Vaikeat sanat tai lauseet

  • 27 539
  • 40
Suosikkijoukkue
KK
Kaikkihan ovat jo alakouluissa harjoitelleet lauseita kuten "ärrän kierrän ässän ympäri ja ässän pistän taskuun". Toki helppo aikuiselle, mutta lässyttävälle ärrä- tai ässävikaiselle lapselle mahdoton. Aika usealle vaikea lausuttava on broileri ja lisämausteella Amerikasta tullut lisä floridalainen broileri.

Aina välillä kieli meinaa mennä poskeen ja muutama vuosi sitten eräs ystäväni pyysi minua saunaillassa (lue: tukeva humala) toistamaan lauseen, jota ei kyllä normaali puheessa käytetä. Lause menee seuraavasti: Sitä kutsutaan oravan lihaksistoksi. Hyvin vaikea sanoa, kun sitä ei lue ja olet vaikka hieman "maistissa". Kannattaa kokeilla ystäville, mutta suosittelen harjoittelemaan sen pausuminen kunnolla, ettei tule noloja tilanteita.

Yksi outo juttu on äng-äänne. Ystäväni isä ei osaa tätä ja lausuukin esimerkiksi "kengät" väärin ja sanoo "kenkät". Itse ne tunne ketään muuta kuka näin tekee.

Onko muilla vastaavia hankalia sanoja tai lauseita? Keskustella voi myös luki- ja puhehäiriöistä, ärrä- ja ässävioista.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kaikkihan ovat jo alakouluissa harjoitelleet lauseita kuten "ärrän kierrän ässän ympäri ja ässän pistän taskuun".

Ärrä kierretään orren ympäri... muuten meni oikein.

Meikäläisellä on aina ollut lievä ärrävika. Ei mikään paha, mutta jonkinlainen kuitenkin. En jostain syystä ole kyennyt tekemään R-kirjainta tärisyttämällä kielen kärkeä, vaan minulla tuo tärähdys tulee kielen oikealla sivulla ja poskella. Puheterapeutilla tuli käytyä ennen kouluikää ja ala-asteen alkuvuosina. Eipä tuo auttanut. Joskus ala-asteella sai joskus kuulla pientä vittuilua aiheesta, mutta tuo nyt on sinällään aika normaalia.

Sittemmin olen muuttanut tamperelaismurteiden alueelle, joten tuo tapani sanoa ärrä ei poikkea juurikaan paikallisten puheesta. Siksi aika moni on ollut aidosti yllättynyt kun olen joskus maininnut tästä lievästä viastani. Se ei kuulemma erotu puheesta, ellei sitä oikein erityisesti kuuntele. Ehkä ovat vain kohteliaita, mistäpä sitä tietää.

Noh, eipä tuo estänyt elämässä pärjäämistä.
 

PalloJofa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
Itselle vaikea kirjainyhdistelmä on aina ollut sr. "Israel" esimerkiksi on pirun hankala lausuttava. Muistelisin, että jonkin muunkin vastaavan sanan kanssa olen joskus painiskellut, mutta en nyt saa mieleen minkä.
 

redlate

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ketterä
Mulle hankalahko lause on ollut seuraava kysymys. Yksikseskös yskiskelet?
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Itselläni on kaiketi myös lievä puhevika. Ainakin tuntuu siltä. Tiedä sitten kuinka yleistä on, ettei sitä ärrää saa kovin puhtaasti ässän jälkeen. Esimerkiksi juuri sana Israel.

Edit. Lisätään vielä, ettei tarvitse olla edes samassa sanassa kunhan on peräkkäiset kirjaimet.
 
Viimeksi muokattu:

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Yksi outo juttu on äng-äänne. Ystäväni isä ei osaa tätä ja lausuukin esimerkiksi "kengät" väärin ja sanoo "kenkät". Itse ne tunne ketään muuta kuka näin tekee.

Tyttöystävälläni on vähän vastaavanlainen ongelma. Dopingista tulee dopink ja niin edelleen. Ei tosin tapahdu läheskään jokaisen g-kirjaimen kohdalla, vaan aina joissain sanoissa.
"Puheongelma" saattaa tosin johtua siitä, että tyttöystävä on venäläisestä suvusta ja muuttanut pienenä Suomeen. Tosin muuten Suomen kieli on ihan normaalilla tasolla, ja monelle tutulle tulee yhä edelleen shokkina, ettei ole koko ikäänsä asunut Suomessa.

Itsellä ongelmia tuottaa vaan yleensä hankalat sanat, kuten meteorologi tai muu vastaava.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Ylellä oli joskus tv-uutisissa uutistenlukijana nätti nuori nainen, joka ei muuten sössöttänyt, mutta kun s-äänne tuli i:n jälkeen, oli tuloksena todella viheltävä ja kuuloa ärsyttävä ääni.

Onko joku muu huomannut, että s-äänne on vaikeampi lausua, riippuen minkä äänteen jälkeen se pitää lausua?
 

Mietsuslav

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sanat, joissa on D ja R peräkkäin ovat myrkkyä minulle. Draama, drakma jne. Jostain syystä minulla tuo R ei pärise tässä yhtälössä, vaan siitä tulee lähes jenkki-R. Vaihtoehtona olisi lausua D T:nä, mutta se olisi jo liian junttimaista.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aika usealle vaikea lausuttava on broileri ja lisämausteella Amerikasta tullut lisä floridalainen broileri.
En ole ennen ajatellutkaan että tuo olisi kellekään vaikea.
Sitä kutsutaan oravan lihaksistoksi.
Tää nyt on ihan helppo. Sitä kutsutaan oravan lihaksiksoksi.
Ärrä kierretään orren ympäri... muuten meni oikein.
Ärrän kierrän ympäri orren, sanottiin meillä päin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ärrän kierrän ympäri orren, sanottiin meillä päin.

Niin se sanottiin meilläkin päin. "Ärrän kierrän ympäri orren, ässän pistän taskuun". Taitaa olla vanhan kansan kehittämä lausahdus, joka tunnetaan kautta maan...
 

tiimari

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo tuota juuri tarkoitin. Joskus vuosi sitten kuulin tuon version. Kaveri taas ei ollut kuullutkaan sitä "ympäri orren".

Veikkaan Summasen tänä vuonna kertaavan HIFK:n pakeille muunmuassa kielioppia, jos joku pääsee tekemään vanhanaikaisen ympäri Oreen.
 

Mahola

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Hc Andersen, Valencia CF
Itselle vaikea kirjainyhdistelmä on aina ollut sr. "Israel" esimerkiksi on pirun hankala lausuttava.

Sama ongelma. Tästä syystä olen esimerkiksi puhunut tulosruudusta aina urheiluruutuna vaikka kyse olisikin MTV3 ohjelmasta. Nyt kun tässä mutustelee niin tuo tulosruutu tuntuu kyllä vielä Israelia hankalammalta.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Sama ongelma. Tästä syystä olen esimerkiksi puhunut tulosruudusta aina urheiluruutuna vaikka kyse olisikin MTV3 ohjelmasta. Nyt kun tässä mutustelee niin tuo tulosruutu tuntuu kyllä vielä Israelia hankalammalta.

Eli ilmeisesti vaiva on kohtalaisen yleinen. Välillä tulee vähän väkisin pidettyä pienenpieni tauko sanojen välissä tehden siitä Tulos ruutu. Ihan vain sen takia, kun jotenkin sitä mukamas häpeää epäonnistumista noinkin luonnollisessa asiassa.
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
"Mustan kissan paksut posket" oli myös näitä kakarana opittuja ja väärin sanottuja hauskuutteluita.
Omakohtaisesti voin sanoa sanan "suomenmestaruus" olevan sellainen, jota yritän välttää mahdollisimman paljon. Aika vähän on tuota termiä tullut elämän aikana käytettyä.
 

Mietsuslav

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pääsin viime viikolla käyttämään ensimmäistä kertaa sanaa "inhimillisimmilläni". Se tosin olikin nyt vaikeampi kirjoittaa kuin lausua.
 

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
Eli ilmeisesti vaiva on kohtalaisen yleinen. Välillä tulee vähän väkisin pidettyä pienenpieni tauko sanojen välissä tehden siitä Tulos ruutu. Ihan vain sen takia, kun jotenkin sitä mukamas häpeää epäonnistumista noinkin luonnollisessa asiassa.

Minulla ei ole vaikeuksia Tulosruudun kanssa, mutta ans olla, jos täytyy mennä ostamaan kioskilta "viis rivii lottoo". Ei meinaa ärrä kuulua ollenkaan. Häpeän välttääkseni olen usein ostanutkin vain neljä riviä.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Eli ilmeisesti vaiva on kohtalaisen yleinen. Välillä tulee vähän väkisin pidettyä pienenpieni tauko sanojen välissä tehden siitä Tulos ruutu. Ihan vain sen takia, kun jotenkin sitä mukamas häpeää epäonnistumista noinkin luonnollisessa asiassa.

Täältä käsi ylös samalle hankaluudelle. Ässää ja ärrää ei vaan saa peräkkäin lausuttua puhtaasti, jos ei pidä pienenpientä taukoa siinä välissä.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sana intuitio on vaikea jostakin kumman syystä välillä saada sanotuksi. Tosin silloin heitänkin leikiksi ja sanon intuutuitio tjsp. Onhan näitä muitakin, mutta en just nyt muista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös