Vaatteet on mun aatteet...

  • 98 521
  • 536

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Pahimpia ovat ohuet täyspuuvillaiset paidat, joiden malli on jo alunperin hiukan leveä.
Nyt taisi natsata, juuri tälläisiä ne oli mitä ostin ja huomattavissa selvää venymistä ja näyttää hölmöltä kun istuva paita ulottuukin pesun jälkeen puoleenväliin persettä.

Bändipaidat on oma lukunsa, mulla on ikivanhoja mistä värit lähteneet ja vieläkin kuosissa. Yksi parhaista uudemmista oli Mustachin kiertueen päätöskeikalta ostettu 5€ kiertuepaita, loistavasti istuu eikä pesussa muutu. Olisi pitänyt ostaa 10kpl vaikkapa vain treenipaidoiksi.

_
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tämä ketju lienee lähimpänä työkenkäkysymystä, jos kyselen kokemuksia hyvistä ja henkittävistä työkengistä. Pääasiassa sisällä kökin päiväni, mutta sandaalit tuntuvat olevan omaan makuuni sekä käytännöllisyydeltään myös hiukan persehestä. Halvat hiottavat siinä missä kunnon kengätkin. Iso rooli on tietenkin sukilla, koska ainakin omia jalkojani luonnonkuituiset sukat eivät hiota edes huonosti hengittävissä kengissä niin paljon kuin tekokuituiset hyvin hengittävissä. Paras kombo jalkojen osalta on ollut täyspuuvillaiset sukat ja merinovillavuoriset talvikengät, mutta se taas ei esteettisesti miellytä sisätiloissa työskentelevänä minua, kato hei. Katselin tässä juuri tällaisia Suecosin Almoja, löytyypikö kokemusta kellään lähinnä kestävyyden osalta, kun ei hintaa hirveästi ole? Toki en mä noilla sisätiloissa hirveästi ramboilisikaan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kengät, joissa yläosa on pelkkää nahkaa ja villasukat lämpötilan mukaan ohuina tai paksuina. Ei ole hiostuttanut koskaan vaikka kymmentuntisia päiviä toimistolla tulee vietettyä. Esimerkiksi Marks&Spenceriltä saa kohtuu ohuita villasta tehtyjä sukkia, jotka hengittävät hyvin eivätkä muistaakseni hirveästi maksakaan. Vuoden verran ollut käytössä ja vielä ei yksikään pari ole mennyt rikki. Puuvillakin toimii, mutta ei hengitä samalla tavalla. Sukissa voi vähän jotain polyesteria olla villan mukana, koska 100 % villa ei niin hyvin kestä käyttöä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Katsos, kiitokset @Tadu kommentista, hukkui kaiken muun keskelle.

Työkenkäkysymys tuli ratkaistua jo, mutta otanpa nyt esille toisenlaisen pulman. Nimittäin, tyttäreni heitti syksyllä joululahjoista puhuttaessa, että Leviksen crewneck svetari olisi kiva, siis se peruskollari, jossa on iso Levi's-logo rinnassa. Tuli mieleeni tuo keskustelu tässä taannoin ja ajattelin olla mahtava isä ja hommata tuon paidan. Nyt on vain niin, että muutama muukin tyttö on niitä ilmeisesti halunnut, koska jo parin viikon ajan on ollut hyllyt tyhjinä tunnetuista nettikaupoissa tyttöjen 164 cm kokoluokassa tai naisten xs:ssä. Heitänpä huvikseni tänne, tietääkö joku jotain paikallista puljua hyvällä valikoimalla, johon kannattaisi ihan vaikka soitella, jos ei kattavia nettisivuja ole?
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Vaateostoksille ajattelin iltapäivästä lähteä. Edwin on kyllä muodostunut itselle suosikkimerkiksi farkuissa. Hyvä laatu, hyvä hinta, hyvä valikoima, siistit leikkaukset ja ei ole tehty missään hikipajassa. Lisäksi yksi tärkeimmistä ominaisuuksista eli napit sepaluksessa. En ymmärrä miksi joku haluaa käyttää vetoketjuja. Vaarallisia ja epäkäytännöllisiä sekä liikaa hajoavia osia. Alla poistoon menevät tuotteet, mutta varmaan muutakin tarttuu.

Clarks Desert Boots

Edwin Nashville Red Selvage 1 | 2

Ajattelin myös keväällä jonkun seripainolaitteiston, että voi tehdä uniikit printit!! Jos jollakin tästä hommasta kokemusta niin voisi neuvoa vähän alkuun että mistä kannattaa etsiä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Clarks Desert Boots
Edwin Nashville Red Selvage 1 | 2
Kovat. Toi on mielestäni paras väri Desert booteille. Netissä nähnyt kuvia ikääntyneistä pareista ja näyttävät kyllä mainioilta vapaa-ajan kengiltä. Itse olen tykästynyt myös japsidenimiin ja nyt talvella käyttöä ovat saaneet Iron Heartin sekä Japan Bluen paksuista kankaista tehdyt yksilöt. Kumpaakaan ei tosin Suomesta saa ja farkkujen ostaminen netistä nyt on jos ei tyhmää, niin aika rasittavaa. Näistä Japan Bluen farkuilla on mielestäni myös todella hyvä hintalaatu-suhde. Iron Heartit nyt ovat ylihinnoiteltuja.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Clarks Desert Boots
Onkos näissä läskipohjat?
Eli hyvin liukkailla pitävää raakakumia.

Itsellä oli jo legendaariset Camelit läskipohjilla 25 vuotta sitten, oli siiistit kengät ja pidon ansiosta olin ihan kuningas tossulätkässä jäällä. Varoituksen sanana näistä haaveileville että nykyiset jäljitelmät Camel Active merkiltä on ihan sutta, pohja vain näyttää raakakumilta, pirun liukas ja ovh hinta silti rapeat 149€.
Yhdet olen ostanut, pohja halkesi ja meni onneksi takuuseen muutaman kk käytön jälkeen ja en varmasti enää osta näitä halpoja kopioita aidoista Cameleista.

_
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Olen lakannut ostamasta ns tavallisia kenkiä kokonaan. Viimeisen parin vuoden aikana kaappiin on päätynyt Briteissä tehtyjä Loakean 1880 sarjan kenkiä. Osa nahkapohjalla, osa kumisella Dainite pohjalla talvi- vesikeleille. Hintaa noilla on mutta kun kenkää huoltaa, kestää nahka sen pari kymmentä vuotta ja jos pohja kuluu, niin noin 70€ hintaan tekevät uudet pohjat kenkiin ja huoltavat ne.
Viimesin hankinta oli työ/vapaa-ajalle tällaiset kumipohjilla.
http://www.herringshoes.co.uk/_shop/imagelib/7/2346/9341/loake_burford_rubber_in_burgundy_calf_2.jpg
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Onkos näissä läskipohjat?
Eli hyvin liukkailla pitävää raakakumia.
Crepe Rubber on materiaali. Pehmyt, mutta pidosta en osaa vielä kertoa. Googlailin ja huonoiksi puoliksi mainittiin tietynlainen likainen pinttymä joka muodostuu pohjiin ajan kanssa. Lisäksi kävelytyyli saattaa kuluttaa pohjia nopeammin. Laahaava askel taikka kantapääkävely ei ilmeisesti ole paras yhdistelmä. Toisaalta uusien pohjien hankkiminen on mahdollista.
Itse olen tykästynyt myös japsidenimiin ja nyt talvella käyttöä ovat saaneet Iron Heartin sekä Japan Bluen paksuista kankaista tehdyt yksilöt.
Laitetaan korvan taakse. Autoista en piittaa mutta farkuille on kuulemma vähintäänkin yhtä merkkiuskollisia käyttäjiä. Sen ymmärtää vasta kun on ensimmäisen oikeasti hyvän parin löytänyt.
Olen lakannut ostamasta ns tavallisia kenkiä kokonaan. Viimeisen parin vuoden aikana kaappiin on päätynyt Briteissä tehtyjä Loakean 1880 sarjan kenkiä.
Hienoja ovat. Pinkomossa käydessä tullut soviteltua. Kuvan kengät on kyllä helvetin upeat. Hintaahan noilla tuppaa olemaan, mutta kuten sanoit niin hyvin hoidettuna ikää tulee huomattavasti lisää kun puhutaan laadukkaista materiaaleista. Siinä moni sutii paskalaatuisia kenkäpareja toista kymmentä puhki samassa ajassa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Crepe Rubber on materiaali. Pehmyt, mutta pidosta en osaa vielä kertoa. Googlailin ja huonoiksi puoliksi mainittiin tietynlainen likainen pinttymä joka muodostuu pohjiin ajan kanssa.
Kuulostaa läskipohjilta. Aidot laadukkaat läskipohjat kuluu nimenomaan tasaisesti(riippuen tietty askelluksesta) eikä tietoakaan mistään halkeamista ja nimenomaan hiukan tummuu käytössä mutta eihän se sieltä pohjasta näy. Kulutus hävittää muutamia millejä phjasta mutta kun materiaali on koko ajan sama kuluessaan niin pito ei häviä mihinkään. Jos saan tietää että jossain kengissä tälläistä käytetään niin ostan oitis sellaiset ensi talveksi. Täytyypä itsekin googletella.

_
 

adetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, Ryan Miller, HPK

Clarks Desert Boots

Edwin Nashville Red Selvage 1 | 2

Kuinkas nuo kuvan kengät pysyy jaloissa tuollaisilla nauhoilla? Muistaakseni itsellä ollut puvun kanssa kengät aikoinaan samanlaisilla nauhoilla eikä niitä kovin kireälle saa. Riippuen toki mihin käyttöön kengät menee, mutta kyllä lyhytkin kävely tuntuu epämukavalta.

Äläkä missään tapauksessa laita samanlailla kuvassa farkkujen lahkeita. Olen @stiflat :n kanssa samaa mieltä, että noin eivät tule pysymään ja on vielä naurettavan näköiset. Sopii paremmin kapea lahkeisissa. Mielipiteitä on monia.
 

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins

Clarks Desert Boots

Edwin Nashville Red Selvage 1 | 2
Clarksin Dessut, ajaton klassikko. Jokaisen miehen kaapista tulisi löytyä dessut joko mokkaisena tai beeswaxina, mieluiten molempina. Ja @adetti kyllä nuo saa ihan kävelykireydelle noillakin nauhoilla. Mikäs mahtaa olla Suomessa Desert Bootsien hinta kivijalkaliikkeissä? Ebaysta noita saa deadstockina alle satasella, jos koko on tiedossa niin suosittelen vilkaisemaan co.uk loppuista ebayta.
 

Fordél

Jäsen
Olen lakannut ostamasta ns tavallisia kenkiä kokonaan. Viimeisen parin vuoden aikana kaappiin on päätynyt Briteissä tehtyjä Loakean 1880 sarjan kenkiä. Osa nahkapohjalla, osa kumisella Dainite pohjalla talvi- vesikeleille. Hintaa noilla on mutta kun kenkää huoltaa, kestää nahka sen pari kymmentä vuotta ja jos pohja kuluu, niin noin 70€ hintaan tekevät uudet pohjat kenkiin ja huoltavat ne.
Viimesin hankinta oli työ/vapaa-ajalle tällaiset kumipohjilla.
http://www.herringshoes.co.uk/_shop/imagelib/7/2346/9341/loake_burford_rubber_in_burgundy_calf_2.jpg

Sama juttu täällä. Yhdet Sandersit ja Loaket on nyt hankittu. Nuo Loaken Oxfordit on kyllä parhaat kengät ikinä. Pienen sisäänajon jälkeen istuvat jalkaan kuin valetut. Ihan kuin olisivat mittatilaustyönä tehdyt.

Jatkossakin maksan miuluusti 2-3 -kertaisen hinnan normikenkiin verrattuna, ja ostan tuotteen, joka kestää vuosikymmeniä. Ei pelkästään laadun takia vaan myös klassisen mallin takia.

Seuraavaksi ehkä yhdet chukkat ja oxford-tyyppiset vaalean ruskeat kengät.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Ajattelitko käyttää itsekin tuollalailla käärittynä lahkeita? Näyttää vaan vähän epäilyttävältä noin löysissä lahkeissa, että miten mahtaa pysyä käytössä. Saati sitten miten tuollainen suppilo kerää hiekoitussepelit kadulta kävellessä.
Pesemättömät raakadenim-farkut kutistuvat silmin nähden ensimmäisellä pesulla. Kutistumiseen vaikuttaa kankaan tiheys jota mitataan kankaan painona neliömetrillä. Tästä syystä raakadenimeihin on varattava jonkin verran extraa sillä niitä ei osteta tyköistuvina vaan alavartalo toimii muottina jolloin farkut on mahdollista saada sellaisiksi kuin ne olisi sinua varten tehty. Hardcoret ja slim fitin ystävät huuhtelevat housut kylmässä vedessä ja pukevat ne ensimmäisen kerran märkinä jalkaansa. Löysemmän lahkeen kuluttajakin välttelee ensimmäistä pesua niin pitkään kuin mahdollista. Tarkoitus on saada farkuille mahdollisimman näyttävät kulumat, mutta samalla varmistaen että koskaan missään täysin identtinen housupari ei kävele vastaan kuten valmiiksi pestyillä ja kulutetuilla. Tämä on pitkä prosessi jossa näyttävään lopputulokseen tulee varata vähintään 6kk lähes päivittäistä käyttöä mutta ilman pesua.

TL;DR: Raakadenim kutistuu jos se ei ole esipestyä ja tämän vuoksi liikkumavaraa on varattava housuihin niin horisontaalisesti kuin vertikaalisestikin. Jotkut eivät tahdo pitää lahkeita ylipitkinä säkkeinä jolloin valitsevat käärimisen.

PS: Kangas on kevyimpiä kankaita lukuun ottamatta sen verran jämäkkää että käärityt lahkeet pysyvät paikallaan. Tyypillisesti painoa on 340g - 900g neliömetriltä.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Ei hyvää päivää. Ei uskoisi että aikaa sitten täysi-ikäistyneillä ihmisillä on tällaisia harrastuksia.
Ketään ei tietenkään tällaiseen velvoiteta. Mielestäni kuitenkin huomattavasti terveempi harrastus kuin trollata Jatkoajan keskustelupalstoilla.
 

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Ei hyvää päivää. Ei uskoisi että aikaa sitten täysi-ikäistyneillä on tällaisia harrastuksia.

Meitä on moneen junaan,ja me saamme kiksimme usein täysin erilaisista asioista. Turha sitä on morkata. Jotkut tykkäävät haastaa riitaa netissä, jotkut hinkkaavat farkkujaan katutolppaan, jotkut katselevat perseitä Hertsikan metroasemalla ja jotkut urheilevat. Kaikille jotakin.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@Action Bronson tyhmä kysyy ja sä näköjään tiedät; saako noi raakadenim- tuotantoa muinakin kuin perussinisen värisenä? Jos kuitenkaan en jaksa 6kk räävistellä niin voi ottaa valmiiksi ns. omaa kokoa-> pitääkö noi pestä jotenkin erikoisella tavalla?

Ihan siistit siis ja kuulostaa ok kokeilulta ainakin.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
No miksi sitten trollaat täällä?
Mieletön comeback! Vielä tässä ajassa. Kuka muu muka?

"Minulla on sellaset farkut ettei kellään muulla, kun olen niitä tässä puoli vuotta huolella tuunannut." Voiko special snowflake -oireyhtymää enää paljon paremmin kiteyttää.
Oletat siis että jokainen denimipää kertoo harrastuksestaan sekä erikoisista farkuistaan jokaiselle vastaan tulevalle? Trollipäissäsi jäi näemmä huomioimatta sekin seikka, että pesemättömillä farkuilla saadaan farkuista tyköistuvat, ikään kuin juuri sinulle tehdyt.

@Red Machine kyllä saa muissakin väreissä.

Denim 101 - Raakadenim aloittelijoille — Tyylit.fi
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
@Action Bronson tyhmä kysyy ja sä näköjään tiedät; saako noi raakadenim- tuotantoa muinakin kuin perussinisen värisenä? Jos kuitenkaan en jaksa 6kk räävistellä niin voi ottaa valmiiksi ns. omaa kokoa-> pitääkö noi pestä jotenkin erikoisella tavalla?

Ihan siistit siis ja kuulostaa ok kokeilulta ainakin.
Jos raakadenim kiinnostelee, niin Uniqlolla pääsee hyvin sisään ja halvalla. Löytyy kolmea eri fittiä ja myös eri väreissä, ei pelkästään raakana.

MEN Stretch Selvedge Slim Fit Jeans | UNIQLO

^^Minulla on näitä jo toiset parit käytössä ja aleista nappasin kympillä myös vaaleaksi pestyn version kesäksi. Tosi denimjeesukset tosin nyrpistää nenäänsä elastaanille (perinteisissä farkuissahan on aina 100% puuvillaa), mutta omalaatuisen (lue = isoperseisen) kroppani takia nämä istuvat oikeastaan paremmin kuin mitkään muut. Olen varmaan 20-30 paria sovittanut, mutta ei vaan tunnu löytyvän mallia missä vyötärö on kapeampi kuin persaus. Naked&Famousin Weird Guyt ovat aika lähellä, joten ne saattaa olla seuraavat.

Levikseltä ainakin 501CT-mallistoa on löytynyt eri värisenä selvedgenä, tosin ei taida Suomessa löytyä ollenkaan kivijalasta.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ketään ei tietenkään tällaiseen velvoiteta. Mielestäni kuitenkin huomattavasti terveempi harrastus kuin trollata Jatkoajan keskustelupalstoilla.
Aiai kun oli nätisti suoraan vastapalloon!

Mukava lukea, että tälläkin palstalla on laadukkaisiin vaatteisiin ja kenkiin perehtyneitä ihmisiä. Itselleni tuottaa mielihyvää kun olen melkein aina huoneen parhaiten pukeutunut mies, vaikka yleensä pukeudun erittäin rennosti enkä ole pukuakaan käyttänyt varmaan vuoteen. Kun vähän ymmärtää perusjuttuja sekä pukeutuu laadukkaisiin vaatteisiin (kengät tärkeimmät) erottuu heti. Toki valtaosaa ihmisistä muiden ihmisten pukeutumiset ei kiinnosta, mutta paljon tulee kehuja ja yleensä ne tulevat kengistä. Laadukkaat nahkakengät ovat sellainen asia johon kannattaa perehtyä.

Joskus löytyy oikeassakin elämässä näitä kirjoittelijoita, joiden mielestä istuva yksinkertainen paita, farkut ja laadukkaat nahkakengät ovat homon merkki. Kertoo ehkä enemmän kyseisen henkilön heikosta itsetunnosta sekä alitajuisesta tarpeesta yrittää tuomita muita ja nostattaa samalla omaa itsetuntoaan.

Raakafarkuista sen verran, että kun laadukasta paksua raakafarkkua koskettaa niin ymmärtää, että se jos mikä on miesten juttu. Alkuun tuntuu, että päällä on jotain kovaa suojakangasta, mutta käytössä housut muovautuvat käyttäjälle ja pehmenevät. Samoin kuin laadukkaat nahkakengätkin. Itselläni taitaa raakafarkkuja olla aktiivisessa käytössä 4 paria: Yhdet mustat ja kolmet siniset. Peukutan myös noita Uniqlon halpoja farkkuja, ovat hintaisekseen todella kelvollisia. Itselläni on yhdet sellaiset käytössä, mutta ovat omaan makuuni niin ohuet, että saavat käyttöä melkein pelkästään kesäisin. Toki ne ovat ihan normaalin paksuiset verrattuna kaupan farkkuihin, eli eivät ne mitään kesäkangasta ole, mutta valitettavasti olen totuttautunut liian laadukkaisiin ja kalliisiin farkkuihin. Toki raakafarkut eivät todellakaan ole kaikkien juttu eikä niiden tarvitsekaan olla. Täysin yhtä tyylikkäästi voi pukeutua tavallisiin farkkuihinkin.

Loaken kengät ovat kyllä hyviä. Mulla kävi Loaken chukkat kääntymässä vuoden ajan, mutta ne eivät jotenkin mun jalkaan toimineet. Aina oli päivän päätteeksi jalat jotenkin kipeät tai väsyneet. Täytyi hyväksyä, että kaikki lestit eivät vaan sovi. Kenkähyllyni suosikit ovat ilman muuta Red Wingin raffit bootsit, jotka ovat talvikäytössä. Aivan mahtavat kengät ja istuvat jalkaan täydellisesti paksujen villasukkien kanssa. Oletan, että näillä mennään seuraavat parikymmentä talvea. Kuukausi sitten hankin kenkähyllyyn espanjalaisen valmistajan Meerminin tuplamunkit, eli solkikengät kahdella soljella. Oli kyllä järkyttävä sisäänajo sillä toinen jalkani on hieman toista suurempi ja se juuri ja juuri mahtui kenkään, mutta compeedin ja noin kymmenen käyttökerran jälkeen ovat nyt muotoutuneet jalkoihin erinomaisesti. Omasta mielestäni ja mitä olen netistä lukenut, niin vertautuvat hyvin Loaken 1880 -sarjaan vaikka hinnat lähtevät 160 eurosta ylöspäin. Huonona puolena toki on se, että näitä pääsee sovittamaan vain Madridissa. Kun jalassa käy laadukkaat nahkakengät niin sen jälkeen ei ole paluuta eccoihin ja muihin vastaaviin.

Kai tämäkin on tyhmä ja kallis harrastus, mutta näin on valtaosa muistakin harrastuksista.
 
Joskus löytyy oikeassakin elämässä näitä kirjoittelijoita, joiden mielestä istuva yksinkertainen paita, farkut ja laadukkaat nahkakengät ovat homon merkki.

Aika näppärä olkiukko. Missäköhän kohtaa minä puhuin homoista yhtään mitään? Minusta istuvat farkut ja paidat ovat erittäin hieno asia mutta ei niihin mitään puolen vuoden projekteja tarvita.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös