TUTO Hockey ja TPS – ikuinen taistelu

  • 26 301
  • 41

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Päätin avata ketjun Turun paikallistaistolle, koska asetelma on houkuttanut minua jo vuosia, eikä siihen vaikuta edes sarjataso. Nykyäänhän joukkueiden taustat ovat ainakin osittain haalistuneet, mutta silti historiallisesti TuTo on työväen, demareiden ja ylipäänsä vasemmiston joukkue, kun taas TPS on suomenkielisen porvariston ja kokoomuksen joukkue.

Historiallisesti TPS:ää pidetään kai riistäjänä, joka vei 60-luvun TuTon rungon ja voitti muun muassa näiden pelaajien voimin vuoden 1976 mestaruuden, mutta sen jälkeen Tepsi on pärjännyt kyllä mukavasti ominkin voimin. Mutta ei ole kehnosti mennyt TuTollakaan viime vuosina, Mestiksen mestaruus 2008 ja toisinaan ihan oikeasti hyvää ja värikästä lätkää.

Vaikka olen nähnyt paljon enemmän TPS:n pelejä, jollain tapaa ihailen TuTon sitkeyttä ja periksiantamattomuutta. Minulla ei olisi mitään sitä vastaan, jos TuTo nousisi liigaan – ehkä jopa toivoisin sitä. Pärjäävä TuTo potkisi perseelle nykyistä laiskanpulskeaa Tepsiä.

Haluaisin kuitenkin tietää, miten voimissaan Tepsin ja TuTon vanha vihollisuus on. Vieläkö Tepsi nähdään TuTon puolelta juuri sellaisena vihulaisena kuin sen kuvasin? Mitä roolia politiikka näyttelee TuTon kannattamisessa? Minä tiedän sen kyllä, mutta vastatkaa te.

Kertokaa minulle, Toverit.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
TuTo
Kertokaa minulle, Toverit.

Tähän voisi vastata pitkästikin, mutta tyydytään tässä vaiheessa kommentoimaan että ei, politiikka ei vaikuta/näy 2010-luvun TuTossa millään tavalla. Vanhoja peruja vasemmistopuolueiden kannattajia hallilla näkyy kuitenkin kohtuullisen paljon. Kun olet vuosia tai jopa vuoikymmeniä jotain joukkuetta kannattanut, ei sitä poiskaan jäädä vaikka poliittinen asetelma onkin haalistunut.

Monet TuTon kannattajista kannattavat Interiä jalkpallossa, siitä voidaan lukea suhtautumisesta TPS:aan. Eilen huomasi taas miten aika moni taputti Kupittaalla, kun kuuluttaja kertoi TPS:n olevan tappiolla Jyväskylässä. Mutta ei pidä yleistää liikaa, kyllä TuTon porukassa usea lähtee turkulaisuus edellä, jolloin myös TPS:aa sympataan. Kovan linjan ytimessä jälkimmäinen ryhmä lienee kuitenkin pieni vähemmistö.
 

tosiasia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo
Omalta kohdaltani täytyy sanoa, että suhtautunen TPS:ään on pehmennyt vuosien varrella. Aiemmin olin enemmän vahvan vastavoiman (tarvittiin vallankumous) kannattaja TPS:n valta-asemaa vastaa, mutta nykyään kyse on enemmän rakkaasta vihollisesta. Tepsiä tarvitaan turun kiekkokuvioihin. En toivo tepsille pahaa, mutta en hyvääkään. TPS:n romahtaminen ei olisi mielestäni TuTon etujan mukaista, eikä TPS:n mahtava menestyskään. Näkisin kummankin joukkueen hyötyvän pitkässä jouksussa toisesta. Pieni paikalinen kilpailutilanne pakottaa kehittymään ja pitämään silmät auki joka suuntaan. Keskinäisiä pelejä voi pitää myöskin herkkupalana, joskaan niitä ei valitettavasti ole paljoa viime kausina ollut tarjolla.
 

Isopappa

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo Hockey
Tuto is my life!

Olen täysiverinen Tutolainen. 60-luvulta alkaen olen kannattanut Tuto:a ja niin teen edelleen. Puoluepolitiikalla ei ole suoraa yhteyttä tähän kannattamiseen. Jotenkin vain koin, että tämä on mun seura. Myöhemmin Tul taustainen seura oli kuitenkin itsestään selvyys. Sen kyllä myönnän, että Tps:n ympärillä pyörineet kokoomuslaiset ovat yksi syy miksi en voi kannattaa ko. seuraa.

Se on valitettavaa, ettei Tps ole suostunut kohtaamaan harjoitusottelussa Tuto:a kauden 2011 jälkeen. Pelattaisiin paras kolmesta mini playoff Turun mestaruudesta.

Nyt Tps:llä tuntuu menevän heikosti. Ihmetyttää tepsin pelaajahankinta politiikkaa. Hankitaan ulkolaisia iso liuta ja pistetään oman seuran pojat ulos joukkueesta.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Politiikka ei vaikuta/näy 2010-luvun TuTossa millään tavalla.

Onko näin? Onhan TuTolla tietysti niitäkin kannattajia, joille politiikka ei näyttele mitään roolia, mutta ihan omalla mutullani rohkenisin heittää, että aika monilla tutolaisilla on demari- tai vassaritaustaa. Siis nuoremmillakin - en tarkoita pelkästään niitä, jotka ovat seuranneet joukkuetta jo takavuosikymmeninä, kun politiikalla oli vielä paljonkin merkitystä. Ja onhan siellä omistajaporukassakin julkidemareita. Eikä siinä ole mitään pahaa, päinvastoin. Suomalaisista urheiluseuroista poliittinen väri on haalistunut ehkä liikaakin, tosin onhan näin käynyt muuallakin. Joka tapauksessa itse olen halunnut nähdä TuTon seurana, josta tuo väri ei ole haalistunut.

Monet TuTon kannattajista kannattavat Interiä jalkpallossa, siitä voidaan lukea suhtautumisesta TPS:aan.

Tästä tutolaisten Inter-kannattamisesta tulee kuitenkin se tunne, että kannatus on enemmän Tepsin vastustamista (lajissa kuin lajissa) kuin aitoa Interin kannattamista. Turussa on kuitenkin niitäkin interiläisiä, joita jääkiekko ei kiinnosta lainkaan, ei myöskään TuTo. Itse en käy Interin peleissä, mutta kertokaahan tutolaiset, miten suuri osa tutolaisista seuraa Interiä ja miten tiivis tämä suhde on? Haluaisin kuulla sen nimenomaan teiltä, jos sitä voi nyt jotenkin arvioida.

Pieni paikalinen kilpailutilanne pakottaa kehittymään ja pitämään silmät auki joka suuntaan.
Niinpä. Itse näkisin, että Tepsin ja TuTon ero oli viime vuosina pienimmillään joskus TuTon Mestis-mestaruuden aikaan 2008, vaikka sarjataso oli eri. Tepsi oli kyntänyt syvällä jo vuosia, kun taas TuTolla oli hyvää pöhinää kentällä ja myös katsomossa, kun Rebels teki itseään tunnetuksi. Onkin pakko kysyä, onko tuo Rebels täysin hiipunut? Sivuja en löydä enää mistään, foorumilla on vain muutama viesti. En ole nyt kyllä käynyt TuTon kotihallissa pariin vuoteen, varmaan ne samat kaverit heiluvat siellä edelleen.

Se on valitettavaa, ettei Tps ole suostunut kohtaamaan harjoitusottelussa Tuto:a kauden 2011 jälkeen. Pelattaisiin paras kolmesta mini playoff Turun mestaruudesta.

Olen harvinaisen samaa mieltä. Tepsin ja TuTon pitäisi kohdata joka vuosi, vaikka vain yhdessä ottelussa. Tässä otteluparissa olisi sitä jotain, oli sarjataso mitä vain. Tässähän muistelee kaiholla jo jotain 90-luvun lopun harjoitusotteluita, jotka pelattiin vanhalla Kupittaalla.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Onko näin? Onhan TuTolla tietysti niitäkin kannattajia, joille politiikka ei näyttele mitään roolia, mutta ihan omalla mutullani rohkenisin heittää, että aika monilla tutolaisilla on demari- tai vassaritaustaa. Siis nuoremmillakin - en tarkoita pelkästään niitä, jotka ovat seuranneet joukkuetta jo takavuosikymmeninä, kun politiikalla oli vielä paljonkin merkitystä. Ja onhan siellä omistajaporukassakin julkidemareita.

Kaukalon laidalla tiivisti minusta asian aika hyvin, eli ei politiikka näy seuran taustalla tai toiminnassa millään tavalla. Eipä esimerkiksi seuran osaomistaja ja viime kauden päävalmentaja Juhani Tamminenkaan ole varsinaisesti miksikään demariksi profiloitunut. Toki on omistajien joukossa jokunen demaritaustainenkin, ja tietysti myös TuTo ry, joka on ns. työväenpohjainen urheiluseura ollut. Mutta osakeyhtiöpohjalta TuTo operoi, kuten muutkin kiekkoseurat nykyisin pääsääntöisesti tekevät.

Eli ei tuolla politiikkaa tehdä. Joskus tosin vaalien alla poliitikotkin muistavat TuTon ja haahuilevat hallin käytävillä, sekä kokkareita että demareita on havaittu. Saisivat pysyä oikeastaan hekin poissa ja vakuuttaa äänestäjänsä muulla tavoin kuin autoskrapoja tyrkyttämällä, tai sitten saisivat tarjota edes soppakanuunasta hernekeitot kävijoiden rinnuksille. No, onneksi he eivät kiekkoyleisöä muista kuin vaalien alla.

"Ruissalon kansitakki- ja golf-kerho" herättää ainakin minussa lievää vastenmielisyyttä ylimielisellä seurajohtamisellaan jossa ei tunnuta piittaavan omista kannattajistakaan kovin paljoa. TPS-pelaajia ja valmentajia vastaan minulla ei ole mitään, eikä sinänsä fanejakaan kohtaan. Poikkeuksia toki on, mutta silloin on kyse enemmänkin yksilöistä ja heidän ylilyönneistään. Esimerkiksi "kannatus"huliganismia ja väkivaltaa en hyväksy missään muodossa. En toki tutolaisiltakaan, mutta eipä sellaista TuTon fanien keskuudessa ole esiintynytkään.

Tästä tutolaisten Inter-kannattamisesta tulee kuitenkin se tunne, että kannatus on enemmän Tepsin vastustamista (lajissa kuin lajissa) kuin aitoa Interin kannattamista. Turussa on kuitenkin niitäkin interiläisiä, joita jääkiekko ei kiinnosta lainkaan, ei myöskään TuTo. Itse en käy Interin peleissä, mutta kertokaahan tutolaiset, miten suuri osa tutolaisista seuraa Interiä ja miten tiivis tämä suhde on? Haluaisin kuulla sen nimenomaan teiltä, jos sitä voi nyt jotenkin arvioida.

En kauheasti välitä koko kotimaisesta potkupalloilusta. Jos nyt aseella uhaten valita pitäisi, niin kaipa Interin valitsisin, mutta en oikeastaan siitäkään välitä. Pidän seuraa varsin muovisena ja persoonattomana (värejään myöten onneton Inter Milanon kopio), ja Tepsin pitkä historia jalkapallossa antaa seuralle enemmän uskottavuutta. Mutta kuten sanottua, aika lailla sama koko potkupalloilu. Olen tainnut viiden vuoden sisään käydä 1-2 kertaa Veikkausliigan ottelussa Interin pelissä.

Onkin pakko kysyä, onko tuo Rebels täysin hiipunut? Sivuja en löydä enää mistään, foorumilla on vain muutama viesti. En ole nyt kyllä käynyt TuTon kotihallissa pariin vuoteen, varmaan ne samat kaverit heiluvat siellä edelleen.

Rebelsin foorumi on pitkälti hiipunut, eipä ole minullakaan ollut sinne mitään moderoitavaa tai kirjoitettavaa moneen vuoteen, valtaosa TuTon aktiivifaneista taitaa muutenkin kirjoitella tänne Jatkoaikaan. Toki faniporukka on olemassa, ja hallilla on oma lohko fanikatsomolle, jossa aktiivisimmat kannustajat joka pelissä taputtavat. Jotain puhetta oli jossain vaiheessa jostain faniyhdistyksestäkin ja sen rekisteröimisestä, mutta sen puuhamiehet voivat kertoa omasta puolestaan, miten asia edistyy.

Minusta on tullut niin vanha ja väsynyt, että en jaksa aktiivisemmin missään olla mukana enkä fanikatsomossa istu koska korvissani jatkuvasti soiva tinnitus ei varsinaisesti parane fanirummun paukkeessa. Katsomossa toki olen, tälläkin kaudella kausikorttilaisena joka pelissä ja ns. seuravärit päällä. Jos se yhdistys joskus perustetaan, niin rivijäsenyys kiinnostaa, samoin sopivat vierasreissut lähikohteisiin.

Olen harvinaisen samaa mieltä. Tepsin ja TuTon pitäisi kohdata joka vuosi, vaikka vain yhdessä ottelussa. Tässä otteluparissa olisi sitä jotain, oli sarjataso mitä vain. Tässähän muistelee kaiholla jo jotain 90-luvun lopun harjoitusotteluita, jotka pelattiin vanhalla Kupittaalla.

Parhaiten kohtaamiset tapahtuisivat, jos TuTo saataisiin takaisin liigaan. Tämä olisi tepsiläistenkin etu, sillä turkulaiseen jääkiekkoiluun syntyisi takuuvarmasti aivan uudenlaista jännitettä, kiinnostusta ja kuhinaa, kun kaupungissa olisi taas kaksi liigaseuraa. Aivan varmasti myös yleisöä tulisi peleihin enemmän kuin vaikkapa "paikallispeliin" TPS-Blues, joita takavuosina oli tolkuton määrä. Myös se auttaisi, että Tepsi ja TuTo luultavasti kamppailisivat kutakuinkin samoista sarjasijoituksista. TuTon edellisellä liigavisiitillähän yksi ongelma oli se, että silloinen TPS oli yksi parhaimmista joukkueista, mitä koskaan on liigaa pelannut, varsinkin 1994-1995 rosteri oli huikea. Tasoero vain oli liian kova.

Turkulaisten kiekkofanien pitäisi sen verran pitää Turun ja turkulaisen jääkiekkoilun puolta, että tietyt rajariidat jätettäisiin sivummalle ja asetettaisiin ideaalitilanteeksi se, että Turussa olisi jälleen kaksi liigaseuraa. Ei tässä nyt Tamperetta huonommin pitäisi asioiden olla!

Esitänkin samalla nummenkalliolle ja muille TPS-faneille TuTo-haasteen: käykääpä katsomassa tällä kaudella edes yksi TuTon kotimatsi ja vilkaisemassa, miltä Kupittaalla nykyisin näyttää. TuTon kannattajat voisivat puolestaan käydä vastaavasti katsomassa jonkun Tepsin matsin. Minulla ainakin on viljasiilo tuossa vartin kävelymatkan päässä, siellä voi tarvittaessa poiketa.

Jos en väärin ole ymmärtänyt, niin ensi keskiviikon TuTo-Peliitat -otteluun pitäisi päästä opiskelijakortilla ilmaiseksi, joten siinä olisi ainakin TPS-opiskelijafaneille hyvä sauma vilkaista Kupittaan menoa ja meininkiä.
 

tosiasia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo
TuTolla ja TPS:llä pitkä ja syvällinen historia suomalaisessa jääkiekossa. Matkan varrelle on mahtunut kaikenlaista kommellusta ja tapahtumaa. Sattumalta tuossa osui silmiin vanha juttu TS kiekon puolelta tasan 40 vuoden takaa otsikolla "TuTon ja TPS:n välirauhaa turha odottaa 20.10.1973". On sitä näköjään ennenkin osattu.

Hauska näin jäkikäteen lukea juttua, johon oli sekaantunut myös Kalervo Kummola ja jonka seurauksena turun paikalliskamppailu lopulta ilmeisesti pelattiin forssan kuplahallissa. Pitäisiköhän historian toistaa itseään ja siirtää taas paikallispeli ns. puolueettomalle kentälle, jotta sopu löytyisi? Mitäs jos pelattaisiin Hartwall areenalla, Kummola tietenkin hoitaa taas neuvottelut. Helsinkiläiset saisivat talviklassikon lisäksi myös turkulaisklassikon. Jokerien ja Hifk:n joukkueet voisi kutsua kunniavieraiksi katsomaan miten paikallismatseja pelataan, heh.

Pala turkulaista kiekkohistoriaa:

Nostalgia | TS Kiekko
 
Suosikkijoukkue
Tuto
Edustan nuorempaa kannattajapolvea, joka on kuitenkin koko ikänsä TUTOa hengittänyt tavalla tai toisella. TUTOn poliittisesta suuntautumisesta ja työväenseurasta olen viimeksi kuullut ehkä 10v sitten, jolloin joku puhui pelaavansa "kommariseurassa" tarkoittaen TUTOa. Näen muutenkin punaista kun politiikkaa sotketaan urheiluun.

Jos TUTOn etu on se, että TPS konttaa niin toivon, että TPS konttaa. En kuitenkaan halua itse seuralle mitään pahaa ja seuran huono menestys ei ole mikään itseisarvo. Käyn kausittain muutamia pelejä Typhoonissa katselemassa. Mestaruuskaudella muistaisin jopa nousseeni penkistä TPS maalattua. Hyvä peli ja tunnelma hallissa sytyttää vaikka se olisi juuri kotikaupungin arkkivihollinen.

TUTO-TPS, TPS-TUTO, ihan sama, mutta kunhan näitä olisi. Alkukauden otteluissa kun jengi opettelee uudestaan luistelemaan niin ei ehkä pelillisesti parasta mahdollista, mutta onhan noissa peleissä aina tietynlainen erilainen jännite.

TUTO Rebelseiltä mitään pois ottamatta haluaisi kupittaalla näkevän ja kuulevan enemmän laulua. Kannatuslaulujen huutaminen olisi mukavaa, mutta toistaiseksi ei oikeanlaista porukkaa ole eikä itsekkään saa aikaiseksi alkaa porukkaa kasaamaan, joten ei voi valittaa! Olisi makeeta kun joskus uskaltaisi liittyä fanikatsomoon huutamaan itse viritettyjä kannatuslauluja, jospa vaikka joku lähtisi mukaan!
 

Eesau_65

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo
Itse pääsin ensinmäiset TuTo ottelut näkemään 70-luvun alussa. Siitä oikeastaan side TuTo:n alkoi. TPS ei kuulunut meidän piiriin. Oltiin siis "TUL hu hah hei"-porukkaa :-)
Kun sitten mestaruussarjasta pudottiin, niin eipä siinäkään vaiheessa mikään muuttunut. Ei vaikka TuTo.n seuraaminen jäi vaikeaksi.

Kyllä jossakin vaiheessa TPS edusti sitä "pahaa" minulle. Osa syy oli tietysti kaveripiirin sisäinen kinailu, mutta myös se että TPS:n taakse meni kaikki. Kaikki tässä tarkoittaa kaupungin päättävien elinten toiminta. tietysti myös joidenkin TPS organisaation henkilöiden puheet.

Mutta se aika on taakse jäänyttä. En kuitenkaan ole TPS:n otteluita käynyt seuraamassa juuri lainkaan. No kun se halli sinne Artukaisiin tuli, niin muutamia kertoja sinne mentiin kavereiden kanssa, mutta lähinnä ravintolan puolelle.
ja kävin kyllä seuraavaksi pari vuotta sitten, kun ilmaisen kyydin ja tarjoilun sain. Silloinkin kyllä joku hiukan hermostui, kun osa meistä vietti aikaa myös ravintolan puolella eikä ihan koko ottelua seurannut.

Mutte ei minulla enää sen pahempia mielipiteitä TPS toiminnasta ole.

Jalkapalloa kyllä seuraan, mutta paikan päälle en pariin vuoteen ole enää mennyt. Kumpikaan paikallisista joukkoeista ei herätä sen suurempaa mielenkiintoa. Inter oli tietysti se ikävämpi seurattava ihan puhtaasti sen ulkomaalaispelaajien runsauden takia. Mutta nykyään oikeastaa ihan sama.
En tiedä sitten vaikuttaako tähän vähäiseen kiinostukseen vaan se taso, missä suomalainen jalkapallo on (veikkausliiga).
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Esitänkin samalla nummenkalliolle ja muille TPS-faneille TuTo-haasteen: käykääpä katsomassa tällä kaudella edes yksi TuTon kotimatsi ja vilkaisemassa, miltä Kupittaalla nykyisin näyttää. TuTon kannattajat voisivat puolestaan käydä vastaavasti katsomassa jonkun Tepsin matsin. Minulla ainakin on viljasiilo tuossa vartin kävelymatkan päässä, siellä voi tarvittaessa poiketa.

Kiitos haasteesta, se on ihan asiallinen ja perusteltu. Ilmoitan nyt, että lupaan käydä katsomassa ainakin yhden TuTon pelin tällä kaudella. Todennäköisesti se on sellainen, johon voi yhdistää samana viikonloppuna Tepsin pelin, koska tämä majailuni Turun itäisissä esikaupungeissa rajoittaa spontaania matsiinlähtöä. Viime kausi jäi väliin, mutta sitä edellisellä kävin. TuTon matsiin meneminen ei ole minulle mikään kynnyskysymys, toisin kuin Interin matsi, sillä TuToa pystyn seurana jopa hieman kunnioittamaan.
 

Oranssipipo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO HOCKEY
Itse vastaan haasteeseen Tuton puolelta eli menen katsomaan Tepsi matsia. Pelitava eroavaisuus raporttia voisin myös harkita tekeväni.
 

Chiquita

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO
Niin. Nythän siellä pellon keskellä olisi pelaamassa Azerbaijzhanin maajoukkueen kapteeni Tadaa Kummeliasukas-Saippuakauppias. Tuota tps-osastoa toisella silmällä lukeneena olen saanut sellaisen käsityksen, että taitaa olla kyseessä jopa Famularen tasoinen peluri.
 

Eesau_65

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo
Viimepäivien huhut ja keskustelut ovat palauttaneet taas hyvät ajat takaisin ainakin täällä ja muuaallakin netin syöväreissä. Seurojen suunnalta tätä hiukan yritetty rauhoittaa, mutta ei kaikkiin uppoa. Hienoa tavallaan, että kahdessa eri sarjassa toimivien välillä tällaista pientä kismaa löytyy. Harmi tietysti, jos tämä johtaisi paluun kokonaan entiseen ja nuorien mahdolliset unelmat tyssäisivät tällaiseen. Itselle tulee mieleen oman nuoruuden eriävät mielipiteet kaveripiirissä, jossa edustin vähemmistöä. Haiskaa silloin kyllä oli välillä näpäyttää kaveria, kun paikka oli. Tänään se sallittakoon naapurille. Odotellaan me omaa hetkeä. Ei tämä kuitenkaan niin vakavaa ole. Tai no...
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Hienoa tavallaan, että kahdessa eri sarjassa toimivien välillä tällaista pientä kismaa löytyy.

Tässä on tavallaan meikäläisenkin näkemys asiasta. Tietysti toimiva, joustava ja molempia seuroja hyödyttävä yhteistyö olisi hieno asia, mutta vanhana lätkäromantikkona myönnän kaipaavani nykyistä suurempaa vastakkainasettelua näiden kahden seuran välille. Tyhmää ja lapsellista joo, varsinkin kun pelataan eri sarjoissa, mutta kuitenkin. Mulla on hyvin vahva viha-rakkaussuhde Tovereihin, mutta ei mulla sinänsä mitään sitä joukkuetta vastaan ole.

Tämä nyt ei varmaankaan kuulu tänne, kun kyseessä ei ole mikään nostalgiaketju, mutta voi niitä aikoja ysärin puolivälissä, kun Toverit nousi pääsarjaan. Lätty Hirsimäki, Jukka Seppo ja Vesku Karjalainen. NHL-työsulku, Ted Donato (muistatteko sen myllynpoikasen Saku Koivun kanssa) ja tietenkin Teppo Numminen. Oliko niin, että maalivahti Timo "Ikan broidi" Lehkonen otti ja lopetti koko uransa kesken kauden jonkun huonon pelin jälkeen saamansa kritiikin myötä, vai onko tämä vain jotain "ukot torilla puheli" -tason juttua?

Seuraavalla kaudella TuTo putosikin sitten jo takaisin divariin. Muistaakseni silläkään kaudella ei jäänyt tuon jo mainitsemani ketjun tehoista kiinni. Muista pelaajista muistan ainakin Vellu Hårdin, Rike Siltasen ja tietenkin meidän oman kasvatin Kari-Pekka "Niklaksen isä" Frimanin. Sääli, että Toverien potku ei riittänyt, kyllä tähän kaupunkiin kaksi pääsarjajoukkuetta mahtuisi vallan mainiosti ja samalla saataisiin sitä kuuluttamaani vastakkainasetteluakin.

Pahoittelut ot-muisteluista ja niissä mahdollisesti esiintyvistä asiavirheistä. Ei tuosta mun mielestä ole kuin muutama vuosi, korkeintaan kymmenen, mutta onhan siitä saatana pian kaksi vuosikymmentä, joten ihan terävimmillään ei muistini varmasti ole.

Tuota tps-osastoa toisella silmällä lukeneena olen saanut sellaisen käsityksen, että taitaa olla kyseessä jopa Famularen tasoinen peluri.

Kummeli on pelannut Liigaa tällä kaudella 15 peliä, joissa ovat syntyneet tehot 2+4, plusmiinustilastossa +4. On saanut ylivoimavastuuta pehmeiden käsiensä ansiosta (?) ja esim. eilisessä CHL-matsissa Storhamaria vastaan lirutettu maali oli sellainen, josta Famularen tapainen puukäsi voi vain unelmoida. Ei toki mitään Famua vastaan. Aloitusprosentti Kummelilla lukeutuu Tepsin parhaimpiin sen ollessa jossain 60 % tasolla, ei huono sekään. Kumeliauskas on tunnollinen ja taitava, hyvällä laukauksella varustettu kakkos-kolmosketjun sentteri. Famulare kolmos-nelosketjun hidas, ei-kovin-kummoisella laukauksella varustettu fyysinen laituri. Hyviä joukkuepelaajia toki molemmat, mutta siinä ne yhtäläisyydet sitten ovatkin. Ja tämäkin ilman sarvia ja hampaita Famularen suuntaan.
 
Viimeksi muokattu:

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Mitä tässä enää turhaan ylläpitämään keinotekoisesti vastakkainasettelua, kun alkukauden TuTo on ollut lähinnä Tepsin kierrätyspelaajien farmina ja kun Mestis suljettiin, ei sieltä ole enää toistaiseksi mahdollista edes nousta pääsarjaan ja todelliseen vastakkainasetteluun eli paikallispeleihin.

Pelaajatkin vaihtuvat TuTossa niin tiuhaan, ettei Keinästä ja Pulliaista lukuun ottamatta joukkueen rosterissa ole juuri minkäänlaista pysyvyyttä ja seuraidentiteettiä. Parhaat pistemiehet ovat Tepsin A-junioreita, ja vastaavasti Tepsin rosterissa pelaa miltei yhtä paljon TuTosta tuttuja miehiä (Vainiola, Karhu jne.) kuin TuTossa itse.

Niin paljon on tunteen palo, urheilullisuus ja seuraidentiteettien merkitys vähentynyt suomalaisessa jääkiekossa vuosi vuodelta enemmän, että ei sitä enää elinikäinen TuTon kannattajakaan jaksa innostua mistään väkinäisistä "TPS vastaan TuTo"-väännöistä. Toista se tosiaan oli 90-luvun puolivälissä kuten @Trenchtown yllä ansiokkaasti muisteli, silloin pelit sytyttivät ja tunteet pelejä ennen ja niiden jälkeen olivat kuumia.

Kupittaalle silti menen ja pelejä seuraan, mutta en enää jaksa ulkopuolisista vastakkainasetteluista välittää enkä oikein peleistäkään saa enää irti muuta kuin ajatukset muualle vievää kiekkoviihdettä sekä mahdollisuutta viettää aikaa isäni ja toisinaan myös veljeni seurassa.
 

tosiasia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo
Pieni yksityiskohta U20 finaalista. Kummassakin päässä maalissa turkulaistaustaa omaava veskari. Suomen maalilla viime kaudella loistavaa peliä TuTossa pelannut Kaapo Kähkönen ja Venäjän maalilla TPS:ää edustava Aleksandr Georgijev. Onneksi entinen TuTo veskari päästi eilen maalin vähemmän ja kulta tuli kotiin.

Onnittelut Kaapo Kähköselle, uskomaton finaali ja turnaus sen kaikkine käänteineen. Onnittelut myös viime kauden TPS pelaaja Mikko Rantaselle hienosta pelistä. Kapteenina oli valovuoden edellä Venäjän kapteenin toimintaa. Onnittelut myös TPS:n Miro Keskitalolle. Aleksandr Georgijevillekin onnittelut hopeasta, ei se todellakaan ole häpeä.
 

NatKingCole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avoin kilpailu
Ja urheilupuolellako ei olisi mitään väliä, taaskaan? Sport (suom. = urheilu) -tyyliin ohi vaan kaikkien liigaan. Alkaa jo palstaveljetkin täällä olemaan niin kabineteissa että.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Onhan se sääli, jos TuTo ei oikeasti tavoittele liigapaikkaa, vaan jää Mestikseen kitumaan Tepsin farmijoukkueena. TuTo on kuitenkin vanha pääsarjaseura, toisin kuin se seuraava nousija, jossa tuoksahtaa vain ja ainoastaan Mestis. Tämä farmina pitäminenhän on Tepsiltä oiva keino tappaa TuTo, jos sitä on tavoiteltu. Jossain vaiheessa nimikin varmaan muutetaan TPS-Akatemiaksi. Seuralta menee oma identiteetti täysin, mikä on harmi, koska TuTolla sitä omaa identiteettiä kuitenkin on.

Näin urheiluromantikon näkökulmasta tämä ei ole hyvää kehitystä. Ainakin minä kaipaan vastakkainasettelua, omaleimaisia seuroja ja historiaa, koska ne tekevät jääkiekosta ja joukkueurheilusta yleensäkin kiinnostavaa. Toivon vilpittömästi, että TuTo pysyy tulevaisuudessakin omana itsenään ja pystyy kehittämään toimintaansa omilla ehdoillaan.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Tämä farmina pitäminenhän on Tepsiltä oiva keino tappaa TuTo, jos sitä on tavoiteltu. Jossain vaiheessa nimikin varmaan muutetaan TPS-Akatemiaksi.
Ja vielä kun kertoisit, millä perusteella mielestäsi Toverit on Tepsin farmi. Tosi asiassa Sapkokin on tällä hetkellä enemmän Tepsin farmi kuin Toverit.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ja vielä kun kertoisit, millä perusteella mielestäsi Toverit on Tepsin farmi. Tosi asiassa Sapkokin on tällä hetkellä enemmän Tepsin farmi kuin Toverit.

No sitä kehitystähän minä sanoin juuri vastustavani. Hyvä jos näin ei ole, eivätkä asiat uhkaa siihen suuntaan mennä. Tuossa yllä vain @Musta Nuoli maalaili aika synkkiä kuvia TuTon nykytilanteesta ja identiteetin katoamisesta. Oletan, että hän tietää asiasta jotain. Mutta sanon nyt vielä toisen kerran, että toivon TuTolle kaikkea hyvää, koska ylikaupallistuneen ja muovisen bisnesurheilun aikakaudella seurat voivat joutua myymään vaikka identiteettinsä pysyäkseen hengissä. Huorasihan Jokeritkin itsensä Putin-liigaan, ja samalla meni iso siivu suomalaista liigahistoriaa vessanpöntöstä alas.
 

paraspelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Onhan se sääli, jos TuTo ei oikeasti tavoittele liigapaikkaa, vaan jää Mestikseen kitumaan Tepsin farmijoukkueena. TuTo on kuitenkin vanha pääsarjaseura, toisin kuin se seuraava nousija, jossa tuoksahtaa vain ja ainoastaan Mestis.
Ei suoranaisesti liity TUTOon, mutta nämä lainatun kaltaiset kommentit (joita olen kuullut monilta tahoilta ennenkin) ovat epäloogisuudessaan jopa vituttavia. TUTO on vanha pääsarjaseura? Check. Sananmukaisesti vanha, tällä hetkellä ei ole enkä ymmärrä miksi sen pitäisi olla. Jukureista tuoksahtaa ainoastaan Mestis? Check. On aika vaikea tuoksua Liigalta, jos ei ole koskaan päässyt Liigaan. Nythän sekin asia korjautuu, joten voit olla iloisin mielin.

Ajat muuttuu ja perinteet muuttuu. TUTOn kannattaa ehdottomasti tekohengittää kilpailullista toimintaansa keinolla millä hyvänsä. Suomen jääkiekossa ei olla kaukana todellisesta murroksesta, tai siltä ainakin tuntuu, kun ilmapiiriä tunnustelee. Mitä tahansa voi käydä, ja jos se "mitä tahansa" käy, kannattaa Turussa olla hereillä. Toki mestaruuksia Mestiksessäkin pitäisi alkaa tulemaan, jos haluaa oikeutuksen pääsarjatasolle nousuun.
 

tosiasia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo
Mestiksessäkin TuTolla on viime vuosina ollut huomattavia taloudellisia tappioita (vaikka osa selittyy isoilla investoinneilla yms.), ilmeisesti kuitenkin tänä vuonna päästään plussalle? Jukureita perässä ei olla taloudellisesti paljoa, heillä on ehkä n. 25-35% suurempi budjetti verrattuna TuTon viime kausien budjetteihin, eikä heilläkään paljoa voittoa viime kausilta ole kertynyt. Yleisömäärillä mitattuna myös aika tasoissa ollaan Jukureiden kanssa. Liigalisenssin muiden ehtojen kanssa on TuTolla on selvästi enemmän ongelmia. Ei ole mediakuutiota yms.

Teoriassa kuitenkin voisi arvailla, että jos TuTo pääsisi Liigaan se pystyisi kasvattamaan budjettiaan samalla tavoin kuin jo aiemmat nousijat. Sportin budjetti Mestiksessä oli useana kautena 1,7 m€ paikkeilla. Liigassa budjetti oli avauskaudella 3,9 m€ luokkaa. Karkeasti arvioituna TuTon nykyinen budjetti voisi kaksinkertaistua ja siihen päälle vielä tv-oikeuksista tulevat rahat. TuTon budjetit ovat viime kausilla pyörineet 800k-1 m€ maastossa. Ehkä realistisesti TuTo pystyisi rakentamaan 2,5-3 m€ budjetin, mikä olisi kyllä Liigan pienin. Pelaajabudjetti olisi n. 1/3 budjetista eli n. 1 m€.

Millaisen joukkueen miljoonalla saisi? Vaikeaa olisi pärjätä, mutta kaipa se mahdollista vielä olisi, jos hankinnat natsaavat. Kovapalkkaiset tähdet voisi kyllä unohtaa. Joukkue pitäisi rakentaa hyvin pitkälle paikallisia pelureita hyödyntäen yms. etuja ajatellen. Olisihan se mukava pitkästä aikaa mitata TPS:n taso.

Kentät palkkakuluina miljoonan pelaajabudjetilla:

1.kenttä (375 000€)

75k€-125k€-50k

75k€-k50€

2.kenttä (275 000€)

60k€-75k€-40k€

60k€-40k€

3.kenttä (150 000€)

25k€-40k€-25k€

35k-25k

4.kenttä (100 000€)

20k€-20k€-20k€

20k€-20k€

Veskarit (100 000€)
1. 75k€
2. 25k€
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ei suoranaisesti liity TUTOon, mutta nämä lainatun kaltaiset kommentit (joita olen kuullut monilta tahoilta ennenkin) ovat epäloogisuudessaan jopa vituttavia. TUTO on vanha pääsarjaseura? Check. Sananmukaisesti vanha, tällä hetkellä ei ole enkä ymmärrä miksi sen pitäisi olla.

Tällaisia kommentteja voi laukoa, jos ei arvosta tai ymmärrä tippaakaan perinteitä. TuTolla on pääsarjahistoriaa, omaa identiteettiä ja perinteitä myös TPS:n paikallisvastuksena. Tällaisen seuran nousemisesta voisi kyllä iloita, sillä seura toisi liigalle jotain lisäarvoa. TuTolla olisi ns. valmiit siteet liigaan. Siitä olen toki samaa mieltä, että nousulle pitää olla myös urheilulliset ja taloudelliset perusteet.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös