Liigan palkinnot

  • 54 140
  • 213

Lomppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
1996 Sakari Pietilä, HPK
1979 Veli-Pekka Roiha, K-reipas

Onhan tuo nyt Tirkkosen aliarvioimista puhua hänestä samassa yhteydessä kuin Pietilästä.

Nojoo, Pietilä oli ysärillä ihan kova. Niin oli muuan Haamukin. Siis Aravirran Hannu.
 

J.Petke

Jäsen
"Numminen-palkinnon saa Liigan valmentaja, joka omalla panoksellaan on merkittävimmin vaikuttanut joukkueensa menestykseen."

Kieltämättä tuossa on kyllä hyvin perusteltu se miksi Tirkkonen sai palkinnon. Ihan oikealle miehelle meni.

Toki Marjämäkikin veti loistavan kauden mutta kyllä Tirkkosen merkitys SaiPan menestykselle oli huomattavasti isompi kuin Marjamäen merkitys Kärpille. Kärppien ylivoimainen materiaali SaiPaan verrattuna ja käytettävissä oleva raha veivät tällä kertaa tittelin Tirkkoselle.
 

miro33

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Panthers, Wild, Patrik Laine
Pelejä katsomalla en ole samaa mieltä. Kukkonen puolustaa keskialueella ja omissa huomattavasti paremmin. Kukkonen puolustaa maalindustaakin huomattavasti paremmin. Kukkonen on aivan suvereeni Pokkaan nähden alivoimalla, blokkaamaan laukauksia ja katkomaan syöttölinjoja. Kukkonen pystyy pelaamaan myös paljon fyysisemmin ja taklaamaan, missä Pokalla on hurjasti vielä kehitettävää. Kukkonen pystyy pelaamaan luotettavasti, kun puolustetaan sitä maalin johtoa kaverin myllyttäessä. Pokka on parempi ylivoimalla viivassa, Kukkonen maalinedessä. Pokka on reilusti parempi kiekollisessa pelaamisessa ja hänellä on parempi laukaus. Eri asioita voisi listata melkoisen paljon, mutta noista varmaan saat pointin. Lyhyesti, minun silmiini Kukkonen on parempi puolustaja. Se mitä Pokasta vielä tuleekaan, kunhan miehistyy, voi olla jotain paljon suurempaa. Jokseensakin omituista tosin verrata kahta näin eri pelityylistä pelaajaa. Molemmilla on myöskin niin erilaiset roolitkin.

Pokka ei ole lähes kaikilla pelin osa-alueilla parempi kuin Kukkonen. Joissakin on.

EDIT: Ja mahdollisista MM-kisavalinnoista. Minä en ottaisi Pokkaa puolustavaksi puolustajaksi MM-kisoihin Kukkosen ohi. Hyökkäävän puolustajan, sekä all-around puolustajan paikalle on mielestäni vielä parempia pelaajia kuin Pokka.

Sanoin tyhmästi, kun väitin Pokan olevan Kukkosta parempi lähes kaikilla pelin osa-alueilla. Kuitenkin pidän Pokkaa selvästi parempana pelaajana. Kukkonen on mielestäni Suomessa todella yliarvostettu, osittain pitkän Leijonissa roikkumisen mukana. Toki tämä kausi oli mieheltä huikea. Niin sanottu suonenveto minun mielestäni.

Ottaisin Pokan mieluusti MM-joukkueeseen. Ennemmin kuin Kukkosen. Pokka on kehittynyt koko ajan oikeaan suuntaan ja suuntaa varmasti kohta NHL:ään. KiekkoRaamattu (The Hockey News) listasi jonkin aikaa sitten kuusi parasta "tuntematonta pelaajaa" NHL:n ulkopuolelta. Suomalaisia tällä listalla oli kolme: Ville Pokka, Michael Keränen ja Mikko Koskinen. Tämä kausi oli Pokalta loistava, tulvaisuudessa luvassa varmasti vielä parempaa.
 
Viimeksi muokattu:

Tuljakov

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, PaKa
Hyvät valinnathan tuossa on.

Valmentajissa Marjamäki-Tirkkonen oli selvähkö kärkipari. Makuasia miten sen kääntää. Marjamäkeä varmaan vähän lämmittää se pönikkä, jota ammattipiireissä myös Kanada-maljaksi kutsutaan.

Liigan sentteririntama on aika mielenkiintoinen, kun tosiaan ihan liikaa ei ollut selviä vaihtoehtoja all-starsiin. Jo viime kesänähän meininkiä katseltiin huuli pyöreänä kun tuntui, että löytyykö niitä ykkösmiehiä ollenkaan. Kärkipariksi muodostui lähinnä Koho ja Teräväinen. Jotain se kertoo. Gagnonia ja Maxwellia voi huudella, mutta aika tasapaksuiksi ja vaihteleviksi jäivät heidänkin näyttönsä jos ajatellaan tähtiluokan ykkössentteriperinteitä sarjassa. Teräväinen parhaimmillaan oli lähinnä sekä tasakentin että ylivoimallla kapellimestaroivaa johtajaa, mutta hänkin vain lyhyet pätkät ja hänhän on 19v. Jan-Mikael Järvinen nosti kevättä kohti profiiliaan näiltä osin.

Olisihan se mukava ensi kaudeksi saada kunnon dominaattoreita, pelinrytmittäjiä ja lätynjakajia joka joukkueeseen, mutta ei taida ihan kaikille riittää.
 

Judge Dredd

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ei välttämättä mitään. Elämässä vaan joskus tulee hetkiä, kun joku toinen on tehnyt asioita paremmin vaikka olisi itse antanut kaikkensa ja tehnyt parhaansa.

;)

Ehkä ymmärtäisin tämän hieman paremmin jos Saipa olisi voittanut Kärpät.

Mutta tosiaan kaikki kunnia Tirkkoselle ja Saipalle eikä se palkinto mennyt väärään osoitteeseen. Hieno saavutus ja taistelu koko joukkueelta. Ja maalivahtipalkinto meni oikeaan osoitteeseen. Ilman Markkasta Saipa ei olisi ollut 4. joukossa.

Jos Rynnäs olisi pelannut Playoffit samalla tasolla, kuin runkosarjan niin Rynkky olisi pystin vienyt. Kärpät voitti mestaruuden 2. maalivahdilla.
 
Kukkonen on mielestäni Suomessa todella yliarvostettu, osittain pitkän Leijonissa roikkumisen mukana. Toki tämä kausi oli mieheltä huikea. Niin sanottu suonenveto minun mielestäni.

Kyllähän Kukkonen on pikemminkin ollut aliarvostettu pelaaja Suomessa ja hän pelasi taas täsmälleen samanlaisen kauden, kun häneltä on totuttu näkemään. Ei ole muuttunut reissuillansa mihinkään. Samaten tuntuvat jatkuvasti arvostavan häntä muissa sarjoissa enemmän, kuin normitallaajan toimesta kotosuomessa. Tehopisteiden osalta meni toki paremmin kuin "normaalisti", mutta hänen roolinsa ei varsinaisesti ole koskaan pistenikkarina ole ollutkaan. Tällä kaudella selvä maskimiehen rooli ylivoimalla ja sieltähän nuo pisteet ovat tulleetkin. Odotan, että Kukkonen pelaa kuta kuinkin samanlaisia kausia tästäkin eteenpäin uransa loppuun. Liike ja kiekollinen peli ei tuosta tule koskaan paranemaan, mutta tuskinpa lopettaa vahvuuksienkaan vaalimista mikäli yhtään ihmistyyppiä tuntee.

Toivottavasti olen väärässä, mutta väkisinkin alkaa tuntumaan sinun seuraavan vain tehopisteitä näissä asioissa ja pelaajan hyvyys määritellään sillä, miten näyttävästi toimii kiekon kanssa? Toisaalta sanoitkin, että et ole pahemmin pelejä seurannut.

Ottaisin Pokan mieluusti MM-joukkueeseen. Ennemmin kuin Kukkosen.

Valmentajat (enkä minä) eivät tee tuota vertailua, koska heitä ei haeta samalle tontille, muutoin kuin pelipaikan osalta. Toista valittaessa haetaan alivoimapelaamista, sekä puolustuspään vaikeiden hetkien tasaista pelaamista, toista otettaessa mietitään enemmän pelinavaamista ja hyökkäyspelaamista. Muitakin eroja on, mutta tuossa ne kentältä näkyvät pääasiassa.

Kukkosen valinta parhaaksi puolustajaksi ei ollut kyllä mikään yllätys, vaan enemmänkin odotettu valinta. Muutama vahva ehdokas oli mukana ja jos hyökkäyspään osaamista oltaisiin painotettu, niin itselleni olisi kenties sitten Bailen ollut toinen sopiva valinta. Ei mikään pelkkä sukka Bailen ollut omissakaan.

Vaikein valinta tällä kaudella oli minusta tuo maalivahtivalinta. Aivan loistavia kassareita oli useampia ja jokaiselle kärkiveskarille löytyisi omat perustelunsa.
 

Lomppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kärppäfanien mukaan hattutelinekin on parempi valmentamaan kuin Ara. Sikäli ei ole temppu eikä mikään nostaa joukkueen tasoa reilusti.

Nääh. Oulussa on vain niin vaikeaa menestyä. Eihän täällä menestynyt Alatalon Masakaan. Ja Masalla oli kuitenkin edes jotain näyttöjä ennen Kärppäpestiään.

Hattutelinettä meillä ei ole ollut. Onko se sukua ämpärilliselle kiekkoja?
 

miro33

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Panthers, Wild, Patrik Laine
Kyllähän Kukkonen on pikemminkin ollut aliarvostettu pelaaja Suomessa ja hän pelasi taas täsmälleen samanlaisen kauden, kun häneltä on totuttu näkemään.

Kukkonen pelasi täsmälleen samanlaisen kauden kuin mitä häneltä on totuttu näkemään? Ei todellakaan, kyllä tämä oli kunnon suonenveto. Ei siitä ole kahta sanaa. Edellinen kausi Röglessä kuvastaa mun mielestä Lassea paremmin. Kukkosta arvostetaan Suomessa paljon, mutta siihen se sitten jääkin. NHL:ssä Kukkosen taso havaittiin nopeasti, eikä vastuuta hirveämmin annettu. Eniten arvostusta Kukkonen saa juuri pelikavereiltaan, suurien johtajanominaisuuksiensa takia.


Toivottavasti olen väärässä, mutta väkisinkin alkaa tuntumaan sinun seuraavan vain tehopisteitä näissä asioissa ja pelaajan hyvyys määritellään sillä, miten näyttävästi toimii kiekon kanssa? Toisaalta sanoitkin, että et ole pahemmin pelejä seurannut.

En seuraa todellakaan pelkkiä tehopisteitä, vaan enemmän kokonaisuutta. Tosin oon kyllä sitä mieltä, että tilastot kertovat pelaajasta paljon. (HUOM. Tilastot ei pelkät tehopisteet). Mielestäni pelaajan hyvyyttä ei määrittele näyttävyys kiekon kanssa, mutta en kyllä antaisi parhaan puolustajan palkintoa sellaiselle, joka ei hallitse kiekollista peliä oikeastaan ollenkaan. Kukkonen kiekollisena pienenkin paineen alla ei ole hyvä yhtälö. Kaikki, jotka ovat seuranneet Suomen maajoukkuetta viimeiset 10 vuotta tietävät tämän. Ja taisin sanoa, että en ole pahemmin Kärppien pelejä seurannut, en puhunut yleisesti Liigan peleistä, vaikka niin annat hieman ehkä ymmärtää.
Pikkusen provosoivaa tekstiä. Pakko oli heti kärjistää koko juttu.

Sori Kukkosen fanit, mutta mun mielestä Ville Pokka on tällä hetkellä ja viiden tai kymmenen vuoden päästä parempi kuin Lasse Kukkonen. Pokassa on paljon enemmän potentiaalia, kuin mitä Kukkosessa on koskaan ollutkaan. Kukkosen kehutut oman pään taidotkin on mun mielestä aika rajalliset, varsinkin vastustajan tähtipelaajia vastaan.
 

Judge Dredd

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kukkonen pelasi täsmälleen samanlaisen kauden kuin mitä häneltä on totuttu näkemään? Ei todellakaan, kyllä tämä oli kunnon suonenveto. Ei siitä ole kahta sanaa. Edellinen kausi Röglessä kuvastaa mun mielestä Lassea paremmin. Kukkosta arvostetaan Suomessa paljon, mutta siihen se sitten jääkin. NHL:ssä Kukkosen taso havaittiin nopeasti, eikä vastuuta hirveämmin annettu. Eniten arvostusta Kukkonen saa juuri pelikavereiltaan, suurien johtajanominaisuuksiensa takia.




En seuraa todellakaan pelkkiä tehopisteitä, vaan enemmän kokonaisuutta. Tosin oon kyllä sitä mieltä, että tilastot kertovat pelaajasta paljon. (HUOM. Tilastot ei pelkät tehopisteet). Mielestäni pelaajan hyvyyttä ei määrittele näyttävyys kiekon kanssa, mutta en kyllä antaisi parhaan puolustajan palkintoa sellaiselle, joka ei hallitse kiekollista peliä oikeastaan ollenkaan. Kukkonen kiekollisena pienenkin paineen alla ei ole hyvä yhtälö. Kaikki, jotka ovat seuranneet Suomen maajoukkuetta viimeiset 10 vuotta tietävät tämän. Ja taisin sanoa, että en ole pahemmin Kärppien pelejä seurannut, en puhunut yleisesti Liigan peleistä, vaikka niin annat hieman ehkä ymmärtää.
Pikkusen provosoivaa tekstiä. Pakko oli heti kärjistää koko juttu.

Sori Kukkosen fanit, mutta mun mielestä Ville Pokka on tällä hetkellä ja viiden tai kymmenen vuoden päästä parempi kuin Lasse Kukkonen. Pokassa on paljon enemmän potentiaalia, kuin mitä Kukkosessa on koskaan ollutkaan. Kukkosen kehutut oman pään taidotkin on mun mielestä aika rajalliset, varsinkin vastustajan tähtipelaajia vastaan.

Noh lähtiessään Kukkonen valittiin liigan parhaaksi puolustajaksi ja palattuaan hänet valittiin liigan parhaaksi puolustajaksi. Ainakin Oululaisten mielestä Lasse pelasi sellaisen kauden, jota häneltä odotettiin. Tehopisteet olivat vain jopa isommat mitä ajateltiin.

Pitäsköhän sun löysätä vähän Karjalalippiksen takanappeja..? Ajatuskin kulkee paremmin.
 

Sinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K (Rikollislauma) , NP#10 DEFC#16
Tuota, en nyt humaluspäissäni jaksa lukea tätä ketjua, mutta millä peruusteella tuo "paras seura " on valittu? Yhtään pois ottamatta mestareilta tai Bluesilta, niin kyllä kai kaiken vitun järjen mukaan kauden seura oli SaiPa?

E: Jaa se menee all around menestyksen mukaan näköjään. Siitä huolimatta kauden paras seura oli SaiPa. Haistakoon Kale kannunsa kanssa vitun. Ja muut spedet myös. ( venäjäksi spjedet )
 

Noitarumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Anteeksi, anteeksi,anteeksi,anteeksi,anteeksi,anteeksi,ANTEEKSI!!!!Sori, että olemme isoja, rikkaita, maineikkaita, taitavia...vittu!Jatkossa lupaamme tasata epäreiluuden hankkimalla kirppiksiltä luistimet, mailoina olkoot Torspot, säästetään vanhat teipitkin uusiokäyttöön, mitä siitä jos teippaukset sit vähän pettääkin. Junnokin vaihdetaan johonkin taivaanrannan maalariin.Pelaajista puolet tulee Suomi-sarjasta nih!Ooottako tyytyväisiä sitte?

Tirkkonen teki miehen työn, siitä ei kahta sanaa, MUTTA joku kunniakirja olisi riittänyt, koska pleijareissa SaiPa hävisi, samoin kuin pronssipelissä. Anteeksi SaiPa-fanit, en kirjoita tätä helpolla, mut ollaanhan nyt rehellisiä.Tykkään teistä kuitenkin! Lukkokin hoiti myös hyvin hommansa.

Ottaa vaan nuppiin tuo jatkuva säksätys materiaalista. Kyllähän esim. Jokerit tietää, ettei nimekäs poppoo yksinään voita!Toisaalta Suikkanen voi todistaa, miten homma voi hoitua vaatimattomallakin rosterilla.Kärpät oli vuosia suossa ja homma rempallaan. Älkääkä nyt saamari soikoon muistelko 2000-luvun dynastiaa, koska se ei tuohon enää kuulu!!Marjamäki oli se kadonnut osa palapelissä, joka sai kuvan kuntoon ja siksi hän olisi ansainnut parhaan valmentajan tittelin.

Väsyneet kädet-nikille sanoisin, että Kärppiä ei JOS-pohdinnalla vie mestaruuteen kukaan valmentaja.Halpaa spekulointia.
 

miro33

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Panthers, Wild, Patrik Laine
Noh lähtiessään Kukkonen valittiin liigan parhaaksi puolustajaksi ja palattuaan hänet valittiin liigan parhaaksi puolustajaksi. Ainakin Oululaisten mielestä Lasse pelasi sellaisen kauden, jota häneltä odotettiin. Tehopisteet olivat vain jopa isommat mitä ajateltiin.

Pitäsköhän sun löysätä vähän Karjalalippiksen takanappeja..? Ajatuskin kulkee paremmin.

Lasse pelasi loistavan kauden ei siitä pääse mihinkään. Ja ei, mulla ei ole Karjala-lippistä päässä. Sanoin vaan mielipiteen Lasse Kukkosesta. Ei siitä mun mielestä tarvii ottaa hernettä nenään, jos joku on eri mieltä parhaan puolustajan palkinnosta. Tiedän, että hyvin moni muukin jääkiekkoihminen Lasse Kukkosta yliarvostettuna, ainakin Suomessa. Sanoin sen vaan ääneen. Kärppä-fanille. Ja kehuin samalla toista Kärppä-pelaajaa Ville Pokkaa.

Karjalalippiksistä sen verran, että ihan turhaan yrität provota tollasella "hauskalla vittuilulla". Veikkaan että sulla on Karjala-lippis päässä ja Kiitos Suomi-paita päällä. En edes jaksa aloittaa tässä mitään väittelyä, kuten sanoin, kerroin vaan mielipiteen Kukkosesta. Oululaiset silti heti peppu kipeenä.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Kun Blues hävisi Kärpille finaaleissa -08, Matikainen tiimeineen voitti parhaan valmentajan palkinnon Jalosen nenän edestä. Ja sehän nenää kismitti, vielä seuraavalla kaudella niin paljon, ettei suostunut kättelemään Matikaista Blues-HIFK-ottelun jälkeen. Varmaan toi ainakin draivia ja halusi näyttää, että voi voittaa mestaruuden myös muualla.

Saa nähdä täytyykö Marjamäen tehdä sama temppu saadakseen riittävästi arvostusta. Mutta, oikeaan osoitteeseen tuo pysti meni. SaiPan nostaminen noille sijoille on ihan eri luokan saavutus kuin (tämän kauden) Kärppien ohjaaminen mestariksi. Ja tuossa se ero on: Tirkkonen nosti, Marjamäki vain ohjasi.
 
Kukkonen pelasi täsmälleen samanlaisen kauden kuin mitä häneltä on totuttu näkemään? Ei todellakaan, kyllä tämä oli kunnon suonenveto. Ei siitä ole kahta sanaa. Edellinen kausi Röglessä kuvastaa mun mielestä Lassea paremmin. Kukkosta arvostetaan Suomessa paljon, mutta siihen se sitten jääkin. NHL:ssä Kukkosen taso havaittiin nopeasti, eikä vastuuta hirveämmin annettu. Eniten arvostusta Kukkonen saa juuri pelikavereiltaan, suurien johtajanominaisuuksiensa takia.

Enemmänkin Rögle kausi oli se poikkeuskausi. Tosin en nähnyt sen kauden pelejä häneltä ollenkaan, niin on hyvin vaikea sanoa miten hänen kautensa kriisijoukkueessa meni henkilökohtaisesti. Sen sijaan NHL:ssä kesti useampi kausi tajuta hänen tasonsa. P-Amerikassa olisi voinut 3-4 parin pakkina töitä riittää enemmänkin, muta KHL:ään tie vei ja tuntui saavan enemmän roolia aivan hyvällä korvauksella. Kukkonen todellakin saa arvostusta pelikavereiltaan paljon ja niin saa myös valmentajilta. Vähemmän peliä seuraavat muistavat Kukkosen vain maajoukkueen 0-0 roolista, eikä arvostusta juuri tahdo löytyä. Jostain syystä tuntuvat ulkomailla arvostavan stay-at-home pakkeja muutenkin enemmän. Ei ole ensimmäinen eikä viimeinen pelaaja, jolle ei pitkää NHL-uraa syystä tai toisesta aukea, mutta pitäisi jo jokaisen tietää ettei se tee pelaajasta huonoa (tai jopa surkeaa).

Nämä samat keskustelut käytiin muuten ennen kautta, kun oululaiset tiesivät mitä ovat saamassa ja monet tiesivät maajoukkuepelien perusteella mitä Kärpät on saamassa. Moni on muuttanut mieltään näkemänsä perusteella, mutta täällä pohjoisessa ei kukaan mitään muuta odottanutkaan. Peruspelaamista ja jämäkkää puolustuspään pelaamista.

Mielestäni pelaajan hyvyyttä ei määrittele näyttävyys kiekon kanssa, mutta en kyllä antaisi parhaan puolustajan palkintoa sellaiselle, joka ei hallitse kiekollista peliä oikeastaan ollenkaan. Kukkonen kiekollisena pienenkin paineen alla ei ole hyvä yhtälö. Kaikki, jotka ovat seuranneet Suomen maajoukkuetta viimeiset 10 vuotta tietävät tämän. Ja taisin sanoa, että en ole pahemmin Kärppien pelejä seurannut, en puhunut yleisesti Liigan peleistä, vaikka niin annat hieman ehkä ymmärtää.

Selvästi enemmän Kukkosen pelejä seuranneena väitän, että tuo ei pidä paikkaansa. Kukkonen saa paineen alla melko kovalla prosentilla kaverin lapaan. Hän saa myöskin kovalla prosentilla kiekon purettua alueelta painetilassa, itse asiassa paremmin kuin Pokka. Näkyvä ero tulee siitä, että Pokka toisinaan pystyy harhauttelemaan ja jalalla nostamaan kiekon paineen alta. Sen hän tekee useammin kuin Kukkonen. Pokka syöttää myös enemmän pitkiä syöttöjä, kun Kukkonen valitsee mieluummin lyhyen helpon syötön. Suomen maajoukkuen peleissä Kukkosella on ollut aina erilainen rooli kuin seurajoukkueissa. Tuon tietää valtaosa ihmisistä etukäteen. Enkä muuten tarkoittanut ettet seuraisi yleensä pelejä, vaan selvästi et ole Kärppien pelejä seurannut.

Sori Kukkosen fanit, mutta mun mielestä Ville Pokka on tällä hetkellä ja viiden tai kymmenen vuoden päästä parempi kuin Lasse Kukkonen. Pokassa on paljon enemmän potentiaalia, kuin mitä Kukkosessa on koskaan ollutkaan. Kukkosen kehutut oman pään taidotkin on mun mielestä aika rajalliset, varsinkin vastustajan tähtipelaajia vastaan.

En tunnustaudu Kukkosen faniksi, joskaan en Pokka faniksikaan. Olen kanssasi eri mieltä. Viimeinen lauseesi on mielestäni virheellinen, ihan sama katsooko tilastoja vai itse pelejä. Noilla "rajallisilla" taidoillaan kellottaa illasta toiseen joukkueensa suurimmat peliajat ja silti vastustajien tähtipelaajat eivät pisteillä juhli. Harvemmin silloinkaan, kun alkaa väsymys jo vaikuttamaan raskaasti tekemiseen. Virheitä Kukkonen tietysti tekee, aivan kuten muutkin kiekkoilijat. Finaaleissakin tuli tilanteita, missä Kukkosta vietiin muun kentän mukana. Mutta eipä siinä mitään, pelit ja suoritukset voi nähdä monella eri tavalla.

Potentiaalista olen kyllä samaa mieltä, joskin Kukkonen liigahistorian nuorimpana kapteenina taisi myös jotain potentiaalia omata.

Tätä olisi mukava jatkaa vaikka Kukosen omassa ketjussa, sillä tämä alkaa menemään hieman sivuraiteille ketjun tarkoituksesta. Siinä mielessä toki oikein, että valinnastahan tässä puhutaan ja perusteluista :)

EDIT: Eikä ole peppu kipeänä, enkä ole kaikki oululaiset.
 
Viimeksi muokattu:

miro33

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Panthers, Wild, Patrik Laine
Enemmänkin Rögle kausi oli se poikkeuskausi. Tosin en nähnyt sen kauden pelejä häneltä ollenkaan, niin on hyvin vaikea sanoa miten hänen kautensa kriisijoukkueessa meni henkilökohtaisesti. Sen sijaan NHL:ssä kesti useampi kausi tajuta hänen tasonsa. P-Amerikassa olisi voinut 3-4 parin pakkina töitä riittää enemmänkin, muta KHL:ään tie vei ja tuntui saavan enemmän roolia aivan hyvällä korvauksella. Kukkonen todellakin saa arvostusta pelikavereiltaan paljon ja niin saa myös valmentajilta. Vähemmän peliä seuraavat muistavat Kukkosen vain maajoukkueen 0-0 roolista, eikä arvostusta juuri tahdo löytyä. Jostain syystä tuntuvat ulkomailla arvostavan stay-at-home pakkeja muutenkin enemmän. Ei ole ensimmäinen eikä viimeinen pelaaja, jolle ei pitkää NHL-uraa syystä tai toisesta aukea, mutta pitäisi jo jokaisen tietää ettei se tee pelaajasta huonoa (tai jopa surkeaa).

Nämä samat keskustelut käytiin muuten ennen kautta, kun oululaiset tiesivät mitä ovat saamassa ja monet tiesivät maajoukkuepelien perusteella mitä Kärpät on saamassa. Moni on muuttanut mieltään näkemänsä perusteella, mutta täällä pohjoisessa ei kukaan mitään muuta odottanutkaan. Peruspelaamista ja jämäkkää puolustuspään pelaamista.



Selvästi enemmän Kukkosen pelejä seuranneena väitän, että tuo ei pidä paikkaansa. Kukkonen saa paineen alla melko kovalla prosentilla kaverin lapaan. Hän saa myöskin kovalla prosentilla kiekon purettua alueelta painetilassa, itse asiassa paremmin kuin Pokka. Näkyvä ero tulee siitä, että Pokka toisinaan pystyy harhauttelemaan ja jalalla nostamaan kiekon paineen alta. Sen hän tekee useammin kuin Kukkonen. Pokka syöttää myös enemmän pitkiä syöttöjä, kun Kukkonen valitsee mieluummin lyhyen helpon syötön. Suomen maajoukkuen peleissä Kukkosella on ollut aina erilainen rooli kuin seurajoukkueissa. Tuon tietää valtaosa ihmisistä etukäteen. Enkä muuten tarkoittanut ettet seuraisi yleensä pelejä, vaan selvästi et ole Kärppien pelejä seurannut.


En tunnustaudu Kukkosen faniksi, joskaan en Pokka faniksikaan. Olen kanssasi eri mieltä. Viimeinen lauseesi on mielestäni virheellinen, ihan sama katsooko tilastoja vai itse pelejä. Noilla "rajallisilla" taidoillaan kellottaa illasta toiseen joukkueensa suurimmat peliajat ja silti vastustajien tähtipelaajat eivät pisteillä juhli. Harvemmin silloinkaan, kun alkaa väsymys jo vaikuttamaan raskaasti tekemiseen. Virheitä Kukkonen tietysti tekee, aivan kuten muutkin kiekkoilijat. Finaaleissakin tuli tilanteita, missä Kukkosta vietiin muun kentän mukana. Mutta eipä siinä mitään, pelit ja suoritukset voi nähdä monella eri tavalla.

Potentiaalista olen kyllä samaa mieltä, joskin Kukkonen liigahistorian nuorimpana kapteenina taisi myös jotain potentiaalia omata.

Tätä olisi mukava jatkaa vaikka Kukosen omassa ketjussa, sillä tämä alkaa menemään hieman sivuraiteille ketjun tarkoituksesta. Siinä mielessä toki oikein, että valinnastahan tässä puhutaan ja perusteluista :)

EDIT: Eikä ole peppu kipeänä, enkä ole kaikki oululaiset.

Olen seurannut maajoukkuetta niin kauan, kun Kukkonen on siellä pelannut. Olen seurannut Liigaa, NHL:ää ja KHL:ää koko Kukkosen peli-uran ja olen sitä mieltä että puhutaan yliarvostetusta pelaajasta. NHL:ssä Kukkosen heikkoudet tajuttiin, siksi mies suuntasikin KHL:ään, isomman rahan ja roolin perässä. Olisi nimittäin jäänyt NHL:ssä "Sami Lepistöksi".

Joo vähän ohi aiheesta menee nyt tämä keskustelu, joten voidaan varmaan lopettaa. Ihan hyviä perusteluja kyllä kerroit Kukkosen puolesta ja hyvä että keskustelu pysyi asiallisena.

Ja vaikka Kukkonen oli aikoinaan Liigahistorian nuorin kapteeni, ei se kerro mielestäni paljoa Kukkosen potentiaalista. Ennemminkin johtaja-ominaisuuksista. Pelilliset taidot Kukkosella on rajalliset, sitä on mielestäni turha kiistää.
 

Ränse

Jäsen
Olihan se nyt ihan saatanan lähellä, ettei Marjamäki ryssinyt mestaruutta Tapparalle. No, kahdesta "ei oo koskaan voittanu mitään" valmentajasta toisen oli pakko voittaa, kun finaaleissa oltiin. Osoitti kuitenkin ennakoidun heikkouden juuri siinä missä ennakoitiinkin, eli finaaleissa. Eikä siinä, arvostan Marjamäen korkealle ja aikanaan harmitti todella paljon kun kuulin että hän lähtee Bluesista.

Bluesista puheen ollen, parhaan seuran Aaro Kivilinna -palkinto tuli neljännen kerran peräkkäin ja kuudennen kerran kahdeksaan vuoteen Espooseen. Kultaa ottivat A- ja C-junnut sekä naiset, hopeaa B-junnut ja miehissä Blues oli 6.

Blues on vuodesta toiseen paras seura mutta miehiin menestys ei ole vielä mestaruuksien valossa yltänyt. Miksi näin? Luulisi että Blues alkaisi jo pikku hiljaa menestymään myös Liigassa.
 

Hannutic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Blues on vuodesta toiseen paras seura mutta miehiin menestys ei ole vielä mestaruuksien valossa yltänyt. Miksi näin? Luulisi että Blues alkaisi jo pikku hiljaa menestymään myös Liigassa.

Menneellä kaudella Bluesin menestys oli aika lähellä, mutta siltikin aika kaukana. Jos syitä haluaa etsiä yleisellä tasolla, niin yksi asia on taloudelliset realiteetit ja toinen on ulkomaalaishankintojen epäonnistuminen. Espoossa ei yleisesti ottaen olla kovin surullisia siitä että Bluesin pelaajakoordinaattorina toiminut Janne Vuorinen lähti Jokereihin. Ehkä hän onnistuu siellä, osaa ainakin hankkia Bluesissa menestyneitä pelaajia.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Kärppien tavoite taisi olla mestaruus, eikä se, että Marjamäki palkittaisiin vuoden valmentajana. Siksi ympärille lienee kasattu kähkösiä neloskenttään, mikä helpottaa valmentajan työtä verrattuna siihen, että kakkoskentässä on rissasia.

Sitä on vaikea tutkia, onko huippumateriaalin mestaruuteen asti valmentanut valmentaja parempi kuin korkeintaan keskikastin materiaalin mitalien tuntumaan valmentanut. Kaikki vaikuttaa kaikkeen joukkueen menestyksessä.

Marjamäki olisi ollut hyvä valinta, mutta niin oli Tirkkonenkin. Sanoisin, että kyseessä on jopa makuasia henkilöille, jotka eivät ole olleet sisällä kummassakin joukkueessa tällä kaudella.

***

Markkasen merkitys SaiPalle oli vähintään se, minkä verran SaiPan sijoitus nousi viime kaudesta, kun loppupuolella maalia vartioivat Wiikman ja Toivonen. Voittava maalivahti. Joskus meni helppoja ja tilastot eivät ole aivan timanttia, mutta kun kiekon on tartuttava, se tarttuu. Tarjosi aina mahdollisuuden voittoon ja ryösti muutaman itse.
 

Salt

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Taistelevat Irlantilaiset & Golden Boys
Tirkkonen teki miehen työn, siitä ei kahta sanaa, MUTTA joku kunniakirja olisi riittänyt, koska pleijareissa SaiPa hävisi, samoin kuin pronssipelissä. Anteeksi SaiPa-fanit, en kirjoita tätä helpolla, mut ollaanhan nyt rehellisiä.Tykkään teistä kuitenkin! Lukkokin hoiti myös hyvin hommansa.

Ehkä tässä oli sitten jonkinlainen kompensaatio SaiPalle ja Peksille, kun luu jäi käteen? Mutta ansaitusti Tirkkonen paras ja yhtä hyvä vaihtoehto olisi ollut myös Marjamäki. 80-luvun lopulla muuten eräs SaiPa-valmentaja Antero Väätämöinen sai saman kunnian ja sekös silloista HIFK-valmentajaa Pentti Matikaista sapetti...
 

Bacon

Jäsen
Eiköhän nämäkin palkinnot mene pitkässä juoksussa tasan. Tulosta pitää kunnioittaa. Kamoon pohjoisen pojat ja tytöt, voititte jo koko roskan niin antakaa meidän edes nauttia tästä. Olisihan se Marjamäkikin tuon voinut saada, mutta tällä kertaa näin enkä tässä mitään vääryyttä näe.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Kärppien tavoite taisi olla mestaruus, eikä se, että Marjamäki palkittaisiin vuoden valmentajana. Siksi ympärille lienee kasattu kähkösiä neloskenttään, mikä helpottaa valmentajan työtä verrattuna siihen, että kakkoskentässä on rissasia.

Kähkönen ei pelannut peliäkään 1-2 kenttien ulkopuolella. Ei tosin ollut niin hyvä, että tuollainen sementointi olisi ollut oikeutettua. No mestaruus tuli..

Ja pakko sanoa tuohon Pokka-Kukkonen vertailuun, että TÄLLÄ KAUDELLA Kukkonen oli vielä parempi ja ehkäpä selkeästikin. Pokka teki hasseja ja hasardeja aivan liikaa ollakseen paras tai parempi. Lisäksi hyökkäyspäässäkin laukaukset pysähtyivät liian usein ensimmäiseen mieheen. Tulee olemaan Kukkosta parempi pakki, mutta ei todellakaan sitä vielä ole. Toivottavasti jo ensi kaudella.

Ja se Kukkosen (väitetty) suonenveto johtuu vain siitä yhdestä asiasta, että seisoi maalin edessä liigan parhaassa YV-kentässä. Mitään muuta suonenvetoa siellä ei nähty. Ilman tuota Marjamäen hienoa ajatusta, tämä kausi olisi ollut pisteidenkin valossa ihan "peruskausi". Eli väitän, että mitään suonenvetoa ei todellakaan nähty. Nähtiin vain Lasse siellä maalin edessä YV:llä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös