EM-kisat 2016 – voimasuhteet

  • 58 287
  • 499
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
50e. En muista kuka ylen studion lisäksi täällä kutsui saksa-italiaa moraaliseksi finaaliksi, itse en(ainakaan muistaakseni) mutta kun siitä otit pahasti itseesi niin miksi ohjaat sen takia nyt kaikkia lyömään rahansa italian maailmanmestaruudelle? Mikä on se yhteys, kun kuitenkin muidenmuassa saksa on siellä kovimpana maana edessä. Kun nyt tykkäät vääntää sitä rautalankaasi niin selitä vielä se yhteys.
Googlaa "ylikerroin".
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Mitä helvetin järkeä on käydä tuollaista nappikauppaa ottelusta, jonka "voittaja oli selvillä avausminuutista asti". Sitä minä en ymmärrä.

Unohdit vääntää sen rautalangan siitä maailmanmestariveikkauksesta sen perusteella että kimpaannuit jonkun moraalisenfinaalin heitosta.
 

Kole13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Uskomatonta jankutusta, onhan tää surullista kun joku saa toiselta foorumilta potkut ja sitten paha olo alkaa ajan kanssa purkautumaan toisella. Puhutaan kahdesta maasta sivukaupalla, harmi vaan kun kumpikaan ei ole enää edes mukana turnauksessa.

Tänään kuitenkin selviää toinen finaalijoukkueista, kertoimia en ole katsonut mutta kutina on että Wales vie, vaikka toki toivon Portugalin voittoa. Ramseyn pelikielto kyllä kallistaa vaakaa entisestään Portugalille mutta mikäli tuhlailu jatkuu niin yksikin vastaisku Balen johdolla voi olla liikaa.
 

Saul Goodman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pekka Virta
Belgiaa ei ole arvioitu Italiaa vahvemmaksi, keskimäärin. Toki voit katsoa jonkun tietyn toimiston listaa, mutta niitähän me ei katsota - eihän?
Belgia oli alkulohkomatsissa arvioitu suosikiksi Italiaa vastaan ihan kaikilla maailman "toimistoilla".
 

#_6

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK '83, '98, '11 - Red Wings '97, '98, '02, '08
Harmittaako kun espanja oli vieläkin heikompi näissä(kin) kisoissa?

Aivan mahtava comeback. Olisiko sinulla mitään omaa sisältöä vai rajoittuuko vaginan huuteluun?

(Ja vastaus sinänsä asialliseen kysymykseen: ei, ei harmita. Perustelut: pitkään Espanjaa kannattaneena on jo tottunut ja turtunut monenlaiseen floppiin ja saanut jo mahankin täyteen kolmen peräkkäisen mestaruuden muodossa. Lisäperustelut: arvokisajalkapallo on aika tylsää eikä aiheuta suuria tunteita muutenkaan, eihän minullakaan ole mitään perusteltavissa olevaa henkilökohtaista sidettä Espanjaan tai espanjalaiseen jalkapalloon tai maajoukkueeseen. Extraperustelut: olen jo vanha, eikä penkkiurheilu ole enää niin vakavaa. Ei tunnu siis yhtään missään. Vastaatko nyt itse kysymykseeni?)
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Aivan mahtava comeback. Olisiko sinulla mitään omaa sisältöä vai rajoittuuko vaginan huuteluun?

(Ja vastaus sinänsä asialliseen kysymykseen: ei, ei harmita. Perustelut: pitkään Espanjaa kannattaneena on jo tottunut ja turtunut monenlaiseen floppiin ja saanut jo mahankin täyteen kolmen peräkkäisen mestaruuden muodossa. Lisäperustelut: arvokisajalkapallo on aika tylsää eikä aiheuta suuria tunteita muutenkaan, eihän minullakaan ole mitään perusteltavissa olevaa henkilökohtaista sidettä Espanjaan tai espanjalaiseen jalkapalloon tai maajoukkueeseen. Extraperustelut: olen jo vanha, eikä penkkiurheilu ole enää niin vakavaa. Ei tunnu siis yhtään missään. Vastaatko nyt itse kysymykseeni?)

Ai että harmittaako että italia oli heikko?
Oletko tosissasi? Oliko Italia mielestäsi heikko? Vanha tunnut juu olevan mutta provoaminen käy kuin leikki.

Eikös jo voida todeta että espanja hävisi paremmalleen ja italia hävisi paremmalleen. Tälläistä on jalkapallo.

Minä olen valmis siirtymään jäljellä oleviin otteluihin ellei joku halua vielä tarjota vetovinkkejä kuninkuusraveihin.
 

#_6

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK '83, '98, '11 - Red Wings '97, '98, '02, '08
Ai että harmittaako että italia oli heikko?
Oletko tosissasi? Oliko Italia mielestäsi heikko? Vanha tunnut juu olevan mutta provoaminen käy kuin leikki.

Edelleenkään et kuitenkaan vastaa alkuperäiseen kysymykseen.

Saahan minulla mielipide olla, sille voit nauraa ihan vapaasti. Italia jäi puolivälieriin, aika heikkoa.
 

Ralph

Jäsen
Italia jäi puolivälieriin, aika heikkoa.
Onko se omaa heikkoutta, että sattuu kohtaamaan puolivälierissä juuri Saksan? Jos Saksa voittaa mestaruuden, niin en lähtisi Italiaa heikoksi kutsumaan vain siksi, että putosivat Saksalle puolivälierissä.

Kuinka korkealle muuten ennakkoon Italian sijoitit, jos kuudes sija on heikko? Eikös Saksan, Espanjan, Englannin, Ranskan ja Belgian pitänyt olla ennakkoon parempia? Ja joidenkin mielestä myös Portugalin ja Kroatian.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tänään kuitenkin selviää toinen finaalijoukkueista, kertoimia en ole katsonut mutta kutina on että Wales vie, vaikka toki toivon Portugalin voittoa. Ramseyn pelikielto kyllä kallistaa vaakaa entisestään Portugalille mutta mikäli tuhlailu jatkuu niin yksikin vastaisku Balen johdolla voi olla liikaa.

Tämä ei ole mitään leukailua, vaan mainitsen kun sanoit ettet ole kertoimia katsonut: Esim Unibetiltäkin saat Walesin jatkoon etenemiselle kertoimen 2,62. Jos siis haluat lohtua mahdolliseen tappioon ja luottoa kutinaasi löytyy, on noin vahva altavastaajan kerroin kohdillaan kannaltasi.

Eihän tuo kertoimen valossakaan ihme ole jos Wales tuosta finaaliin menee. Markkinan arvion mukaan näin käy 37 kertaa sadasta.
 
Kyllä mäkin näkisin että Wales on vahvoilla. Se on organisoitu ja yhtenäinen joukkue. Niillä ominaisuuksilla mennään turnauksissa usein pitkälle. Monet asiantuntijat ovat sanoneet, että Portugali ei ole oikein vakuuttanut.
 

attendo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvinkään Ahmat
Tällä hetkellä saa muuten huomiseen Ranska-Saksa peliin yli 2,5 maalia kertoimeksi 2,55 (PAF). Jotenkin on ollut jo pari päivää kutina, että peli päättyy joko 2-1 tai 1-2, mutta maaleja tulee. Kumpikin joukke on luova ja hyökkäysorientoitunut ja maalintekovoimaa löytyy useamman pelaajan voimin molemmista joukkueista. Ja @BigRedCat olit ihan oikeassa siinä kommentissasi mulle, mutta usko tai älä, niin toki tiesin sen itsekin. Kunhan halusin sohaista matemaattisesti heikkolahjaisena kepillä muurahaispesää. Vittu kun ois nää keskustelut ollu jo silloin kun Jokerit pelas liigaa, niin ois kuitenkin voinut aina kun ne putos jatkosta niin pullistella sillä, että markkinat pitää Jokereita parhaina.
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Vittu kun ois nää keskustelut ollu jo silloin kun Jokerit pelas liigaa, niin ois kuitenkin voinut aina kun ne putos jatkosta niin pullistella sillä, että markkinat pitää Jokereita parhaina.
Toki pitkässä sarjassa satunnaisuuden määrä on melkoisen paljon pienempi kuin yksittäisessä ottelussa. Lisäksi Jokerien ongelmat taisivat hulluimpina vuosina johtua ihan jostain muusta kuin huonosta tuurista. Ja pääsiväthän he pari kertaa lähelle, toki ennakkosuosikille finaaleissa häviten :)

Mutta Jokereilla nyt on tämän ketjun kanssa yhtä paljon tekemistä kuin Hjallis Harkimolla Paavin hauskan myssyn kanssa, joten se tästä.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikös Saksan, Espanjan, Englannin, Ranskan ja Belgian pitänyt olla ennakkoon parempia? Ja joidenkin mielestä myös Portugalin ja Kroatian.

Tässä näyttää monella ihan ymmärrettävästi tulevan sekaannus. Mainitsemasi joukkueet oli arvioitu paremmiksi, mikä tarkoitti että he todennäköisesti (ei siis varmasti) ovat vahvemmilla turnauksessa. Lisäksi on syytä huomioida että ainakin hyvin toteutetuissa ennakkoarvioissa, joissa joukkueet rankattiin mestaruuden todennäköisyyden mukaan, on huomioitu todennäköisimmät lohkosijoitukset ja näiden mukaiset pudotuspelivastustajat.

Se, että esim. Englanti oli jollain marginaalilla arvioitu nelossuosikiksi ei tarkoita, että todennäköisesti Englanti on neljän joukossa. Luultavasti siellä on joku Englantia heikompi maa. Esim tässä (Predictive Bookmaker Consensus Model for the UEFA Euro 2016 | R-bloggers on ennustemalli kisojen alta, joka hyödyntää vedonvälittäjien kertoimia. Vaikka Englanti on rankattu tuossa mallissa neljänneksi vahvimmaksi mestarikandidaatiksi, huomataan kuitenkin että ko. mallinkin mukaan Englannin todennäköisyys päästä neljän joukkoon on ollut ennen kisoja alle 40%. Siis epätodennäköistä. Tämä saattaa vaatia hieman pureskelua etenkin jos matematiikka on päässyt jäämään vähälle huomiolle, mutta kun asiaa tuumailee, on se kirkastuessaan täysin looginen.

Mallia on muuten päivitetty kisojen aikana alkulohkovaiheen jälkeen (Update: Predictive Bookmaker Consensus Model for the UEFA Euro 2016 | R-bloggers Toisin kuin palstan jalkapalloanalyytikot, elinkeinonaan joukkueiden voimasuhteita analysoivat vedonvälittäjät näkivät Espanjan mahdollisuuksien hieman parantuneen suhteessa Italiaan alkulohkovaiheen perusteella. Italian voitolle annettiin 38% todennäköisyys, ja nyt sitten kun tuo ei edes kovin pieni todennäköisyys toteutui on täälläkin palsta täynnä viisaita kertomassa kuinka tuo oli itsestäänselvyys. Jälkikäteen erityisesti.

Kuitenkin ennusteissa on erityisesti pienten maiden kohdalla paljon epävarmuutta, josta tekstissä mainitaankin: "The clear decreases of the abilities of Iceland and Northern Ireland have to be taken with a grain of salt as the exact abilities of the weakest teams are hard to estimate precisely."
 
Viimeksi muokattu:
Jos Italia on ennakkoon esimerkiksi viidenneksi paras eurooppalainen

Ei se ole. Minusta valmentajan merkitys ei voi mitenkään olla niin suuri, että hänen lähtönsä ja jotkut pelaajamuutokset romahduttaisivat Italian tason totaalisesti Euroopan kakkosesta alle viiden prosentin maailmanmestarisuosikiksi. Eurooppa on kuitenkin se maanosa, josta mestari selvästi todennäköisimmin tulee. Sama homma karsintojen suhteen. Kun Italia on tällä hetkellä aivan suvereeni Espanjaan verrattuna ja keskinäisen matsin voittaja selvillä jo avausminuutilla, on todella kaukaa haettua ajatella asetelmien kierähtävän reilussa vuodessa niin täysin ympäri, että heillä olisi alle 40 prosentin mahdollisuus viedä karsintalohkonsa. Italia on edelleen selvästikin rajusti aliarvostettu. Aivottomat massat eivät nähneet sitä, miten hyvä Italia näissä kisoissa oli.

Espanja arvostetaan edelleen Italian edelle luultavasti lähinnä siksi, että massat ajattelevat Barcelonan jätkän olevan kovempi peluri kuin Bolognan tai Southamptonin pelaaja.
 
Viimeksi muokattu:

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Vittu kun ois nää keskustelut ollu jo silloin kun Jokerit pelas liigaa, niin ois kuitenkin voinut aina kun ne putos jatkosta niin pullistella sillä, että markkinat pitää Jokereita parhaina.

Tästä muuten saadaankin liigan otteluketjuihin ihan uutta väriä kun pienemmän kertoimen joukkueella on uusi ase käytössä. Jos tappio napsahtaa niin "ainakin markkinat pitää meitä parempina".

No leikki sikseen. Tänään uskon että nähdään viihdettä kerrakseen. Balen vaparit vs Ronaldon vaparit, joko Rolle osuu?
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tästä muuten saadaankin liigan otteluketjuihin ihan uutta väriä kun pienemmän kertoimen joukkueella on uusi ase käytössä. Jos tappio napsahtaa niin "ainakin markkinat pitää meitä parempina".

Luulenpa vain, että esim. jos Kookoo voittaa Tapparan Liigan avauskierroksella, tajuavat Kookoo-fanit silti Tapparan olevan todennäköisesti parempi joukkue.

Onneksi urheilussa on epävarmuutta. Mitä kiinnostavaa olisi katsoa ennalta varmaa ottelua, joka vastaisi hyvin toimivan koneiston rattaiden tuijottamista. Tänäänkin on hyvä mahdollisuus nähdä kumman tahansa voitto. Siinä mielessä on pelin suola, ettei paras aina voita.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Luulenpa vain, että esim. jos Kookoo voittaa Tapparan Liigan avauskierroksella, tajuavat Kookoo-fanit silti Tapparan olevan todennäköisesti parempi joukkue.

Saapas nähdä. Mutta johonkin Tappara-Ilves tai Lukko-Ässät vääntöihin tämä ase on kuin tehty.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Ei se ole mikään ase, vaan matematiikkaa. Lukko-Ässät -kamppailussa tulee lisäksi huomioida myös kotietu. Lisäksi mm. kokoonpanotekijöillä on vaikutusta todennäköisyysarvioon.

Joo en halua tästä uutta kähinää. Kotiedulla ja sarjataulukolla tai kuntopuntarilla vaan ei ole satakunnan derbyssä ollut ikinä mitään tekemistä. Ne pelit ovat ainakin vähän normirunkosarjapeleistä poikkeavia vielä nykyäänkin. Yleensä viikonloppuisin ja molemmissa halleissa hyvä meno ja "vauhdikasta lätkää". Ja jatkoajassa täysi sota päällä. Siihen tämä uusi keskustelutyyli on omiaan.

No kylläpäs meni ohi aiheen.
 
Ei se ole mikään ase, vaan matematiikkaa.

Vähän kaksipiippuinen juttuhan tää on. Olin itse viime marraskuussa katsomassa miten Ilves nuiji Tapparan lukemin 4-1. Olisin tietysti voinut "olet tasan niin hyvä kuin viimeinen pelisi" -viisauden merkeissä lähteä Jatkoajan otteluketjuun latelemaan vähän totuuksia. Ehkä olisimme saaneet aikaan tällaisen keskustelun:

Minä: "Hahhah porkkanat, kattokaas tulostaululle. Kenkuttaako vähän kun minun suosikkijengi on parempi kuin teidän suosikkijengi."
Porkkanahousu x: "Laitapas nyt vähän jäitä hattuun. Katso vaikka mestaruuskertoimia. Tapparan mestaruudesta saa kertoimen 10, Ilveksen mestaruudesta kertoimen 100. Kaikkien todennäköisyyksien perusteella Tappara tulee siis sijoittumaan Ilvestä paremmin."
Minä: "Tunge ne todennäköisyydet vaikka perseeseesi, jääkiekko on urheilua eikä mitään taskulaskimen näpräämistä. Tulos seisoo taululla, meidän Ipa on parempi. Opettele kunnioittamaan tulosta!"

Kyllähän mä olisin tuolla argumentoinnilla laittanut porkkanoille luut niin syvälle kurkkuun, ettei niitä sieltä ihan hetkessä olisi ulos saatu.
 
Viimeksi muokattu:

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Minä: "Hahhah porkkanat, kattokaas tulostaululle. Kenkuttaako vähän kun minun suosikkijengi on parempi kuin teidän suosikkijengi."
Porkkanahousu x: "Laitapas nyt vähän jäitä hattuun. Katso vaikka mestaruuskertoimia. Tapparan mestaruudesta saa kertoimen 10, Ilveksen mestaruudesta kertoimen 100. Kaikkien todennäköisyyksien perusteella Tappara tulee siis sijoittumaan Ilvestä paremmin."
Minä: "Tunge ne todennäköisyydet vaikka perseeseesi, jääkiekko on urheilua eikä mitään taskulaskimen näpräämistä. Tulos seisoo taululla, meidän Ipa on parempi. Opettele kunnioittamaan tulosta!"

:D Ilves voitti ottelun mutta sinä et iloinnut siitä koska se olisi tarkoittanut sitä että joudut pistämään rahasi mestaruusveikkaukseen ilveksen puolesta.
Surullinen tilanne.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös