Milloin rasismi on oikeasti rasismia?

  • 695 975
  • 5 913

#_6

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK '83, '98, '11 - Red Wings '97, '98, '02, '08
Sicut numerus sextus, cuilibet fatuo placet sua calva.

Käytätkö muuten latinankielisiä loukkauksia siksi, ettet saisi bänniä? (Siis sen ilmiselvän syyn lisäksi, että vaikuttaisit älykkäältä.) Tuossa minua siis haukutaan typerykseksi ja myös hulluksi. Aika ala-arvoista näinkin arvostetulta palstakirjoittajalta.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Minä uskon Lauri Marjamäkeen!
Käytätkö muuten latinankielisiä loukkauksia siksi, ettet saisi bänniä? (Siis sen ilmiselvän syyn lisäksi, että vaikuttaisit älykkäältä.) Tuossa minua siis haukutaan typerykseksi ja myös hulluksi. Aika ala-arvoista näinkin arvostetulta palstakirjoittajalta.

Ala-arvoista on tuo sinun jankutus.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Käytätkö muuten latinankielisiä loukkauksia siksi, ettet saisi bänniä? (Siis sen ilmiselvän syyn lisäksi, että vaikuttaisit älykkäältä.) Tuossa minua siis haukutaan typerykseksi ja myös hulluksi. Aika ala-arvoista näinkin arvostetulta palstakirjoittajalta.
En, vaan koska sanankäyttösi perusteella arvelen sinun olevan lääkäri tai teologian tohtori, jolloin latinan perusteet ovat sinulla ainakin kohtalaisesti hallussa.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Sicut numerus sextus, cuilibet fatuo placet sua calva.

Jatketaan vielä pelottelulinjalla sen verran, että olen monien muiden vanhempien tavoin neuvonut omia lapsiani olemaan menemättä vieraiden ihmisten autokyyteihin, siis silloin kun lapset olivat pieniä. Paljastan nyt myös sen, että tähdensin tämän koskevan ihan kaikkia vieraita ihmisiä, mutta etenkin sellaisia ihmisiä, jotka eivät puhu suomea. Kuka ehtii ekaksi nimittelemään minua rasistiksi?
Rasisti! Tähän sitä on tultu, kun ei enää edes voi toimia järkevästi ihmisen selviytymisvaiston avulla toimien, vaan pitää alkaa uhmaamaan järkeä, koska muutoin leimakirves heilahtaa välittömästi. Auta armias kun koneet oppii etälukemaan ajatuksia, sitten vasta kaki tuulettimeen osuukin.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Just näin, puukosta olisit saanut ja sitten sut olis ammuttu ja ruumis raiskattu ja näin ja Trumpista presidentti.
Eli sinä et varaudu mahdollisesti uhkaaviin tilanteisiin ulkomailla? Etenkään jos joku bussikuski kehoittaa sinua toimimaan niin? Vai muuten vain esität tyhmää tai olet oikeasti tyhmä?

Anteeksi jotenkin nämä erityisen latautuneet viestit vituttavat.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Rasisti! Tähän sitä on tultu, kun ei enää edes voi toimia järkevästi ihmisen selviytymisvaiston avulla toimien, vaan pitää alkaa uhmaamaan järkeä, koska muutoin leimakirves heilahtaa välittömästi. Auta armias kun koneet oppii etälukemaan ajatuksia, sitten vasta kaki tuulettimeen osuukin.
Juurikin näin. Tosin kulttuurien kohtaamisen sivutuotteena tapahtuneen valitettavan yksittäistapauksen johdosta ei järjestetä kynttiläkulkueita, eivätkä mm. Vasemmistoliitto r.p., Demla, Oikeutta Eläimille jne. toimita surutaloon kukkavihkoja. Vaan suremaan jääneet voivat pystyssä päin tuntea ylpeyttä poismenneestään, joka ei antanut rasististen ennakkoluulojen liata viatonta mieltään. Sitä paitsi vain pieni vähemmistö amerikkalaisista tai afroamerikkalaisista kantaa minkään valtakunnan asetta muassaan, joten on aivan perusteetonta heti epäillä rikollisia aikeita, jos näkee värillisiä nuoria miehiä jossakin julkisessa tilassa, jossa vain sattuu olemaan hämärää eikä vartijoita tai kameroita ole missään. Yksittäistapaus mikä yksittäistapaus.
 
Seurasi kova ripitys (mustaihoiselta) bussikuskilta: Kuskin mielestä oli umpihullu, kun tulin maanalaiselle laiturialueelle seisomaan, enkä pysynyt bussin tuloon asti odotushallissa. Vartijat olivat kaikki hallissa, eivät laiturialueella. Kuski myös näytti sormella kauemmas jääneitä kolmea mustaihoista tyyppiä: - nuo kolme niggaa olisivat kohta ryöstäneet sinut, ja ehkä puukottaneet myös.

Sinua "opastaneen" bussikuskin edustamalle ihmistyypille on olemassa englannin kielessä ihan oma nimityskin. Siteeraan urbaania sanakirjaa:

Uncle Tom: A black man who will do anything to stay in good standing with "the white man" including betray his own people.

Jos Helsingin Sanomat lähettäisi Maria Petterssonin Sacramenton bussiasemalle tekemään tutkivaa journalismia, selviäisi hänen kolumnistaan/artikkelistaan melko varmasti, että ko. bussikuski pelotteli sinua aivan turhaan.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Käytätkö muuten latinankielisiä loukkauksia siksi, ettet saisi bänniä? (Siis sen ilmiselvän syyn lisäksi, että vaikuttaisit älykkäältä.)
En tiedä mutta nauran näille täysiä. Mitä jos säkin kattelisit wikiquotesta näitä. Vielä kovempi olisi käyttää sellaisia mitä sieltä ei löydä ja hämmentää kääpiötä totaalisesti. Tosissaanko tässä nyt ollaan, että bussikuski on pelastanut kääpiön ryöstöltä sekä puukotukselta. Todisteiksi tarjottu se, että kääpiö kertoi bussikuskin näin sanoneen. Ei jumalauta tätä foorumia.
 

BileTooth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Olen hiukan myöhässä, mutta pakko huomauttaa:
Siis mitä helvettiä. Mistäs asti ennakkoluulot tai ajatukset on olleet rasismia? Nyt tulee taas sellasta soopaa, että alta pois.
Siinä ei ole mitään rasistista, että vaihtaa kadun puolta jos sieltä tulee sinihiuksinen vastaan, eikä siinä että ajattelee, että jättiköhän joku pommin johonkin.
Se on ennakkoluuloa ja ihmiskunnan selviytyminen perutuu hyvin pitkälti siihen, että aivot pystyvät vetämään näitä johtopäätöksiä ja yhdistelemään asioita perustuen mahdollisimman yksinkertaiseen ja suoraan kaavaan. Sillä ei ole yhtään mitään tekemistä rasismin kanssa, päin vastoin, se on kaikkea muuta kuin rasistista.

Kyllä nyt taitanut taas lähteä rasismi terminä laukalle joidenkin pääkopassa.
Ennakkoluulot ja ajatukset ovat olleet rasismia siitä asti, kun rasismi on määritelty sanakirjassa näin:

Full Definition of racism
  1. 1: a belief that race is the primary determinant of human traits and capacities and that racial differences produce an inherent superiority of a particular race
  2. 2: racial prejudice or discrimination
Lähde Merriam-Webster dictionary. Erityisesti haluan kiinnittää huomiosi kohtaan 2. Kuten täällä aiemmin kerrottiin, ihonväriin, etnisyyteen ynnä muuhun perustuvat ennakkoluulot ovat rasismia. Myös uskomukset ja ajatukset voivat olla rasistisia, ainakin rasismin sanakirjamääritelmän mukaan. Mistä ihmeestä @BlackWolf ja @korkki ovat saaneet päähänsä, että vain teot tai toiminta voisivat olla rasismia?

Tässä vielä määritelmät Oxfrod Dictionarysta, mustaan myös avainsanat varmuuden vuoksi:

1. Prejudice, discrimination, or antagonism directed against someone of a different race based on the belief that one's own race is superior.

1.1
The belief that all members of each race possess characteristics, abilities, or qualities specific to that race, especially so as to distinguish it as inferior or superior to another race or races.

Edit: Näköjään @Tuamas olikin jo laittanut kyseiset nimimerkit aiheesta hiljaiseksi about samoilla perusteluilla. Menkööt kertauksena muille, jos joku vaikka vielä ajattelee, että rasismi vaatisi konkreettisia tekoja.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Sinua "opastaneen" bussikuskin edustamalle ihmistyypille on olemassa englannin kielessä ihan oma nimityskin. Siteeraan urbaania sanakirjaa:

Uncle Tom: A black man who will do anything to stay in good standing with "the white man" including betray his own people.

Jos Helsingin Sanomat lähettäisi Maria Petterssonin Sacramenton bussiasemalle tekemään tutkivaa journalismia, selviäisi hänen kolumnistaan/artikkelistaan melko varmasti, että ko. bussikuski pelotteli sinua aivan turhaan.
No nyt tämäkin selvisi. Minua sättinyt musta mies oli luokkapetturi ja jonkinlainen omaa etua vainuava viheliäinen kollaboratööri. Enkä edes antanut tippiä. No ei se sitten olisi sitä ansainnutkaan.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
En tiedä mutta nauran näille täysiä. Mitä jos säkin kattelisit wikiquotesta näitä. Vielä kovempi olisi käyttää sellaisia mitä sieltä ei löydä ja hämmentää kääpiötä totaalisesti. Tosissaanko tässä nyt ollaan, että bussikuski on pelastanut kääpiön ryöstöltä sekä puukotukselta. Todisteiksi tarjottu se, että kääpiö kertoi bussikuskin näin sanoneen. Ei jumalauta tätä foorumia.
Opinionem actionbronsonensis ex rectum est.

Selvisin Sacramentosta hengissä, eikä yhtään ylimääräistä reikää nahassa. Hail Satan!
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
No just silloin se rasismi on sitä oikeaa rasismia, kun pidetään toisenvärisiä ihmisiä omanväristä porukkaa huonompina ja alempiarvoisempina. Olipa sitten perusteena, että ne on laiskoja, ne on tyhmempiä kuin me, niillä on heikompi moraali ja suurempi taipuvaisuus rikoksiin, tai mikä nyt milloinkin.

Eli vastaan otsikon kysymykseen, että useimmiten se on, jos sellainen epäilys on herännyt, ja se siltä näyttää.

Tietysti ihmiset ei mieluusti halua myöntää, että juuri ne omat, rakkaat ennakkoluulot ja asenteet olisivat sitä pahamaineista rassismia. Joten seuraa 17 sivua nokkeluuksia ja munkkilatinaa.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Olen hiukan myöhässä, mutta pakko huomauttaa:

Ennakkoluulot ja ajatukset ovat olleet rasismia siitä asti, kun rasismi on määritelty sanakirjassa näin:

Full Definition of racism
  1. 1: a belief that race is the primary determinant of human traits and capacities and that racial differences produce an inherent superiority of a particular race
  2. 2: racial prejudice or discrimination
Lähde Merriam-Webster dictionary. Erityisesti haluan kiinnittää huomiosi kohtaan 2. Kuten täällä aiemmin kerrottiin, ihonväriin, etnisyyteen ynnä muuhun perustuvat ennakkoluulot ovat rasismia. Myös uskomukset ja ajatukset voivat olla rasistisia, ainakin rasismin sanakirjamääritelmän mukaan. Mistä ihmeestä @BlackWolf ja @korkki ovat saaneet päähänsä, että vain teot tai toiminta voisivat olla rasismia?

Tässä vielä määritelmät Oxfrod Dictionarysta, mustaan myös avainsanat varmuuden vuoksi:

1. Prejudice, discrimination, or antagonism directed against someone of a different race based on the belief that one's own race is superior.

1.1
The belief that all members of each race possess characteristics, abilities, or qualities specific to that race, especially so as to distinguish it as inferior or superior to another race or races.

Edit: Näköjään @Tuamas olikin jo laittanut kyseiset nimimerkit aiheesta hiljaiseksi about samoilla perusteluilla. Menkööt kertauksena muille, jos joku vaikka vielä ajattelee, että rasismi vaatisi konkreettisia tekoja.
Suosittelen lukemaan omat linkkisi oikein ajatuksen kanssa. Ihmisen luontaista käytöstä on lokeroida ennakkotapauksia. Esim. että liesi on kuuma, niin et laita kättäsi liedelle varmistamatta että se ei ole kuuma. Et sinä silloinkaan kategorisoi liettä rasistisesti, vaan loogisesti. Tämä on täysin riippumatonta ihonväristä, ennemminkin riippuvaista missä olet. Esim. ulkomailla et tunne paikallisia ja silloin aivot on valppaampia ja herkemmin ryhmittelee tilanteet lokeroihin, riippumatta rodusta. Suosittelen myös ymmärtämään eron ajatuksen ja uskomuksen välillä. Belief kun tarkoittaa uskoa jotain, esim. jumalaan uskotaan, se sisältää monia ajatuksia, itse ajatus ei tee rasistiksi, vaan se miten siihen ajatukseen suhtautuu. Koska kaikki ihmiset ajattelevat rasistisesti, se kun on ihmiselle luontaista, eli olemme kaikki rasisteja ja jos muuta väittää, niin valehtelee. Me emme kuitenkaan mielestämme ole kaikki rasisteja, miksi? Siksi että se rasistinen ajatus ei johda uskomukseen, että jokin rotu on alempiarvoinen, tai tekoihin sitä erilaista kohtaan. Sama koskee ennakkoluuloja, rasistiset ennakkoluulot ovat rasismia vasta kun niiden taustalla on se uskomus jonkin ryhmän erilaisesta arvosta.

Tästä syystä pitääkin osata ymmärtää ero luontaisten ennakkoluulojen ja rasismista johtuvien ennakkoluulojen välillä. On luontaista ajatella, että jos joukko tummia nuoria miehiä tulee kadulla vastaan, se voi johtaa epämielyttävään tilanteeseen. Se ei ole rasismia, vaan selviytymisvaistoa, ihmisen luontainen käyttäytymismalli. Se muuttuu rasimiksi vasta, jos kuvittelee että sama määrä tummia naisia, tai lapsia jos tulee kadulla vastaan, niin on samanlainen riski olemassa, koska heidän ihonvärinsä on myös tumma. Tällöin se kokonaisuus liittyy siihen rotuun, ei siihen tilanteeseen ja sen mahdollisiin riskeihin.
 

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Puhu sinä vain omasta päästäsi. Kysyn kuitenkin varmuuden vuoksi, tunnetko Sacramenton ja erityisesti sen päälinja-autoaseman terminaalin olosuhteet joulukuulta 1991? Tunnetko peräti niin hyvin, että voit varmuudella väittää joko mainitsemani bussikuskin puhuneen paskaa, tai minun liioittelevan, tai sekä että?

Minulle ei siis tapahtunut tuolla bussiasemalla yhtään mitään järisyttävää, paitsi että kuljettaja huomautti minun toimineen sinisilmäisen harkitsemattomasti. Ja kyllä, kuski sanoi että voi saada vaikka veitsestä, jos huonosti käy.
En tiedä kumpi on uskomattomampaa, se että näitä peikkoja sikiää jostain, vai se että joillain riittää säkkitolkulla peikkomurkinaa syötettäväksi näille karvaisille selvänäkijöille.
 

BileTooth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Suosittelen lukemaan omat linkkisi oikein ajatuksen kanssa. Ihmisen luontaista käytöstä on lokeroida ennakkotapauksia. Esim. että liesi on kuuma, niin et laita kättäsi liedelle varmistamatta että se ei ole kuuma. Et sinä silloinkaan kategorisoi liettä rasistisesti, vaan loogisesti. Tämä on täysin riippumatonta ihonväristä, ennemminkin riippuvaista missä olet. Esim. ulkomailla et tunne paikallisia ja silloin aivot on valppaampia ja herkemmin ryhmittelee tilanteet lokeroihin, riippumatta rodusta. Suosittelen myös ymmärtämään eron ajatuksen ja uskomuksen välillä. Belief kun tarkoittaa uskoa jotain, esim. jumalaan uskotaan, se sisältää monia ajatuksia, itse ajatus ei tee rasistiksi, vaan se miten siihen ajatukseen suhtautuu. Koska kaikki ihmiset ajattelevat rasistisesti, se kun on ihmiselle luontaista, eli olemme kaikki rasisteja ja jos muuta väittää, niin valehtelee. Me emme kuitenkaan mielestämme ole kaikki rasisteja, miksi? Siksi että se rasistinen ajatus ei johda uskomukseen, että jokin rotu on alempiarvoinen, tai tekoihin sitä erilaista kohtaan. Sama koskee ennakkoluuloja, rasistiset ennakkoluulot ovat rasismia vasta kun niiden taustalla on se uskomus jonkin ryhmän erilaisesta arvosta.

Tästä syystä pitääkin osata ymmärtää ero luontaisten ennakkoluulojen ja rasismista johtuvien ennakkoluulojen välillä. On luontaista ajatella, että jos joukko tummia nuoria miehiä tulee kadulla vastaan, se voi johtaa epämielyttävään tilanteeseen. Se ei ole rasismia, vaan selviytymisvaistoa, ihmisen luontainen käyttäytymismalli. Se muuttuu rasimiksi vasta, jos kuvittelee että sama määrä tummia naisia, tai lapsia jos tulee kadulla vastaan, niin on samanlainen riski olemassa, koska heidän ihonvärinsä on myös tumma. Tällöin se kokonaisuus liittyy siihen rotuun, ei siihen tilanteeseen ja sen mahdollisiin riskeihin.

En sanonutkaan, että rasistisen ajatuksen ajattelija on rasisti tai edes rasistinen ihminen. Kuitenkin itsekin juuri käytit sanoja "rasistinen ajatus". Pointtini olikin nimenomaan se, että rasistisia ajatuksia on olemassa = ajatus voi olla rasistinen, ei ainoastaan teko tai toiminta. Minullakin on joskus rasistisia ajatuksia, mutta en siitä huolimattani pidä itseäni rasistina. Pidän kuitenkin myös niitä rasistisia ajatuksia rasismina, vaikka ne eivät johtaisikaan mihinkään konkreettiseen.

Tästä varmaan päästään siihen, että mikä se oikea määritelmä sille rasismille sitten on eli takaisin ketjun alkuun. Itse olen määritellyt kaiken rasistisen rasismina, myös ajatukset. Luin linkkini ja viestisi kehotuksestasi vasta nyt oikeasti ajatuksella (aiemmin en ehtinyt) ja olen valmis hyväksymään myös määritelmän, jonka mukaan niiden ajatusten tulee jollain tapaa hallita toimintaa tai uskomuksia ennen kuin on kyse rasismista. Tällöin pitäisikin eritellä, puhuuko "rasismista" vai vain rasistisista ajatuksista tai ennakkoluuloista, koska ne eivät enää ole sama asia.

Aiemmin sain sellaisen kuvan, että sinun ja parin muun nimimerkin mielestä ajatus ei voi olla rasistinen, koska se on vain ajatus. Ymmärsin siis ilmeisesti väärin.

Edit:
Tästä syystä pitääkin osata ymmärtää ero luontaisten ennakkoluulojen ja rasismista johtuvien ennakkoluulojen välillä. On luontaista ajatella, että jos joukko tummia nuoria miehiä tulee kadulla vastaan, se voi johtaa epämielyttävään tilanteeseen. Se ei ole rasismia, vaan selviytymisvaistoa, ihmisen luontainen käyttäytymismalli. Se muuttuu rasimiksi vasta, jos kuvittelee että sama määrä tummia naisia, tai lapsia jos tulee kadulla vastaan, niin on samanlainen riski olemassa, koska heidän ihonvärinsä on myös tumma. Tällöin se kokonaisuus liittyy siihen rotuun, ei siihen tilanteeseen ja sen mahdollisiin riskeihin.

Mielestäni sekin on periaatteessa rasismista johtuvaa ennakkoluuloa, jos ajattelet joutuvasi epämiellyttävään tilanteeseen, kun vastaan tulee joukko tummia miehiä, mutta et ajattele niin, jos joudut identtiseen tilanteeseen valkoisten miesten kanssa. Itse ajattelisin juurikin näin, ja se on mielestäni jonkinasteista rasismia, vaikka se perustuisikin todennäköisyyksiin tai olisi muuten luontaista. Voin siis myöntää, että minulla olisi ainakin omasta mielestäni rasistisia ennakkoluuloja sitä tummista nuorista miehistä koostuvaa joukkoa kohtaan. Siitäkään huolimatta en pidä itseäni rasistina.
 
Viimeksi muokattu:

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Mielestäni sekin on periaatteessa rasismista johtuvaa ennakkoluuloa, jos ajattelet joutuvasi epämiellyttävään tilanteeseen, kun vastaan tulee joukko tummia miehiä, mutta et ajattele niin, jos joudut identtiseen tilanteeseen valkoisten miesten kanssa. Itse ajattelisin juurikin näin, ja se on mielestäni jonkinasteista rasismia, vaikka se perustuisikin todennäköisyyksiin tai olisi muuten luontaista. Voin siis myöntää, että minulla olisi ainakin omasta mielestäni rasistisia ennakkoluuloja sitä tummista nuorista miehistä koostuvaa joukkoa kohtaan. Siitäkään huolimatta en pidä itseäni rasistina.
En toki varmasti ilmaissut itseäni tarpeeksi hyvin aiemmin, mutta tottakai yksittäinen ajatus voi olla määrätyllä tavalla rasistinen, toki minä en pitäisi sitä rasistisena juurikin siitä syystä, että se on ihmisen selviytymiselle elinehto, se on halveeraavaa rasismia kohtaan ja sana kokee silloin inflaatiota, ikäänkuin se ei kokisi jo tarpeeksi muutenkin, kun sitä huudetaan joka helvetin välissä.

Ja kyllä olen osittain kanssasi samaa mieltä tuosta kohdasta minkä lainasin, tässä vain pitää ymmärtää se konteksti. Eli toki jos se valkoihoisten joukko tulisi vastaan ja toimisit toisin, tai ajattelisit toisin ollaan vähintään sillä harmaalla vyöhykkeellä rasismin suhteen, mutta toisaalta se on tilannesidonnaista. Suomessa on valtaosa kansaa valkoihoisia, lisäksi täällä on kaiken huomioon ottaen suhteellisen turvallista kulkea kadulla. Tällöin voinee luokitella sen joukkion, mikä tulee vastaan, olevan kuitenkin suhteellisen varmasti oman selviytymisen kannalta harmiton. Sen sijaan tummaihoisten joukko kun tulee vastaan, niin se ei ole normaali tilanne, tällöin aivot myös lokeroi sen eri tavalla, vaikka olisi aivan mahdollista (minulla ei ole mitään tutkimuksia aiheesta), että se todennäköisyys ikäville sattumuksille olisi täysin yhtä suuri. Mutta voiko silloin olla kyse rasismista? Minusta ei voi, koska tämä lokerointi on tiedostamatonta toimintaa, se miten ihminen reagoi tähän aivojen tiedostamattomaan lokerointiin on mielestäni sitten sitä mikä tekee jostain asiasta rasismia tai ei.
 

BileTooth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Ja kyllä olen osittain kanssasi samaa mieltä tuosta kohdasta minkä lainasin, tässä vain pitää ymmärtää se konteksti. Eli toki jos se valkoihoisten joukko tulisi vastaan ja toimisit toisin, tai ajattelisit toisin ollaan vähintään sillä harmaalla vyöhykkeellä rasismin suhteen, mutta toisaalta se on tilannesidonnaista. Suomessa on valtaosa kansaa valkoihoisia, lisäksi täällä on kaiken huomioon ottaen suhteellisen turvallista kulkea kadulla. Tällöin voinee luokitella sen joukkion, mikä tulee vastaan, olevan kuitenkin suhteellisen varmasti oman selviytymisen kannalta harmiton. Sen sijaan tummaihoisten joukko kun tulee vastaan, niin se ei ole normaali tilanne, tällöin aivot myös lokeroi sen eri tavalla, vaikka olisi aivan mahdollista (minulla ei ole mitään tutkimuksia aiheesta), että se todennäköisyys ikäville sattumuksille olisi täysin yhtä suuri. Mutta voiko silloin olla kyse rasismista? Minusta ei voi, koska tämä lokerointi on tiedostamatonta toimintaa, se miten ihminen reagoi tähän aivojen tiedostamattomaan lokerointiin on mielestäni sitten sitä mikä tekee jostain asiasta rasismia tai ei.
Boldaamastani osasta pääsisikin jo toiseen kysymykseen, jota en ole koskaan tarkemmin miettinytkään: onko olemassa tiedostamatonta rasismia? Mielenkiintoinen aihe ja varmaan ainakin jossain määrin myös mielipide- tai puhtaasti määrittelykysymys. Itse en osaa vastata, mutta pitääkin miettiä asiaa joskus paremmalla ajalla tarkemmin.

Rasismin kaltaisten termien kokemasta inflaatiosta olen periaatteessa täysin samaa mieltä, vaikka itsekin saatan pääni sisällä syyllistyä kyseisen sanan liikakäyttöön.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Eli @Pisin Kääpiö 186cm kertoo anekdootin omasta elämästään jossa hän ennakkoluulottomasti meni odottamaan bussia. Sitten kolme tummaihoista ihmistä alkaa lähestymään häntä. Bussi tulee sopivasti halliin ja kuski kiirehtii Kääpiön pelastamiseksi. Sitten hän kertoo oletettavasti omasta kokemuksestaan miten voi käydä kyseisellä asemalla jos liikkuu yksin.

Ja hei en ole kertaakaan saanut snägärillä turpaani. Enkä taksitolpalla. Kaikki snägärit ja taksitolpat Suomessa on turvallisia!
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
On tämä vittu keskustelu. Itsekin olen ilmeisesti ollut rasisti useamminkin.

Muistan esimerkiksi kun kerran oltiiin kaverin kanssa ryyppäämässä Bangkokissa kun joku paikallinen kaveri tuli kadulla mainostamaan jotain underground-clubia. Sehän tuntui varsin hyvältä idealta, mutta kun tuo tyyppi lähti meitä johdattamaan paikkaan, niin jossain vaiheessa kujat alkoivat näyttämään niin pieniltä ja epämääräisiltä, että päätettiin ettei tulla enää askeltakaan pidemmälle. Minä olinkin vain rasisti, sillä ei minä Suomessa ole vastaavaa pelkoa kokenut.

Samoin joskus Harlemissa majoittuessani lähdin aamuyöllä ostamaan juotavaa kun minähän en ulkomailla vesijohtovettä juo (joka sekin lienee rasistista?). Vaikka pyrin pysyttelemään isommilla kaduille, niin hieman se jännitti kun seuraan lyöttäytyi paikallinen kaveri, joka jossain vaiheessa pyysi rahaa. Ei minua vaikkapa Niittykummussa kävellessä ole myöhäänkään pelottanut.

Myöskin Rio de Janeirossa suhtauduin törkeän rasistisesti kaikenlaisiin varoituksiin joita rasistinen ulkoministeriö ja rasistiset oppaiden kirjoittajat olivat antaneet ja vältin faveloita, öisiä rantoja ja pimeitä kujia, enkä suhtautunut ennakkoluulottoman avoimesti tuntemattomiiin ihmisiin, vaikka he olisivat voineet olla vaikka kuinka mukavia tyyppejä.
 
Viimeksi muokattu:

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Miehen epäillään ampuneen ilmakiväärillä maahanmuuttajia kohti Kemissä – tiedätkö jotain? - Rikos - Uutiset - MTV.fi

Maahanmuuttokritiikkiä esittänyttä rehellistä miestä ajojahdataan punavihreän salaliiton varjolla. Missä on sananvapaus? Rasimiksi tämäkin varmasti tulkitaan.
Tätä tuskin voi kukaan puolustaa. Ellei lähdetä linjalle "jos ketään vääränväristä maahanmuuttajaa ei olisi otettu niin tätä ei olisi tapahtunut"-tapahtunut linjalle. Ja se on absurdi itsessään.
 

archieG

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Slavia Praha
Kävin duunimatkalla Washingtonissa joku aika sitten, siis pääkaupungissa. Pari viikkoa olin, joten jäi viikonloppu omaa aikaa paikan päällä. Firma varoitteli matkustusohjeen mukaan olemasta yömyöhään tietyillä alueilla, tietyillä metroasemilla ja tiettyjen ihmisryhmien lähettyvillä. Olin varmaan kuitenkin rasisti kun en siis mennyt niille tietyille alueille, metroasemille ja ihmisryhmien lähettyville yömyöhään.
 

BileTooth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kävin duunimatkalla Washingtonissa joku aika sitten, siis pääkaupungissa. Pari viikkoa olin, joten jäi viikonloppu omaa aikaa paikan päällä. Firma varoitteli matkustusohjeen mukaan olemasta yömyöhään tietyillä alueilla, tietyillä metroasemilla ja tiettyjen ihmisryhmien lähettyvillä. Olin varmaan kuitenkin rasisti kun en siis mennyt niille tietyille alueille, metroasemille ja ihmisryhmien lähettyville yömyöhään.
Et ollut, jos jätit menemättä niihin paikkoihin, koska niissä liikkuu normaalia enemmän esimerkiksi narkkareita, rikollisia tai muuta vastaavaa vaarallista porukkaa etkä halunnut joutua vaaraan.

Olit, jos jätit menemättä niihin paikkoihin, koska niissä liikkuu esimerkiksi tietyn värisiä ihmisiä ja pidät kaikkia sen värisiä ihmisiä vaarallisina tai muuten vaan muita huonompina ihmisinä.

Veikkaan ensimmäistä, jolloin et ollut rasisti.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Kiinnostaisi tietää, mitä @Action Bronson ajattelee esimerkiksi tuosta @dana77 :n viestistä.
Mitä tuohon nyt pitäisi sanoa? Hän on noudattanut saamiaan ohjeita joiden mukaan eri värisiä ihmisiä tulee vältellä. Hän on noudattanut ohjetta ja uskoo nyt, että hänen henkensä, rahansa ja pyllyneitsyytensä on ohjeen ansiosta säästynyt. Tällaisia ohjeita jotkut jakavat myös naisille alkaen pukeutumisesta ja päättyen siihen missä saa liikkua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös