Helsinki

  • 565 645
  • 3 505
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
@Sanainen arkku Ei mun ainakaan ole Helsingissä tarvinnut miettiä asuinpaikkaa työpaikan mukaan tai toisinpäin. Matka-ajat ovat kuitenkin hyvin inhimillisiä julkisilla melkein mistä vain melkein minne vain. Tälläkin hetkellä olen siitä onnellisessa asemassa, että työmatkani kestää dösä+metro yhdistelmällä alle puoli tuntia ovelta ovelle. Lähes täsmälleen sama aika minulla menee pyörällä, jota käytän keväästä syksyyn.

Siitä olen toki samaa mieltä, että asuminen on täällä liian kallista ja oma palkkani liian pieni. On jo enemmän sääntö kuin poikkeus, että oman alani työntekijät hakevat sivutuloja keikkailemalla vakkariduuninsa vapaapäivät. Sitä en pidä oikein hyvänä mallina. Kyllä yhdellä vakituisilla työllä pitäisi itsensä pystyä elättämään.

Itsehän keikkailen sivuduunia vaikka asun Lahdessa. Koska mä voin. Ja just nyt vähän pakosta, kun vaimolla täytyy olla kämppä stadissa.
Toki se "duuni" on harrastus ja intohimo, mutta silti. Mielestäni töihin käytetty aika menee aniharvoin hukkaan. Työmatkaan käytetty sen sijaan periaatteessa aina.

Pitäisiköhän alkaa maanviljelijäksi :)
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
@Sanainen arkku

Jes, nyt hoksasin paremmin mitä hait takaa. Ja noinhan se todennäköisesti hyvin pitkälti menee. Toisaalta taas monelle esimerkiksi Helsinki on miellyttävämpi paikka asua kuin Pihtipudas tjsp., vaikka vähän joutuisi enemmän maksamaankin. Mutta en tosiaan ole asiantuntija, enkä oikeastaan edes ihan tarkkaan tiedä mitä tarkoitat tai yleisesti tarkoitetaan "peruspalveluilla"? Omalla kohdallani ei mitään ongelmia missään palveluissa ole täällä koskaan ollut, mutta olenkin kovin keskiverto lapseton ja näennäisesti terve parisuhteessa elävä heteromies. Ja lisäksi helvetin hyvä veronmaksaja!

@Styge

Tuosta tukitouhusta olenkaiken kaikkiaan aivan 100% samaa mieltä, täysin käsittämätön systeemi ja vääristää ihan järkyttävästi markkinaa, mikä kerrankin saattaisi toimia edes suht'koht järkevästi pelkästään kysynnän ja tarjonnan lakien mukaan. Juttelin tässä taannoin yhden asunnonvälittäjän kanssa ja se epäili että jossain vaiheessa tuolta taustalta selviää sen luokan hämäräbisneksiä, että jää Sipilän perhe ja Vanhasen lautapinot kauas taakse.

Oli muuten just myös Salkunrakentajassa pikku juttu noista Kelan maksamista tuista. Aika järjettömältähän tuo kokonaisuudessaan kuulostaa: Kelan maksamat asumistuet rajussa nousussa.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Helsingissä on varsinkin kesäisin joka päivä joku ilmaiskeikka tai muu vastaava jossain, missä on vaikkapa nyt 500 ihmistä. Siis helsinkiläisistä joka tuhannes, 1:1000. Mitä ne muut 999 tekee? Pikkulapset nyt ymmärtää ja vanhukset, mutta tää elämästä nauttiva ikäryhmä, joka maksaa kaikesta eikä sitten käytä niitä. Kyllähän joka päivä nyt jossain pitää käydä. Kaikki aika kotona ja töissä menee hukkaan elämästä. Sitä ei lasketa.
 
Viimeksi muokattu:
Helsingissä on varsinkin kesäisin joka päivä joku ilmaiskeikka tai muu vastaava jossain, missä on vaikkapa nyt 500 ihmistä. Siis helsinkiläisistä joka tuhannes, 1:1000. Mitä ne muut 999 tekee? Pikkulapset nyt ymmärtää ja vanhukset, mutta tää elämästä nauttiva ikäryhmä, joka maksaa kaikesta eikä sitten käytä niitä. Kyllähän joka päivä nyt jossain pitää käydä. Kaikki aika kotona ja töissä menee hukkaan elämästä. Sitä ei lasketa.

Niin siis jonkun C-luokan takavuosien tähden keikkaahan riittää. Niistä on sitten niin kiva sateessa ja kylmässä nauttia! Helsingissä on niin paljon kaikkea kivaa maksullistakin tapahtumaa kesällä, esim. Ääniwalli, Kaiku, Flow jne. ettei Vicky Rostille jää enää aikaa. Niin ja töissäkin pitää käydä.

Eivät tietenkään kaikki alueet voi olla kaikkien saatavilla. Mutta jos se alue, jonka sisälle tietyn tulorajan alle sijoittuvilla ei ole saumaa on kovin laaja, niin sen alueen peruspalvelut tulevat kärsimään tekijäpulasta. Ratkaisu on toki helppo: maksaa niille tekijöille riittävää palkkaa. Silloin sinne joko tullaan sekä töihin että asumaan, tai korvataan pitkät (ajassa mitaten) työmatkat rahalla.

Nähdäkseni muuttosuunta on kyllä ollut Helsinkiin päin, ei toiste päin.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
20 minuuttia metrossa ja olet ydinkeskustassa.
Tämä itse asiassa toteutuu toisestakin suunnasta kohta puolin. Vaikkakin metroasemien tuntuma on sikakallista neliötä täynnä niin 10min siirtymä dösällä + esim 13min Tapiolasta Kamppiin mahdollistaa jo aika nopeaa siirtymistä ties mistä espoon suunnalta, olari, matinkylä jne. Muilta suunnilta espoosta ja pohjoisesta suorimmat ruuhkajunat tulevat kantakaupunkiin alta puolen tunnin jo yllättävänkin kaukaa. Kyllä julkiset kantakaupunkiin meillä kulkee todella hyvin, en keksi syitä asua tämän vuoksi perheensä kanssa keskustassa.
Sitten kun lisätään tähän vielä 550 dösän korvaava Raide-Jokeri niin poikittaisliikenne nopeutuu huomattavasti ja moni kehä 1 sisällä oleva duunipaikka tulee nopeasti hollille. Vuorovälit on todella lyhyitä ruuhka-aikaan ja metro-raidejokeri / juna-raidejokeri yhdistelmät kulkee ilman liikenneruuhkia tapiolasta, lepuskista, huopalahdesta, ogelista, itiksestä.

Ja heitetään tähän vielä säästövinkki perheellisille joilla työpaikat kaupungissa, muuttakaa Mäntsälään, halpoja neliöitä ja ok palvelut lähellä. Näin teki yksi frendi ja on kovin tyytyväinen, kuulemma ei muijakaan valita kun juna tulee sen 40-50min keskustaan joka on vielä siedättävä matka ja itse ajelee autolla sen noin 30min kehän tuntumaan.

_
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En myöskään ymmärrä, miksi kaikkien alueiden pitäisi olla kaikkien ulottuvissa tulotasosta riippumatta, eihän se ole missään mahdollista. Itse en kyllä edes haluaisi perheen kanssa missään keskustassa asua, lähiössä vaan on kaikki palvelut ja harrasteet niin paljon paremmin hollilla.

Tukien saamisen helppoutta ihmettelen myös, meillä kaksi lähihoitajaa ei ole oikeutettu mihinkään liian hyvien tulojen takia. Tiedä sitten kuka niitä niin helposti saa.

Ei pitäisi olla opiskelijalla, joka elää tukirahoilla, olla mahdollista elää helsingin kantakaupungissa tai tukirahat on liian avokätisiä. Toinen kappaleesi kertookin sitten oleellisen tästä demarihimmelistä. Jos menet töihin olet rikas, menetät kaikki tuet ja todellinen veroprosentti nousee lähelle sataa varsinkin jos asut kantakaupungissa vuokralla.

Asumistukiin menee oliko se pari miljardia. Se on täysin käsittämätön tulonsiirto mihin ei ole mitään perustetta. Asumistuet heti kaupunkien maksettavaksi ja pois sidonnaisuus asunnon hintaan. Ei voi olla niin, että kaupungilla ei ole intressiä laskea asumisen hintaa, koska se saa valtiolta rahaa kalliin asumisen takia ja asukkaalle on aivan sama mitä kämppä maksaa.

Tehdäänpä niin, että siirretään vaikka 2019 alusta joku postinumeroalueindeksi tai muu parempi alueajako, lasketaan pajon sinne maksetaan nyt tukia ja ilmoitetan, että 2019 alusta asumistuki puolittuu ja määrä perustuu henkilön tuen tarpeeseen, eikä asunnon hintaan, sekä siirtyy kuntien maksettavaksi. Tuen tarve siis lasketaan nykytulojen mukaan per henkilö.

Asuntomarkkinat alkavat toimia, kunnille tulee aito intressi vähentää asumisen kuluja ja valtio säästää perkeleesti minkä voi sitten siirtää suoraan palkkatulon verotuksen pienentämiseen.
 

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nähdäkseni muuttosuunta on kyllä ollut Helsinkiin päin, ei toiste päin.
Minun käsiittääkseni suomalaisten sisäinen muutto on ollut Helsingissä negatiivista. Vai muistanko nyt ihan väärin? Eli maahanmuuttajat ja syntyvyys on kasvattanut Helsingin väkilukua. Näin muistelisin jostain lukeneeni.
 

Fordél

Jäsen
Ja heitetään tähän vielä säästövinkki perheellisille joilla työpaikat kaupungissa, muuttakaa Mäntsälään, halpoja neliöitä ja ok palvelut lähellä. Näin teki yksi frendi ja on kovin tyytyväinen, kuulemma ei muijakaan valita kun juna tulee sen 40-50min keskustaan joka on vielä siedättävä matka ja itse ajelee autolla sen noin 30min kehän tuntumaan.

Olen aina arvostanut sinua kirjoittajana, mutta nyt meni luotto:) Oletko aivan tosissasisi, että Mäntsälään? Oletko käynyt siellä? Vaikka asumiskuluissa varmasti säästäisi ja suht nopeasti pääsee Helsingin keskustaan tai kehälle, henkisen hyvinvoinnin kannalta voi tulla kalliiksi. Sen verran ankea paikka Mäntsälä on. Ainoa positiivinen asia on biokaasuasema. Ei ole mun mielestä sen arvoista, mutta tottakai jokainen arvottaa nämä jutut itse.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minun käsiittääkseni suomalaisten sisäinen muutto on ollut Helsingissä negatiivista. Vai muistanko nyt ihan väärin? Eli maahanmuuttajat ja syntyvyys on kasvattanut Helsingin väkilukua. Näin muistelisin jostain lukeneeni.
Muistat väärin. Koko maasta Helsinkiin muuttaa enemmän väkeä, kuin täältä muuttaa pois. Muuttotappiota tulee lähinnä muihin Helsingin seudun kuntiin.
 

Vatso

Jäsen
No ei tuo välttämättä ihan täysin väärinkään ole muistettu, sillä vaikka Helsinki on kyllä muuttovoittoaluetta ja kasvava kaupunki, muuttovoitosta ja kasvusta vastaavat hyvin suurelta osin muut kuin Suomalaiset. Helsingin väkiluku esim. vuonna 2015 nousi 7400 hengellä, josta suomen- ja ruotsinkielisten osuus oli 2900 ja muiden kielisten osuus siis n. 4500.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
No ei tuo välttämättä ihan täysin väärinkään ole muistettu, sillä vaikka Helsinki on kyllä muuttovoittoaluetta ja kasvava kaupunki, muuttovoitosta ja kasvusta vastaavat hyvin suurelta osin muut kuin Suomalaiset. Helsingin väkiluku esim. vuonna 2015 nousi 7400 hengellä, josta suomen- ja ruotsinkielisten osuus oli 2900 ja muiden kielisten osuus siis n. 4500.

Onko tietoa, mitkä kieliryhmät ovat vahvimmin edustettuina? Tässä ei mitään rasistisia tai muitakaan vast. ajatuksia takana. Lähinnä kiinnostaa entisen Neuvostoliiton alueen kieliryhmät. Jos olisin eestiläinen, Suomeen asettunut ihminen niin varmasti asettuisin Helsinkiin ilman painavia syitä asua muualla.

Lisäksi tietenkin on se, että joskin opiskelu yliopistoissa onnistuu heikolla suomella muuallakin maassa, työmarkkinoilla asia on toisin. Helsingissä asuvan korkeasti koulutetun ihmisen ei tarvitse käytännössä koskaan oppia suomea kovin hyvin.
 
Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
mutta nyt meni luotto:)
Oliko liian out of the box heitto. :) Ehkä pitää pitää jututkin tiukasti stadissa ettei ihan juntiksi leimata. Tuo frendi nimittäin oli stadilainen, asui 40 vuotta täällä ja sitten totesi että oma talo Mäntsälästä on ratkaisu kaikkeen. Asiaan voi vaikuttaa laiskuus, ymmärtääkseni kaveri ei liiku ollenkaan muuta kuin autolla. Joten sai tekosyyn sijoittaa tyylikkääseen kärryyn ja nyt sahaa sillä hki-mäntsälä väliä.
Itsehän käyn vain duunissa autolla. Muutoin kävelen viikottain helposti jopa +30km ja halua kelpoja palveluja siihen kävelyreittien hollille. tällä hetkellä ne ovat länsi-helsingin ulkoiluinfra, joka mielestäni on erinomainen munkan rantoineen, talin ulkoilualueineen, ulkokuntoiluvälineineen(tukit ja leuat onnistuu) sekä myös itä-espoo, lähinnä tapiolan ja laajalahden alue, toimii. Paljon alueita joita arvostan kun olen apostolin kyydillä liikkeellä.

_
 

Fordél

Jäsen
Oliko liian out of the box heitto. :) Ehkä pitää pitää jututkin tiukasti stadissa ettei ihan juntiksi leimata. Tuo frendi nimittäin oli stadilainen, asui 40 vuotta täällä ja sitten totesi että oma talo Mäntsälästä on ratkaisu kaikkeen. Asiaan voi vaikuttaa laiskuus, ymmärtääkseni kaveri ei liiku ollenkaan muuta kuin autolla. Joten sai tekosyyn sijoittaa tyylikkääseen kärryyn ja nyt sahaa sillä hki-mäntsälä väliä.

_

Kyllä tää mun makuun oli pikkasen liian boksin ulkopuolinen heitto. Mua ei paljoa omakotitalo ja hienompi auto innostaisi, jos ympärillä ei ole oikein mitään inspiroivaa. Mäntsälästä ei paljoa inspistä irtoa. Mielummin asuisin siis joko mahdollisimman lähellä stadia, jotta hyötyisin sen palvelutarjonnasta, kuten ravintolaskenestä. Tuskin sielä Mäntsälästä kuitenkaan kovin helpolla Hkiin lähtee, muuta kuin töihin tottakai. Tai sitten Mäntsälää isommassa paikassa, josta pääsisi kuitenkin reilussa tunnissa stadiin. Mutta makunsa ja inspiraation lähteensä kullakin.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Helsingissä voi olla piilossa ja täällä on asioita kutakin enemmän kuin yksi kappale. Olen asunut landella ja olin siellä AINA silmätikkuna, koska olen kai jotenkin erilainen. Lisäksi Helsinki on kaunis kaupunki, talot, meri, rannat, puistot, kadut, torit. Minä tykkään.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
No onkos nyt niin, että Munkkiniemessä ei voi enää pysäköidä autoa päiväksi minnekään ilmaiseksi?
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
No onkos nyt niin, että Munkkiniemessä ei voi enää pysäköidä autoa päiväksi minnekään ilmaiseksi?
Onko rantsun parkkiskin jo maksullinen?
Ja kaikki pikkukadutkinko?

Ramsaynranta on ainakin vielä kiekolla, just aamulla itse asiassa katsoin. ja tietty Seurasaareen päin enemmänkin ilmaista. Pikku paikkahan munkka on ja helppo kävellä noin vartissa ilmaisilta parkeilta minne vain.

_
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Onko rantsun parkkiskin jo maksullinen?
Ja kaikki pikkukadutkinko?

Ramsaynranta on ainakin vielä kiekolla, just aamulla itse asiassa katsoin. ja tietty Seurasaareen päin enemmänkin ilmaista. Pikku paikkahan munkka on ja helppo kävellä noin vartissa ilmaisilta parkeilta minne vain.

_
Lopulta ajeltiin aina Hietalahteen saakka ja siitä Nosturin tms. kulmalta bongattiin 24h paikka. Joo, aika tarkkaan näytti olevan maksullisia tai sitten 4h paikkoja nuo Munkkivuoren kadut ja oma tarve pidempi. No, saadaan julkisilla hoidettua loput menot.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Lopulta ajeltiin aina Hietalahteen saakka ja siitä Nosturin tms. kulmalta bongattiin 24h paikka. Joo, aika tarkkaan näytti olevan maksullisia tai sitten 4h paikkoja nuo Munkkivuoren kadut ja oma tarve pidempi. No, saadaan julkisilla hoidettua loput menot.

Okei, jos pidempiaikaista paikkaa etsii niin sitten on hankalaa löytää ilmaista. Munkassa ranta eli munkan rannan parkkis ja sitten ehkä fiskiksen eli kalastajatorpan kulmilla voi olla. Seurasaaren ympärillä pitäisi kyllä olla paljon ilmaista, se on munkan jatke periaatteessa. Hietsussa sitten siitä eteen päin kohti keskustaa on seuraavat ilmaiset.
Eli voisi aika hyvin summata että rannasta löytyy todennäköisemmin ilmaista jos siellä ei ole kerostaloja lähettyvillä.

_
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Herää kysymys mitä siellä autossa on sellaista, että ei voinut julkisilla hoitaa menoja alun alkaen.
Lähinnä jos pääosa menoista on muualla ja yksi toisaalla, voi yrittää päästä mahdollisimman helpolla. Ja jos voi säästää 15 euroa pienellä vaivalla, otan sen vastaan. Nyt saatiin em. tavalla homma hoidettua. Ja jos viittaat autolla ajoon ylipäätään, toki sitä Suomessa käytän, kun sellainen on olemassa ja bussiliput olisivat maksaneet kuluneeseen dieseliin nähden kymmenkertaisesti.
 

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Pääsisin itse bussilla työpaikalleni Helsingin keskustaan käytännössä ovelta ovelle, mutta ajan työmatkani mieluummin autolla ja kävelen viimeiset kaksi kilometriä. Vaikka kyse onkin suurimmaksi osaksi mukavuuskysymyksestä, toki päätökseni takana on myös vahvaa ideologiaa ja periaatetta.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Miksi stadissa pitäisi olla böndeille ilmaisia parkkipaikkoja, kun ei niitä ole omille asukkaillekaan.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Miksi taiteilijoille pitäisi olla ilmaisia standeja tapahtumissa, kun ei muillekaan ole. Nää on näitä elämän filosofisia kysymyksiä.

Että silleen...
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Miksi stadissa pitäisi olla böndeille ilmaisia parkkipaikkoja, kun ei niitä ole omille asukkaillekaan.

Itse asiassa pöndeille pitäisi olla lisämaksu. Ihan niinkuin Stadilaisten kesämökeistä juntit nussii ahneuksissaan kaikenmaailman mökkiveroja sun muita.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös