kollektiivista häpeää, niin eiköhän katsomot pullistele maanantaina.

Se on kovin helppo vaatia ulkopuolelta siltä ytimeltä, joka eniten aikaansa ja energiaansa tähän hommaan käyttää, että piiskatkaa nyt vaan pelistä ja vuodesta toiseen.

Kuten tänne fiksusti kirjoitettiin, niin uusia tekijöitä tarvitaan. Hienoa, että uutta nuorta sukupolvea capoihinkin tullut mukaan, mutta aina hekään eivät paikalle pääse. Ja kaikilla liigaseuroilla ja kannattajaryhmillä on parempia ja huonompia kausia. Se kuuluu tähän.

Raumalla vaan totuttiin useampana vuotena siihen, että jokaisessa pelissä oli hyvää tukea, kunnes sitten parina viimeisimpänä kautena vaihtelua on tullut enemmän. Enemmän hiljaisempia pelejä, nyt enemmän jopa täysin hiljaisia pelejä. Tottakai se herättää kysymyksiä.

Jos jostain voi kritisoida, niin Raumalla toiminta on liian capokeskeistä. Jos kukaan ei ole aloittamassa / johtamassa katsomotomintaa niin koko halli on kädet taskussa ja suut supussa yksittäisiä huutelusta lukuunottamatta. Muutamalle ihmiselle taas tämä voi olla aika raskas taakka kantaa 30-40 peliä kaudessa.

Silloinhan olisi hyvä, että kaikki ottaisi osaa kannustamiseen, vaikka lyömällä käsiään yhteen? Eipä toteudu. Se on jokaisen hallilla olevan vastuulla, mutta ei kenenkään velvoite. Velvoite on maksaa itsensä sisään tai jonkun muun maksamana.

Sen sijaan, että käsketään häpeämään ja vittuillaan arvoista, niin ehkä kannattaisi miettiä ettei mikään vapaaehtoistyö ole itsestäänselvyys. Palkkatyöstä voi vaatia vastinetta, tätäkin voi kritisoida vapaasti, mutta tuskin on yhtään aktiivia joka ei tietäisi ettei toiminta ole ollut hyvällä tasolla kuin yksittäisissä otteluissa. Yksikään aktiivi ei myöskään minkään velvollisuuden tunteesta katsomossa toimi.

Kaikki lähtee tunteesta. Hyvästä fiiliksestä. Viihdyttävästä pelitavasta, odottamattomasta menestyksestä, yhteisön sisäisistä asioista, seuran kädenojennuksista, vastakkainasettelusta toisen kannattajaryhmän kanssa tai jostain muusta.

Hankalaa se silti on tällä pelimäärällä innostaa ihmisiä, saatikaan jos peleissä on merkityksettömyyden tunnetta.

Eiköhän tämä koko asia ole saanut jo liian isot mittasuhteet. Ainoa mikä silti jaksaa ihmetyttää ovat nuo marttyyrikortilla heitetyt väitteet jostain istumakatsomolaisten halventamisesta.

Tarjoan oluen sille kuka tällaisen RB:n julkaisuista löytää. Ja tarjous on voimassa.

Todennäköisesti kyse on vaan siitä, ettei seura ole kyennyt luomaan ilmapiiriä yhteisöön, jossa jokainen kokee olevansa arvokas. Sitten jos yksi osa yhteisöstä nousee esiin, niin sillehän on helppo purkaa kiukkua.

Tämä tästä. Onneksi a-nuoret saattavat tarjota vielä paljon ilonhetkiä kevään aikana.
Nyt jokainen lukee tämän tekstin!! Voiko asioita artikuloida enää tämän paremmin,no ei voi.

Sitä joka yrittää on helppo kritisoida, mutta minä pidän peukkuja RB:n aloittamalle katsomotoiminnalle.
Ja niille nimimerkeille jotka vastaan laittavat niin toivottavasti tässäkin asiassa paska saa palkkansa!

Voi olla että taas pelikieltoa rapsahtaa artiklan neljä johdosta, mutta niin käyköön jos sikseen katsovat.
 

Okkul

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko ja maajoukkueet
Iso peukku myös täältä RB porukalle kannatus kultuurin tuomisesta Raumalle. Olette tuoneet tunnelman ja metelin halliin jo useita vuosia kiitos siitä!

On täysin ymmärrettävää että innostus ei ole samalainen joka kausi tai peli. Joukkueella on siihen suuri vaikutus.

Kommentit väärin kannatettu tai vääristä laulun sanoista kannattaa jättää omaan arvoonsa. Kaikki on pettyneitä ja turhautuneita tähän kauteen se ilmenee monella tavalla.

Tsemppiä ensikauteen. Uudella innolla kauteen sekä kannattajat että joukkue.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös