Monikulttuurisuus – rikkaus vai vitsaus?

  • 3 101 295
  • 24 186

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Kuten sanoin otos on pieni. Minullakin on yhteensä viisi tutkintoa suomalaisista ja brittiläisistä yliopistoista. Siitä siitä huolimatta, jos minä tekisin youtube-videon, jossa puhuisin 12 minuuttia höttöisiä, antaisin varmasti aika äkkiä kuvan melkoisen keskinkertaisesta ajattelijasta. Ei Reza Aslan yllä lähellekään uskontokeskustelua hallitsevien intellektuellien, kuten Richard Dawkinsin tai Daniel Dennetin, tasolle.

Käsittääkseni Dawkins on ateisti, joka by the way on periaatteessa uskonto muiden joukossa, jolla ei ole yhtään tutkintoa uskonnoista. Saatan toki olla väärässäkin, Dawkins on tuttu lähinnä Nightwishin uusimmalta albumilta.

The Jesus of History versus the Christ of Faith - YouTube
Reza Aslan: Islam and ISIS - YouTube

Jos tuo on totta mitä kirjoitit tutkinnoistasi niin on entistä hämmästyttävämpää että et kyseenalaista tätä nykyistä keskustelukulttuuria tai ilmapiiriä tämän enempää.
 

Judge Dredd

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Niin, tänä sosiaalisen median aikana jolloin lähes kuka tahansa voi ladata nettiin lähes mitä tahansa. Sosiaalisessa mediassa on hyvin helppo saada mielipiteensä kuuluviin ja saada aatteelleen seuraajia joten en tiedä kuinka laajamittaista tuo kiihottaminen lehden toimitusta vastaan on ollut. Tuomittavaa se on joka tapauksessa. Tuossa aiemmin linkkaamassani YT-pätkässä Reza Aslan puhuu sananvapaudesta ja demokratiasta amerikkalaisesta näkökulmasta. Hän sanoo että Saksassa blokataan YT:sta kaikki natsismiin viittaava materiaali, samoin Turkissa blokataan YT:sta kaikki Ataturkia kritisoiva materiaali. Hän kysyy voidaanko Saksaa ja Turkkia kutsua demokratioiksi koska ne rajoittavat sananvapautta. Mitä mieltä sinä olet?
En oikein ymmärrä miten tämä video liittyy tähän Charlie Hebdo asiaan. Sananvapaus on yksi demokratian perusarvoista ja sen rajoittaminen sotii aina demokratiaa vastaan. Väkivalta sen sijaan ei kuulu demokratiaan ja siksi en Turkkia enää pidä demokratiana. Saksalla on tietyt syyt natsismiin viittaavan materiaalin sensuroimisessa ja suurin syy niistä on häpeä. Maaperä natsismin nousulle oli otollista sen ajan Saksassa aivan kuten se on ollut otollista lähi-idässä näiden terroristi järjestöjen nousussa.

Kristinuskossa ristiretket ovat kuitenkin taaksejäänyttä aikaa, mutta islamin uskossa en näe asian olevan täysin näin. Islamin rantautuminen tässä mittakaavassa eurooppaan on jo horjuttanut perusarvoja sananvaupaudesta. Kaikki tietävät nykyään, että Islamin kritisoiminen tai muhammedista kertova pilapiirros ei ole viisasta toimintaa länsimaissa. Sen sijaan jeesusta esim. voi käyttää piirrossarjoissa ihan vapaasti tai risumies voi sanoa, että älä perkele leiki jeesusta ilman, että siitä kukaan pahoittaa mieltänsä. Jos olen oikein ymmärtänyt niin suurin osa muslimeista oli Hebdon pilapiirroksia vastaan. Miksi he myötäloukkaantuvat Allahin puolesta? Jos Allah on suurin, niin se rankaisee kyllä itse pilkkaajia ja vääräuskoisia. Islam uskontona on joko rauhan uskonto tai väkivallan uskonto tulkitsijasta riippuen. Ja se on varmasti väkivaltaisimpia uskontoja maan päällä ja väkivaltaisin näistä valtauskonnoista. Silti en näe mitään järkeä tuomita yksittäistä muslimia, koska erittäin suurella todennäköisyydellä hän on ihan tavallinen kansalainen. Islamin uskoa voi kritisoida mielestäni ihan vapaasti, mutta yksittäiselle muslimille et voi mennä sanomaan, että sinun uskontosi on perseestä. Etkä voi häntä kategorisoida johonkin ongelmaryhmään sen perusteella, että hän on muslimi. Loppujen lopuksi kaikki uskonnot taitavat olla aika perseestä. Budhalaisuus nyt esim. taitaa olla sieltä järkevimmästä päästä jos maailmanrauhaa ajatellaan.
 
Viimeksi muokattu:

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Kuulun myös niihin, joita olet useita kertoja syyttänyt islamofoobikoksi. Pyynnöstäni huolimatta et ole kyennyt perustelemaan, mihin syytöksesi perustuu. Vain muutama päivä sitten kirjoittaessani jihadismista osana islamia, leimakirveesi heilui muistaakseni jopa useampaan kertaa. Et kuitenkaan pystynyt erittelemään, mikä tekstissäni oli sellaista, että luokittelusi olisi pätevä.

Sinulla ei ole mitään oppiarvoa islamiin liittyen. Et ole kaiketi koskaan alueella käynyt, tuskin olet edes yhdellä aiheeseen liittyvällä luennolla esimerkiksi Helsingin yliopistossa vieraillut. Et edes tunne jihadismin perusasioita, vaan kuvittelet sen olevan sidoksissa länsimaiden toimintaan. Joten kerro nyt vihdoin, mikä on salaisuutesi sen suhteen, että osaat tulkita islamia paremmin kuin asiaan perehtyneet professorit ja pystyt faktana sanomaan, että kirjoittaminen jihadismista osana islamia on merkki islamofobiasta.

Minulla ei ole mitään oppiarvoa islamiin liittyen, yritän vain ymmärtää asioita. Mistä alueesta sinä nyt kirjoitat, Lähi-Idästäkö? Miksi minun pitäisi siellä olla käynyt? Suurin osa muslimeista asuu ihan muualla kuin Lähi-Idässä. Islamofoobikko on henkilö joka ei kykene tekemään eroa uskonnon ja politiikan välillä, joka kuvittelee jokaisen muslimin asuvan Lähi-Idässä ja ajattelevan asioista samalla tavalla.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
En minä ajaisi muslema pois Suomesta. Minun Suomeeni he eivät olisi tervetulleita ensikään. Ei siis olisi mitään mitä ajaa pois.

Tuossa varmaan rajuin mielipide.

Olen edelleen samaa mieltä. En kaipaa tänne enää yhtäkään satuhahmoon uskovaa. Suomi on hyvällä maallistumisen tiellä. Ei pilata sitä. Ateisteiksi järkiytyneet ex-muslimit ovat vallan tervetulleita.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
En oikein ymmärrä miten tämä video liittyy tähän Charlie Hebdo asiaan. Sananvapaus on yksi demokratian perusarvoista ja sen rajoittaminen sotii aina demokratiaa vastaan. Väkivalta sen sijaan ei kuulu demokratiaan ja siksi en Turkkia enää pidä demokratiana. Saksalla on tietyt syyt natsismiin viittaavan materiaalin sensuroimisessa ja suurin syy niistä on häpeä. Maaperä natsismin nousulle oli otollista sen ajan Saksassa aivan kuten se on ollut otollista lähi-idässä näiden terroristi järjestöjen nousussa.

Kristinuskossa ristiretket ovat kuitenkin taaksejäänyttä aikaa, mutta islamin uskossa en näe asian olevan täysin näin. Islamin rantautuminen tässä mittakaavassa eurooppaan on jo horjuttanut perusarvoja sananvaupaudesta. Kaikki tietävät nykyään, että Islamin kritisoiminen tai muhammedista kertova pilapiirros ei ole viisasta toimintaa länsimaissa. Sen sijaan jeesusta esim. voi käyttää piirrossarjoissa ihan vapaasti tai risumies voi sanoa, että älä perkele leiki jeesusta ilman, että siitä kukaan pahoittaa mieltänsä. Jos olen oikein ymmärtänyt niin suurin osa muslimeista oli Hebdon pilapiirroksia vastaan. Miksi he myötäloukkaantuvat Allahin puolesta. Jos Allah on suurin, niin se rankaisee kyllä itse pilkkaajia ja vääräuskoisia. Islam uskontona on joko rauhan uskonto tai väkivallan uskonto tulkitsijasta riippuen. Ja se on varmasti väkivaltaisimpia uskontoja maan päällä ja väkivaltaisin näistä valtauskonnoista. Silti en näe mitään järkeä tuomita yksittäistä muslimia, koska erittäin suurella todennäköisyydellä hän on ihan tavallinen kansalainen. Islamin uskoa voi kritisoida mielestäni ihan vapaasti, mutta yksittäiselle muslimille et voi mennä sanomaan, että sinun uskontosi on perseestä. Etkä voi häntä kategorisoida johonkin ongelma ryhmään sen perusteella, että hän on muslimi. Loppujen lopuksi kaikki uskonnot taitavat olla aika perseestä. Budhalaisuus nyt esim. taitaa olla sieltä järkevimmästä päästä jos maailmanrauhaa ajatellaan.

Myanmarissa buddhalaismunkit lahtaavat muslimeja ihan surutta joten ei taida buddhalaisuuskaan rauhanuskonnon määritelmää täyttää. Uskonnot eivät ole sen enempää rauhan tai sodankaan uskontoja vaan ihmisillä on taipumus käyttää niitä omiin tarkoitusperiinsä. Tämä on juuri se ongelma nykyisessä keskustelukulttuurissa, ei nähdä metsää puilta. Minulla on vahva usko ihmisen hyvyyteen, naivia ehkä, mutta näin se on. Jos sosioekonomiset puitteet ovat kunnossa mitään tarvetta radikalisoitumiseen tai syrjäytymiseen ei ole tai ainakin niitä on hyvin vähän.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Minulla ei ole mitään oppiarvoa islamiin liittyen, yritän vain ymmärtää asioita.

Kannattaisiko siinä tapauksessa ensin opetella ihan perusasiat, ja vasta sen jälkeen leimata eri mieltä olevia - ja silloinkin faktapohjalla?

Mistä alueesta sinä nyt kirjoitat, Lähi-Idästäkö? Miksi minun pitäisi siellä olla käynyt?

Siitäkin olisi etua jihadismin ymmärtämiseen. Tarvitset ilmiselvästi sitä.

Mitä itseeni tulee, olen istunut islam-luennoilla, matkustanut ristiin ja rastiin Lähi-Idässä ja seurustellut vuosia henkilön kanssa, joka teki kirjaa islamista. En siis ymmärrä juuri mitään. Mutta sen verran kuitenkin, että sinun leimasi ja juttusi ovat lähinnä kuvitelmiasi asioista.

Jihadismi on osa islamia ja moderni jihadismi on terroria länttä vastaan. Sitä ennen jihadismi oli näin radikaalina versiona ase ja nyrkki islamin sisäisissä taisteluissa.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Ei ole Dawkinsilla tutkintoa uskonnosta, enkä usko, että hän sitä tarvitsee voidakseen arvostella uskontoja. Hän on kuitenkin laajasti sivistynyt. Ateismi ei ole uskontoa vaan uskonnottomuutta.


Ymmärtääkseni olen nimenomaisesti kyseenalaistanut eräitä yleisiä premissejä, kuten lähtökohdan uskontojen asettamisesta kaiken arvostelun ulkopuolelle. Tämä "pyhyyden" riisuminen on ensimmäinen askel siihen, että ihmiset voivat alkaa ottamaan ohjenuorakseen terveempiä ja paremmin moderniin maailmaan sopivia ajatusmalleja ja ennen kaikkea ajattelemaan asioista omilla aivoillaan. Mitä keskustelukulttuuriin tulee, niin se on todellakin herkästi polarisoituvaa ja keskustelu on repivää. Itsekään en ole tässä suhteessa synnitön (sic!).

Niin, nyt tullaan sen kysymyksen äärelle arvostellaanko uskontoja vai eri ihmisten tulkintoja niistä. Kuten aiemmin kirjoitin, teksti, olkoon se koraanista tai raamatusta on vain sanoja paperilla. Kun ihminen lukee näitä sanoja hän tulkitsee tekstiä. Siihen miten hän tulkitsee tuota tekstiä vaikuttaa hänen sosiaalinen kasvuympäristönsä, kulttuuriperimänsä ja ehkä myös joiltain osin hänen kykynsä ymmärtää lukemaansa tekstiä. Tästä muodostuu kokonaisuus.

ps. ateismi on ismi jota tunnustavat uskovat että Jumalaa ei ole. Eikö tuo täytä uskonnon määritelmän?
 

Judge Dredd

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Myanmarissa buddhalaismunkit lahtaavat muslimeja ihan surutta joten ei taida buddhalaisuuskaan rauhanuskonnon määritelmää täyttää. Uskonnot eivät ole sen enempää rauhan tai sodankaan uskontoja vaan ihmisillä on taipumus käyttää niitä omiin tarkoitusperiinsä. Tämä on juuri se ongelma nykyisessä keskustelukulttuurissa, ei nähdä metsää puilta. Minulla on vahva usko ihmisen hyvyyteen, naivia ehkä, mutta näin se on. Jos sosioekonomiset puitteet ovat kunnossa mitään tarvetta radikalisoitumiseen tai syrjäytymiseen ei ole tai ainakin niitä on hyvin vähän.
Tarkoitus ei ollutkaan sanoa, että mikään uskonto olisi läpeensä hyvä, vaan nimenomaan se mitä tässä sanoit. Ihmiset käyttävät uskontoja omien tarkoitusperiensä hyväksi. Ja Islamin uskossa tämä on hyvin suurissa määrin todellisuutta. Oppiensa perusteella Budhalaisuus on varmasti hyvinkin paljon rauhanomaisimpia uskontoja, vai näetkö että budhalaisuuden opeissa olisi paljonkin väkivaltaisuuteen viittaavia piirteitä? Ja olen ihan samaa mieltä, että olosuhteet radikalisoivat ihmisiä, ei uskonnot tai ideologiat. Suomessakin soisin olevan tälläista ajattelua enemmän.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Tarkoitus ei ollutkaan sanoa, että mikään uskonto olisi läpeensä hyvä, vaan nimenomaan se mitä tässä sanoit. Ihmiset käyttävät uskontoja omien tarkoitusperiensä hyväksi. Ja Islamin uskossa tämä on hyvin suurissa määrin todellisuutta. Oppiensa perusteella Budhalaisuus on varmasti hyvinkin paljon rauhanomaisimpia uskontoja, vai näetkö että budhalaisuuden opeissa olisi paljonkin väkivaltaisuuteen viittaavia piirteitä? Ja olen ihan samaa mieltä, että olosuhteet radikalisoivat ihmisiä, ei uskonnot tai ideologiat. Suomessakin soisin olevan tälläista ajattelua enemmän.

Minä otan virtuaalisen hatun päästäni ja kumarran syvään. Kerrankin tällä palstalla tänä iltana ja alkuyönä on syntynyt ihan oikeaa keskustelua sen sijaan että istuttaisiin poteroissa ja ammuskeltaisiin umpimähkään. Ehkä ihmiskunnalla on vielä toivoa. : )
 

Judge Dredd

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Minä otan virtuaalisen hatun päästäni ja kumarran syvään. Kerrankin tällä palstalla tänä iltana ja alkuyönä on syntynyt ihan oikeaa keskustelua sen sijaan että istuttaisiin poteroissa ja ammuskeltaisiin umpimähkään. Ehkä ihmiskunnalla on vielä toivoa. : )
Tätä samaa asiaa yritin sanoa myös äärioikeisto ja vasemmisto ketjussa, niin vastaukseksi lyödään tilastoa ääriokeiston väkivallan määrästä. Tällä hetkellä Suomen suurin puheenaihe on ollut ääriliikkeet ja niiden kieltäminen, vaikka syyt niiden nousuun ovat ihan muualla.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ateismi aka a-teismi aka anti-teismi on uskon puutetta jumaluuksiin
Ateismi ja antiteismi eivät ole sama asia. Edellinen tosiaan tarkoittaa jumaluskon puuttumista, mutta jälkimmäinen on teismin, siis uskontojen, vastustamista. Useimmat antiteistit ovat varmaankin ateisteja, mutta uskoakseni suurin osa ateisteista ei ole varsinaisesti antiteisteja, vaan suhtautuu asiaan pikemminkin välinpitämättömästi. Toki tässäkin on aste-eroja, ja ehkä vaikkapa minutkin voisi luokitella jonkinasteiseksi antiteistiksi, vaikka en sinällään halua uskontoja kiellettävän, vaan vain, että niiltä poistetaan erilaiset etuoikeudet, joista varsinkin valtionkirkot nauttivat.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
ps. ateismi on ismi jota tunnustavat uskovat että Jumalaa ei ole. Eikö tuo täytä uskonnon määritelmän?
Mun takapihalla on kaksi näkymätöntä tähtiporttia, joista toinen vie Proxima Centaurille ja toinen 70-luvun puoliväliin Puttosen Esson parkkipaikalle. Mää en tosin voi käyttää niitä, koska en tiedä pin-koodia. Aina kun mää arvaan väärin, portteja vartioiva kaunis amazoni ottaa multa kostoksi poskeen.

Jos sinä et usko tuota, tekeekö se sinusta uskovaisen?
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Kysyin eilen pidetyssä pakolaisseminaarissa +20 vuotta Suomessa asuneelta irakilaiselta, että kuinka moni nyky-Irakin 32 miljoonasta asukkaasta lähtisi sieltä siirtolaiseksi länsimaihin, jos he vain voisivat.
Vastaus oli aika odotettu: "Jokainen".
Syyksi hän kertoi sen, että maassa kaikki taistelevat kaikkia vastaan. Sunnit shiioja vastaan, shiiiaryhmät keskenään, sunnniryhmät keskenään, kurdit kumpaakin vastaan, kurdiryhmät keskenään, Isis kaikkia vastaan, kaikki Isistä vastaan, melkein kaikki amerikkalaisia vastaan jne.
Kysymys takarivistä kuuluukin: kuinka helposti tai kuinka kauan malttavat olla taistelematta länteen päästyään. Vai tarvitaanko Irakiin uusi Saddam ja rautainen kuri?
 

Jeffrey

Jäsen
Suomessa on jo pitkään luotu ilmapiiriä, joissa ulkomaalaisen tekemisiin puuttuminen on automaattisesti leimattu rasismiksi ja tekijä natsiksi. Tämä on nyt sitten saattanut johtaa seuraavaan: Järkyttävä tapaus Oulussa – Kaleva: Isä saattoi tyttärensä raskaaksi useita kertoja - Rikos - Uutiset - MTV.fi

.– Raskauden keskeytyksiä on ollut niin paljon, että tottakai he ovat tienneet hyväksikäytöstä. Sitä ei ole vain haluttu nähdä, Utriainen sanoo lehdelle.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Suomessa on jo pitkään luotu ilmapiiriä, joissa ulkomaalaisen tekemisiin puuttuminen on automaattisesti leimattu rasismiksi ja tekijä natsiksi. Tämä on nyt sitten saattanut johtaa seuraavaan: Järkyttävä tapaus Oulussa – Kaleva: Isä saattoi tyttärensä raskaaksi useita kertoja - Rikos - Uutiset - MTV.fi

Siinä muuten sitten taas punnitaan viranomaisen vastuu. Mitä vittua näillä kaikilla sosiaalitantoilla tehdään, kun he eivät uskalla tai halua tehdä mitään? Saati ota vastuuta tekemättömyyksistään. Tämä kun ei ollut ensimmäinen kerta laatuaan, kun tantat töppäilevät (case Eerika).

Sitten toiseen uutiseen: Raiskasi säännöllisesti vaimonsa lasten nukkuessa - nainen ei halunnut pienokaisten heräävän

"Hän totesi vasta poliisikuulusteluissa ymmärtäneensä, että hänen kohtelunsa voisi olla Suomessa raiskaus. Heidän kulttuurissaan mies sai tehdä vaimolleen mitä halusi."

Mikäs tämä tämmöinen kulttuuri oikein on?
 
Viimeksi muokattu:

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Suomessa on jo pitkään luotu ilmapiiriä, joissa ulkomaalaisen tekemisiin puuttuminen on automaattisesti leimattu rasismiksi ja tekijä natsiksi. Tämä on nyt sitten saattanut johtaa seuraavaan: Järkyttävä tapaus Oulussa – Kaleva: Isä saattoi tyttärensä raskaaksi useita kertoja - Rikos - Uutiset - MTV.fi

Rasmus-ryhmä ei petä tälläkään kertaa.

Toisin veikkaat, niin on kyse rasismista, ei rasistiksi leimautumisen pelosta. Viranomaiset ovat olleet piittamattomia ja katsoneet isän tuohuja sormiensä läpi, koska ulkomaalaistaustainen lapsi ei ole yhtä arvokas kuin "suomalainen".
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Mun takapihalla on kaksi näkymätöntä tähtiporttia, joista toinen vie Proxima Centaurille ja toinen 70-luvun puoliväliin Puttosen Esson parkkipaikalle. Mää en tosin voi käyttää niitä, koska en tiedä pin-koodia. Aina kun mää arvaan väärin, portteja vartioiva kaunis amazoni ottaa multa kostoksi poskeen.

Jos sinä et usko tuota, tekeekö se sinusta uskovaisen?

Sinun metaforasi jäi minulle hieman epäselväksi mutta ei se mitään. Parivaljakko Penn&Teller on varmasti monelle tuttu. Seuraavassa pätkässä Penn Jillette avaa näkemyksiään ateismista ja islamofobiasta. Erittäin hyvä puheenvuoro vaikkakaan en ihan kaikkea allekirjoita.

Penn Jillette on Atheism and Islamaphobia - YouTube
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Onko islamin oppien, koraanin ja muhammedin arvostelu islamofobiaa?

Minusta noiden kritisoiminen ei ole islamofobiaa, mutta jotta voisi uskottavasti kritisoida esimerkiksi koraania, siitä tulisi tietää muutakin kuin että se on muslimien pyhä kirja. Minun tietämykseni ei siihen riitä niinkuin ei riitä myöskään raamatun kritisointiin. Jos 1.7 miljardia ihmistä pitää koraania heidän elämälleen suuntaa antavana on siinä oltava muutakin kuin jihadismia ja shariaa.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Sinun metaforasi jäi minulle hieman epäselväksi mutta ei se mitään. Parivaljakko Penn&Teller on varmasti monelle tuttu. Seuraavassa pätkässä Penn Jillette avaa näkemyksiään ateismista ja islamofobiasta. Erittäin hyvä puheenvuoro vaikkakaan en ihan kaikkea allekirjoita.

Penn Jillette on Atheism and Islamaphobia - YouTube
Itseäni vain huvitin keksimällä jotain uskontoon verrattavaa höpöhöpöä esimerkatakseni, että ateismin väittäminen uskonnoksi on yhtä typerä tasapäistämisyritys kuin esimerkiksi monesti tälläkin palstalla käytetty termi "tiedeuskovainen". Ateismi on ei-teismiä eikä se sisällä ismiä.

Ihan mielenkiinnosta: mitä tuosta linkittämästäsi Penn Jilletten jutusta et allekirjoita?
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Itseäni vain huvitin keksimällä jotain uskontoon verrattavaa höpöhöpöä esimerkatakseni, että ateismin väittäminen uskonnoksi on yhtä typerä tasapäistämisyritys kuin esimerkiksi monesti tälläkin palstalla käytetty termi "tiedeuskovainen". Ateismi on ei-teismiä eikä se sisällä ismiä.

Ihan mielenkiinnosta: mitä tuosta linkittämästäsi Penn Jilletten jutusta et allekirjoita?

No vaikkapa tuo "christianity is bad but islam is worse"-hokema mitä harrastaa moni muukin ateisti, mm. Sam Harris. Ateisti sanoo että Jumalaa ei ole, näin sanoessaan asiasta tulee olla varma, se ei voi perustua uskomukseen että Jumalaa ei ole. Minä kutsun itseäni uskonnottomaksi koska minun rahkeeni eivät riitä noin suureen varmuuteen asiasta.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Ateisti sanoo että Jumalaa ei ole, näin sanoessaan asiasta tulee olla varma, se ei voi perustua uskomukseen että Jumalaa ei ole. Minä kutsun itseäni uskonnottomaksi koska minun rahkeeni eivät riitä noin suureen varmuuteen asiasta.
Mikä sitten varmuudeksi määritellään? Koska olematonta ei voi todistaa olemattomaksi, kuka tahansa voi väittää mitä tahansa olematonta olevaksi eikä muut voi muuta kuin partaansa raapia. Riittääkö sinulla rahkeet ottaa kantaa joulupukin, spidermanin tai smurffien olemassaoloa vastaan?
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Mikä sitten varmuudeksi määritellään? Koska olematonta ei voi todistaa olemattomaksi, kuka tahansa voi väittää mitä tahansa olematonta olevaksi eikä muut voi muuta kuin partaansa raapia. Riittääkö sinulla rahkeet ottaa kantaa joulupukin, spidermanin tai smurffien olemassaoloa vastaan?

Eipäs nyt ruveta hassuttelemaan, Joulupukkeja on useita mutta kuka niistä on se aito ja oikea. Ehkä pohdimme Jumalaa ja jumaluutta jossain sopivammassa ketjussa. Todistustaakka on molemmin puolin ja todisteita molemmilla yhtä paljon.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös