Yleisesti Jokerien, SKA:n, KHL:n ja Rotenbergin suhteesta

  • 190 290
  • 1 088

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Siirrän keskustelun tähän paremmin aiheeseen sopivaan ketjuun.

Vittu olin jo menossa nukkumaan, mutta herramiehenä olen sinulle toki kommentin velkaa @V-G
Kiitän tästä! Itsekin tosin painelin vastoin suunnitelmia pehkuihin, joten, niin no, sori että pidin sua hereillä.

Minua, kaikella kunnioituksella, huvittaa tuo sinun usein tuomasi toteamus siitä, että Jokereiden taloudellinen asema aiheuttaa riippuvuussuhteen Rottenbergiin. Se ei minua huvita siksi, etteikö se olisi totta, vaan siksi, koska se on itsestäänselvyys.
Saat huvittua, mutta korjaan sen verran, että tuo taloudellinen riippuvuus ei ollut se keskeisin osa, vaan se mitä se aiheuttaa ja missä se näkyy.

Sinä olet nimittäin antanut ymmärtää, että Rotta tekisi kaikkensa ettei Jokerit vaan vahingossakaan voita SKA:ta.
En ole. Olen sanonut, että Rotenberg pyrkii reguloimaan Jokereiden mahdollisuuksia. Sanoin nimenomaan, että Jokereiden mestaruus ei ole mahdotonta. Se on hyvin vaikeaa jo muutenkin, mutta mielestäni se, että nyt kaksi vuotta putkee joukkueen leveydestä on tingitty vaikka rahaa olisi korjata tilanne, kielii siitä ettei se raha ole oikeasti käytössä.

tai että Rotta ei voi yhtään kaivaa kuvetta jos vähän tarvittaisiin vahvistuksia loukkaantuneiden tilalle, niin ei siitä mielestäni voi vetää suoraa johtopäätöstä siihen, että Rotta olisi jotenkin meitä vastaan.
Mä en ole pyytänyt sinänsä, että Rotenberg kaivaisi kuvettaan, vaan että Jokerit käyttäisi Olimbista, Korpikarista, Väänäsestä ja Huhtalasta sekä Moseksen pelaajaoikeuksista saamansa rahat suunnilleen 1:1. Ts. olen ihmetellyt, miksei joukkuetta levennetä enemmän. Sillä saisi a) lepoa ja b) kilpailua pelipaikoista. Pelitahti KHL:ssä Spenglerit mukaan laskettuna on helvetin kova.

Meillä on omat taloudelliset reunaehdot joiden mukana mennään ja yritetään pärjätä, mutta en usko etteikö me saada voittaa ketä me halutaan. Eri asia on sitten, että pystytäänkö.
Saadaan voittaa ja pystytään voittamaan. Tämä on selvää. Tuomareista en tässä yhteydessä vingu, vaikken pidäkään tuomaritoimintaa aivan reiluna kaiken kaikkiaan. Taloudelliset reunaehdot, kunnes toisin todistetaan, ovat mielestäni seuraavat:

- Jokerit budjetoi yhteen kauteen n. 20 miljoonaa euroa, josta n. puolet pelaajiin.
- Jokereiden keräämät varat olivat viime kaudella 7-10 miljoonaa euroa ja tappiota tuli 10-13 miljoonaa euroa.
- Venäläisellä rahalla kuitattiin tappiot.
- Tälle kaudelle budjetti pysyi samana, vaikka viime kausi oli tietolähteistä riippuen yli 50% (=tappion määrällä ei ole merkitystä)
- Jokereiden joukkue oli kauden päätteeksi halvempi kuin aluksi, sama näyttäisi toistuvan tällä kaudella.

Ja nyt mä mutuilen, älä siis suutu vaan korjaa jos olen väärässä. Muistan kun viime kaudella toit hyvin selvästi esiin sen kuinka sinua vituttaa, kun Jokereilla ei ole todellisia mahdollisuuksia voittaa Gagarinia. Uskonkin, täydellä kunnioituksella, että sama asia vituttaa sinua tälläkin kaudella ja se nyt purkautuu jo kohdentuu Rottaa kohden, kun hän ei anna meille rahoistaan vaikka 20 miljoonaa joukkueen kokoamiseen. Ja kyllä minuakin toki vituttaa Rotan kaksoisrooli ja paljon vituttaakin ja varmaan meitä kaikkia Jokeripuolen kirjoittajia se vituttaa, mutta en näe sitä esteenä Jokereiden mahdolliselle menestykselle enkä todellakaan usko mihinkään salaliittoon Jokereita vastaan.
Tottahan toki on mahdollista, että oma biiffini KHL:ää kohtaan vaikuttaa näkemyksiini. Sen takia(kin) haluan aiheista keskustella. Mutten koe purkavani jotain vitutusta Rotenbergiin, vaan olen esittänyt, että hänen asemansa Jokereissa ei ole hyvästä. Sen uskon, että hänen asemansa on täysin harkittu. Jokereiden saaminen KHL:ään oli todella iso asia: melkein kaikkialla oltiin kiinnostuneita joukkueesta ja suomalaisesta seurasta.

Teoriani on edelleen tuo, että Jokereiden uudella venäläisomistuksella (joka on siis sidoksissa KHL:n hallintoon) on keskeinen tehtävä pitää huolta Jokereista. Rahat eivät saa loppua, sen takia tappiot kuitataan, vaikka pitäisi olla täysin selvää, ettei Jokereista ole tulossa voitollista tai edes nollatulokseen pääsevää seuraa. Mutta samoin näen, että Jokereiden pelaajakaupankäyntiä säännellään kauden aikana etenkin nyt kun kaksi kautta peräjälkeen urheilullinen menestys on yllättänyt niin monet totaalisesti. (Venäjällä tuollaisella rahamäärällä ei pystyttäisi kovinkaan monessa seurassa vastaaviin tuloksiin, kiitän tästä Erkkaa, Kurria, Vuorista, Kohosta ja muuta henkilökuntaa. Loistavaa duunia!)

Uskon, että Jokerit voi menestyä. En pidä todennäköisenä mestaruutta. Toivon lisää vahvistuksia. Ihmettelen, mihin rahat menevät, sillä jos eivät pelaajahankintoihin, niin ensi kauden uusien rahojen myötä ne ovat silloin jo kankkulan kaivossa.

Ihmiset jotka arvostelevat tässä asiassa heitä, jotka eivät jaksa nähdä kaikkea niin "kaikki meitä vastaan"-meinikinä, ovatkin nyt samassa sanomassa, ettei näin voi/saa sanoa. Jos joku muu on toista mieltä, niin se on loukkaavaa ja asiatonta.
Noup, väärässä olet. Sinä sentään perustelit edes vähän, mutta moni muu ei lainkaan ennen attendoa yllä (ja Mikea ennen sitä mutta se oli tavallaan eri keskustelu). Ensinnäkään tässä ei ole mitään "kaikki meitä vastaan"-asetelmaa. Toisekseen, kukaan ei ole loukkaantunut siitä, että ollaan eri mieltä. Käytin ehkä hieman ajattelemattomasti tuota sanaa, sillä se mahdollistaa huomion siirtämisen tälle "älä itke, loukkaantuja"-osastolla. Olisi pitänyt käyttää toista sanaa, mutta pointti oli etten pitänyt tästä foliohatuksi syyttelemisestä etenkään, kun mitään kunnollisia vasta-argumentteja ei näkynyt.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Truth is out there, vai miten se menee.....
Asia on selkeä. Koska Putin perusti KHL:n ja haluaa sen laajentuvan, niin hänen lähipiiristään järjestettiin Jokerit niminen lahja ja laajentuminen Suomeen. Se pisnes tulee siitä, että hyväntahtoinen Venäjän hallinto antaa Rotalle ja kumppaneille taatusti voitollisia urakoita. Esim silta Venäjältä Krimille on yksi tällainen. Venäläisille omistajille Jokereilla on välinearvo ja pienet 10 tappiot ei haittaa.

Kaikille lienee jo selvää, että Jokerit eivät merkitse venäläisille mitään. Onneksi kuitenkin maksavat sen mistä on sovittu ja sillä tulevaisuus on turvattu yhdeksi kaudeksi eteen päin.
 

haukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Euroopan no 1: Jokerit
Romaniin liittyvät salaliittoteoriat ovst lähteneet täällä jo niin foliohattutasolle, että välillä olen jo meinannut luovuttaa tämän keskustelun suhteen.
Pakko täältä uima-altaan reunalta todeta, että totta puhut. Salaliittoteorioita puretaan päivästä toiseen, kuitenkaan kertomatta yksiselitteisesti sitä, että mitä se mr Putin nyt oikein on saavuttanut hyvää, kun Jokerit saatiin KHL:ään? Kukaan, ei kukaan ole sitä vielä kertonut.
Toinen seikka ihmetyttää, kun kaveri kertoo 10-13 milj tappioista - tietääkseni tappio on luettavissa tilinpäätöksestä sentilleen - kerro se!
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Toinen seikka ihmetyttää, kun kaveri kertoo 10-13 milj tappioista - tietääkseni tappio on luettavissa tilinpäätöksestä sentilleen - kerro se!
En viitsi käyttää reilua kymppiä tilatakseni tilinpäätöstä, jossa todennäköisesti lukee, että Jokerit teki nollatuloksen. Tai sitten siellä ei lue sitä, who knows. Tässä puhutaan laskennallisesta tappiosta, joka Kohosen mukaan lasketaan useissa miljoonissa euroissa ja eri talouslähteiden mukaan voisi olla jopa 13 miljoonaa euroa. Tätä Kohonen ei myöntänyt suoraan.

Mitä muuten tarkoitat tuolla "hyvällä" jota "Putin" on saanut aikaan? Kysyn vilpittömästi, koska en hiffaa mitä ajat takaa. Pelillisistä tasonnostoista yms on tällä palstalla puhuttu paljon, samoin sitten toisaalta myös noista Putinin propagandatavoitteista...
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Salaliittoteorioita puretaan päivästä toiseen, kuitenkaan kertomatta yksiselitteisesti sitä, että mitä se mr Putin nyt oikein on saavuttanut hyvää, kun Jokerit saatiin KHL:ään? Kukaan, ei kukaan ole sitä vielä kertonut.

Tässä on nyt se ongelma että vastasin sinulle heti kun asiaa kysyit, mutta sinä et hyväksy vastausta. Lainasin siinä ilmeisesti jopa tuntemasi tutkijan näkemystä urheilun ja politiikan suhteesta Putinin Venäjällä. Ilmeisesti sisältö ei miellyttänyt, joten - niin, kukaan ei ole kertonut.

KHL on osa Putinin luomaa Venäjän politiikkaa. Sitä voidaan kutsua myös soft poweriksi kuten osa tutkijoista kutsuu. Mitään välitöntä hyötyä se ei tuota ainakaan mun silmin Venäjälle tai Putinille, mutta antaa KHL:stä kuitenkin kansainvälisen kuvan kun sarja toimii useissa eri maissa ja vieläpä maissa, jotka ovat NATO:n jäseniä tai muuten länsimaita. Näissäkin maissa KHL-seurat operoivat venäläisen rahoituksen turvin.
 

haukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Euroopan no 1: Jokerit
Mitään välitöntä hyötyä se ei tuota ainakaan mun silmin Venäjälle tai Putinille
Kiitos tulihan se vastaus. V.G. ei saivartelultaan ymmärtänyt, mutta sinulta sain rehellisen vastauksen.
Sipilää osin lainaten, voisin vielä todeta noista "asiantuntijoista", että onhan niitä kaiken maailman soutajia. Ei pahalla.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Kiitos tulihan se vastaus. V.G. ei saivartelultaan ymmärtänyt, mutta sinulta sain rehellisen vastauksen.
Sipilää osin lainaten, voisin vielä todeta noista "asiantuntijoista", että onhan niitä kaiken maailman soutajia. Ei pahalla.
En ihan oikeasti saivarrellut mitään, vaan kysyin lisätietoja.

Luepa @Cobol in lause kokonaisuudessaan.

Niin ja tuosta soft powerista on puhuttu täällä kyllä. Se on aivan eri asia, saavutetaanko KHL:llä sitä mitä halutaan.

Sipilän sivitymättömyyden sopisi pysyvän poissa tältä palstaosiolta, mutta samanmielisyytesi hänen kanssaan selittää monta asiaa. Antaa olla.
 

attendo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvinkään Ahmat
Moi taas @V-G- Toi on kieltämättä ärsyttävää, että kun meille annetaan tietty rahamäärä pelaajia varten ja sitten jos syystä tai toisesta sitä rahaa vapautuu, niin sitä ei käytetä 1:1 uusiin pelaajiin. Tai että Moseksen pelaajaoikeuksien myynnistä Jokerit ei kai hyötynyt mitään. Mutta on syytä muistaa, että pelaamme kai aikalailla almujen varassa. Eli Jokereille ei jää mitään kaudesta ja armollinen veli Venäläinen kuittaa tappiot. Tästä syystä on epärealistista odottaa, että jos jostain syystä vaikka pelaajabudjetista vapautuu rahaa niin se automaattisesti käytettäisiin kokonaisuudessaan uuteen pelaajaan/pelaajiin. Mielestäni siinä ei ole mitään väärää, jos tuo "ylimääräinen" raha meneekin rahoittajille tai suurin osa siitä. Ja vaikka joku 100000 tai 300000 tuntuukin pieneltä rahalta Jokereiden kokonaisbudjetissa, niin kyllä se silti on aika paljon rahaa, etenkin kun se ei ole omaa rahaa. Tavallaan maksetaan velkaa vähän pois. Ärsyttävää se on, vituttavaakin jopa, mutta ei se mielestäni silti epäoikeudenmukaista ole. Ja tuossa on mielestäni juuri se avainsana miksi itse vielä olen innoissani kaikesta mitä ympärilläni tapahtuu. Mielestäni Jokereita ei ole kohdeltu epäoikeudenmukaisesti mitä tulee kilpailukykyyn muita vastaan. Korvaavia pelaajia ollaan kuitenkin saatu ja ihan kärjessä pyöritty 1 1/2 kautta jo.

Kokonaan toinen asia ja mitä olen ihmetellyt on se, miksi Jokerit piti ylipäätänsä raahata KHL:ään, kun kaikki tietää ettei se voi muuttua ikinä kannattavaksi. @Sako siihen minulle vähän ylempänä vastasikin ja piti asiaa kovin selkeänä. Mulle tässä KHL-kuviossa ei ole mitään selkeää, kun en voi Sakon hyvästä vastauksesta huolimatta ymmärtää, että miten pienen Suomen velkainen jääkiekkoseura KHL:ssä edesauttaa yhtään mitään Venäjän asiaa. Ja nyt ne vielä laajentuu Kiinaan, mikä itselleni on merkki siitä, että epätoivo alkaa olemaan aika kova ja sarjan taso tulee tulevaisuudessa tippumaan. Mutta mä en ois mä jos en loppuun vielä heittäisi, että ostakaa joululahjaksi lippuja Jokereiden peleihin ja tulkaa katsomaan Kenedyä!
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Se että KHL laajentuu Kiinaan ei mielestäni tarkoita että sarja heikkenisi. Tai jos/kun NHL laajenee Las Vegasiin ei välttämättä tarkoita tason laskua.... En ihmettelisi vaikka kiinalaiseen jengiin olisi yllättävän paljon imua. Jotenkin fiilis, että siellä voi olla rahaa takana aivan helvetisti?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Se että KHL laajentuu Kiinaan ei mielestäni tarkoita että sarja heikkenisi. Tai jos/kun NHL laajenee Las Vegasiin ei välttämättä tarkoita tason laskua.... En ihmettelisi vaikka kiinalaiseen jengiin olisi yllättävän paljon imua. Jotenkin fiilis, että siellä voi olla rahaa takana aivan helvetisti?

Toki kiinalainen kiekkopohja on hieman eri luokkaa kuin USA:n, mutta voihan Kiinaan silti löytyä rahaa ja paljon. Sillä taas kasataan menestyvä joukkue - ainakin paperilla.

AP julkaisi eilen saman uutisen kuin venäläiset jossa käsiteltiin KHL:n laajentumista Kiinaan. Laitoin siitä pienen referaatin KHL pelin ulkopuolisia asioita ketjuun. Pointti uutisessa oli siltä osin se, että laajentuminen länteen on toistaiseksi haudattu koska useampi KHL-seura on talousvaikeuksissa. Tällä tarkoitettiin ymmärtääkseni myös sitä, että venäläisseuroille myös pelaaminen Helsingissä on kallista ja samaan aikaan on vaikea löytää rahaa palkkoihin. Kiinan osalta tilanne on erilainen koska sopimuksissa on (ymmärtääkseni) mukana myös Kiinan valtio. Niinpä on mahdollista, että KHL pyrkii jatkossa aktiivisesti Aasian suuntaan ja jättää AP:n ounastelujen mukaisesti läntisen Euroopan vähemmälle. Tämä saattaisi merkitä yhden tai useamman seuran karsimista läntisestä Euroopasta. Lähinnä kyseessä olisivat silloin kaiketi ne KHL-seurat, joiden hautajaisia tai lähes hautajaisia ehdittiin viettää viime keväänä ja kesänä.

Jokerien osalta tilanne on mielenkiintoinen. Rotenberg on myös yksi tekijä Kiinaan laajentumisessa ja hän on henkilö, joka antaa aiheesta haastatteluja. Olisi enemmän kuin toivottavaa, että Rotenberg tulisi myös Suomessa julkisuuteen ja kertoisi millaisia suunnitelmia KHL:llä on läntisen Euroopan sekä Aasian osalta ja miten hän näkee Jokerien tulevaisuuden seuraavan viiden vuoden aikana.
 

McMulligan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Toki kiinalainen kiekkopohja on hieman eri luokkaa kuin USA:n, mutta voihan Kiinaan silti löytyä rahaa ja paljon. Sillä taas kasataan menestyvä joukkue - ainakin paperilla.

Milloin julkaistaan Jortikan sopimus Pekingiin? Tarvitseehan ne menestyneen valmentajan.

Jokerien osalta tilanne on mielenkiintoinen. Rotenberg on myös yksi tekijä Kiinaan laajentumisessa ja hän on henkilö, joka antaa aiheesta haastatteluja. Olisi enemmän kuin toivottavaa, että Rotenberg tulisi myös Suomessa julkisuuteen ja kertoisi millaisia suunnitelmia KHL:llä on läntisen Euroopan sekä Aasian osalta ja miten hän näkee Jokerien tulevaisuuden seuraavan viiden vuoden aikana.

En ole vielä jaksanut tutustua tarkemmin KHL:n projekti Kiinaan, mutta onkohan tässä käymässä niin, että kohta Rotenberg omistaa 3 seuraa KHL:stä? Sehän olisi taas loistava edistysaskel. 10 vuoden päästä Rotenbergeillä voi olla jo kokonaan oma Liiga omista joukkueistaan.
 

Gooni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En ole vielä jaksanut tutustua tarkemmin KHL:n projekti Kiinaan, mutta onkohan tässä käymässä niin, että kohta Rotenberg omistaa 3 seuraa KHL:stä? Sehän olisi taas loistava edistysaskel. 10 vuoden päästä Rotenbergeillä voi olla jo kokonaan oma Liiga omista joukkueistaan.

Mutta omistaako Rotenberg SKA:sta oikeasti yhtään mitään? Rotenberg ainakin omistaa 49% Jokereista henkilökohtaisesti ja Arena Events Oy:n kautta. Sen sijaan käsittääkseni SKA:n omistaa kokonaan Gazprom Export. Gazprom on Venäjän valtionyhtiö, mutta en tiedä onko Rotenbergeillä omistusta kyseisessä firmassa. Roman Rotenberg on ainakin töissä Gazprombankissa ja Gazpromin hankkeissa on usein urakoitsijana Rotenbergien yhtiöt (HS-linkki). SKA:ssa Roman Rotenberg on varapresidentti. Kyllähän tuohon vielä Pekingin Ankat mahtuisi samaan vyyhtiin.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Näin äkkiseltään Kiinan tulo mukaan voisi ainakin murentaa venäjän sanelupolitiikkaa, tuskinpa kiinalaisrahoitteinen joukkue, ja kiinan mukaan tulo ainakaan olisi tässä suhteessa pahasta, pienemmille joukkueille se voisi erittäinkin hyvä asia ! Tokihan sillä on merkitystä kuka joukkueen takana on, mutta uskoisin rahaa löytyvän yhden joukkueen pyörittämiseen kiinan liikemaailmasta, venäläistä rahaa tuskin tarvitaan. Voisi olla myöskin tulevalle Tallinnan joukkueelle hyvä asia.

veini
 

haukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Euroopan no 1: Jokerit
Sipilän sivitymättömyyden sopisi pysyvän poissa tältä palstaosiolta, mutta samanmielisyytesi hänen kanssaan selittää monta asiaa. Antaa olla.
Tässäpä se kiteytyy sinun sivistyneisyytesi. Cobol voi tulla vielä kehumaan älyllisiä kannanottojasi KHL:stä kontra Sipilä. Naurettavaa sananvapauden käyttöä.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Mutta omistaako Rotenberg SKA:sta oikeasti yhtään mitään? Rotenberg ainakin omistaa 49% Jokereista henkilökohtaisesti ja Arena Events Oy:n kautta.

Itse asiassa 25 %. Jengi tempoo näitä lukuja kyllä ihan hatusta, täysin mutupohjalla.

Eipä se oikeasti ole kansainsvälisestikkään mitenkään poikkeuksellista, että sama rahoitusyhtiö tukee useampaa, jopa kilpailuasemassa keskenään olevaa, seuraa. Esimerkkejä löytyy Euroopasta, Venäjältä ja etenkin Pohjois-Amerikasta.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Naurettavaa sananvapauden käyttöä.
Sulla on näköjään vähän jotain ihon alla. Päätellen paitsi allekirjoituksestasi, jonka luulet varmasti olevan jotenkin pistävä tuossa, mitä se ei ole, ja siitä, ettet edes yritä puolustaa omaa näkökulmaasi, vaan lähinnä vain mollata muiden vastakkaisia mielipiteitä. Mitä tähän voi sanoa? Katso itse omia tekstejäsi:

Et suostu käymään keskustelua...
Tässäpä se kiteytyy sinun sivistyneisyytesi. Cobol voi tulla vielä kehumaan älyllisiä kannanottojasi KHL:stä kontra Sipilä.

...et suostu vastaamaan asiallisiin kysymyksiin...
V.G. ei saivartelultaan ymmärtänyt, mutta sinulta sain rehellisen vastauksen.

...katkaiset lainauksesi niin että ne muuttavat sisältöään...
Mitään välitöntä hyötyä se ei tuota ainakaan mun silmin Venäjälle tai Putinille
vrt.
Mitään välitöntä hyötyä se ei tuota ainakaan mun silmin Venäjälle tai Putinille, mutta antaa KHL:stä kuitenkin kansainvälisen kuvan kun sarja toimii useissa eri maissa ja vieläpä maissa, jotka ovat NATO:n jäseniä tai muuten länsimaita.

...heittelet täysin mihinkään liittymättömia onelinereita...
Sipilää osin lainaten, voisin vielä todeta noista "asiantuntijoista", että onhan niitä kaiken maailman soutajia.

Odotan vieläkin, että kertoisit mulle, mistä noista Putinin tavoitteista tällä palstalla ei ole keskusteltu. Sinä puhuit saavutuksista, mutta se on oma tulkintasi; aikaisemmin keskustelu koski nimenomaan tavoitteita. Ylipäätään koko Putin on vähän muualta mukaan temmattu mies tähän keskusteluun joka täällä oli käynnissä, sillä kyse oli Rotenbergistä. En kuitenkaan kiistä, etteikö Putin koko KHL:n alkuperäisenä mastermindina liittyisi sinänsä aiheeseen.

Jahka lomailultasi kerkeät, koita antaa minulle vastaus, joka a) sisältäisi jotain ja b) saattaisi edes vähän todistaa ettei tuo allekirjoituksesi teksti ole ihan oikeasti totta.
 

McMulligan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eipä se oikeasti ole kansainsvälisestikkään mitenkään poikkeuksellista, että sama rahoitusyhtiö tukee useampaa, jopa kilpailuasemassa keskenään olevaa, seuraa. Esimerkkejä löytyy Euroopasta, Venäjältä ja etenkin Pohjois-Amerikasta.

Onko sulla antaa jotain ihan konkreettisia esimerkkejä Pohjois-Amerikan ja Euroopan ammattilaisliigoista, missä sama omistajataho on useamman seuran takana samassa sarjassa ja vielä keskeisessä asemassa ottaen huomioon päivittäisen toiminnan niin rahoituksen, pelaajasiirtojen kuin joukkueen kokoamisen osalta? Se ei vielä täytä ihan vastaavan tason kriteereitä verrattuna Romaniin, että sama firma sponsoroi useampaa seuraa tai mikäli yhtiö toimii osarahoittajana useammassa seurassa täysin taustalla hiljaisena, ilman mitään suurempaa käytännön otetta operatiivisesta toiminnasta.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
...keskeisessä asemassa ottaen huomioon päivittäisen toiminnan niin rahoituksen, pelaajasiirtojen kuin joukkueen kokoamisen osalta?

Kerroppas minulle kaikessa viisaudessasi, kuka Jokereissa vastaa tuosta päivittäisestä toiminnasta. Sen verran voin paljastaa, että Roman se ei ole.
 

McMulligan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kerroppas minulle kaikessa viisaudessasi, kuka Jokereissa vastaa tuosta päivittäisestä toiminnasta. Sen verran voin paljastaa, että Roman se ei ole.

Ei Roman toki mikään Jokereitten toimiston moottori ole. Siitä nyt ei varmasti ole mitään epäselvyyksiä kenelläkään. Mutta aika sokea saa olla, jos väittää Romanin olevan vain toimintaa rahoittava hiljainen yhtiömies. Kyllä se aika näkyvästi on jatkuvasti ollut Jokereitten asioita kommentoimassa ja jos joku uskoo ettei Romanilla ollut näppinsä pelissä Moseksen pelaajaoikeuksien kaupassa niin Jokereiden kuin SKA:n puolella, niin uskoahan voi vaikka joulupukkiin mun puolesta.

Kysyn siis uudestaan, että löytyykö niitä esimerkkejä vastaavan tyyppisestä suhmuroinnista kahdessa eri joukkueessa saman sarjan sisällä jossain Eurooppalaisissa tai Pohjois-Amerikkalaisissa ammattilaissarjoissa?
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Se ei vielä täytä ihan vastaavan tason kriteereitä verrattuna Romaniin, että sama firma sponsoroi useampaa seuraa tai mikäli yhtiö toimii osarahoittajana useammassa seurassa täysin taustalla hiljaisena, ilman mitään suurempaa käytännön otetta operatiivisesta toiminnasta.

No meillähän ei ole faktatietoa myöskään RR:n roolista liittyen Jokereiden operatiiviseen toimintaan. Mikäli hän on kukkaro taustalla, joka kuittaa tappiot tilikauden päätteeksi, ja Kohonen, Kurri alaisineen hoitaa lopun, niin käytännössä hän on "hiljainen" rahoittaja. Aivan kuten tuntuu nykyään olevan myös Hjallis, joka kysyttäessä asiaa kuin asiaa, käskee kysymään Kohoselta.
Sitähän me ei voida tietää miten hiljaisia ovat seinien sisäpuolella, mutta näillä tiedoilla mitä tällä hetkellä on, voidaan todeta, että Jokerit toimii oikeastaan ensimmäistä kertaa samoin kun mikä tahansa yritys. Omistajat siellä ja hallitus tuolla, jossa tehdään isot linjat, mutta firmaa johtaa heidän mandaatillaan se tj oikeine ja vasempine käsineen.

Tää on tietyllä tapaa aika hupaisaa seurattavaa, kun meillä on yksi ryhmä, jonka spekulaatioissa kaikki kiteytyy Rotenbergiin, Putiniin, salaliittoihin, korruptioon ja ties mihin ja koittavat vielä sitä omaa faktaansa suunnalta jos toiselta jotenkin perustella. Sitten on jengi, joka pitää tuota foliohattuiluna ja kun salaliittojengi on itse itselleen onnistunut myymään loistavat perusteet kaikille uskomuksilleen, niin heille tästä omasta näkemyksestään on tullut mielipiteen sijaan fakta. Ja kun osa taas ei usko riviäkään, eikä osta perusteen perustetta varmasti omasta mielestään ihan yhtä painavin järkisyin, niin tappeluhan siitä näyttää seuraavan.. Isot egot ja silleen.. Itsehän kuulun P.R.33:n tiimiin, ja pidän sekä vegulia että cobolia tässä asiassa täysin yhtä uskottavana kun 9/11-possea omassa ketjussaan, mutta kaikilla on näkemyksensä ja perseenreikänsä eikä siinä mitään.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
En ole vielä jaksanut tutustua tarkemmin KHL:n projekti Kiinaan, mutta onkohan tässä käymässä niin, että kohta Rotenberg omistaa 3 seuraa KHL:stä? Sehän olisi taas loistava edistysaskel. 10 vuoden päästä Rotenbergeillä voi olla jo kokonaan oma Liiga omista joukkueistaan.

Avaan hieman taustaa niin ihan lopussa voi jopa vastata kysymykseesi:

Tausta Jokerit kauppaamisesta venäläisille ja omistusmuutokset


Kesällä 2013 Jokereista 49 prosenttia ja Arenasta 100 prosenttia ostivat venäläinen Rotenbergin perhe yhtiöineen ja Gennadi Timtshenko yhtiöineen. Venäjän hyökättyä Ukrainaan ja valoitettua Krimin, USA ja EU asettivat Venäjälle ja Putinin lähipiirille erilaisia pakotteita. Ne osuivat myös Jokerien ja Arenan omistajiin. Pakotteiden seurauksena Jokerien ja Arenan osalta tehtiin omistusjärjestelyjä ja niiden seurauksena suurimmaksi omistajaksi tuli Roman Rotenberg yhtiöineen.

Vuonna 2014 Boris ja Arkadi Rotenberg luopuivat omistuksistaan jääkiekkojoukkue Jokereissa ja Hartwall-areenassa. Samalla venäläissuomalainen oligarkki Gennadi Timtšenko on jättäytynyt yhtiöineen Hartwall-areenan vähemmistöomistajaksi. Kolmikosta Timtšenko ja Boris Rotenberg ovat USA:n pakotelistalla, Arkadi Rotenberg sekä USA:n että EU:n listoilla.

Ostajana ja uutena määräysvallan käyttäjänä Jokereissa ja Arenassa on Boris Rotenbergin poika Roman Rotenberg.

Omistusjärjestelyjen yhteydessä Arena Events -yhtiön omistusta on muutettu suunnatulla osakeannilla niin, että järjestelyjen jälkeen Långvik Capital omistaa Arena Eventsistä 49,5 prosenttia, Roman Rotenberg henkilökohtaisesti prosentin ja Gennadi Timtšenkon White Anchor 49,5 prosenttia. Näin Roman Rotenbergista on käytännössä tullut Hartwall-areenan hallitsija ja Timtšenkosta vähemmistöosakas.

Jokereista Arena Events ja Roman Rotenberg omistavat yhdessä 49 prosenttia ja Hjallis Harkimo 51 prosenttia Jokereista ja nykyään 0 prosenttia Arenasta.

Roman Rotenberg omistaa nykyisin koko Långvik Capitalin osakekannan. Långvik Capital puolestaan omistaa Långvikin hotellin ja enemmistön Arena Events -yhtiöstä. Arena Events taas omistaa 48 prosenttia KHL-liigaan siirtyneestä jääkiekkojoukkue Jokereista ja enemmistöosuuden Hartwall Arenan taustalla olevasta Helsinki Halli -yhtiöstä.

Syksyllä 2015 Roman Rotenberg myi Kirkkonummella sijaitsevan Långvikin hotelli- ja kylpyläkeskuksen liiketoiminnan. Julkisuudessa yhdeksi syyksi esitettiin se, että luottokorttiyhtiöt ovat myös kieltäytyneet pakotteiden takia tilittämästä luottokorttimaksuja hotelli- ja kylpyläkeskukselle, sillä sen omistajaa Långvik Capitalia vastaan on määrätty pakotteet.


KHL:n, Jokerien ja SKA:n rahoituksesta

KHL:n taloudelliset resurssit perustuvat pääasiassa venäläisten valtionyhtiöiden antamaan rahaan. Näistä merkittävin on Gazprom lukuisine tytäryhtiöineen. Venäläinen R-Sport on esittänyt erilaisia lukuja, jotka vaihtelevat seurakohtaisesti 25 miljoonasta eurosta 10 miljoonaan euroon. Toinen suuri venäläisten KHL-seurojen tukija on paikallis- ja aluehallinnot sekä niiden alueella olevat tehtaat. Näiden tarkasta osuudesta on vaikea saada tietoa varsinkaan, kun Venäjän valtio taas tukee niiden toimintaa. Vaikka Roman Rotenberg saattoi hieman liioitella, hän kuitenkin ilmoitti että valtio (Venäjä) maksaa käytännössä kaikki Omskin kulut. SKA:sta Rotenberg on todennut, että vuoden 2014 budjetista jonka arvo silloisella valuuttakurssilla oli lähes 100 miljoonaa euroa, noin 10 prosenttia tulee erilaisesta myynnistä. Loput 90 prosenttia tulee sponsoreilta ja valtiolta, kun muutama vuosi aiemmin 100 prosenttia tuli valtiolta ja sponsoreilta.

KHL:n yleismainosten ja edellisen kappaleen pohjalta voi sanoa, että Venäjän valtio on eri tavoin ylivoimaisesti suurin KHL:n rahoittaja. Iso osa rahasta tulee Gazpromin ja sen tytäryhtiöiden kautta, mutta paljon tulee myös aluehallinnoilta ja alueen tehtailta, jotka taas saavat rahoitusta Venäjän valtiolta. Kolmas iso rahoituskanava on seuraomistajien kassa. Kuten Jokerien alkuperäiset venäläisostajat, monet muutkin seurajohtajat saavat Venäjän valtiolta urakoita ilman kilpailua ja näistä töistä saatavia tuloja käytetään osana KHL-seuran rahoitusta. Voidaan arvioida Rotenbergin lailla, että Venäjän valtio on joko suoraan tai epäsuorasti lähes 100 prosenttinen rahoittaja monien KHL-seurojen taustalla. SKA ja Jokerit pystyvät molemmat tekemään rahaa myös itse. SKA:ssa tämä osuus on Rotenbergin mukaan 10 prosenttia. Jokereissa osuus on korkeampi, ehkä 20-25 prosenttia ilman sponssituloa. Tässä on mukana pääsyliput, kausarit, oheistuotemyynti, tapahtumamyynti hallissa sekä parkkiliput. Alkujaan Jokerien piti saada Hjalliksen ja Romanin ilmoituksen mukaan oikeus myydä Jokerien otteluiden lähetysoikeudet, mutta niin ei käynyt vaan niitä oikeuksia hallitsee KHL. Tämä pudotti Jokerien omarahoitusta.

Yhteenvetona voi todeta, että Venäjän valtio on useilla eri tavoilla rahoittamassa niin koko KHL:ää kuin Jokereitakin. Näitä tapoja ovat mm. KHL:n yleismainokset, Venäjän valtionyhtiöiden suora ja epäsuora tuki alueille ja niiden tehtaille, seurojen suorat sponssit valtionyhtiöiden kanssa, joista merkittävin on Gazprom tytäryhtiöineen.

Kuka käyttää valtaa Jokereissa ja SKA:ssa

Roman Rotenberg. Hän hallitsee merkittävimpiä rahoituskanavia täydellisesti.

Samalla Roman Rotenbergista on tullut iso vallankäyttäjä myös KHL-tasolla ja Venäjän Jääkiekkoliitossa. Kuvaavaa on, että Venäjän Jääkiekkoliiton puheenjohtaja Vladislav Tretjak esitti vähän aikaa sitten että KHL:ssä mentäisiin NHL-mittaiseen kaukaloon. Rotenberg kommentoi, että voi olla, mutta nyt ei mennä (koska osassa halleissa uudistus olisi teknisesti ongelmallinen). Ne jotka venäläistä yhteiskuntaa tuntevat tietävät, että vain vahva tai kuollut (vertaukuva) mies kävelee esimiehensä yli Venäjällä. Rotenberg on vahva.

Jokerien päivittäiseen johtamiseen Rotenberg ei ole aikoihin osallistunut. Hänellä on useita asianhoitajia, kuten Martti Ahto ja Auvo Niiniketo. Samoin Kai Paanasta pidetään Roman Rotenbergin (ja koko Jokerien alkuperäisten venäläisostajien) etujen valvojana ja Paananen on myös Jokerien hallituksessa. Rotenberg saa päivittäin yhteenvedon mitä Jokereissa tapahtuu ja mikä on seuran tilanne.

Keskittyykö kaikki Rotenbergin käsiin?

Tuskinpa vain. Jo aiemmin Venäjällä puhuttiin, että Romanin tulisi jättää SKA koska hän otti merkittävän roolin Venäjän Jääkiekkoliitossa. Jos Rotenberg on jatkossa keskeinen toimija Kiinan KHL-seuran osalta, hänen operatiivinen roolinsa pienenee Jokereissa mittättömäksi ja pieneksi SKA:ssa. Pdän jopa mahdollisena sitä, että Rotenberg on jäämässä pois niin SKA:n kuin Jokerien johtamisesta.

Jokerit ja tulevaisuus

Jokerien kannalta oleellista jatkossa on se, miten Venäjän talous kehittyy ja miten Jokerit saa rakenettua liiketoimintaa lännessä Jokeribrändin alle. USA:n ja Venäjän lähentyminen saattaa avata tien pakotteiden purkamiseen ja jos näin käy, Jokerien mahdollisuudet paranevat liiketoiminnan kehittämiseen huomattavasti. Kun Jokerien tulobudjetista noin 50-70 prosenttia tulee nyt Venäjältä, jatkossa tuen määrä pitäisi saada merkittävästi alas samaan aikaan kun seuran budjetti kasvaisi. Siinä vaiheessa kun Hjallis myi osan Jokereista ja Arenan, mitään pakotteita ei ollut.

Pakotteiden purkaminen on keskeisessä asemassa Jokerien tulevaisuuden osalta sillä jos pakotteet jatkuvat sanotaan vielä muutamankin vuoden ja Venäjän talous kärsii vastaavanlaisista ongelmista kuin nyt, on hyvin uskaliasta olettaa että Venäjän valtion omistamat yhtiöt tai Venäjän valtiolta urakoita saavat henkilöt jatkaisivat Jokerien rahoittamista kovinkaan merkittävässä määrin. Silloin KHL:n katse voi olla Kiinassa, Japanissa ja muissa Aasian maissa. Niissä on rahaa ja ainakin Kiinassa myös valtio valmis lähtemään isolla hankkeeseen.

Paljon siis riippuu siitä mitä USA ja Venäjä saavat sovittua mm. Ukrainan osalta. Jos sopimus löytyy, samalla lähdetään purkamaan pakotteita. Tällöin Jokerit pääsee ensimmäisen kerran KHL-aikanaan tilanteeseen, jossa sillä on mahdollisuus saada sellaisia merkittäviä pohjoismaisia yhtiöitä sponsorikseen, joita koskee tällä hetkellä joko pakotteet, vastapakotteet tai tilanteesta johtuva epävarmuus tai mm. poliittinen haluttomuus laajentaa myyntiään Venäjälle.
 
Viimeksi muokattu:

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
kun en voi Sakon hyvästä vastauksesta huolimatta ymmärtää, että miten pienen Suomen velkainen jääkiekkoseura KHL:ssä edesauttaa yhtään mitään Venäjän asiaa.
No, ei meidän tarvitsekaan ymmärtää. Riittää, että Venäjällä ovat miettineet tämän kuvion järkeväksi. Tiedetään, että KHL-Jokerit eivät ole kannattavaa liiketoimintaa, rajantakaiset omistajat eivät tarvitse toista lätkäjengiä tyydyttämään tarvetta sekä tuhlata rahaa että tuomaan jääkiekon huumaa (kun on jo SKA) ja nyt voidaan jo pitää selviönä, että noiden sydän on ihan erimuotoinen kuin narri. Mitä jää jäljelle?

Ja tarkennukseksi vielä, että olen varma omasta päättelystäni, mutta sekin on vain stetsonista vedetty totuus.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
. Itsehän kuulun P.R.33:n tiimiin, ja pidän sekä vegulia että cobolia tässä asiassa täysin yhtä uskottavana kun 9/11-possea omassa ketjussaan, mutta kaikilla on näkemyksensä ja perseenreikänsä eikä siinä mitään.

Koita nyt alkuun vaikka kumota kirjoitukseni tuossa ylempänä jossa avaan Jokerien ja KHL:n rahoitusta. Mikä siinä on väärin ja miksi? Olen pitemmän aikaa todennut että Jokereissa Rotenberg käyttää tosiasiallista valtaa. Jos se ei pidä paikkaansa, kuka sitä valtaa käyttää ja millä rahalla? Olen myös pyrkinyt monta kertaa kirjoittamaan mahdollisuuksista joilla Jokerit voisi nousta jatkossa mm. budjetin osalta nykyistä suuremmaksi tekijäksi. Samoja asioita tuon taas esille. Mikä niistä on väärin ja miten asiat oikeasti mielestäsi ovat?

Mielelläni korjaan substanssiin liittyvät virheet, joten odotan niiden esille nostamista.
 

attendo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvinkään Ahmat
No, ei meidän tarvitsekaan ymmärtää. Riittää, että Venäjällä ovat miettineet tämän kuvion järkeväksi. Tiedetään, että KHL-Jokerit eivät ole kannattavaa liiketoimintaa, rajantakaiset omistajat eivät tarvitse toista lätkäjengiä tyydyttämään tarvetta sekä tuhlata rahaa että tuomaan jääkiekon huumaa (kun on jo SKA) ja nyt voidaan jo pitää selviönä, että noiden sydän on ihan erimuotoinen kuin narri. Mitä jää jäljelle?

Ja tarkennukseksi vielä, että olen varma omasta päättelystäni, mutta sekin on vain stetsonista vedetty totuus.

Joo eikä tässä kannata edes yrittää ymmärtää. Loppujen lopuksi ihan sama kuka Jokereiden laskut maksaa ja miksi maksaa, pääasia että maksaa. Ei tässä itse tarvii tehdä muuta kuin mennä hallille ja nauttia kyydistä. Enjoy the ride baby!
 

zuuzo97

Jäsen
Koita nyt alkuun vaikka kumota kirjoitukseni tuossa ylempänä jossa avaan Jokerien ja KHL:n rahoitusta. Mikä siinä on väärin ja miksi?

Ei mikään. Cobolilta aivan tajuttoman hyvä ja avartava kirjoitus. Kiitos siitä.

Se, kenellä on rahaa tai keneltä se raha tulee, on valtaa. Tässä tapauksessa valtaa pitää Rotenberg, koska rahat tämän sirkuksen pyörittämiseen tulee hänen kauttaan.

Monille tuntuu nykyinen systeemi olevan vieläkin hieman hämärän peitossa. Lukekaa Cobolin kirjoitus, ymmärrätte koko touhun.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös