Lahden jäähallista Isku Areena

  • 362 259
  • 1 216

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Vittumarko jaostolla riitti ainakin virtaa spedeillä runpun ja megafonin kanssa pitkin katsomoita.
 

#18

Jäsen
Suosikkijoukkue
Total Sec
Mikäs siellä herra turvallisuusherran mielestä on ollut ongelmana ?

Ongelmana on ollut "muutamassa viime pelissä esiintynyt liian agressiivinen maalien juhlinta kannattajakatsomossa". Totuus on, että vastaavaa on tapahtunut jo vuosien ajan, mutta nyt kun muuten homma toimii mallikkaasti, niin pitäähän jostain porttikiellot saada jaettua.

Osittain herrayliherra on oikeassa. Juhliminen on ollut välillä turhan riehakasta, mutta en tiedä onko oikein tappaa tunne ja uhkailla kaikkia kannattajakatsomossa olevia porttikiellolla. Porttikielto kohdennettiin tämän viikon perjantain saipa peliin, jos keskiviikon tps pelissä juhlitaan maaleja (maalia) liian kovalla meihemillä. Seurajohdon hyväksyntä kuulemma näille mahdollisille porttikielloille löytyy (tämä pitää kyllä kuulla vielä myös seurajohdon suusta, että uskoisin täysin).

Siinä nyt lyhykaisyydessään päivän huliganismiin liittyvät ongelmat. Eihän tässä tosin vielä ole edes ehtinyt toipua siitä, että joku Lahtelainen oli pukeutunut Porissa huppariin (lisätietoja kannattajatoiminnan lieveilmiöitä topikista)...
 
Suosikkijoukkue
Kärpäsen Karelin.
Saatan hieman tyhmä olla, mutta nyt ei kyllä kaaliin mahdu eikä silmiinkään eilen mitään ylilyöntityylistä huliganismia osunut ellei siksi lasketa kaulaliinan heiluttelua ja pientä hallittua ja hallitsematonta painon siirtelyä puolelta toiselle kauan odotetun maalin syntyessä...kait siellä sitten jotain huliganismiin viittaavaa tapahtui ?
 
Onhan se juhlinta ollut ajoittain riehakasta ja ihan ymmärrettäväähän se on jos siitä mainitaan, kiinnitettiin kaverin kanssa tässä juuri yhdessä pelissä tuohon huomiota. Uskoisinkin tuolla liian riehakkaalla juhlinnalla tarkoitettavan sitä pientä etujoukkoa joka tönii toisiaan hallitsemattoman näköisenä siellä katsomossa maalin syntyessä ja jos tässä on siitä kyse, niin ihan aiheesta on sanomista tullut. Tietynlaista mayhemin tuntuahan tuossa on näytetty tietoisesti hakevan.
Kyllä siellä on luultavasti jokaisella seuralla tietty etiketti jonka mukaan faniryhmienkin tulee katsomossa käyttäytyä. Nämä etiketitkin elävät tässä Suomen sääntöviidakossa koko ajan ja turvallisuuteen kiinnitetään jatkuvasti enemmän huomiota, eikä tämän takia argumenttina aina toimi se, miten ennenkin on jotenkin toimittu. Tässäkin kohtaa miettisin hetken sitä, kuinka vastaanottavaa ja keskukstelukykyistä porukkaa tämä faniryhmäkin on ollut, kun heille on asiasta mainittu. Keskustelkaa niistä asioista, niin kuin aikuiset ja molemmat osapuolet voisivat miettiä olisiko siinä omassa toiminnassa myös peiliin katsomisen paikka.
 

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
Rv16 säkin voisit lopettaa sen jatkuvan itkemisen. Asia ku asia niin mikään ei oo hyvin. On paskaa järkkäriä ja paskaa sitä sun tätä. Jos on noin vitun rankkaa kannattaa, niin älä kannata. Thats it.
Annahan kun kerron.

Viimeisen 6kk aikana olen järkännyt kannattajayhteisölle kolme reissua ja valmistellut neljättä, käyny seuran kanssa palavereissa ties kuinka monta kertaa, hankkinu sponsoria, kirjotellu tekstejä, tiedottanu ja markkinoinu kannattajatoimintaa, järjestäny äänestyksiä, ollu mukana tekemässä tifoa ja ylipäätään koittanu viel kerran saada tätä Pelicansin kannattajatoimintaa nousuun. Ja sitten on noi kaikki muut hienot tyypit, jotka on vastannu kaikesta muusta, erityisesti katsomotoiminnasta, tifoilusta ja meiningistä.

Yksi keskustelupalstan viesti siitä, että hallin turvallisuuspäällikkö eilen kesken keskustelun alkaa puskemaan mua naamaan kuin nyrkkeilyottelun punnitustilaisuudessa ja väittää että olen kahteen eri otteeseen sylkenyt häntä kasvoille, ei mielestäni ole kovinkaan kohtuutonta turhautumisen purkamista tohon kaikkeen edellä mainittuun nähden. Kyllä siinä ääntä korotin minäkin ensin ja löin käteni myyntipöytään, mutta se, että viiään nurkan taakse fyysisesti uhkailtavaksi, menee ainakin mun hilseen yli turvallisuusalan ammattilaisen tekemänä.

Moni piti Kouvolan reissua ihan huikean hienona kokemuksena, kun joukkue kentällä ja 150 kannattajaa katsomossa käveli KooKoon yli. Seuran ja järjestyksenvalvonnan taholta siitä reissusta ei oo tullu mitään muuta ku paskaa niskaan. Muutenkin mua hämmästyttää, että kun yhteistyö on tähän asti sujunu hyvin, niin yhtäkkiä on joku kylmä sota taas päällä jostain poikien keskinäisestä tönimisestä omassa katsomossa, jota on harrastettu silloin tällöin vuosien ajan. On se töniminen ehkä ollu liiallistakin välillä, mutta onko sitten niin iso jatkuvan hiillostuksen aihe seuran ja järjestyksenvalvonnan tasolta, ei mun mielestä.

@miree :lle voin vielä tarkentaa, että oon mä turhastakin monesti valittanu, mutta tällä kertaa näen sen aiheelliseksi suhteessa siihen, missä nosteessa kannattajatoiminta on viime kuukausina ollu. Joskus ei oo ollu varaa valittaa ku ei oo oma pesä ollu kunnossa, mutta nyt se on kunnossa. Mä oon kannattajana valmis lyömään ne Matikaisen mainitsemat pallit pöytään Pelicansin hyväksi, siksi vaadin paljon myös muilta sekä suhtaudun hyviin asioihin äärimmäisen positiivisesti ja huonoihin asioihin äärimmäisen kriittisesti.

Mut kyl me syyään tää paska ja toivottavasti huomisesta lähtien hommat on taas reilassa.
 
Viimeksi muokattu:
Annahan kun kerron.

Viimeisen 6kk aikana olen järkännyt kannattajayhteisölle kolme reissua ja valmistellut neljättä, käyny seuran kanssa palavereissa ties kuinka monta kertaa, hankkinu sponsoria, kirjotellu tekstejä, tiedottanu ja markkinoinu kannattajatoimintaa, järjestäny äänestyksiä, ollu mukana tekemässä tifoa ja ylipäätään koittanu viel kerran saada tätä Pelicansin kannattajatoimintaa nousuun. Ja sitten on noi kaikki muut hienot tyypit, jotka on vastannu kaikesta muusta, erityisesti katsomotoiminnasta.

Yksi keskustelupalstan viesti siitä, että hallin turvallisuuspäällikkö eilen kesken keskustelun alkaa puskemaan mua naamaan kuin nyrkkeilyottelun punnitustilaisuudessa ja väittää että olen kahteen eri otteeseen sylkenyt häntä naamaan, ei mielestäni ole kovinkaan kohtuutonta turhautumisen purkamista tohon kaikkeen edellä mainittuun nähden. Kyllä siinä ääntä korotin minäkin ensin, mutta se, että viiään nurkan taakse fyysisesti uhkailtavaksi, menee ainakin mun hilseen yli.

Moni piti Kouvolan reissua ihan huikean hienona kokemuksena, kun joukkue kentällä ja 150 kannattajaa katsomossa käveli KooKoon yli. Seuran ja järjestyksenvalvonnan taholta siitä reissusta ei oo tullu mitään muuta ku paskaa niskaan. Muutenkin mua hämmästyttää, että kun yhteistyö on tähän asti sujunu hyvin, niin yhtäkkiä on joku kylmä sota taas päällä jostain poikien keskinäisestä tönimisestä omassa katsomossa, jota on harrastettu silloin tällöin vuosien ajan. On se töniminen ehkä ollu liiallistakin välillä, mutta onko sitten niin iso jatkuvan hiillostuksen aihe seuran ja järjestyksenvalvonnan tasolta, ei mun mielestä.
Mitäköhän ihmeen painoarvoa tuolla kaikella hyvällä duunilla tämän homman eteen on siinä tilanteessa, kun turvallisuuspäällikkö puuttuu johonkin ihan muuhun asiaan? Vähän haiskahtaa siltä, että tuon turvallisuuspäällikön kanssa olevaan torailuun tarvitaan kaksi osapuolta.
Kouvolan reissu oli upea ja siinä oli paljon positiivista, mutta tuokin olisi ihan mukava tietää mistä siellä on tullut sitä "paskaa niskaan", jos aihetta on ollut, niin sitten se "paska" pitää vain kestää ja käsitellä muuten hienosta reissusta huolimatta.

Tuo on jo ihan käsittämätöntä, että tuossa käytännössä myönnetään tönimisen menneen välillä yli, mutta sitten se ei olekaan ok, kun siihen puututaan. Kertoo ikävä kyllä vähän faniryhmänkin asenteesta auktoriteetteja kohtaan. Miksei sitä tönimistä vain voi lopettaa ja ongelma olisi pois?

@miree :lle voin vielä tarkentaa, että oon mä turhastakin monesti valittanu, mutta tällä kertaa näen sen aiheelliseksi suhteessa siihen, missä nosteessa kannattajatoiminta on viime kuukausina ollu. Mut kyl me syyään tää paska ja toivottavasti huomisesta lähtien hommat on taas reilassa.
Ei sillä viime kuukausien nosteella ole mitään tekemistä sen kanssa jos puututaan vaikkapa tuohon tönimiseen. Ei hieno ja hyvä työ oikeuta missään kohtaa myöskään perseilyyn. Tuo on vähän huvittavasti uhriinnuttu miten siellä "syyään tää paska", sillä sehän vain tarkoittaa sitä, että sanomista tuli ja tuon tönimisen kohdalla ihan aiheesta ja sitten se vain hyväksytään. Kyllä sitä yhteistyötä voi kehittää yhteistyössäkin, eikä se ole mitään "paskan syömistä", varsinkin kun tuossa ylempänä jo myönnettiin tönimisen olleen välillä liiallistakin.
 

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
Puuttuminen oli aiheellista. Tapa ja metodit, jolla puuttuminen tehtiin, mielestäni ei ollut. Ite en nää keskinäistä tönimistä, josta kaikki on varsin hyvin tietoisia, sellaisena asiana, että siitä pitää porttikielloilla uhata oman seuran kannattajia. No, ei se mikään katsomotoiminnan elinehto ole, mutta en vaan jotenkin hiffaa miksi siitä on yhtäkkiä nostettu joku soihtujen polttoon ja joukkotappeluihin rinnastettava huliganismin muoto, varsinkin kun ilmiötä on esiintynyt ehkä kahdeksan vuoden ajan. Itse uskon sen verran luonnon valintaan, että porukka joko diggaa siitä ja pysyy katsomossa, tai sitten ei diggaa ja vaihtaa paikkaa. Mut tietysti kieltojen maassa kai tälläseenkin detaljiin on nykyään puuttuttava. Hyppiminen taitaa kai vielä olla sallittua, vaikka riskit siinäkin on?
 
Puuttuminen oli aiheellista. Tapa ja metodit, jolla puuttuminen tehtiin, mielestäni ei ollut. Ite en nää keskinäistä tönimistä, josta kaikki on varsin hyvin tietoisia, sellaisena asiana, että siitä pitää porttikielloilla uhata oman seuran kannattajia. No, ei se mikään katsomotoiminnan elinehto ole, mutta en vaan jotenkin hiffaa miksi siitä on yhtäkkiä nostettu joku soihtujen polttoon ja joukkotappeluihin rinnastettava huliganismin muoto, varsinkin kun ilmiötä on esiintynyt ehkä kahdeksan vuoden ajan. Itse uskon sen verran luonnon valintaan, että porukka joko diggaa siitä ja pysyy katsomossa, tai sitten ei diggaa ja vaihtaa paikkaa. Mut tietysti kieltojen maassa kai tälläseenkin detaljiin on nykyään puuttuttava. Hyppiminen taitaa kai vielä olla sallittua, vaikka riskit siinäkin on?
Asia on noussut tapetille, koska se on riskitekijä ja vaarallista. Toki se ei välttämättä kaikkien mielestä siltä tunnu, mutta sitä se on ja siltä se näyttää ulospäin. Kuten todettua, niin tuohon on kiinnitetty huomiota ja ymmärrän tässä kohtaa turvallisuusosastoa aivan täysin.

Hyppimisessä ja tönimisessä on ihan eri riskinsä ja sitä on hyvä sitten miettiä jos jotain sattuisi, niin mikäköhän on se taho joka vastuun joutuu kantamaan?

Edit: Siihen en ota kantaa miten asioita on osapuolille esitetty, mutta todetaan sen verran, ettei se varmasti ole mikään kovinkaan mieltä ylentävä hetki, kun pitää lähteä faniporukkaa pyytämään kiinnittämään käytökseensä huomiota.
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Mun mielestä tuo fanikarsina on juuri sitä varten, että siellä voi pitää vähän rajumpaa meininkiä, kuin muissa katsomon osissa. Jos se on liikaa, niin sitten pitää pysyä pois sieltä. Luulisin siellä muodostuvan kollektiivisesti omat pelisäännöt käyttäytymisen suhteen. Tietenkin joku ihan älyvapaa toiminta pitää karsia, josta on häiriötä fanikatsomon ulkopuolisille katsojille, mutta että joku keskinäinen "moshing".


Minä kyllä luulen, että jollekin turvallisuuspäällikölle on kovinkin mieltä ylentävä hetki päästä huomauttamaan ihan ketä tahansa, ihan mistä tahansa.
 
Mun mielestä tuo fanikarsina on juuri sitä varten, että siellä voi pitää vähän rajumpaa meininkiä, kuin muissa katsomon osissa. Jos se on liikaa, niin sitten pitää pysyä pois sieltä. Luulisin siellä muodostuvan kollektiivisesti omat pelisäännöt käyttäytymisen suhteen. Tietenkin joku ihan älyvapaa toiminta pitää karsia, josta on häiriötä fanikatsomon ulkopuolisille katsojille, mutta että joku keskinäinen "moshing".


Minä kyllä luulen, että jollekin turvallisuuspäällikölle on kovinkin mieltä ylentävä hetki päästä huomauttamaan ihan ketä tahansa, ihan mistä tahansa.
Ei se fanikatsomo voi mikään omavaltainen itsehallintoalueensa olla, kun seura on kuitenkin loppukädessä vastuussa.

Turvallisuus muovaa katsomokulttuuria ja esimerkiksi Englannissa se söi futiksen puolella perinteisen seisomokatsomokulttuurin, vaikka sielläkin saivat halukkaat pysyä noista katsomonosista pois.

Näinkin pienestä asiasta, joka on näin puolueettoman tahon silmissä ihan itsestään selvä, saatiin fanien puolelta tehtyä tällainen ongelma. Vaikeaa on varmasti jatkossakin tehdä yhteistyötä, jos asioista ei nähdä tai haluta nähdä vähän suurempaa kuvaa ja sitä niin sanottua kolikon toista puolta.
 

dal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ne parit
Niin. Onhan tuolla katsomoissa koitettu järjestyksenvalvonnan taholta kieltää myös kiroilu joskus aikanaan. (Eikä siinä, liika on varmasti liikaa, mutta tuolloin tultiin uhkailemaan ulos heittämisellä ihan ketä tahansa, jolla edes yksittäinen v-sana suusta pääsi vaikka vain vieruskaverille peliä kommentoidessa...)

Takuulla "vikaa" on kannattajaporukassakin ja urpoilu on urpoilua vaikka sen suorittaisi hallin fanaattisimmat kannattajat, mutta eipä tuo turvallisuuspäällikön habitus kivikasvoineen anna kuvaa ihmisestä, jonka kanssa syntyisi hedelmällistä keskustelua varsinkaan ylempänä mainittujen asioiden tiimoilta. Näin ulkopuolisen silmin.

Sen verran vielä, että kylläpä oli hiljaista hallissa eilen - syy siihen hyvin selvä. Harkkapelien hiljaisuus keskellä Liigakautta, peukku. Ja hei, hallissa saa sentään taas liikkua myös valojen ollessa sammutettuna ;)
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Näinkin pienestä asiasta, joka on näin puolueettoman tahon silmissä ihan itsestään selvä, saatiin fanien puolelta tehtyä tällainen ongelma. Vaikeaa on varmasti jatkossakin tehdä yhteistyötä, jos asioista ei nähdä tai haluta nähdä vähän suurempaa kuvaa ja sitä niin sanottua kolikon toista puolta.

Mä olen tässä ihan yhtä ulkopuolinen kuin todennäköisesti sinäkin. Minua ei kiinnosta tuo kannattajakatsomon touhu, joten pysyn poissa sieltä. Mutta minua ei häiritse jos siellä vähän häröillään, jos se pysyy siellä kannattajakatsomossa.
 
Mä olen tässä ihan yhtä ulkopuolinen kuin todennäköisesti sinäkin. Minua ei kiinnosta tuo kannattajakatsomon touhu, joten pysyn poissa sieltä. Mutta minua ei häiritse jos siellä vähän häröillään, jos se pysyy siellä kannattajakatsomossa.
Ei se häröily varmasti häiritse ketään jos se pysyy tietyissä raameissa ja sitten jos se menee yli, niin siihen puututaan ja sen jälkeen homma jatkuu taas. Ei sen tuon vaikeampaa pitäisi olla. Mutta tokihan kaikesta saa sitten ongelman tehtyä.
 

Sandman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelicans
Voisiko joku avata mulle vähän tuota maalin jälkeistä tönimistä, eli mitä hemmetin järkeä siinä on? Kuulostaa vaan tälleen normikannattajan korvaan aivan idioottitoiminnalta, jolla ei ole kannattamisen kanssa mitään tekemistä ja näyttää melkoiselta urpoilulta. Jos tuo turvallisuuspäällikön suorittama uhkailu RV:tä kohtaan pitää paikkaansa, on kyllä kyseinen henkilö aivan väärässä ammatissa ja mitä siellä Kouvolassa tapahtui, jos siitäkin on kerta sanomista tullut? Itse en mitään erikoista paikanpäällä havainnut, jos ei maalin jälkeisiä ilakointeja lasketa, mutta ei kai siitä voi kukaan hernettä nokkaansa tunkea.

Sellainen homma on myös sanottava, että tässä vuosien varrella näitä jatkoajan juttuja seuranneena, en ole ikinä ymmärtänyt joidenkin kirjoittajien itsensä muiden yläpuolelle nostoa ottelutapahtumissa, kannattamisessa ja toisten ns. väärin kannattamisessa. Yhtenä esimerkkinä kerrottakoon vaikka nuo tanssitytöt. Jos joku tykkäsi aiemmista tanssitytöistä ja sen myös toi julki, alkoi älytön rutina ja lynkkaaminen kyseisestä aiheesta, aivan kuin kukaan ei pelissä saisi moisiin asioihin edes huomiota kiinnittää. Itse olen sitä mieltä, että jos ne tanssitytöt tuovat yhdenkin katsojan lisää halliin, niihin kannattaa panostaa. Itse tykkäsin ainakin siitä, että aiemmin meillä oli Liigan kuumimmat cheerleaderit ja nämä nykyiset aiheuttavat lähinnä myötähäpeää, vaikkakin edistystä on tapahtunut silläkin saralla kauden edetessä. Lärpyttimistäkin oli varsinkin hopeakaudella jatkuvasti kitinää, mutta kyllähän niistä vaan aivan mahtava ääni ja tunnelma halliin saatiin, oli se sitten väärin kannattamista tai ei. Lahdessa ja Suomessa ylipäätään on vain melkosen hankalaa saada koko yleisö johonkin fanikulmauksen yhteislauluihin mukaan ja jos joku tekninen apulaite sitä tunnelmaa auttaa luomaan, niitä pitäisi ehdottomasti käyttää.

Kannattajaryhmästä vielä sen verran, että toiminta on fanikulmauksessa mennyt yleisellä tasolla huomattavasti parempaan suuntaan ja jengi on saanut hyvin ääntä halliin.
 

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
ja mitä siellä Kouvolassa tapahtui, jos siitäkin on kerta sanomista tullut? Itse en mitään erikoista paikanpäällä havainnut, jos ei maalin jälkeisiä ilakointeja lasketa, mutta ei kai siitä voi kukaan hernettä nokkaansa tunkea.
Samat havainnot ja samat ajatukset herneestä.

Sellainen homma on myös sanottava, että tässä vuosien varrella näitä jatkoajan juttuja seuranneena, en ole ikinä ymmärtänyt joidenkin kirjoittajien itsensä muiden yläpuolelle nostoa ottelutapahtumissa, kannattamisessa ja toisten ns. väärin kannattamisessa. Yhtenä esimerkkinä kerrottakoon vaikka nuo tanssitytöt. Jos joku tykkäsi aiemmista tanssitytöistä ja sen myös toi julki, alkoi älytön rutina ja lynkkaaminen kyseisestä aiheesta, aivan kuin kukaan ei pelissä saisi moisiin asioihin edes huomiota kiinnittää. Itse olen sitä mieltä, että jos ne tanssitytöt tuovat yhdenkin katsojan lisää halliin, niihin kannattaa panostaa. Itse tykkäsin ainakin siitä, että aiemmin meillä oli Liigan kuumimmat cheerleaderit ja nämä nykyiset aiheuttavat lähinnä myötähäpeää, vaikkakin edistystä on tapahtunut silläkin saralla kauden edetessä. Lärpyttimistäkin oli varsinkin hopeakaudella jatkuvasti kitinää, mutta kyllähän niistä vaan aivan mahtava ääni ja tunnelma halliin saatiin, oli se sitten väärin kannattamista tai ei. Lahdessa ja Suomessa ylipäätään on vain melkosen hankalaa saada koko yleisö johonkin fanikulmauksen yhteislauluihin mukaan ja jos joku tekninen apulaite sitä tunnelmaa auttaa luomaan, niitä pitäisi ehdottomasti käyttää.
Varmaan tuota ns. yläpuolelle nostoa on joskus tapahtunutkin, itse ainakin olen pyrkinyt siitä asiasta tietoisesti eroon vuosien ajan. Kaikki ihmiset mahtuu (ja tarvitaan) sinne halliin, jokainen saa mun puolesta seurata peliä miten haluaa, eikä se ole kannattajatoiminnasta pois vaikka siellä olisi mykkien syyskokous meneillään. Eihän mikään aidosti hyvä asia synny väkisin tuputtamalla, vaan luonnostaan (kts. myös kohta lärpyttimet).

Kukaan ei taatusti Lahen Turkoosissa aseta hallin muulle yleisölle mitään painetta, että siellä pitäisi kaikkien muidenkin hoilata samoja lauluja kuin kulmassa. Toki toiveena ja tavoitteena on, että jotain yksinkertaisempia huutoja voisi joskus kajahtaakin, aivan kuin takavuosina nuijaakin huusivat muuten tuppisuiset katsojat. Se pienimuotoinen omien kannustus lienee ihan terve tavoite.

Toisaalta ite en kaipaa myöskään mitään keinotekoisesti tuotettua älämölöäkään tyyliin vuvuzelat, lärpyttimet, ilmapallopamput, ja siinä asiassa kannattajaryhmät kautta Euroopan ovat koko lailla samoilla linjoilla. Juuri hopeakausihan oli se kausi, jolloin näitä muoviviuhkoja ei nimenomaan olisi katsomossa tarvittu, sillä koko yleinen meininki oli muutenkin parempi. Hirveän äänen lisäksi lärpyttimiä tullaan vastustamaan hamaan loppuun asti myös sen takia, että niiden kääntöpuolena on tunnelman laskeminen entisestään silloin kun lärpyttimiä ei ole saatavilla.

Mitä tulee cheerladereihin, niin on syytä muistaa, että siinä asiassa tämän nimimerkin mielipiteet ovat vain yhden ihmisen mielipiteitä. Perusteluni pysyvät: on kohtalaisen huvittavaa dissata ja arvostella tanssityttöjä pukeutumisen perusteella ja unohtaa tanssitaidot kokonaan. EDIT: Huvittavaa se on, ja omasta mielestäni kertoo jotain ihmisten kapeakatseisuudesta tietyissä asioissa. Se on minun mielipiteeni, yhtä arvokas tai arvoton kuin kenen tahansa, ja olenhan minäkin aivan yhtä kapeakatseinen joissakin muissa asioissa. Toivon kuitenkin, ettei mielipidettä yhistetä Lahen Turkoosiin. Yhteisöllä ei taida olla mitään virallista kantaa cheerleadereihin.

Kannattajaryhmästä vielä sen verran, että toiminta on fanikulmauksessa mennyt yleisellä tasolla huomattavasti parempaan suuntaan ja jengi on saanut hyvin ääntä halliin.
Mukava kuulla.
 
Viimeksi muokattu:

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
No mistä sitä sanomista siellä Kouvolassa sitten tuli? Siitä on valitettu, että sanomista tuli, mutta ainakaan omaan silmään ei ole vielä sattunut sitä mistä tuota sanomista tuli?
Ei sitä ole osattu meille kertoa, että mistä sitä sanomista tuli, vaikka matsista on jo kuukausi aikaa. Joku huhu on, että joku naisjärkkäri on venäyttänyt selkänsä jossain tilanteessa, tämän paikkansa pitävyydestä minulla ei ole harmainta hajuakaan.
 

BaronFIN

Jäsen
Tämän maalin jälkeinen töniminen on peruja jo vanhasta fanikulmauksesta ja silloin aikanaan pidin sitä outona ja omituisena tapana. Aivan sama, sen kun antoi mennä flown mukana, niin hauskaahan se lopulta oli.

Nyt vuosien jälkeen se on aika pienen piirin sisäpiirivitsi ja ymmärrän joku joku kannattajakatsomon "tulokas" kokee sen yllättävänä ja pelottavana, jolloin kun asia kiertää järkkärin kautta, niin tulos on tämä.

Itse en veisi omaa poikaani fanikatsomon juuri tämän, omalaatuisen, tavan johdosta vaikka muuten mielestäni fanikatsomo on ainoa ja oikea paikka kiekon seuraamiseen. Eli lopulta tapa kääntyy jatkuvuuttaan vastaan. Pieni asia, mutta silti sina välillä kokonaiskuvaa voi katsoa ulkoapäin.
 
Ei sitä ole osattu meille kertoa, että mistä sitä sanomista tuli, vaikka matsista on jo kuukausi aikaa. Joku huhu on, että joku naisjärkkäri on venäyttänyt selkänsä jossain tilanteessa, tämän paikkansa pitävyydestä minulla ei ole harmainta hajuakaan.
Tämä haiskahtaa nyt siltä, että siellä on ehkä jotain pientä sanomista tullut ja sitten siitä on otettu itseensä. Tuossahan aiemmin kirjoitit siitä miten Kouvolaan liittyen: "Seuran ja järjestyksenvalvonnan taholta siitä reissusta ei oo tullu mitään muuta ku paskaa niskaan." Tuosta sanamuodostahan voi suoraan päätellä sanomista tulleen ilmeisen paljonkin ja järjestyksenvalvonnalta sekä seuralta, mutta tuo kuulostaa hyvin absurdilta, ettei siitä olisi edes puhuttu mitään miksi sanomista annettiin. Jotenkin vaikea nähdä edes tilannetta jossa tätä sanomista annetaan ilman mitään syitä. Sehän ei tuosta selviä tuliko sanomista pelin yhteydessä vai sen jälkeen ja koskettiko se koko faniryhmää vai onko jotain yksittäistä fania nuhdeltu. En sitten tiedä oliko alkuperäisessä viestissä kärjistystä vai kuinka, mutta hyvin oudolta tuntuu.

Tämän maalin jälkeinen töniminen on peruja jo vanhasta fanikulmauksesta ja silloin aikanaan pidin sitä outona ja omituisena tapana. Aivan sama, sen kun antoi mennä flown mukana, niin hauskaahan se lopulta oli.

Nyt vuosien jälkeen se on aika pienen piirin sisäpiirivitsi ja ymmärrän joku joku kannattajakatsomon "tulokas" kokee sen yllättävänä ja pelottavana, jolloin kun asia kiertää järkkärin kautta, niin tulos on tämä.

Itse en veisi omaa poikaani fanikatsomon juuri tämän, omalaatuisen, tavan johdosta vaikka muuten mielestäni fanikatsomo on ainoa ja oikea paikka kiekon seuraamiseen. Eli lopulta tapa kääntyy jatkuvuuttaan vastaan. Pieni asia, mutta silti sina välillä kokonaiskuvaa voi katsoa ulkoapäin.
Viisasta tekstiä ja nimenomaan sitä kokonaiskuvaa täytyy katsoa ulkoapäinkin, varsinkin jos on tarkoitus kehittää toimintaa ja saada kasvatettua aktiivien määrää. Sitä toimintaahan ei kehitetä niin, ettei nähdä omassa toiminnassa mitään kyseenalaista ja vedetään hernettä nenuliin heti jos vaikka tuosta tönimisestä sanomista tulee.

Faniporukat usein profiloituvat omiksi porukoiksi, mutta niiden on silti hyvä säilyttää helposti lähestyttäväisyytensä. Meitä on tässä nyt kaksi, jotka eivät välttämättä omia lapsiaan tuonne päästäisi, iästä riippuen toki ja veikkaisin ettemme todellakaan ole ainoita. Toki joku muu voi kohauttaa olkiaan tämän kohdalla ja todeta, että turhaa jeesustelua ja sittenhän ette päästä. Se ei vain ole sitä suuremman kuvan huomioimista.
Monihan tuota faniporukan touhua on ihmetellyt, ihan niistä pahimmista kiroiluista lähtien (kiroilustahan vedettiin myös hernettä nenään, kun siihen puututtiin) ja ainakin oman näppituntuman perusteella tuo faniporukka jakaa muiden katsojien keskuudessa jonkin verran mielipiteitä, mikä on suoraa seurausta siitä omasta toiminnasta.

Tässä ei ole mitenkään tarkoitus lytätä faniporukkaa, vaan tuoda vain esille ulkopuolista näkökulmaa asioista. Itse ainakin arvostan suuresti kaikkia faniporukoita, jotka ovat omistautuneet asialleen ja tuovat sitä tunnelmaa halliin illasta toiseen.
 

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
Tämä haiskahtaa nyt siltä, että siellä on ehkä jotain pientä sanomista tullut ja sitten siitä on otettu itseensä. Tuossahan aiemmin kirjoitit siitä miten Kouvolaan liittyen: "Seuran ja järjestyksenvalvonnan taholta siitä reissusta ei oo tullu mitään muuta ku paskaa niskaan." Tuosta sanamuodostahan voi suoraan päätellä sanomista tulleen ilmeisen paljonkin ja järjestyksenvalvonnalta sekä seuralta, mutta tuo kuulostaa hyvin absurdilta, ettei siitä olisi edes puhuttu mitään miksi sanomista annettiin. Jotenkin vaikea nähdä edes tilannetta jossa tätä sanomista annetaan ilman mitään syitä. Sehän ei tuosta selviä tuliko sanomista pelin yhteydessä vai sen jälkeen ja koskettiko se koko faniryhmää vai onko jotain yksittäistä fania nuhdeltu. En sitten tiedä oliko alkuperäisessä viestissä kärjistystä vai kuinka, mutta hyvin oudolta tuntuu.
Minulle on nyt ainakin kolmeen, ehkä neljäänkin eri otteeseen seuran/järjestyksenvalvonnan puolesta todettu, että Kouvolassa kusi jokin, mutta mitään syytä ei sille palautteelle ole osattu antaa. Kyl se pidemmän päälle vähän siltä tuntuu, että lähinnä shittiä tulee niskaan, kun useampaan kertaan muistutetaan, vaikka noin muuten kaikesta ennakkokohusta huolimatta kaikki sujui mielestäni hienosti sillä reissulla.

Faniporukat usein profiloituvat omiksi porukoiksi, mutta niiden on silti hyvä säilyttää helposti lähestyttäväisyytensä. Meitä on tässä nyt kaksi, jotka eivät välttämättä omia lapsiaan tuonne päästäisi, iästä riippuen toki ja veikkaisin ettemme todellakaan ole ainoita. Toki joku muu voi kohauttaa olkiaan tämän kohdalla ja todeta, että turhaa jeesustelua ja sittenhän ette päästä. Se ei vain ole sitä suuremman kuvan huomioimista.
On siellä ihan oikeasti tehtykin asioita sen lähestyttävyyden parantamiseksi, mutta on se tiedossa, että porukka jakaa mielipiteitä. Voisin sanoa, että niin sen pitääkin, muuten ollaan epäonnistuttu jos kannattajaryhmä olisi täysin HMV. Kovin akuuttina ongelmana en ole lähestyttävyyttä viime aikoina nähnyt, kun Kannattajakatsomoon on koko ajan tullut lisää sitä alle 18-vuotiasta massaa, mikä taas luo tulevaisuutta toiminnalle. Kouvolassa pari naperoa erikseen pyysi tulla etukaiteelle heiluttamaan lippua, ja osa vanhemmista tyypeistä ihan fyysisesti suojeli heitä esim. maalin jälkeen, etteivät tallautuisi porukan juhliessa. Kyllä siellä ihan välitetäänkin, vaikka se ei aina välttämättä siltä näytä.

Loppujen lopuksi oli tyyli mikä tahansa, niin se samalla sekä karkoittaa että houkuttaa osaa väestä. Toistaiseksi on pääpiirteittäin menty sillä linjalla, minkä se n. 50-100 kannattajan ydinryhmä allekirjoittaa ja kokee omaksi. Jos mulla ois mukula, niin emmäkään sitä välttämättä Kannattajakatsomoon veisi. Lätkämatsiin kyllä, siitähän se kaikki lähtee. Ja siellä matsissa ollessaan ihminen joko innostuu tai ei innostu siitä kannattajatoiminnasta touhuja katsellessaan, ja liittyy sitten mahollisesti ite messiin. Ei Kannattajakatsomo ole mikään iltakerho, minne lapsi viedään olemaan ja haetaan pois.

Niin ja, esitit hyviä pointteja kyllä.
 
Viimeksi muokattu:

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Eikö tuota järkkärien päälikköä kannattaisi kenkiä sieltä pois? Ainakin näin ulkopuolisen silmin vaikuttaa läpimädältä banaanilta. Onko janari seuran vai halliyhtiön palkkalistalla? Palveluammatissa tuo on ja kun tarpeeksi paskaa alkaa kertymään, niin kyllä ne vaihtuu. Toimivaan kannattajatoimintaan kuuluu veto-oikeus turvallisuuspäälikön työsoppariin. Kerran tuota tarvinnut käyttää, sen jälkeen asiat ollaan aina saatu sovittua puolin ja toisin.
 
Minulle on nyt ainakin kolmeen, ehkä neljäänkin eri otteeseen seuran/järjestyksenvalvonnan puolesta todettu, että Kouvolassa kusi jokin, mutta mitään syytä ei sille palautteelle ole osattu antaa. Kyl se pidemmän päälle vähän siltä tuntuu, että lähinnä shittiä tulee niskaan, kun useampaan kertaan muistutetaan, vaikka noin muuten kaikesta ennakkokohusta huolimatta kaikki sujui mielestäni hienosti sillä reissulla.
Tässä kun on nyt ollut esillä tämä sekä tuo maalin jälkeen töniminen, niin ihmettelen vain miten aikuiset ihmiset eivät saa asioita puhuttua halki. Eikai se mitenkään ylitsepääsemätön juttu ole pitää kasvotusten palaveria vaikka jossain Isku Areenan uumenissa. Pöyreän pöydän ääreen sitten vain seuran edustaja, turvallisuusmies ja fanien edustaja, luulisi siinä yhteisten pelisääntöjen löytyvän, vaikka kompromisseja varmasti pitäisi tehdä ja luultavasti eniten fanien puolelta, sillä seura ja turvallisuusmies toimivat tiettyjen sääntöjen mukaan ja luovat näin ollen säännöt myös faneille. Tuo seuran edustajahan tässä pyöreän pöydän ritareiden kokouksessa olisi se korkein taho joka on myös turvallisuusmiehen työnantaja. Tällaiselle avoimelle palautekeskustelulle näyttäisi olevan tarvetta ja jos siellä on seuran puolelta joku oikea auktoriteetti paikalla, niin sitten se ei mene vain toisten syyttämiseksi ja sättimiseksi, vaan voisi johtaakin johonkin. Samassa veneessähän kaikki tahot loppujen lopuksi ovat.
 

Rademoottori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liigan tippumuspelit

BaronFIN

Jäsen
Ei missään nimessä yllätä: hiihdot ajavat tässä typerässä kaupungissa kaiken muun edelle ja Pelicans voidaan ajaa pelaamaan vaikka SOL-areenalle kunhan VIP:t saavat hallin itselleen käyttöön kahdeksi viikoksi kisojen ajaksi.

Ei siinä mitään, ongelma varmaan ratkaistaan kaupungin toimesta pakkokeinoin yksipuolisella päätöksellä josta ei ole valitusoikeutta ja Pelicans pelaa tuohon kohtaan 10 pelin vieraskiertueen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös