Tunnelma HIFK:n kotiotteluissa ja siihen liittyvät asiat

  • 1 067 954
  • 4 548

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kollien matseissa on sama ongelma - siellä jäätyy. KSB-Sportille tuotekehitysidea: Punaiset pilkkihaalarit.
En tiedä rupeaako iän myötä kylmyys tuntumaan enemmän luissa, mutta harjoitushalli on tällä kaudella tuntunut poikkeuksellisen kylmältä. Voi tietysti johtua ajankohtaan nähden lämpimistä säistä. Varmaan parhaiten siellä tarkenee, jos ei mene penkeille vaan norkoilee siellä ylätasanteella kaiteeseen nojaten.

Epäreilua muuten meitä muita B3:laisia kohtaan, kun sinä viet kaikki palkinnot... Vitsi vitsi, olet ansainnut ne. Onnittelut vaan siitä oliko nyt Bilteman palkinnosta torstaina.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Eilen oli mielestäni @seeyou@jäähalli:n aina yhtä sinnikkään kannustamisen ohella myös fanikulmassa enemmän yritystä kuin kauden aiemmissa peleissä. Tietysti hieno ensimmäinen erä varmaan auttoi tässä. Mutta joo, kyllä tuo silti sijainnin vuoksi jää vähän piippuun, ei voi mitään.
 

Bad Bob #42

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Chicago Blackhawks
Olen snadisti yllättynyt miten hyvin yleisö on ottanut vastaan ne katsojien haastattelut. Lähes joka haastattelusta on irronnut abloodit.
 

wloff

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siihen kolmannen erän breakdanceenkaan ei ole vielä onnistuttu kyllästymään, vaikka ei se tietty enää yllätä ja biisikään ei ole ihan sitä IFK-rokkia mitä pitäisi.
 

Bad Bob #42

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Chicago Blackhawks
Siihen kolmannen erän breakdanceenkaan ei ole vielä onnistuttu kyllästymään, vaikka ei se tietty enää yllätä ja biisikään ei ole ihan sitä IFK-rokkia mitä pitäisi.

Kaksi kertaa olen sen nyt nähnyt ja jotenkin sen kuvaaminen on kummallakin kertaa sössitty, liian nopeasti leikattu pois breikkaajasta. Näiden lisäksi kerran oli se joku tytsy vetämässä ehkäpä vähän liian maltillisen shown.
 

McBean

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Noutajat, Scarborough FC
Kaksi kertaa olen sen nyt nähnyt ja jotenkin sen kuvaaminen on kummallakin kertaa sössitty, liian nopeasti leikattu pois breikkaajasta.

Luulen että tuo nopea leikkaus on ihan tarkoituksella että porukka kiinnittää enemmän huomiota Apolloon, jonka "mainos" tuo breikkaaja on.
 

Bad Bob #42

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Chicago Blackhawks
Luulen että tuo nopea leikkaus on ihan tarkoituksella että porukka kiinnittää enemmän huomiota Apolloon, jonka "mainos" tuo breikkaaja on.

Totta.
Apollosta puheenollen olen jäänyt kaipaamaan sitä tiukkapeppuista tyttöä tuomaan aloituskiekkoa. Junnuthan saa jo oman hetkensä kun ovat jäällä ottamassa pelaajia vastaan. Ei kiekon vieminen aloitusympyrään siihen paloa lisää tuo.

p.s. Elämme hienoja aikoja kun ei oikein muusta tarvitse kirjoitella kuin tuon tytön puuttumisesta :)
 

wloff

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei mulla toki mitään tyttöjä ja peppuja vastaan, kaikkea muuta, mutta tuo Apollo-peppu tuomassa aloituskiekkoa meni minulla jo myötähäpeän puolelle. 100x mieluummin annetaan jollekin junnulle hieno kokemus.
 

Bad Bob #42

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Chicago Blackhawks
Ei mulla toki mitään tyttöjä ja peppuja vastaan, kaikkea muuta, mutta tuo Apollo-peppu tuomassa aloituskiekkoa meni minulla jo myötähäpeän puolelle. 100x mieluummin annetaan jollekin junnulle hieno kokemus.

ai mikäs siinä myötähävetti?
Itse tykkäsin.

Junnut saavat jo hienon kokemuksen olemalla vastaanottamassa joukkuetta jäällä, viimeksi junnut taisivat olla jopa mukana alkukokoontumisessa maalilla.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
^ Niin sekä vielä se että se daami dyykkasikin muutaman kerran ihan niin kuin meidän joukkuekin männäkausilla joten ei ollut pelkkää loppuunsa hiottua urheilutaidetta vaan silkkaa realismiakin oli mukana.

Älkää poistako ainakaan niitä powerbreak-lapiotyttöjä, ne on ainakin muutaman vanhemman herran suosiossa ja junnufanien, kukaan muu ei vilkuta takaisin. Miksi muuten ei cheerleadereiden asut enää vaihdu. Kaikki tälläiset epäolennaisuudet kunniaan, tämähän on viihdetapahtuma. Gimmat joraa ja jätkät skulaa.

_
 

444

Jäsen
Olin tuota Ässät-läpsyttelyä katsomassa ja täytyy nostaa muutama asia hallin tunnelmaan liittyen:
- Fanikulmaus. Oikeastiko jengi manaa että ääni ei kuulu sieltä kulmasta mihinkään? Itse olin F1:ssä ja voin kertoa salaisuuden: niitä edes toisinaan ääntä pitäviä ihmisiä kulmauksessa oli kourallinen. Ja jengi luonnollisesti istuu stondiksessa.
- Mitä musiikille on tapahtunut? Äänentoisto on muuttunut jotenkin kylmäksi ja kliiniseksi ja lisäksi ainakin kolmannessa erässä luukutettiin jotain Barbra Streisandia... siis sit biisiä, ei solistia. Hetken aikaa luulin olevani Baronalla, mutta sitten heräsin todellisuuteen.

Itse peli ei toki herättänyt hurraahuutoja, mutta jotenkin ihmetyttää, kun porukka menee oikeasti hallille istumaan ja jäpittävät kuin vahvuuslaskennan aikana paikallaan. Kaikki toki kannustavat tyylillään, mutta toivottavasti nämä 98% katsojista eivät kuulu niihin, jotka valittavat tunnelman puutetta.
 

JoharinCrosby

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HIFK Fotboll
Olin tuota Ässät-läpsyttelyä katsomassa ja täytyy nostaa muutama asia hallin tunnelmaan liittyen:
- Fanikulmaus. Oikeastiko jengi manaa että ääni ei kuulu sieltä kulmasta mihinkään? Itse olin F1:ssä ja voin kertoa salaisuuden: niitä edes toisinaan ääntä pitäviä ihmisiä kulmauksessa oli kourallinen. Ja jengi luonnollisesti istuu stondiksessa.
- Mitä musiikille on tapahtunut? Äänentoisto on muuttunut jotenkin kylmäksi ja kliiniseksi ja lisäksi ainakin kolmannessa erässä luukutettiin jotain Barbra Streisandia... siis sit biisiä, ei solistia. Hetken aikaa luulin olevani Baronalla, mutta sitten heräsin todellisuuteen.

Itse peli ei toki herättänyt hurraahuutoja, mutta jotenkin ihmetyttää, kun porukka menee oikeasti hallille istumaan ja jäpittävät kuin vahvuuslaskennan aikana paikallaan. Kaikki toki kannustavat tyylillään, mutta toivottavasti nämä 98% katsojista eivät kuulu niihin, jotka valittavat tunnelman puutetta.

Se Barbra Streisand on mainosbiisi. Sama kun ihmettelis muiden mainoksien biisejä. Muusta samaa mieltä. Kausari 200e hiljensi kulmaa entisestään.
 

MJ64

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Ei kuulu fanikulma enää muuta kun pelin aikana. Tauko kun tulee ämyreistä kajahtaa korvakalvoja särkevä meteli. No, seuraavassa pelissä ei kuulu muuta kuin JyPin rummut.

Joku balanssi tuohon olisi saatava, ainakin niin ettei musiikki lähtisi päälle soimaan silloin kun ollaan juuri huutamassa Toinen puoli tai muuten juuri keskellä jotain kannustusbiisiä. Eikö faniklubi voi sopia näistä asioista niiden kanssa jotka sitä musaa junailevat? Mainokset on tietty pakolliset jossain kohtaa mutta ainakin pitäisi pystyä vaikuttamaan siihen ettei lähdetä musaa soittamaan jos on chantti kesken.
 

444

Jäsen
Se Barbra Streisand on mainosbiisi. Sama kun ihmettelis muiden mainoksien biisejä. Muusta samaa mieltä. Kausari 200e hiljensi kulmaa entisestään.
Ai se oli mainos... Oli ilmeisen toimiva, kun meni täysin ohi.

MJ64: Kyseisessä pelissä ainakaan ei kertaakaan edes yritetty mitään yhteishuutoa. Pari kertaa yrittivät saada jotain laulua liikkeelle, mutta sama kourallinen siinä huusi ja muut istuivat vieressä kädet puuskassa.
Äänentoisto ei kuulosta erityisen kovalta ainakaan sinne kulmaan. Pikemminkin ihmettelin, kun tuntui niin vaisulta. Vaan ehkä se äänensävy vaikutti siihen fiilikseen.

Mutta joo. Mulla oli hallilla silti mukavaa, joskin itse ottelusta nauttiminen meni enemmän Leinon, Taipaluksen ja Ballen ratkaisuille nauramiseen.
Edelleen olen kuitenkin sitä mieltä, että meistä jokainen voi itse vaikuttaa siihen, kuinka hyvin ottelussa viihtyy.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitä siinä oikein mainostetaan? Ei kovin onnistunut mainos tai sitten minussa on vikaa...

Torstaina siinä ei tapahtunut mitään erityisempää - pari cheerleaderia vain tanssi jotain, niin ei ehkä huomannut mainokseksi muutenkaan. Aiemminhan tuo on mennyt niin, että "järjestyksenvalvoja" tai "satunnainen katsoja" on ruvennut "spontaanisti" vetämään jotain break dancea.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Edelleen olen kuitenkin sitä mieltä, että meistä jokainen voi itse vaikuttaa siihen, kuinka hyvin ottelussa viihtyy.

Tietenkin voi, mutta aika kohtuullinen konsensus vallitsee siitä millainen perustunnelma pitäisi olla. Etäkannattajan tietojen mukaan hallissa ei edes lähellekään sellaista ole. Puhumattakaan, että jotain oikeaa tunnelmaa olisi. Silloinhan joku on pielessä, vaikka hallilla sinänsä viihtyisikin.

Voihan Miss Universumiinkin lähettää lihavan tytön mikä ei kenenkään mielestä sinne kuulu, mutta siellä se on, koska on sopivanikäinen ja tiettyä sukupuolta. Ei se silti oikein olisi.
 

444

Jäsen
Tietenkin voi, mutta aika kohtuullinen konsensus vallitsee siitä millainen perustunnelma pitäisi olla. Etäkannattajan tietojen mukaan hallissa ei edes lähellekään sellaista ole. Puhumattakaan, että jotain oikeaa tunnelmaa olisi. Silloinhan joku on pielessä, vaikka hallilla sinänsä viihtyisikin.
Ei olekaan, en toki niin myöskään väittänyt. Hiljaista on kuin huopatossutehtaalla.
Mutta mulle ei tule mieleen mitään muita aitoja parannuskeinoja kuin se, että jokainen omalta osaltaan osallistuu sen tunnelman luomiseen. Olen sanonut ennenkin, ja sanon myös nyt, että katsomon sijainnilla ei ole tuon kanssa mitään tekemistä. Joukkueen otteilla on jonkin verran asian kanssa tekemistä. Eniten siihen kuitenkin vaikuttaa se, että millä mielellä otteluun tullaan: tullaanko suorittamaan pakollinen paha eli tiistailäpsyttely alta pois ja istutaan naama norsunvitulla kädet puuskassa hievahtamatta ottelun läpi, vai tullaanko kannustamaan joukkuetta voittoon ja viihtymään hallilla.

Fanipääty on tänä päivänä oikeasti aika iso vitsi. Siellä istuvat kaikki ne, jotka halusivat vain ne halvimmat kausarit. Lisäksi on ne kymmenen faniklubilaista, jotka edes yrittävät saada melua aikaiseksi. Toisaalta nämäkin voisivat miettiä sitä laulukirjaa vähän uusiksi: mieluummin lyhyitä ja ytimekkäitä chantteja, joihin se peruspenttikin voi lähteä mukaan. Tarkoitus kuitenkin lienee luoda ääntä? Nyt siellä vedetään kolme kertaa pelin aikana jotain veisuja, joiden melodiaa pitää arvailla ja sanoista ei saa selvää. Ja ei, en syytä faniklubia tunnelman puuttumisesta, mutta siitä kyllä, että tunnelmaa ei yritetä luoda kellekään muulle kuin sille pienelle klikille itsensä ympärillä.
 

meiji

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen sanonut ennenkin, ja sanon myös nyt, että katsomon sijainnilla ei ole tuon kanssa mitään tekemistä. Joukkueen otteilla on jonkin verran asian kanssa tekemistä. Eniten siihen kuitenkin vaikuttaa se, että millä mielellä otteluun tullaan: tullaanko suorittamaan pakollinen paha eli tiistailäpsyttely alta pois ja istutaan naama norsunvitulla kädet puuskassa hievahtamatta ottelun läpi, vai tullaanko kannustamaan joukkuetta voittoon ja viihtymään hallilla.

No jaa, itse en ole jaksanut peleissä käydä pitkälti sen vuoksi että ei kiinnosta mennä sinne nurkkaan mököttämään. Muutamia kertoja tuli käytyä, mutta pettymys oli suuri kun sieltä löytyy jotain istuvia lapsiperheitä, eikä ole tuttuja huudattajia. Menkää katsomaan futiksen puolelta miten kannattajatoimintaa organisoidaan. Ei se ääni lähde edes parista sadasta kannattajasta jos sitä ei joku johda. Kingeissä on se 3-5 henkilöä, jotka aloittavat chäntit joihin on sitten luonteva lähteä mukaan. Sekin täytyy lisätä vielä, että jalkapallossa Klackenissa voi luottaa siihen että vierustoverit osallistuvat kannattamiseen. Kiekossa kävi välillä niin, että vaikka katsomossa jotain chänttejä viriteltiin niin saattoi olla, että molemmilla puolilla seisoi joku suu kiinni. Ei siinä silloin itseäkään kiinnosta kauaa.

Nykyään kynnys edes lähteä Nordikselle on suuri, kun pelin näkee joko netistä tai voi kuunnella radiosta. Tunnelmassa ei ainakaan missaa mitään.

En kuitenkaan jaksa syylistää fanklubia, siellä on porukkaa jota kiinnostaa ihan oikeasti! Ehkä kuitenkin loppupeleissä jääkiekkoon on vaikea luoda tunnelmaa joka peliin, kun kotimatseja on niin paljon? Pitäisi nyt aloittaa tavallaan uudelleen ja yrittää saada hyvä tunnelma edes muutamaan matsiin kaudessa.
 

Sudan1

Jäsen
Ensimmäistä kertaa Nordikselle, joten olisi muutama kysymys tähän liittyen. Mistä katsomosta löytyy hintalaatusuhteeltaan parhaat paikat? Tai tämä kääntäen, onko mitään katsomonosaa, jota kannattaisi erityisesti välttää?
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Ensimmäistä kertaa Nordikselle, joten olisi muutama kysymys tähän liittyen. Mistä katsomosta löytyy hintalaatusuhteeltaan parhaat paikat? Tai tämä kääntäen, onko mitään katsomonosaa, jota kannattaisi erityisesti välttää?

Hienoa, Tervetuloa! F2:sta voisin suositella kyllä.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
F2:sta suosittelisin minäkin, jos haluaa suht halvan (melko tuntematon käsite Nordiksella) lipun melko hyvältä paikalta. Tai F8, jos haluaa olla vierasjoukkueen päässä.

E9 ensimmäinen rivi ei ainakaan vielä muutama vuosi sitten ollut suositeltava paikka, sillä siitä näki huonosti, jos edessä olevan katsomon ylärivillä oli porukkaa. En tiedä onko asiaa millään lailla korjattu.
 

Silkkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sekin täytyy lisätä vielä, että jalkapallossa Klackenissa voi luottaa siihen että vierustoverit osallistuvat kannattamiseen. Kiekossa kävi välillä niin, että vaikka katsomossa jotain chänttejä viriteltiin niin saattoi olla, että molemmilla puolilla seisoi joku suu kiinni. Ei siinä silloin itseäkään kiinnosta kauaa.
Aivan totta. Jo vuosia on vituttanut se vapaamatkustajien määrä fanikatsomossa, mikä helvetin tarve sinne on tulla jos ei ole aikomustakaan osallistua chantteihin tai edes taputuksiin? Sen enempää syyllistämättä, toki on myös porukkaa jolle veisut eivät ole niin kovin tuttuja ja muutenkin ujostuttaa, mutta jo parissa erässä tai viimeistään parissa matsissa ne perusjutut kyllä jäävät muistiin jos ovat jäädäkseen. Ei sinne kuulu tulla haistelemaan tunnelmaa halpojen lippujen perässä, vaan luomaan tunnelmaa ja siitä palkkioksi halvemmat liput. Sitä älypuhelinta voi räplätä ja kaverin kanssa vaihtaa kuulumisia ennen peliä, erätauoilla ja pelin jälkeen. Ei sitä tarvitse tehdä pelin ollessa käynnissä, vaan silloin keskitytään luomaan tunnelmaa.

Mitä asialle sitten voisi tehdä? No, oikeastaan kaikki fanitoiminta lähtee positiivisuuden kautta. Porukkaan pitää olla helppo tulla messiin ja uusille on tultava heti selväksi, että kukaan ei katso hassusti vaikka kuinka tunteella vedät mukana. Mielestäni fanikatsomon paikoilla on tietty velvoite osallistua tunnelmanluontiin, mutta tietenkään tätä ei voida mitenkään valvoa, saati alkaa savustaa hiljaista jengiä sieltä ulos. Ennemminkin sinne pitäisi saada sen verran äänekäs ydinryhmä, että ympäriltä on luontevaa näiden tuppisuidenkin lähteä mukaan. Ja jos ei huvita lähteä, metelin pitää olla sen verran kova, että hiljaa istujat etsivät seuraavaan matsiin paikat jostain, missä saa olla paremmin rauhassa.

Ensimmäinen askel olisi saada fanikatsomo päätyyn. Päädyssä homma menee luonnollisesti vrt. Klacken futiksessa - keskellä lähinnä capoja ja rumpuja ovat ne, jotka vetävät sata lasissa joka matsin ja reunalla ne, jotka osallistuvat maltillisemmin. Valtaosa löytää mieleisensä paikan kahden ääripään välistä, joten ääntä irtoaa koko katsomon laajuudelta. Lätkässä nurkkaan tuli hieman eloa kun eniten ääntä pitävät siirtyivät alas B5:een, mutta samalla "seisomakatsomo" F1 muuttui istumakatsomoksi niille, jotka haluavat halvimmilla lipuillla matsiin. Lisäksi nurkka on sen verran ahdas ja kuppikuntainen, että uutena naamana messiin ei ole välttämättä niin helppo tulla kuin futiksessa.

Toiseksi lätkään tarvitaan intohimoinen, karismaattinen capo joka käy joka matsissa ja on valmis uhraamaan osan matsin seuraamisesta vetääkseen porukkaa. Klackenissa käyneet tietävät, miten homma parhaimmillaan toimii ja kuinka merkittävä panos 1-2 jätkän duunilla on loistavan tunnelman aikaansaamisessa. Chanttien aloittaminen ei ole mikään helppo rasti kellekään, monella hommaan liittyy ihan irrationaalistakin pelkoa, tyyliin "entä jos kukaan ei lähde mukaan" tai "entä jos mokaan jotenkin", vaikka todellisuudessa saa pelkkää arvostusta osakseen ympärillä olevilta. Nytkin fanikatsomossa on useita, jotka aloittavat chantit mallikkaasti, mutta ei oikein ketään, joka ottaisi katsomon ns. haltuun ja piiskaisi jengin pitämään ääntä, Se on jännä, mitä jo pelkkä oikein ajoitettu, painokas ja kuuluva "ÄÄNTÄ!-huuto tekee volyymin tasolle. :)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös