Monikulttuurisuus – rikkaus vai vitsaus?

  • 3 099 570
  • 24 186
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Toivottavasti jatkossakin näissä YouTube-videoissa virheellisesti puhutaan Saksasta eikä Suomesta.

Tässäkin videossa monikulttuuriset kanssakäymiset ovat siis kielestä päätellen täältä kotoisesta Suomestamme viimeistä lukuunottamatta. Mutta koska otsikossa on pieni virhe, ongelmia ei ole olemassa.

GERMANY: Muslim Migrants Beat and Humiliate Germans! - YouTube

Sellainen pieni yksityiskohta liittyen tuohon kolmanteen klippiin, että olin käymässä Oulussa viikonloppuna ja keskustan liepeillä juuri tuollainen tilanne johti keskellä päivää lyhyeen joukkoyhteenottoon mamujen ja oululaisten välillä. Loppujen lopuksi rasistit oululaiset ala-asteen oppilaat poistuivat sitten paikalta ja tilanne oli ohi. Näitä kuulemma sattuu Oulussakin nykyään joka päivä, joten ei siinä mitään.

Pk-seudullahan nuo ovat jokapäiväisiä ja jengi ei ota yhteyttä viranomaisiin juuri koskaan. Oman käden oikeus ja parempi Eurooppa. Ilmeisesti.
 
Viimeksi muokattu:

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
On se kyllä kumma, että kun etukäteen rasistisesti motivoitunut henkilö käy Itäkeskuksessa, ovat havainnotkin aina näitä "pelonsekaista huolestuneisuutta" hönkiviä näkymiä.

Olen erittäin pahoillani, että sanon näin. Sinä et ole aivan järjissäsi ja tuo kommenttisi on sellainen, että voisit joutua kärsimään siitä, jos uskaltaisit sen heittää kasvotusten, mutta siihen et toki uskaltaisi siinä vaiheessa. Työllistän esimerkiksi juuri tällä hetkellä arviolta 20-30 (en jaksa lähteä laskemaan, koska en erikseen erittele ihmisiä, en siten voi muistaa ulkoa) ei suomalaista alkuperää olevaa työntekijää. Miksi he ovat meillä töissä, siksi että ovat hakeneet töitä ja pystyneet osoittamaan samoin kuin kaikki muutkin, että ovat riittävän motivoituneita siitä. Olen työllistänyt urani aikana vähintään useita satoja vastaaavasti ja et varmasti löytäisi yhtään kommenttia siitä, että katsoisivat minun olevan rasistisesti ajatteleva henkilö. En ole myöskään koskaan yhdellekään ihmiselle heittänyt missään liikkuessani rasistista kommenttia (ehkä joskus jollekin romaanille vastannut samaan tyyliin, kun he ovat aloittaneet keskustelun).

Se ei tee ihmisestä rasistia, jos hän näkee huolta nykyisestä tilanteesta, joka ei ole millään tavalla hallinnassa. Ei myöskään Itäkeskuksessa ja kaikki mitä näin ja kuulin siellä oli täyttä totta, esimerkiksi ne kolme järjestyshäiriötä puoleen tuntiin. Tiedän vielä paljon enemmänkin asioita, mitä esimerkiksi kauppakeskuksissa eri puolilla Suomea tapahtuu, mutta jääköön ne arvailujen varaan, koska kuitenkin joku kääntää tilanteen jälleen kerran päälaellaan ilman mitään faktaa asioista. Meillä on ongelma Suomessa ja me olemme sen osittain itse aiheuttaneet, me vain jaamme hyvää, mutta emme vaadi mitään vastinetta, se on kaiken pahan alku, siihen sitten se rasistikortti päälle ja paska on valmis. Walrusille on pakko vielä heittää, että sinulla ei taida ihan kaikki olla kotona, toki se ei minulle kuulu, enkä jaksa alentua keskusteluun henkilön kanssa, jolle mikään fakta ei kuitenkaan kelpaa ja joka näkee mörköjä kaikkialla, jos esitetään kritiikkiä nykyistä maahanmuuttoa tai kulttuurien sekamelskaa kohtaan. Saat nähdä toivottavasti omin silmin, mikä on tilanne 10 vuoden päästä ja se ei ole ainakaan parempi, mikäli Suomessa ei asiaa pystytä käsittelemään oikealla vakavuudella. Jokaisen kannattaa myös hoitaa oma eläketurva omin voimin kuntoon, tällä vauhdilla teille nuoremmille sitä turvaa ei ole enää olemassa ja siinä vaiheessa voi monelta unelmoitsijaltakin päästä aito itku.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
@ultrar Itse olen aika paljon itiksessä pyörinyt, eikä tule juuri mieleen mitään isoja ongelmia joita olisin nähnyt. Paljon on tummahipiäistä tyyppiä liikkeellä mutta on siellä myös ihan kantasuomalaistakin nuorisoa, joka metelöi ihan yhtä paljon.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Se ei tee ihmisestä rasistia, jos hän näkee huolta nykyisestä tilanteesta, joka ei ole millään tavalla hallinnassa.
Hirveästi kuulee tätä fraasia, että tilanne ei ole hallinnassa, se on lähtenyt käsistä tai että Suomi on tuhon tiellä, mutta ihan hirveän hyviä esimerkkejä ei ole ikinä heittää. Jos Itis on pahin esimerkki tilanteen vakavuudesta, niin meillä menee aika hyvin.

Minä käyn Itäkeskuksessa lähes viikottain, enkä vielä kertaakaan ole kokenut oloani uhatuksi tai edes epämukavaksi, jos ei ärsyttävää vaatehoppailua lasketa. Ihmiset ovat siellä värikkäitä joo, mutta meininki on ihan tasan samalla tavalla rauhallista kuten kaikissa muissakin suomalaisissa kauppakeskuksissa. Varmaan noin valtavan kokoiseen kompleksiin häiriköitäkin mahtuu, mutta yhden käden sormilla pystyn todistamani tapaukset vaikka tämän vuoden puolelta laskemaan. Tallinnanaukio on ollut ja varmaan vähän on edelleen epämääräinen alue ihan kauppakeskuksen vieressä, mutta siihenkin on syynä ihan kantasuomalaiset päihteidenkäyttäjät ulkomaanvahvistusten avustuksella.

Rasistiksi en viitsi ketään nimitellä, mutta tuo ettei päästäisi omia lapsia kaupoille ja kohtalaisen suoraan vihjailee kaikkien etnisten ihmisten haahuilevan siellä työtä vieroksumassa on aika vahvasti ennakkoluuloista ja valikoiden huolestumista. Onko kaikki Itiksen kantasuomalaisetkin työttömiä?

Minä luulen, että Itis näyttäytyy ihmiselle sitä uhkaavampana paikkana, mitä jyrkemmin hän suhtautuu ulkomaalaisiin. Oikeasti se on ihan rauhallinen keskus, jossa on todella laajalla kirjolla erilaisia liikkeitä. Remontin jälkeen se on sisältä jopa melko tyylikäs paikka, jos nyt kauppakeskukset voivat sellaisia olla.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Minä luulen, että Itis näyttäytyy ihmiselle sitä uhkaavampana paikkana, mitä jyrkemmin hän suhtautuu ulkomaalaisiin. Oikeasti se on ihan rauhallinen keskus, jossa on todella laajalla kirjolla erilaisia liikkeitä. Remontin jälkeen se on sisältä jopa melko tyylikäs paikka, jos nyt kauppakeskukset voivat sellaisia olla.

Jos jättää kuvitelmat pois ja katsoo pelkkää dataa pahoinpitelyistä, se näyttää tältä:

IL selvitti missä Suomen lähiöissä mora heiluu ja nyrkit puhuvat. Oheinen listaus kertoo poliisille ilmoitetut pahoinpitelyrikokset viime vuodelta 2012:


Helsinki

1. Kontula 336
2. Itäkeskus 253
3. Herttoniemi 213

Huumeetkin liikkuvat ja poliisi pitää senkin takia ostarialueita yleensä paikkana, jossa ei nuorten tulisi olla. Huumeista Helsingin koillisosissa tässä.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Olen käynyt Itiksessä parinkymmenen vuoden aikana vähintään kerran viikossa enkä ole kokenut sitä kertaakaan pelottavana paikkana. Tallinnanaukio on mitä on, ja kuten muutamissa viesteissä ylempänä on todettu, suurin osa sen häiriötekijöistä koostuu kantasuomalaisista sekakäyttäjistä tai muuten vaan sekaisin olevista henkilöistä.
Itse kauppakeskuksessa on varsin hiljaista, toki värikästä.

Herttoniemessä olen pyörinyt 10 vuoden ajan eikä sekään tunnu ollenkaan sellaiselta sotatantereelta, kuin IL mainostaa sen olevan. Todella rauhallinen paikka niin päivällä kuin yöllä.

Kontula ja Vuosaari ovat itäisistä kaupunginosista ne kaikkein epämääräisimmät alueet. Kontulassakin tuo epämääräisyys rajoittuu nimenomaan ostarin ympäristöön.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Jos jättää kuvitelmat pois ja katsoo pelkkää dataa pahoinpitelyistä, se näyttää tältä:

2. Itäkeskus 253
Samana vuonna kauppakeskuksen kävijämäärä oli 17,9 miljoonaa. Kyllä saa luojaansa kiittää joka kerta tuolla käydessään, ettei ole tullut turpaan. Minä käyn kaupassa enimmäkseen päiväsaikaan, en kuulu mihinkään nuorisojoukkoon enkä juurikaan provosoi vastaantulijoita. En tiedä vaikuttavatko ne seikat todennäköisyyksiini saada turpaan.

Me muut täällä puhuttiin siitä kauppakeskuksesta ja sinä tulit tuomaan tilastoja koko kaupunginosasta. Ei se Itäkeskus mikään lapsiperheen paratiisi ole, vaan ihan normaali itähelsinkiläinen lähiö. Sattuupa olemaan sen lisäksi myös aika merkittävä julkisen liikenteen keskus. Se ohjaa metroasemalle ja bussilaitureille väkeä sen verran paljon, ettei ihmekään jos näkyy tilastoissa. Luulen, että Helsingin keskustastakin saisi ihan hyviä lukemia, vaikkei siellä ole ulkomaalaisia prosentuaalisesti yhtään niin paljon. Eikö se ollut niin, että Kluuvi on asukasmäärään suhteutettuna koko Suomen väkivaltaisin kaupunginosa? Saatanan kluuvilaiset. Älkää päästäkö lapsia Stockalle tai Sokokseen.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Herttoniemessä olen pyörinyt 10 vuoden ajan eikä sekään tunnu ollenkaan sellaiselta sotatantereelta, kuin IL mainostaa sen olevan. Todella rauhallinen paikka niin päivällä kuin yöllä.

Itse asuin Herttoniemanrannassa ja liikuin paljon Hertsikassa myös. Ei koskaan mitään ongelmia, siis mulla. En suhtaudu mihinkään alueeseen negatiivisesti, liikun vapaasti kaikkialla, jos jonnekin menen. Mitään ongelmia en ole kohdannut sen paremmin Itäkeskuksessa kuin muuallakaan kantasuomalaisten tai muiden toimesta. Ja yhdessä vaiheessa liikuin asiallisista syistä erittäin paljon öisin noilla ns. pahimmilla alueilla, mutta ei koskaan henkkoht ongelmia. Ei pienintäkään.

Luotan silti siihen, että tilastot pahoinpitelyistä pitävät paikkansa ja esimerkiksi Itäkeskuksen osalta niitä on myös ostarien alueella. Samoin huumemyynnin osalta Itiksen alue on Helsingissä eräs niistä, josta aineita löytyy helpoiten. Tämäkään ei saa itseäni muutamaan suhtautumistani liikkumiseen siellä, jos asiaa on. En kuitenkaan yleistä sitä, että jos ongelmiin en ole törmännyt edes öisin, ongelmia ei ole. Vapaaehtoistyössä öisin näin aika paljon.

e: ja siis tarkoitan ongelmilla edelleen sitä, että kohdistuiko itseeni uhka.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Minä käyn kaupassa enimmäkseen päiväsaikaan, en kuulu mihinkään nuorisojoukkoon enkä juurikaan provosoi vastaantulijoita. En tiedä vaikuttavatko ne seikat todennäköisyyksiini saada turpaan.

Varmaankin nostavat todennäköisyyksiä. Eiköhän se riski ole suurin yksin liikkuvalla valkoihoisella miespuolisella henkilöllä. Siitä pitävät huolen edelleen pääosin kantasuomalaiset sekakäyttäjät ja sitten jossain määrin myös uudempaa tulijakuntaa edustavat henkilöt. Tosin yksin liikkuvat valkoihoiset naishenkilöt ovat vahvassa nosteessa tässä kategoriassa. Siis alueella kovaa vauhtia lisääntyvän miespuolisen muslimiväestön johdosta. Heillä kun on tasa-arvoisuuden nimissä tapana mielummin vetää naisia turpaan.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Jos jättää kuvitelmat pois ja katsoo pelkkää dataa pahoinpitelyistä, se näyttää tältä:

IL selvitti missä Suomen lähiöissä mora heiluu ja nyrkit puhuvat. Oheinen listaus kertoo poliisille ilmoitetut pahoinpitelyrikokset viime vuodelta 2012:


Helsinki

1. Kontula 336
2. Itäkeskus 253
3. Herttoniemi 213

Huumeetkin liikkuvat ja poliisi pitää senkin takia ostarialueita yleensä paikkana, jossa ei nuorten tulisi olla. Huumeista Helsingin koillisosissa tässä.

Miten tämä liittyy monikulttuurisuuteen? Noissa luvuissa ei ole eritelty ilmeisesti rikoksentekijöiden etnisyyttä joten ei siis mitenkään.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Miten tämä liittyy monikulttuurisuuteen? Noissa luvuissa ei ole eritelty ilmeisesti rikoksentekijöiden etnisyyttä joten ei siis mitenkään.

Esimerkiksi siten, että mainituissa lähiöissä Itäkeskus ja Kontula maahanmuuttajataustaisten määrä on 25-30 prosenttia, kun se koko Helsingissä on vajaat 14 prosenttia. Itäkeskusta enemmän maahanmuuttajia on vain Kurkimäessä (joka on käytännössä osa Kontulaa) ja Vuosaaren Meri-Rastilassa ja Kallahdessa.

Mielestäni on järjetöntä keskittää humanitaarisia maahanmuuttajia tietyille alueille, koska se johtaa alueiden kantasuomalaisten pakoon ja köyhyyden keskittymiseen. Näin juuri on käynyt Itiksessä, Kontulassa ja Vuosaaressa. Vaihtoehto on tietenkin ottaa huomattavasti vähemmän humanitaarisia maahanmuuttajia ja ne jotka otetaan, työ- tai opiskeluhaluisina.
 
1. Kontula 336
2. Itäkeskus 253
3. Herttoniemi 213

Mikä tarkoitus näiden numeroiden postaamisella on? Luuletko, ettei Eirassa, Käpylässä ja Kulosaaressa tapahdu pahoinpitelyitä? Minusta on aika kenkkua, jos lähdetään kaupunginosista puhumaan yleistäen muita vaarallisempina tällaisten lukujen perusteella. Etenkin, kun nuo luvut ovat kovin pieniä siihen nähden, miten paljon ihmisiä Itä-Helsingissä asuu.

Mielestäni on järjetöntä keskittää maahanmuuttajia tietyille alueille, koska se johtaa alueiden kantasuomalaisten pakoon.

Jos näin käy, kyllä ongelma on silloin pelkästään kantasuomalaisten asenteissa. Esim. Emma Kari asuu ihan vastaanottokeskuksen vieressä, ja siellä Kalliossa on huomattu, ettei vastaanottokeskus ole aiheuttanut mitään ongelmia. Kontulalaisten pitäisi oppia suhtautumaan maahanmuuttoon samalla tavalla kuin Kalliossa tehdään.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
On se kyllä kumma, että kun etukäteen rasistisesti motivoitunut henkilö käy Itäkeskuksessa, ovat havainnotkin aina näitä "pelonsekaista huolestuneisuutta" hönkiviä näkymiä.

Mitäs takkutukka sönköttää? Pää pois perseestä ja katse ylös seuraavan kerran, kun käyt siellä päin. Mikä sinä olet päättelemään, miten kukin meistä on motivoinut, sinulle ripaus realismia tekisi kyllä terää.
 
Viimeksi muokattu:

hiitti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United
Hertsikanranta on erittäin jees paikka. Varmasti on hämminkiä sielläkin joskus mutta tuttu paikka tosiaan eikä valitettavaa.

Mitä tulee itikseen niin kyllähän siellä pärjää mutta ahdistaa todella paljon liikkua siellä. Niin monikulttuurinen elämys että sitä ei tahdo usein kokea. Ja juu olen lievästi rasisti enkä sitä häpeile.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mitäs takkutukka sönköttää? Pää pois perseestä ja katse ylös seuraavan kerran, kun käyt siellä päin. Mikä sinä olet päättelemään, miten kukin meistä on motivoinut, sinulle ripaus realismia tekisi kyllä terää.
Luitko ollenkaan kirjoitustani? Totesin, että vuosia itiksessä liikkuneena olen havainnut ihmisten käyttäytyvän jotakuinkin samalla tavalla kuin missä tahansa muuallakin. Se, että itiksessä pyörii paljon ulkomaalaisen näköisiä, ei tee alueesta turvatonta.

Olen erittäin pahoillani, että sanon näin. Sinä et ole aivan järjissäsi ja tuo kommenttisi on sellainen, että voisit joutua kärsimään siitä, jos uskaltaisit sen heittää kasvotusten, mutta siihen et toki uskaltaisi siinä vaiheessa.
Ai joutuisin kärsimään? Onko sinulla lyhyt pinna ja taipumusta väkivaltaiseen käytökseen?

Mitä taas tulee tekstisi muihin argumentteihin:

Ensinnäkin, yhden itis-reissun aikana tehdyt havainnot eivät ole mitään "faktoja". Näin sanottuani en voi myöskään julistaa, että omat tai tuttavapiirini havainnot vuosien varrelta kuvastaisivat täydellisesti alueen turvallisuustilannetta. Koen kuitenkin aika omituisena sen, että alueesta puhutaan jonain kriisikeskuksena, kun omat kokemukseni eivät millään lailla tue sellaista tilannekuvaa.

Mitä taas tulee puheisiisi "oleskelusta": kauppakeskukset nimenomaan pyrkivät siihen, että ihmiset saapuisivat paikalle oleilemaan. Kahviloissa on tapana istua ja vaihtaa kuulumisia toisten ihmisten kanssa. Tämäkin on normaalia.

Minua ei sinällään kiinnosta henkilökohtainen mamu-historiasi tai työllistämäsi henkilöt; sanoin sinua rasistisesti motivoituneeksi, koska se on kantava teema oikeastaan lähes kaikissa teksteissäsi. Tällä kertaa olit huolissasi, koska ihmiset näyttävät erilaisilta ja siten epäilyttäviltä.

Herttoniemi on muuten todella rauhallinen ja suorastaan idyllinen kaupunginosa. Ongelmia aiheuttavat lähinnä suomalainen nuoriso sekä alkoholi- ja huumeriippuvaiset, mutta heitäkin on melko vähän. Jos Herttoniemi lasketaan Suomen ongelmallisimpiin kaupunginosiin, on tilanne parempi kuin osasin kuvitellakaan.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Esimerkiksi siten, että mainituissa lähiöissä Itäkeskus ja Kontula maahanmuuttajataustaisten määrä on 25-30 prosenttia, kun se koko Helsingissä on vajaat 14 prosenttia. Itäkeskusta enemmän maahanmuuttajia on vain Kurkimäessä (joka on käytännössä osa Kontulaa) ja Vuosaaren Meri-Rastilassa ja Kallahdessa.
Kurkimäestä ja Kontulasta sen verran (niillä mestoilla asustan nykyään) että suurin osa baareista on maahanmuuttajien omistamia. Niissä on suhteellisen rauhallinen meno ja ikinä en ole joutunut ongelmiin vaikka melko tiukassa humalassa olen siellä ollut. Tai no kantikset kertoivat mitä paikkoja kannattaa välttää jos haluaa pitää rahansa ja terveytensä. Uskoin heitä ihan kiltisti.

Kurkimäessähän ei ole muuta kuin yksi tai kaksi kebulaa (riippuu siitä missä Kontula alkaa) ja Siwa jota ryöstettiin melko usein. Olutsalkut ja twelvit ovat siirtyneet tiskin taakse kun juoksukaljoja otettiin ilmeisesti liikaa mukaan. Sinällään ihan mukavaa asuinaluetta vaikka demografia onkin muuttunut reilusti n. 16 vuodessa.

Kurkimäkihän on tosiaan käytännössä Kontulaa,mutta melko rauhassa siellä saa ylipäätänsä liikkua. Ei ole ongelmia ellei niitä etsi. Joku maahanmuuttaja pummi joskus melko agressiivisesti tupakkaa minulta. Tosin oli opiskelija. Joskus jollekin intialaiselle/bangladeshilaiselle baarimikolle joku teologi alkoi vittuilemaan englanniksi. Fucking muslim jne.
 

Kanerva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights
Hauskaahan itäisessä Helsingissä olisi omistaa roturealistina kämppä Myllypurosta. Siellä se olisi mukavaa olla ja elää Kontulan ja Itiksen kainalossa.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Mitä taas tulee tekstisi muihin argumentteihin:

Ensinnäkin, yhden itis-reissun aikana tehdyt havainnot eivät ole mitään "faktoja". Näin sanottuani en voi myöskään julistaa, että omat tai tuttavapiirini havainnot vuosien varrelta kuvastaisivat täydellisesti alueen turvallisuustilannetta. Koen kuitenkin aika omituisena sen, että alueesta puhutaan jonain kriisikeskuksena, kun omat kokemukseni eivät millään lailla tue sellaista tilannekuvaa.

Mitä taas tulee puheisiisi "oleskelusta": kauppakeskukset nimenomaan pyrkivät siihen, että ihmiset saapuisivat paikalle oleilemaan. Kahviloissa on tapana istua ja vaihtaa kuulumisia toisten ihmisten kanssa. Tämäkin on normaalia.

Minua ei sinällään kiinnosta henkilökohtainen mamu-historiasi tai työllistämäsi henkilöt; sanoin sinua rasistisesti motivoituneeksi, koska se on kantava teema oikeastaan lähes kaikissa teksteissäsi. Tällä kertaa olit huolissasi, koska ihmiset näyttävät erilaisilta ja siten epäilyttäviltä.

Ymmärrätkö edes sanan fakta merkityksen? Jos näin on käynyt siellä silmieni edessä, niin se on fakta, fiktiota olisi se, jos olisin kuvitellut näin tapahtuvan. Yritä edes!

Ei ole normaalia, että esimerkiksi pöytä varataan neljäksi tunniksi ja juodaan kuppi kahvia. Yksikään yrittäjä ei ole tähän tyytyväinen. Ymmärrätkö edes tämän? Siellähän saattaisi samassa ajassa pöytien kierto olla vaikka kaksi kertaa tunnissa ja asiakkaat ostaa paljon muutakin kuin yhden kahvin. Itiksessä on nyt kuulemma tämän vuoksi take away kahville rakennettu ale-hinta, jotta saataisiin pöytiä vapaaksi.

Olen huolissani, koska ihmiset näyttävät erilaisilta ja siten epäilyttäviltä? Et voi olla noin tyhmä, keksit aina ja jatkuvasti päästäsi satuja ja esität niitä totuuksina. Koeta edes kerrankin käyttäytyä, kuten aikuinen. Sen ymmärrän, ettei sinua kiinnosta, kuinka paljon työllistän esimerkiksi maahanmuuttajia, koska siihen tuskin koskaan itse pystyt. Tuskin minulla olisi koskaan työskennellyt yhtään maahanmuuttajaa, jos noin ajattelisin. Ihmeellinen satusetä olet.

Jos sinulla olisi yhtään järkevää ajatusta, niin itsekin miettisit sitä, miksi homma ei vain toimi. Cobol on todennut hyvin, meidän pitää auttaa oikeasti apua tarvitsevia, ei elintasopakolaisia, mutta niitä on otettava sen verran, kun me pystymme myös sopeuttamaan tähän yhteiskuntaan. Mikäli näin ei tapahdu, meillä on jatkossa valtava ongelma ja suuria ongelmalähiöitä. Ei tarvitse mennä Ruotsia kauemmas, kun ne ongelmat ovat kaikkien näkyvillä.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ymmärrätkö edes sanan fakta merkityksen? Jos näin on käynyt siellä silmieni edessä, niin se on fakta, fiktiota olisi se, jos olisin kuvitellut näin tapahtuvan. Yritä edes!
Normaalisti argumentaatiossa "faktoiksi" määritellään asioita, jotka ovat kiistattomia tosiasioita, esim. tilastot. Nämä sinun havaintosi voivat olla täyttä totta, mutta pidän aika todennäköisenä, että värität stooriasi niin, että se sopii agendaasi.
Ei ole normaalia, että esimerkiksi pöytä varataan neljäksi tunniksi ja juodaan kuppi kahvia. Yksikään yrittäjä ei ole tähän tyytyväinen. Ymmärrätkö edes tämän? Siellähän saattaisi samassa ajassa pöytien kierto olla vaikka kaksi kertaa tunnissa ja asiakkaat ostaa paljon muutakin kuin yhden kahvin. Itiksessä on nyt kuulemma tämän vuoksi take away kahville rakennettu ale-hinta, jotta saataisiin pöytiä vapaaksi.
Jäitkö seuraamaan neljäksi tunniksi tilannetta vai mistä tämä "fakta" on peräisin? Kyllähän ihmisjoukot voivat toimia myös imagoa parantavana tekijänä. Mikään tuskin estää omistajaa myöskään huomauttamasta neljä tuntia pöydässä notkuneelle porukalle, että olisi aika tehdä tilaus tai siirtyä eteenpäin.

Olen huolissani, koska ihmiset näyttävät erilaisilta ja siten epäilyttäviltä? Et voi olla noin tyhmä, keksit aina ja jatkuvasti päästäsi satuja ja esität niitä totuuksina. Koeta edes kerrankin käyttäytyä, kuten aikuinen.
En keksi päästäni, vaan tulkitsen kirjoittamaasi tekstiä. EIhän tuossa sinun reissuraportissasi ollut muuta konkretiaa kuin "kolme järjestyshäiriötä", mikä on sekin aika kyseenalainen indikaattori yhtään mistään. Loput olikin sitten omien ennakkoluulojen johdattelemaa havainnointia.

Jos sinulla olisi yhtään järkevää ajatusta, niin itsekin miettisit sitä, miksi homma ei vain toimi. Cobol on todennut hyvin, meidän pitää auttaa oikeasti apua tarvitsevia, ei elintasopakolaisia, mutta niitä on otettava sen verran, kun me pystymme myös sopeuttamaan tähän yhteiskuntaan. Mikäli näin ei tapahdu, meillä on jatkossa valtava ongelma ja suuria ongelmalähiöitä. Ei tarvitse mennä Ruotsia kauemmas, kun ne ongelmat ovat kaikkien näkyvillä.
En ole muuten väittänyt, että "homma toimisi" - sikäli mikäli tällä viitataan ajatukseen, että maahanmuuttoon liittyisi pelkästään positiivisia puolia. Olen myös todennut täällä pariin otteeseen, että nykyinen järjestelmä humanitäärisen maahanmuuton suhteen on huono. Realiteetti on kuitenkin se, että systeemi ei ihan heti ole muuttumassa ja että Suomi tulee olemaan asian suhteen samassa veneessä muiden eurooppalaisten valtioiden suhteen.

Se, mihin on mielestäni nyt ja jatkossakin puututtava, on tämä rajakkien ja kumppaneiden tapa tehdä yleistyksiä, profiloida, tuomita, luokitella jne. Tällainen toiminta ei edusta länsimaisia arvoja.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Sweden to become a Third World Country by 2030, according to UN

En tiedä onko kuinka vakavasti otettava sivusto mutta jos Ruotsi on tuolla matkalla niin lienee aiheellista pohtia kuinka suuri osa siitä johtuu maahanmuutosta. Ruotsi kun on kärkeä näissä maahanmuuttajia per capita vertailuissa.

Kiirettä Ruotsilla pitää muuttuakseen Somaliaksi 13 vuodessa - tällä hetkellä se on lähes kaikilla mittareilla paremmin toimiva ja taloudellisesti vahvempi ja nopeammin kasvava yhteiskunta kuin Suomi.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kiirettä Ruotsilla pitää muuttuakseen Somaliaksi 13 vuodessa - tällä hetkellä se on lähes kaikilla mittareilla paremmin toimiva ja taloudellisesti vahvempi ja nopeammin kasvava yhteiskunta kuin Suomi.

En itsekään usko, että tuo pitäisi paikkaansa. Toki jollain aikavälillä suunta saattaa hyvinkin kääntyä alaspäin, tästä kertoo mm. Ruotsin koulutuksen taso, joka on vajonnut jo kehitysmaatasolle. (Jotkut toki väittää että syy on koulutusuudistuksissa, ei siinä että valtaisa osa oppilaista on maahanmuuttajia (1. Tai 2. polvi), uskoo ken tahtoo.)
 

Tuamas

Jäsen
Sweden to become a Third World Country by 2030, according to UN

En tiedä onko kuinka vakavasti otettava sivusto mutta jos Ruotsi on tuolla matkalla niin lienee aiheellista pohtia kuinka suuri osa siitä johtuu maahanmuutosta. Ruotsi kun on kärkeä näissä maahanmuuttajia per capita vertailuissa.

2010 tehty tutkimus, jonka mukaan Ruotsi olisi 2015 sijalla 25, pudotusta 2010 sijoitukseen joka oli 15. yhteensä 10 sijaa.
Todellisuus 2014 Ruotsi oli HDI:llä mitattuna 14. nousua 2010 sijoitukseen 1 sija.

En nyt ihan hirveää painoarvoa ko. paperille antaisi näin empiirisen havaintoaineiston kautta mitattuna.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös