Tyhmien kysymysten ketju

  • 1 844 065
  • 11 230

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Oolrait. Nyt ehkä vähän paremmin avautui. Muutenkaan tuo fysiikka ei oo mun vahvin laji ollut koulussa - kuten ei oo vieläkään. Ilmeisesti tuolloinkin on pyörinyt enempi erinäköiset olutpakkaukset enemmän mielessä kuin opettajan höpinät. Ja samaa on havaittavissa vieläkin. Noh, yhtä kaikki, jokaisella omat mielenkiinnon kohteensa.
Peltorit on silti parraimmat kuulokojeiden suojaimet.
 

Paastainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP & 80-luvun HoNsU
Miten muuten vielä 80-luvulla ja sitä ennen hälytettiin apua liikenneonnettomuuksiin, kun matkapuhelimet olivat todella harvinaisia, varsinkin yksityisautoilijoilla? Tilastollisesti taisi onnettomuuksien määrä olla takavuosina jopa suurempi kuin nykyään, vaikka autokanta oli silloin pienempi. Itse kasvoin lapsuudesta aikuisuuteen 70-80 -luvuilla ja paljon oltiin autolla tien päällä, mutta ei luojan kiitos tapahtunut mitään pahempia juttuja. Tulipa vaan mieleen...

Ainakin isompien teiden varressa oli ns "Hätäpuhelimia" aika ajoin. Puhelimissa oli suoralinja HäKeen luuria nostamalla ja ne oli osoitettu liikennemerkein.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Peltorit on silti parraimmat kuulokojeiden suojaimet.
Tästä oon kyl samaa mieltä. Vielä kun ois tajunnut moisia käyttää. Kuulo kyl on ihan oolrait mut ois noita voinut paremminkin joissain tilanteissa käyttää... tai ois saanut aiemmin tulla nää aktiivikuulosuojaimet jotka jotenkin suodattaa sen kovimman melun puheen keskeltä.

Ainakin isompien teiden varressa oli ns "Hätäpuhelimia" aika ajoin. Puhelimissa oli suoralinja HäKeen luuria nostamalla ja ne oli osoitettu liikennemerkein.
Olenkos ihan pöljä mut eikös tää sama metodi oo vielä käytössä joissain tunneleissa? (esim. Karkuvuori tms)

Nyt kun pienes nousuhumalassa tulee mieleen niin miksi Ruotsissa on rajoitukset 10km/h pienempinä. Esim. jos suomessa tulee 80km/h alue vastaan, niin ruotsissa moinen on 70km/h rajoitus? Joskus kersana oon viimeksi moisia tod.näk mietiskellyt, nyt tuli yhtäkkiä mieleen. Järkeähän näis pohdinnoissa ei oo mutta kysytään nyt "kysymisen ilosta"
 

KingNothing

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Nyt kun pienes nousuhumalassa tulee mieleen niin miksi Ruotsissa on rajoitukset 10km/h pienempinä. Esim. jos suomessa tulee 80km/h alue vastaan, niin ruotsissa moinen on 70km/h rajoitus? Joskus kersana oon viimeksi moisia tod.näk mietiskellyt, nyt tuli yhtäkkiä mieleen. Järkeähän näis pohdinnoissa ei oo mutta kysytään nyt "kysymisen ilosta"
Tästä olen joskus lukenut haastattelun jossa silloinen päätöksistä vastaava henkilö, jonka nimeä en muista, kertoi rajoitusten ja niiden erojen naapureihin olevan puhtaasti sattumaa eikä perustu mihinkään. Ne vaan keksittiin ne rajoitukset.
 

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Olenkos ihan pöljä mut eikös tää sama metodi oo vielä käytössä joissain tunneleissa? (esim. Karkunvuori tms)

Boldaus oma. THL teetti väärät kyltit, jäi N pois. Mutta onko Karkunvuoren tunnelissa ollut hätäpuhelinta enää sen muutaman vuoden takaisen remontin jälkeen? En ainakaan muista nähneeni.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand
Ainakin isompien teiden varressa oli ns "Hätäpuhelimia" aika ajoin. Puhelimissa oli suoralinja HäKeen luuria nostamalla ja ne oli osoitettu liikennemerkein.
Irlannissa on motarilla (ainakin jossain) tasaisin välein (1,6km) tämmösiä hätäpuhelimia, ja niissä on aurinkokennot, eli olisivatkohan ihan langattomia, ts kännyköitä pohjimmiltaan. Eli ne eivät sinänsä ole mitään historiallisia jäänteitä, mutta aika vähän niille luulisi nykyaikana käyttöä olevan. Varmaan muissakin maissa näitä on.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Nyt kun pienes nousuhumalassa tulee mieleen niin miksi Ruotsissa on rajoitukset 10km/h pienempinä. Esim. jos suomessa tulee 80km/h alue vastaan, niin ruotsissa moinen on 70km/h rajoitus? Joskus kersana oon viimeksi moisia tod.näk mietiskellyt, nyt tuli yhtäkkiä mieleen. Järkeähän näis pohdinnoissa ei oo mutta kysytään nyt "kysymisen ilosta"
Toisaalta taas Ruotsissa on myös 130 km/h rajoituksia, tai oli ainakin viimeksi kun siellä olen ajellut. Joten ainakin joillain pätkillä nuo rajoitukset ovat Suomen vastaavia korkeammat.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Toisaalta taas Ruotsissa on myös 130 km/h rajoituksia, tai oli ainakin viimeksi kun siellä olen ajellut. Joten ainakin joillain pätkillä nuo rajoitukset ovat Suomen vastaavia korkeammat.
Isän kanssa puhuttiinkin että mitä rallikansaa suomalaiset muka on kun Ruotsissa saa ajaa kovempaa.
 

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
@pettter @Ollakseni @pernaveikko @Rocco
Olen varmaankin lager-oluiden orjuuttama yksilö? Eräs kerta olin Norjassa Mack:in panimolla olutseuramme mukana. Joimme sielläkin edellämainitun taskulämmintä tuoreolutta - ei oikein kolahda. Jos sopivasti liioitellaan, niin pakastinkylmä lager-lager tuntuu rätisevän hyvältä ikeniä myöten. Tarkoitan tuolla lähes mautonta jääkarhuversiota.
Kaikkihan riippuu henkilöstä, paikasta, tilanteesta ja olut-tyypistä. Olemme kaikki samaan aikaan oikeassa ja väärässä?
Sikäläinen pikkubaarikin näyttää merkilliseltä. Pelkästään brändejä oli nelisenkymmentä. Olisi ollut tarpeettoman julma kohtalo joutua viettämään yö siellä jumittuneena lukittujen ovien takana?
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Nyt kun pienes nousuhumalassa tulee mieleen niin miksi Ruotsissa on rajoitukset 10km/h pienempinä. Esim. jos suomessa tulee 80km/h alue vastaan, niin ruotsissa moinen on 70km/h rajoitus? Joskus kersana oon viimeksi moisia tod.näk mietiskellyt, nyt tuli yhtäkkiä mieleen. Järkeähän näis pohdinnoissa ei oo mutta kysytään nyt "kysymisen ilosta"
Eikö tuo mene niinpäin, että Ruotsissa on kymppi lisää? 60=>70, 80=>90, 100=>110 ja 120=>130.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
@pettter @Ollakseni @pernaveikko @Rocco
Olen varmaankin lager-oluiden orjuuttama yksilö? Eräs kerta olin Norjassa Mack:in panimolla olutseuramme mukana. Joimme sielläkin edellämainitun taskulämmintä tuoreolutta - ei oikein kolahda. Jos sopivasti liioitellaan, niin pakastinkylmä lager-lager tuntuu rätisevän hyvältä ikeniä myöten. Tarkoitan tuolla lähes mautonta jääkarhuversiota.
Kaikkihan riippuu henkilöstä, paikasta, tilanteesta ja olut-tyypistä. Olemme kaikki samaan aikaan oikeassa ja väärässä?
Sikäläinen pikkubaarikin näyttää merkilliseltä. Pelkästään brändejä oli nelisenkymmentä. Olisi ollut tarpeettoman julma kohtalo joutua viettämään yö siellä jumittuneena lukittujen ovien takana?
Bulkkilager on parasta jääkaappikylmänä. Ei maistu kuin humala ja maltaat jää taakse. Sitten jotkut pienpanimolagerit menevät vähän lämpimämpänä. Toki yleensä olen lähellä jääkaappia, joten lyhyt kävelyreissu ei ole ongelma. Tai sitten bisset kylmäkassiin.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
@pettter @Ollakseni @pernaveikko @Rocco
Olen varmaankin lager-oluiden orjuuttama yksilö? Eräs kerta olin Norjassa Mack:in panimolla olutseuramme mukana. Joimme sielläkin edellämainitun taskulämmintä tuoreolutta - ei oikein kolahda. Jos sopivasti liioitellaan, niin pakastinkylmä lager-lager tuntuu rätisevän hyvältä ikeniä myöten. Tarkoitan tuolla lähes mautonta jääkarhuversiota.
Kaikkihan riippuu henkilöstä, paikasta, tilanteesta ja olut-tyypistä. Olemme kaikki samaan aikaan oikeassa ja väärässä?
Sikäläinen pikkubaarikin näyttää merkilliseltä. Pelkästään brändejä oli nelisenkymmentä. Olisi ollut tarpeettoman julma kohtalo joutua viettämään yö siellä jumittuneena lukittujen ovien takana?
Et kai viittaa tässä lähes legendaariseen Bear beeriin, mitä raahataan Tallinnasta lavatolkulla?
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Muistelisin ettei ole ihan noin yksinkertaista. Sellaisilla pätkillä jotka Suomessa olisivat varmasti 80 km/h, on käytössä myös 70 km/h rajoituksia.

Ns. "kasikympin" tieosuuksilla tapahtuu suurin osa tieliikenteen vakavista onnettomuuksista. Sikäli nopeusrajoitusten lasku niillä on perusteltua vaikka se köröttely kuinka vituttaisi sitä maailman parasta bemarikuskia.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Ns. "kasikympin" tieosuuksilla tapahtuu suurin osa tieliikenteen vakavista onnettomuuksista. Sikäli nopeusrajoitusten lasku niillä on perusteltua vaikka se köröttely kuinka vituttaisi sitä maailman parasta bemarikuskia.
No jos tarkkoja ollaan, niin voisitko esittää väitteillesi jotain totuuspohjaa? Minä kun vasta luin jutun, että tilannenopeus pielessä on eri asia kuin ylinopeus ja ylinopeus ei aiheuta onnnettomuuksista kuin marginaalisen osan, tilannenopeus sitten taasen tappaa ihmisiä. Ja sekin on marginaalissa, kaikkien onnettomuuden aiheuttaneiden syiden kesken.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Tuliko tässä nyt tehtyä harkitsemattomia ratkaisuja?
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Muistelisin ettei ole ihan noin yksinkertaista. Sellaisilla pätkillä jotka Suomessa olisivat varmasti 80 km/h, on käytössä myös 70 km/h rajoituksia.
Suomessa pitäisi ehdottomasti olla 80- rajoitukset 90. Perustelen tätä sillä että raskas liikenne ajaa rajoitin pohjassa, varsinkin talvisin koska raskaalla kuormalla tulee helposti onglemia mäkisillä osuuksilla jos ei ole "nasta laudassa". Rajoitinhan on säädetty noin 90 km/h kohdalle. Nyt raskas kalusto ajaa 90 kun osa autoilijoista rajoituksen mukaan noin 80. Tämä tekee sitten tukoksia liikenteeseen. Olisi paljon parempi sujuvuudelle jos tuo nosto tehtäisiin.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Suomessa pitäisi ehdottomasti olla 80- rajoitukset 90. Perustelen tätä sillä että raskas liikenne ajaa rajoitin pohjassa, varsinkin talvisin koska raskaalla kuormalla tulee helposti onglemia mäkisillä osuuksilla jos ei ole "nasta laudassa". Rajoitinhan on säädetty noin 90 km/h kohdalle. Nyt raskas kalusto ajaa 90 kun osa autoilijoista rajoituksen mukaan noin 80. Tämä tekee sitten tukoksia liikenteeseen. Olisi paljon parempi sujuvuudelle jos tuo nosto tehtäisiin.
Miten tämä muuttuisi jos nopeusrajoitus kasvaisi?
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Miten tämä muuttuisi jos nopeusrajoitus kasvaisi?
Muut ajaisivat yhdeksääkymppiä eikä rekkojen "tarvitsisi hidastella" kahdeksaakymppiä ajavien perässä.

Rekoillahan on ajoneuvokohtainen enimmäisnopeus 80 km/h, rajoittimet on säädetty vähän korkeimmiksi, että joissain tilanteissa nopeus pitää turvallisuuden vuoksi saada hetkellisesti tuota isommaksi. Tämä idea toki ulosmitataan sillä, kun ajetaan rajoitinta vasten.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Muut ajaisivat yhdeksääkymppiä eikä rekkojen "tarvitsisi hidastella" kahdeksaakymppiä ajavien perässä.

Rekoillahan on ajoneuvokohtainen enimmäisnopeus 80 km/h, rajoittimet on säädetty vähän korkeimmiksi, että joissain tilanteissa nopeus pitää turvallisuuden vuoksi saada hetkellisesti tuota isommaksi. Tämä idea toki ulosmitataan sillä, kun ajetaan rajoitinta vasten.
Kun ajaisivatkin oikeasti sitä kahdeksaakymppiä, eivätkä vain mittarin mukaan. Aika harva ajaa vasten rajoitinta, toki näitäkin sankareita löytyy, mutta illuusio tästä syntyy hlöautojen mittarivirheen takia. Yhdistelmän 83 km/h näyttää takana ajavalle 90 km/h. Tämä tietysti pöyristyttää kanssa-autoilijaa siinä määrin, että ohi on päästävä väkisin ja sitten opetusmielessä jäädään eteen ajamaan mittarin mukaan tasan 80 km/h. Todellinen nopeus on sitten välillä 70-75 km/h. Tästä aiheutuu erinäisiä tilanteita, varsinkin näin liukkaan kelin aikaan. Tälläkin viikolla pariin kertaan osui tällainen kansalaispoliisi kohdalle.
 

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Et kai viittaa tässä lähes legendaariseen Bear beeriin, mitä raahataan Tallinnasta lavatolkulla?
Onko tämä tuttu?
https://static1.squarespace.com/sta...5e4b04f4bcdf7f4ea/1393448568773/isbjorn01.jpg
Linkki osoittaa jääkarhuoluen sivulle, jossa on logo ja kokonainen tölkki.
Suoraan sanoen, ei maistu yhtään millekään.
Seuraavaksi kenties kokeilen Tukholman homopoikien suurenmoista innovaatiota: votkassa lillutettuja perstamppooneja?
Älä pidä loukkauksena... Kyseessä vain ketjun jatkumo.

Kyseinen olut on ehkä huonoin olut, jonka olen juonut.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Onko tämä tuttu?
https://static1.squarespace.com/sta...5e4b04f4bcdf7f4ea/1393448568773/isbjorn01.jpg
Linkki osoittaa jääkarhuoluen sivulle, jossa on logo ja kokonainen tölkki.
Suoraan sanoen, ei maistu yhtään millekään.
Seuraavaksi kenties kokeilen Tukholman homopoikien suurenmoista innovaatiota: votkassa lillutettuja perstamppooneja?
Älä pidä loukkauksena... Kyseessä vain ketjun jatkumo.

Kyseinen olut on ehkä huonoin olut, jonka olen juonut.
En ottanut loukkauksena, perstamppooni voisi olla erilainen kokemus... Tuosta oluesta en ole kuullut, tämä https://alkostore24.com/media/catal...f5d05c9ffd8137bb878cc84d124/7/0/7013781_1.jpg Viron ihme tuli jääkarhusta mieleen. (linkki kuvaa oluttölkistä)
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Kun ajaisivatkin oikeasti sitä kahdeksaakymppiä, eivätkä vain mittarin mukaan. Aika harva ajaa vasten rajoitinta, toki näitäkin sankareita löytyy, mutta illuusio tästä syntyy hlöautojen mittarivirheen takia. Yhdistelmän 83 km/h näyttää takana ajavalle 90 km/h. Tämä tietysti pöyristyttää kanssa-autoilijaa siinä määrin, että ohi on päästävä väkisin ja sitten opetusmielessä jäädään eteen ajamaan mittarin mukaan tasan 80 km/h. Todellinen nopeus on sitten välillä 70-75 km/h. Tästä aiheutuu erinäisiä tilanteita, varsinkin näin liukkaan kelin aikaan. Tälläkin viikolla pariin kertaan osui tällainen kansalaispoliisi kohdalle.
Vielä kun saataisiin miniminopeus teille... hieman vituttaa kun joku oman elämänsä sankari ajaa 80 alueella jotain 75 mittarin mukaan. Sitten aina ohituskaistan alkaessa nostetaan nopeutta vähäsen. Saatanan nyrkillä tapettavat. Alkaa vituttamaan jo koko ajatus.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös