Jesse Puljujärvi – hymyilevä suomalainen

  • 2 756 631
  • 8 640

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Tämä ehkä vähän OT, tai sitten ei: minusta on hienoa, kun nämä Suomen nuoret, tarkoitan siis Puljua kuin asetoveriansa Lainetta, ovat sellaisia luonnonlapsia, sanavalmiita, pitsansyöjiä ja mitä kaikkea kun vertaa Pohjois-Ameriikan hokijarkonin höpöttäjiin. Siksi myös Pohjois-Amerikan metia heistä niin tykkääkin. Syksyn ehkä paras juttu oli se Puljun pitsansyönti taka-alalla kun McJeesus edessä kertoo jotta veri kuut tefensive plei evripoti vos kreit vii aa sätisvait.

Puljusta ei muuten tuu koskaan captainia, Laineesta voi tulla. Tapellaanko siitä seuraavaksi? hymiö
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Menetetty lupaushan tuo on. Pizzaa vetelee vielä muutaman vuoden tulokassopparin ansiosta ja sitten siirtyy Kärppien scoutiksi.

Saattaa myös olla, että Oilers haluaa pitää Puljun ylhäällä ja opettaa poikaa ammattiurheilijaksi. Itse kun en ainakaan ole paikalla ollut Oilersin harjoituksissa ja nähnyt suorittaako Puljujärvi siellä valmennuksen vaatimustason mukaisesti. Kun esimerkiksi "kovaa" harjoitteleminen tarkoittaa ihan eri asiaa kuin laadukkaasti harjoitteleminen.

Toisaalta Jesse teki viime vuonna enemmän pisteitä nuorten MM-kisoissa kuin Patrik Laine, että pitäisi olla parempi pelaaja näistä kahdesta.
 

kokenu

Jäsen
Niin, ei ihan joka jätkältä onnistuisi muuttaa noinkin nuorena kotoa Ouluun kiekon perässä. Yksi hienoimmista puolista Jessessä - sama kuin Sashassa täällä Tampereella - oli se, kuinka ulkojäät edelleen maistuivat ja miten upeasti hän suhtautui tavalliseen höntsääjään. Tuollainen suhtautuminen viestii äärettömän terveestä pääkopasta ja henkisestä vahvuudesta!

Kieroonkasvatettu koulukiusaaja on hiukan eri puusta veistetty, huikean laukauksen omaa kaveri toki!
 
Viimeksi muokattu:

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Uskotko todella, että Jesse tulisi julkisuudessa arvostelemaan Oilseja! Ei tuu tapahtumaan niin kauan kuin on rapakon takana, olipa taustalla mitä tahansa. Liekö kukaan kovin sanoin kritisoinut joukkueensa valmennusta, ehkä joku, mut en nyt ainakaan muista. Muistelmat voi olla sit eri asia.

Ei varmaan tulekaan. Ihan samalla lailla ne koutsit kertovat julkisuuteen kuinka tyytyväisiä ovat Jessen pelaamiseen, vaikka kaveri olisi pelannut kuinka sysipaskasti. Sinä olet kuitenkin tarttunut tuohon, että koutsit kehuu kovasti. Ihan samalla lailla totuutena voidaan pitää sitä, että Jesse 100% tyytyväinen nykytilanteeseen, koska ei ole ilmaissut tyytymättömyyttään.

Tiedän sen, että pelaaminen on se asia, joka sopisi Jesselle parhaiten. Nyt, kun änäri on alkanut sarjansa, niin ei ole aikaa yhteisiin harjoituksiin ja Jessen on vaikea yksin harjoittelemalla löytää oikeaa tatsia joukkuepelaamiseen ja yhteishenkeen. Eihän se riitä, että roikkuu mukana pelimatkoilla joko jämillä, tai on poppareilla.

Mistä sinä sen tiedät? Se voi olla yleinen konsensus, että pelaamalla kehitytään, mutta pelaajat ovat yksilöitä. Entäs jos Oilersissa ollaan tultu siihen tulokseen, että Jessellä tuo joukkuepelaaminen ja yhteishenki ovat ihan hyvällä tolalla, mutta muut osa-alueet kaipaavat hiomista? Siellä on hyvinkin voitu tehdä etukäteen se plääni, että syyskaudella hiotaan peliä kuosiin, ja keväällä sitten pelataan. Tuosta kun poikkeaa, niin homma alkaa näyttää samalta kuin Masa Virmasen omat pojat-projekti joka kesä Jokereissa. Mieluummin vetää sen suunnitelman mukaan sitten loppuun asti, eikä vaan "anna poikien pelata".

Sehän on mukavaa, että ihmiset jääkiekkopalstalla leikkivät omilla näkemyksillä laitetuilla kokoonpanoilla, maalivahdeilla, erikoispelaamisnimillä, kritisoi pelejä, tuomareita ym.ym. Jos kaikki olisi vaan paskantärkeää asiantuntemusta palstat näivettyisivät. Ei sillä, ettenkö arvostaisi asiantuntevuutta, mutta sellainen asiantuntija, jonka tarve on koko ajan arvostella ja halventaa muita itseään korostaakseen, ei ansaitse mitään kunnioitusta, ei ainakaan minulta.

Niin. Ihan samalla lailla sinä olet sivuuttanut lähes kaikki muut vastapuolen argumentit, ja palaat aina tuohon samaan "pelaamalla kehittyy parhaiten". Esim. joku tuossa tiedusteli, että miten helvetissä ne junnut ottavat kesän aikana aimo harppauksia eteenpäin, vaikka silloin ei pelata lainkaan...? Jos sulta sais vähän lihaa luiden päälle noiden väittämien tueksi. Tunnetko Jessen henkilökohtaisesti, ja oletko treenannut Jesseä, kun tunnut tietävän 100% varmuudella kaverin treenautuksesta paremmin, kuin miljoonabisneksen ammattilaiset?
 

Noitarumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Niin. Ihan samalla lailla sinä olet sivuuttanut lähes kaikki muut vastapuolen argumentit, ja palaat aina tuohon samaan "pelaamalla kehittyy parhaiten". Esim. joku tuossa tiedusteli, että miten helvetissä ne junnut ottavat kesän aikana aimo harppauksia eteenpäin, vaikka silloin ei pelata lainkaan...? Jos sulta sais vähän lihaa luiden päälle noiden väittämien tueksi. Tunnetko Jessen henkilökohtaisesti, ja oletko treenannut Jesseä, kun tunnut tietävän 100% varmuudella kaverin treenautuksesta paremmin, kuin miljoonabisneksen ammattilaiset?

Kyllähän mun kirjoituksista pitäisi välittyä OMA NÄKEMYKSENI ihan samalla lailla kuin sinun kirjoituksissa sun näkemyksesi. Pitäisikö mun siis muuttaa tuuliviiren lailla näkemyksiäni sen mukaan, jos toinen on eri mieltä. Ei onnistu, siinäkin pitää olla lihaa luiden päällä väittämäsi tueksi ja suurin osa kirjoituksista ei täällä vaan vakuuta. Jankkaamiseen en kanssasi lähde, jos vastaukseni ei riitä, niin sit ei riitä. Laita vaikka mut ignoreen, niin helpottaa.
 

Noitarumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Puljusta ei muuten tuu koskaan captainia, Laineesta voi tulla. Tapellaanko siitä seuraavaksi? hymiö

Ei tapella met ainakhan! Sehän on selvä, että Laine sopii kapuksi paremmin siksi, että hänellä on olemassa myös se"pahan ja ilkeän pojan henki" jossain, vaikka onkin sen nitistänyt kai jossain määrin ja kasvanut henkisesti. Jesse on liian kiltti johtamaan ja liian rento. Mikä ei kyllä muutoin ole huono asia.Laineellakin on vielä siihen asemaan kasvettavaa, vaikka änärissä on kovin nuortakin kapuksi laitettu, kuten tiedämme. Mun mielestä kapteenin pitää olla kypsemmän iän pelaaja, mut sehän on vaan oma näkemykseni.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kyllähän mun kirjoituksista pitäisi välittyä OMA NÄKEMYKSENI ihan samalla lailla kuin sinun kirjoituksissa sun näkemyksesi. Pitäisikö mun siis muuttaa tuuliviiren lailla näkemyksiäni sen mukaan, jos toinen on eri mieltä. Ei onnistu, siinäkin pitää olla lihaa luiden päällä väittämäsi tueksi ja suurin osa kirjoituksista ei täällä vaan vakuuta. Jankkaamiseen en kanssasi lähde, jos vastaukseni ei riitä, niin sit ei riitä. Laita vaikka mut ignoreen, niin helpottaa.

Kyllä mä voisin heittää ihan samalla lailla takaisinpäin... Sulle tuntuu olevan todella vaikea hyväksyä se tosiasia, että Puljujärvi nyt vaan ei kävellytkään Laineen tavoin suoraan parrasvaloihin isojen poikien peleissä. Kyllä mä muistan viime kesänä draftin aikoihin, kuinka sinulle tuntui olevan oikein sydämen asia vakuuttaa kaikki palstalaiset siitä, että se Jesse nyt vaan on parempi pelaaja kuin Laine. Super-Jesseä kohdellaan väärin, kun se ei saakaan samanlaista roolia kuin Kärpissä tai Pikkuleijonissa.

Kun nyt minultakin pyydät lihaa luitten ympärille, niin perustelisitko itse ensin vaikkapa sen, että miksi Puljusta ei voisi tulla supertähteä pineillä minuuteilla, onhan tuosta Joe Thorntonistakin kuoriutunut ihan passeli kaveri NHL:ään.
 

WildThing

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät ja Minnesota Wild
Kun on tullut @Noitarumpua haukuttua niin sanotaan nyt puolustukseksikkin välillä, että kyllähän se nyt on päivänselvä asia, että Jessellä sitä peliaikaa pitäis saada kehittyäkseen pienessä askissa.
Kritiikkiä siitä, että kirjoituksistasi välittyy se kuva, että Oilersin pitäisi sopeutua Jesseen vaikka kyllä se on just toisin päin.
Jesseä seuranneena mulle ei ole ollut ollenkaan yllätys, ettei Jesse vielä pärjää änärissä. Se yllättää ja ihmetyttää ettei miestä sinne farmiin laiteta.
 

Noitarumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kyllä mä voisin heittää ihan samalla lailla takaisinpäin... Sulle tuntuu olevan todella vaikea hyväksyä se tosiasia, että Puljujärvi nyt vaan ei kävellytkään Laineen tavoin suoraan parrasvaloihin isojen poikien peleissä. Kyllä mä muistan viime kesänä draftin aikoihin, kuinka sinulle tuntui olevan oikein sydämen asia vakuuttaa kaikki palstalaiset siitä, että se Jesse nyt vaan on parempi pelaaja kuin Laine. Super-Jesseä kohdellaan väärin, kun se ei saakaan samanlaista roolia kuin Kärpissä tai Pikkuleijonissa.

Kun nyt minultakin pyydät lihaa luitten ympärille, niin perustelisitko itse ensin vaikkapa sen, että miksi Puljusta ei voisi tulla supertähteä pineillä minuuteilla, onhan tuosta Joe Thorntonistakin kuoriutunut ihan passeli kaveri NHL:ään.

Sulla taitaa olla taipumus napata vain muistikuvia päästäsi. En ole koskaan kirjoittanut drafteissa, että Jesse olisi parempi. Se, miten tulkitset kirjoituksiani on sun ongelmasi. Luet kaikkea kuin piru Raamattua, vai onko niin kova pakkomielle saada asiat näyttämään mieleisiltäsi, vaikkei se totta olisikaan.Laineella oli kyllä eri lähtökohdat kuin Puljulla joukkueessaan. Mut niistä on ollut riittävästi juttua, joten en jankkaa, vaikka kuinka haluaisit.

Sinähän se kirjoitit ensin tuosta luista ja lihasta ja siihen viittasin. Lukutaito, missä luuraa! Pelaajat on erilaisia ja toinen voi tarvita enemmän minuutteja kuin toinen.Olen kirjoittanut, että NHL on uusi alue mulle, joten laittelepa ihan ite Thorntonista enemmän juttua kuin joku Wikipedia antaa, kun näytät olevan jonkun sortin asiantuntija.Tilastojen takaista historiaa, esim. sitä, miksi myytiin, vaikka oli hyvä? Olen kirjoittanut, että mua kiinnostaa änärissä vain suomalaiset, muutoin en täällä edes kävisi. Vielä vähemmän alan vääntämään jostain lähemmäs 40- vuotiaasta ja tämän hetken 18-vuotiaasta ja heidän eroistaan. Olipa sitten minkälainen sankari hyvänsä.Voin lukea kyllä, mut en ala enempiä kaivelemaan itse. Liiga on mun ykkönen, vaikka tämä Pulju-case mua täällä on pitänytkin pitempään kuin arvelin. .
 

Noitarumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kun on tullut @Noitarumpua haukuttua niin sanotaan nyt puolustukseksikkin välillä, että kyllähän se nyt on päivänselvä asia, että Jessellä sitä peliaikaa pitäis saada kehittyäkseen pienessä askissa.
Kritiikkiä siitä, että kirjoituksistasi välittyy se kuva, että Oilersin pitäisi sopeutua Jesseen vaikka kyllä se on just toisin päin.
Jesseä seuranneena mulle ei ole ollut ollenkaan yllätys, ettei Jesse vielä pärjää änärissä. Se yllättää ja ihmetyttää ettei miestä sinne farmiin laiteta.

Kirjoitan aina aika vahvasti ja se varmasti osaa myös ärsyttää ja siksikin mua paljon haukutaan. Teidän on vaan hyväksyttävä tämänkin tyylinen kirjoittaja. Oikeassa elämässä olen voimakasluonteinen nainen, joten sekin ehkä, ainakin sovinistisimmissa nikeissä, herättää suorastaan inhoa. Hiukan kärjistettynä sanoen mua ei saisi millään nyrkin ja hellan väliin. En ole syntynyt kenenkään kynnysmatoksi, en oikeaan elämään, enkä myöskään virtuaalimaailmassa. Ei kukaan ole. Yritetään olla ihmisiksi, vaikka kieltämättä terävä kieleni saisi joskus jäätyä rautaan hetkeksi kiinni.

Yritän kovastikin ymmärtää Oilsin valmennuksen aivoituksia Jessen suhteen, mutta en vaan pysty. Täällä palstalla heruu yllättävän paljon hyväksyntää pojan kohteluun. Sitäkään en käsitä. Koska en tiedä todellisia kuvioita keskusteluissa valmennuksen ja Jessen välillä, niin mun on ainakin nojauduttava siihen, miten hänen on annettu pelata.Miltä se teistä sitten oikeesti näyttää?Ihanko oikeesti pojalle on hyvä katsella pelejä katsomosta ja pääasiassa vaan itekseen harjoitella?Jos jotain, niin PALJON pelejä ja peliaikaa hän tarvitsee. Tämä mielipiteeni ei kyllä tästä muutu.

ps.toivottavasti tää lähetys ny onnistu, oli jotain häikkää....palaillaan, nyt on mentävä!
 
Suosikkijoukkue
Leijonat, Carolina Hurricanes
Totta kai se ihmetyttää, miksei Jesseä siirretä AHL:ään isoille minuuteille, jos toisena vaihtoehtona on poppariosasto ja jämärooli peliajalla 6 min/peli. Se, mitä moni on ymmärtääkseni yrittänyt sanoa, on että emme tiedä monien asioiden oikeaa laitaa (esim. mitä valmentaja ja Jesse ovat sopineet keskenään, mikä on Jessen itseluottamuksen tila, mitä mieltä Jesse itse on tilanteesta, onko taustalla loukkaantumisia, onko kielen oppimisessa oikeasti ollut mitään vaikeuksia jne), joten turha tehdä hätäisiä johtopäätöksiä, kun kausi on vielä täysin kesken.

Siitä on ollut puhetta täällä, miksei Jesseä päästetty nuorten MM-kisoihin parantamaan itseluottamusta. Odotetaan vielä ainakin 2 peliä ennen lopullisia arviota, mutta tähän mennessä nuorten Leijonien joukkue on näyttänyt niin ylivalmennetulta (ratkaisut eivät tule selkäytimestä, vaan tulevat joko myöhässä tai ovat hätäisiä) ja peli-ilottomalta, ettei yksi Puljujärvi olisi sitä pelastanut. Päinvastoin, ylivalmennus ja tappiokierre olisivat saattaneet laittaa Jessenkin pelin kipsiin ja syödä häneltä itseluottamusta. Turha tätä on jossitella, mutta se ei ole mitenkään itsestään selvää, että nuorten MM-kisat olisivat parantaneet Puljujärven itseluottamusta.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Ehkä Puljujärvi on lähetetty jo aikoja sitten farmiin, mutta kielitaidottomana ei ole tätä tajunnut.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Ehkä Puljujärvi on lähetetty jo aikoja sitten farmiin, mutta kielitaidottomana ei ole tätä tajunnut.
Juuri tällaisia helmiä varten foorumilla pitäisi olla tykkää-nappi.
 

Epätietoinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät. Sievin Sisu, Barcelona
Totta kai se ihmetyttää, miksei Jesseä siirretä AHL:ään isoille minuuteille, jos toisena vaihtoehtona on poppariosasto ja jämärooli peliajalla 6 min/peli. Se, mitä moni on ymmärtääkseni yrittänyt sanoa, on että emme tiedä monien asioiden oikeaa laitaa (esim. mitä valmentaja ja Jesse ovat sopineet keskenään, mikä on Jessen itseluottamuksen tila, mitä mieltä Jesse itse on tilanteesta, onko taustalla loukkaantumisia, onko kielen oppimisessa oikeasti ollut mitään vaikeuksia jne), joten turha tehdä hätäisiä johtopäätöksiä, kun kausi on vielä täysin kesken.

Siitä on ollut puhetta täällä, miksei Jesseä päästetty nuorten MM-kisoihin parantamaan itseluottamusta. Odotetaan vielä ainakin 2 peliä ennen lopullisia arviota, mutta tähän mennessä nuorten Leijonien joukkue on näyttänyt niin ylivalmennetulta (ratkaisut eivät tule selkäytimestä, vaan tulevat joko myöhässä tai ovat hätäisiä) ja peli-ilottomalta, ettei yksi Puljujärvi olisi sitä pelastanut. Päinvastoin, ylivalmennus ja tappiokierre olisivat saattaneet laittaa Jessenkin pelin kipsiin ja syödä häneltä itseluottamusta. Turha tätä on jossitella, mutta se ei ole mitenkään itsestään selvää, että nuorten MM-kisat olisivat parantaneet Puljujärven itseluottamusta.
Amen. Tätä yritin avata @Noitarumpu lle tuossa aikaisemmin, joko nyt tajuaisi kun on paremmin kirjoitettu. Ei ne siellä Edmontonissa tahalleen Jessen uraa ole pilaamassa, ihan oikeasti. Miettikää nyt helvetti oikeasti tilanne: Edmontonin ammattilaiset, jotka ovat päivittäin Jessen kanssa tekemisissä, vastaan kiihkoutunut Noitarumpu (ja pari muuta kirjoittajaa), jotka perustavat näkemyksensä aamuiseen teksti-tv scouttaukseen Jessen peliajasta ja muutamasta mediaan päästetystä valkun kommentista. Ja sitten käsketään meidän käyttää järkeä ym muuta paskaa? Uskomatonta miten sokea ihminen voi olla kun on tälläinen "sokea piste" mitä Jesse "Lapin poika" Puljujärvi on Noitarummulle.

PS: Jos Pulju ei koko kaudella pelaa AHL:ssä/NHL:ssä isommilla minuuteilla niin käännyn itsekin ihmettelijöiden joukkoon. Yrittäkää nyt ymmärtää vain myös se että Puljun kesä jäi todella vajaaksi harjoittelun osalta (mikä on muuten pelien ohella myös pirun tärkeä tuon ikäisille pelaajille), joten ei ole mikään ihme jos nyt sitten treenaa tuota "etumatkaa" kiinni.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Sulla taitaa olla taipumus napata vain muistikuvia päästäsi. En ole koskaan kirjoittanut drafteissa, että Jesse olisi parempi. Se, miten tulkitset kirjoituksiani on sun ongelmasi. Luet kaikkea kuin piru Raamattua, vai onko niin kova pakkomielle saada asiat näyttämään mieleisiltäsi, vaikkei se totta olisikaan.Laineella oli kyllä eri lähtökohdat kuin Puljulla joukkueessaan. Mut niistä on ollut riittävästi juttua, joten en jankkaa, vaikka kuinka haluaisit.

Jaahas. Mä en rupea kaivelemaan noita megaketjuja, kun ne täyttyi niistä itkupotkuraivareista aina kun joku toi jotain viitettäkään siihen suuntaan, että Patrik Laine on parempi pelaaja kuin Jesse Puljujärvi. Jos muistan väärin, niin sitten muistan.

Niin, mä en ole täällä sanonut mitään muuta mielipidettä kuin sen, että uskon Edmontonin porukan tietävän asiat ihan snadisti paremmin kuin joku random-jatkoaikalainen Oulusta. Tai Kirkkonummelta (josta siis minä olen). Kyllä minustakin TUNTUU, että AHL voisi olla parempi vaihtoehto, mutta todennäköisesti olen tässä väärässä, koska en toimi päivittäin lähellä Jesseä, eikä mulla ole samaa kompetenssia arvioida tilannetta kuin Oilersin taustahenkilöillä.

Sinähän se kirjoitit ensin tuosta luista ja lihasta ja siihen viittasin. Lukutaito, missä luuraa! Pelaajat on erilaisia ja toinen voi tarvita enemmän minuutteja kuin toinen.

Juuri tähän halusin sinulta perusteluja. Mistä sinä tiedät Jessen kuuluvan tuohon enemmän minuutteja tarvitsevaan porukkaan? Voisiko olla mahdollista, että Oilersissa onkin huomattu nimenomaan päinvastainen puoli. Et ole vielä vastannut, kun tiedustelin miten juuri sinä tiedät Jessen asioista sen oikean puolen, eikä Edmontonin valmennusporras.

laittelepa ihan ite Thorntonista enemmän juttua kuin joku Wikipedia antaa, kun näytät olevan jonkun sortin asiantuntija.Tilastojen takaista historiaa, esim. sitä, miksi myytiin, vaikka oli hyvä? Olen kirjoittanut, että mua kiinnostaa änärissä vain suomalaiset, muutoin en täällä edes kävisi. Vielä vähemmän alan vääntämään jostain lähemmäs 40- vuotiaasta ja tämän hetken 18-vuotiaasta ja heidän eroistaan. Olipa sitten minkälainen sankari hyvänsä.Voin lukea kyllä, mut en ala enempiä kaivelemaan itse. Liiga on mun ykkönen, vaikka tämä Pulju-case mua täällä on pitänytkin pitempään kuin arvelin. .

Mä olen seurannut NHL:ää 90-luvun alusta asti, joten Joe Thornton on hyvinkin tuttu pelaaja. Draftivuotenaan Thornton oli selkeä ykkösnimi oikeastaan parin vuoden ajan ennen draftia. Ja oikeastaan on sitä tänäkin päivänä. Siitä huolimatta kaveri pelaili tulokaskaudellaan Bostonissa kolmoskentän minuutteja (olisiko jopa välillä ollut neloskentässäkin), tuloksena 55 peliä tehoilla 3+4. Siis koko draftin ykkösvaraus. Ja tarkoitus olikin nimenomaan vertailla 18-vuotiasta Thorntonia Puljujärveen, ei 40-vuotiasta. Ja tosiaan Thorntonillahan ei ollut lähtökohtaisesti niitä Euroopasta tulevan tulokkaan sopeutumisvaikeuksia, kun kaukalon koko ja kieli olivat tuttuja jo ennestään. Siitä huolimatta Boston valitsi tien, jossa lähdetään talentti tuhoamaan pienillä ja hallituilla minuuteilla aluksi. Kakkoskaudellaan Thornton olikin sitten jo kakkossentteri Bostonissa.

En nyt tiedä liittyykö se Thorntonin myynti San Joseen enää mitenkään siihen pelaajavertailuun näiden kahden välillä. Enkä edes tarkoita vertailla näitä kahta PELAAJINA, vaan nimenomaan tuota tilannetta, joka kummallakin on täsmälleen sama, eli draftin jälkeen suoraan NHL:ään statuksella star-prospect.

Ja pienenä sivuhuomiona mainittakoon, että tuossa samassa draftissa (1997), kolmantena huudettiin muuan Olli Jokinen. Jokinen palasi tunnetusti Helsinkiin, kun ensin kävi pelailemassa pienellä vastuulla Kingsin alemmissa kentissä. Ei Kings tuolloin valinnut ratkaisua "annetaan pojan pelata", vaan teki ratkaisun, että OJ:lle on mahdollisesti parempi kasvaa vielä Euroopassa. Puljujärven kohdalla on tosiaan ehkä nähty, että se kokonaisvaltainen harjoittelu pelien kustannuksella palvelee paljon paremmin joukkueen tulevaisuutta, kuin tuuppaaminen suoraan kokoonpanoon riippumatta peliesityksistä.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Draftin aikaan oli noita spekulaatioita "yhdestä tietystä pelaajasta", jonka kohdalla NHL-scoutit eivät olleet varmoja, että onko julkisen rankkinsa arvoinen. Silloin mediaa sekoittavat huhut olivat, että se olisi Laine, mutta taisikin olla Puljujärvi. Kekäläisen signaali kertoi hyvin paljon. Ja muutenkin Edmonton mielestäni teki väärän valinnan tässä, kun katsoo, missä esim Matthew Tkachuk menee. Heti jo auttaa joukkuettaan ja näyttää draftin kolmanneksi parhaimmalta hyökkääjältä. Samaa tukivat myös omat tilastointini WJC:ssä. Jesse sai kerättyä ne pisteensä luvattoman helposti, kun luotujen maalipaikkojen määrässä ei ollut edes Suomen joukkueen kahden parhaan joukossa. Noh, ei se ole Jesseltä itseltään pois, että muut ovat häntä parempia. Hyvän uran voi tehdä silti.
 

Tikiti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Professori Aho, Dortmund ja Arsenal
Viasatin jutusta poimittuna: "Hän on myös vihdoinkin muuttanut luistimiensa teroitusta. Aikaisemmin Euroopassa hyvin toimiva liukuteroitus on vaihtunut terävämmäksi, NHL-tyyliseksi. Pienessä kaukalossa on pystyttävä pysähtymään ja kääntymään nopeasti. Tarvitaan vähän "havuja alle", kuten joku hienosti totesi."

Ihmeen kauan siinä menikin että muutti teroitusta. Täytyy muistaa että Jesse on vasta 18v. Odotellaan nyt muutama vuosi ja katsotaan mikä tilanne silloin on.
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Niemisen Jouni on näköjään käynyt vähän jututtamassa McLellania Puljujärven tiimoilta.

Sellainen kuvahan tuosta tulee, että saa nyt vielä jonkinlaisen tilaisuuden mutta jos ei natsaa, niin Bakersfieldissä sit.

Juttu Viasatin blogissa:
http://www.viasatsport.fi/urheilu/j...pialaiset-ja-nhl-neljan-osapuolen-piirileikki
Jos haluaa alkuperäiskielellä kuunnella, niin Oilersin sivuilta löytyy: Edmonton Oilers Video | NHL.com
Toki aikalailla sanasta sanaan suomennettu tuossa Viasatin jutussa. Puljujärvestä puhutaan siinä suunnilleen kohdasta 2:30 eteenpäin.

Niin joo ja Puljujärven vanhemmat ja pikkusisko ovat nyt Edmontonissa. Olivat eilen katsomassa harjoituksia Jason Gregorin mukaan: Sekera, Puljujarvi, Caggiula and a BIG thank you | OilersNation
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Draftin aikaan oli noita spekulaatioita "yhdestä tietystä pelaajasta", jonka kohdalla NHL-scoutit eivät olleet varmoja, että onko julkisen rankkinsa arvoinen. Silloin mediaa sekoittavat huhut olivat, että se olisi Laine, mutta taisikin olla Puljujärvi. Kekäläisen signaali kertoi hyvin paljon. Ja muutenkin Edmonton mielestäni teki väärän valinnan tässä, kun katsoo, missä esim Matthew Tkachuk menee. Heti jo auttaa joukkuettaan ja näyttää draftin kolmanneksi parhaimmalta hyökkääjältä. Samaa tukivat myös omat tilastointini WJC:ssä. Jesse sai kerättyä ne pisteensä luvattoman helposti, kun luotujen maalipaikkojen määrässä ei ollut edes Suomen joukkueen kahden parhaan joukossa. Noh, ei se ole Jesseltä itseltään pois, että muut ovat häntä parempia. Hyvän uran voi tehdä silti.

Jos sorrutaan tälläiseen lyhytnäköisyyteen, niin voidaan todeta että Kekäläinen oli draftin suurin epäonnistuja. Missä se Pierre Luc Dubois vai mikä lie on nyt? Ei edes piste per peli tahdissa QMJHL:ssä, missä pitäisi olla erittäin helppo tämän kalibeerin draft pickille tehdä kasoittain pisteitä. Onneksi seurat eivät kuitenkaan varaa pelaajia sen perusteella, kuinka hyviä NHL-pelaajia he ovat heti seuraavalla kaudella. Matthew Tkachuk on fyysisiltä ja käsityksen mukaan monilta off-ice ominaisuuksiltaan (kielitaito jne) valovuoden puljua edellä, ja ei ole minkään valtakunnan yllätys, että hän on vielä tällä hetkellä menestynyt taalajäillä Puljujärveä paremmin. Näen silti, että Puljujärvellä on ehdottomasti korkeampi potentiaali, ja eikös potentiaalin perusteella tuolla draftissa aika usein varatakkin? Toki jotkut Matthewsin kaltaiset valmiit NHL-tason ykkössentterit on asia erikseen. Mutta 5 vuoden kuluttua voidaan realistisemmin sanoa kuka voitti draftin. Ehkä Kekäläinen saakin viimeisen naurun, kun Pierre Lucista onkin kehittynyt Barkovin tasoinen selke-sentteri.
 
Viimeksi muokattu:
Draftin aikaan oli noita spekulaatioita "yhdestä tietystä pelaajasta", jonka kohdalla NHL-scoutit eivät olleet varmoja, että onko julkisen rankkinsa arvoinen. Silloin mediaa sekoittavat huhut olivat, että se olisi Laine, mutta taisikin olla Puljujärvi. Kekäläisen signaali kertoi hyvin paljon. Ja muutenkin Edmonton mielestäni teki väärän valinnan tässä, kun katsoo, missä esim Matthew Tkachuk menee. Heti jo auttaa joukkuettaan ja näyttää draftin kolmanneksi parhaimmalta hyökkääjältä. Samaa tukivat myös omat tilastointini WJC:ssä. Jesse sai kerättyä ne pisteensä luvattoman helposti, kun luotujen maalipaikkojen määrässä ei ollut edes Suomen joukkueen kahden parhaan joukossa. Noh, ei se ole Jesseltä itseltään pois, että muut ovat häntä parempia. Hyvän uran voi tehdä silti.
Aika aikaista puhua kyllä vielä mistään vääristä valinnoista. (vaikka Tkachuk toki paremmin onkin nyt vetänyt) Varsinkin kun perustelet Kekäläisen signaaleilla sillä hänen valintansa näyttäisi menneen vielä enemmän metsään. Lisäksi en oikein ymmärrä noita Puljun pisteiden vähättelyjä WJC:ssä ja väittämistä, että ne olisi tullut ''luvattoman helposti''. Vai tuliko Puljun pisteistä suurin osa esim. kakkos syötöistä tai oliko näitä huomattavasit enemmän kuin esim. Aholla ja Laineella?
 
Draftin aikaan oli noita spekulaatioita "yhdestä tietystä pelaajasta", jonka kohdalla NHL-scoutit eivät olleet varmoja, että onko julkisen rankkinsa arvoinen. Silloin mediaa sekoittavat huhut olivat, että se olisi Laine, mutta taisikin olla Puljujärvi. Kekäläisen signaali kertoi hyvin paljon. Ja muutenkin Edmonton mielestäni teki väärän valinnan tässä, kun katsoo, missä esim Matthew Tkachuk menee. Heti jo auttaa joukkuettaan ja näyttää draftin kolmanneksi parhaimmalta hyökkääjältä. Samaa tukivat myös omat tilastointini WJC:ssä. Jesse sai kerättyä ne pisteensä luvattoman helposti, kun luotujen maalipaikkojen määrässä ei ollut edes Suomen joukkueen kahden parhaan joukossa. Noh, ei se ole Jesseltä itseltään pois, että muut ovat häntä parempia. Hyvän uran voi tehdä silti.

Teitkö vastaavia tilastoja myös U18-kisoissa, joissa Jesse näytti täysin ylivoimaiselta pelaajalta oman ikäistensä keskuudessa ja vieläpä pahasti puolikuntoisena? Kiinnostaisi kuulla miten tilastot noissa peleissä tukevat itse näkemääni. Se ei nimittäin yllätä, ettei Puljujärvi ollut tuossa U20-joukkuessa "edes" kahden parhaan joukossa.

Kekäläisen signaali kertoi sen, että Columbuksen papereissa heillä oli parempia vaihtoehtoja (Dubois) kuin Puljujärvi. Mitään muuta siitä ei minusta pysty analysoimaan. Eikä sitäkään, että Edmonton teki virhevalinnan, mutta toki se olikin oma mielipiteesi, kuten kirjoitat. Se, että Tkachuk on tässä kohtaa valmiimpi NHL-peleihin ei muuta tuota suuntaan tai toiseen. Sekin oli minusta helposti ennustettavissa, että Tkachuk on valmiimpi isoon liigaan 18-vuotiaana kuin vastaavasti Puljujärven Jesse.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Niemisen Jouni on näköjään käynyt vähän jututtamassa McLellania Puljujärven tiimoilta.
Tuosta jutusta mulle jäi takaraivoon kaksi pointtia. Ensinnäkin, 18-vuotiaan pelaajan kehittäminen NHL-rytmiin on jatkuvaa tasapainoilua. Paino sanalla kehittäminen, eli jotain on, mutta jotain puuttuu. Toiseksi, AHL ei ole valmennusjohdon mielestä Jesselle tällä hetkellä oikea paikka Jesselle, koska se englanti ei vain taivu. Ja sitten vielä rivien välistä poimittuna, Jesselle ei ole sopivaa roolia tällä hetkellä Oilersissa.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tuosta jutusta mulle jäi takaraivoon kaksi pointtia. Ensinnäkin, 18-vuotiaan pelaajan kehittäminen NHL-rytmiin on jatkuvaa tasapainoilua. Paino sanalla kehittäminen, eli jotain on, mutta jotain puuttuu. Toiseksi, AHL ei ole valmennusjohdon mielestä Jesselle tällä hetkellä oikea paikka Jesselle, koska se englanti ei vain taivu. Ja sitten vielä rivien välistä poimittuna, Jesselle ei ole sopivaa roolia tällä hetkellä Oilersissa.

Juurikin näin. Ja jos sitä roolia ei ole, sitä ei ole. Jessen pitää pystyä siihen rooliin kasvamaan pelien ulkopuolella, ja käyttää ne vähäisetkin näyttöpaikat siihen vakuuttamiseen. Niin se on kaikilla muillakin pelaajilla varmaan jokaisessa huippusarjassa. Mitään ei anneta ilmaiseksi.
 

Eugene

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, SaiPa, Ketterä
Draftin aikaan oli noita spekulaatioita "yhdestä tietystä pelaajasta", jonka kohdalla NHL-scoutit eivät olleet varmoja, että onko julkisen rankkinsa arvoinen. Silloin mediaa sekoittavat huhut olivat, että se olisi Laine, mutta taisikin olla Puljujärvi. Kekäläisen signaali kertoi hyvin paljon. Ja muutenkin Edmonton mielestäni teki väärän valinnan tässä, kun katsoo, missä esim Matthew Tkachuk menee. Heti jo auttaa joukkuettaan ja näyttää draftin kolmanneksi parhaimmalta hyökkääjältä. Samaa tukivat myös omat tilastointini WJC:ssä. Jesse sai kerättyä ne pisteensä luvattoman helposti, kun luotujen maalipaikkojen määrässä ei ollut edes Suomen joukkueen kahden parhaan joukossa. Noh, ei se ole Jesseltä itseltään pois, että muut ovat häntä parempia. Hyvän uran voi tehdä silti.
Niin ja pelaajathan eivät kehity enää 18v jälkeen. Vaikka Tkachuk on nyt parempi, tilanne voi olla toinen viiden vuoden päästä. Toki miksei niinkin, että Tkachuk paukuttaa kovia pistemääriä ollen tärkeä pelaaja joukkueelleen muutoinkin, mutta Puljusta tulee vain yksipuolinen 40p laituri. Omasta mielestä suurin kysymysmerkki Puljun kohdalla on se, että pystyykö koskaan lunastamaan täyden potentiaalinsa. Puljujärven peliälyäkin haukuttu ja otettu jo Yakupov esille näissä vertailuissa, mutta vaikea sanoa yhtään mitään.

Uskon myös siihen, että Kekäläisen varaus tulee näyttämään tulevaisuudessa myös järkevältä liikkeeltä ja oikealta valinnalta. Sen verran hyvin Kekäläinen löytää noita pelaajia, enkä usko Duboisin olevan poikkeus.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös