Suomi rap

  • 770 134
  • 3 814

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Ja nyt täällä verrataan jo isoon veljeen, voi elämäni perse... Mulla ei ole kuin yksi kysymys näille kaikkitietäville paskanjauhajille: jos se kerran on niin helppoa ja tähän "bb-kansaan" on niin helppo vaikuttaa, miksi kukaan ei ole tässä maassa onnistunut tekemään "cheekkeja" aikaisemmin? Luulisi olevan helppo vastata tohon, sen verran tota tietoa eri elämän osa-alueista näiltä arvostelijoilta löytyy.

Onko Suomessa maailman kateellisin ja selkäänpuukottavin kansa? On.
 
Mulla ei ole kuin yksi kysymys näille kaikkitietäville paskanjauhajille: jos se kerran on niin helppoa ja tähän "bb-kansaan" on niin helppo vaikuttaa, miksi kukaan ei ole tässä maassa onnistunut tekemään "cheekkeja" aikaisemmin? Luulisi olevan helppo vastata tohon, sen verran tota tietoa eri elämän osa-alueista näiltä arvostelijoilta löytyy.
En tiedä viittaatko minuun kaikkitietävänä paskanjauhajana, mutta vastataan nyt silti. En kylläkään väitä että vastaus löytyy helposti, mutta estääkö se meitä täällä spekuloimasta? No ehkä sinun mielestäsi.

Luulen, että suurin yksittäinen syy siihen että Cheek vuonna 2013 vetää stadikan täyteen helpommin kuin vaikkapa vastaavia ennätyksiä omalla kulta-ajallaan tahkonnut Dingo, löytyy siitä kuinka paljon maailma ylipäätään on viihteellistynyt Dingon ajoista tähän päivään. Dingon aikana kesäfestareilla ei käynyt edes miljoonaa suomalaista, mutta 30 vuoden aikana luku on tuplaantunut eikä edes kaksi koettua lamaa juuri hidastanut viihdepalveluiden kasvua vaikka aina puhutaan että kulttuuri on se josta ensin tingitään.

Cheekin kovempaa myyntiä selittää myös laajempi kannattajakunta, joka sekin on mielestäni suurilta osin tämän yleisen viihteellistymisen tuotetta. Eipä Dingo tainnut juuri sen ajan aikuisiin vedota, mutta eipä sen ajan aikuiset olleetkaan saaneet samanlaista siedätyshoitoa rock-musiikkiin kun tämän päivän aikuiset ovat saaneet räppiin. Sotien jälkeen syntynyt kävi tansseissa kuuntelemassa käännösiskelmiä ja radiosta saattoi tulla viikonloppuisin rokkia jos vanhemmat olivat sitä sorttia että antoivat näitä vapaamielisiä ohjelmia kuunnella. 70-luvulla syntynyt taas on altistunut radiosta, tv:stä ja myöhempinä aikoina netistäkin silmille puskevalle pop-paskalle jo puolet elämästään. Sotien jälkeen syntyneelle olisi ollut noloa lähteä teinien kanssa katsomaan Dingoa, mutta 70-luvulla syntynyt suhtautuu Cheekiin vähän eri tavalla.

Varmasti on muitakin selittäviä tekijöitä mutta nämä ovat mielestäni ne suurimmat.

EDIT: Ylen toimituksessakin taidetaan lukea jatkoaikaa
| Yle Uutiset | yle.fi

EDIT2: Kuin myös Hesarin..
Kommentti: Näistä syistä Cheek myy jo stadioninkin täyteen - Cheek - Kulttuuri - Helsingin Sanomat
 
Viimeksi muokattu:
Onko Suomessa maailman kateellisin ja selkäänpuukottavin kansa? On.
Aika ironista, että luonnehdit muita kaikkitietäviksi paskanjauhajiksi ja heität itse perään tällaisia kliseitä. Tiedoksi, että myös esim. australialaiset ja hollantilaiset ovat kunnostautuneet liittämään kateutta nimenomaan oman kulttuurinsa erityispiirteeksi. Ei muuta kuin sitten selvittämään missä ollaan oikeasti kateellisimpia...

Yhdysvalloissa sosiaalipsykologi Milton Rokeach teki 50-luvulla vastaavan kokeen suljettuaan kolme jeesukseksi itseään luullutta mielisairaalaan väittelemään siitä kuka heistä on oikeassa. Mutta eipä sekään mihinkään johtanut.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Cheek ei ole koskaan kuulunut suosikkiartisteihini, mutta pakko myöntää, että aikamoisen paukun hän teki, kun sai Stadikan loppuunmyytyä.
 

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
Ja nyt täällä verrataan jo isoon veljeen, voi elämäni perse... Mulla ei ole kuin yksi kysymys näille kaikkitietäville paskanjauhajille: jos se kerran on niin helppoa ja tähän "bb-kansaan" on niin helppo vaikuttaa, miksi kukaan ei ole tässä maassa onnistunut tekemään "cheekkeja" aikaisemmin? Luulisi olevan helppo vastata tohon, sen verran tota tietoa eri elämän osa-alueista näiltä arvostelijoilta löytyy.

Onko Suomessa maailman kateellisin ja selkäänpuukottavin kansa? On.

Harto tuossa jo hyvin vastasikin kysymykseesi.

Kaikkeahan nykyään rummutetaan myös termein "Suurin koskaan ikinä" ja tätä se tulee vuosi vuoden perään olemaankin. Mahtipontisuus on tällähetkellä IN, viihdemaailma on "amerikkalaistunut" ja varsinkin promootiopuolella ammattimaistunut paljon ihan lyhyellä otannalla. Musiikin tuotanto varsinkin on myös ammattimaistunut, tässäkin taas eriasia onko se vaikuttanut musiikkiin positiivisesti.
Aivan varmasti joku lakaisee seuraavan 10 vuoden aikana Cheekinkin ennätykset uusiksi kun kyseinen artisti rupeaa himmailemaan.

Lisäksi myös yksi iso juttu tuohon "miksi ei ole helppoa", on raha. Markkinointi ja oikea kohdennus tarvitsee rahaa paljon, varsinkin tuo markkinointi imaisii todella paljon rahaa ja se pitää olle myös oikein suunniteltua. Ei monellakaan tuottajalla niin musiikissa kuin TV:ssä ole mahdollisuuksia lyödä tuollaisia paukkuja peliin, monella hyvin laadukastakin tuotantoa tekevällä. Lisäksi kun tällä sijoitetulla rahalla pitäisi tehdä myös tuottoa, niin on ymmärrettävää, ettei esimerkiksi jollain hieman syvällisemmällä TV-tuotannolla ole vastaavia resursseja käytössä.
Esimerkiksi taas Cheek tai BB elää täysin suosiostaan, siitä paljonko ne tekevät rahaa ja myyvät. Cheek tai BB ei tarjoa mitään korkeakulttuurisia elämyksiä.

En kuitenkaan sano, että olisi helppoa lyödä läpi. Se vaatii kovaa työtä, suunnittelua paljon ja rahaa. Cheekin tie suosioon nyt tietysti on ollut kivisempi myös paljon kuin jonkun formaatti-tv:n joka on kehitetty jo muualla.
Vastaavia artisteja kuin Cheek on youtube ja "rap-scene" ollut pullollaan jo pitkään, Cheek on vain tehnyt sen kovan työn ja varmasti siinä on mäihäkin käynyt, mutta sekin on ansaittava.

Tietoa löytyy koulutuksen pohjalta lähinnä liiketoiminnasta. Sen paremmin pureutumatta erikoistumiseeni.

En ymmärrä miksi Cheek on kaiken arvostelun yläpuolella ja häneen kohdistuva kritiikki otetaan aina "Oot kateellinen!". Jos ottaa noin koville fanittaa sitä monien sylkykuppia ja monien rakastamaa niin onko pakko lukea ne ilkeät tekstit sankaristaan? Hänen kritisointiinsa on hyvin paljon eri syitä kuin kateus. Kuten olen sanonut, hänen työlleen ja tuolle Cheek-tuotteelle täytyy sinällään arvostusta löytyä, onhan tuo onnistunut tuote todellakin. Musiikki ei vain iske sitten millään ja tasoltaan tuollaista musiikkia löytyy Uniikilta, Mc Mane & Sarkastiselta, Pikku-G:ltä, Fintelligensiltä ja monilta muilta enemmän tai vähemmän tunnetulta artistilta.
 
Cheek ei ole koskaan kuulunut suosikkiartisteihini, mutta pakko myöntää, että aikamoisen paukun hän teki, kun sai Stadikan loppuunmyytyä.

Itse taas uskon, että lippuja on myyty 70-80%. Tämän jälkeen tulee myyntiin sitten "lisäerä" lunastamattomia lippuja jolloin myöhäisheränneillä on kiire saada omansa. Tämän "lisäerän" jälkeen lippuja on myyty noin 90%. Seuraavaksi sitten jollain "lavarakenteiden muuttamisella" saadaan taas lisää lippuja myyntiin, jonka jälkeen 95% lipuista on myyty... Loput myydään sitten pikkuhiljaa...

Vaikea on vaan uskoa, että Cheek myisi stadionin loppuun tunnissa. Voi olla, että olen täysin väärässä, mutta kyllä myyntimiehillä on keinonsa. Voihan se olla tottakin, että Cheek myi hetkessä Stadikan loppuun. Joka tapauksessa upea juttu, kun Cheek on noussut suureksi staraksi...
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Vaikea on vaan uskoa, että Cheek myisi stadionin loppuun tunnissa. Voi olla, että olen täysin väärässä, mutta kyllä myyntimiehillä on keinonsa.

Realismia lienee 3x jäähallikeikan myyntimäärä + mustan pörssin tyypit + värikynää tuossa tuvan täyteen varaamisessa. Joka tapauksessa tuosta tulee sellainen setti ettei ihan hirveästi jää varaa vittuiluille.

Tämän Cheekin ympärillä käyneen keskustelun jälkeen en enää ihmettele pätkääkään miksei tässä maassa meinaa musiikkimaailma rullata sujuvasti sekä laajempaa menestystä nauttivasti. Itse olen suhteellisen negatiivinen tyyppi, mutta näitä näkyy löytyvän myös ihan päättäjistä sekä muista artisteista aina tavalliseen kirjoittajaan saakka. En oikeastaan enää jaksa nauraa tuolle Cheekin suhteellisen lapsenmieliselle tavalle sivuuttaa kaikki negatiivinen ajattelu. Saattaisimme tosin kuolla niinkin absurdiin tapaan kuin positiivisuus sekä toisen kannustaminen.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Onhan toi Cheek nyt aika kova äijä, jos stadionin myy loppuun, tapahtui se sitten millä tavalla tahansa.

Uskoisin, ettei jollain räbäyttäjillä välttämättä kasetti tätä kestä ja Cheek on paskaa-kommenttia lentää jossain vaiheessa kunnolla eetteriin.

Hatunnosto täältä joka tapauksessa, vaikken itse suostuisi stadionille mitään keikkaa katsomaan lähtemäänkään.

No, ehkä jos joku Beatles esiintyisi alkuperäisessä kokoonpanossa niin sitten joo.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Todella kova juttu tuo Cheekin setti. Uskoin kyllä näin käyvänkin, mutta että tunnissa puolessatoista niin huh huh! Enpä olisi ikinä uskonut, että suomalainen rap-artisti pystyisi ikinä luomaan tälläistä hysteriaa. Viimeksi vastaavanlaisissa mittasuhteissa lienee ollut Dingo-ilmiö joskus ennen ajanlaskua.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Itselleni Poski edustaa maanvaivaa ja ainoaa todellista syytä laittaa radio kiinni mahdollisimman äkkiä -jos ei muuten onnistu niin hajottamalla radion.

OK, tosi hieno suoritus myydä ainoana suomalaisena siihen kykenevänä stadika loppuun, mutta ihan oikeasti, ei se kerro Cheekistä läheskään samalla tavoin kuin ihmisistä, jotka häntä suostuvat kuuntelemaan. Ihmisillä on selkeästi lamamoodi aivoissa päällä, koska tasokkaampaa settiä löytää etsimättäkin. No, onneksi keikan ajaksi voi paeta vaikka ulkomaille.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
OK, tosi hieno suoritus myydä ainoana suomalaisena siihen kykenevänä stadika loppuun, mutta ihan oikeasti, ei se kerro Cheekistä läheskään samalla tavoin kuin ihmisistä, jotka häntä suostuvat kuuntelemaan. Ihmisillä on selkeästi lamamoodi aivoissa päällä, koska tasokkaampaa settiä löytää etsimättäkin. No, onneksi keikan ajaksi voi paeta vaikka ulkomaille.

Tjaa, mä ymmärrän kyllä hyvinkin, miksi moni haluaa kuunnella Cheekiä ja muita kevyttä räp- tai pop-musaa tekeviä artisteja, ilman sen kummempaa messagea.

Maailmassa, Euroopassa ja Suomessa eivät asiat juuri nyt ole mitenkään hirveän hyvin ja tulevaisuuskin näyttää synkältä. Kulutusjuhlat näyttäisivät olevan ohi.

Itse en ainakaan kaipaa ketään muistuttamaan minua yhteiskunnan epäkohdista jonkun rap-kappaleen sanoitusten kautta, tilanne on kyllä tiedossa.
 

Jurvanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät!
Nyt kun tässä väännätte Poskesta, niin mitäs mieltä väki on Pyhimyksestä ( Toisen Miehen Laulu ), Medium-bändikokeilusta ( 0 ) ja varsinkin uudesta Mediumista ja Pyhistä?

Salainen Maailma ja Medium laattoina imho suomihistorian kovimpia ja onhan Tefloneilla ja Rugerillakin hyviä biisejä / levyjä. Mitä miettii nykypyhistä, joka tekee tämäntasoisia ( Teflonien "Happohyökkäys" ) biisejä ja Mediumkin on mennyt Popahtavaksi. ( Mediumin "Herneet" )

Nykyisinhän Pyhi vaikuttaa Johanna Kustannuksen tuotantopäällikkönä, eikä enää "keikkaile pyhimyksenä" (my ass).

Muttaniin. Onko se jo menneen talven angstaajia?

EDIT: Oli Cheekistä tahi nykyisestä Serestä mitä mieltä tahansa, niin "Toinen Poski"-proggiksen "liekeissä"-remiksi on kyllä yllättävän hyvä. Ja onhan Cheekillä kaikki muu paitsi lyriikat hyvin hallussa. Aa. Biisilinkit vievät Youtubeen ja tässä zip-tiedosto Seremoniamestarin sivuilta ( toinenposki.fi ), jossa muutama Cheek-remiksi.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Itse en ainakaan kaipaa ketään muistuttamaan minua yhteiskunnan epäkohdista jonkun rap-kappaleen sanoitusten kautta, tilanne on kyllä tiedossa.

Mä puhuinkin ennemmin tasosta, kuin sanomasta. Mutta makuasia sanoi koira kun pallejaan nuoli. Se vaan, että ne Cheekin loppusointuyritykset saa paantuneimmankin vihaajan punastumaan myötähäpeästä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Mä puhuinkin ennemmin tasosta, kuin sanomasta. Mutta makuasia sanoi koira kun pallejaan nuoli. Se vaan, että ne Cheekin loppusointuyritykset saa paantuneimmankin vihaajan punastumaan myötähäpeästä.

Joo, siis minä nyt puhuin ylipäätään siitä, että kevyen musiikin (ja muun kevyen viihteen) suosio juuri nyt ei ole mikään ihme.

Ylipäänsä jos mietitään tällaista nautintoa, kimallusta ja helppoa elämää koskevaa sanomaa, niin tämä on aina ennenkin ollut suuntaus, kun yhteiskunnalla on vaikeuksia ollut. Hedonismi on viimeinen kiusaus, kysykää vaikka roomalaisilta, hymiö.

Cheek alkaa ilmiönä muuten olemaan vähän kuin Seiska-lehti: kaikki sanovat julkisesti, etteivät kuuntele, ilmeisen moni niin kuitenkin tekee. Omalta kohdaltani voin todeta, että mikäli Cheekin joku biisi jossain bileissä ämyreistä lähtee pauhaamaan, niin mikäs siinä. Kiva katsella, kun kauniit naiset innokkaasti sheikkaavat ympärillä.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Cheek alkaa ilmiönä muuten olemaan vähän kuin Seiska-lehti: kaikki sanovat julkisesti, etteivät kuuntele, ilmeisen moni niin kuitenkin tekee. Omalta kohdaltani voin todeta, että mikäli Cheekin joku biisi jossain bileissä ämyreistä lähtee pauhaamaan, niin mikäs siinä. Kiva katsella, kun kauniit naiset innokkaasti sheikkaavat ympärillä.

Ilmiön ja menestyksen osalta tätä asiaa on hyvin outoa olla arvostamatta, koska tässä ei omasta mielestäni tehdä mitään pahaa muutenkin syvissä vesissä menestyksen sekä haipin osalta majailevalle musiikille tässä maassa. Päinvastoin.

Cheekin tuoreimpia settejä katson itsekin kieroon, mutta nautin muutamista vanhemmista tuotoksista paljon. Myöskin tuollainen tervepäinen uho sekä eteenpäinvievä asenne ei saisi olla mikään kirosana. Toisaalta on sitten valitettavaa kun tällaiset Arhinmäet eivät osaa vielä yhteenkään täyttä paskaa olevaan kuittailuun lopettaa mussutustaan. Myöskin tällaiset "oikean" ja "väärän" musiikin määritelmät ovat melko säälittävää luettavaa/kuultavaa. Se on totta ettei tällainen ole aina kateutta, mutta reppanamaista vittuilua se kylläkin on. Mielestäni sen jonkun mielestä paskan musiikin voi välttää kuulemisen sekä kommentoimisen osalta. Kovasti tuntuu silti asiaa olevan.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Gaselleista en nauti juurikaan, mutta nämä pari osumaa tänne laitettava. Pojat alkaneet hiljalleen keksimään riimejäkin biiseihinsä ja kyllähän nuo taustat olleet toimivia aina. Pahoittelut jos joku jo aiemmin nämä linkannut. Youtubeen vievät nämä.

Gasellit - Teinijäte v. Paperi T - YouTube

Gasellit - Heimo - YouTube

Edit. "Kuka muka vanhoja kaipaa/ Cheek päivittää maamme-laulun nykyaikaan"
 
Viimeksi muokattu:

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Olen liian väsynyt tai sitten en nyt tajunnut mitä ajoit takaa. Tuosta Gasellien biisistä tuo lainaukseni.

Nokun mä oon käsittänyt että tuossa Gasellien biisissä ikäänkuin ohimennen puolustetaan Cheekiä. Ekana tuli Maammesta mieleen linnan juhlat ja 1+1 toi Posken kokoelma keksimistään aa-päätteisistä sanoista viime itsenäisyyspäivänä. AA.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS

Gasellien Aina -levyn, josta nuokin biisit löytyvät, olen pariin otteeseen Spotifyssa pyöräyttänyt läpi. Ihan mukiinmenevää settiä ja kuten totesit, taustat ovat aina olleet toimivia. Teinijäte on noussut suosikikseni tuolta levyltä, diggaan biisistä muutenkin ja pisteenä i:n päälle Paprun verse on timanttia.

Linkitänpä levyltä vielä biisin nimeltä Mohombi. Hyvä biisi ei-niin-vakavalla otteella. Vähän on sellainen tausta kaikkine "HUHHAH" -huutoineen, että se joko uppoaa kuulijaan hyvin, taikka ei ollenkaan. Eevil Stöö ei mulle oikein muuten putoa, mutta tässä biisissä saa multa pisteet himaan.

Aina by Gasellit on Spotify
 
Viimeksi muokattu:

ditrim

Jäsen
Nyt kun tässä väännätte Poskesta, niin mitäs mieltä väki on Pyhimyksestä ( Toisen Miehen Laulu ), Medium-bändikokeilusta ( 0 ) ja varsinkin uudesta Mediumista ja Pyhistä?

Salainen Maailma ja Medium laattoina imho suomihistorian kovimpia ja onhan Tefloneilla ja Rugerillakin hyviä biisejä / levyjä. Mitä miettii nykypyhistä, joka tekee tämäntasoisia ( Teflonien "Happohyökkäys" ) biisejä ja Mediumkin on mennyt Popahtavaksi. ( Mediumin "Herneet" )

Muttaniin. Onko se jo menneen talven angstaajia?

Voi olla, että angstaaminen on Pyhimykselle menneen talven juttuja. Kai se on vaan alkanut voimaan niin hyvin ettei enää tule hyviä angsteja.

Ruger Hauerin eka levy Se syvenee syksyllä oli loistava, mutta sen jälkeen tulleet Erectus ja Ukraina eivät ole taustoiltaan ja räpeiltään yhtä väkeviä. Ukrainalta odotin paljon kun kuulin, että Huge L oli biittien takana, mutta pettymys oli kova ensikuuntelun jälkeen.

Teflon Brothers on 90 prosenttisesti sontaa, mutta kyllä sieltäkin jotain hyvää löytyy.

Listaan alle omat suosikkini kappaleista joissa Pyhimys on mukana:

Pyhimys - Paranoid #6
Pyhimys - Paranoid #13
Pyhimys - Sami tosi isot imas
Pyhimys & Medium - Nyt feat. Arto Tuunela
Ruger Hauer - Täällä
Ruger Hauer - Jokaiselle jotakin
Teflon Brothers - Viimeinen Puritaani
Teflon Brothers - In tolu
Teflon Brothers - Poimunopeus
Heikki Kuula - Hasla ei friistailaa
Perhosveitsi-Heikki & Lika-Aki - Aakkoset

Kuuntele Asan Rapsodia-albumi ennakkoon! | YLEX | Popuutiset | yle.fi

Ensikuulemalla heikoin levy Asalta sitten punaisen tiilin. Olihan tuossa Madeleine, mutta senkin biisin olen jo loppuun kuunnellut.

Punainen tiili on Asan paras levy. Sen jälkeen Asan sanoitukset ovat mallia Apulanta: mukanäppärää hölönpölinää löysällä hymynaamalla vedettynä.
 

odwaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kepa ja Pena
Punainen tiili on Asan paras levy. Sen jälkeen Asan sanoitukset ovat mallia Apulanta: mukanäppärää hölönpölinää löysällä hymynaamalla vedettynä.
Eipä ookaan, vaan Terveisiä kaaoksesta. Punainen tiili on hyvä levy, mutta jotenkin niin selkeästi oman aikansa tuote. Muu tuotanto omaan korvaan valitettavan epätasaista, myös tuollaista mainitsemaasi.

Ja Pyhimys nyt on Pyhimys. Kova, ehkä jopa kovin. Hyvä listaus ditrimiltä. Tuossa Perhosveitsen Aakkosissa Pyhi kylläkään ei ole mukana, mutta saman levyn Lika-biisissä Lika-Aki vetää kyllä hyvän versen. Ja onhan se Heikki kans kova.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös