Löytyykö kokkeja?

  • 576 766
  • 2 899

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Sanomalehtien päälle, imaisee vettä. Tosin ei kannata laittaa vaalealle pinnalle tai suoraan kosketukseen, jollei halua mustetta kalusteisiinsa. Kuivuritkaan eivät pahanhintaisia ole, ostimme kesällä.
 

Mahtiankka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Anaheim Ducks, Luleå HF
Tuli suoritettua makumatka venäläiseen keittiöön, kun löytyi kirjastosta aiheeseen liittyvä opus. Eilen testiin päätyi Salat stolitsnyi - Pääkaupungin salatti, tänään ukrainalainen borssikeitto, molemmat erittäin maukkaita. Mielenkiinnolla odotan toista maistelukertaa borssikeiton osalta, koska sen kaiketi pitäisi olla toisella kerralla vielä parempaa.

Pitänee jatkossakin kaivella tuosta kirjasta ohjeita testiin, kyseessä siis Ritva ja Risto Lehmusoksan Venäjän Keittiö.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Eilen testiin päätyi Salat stolitsnyi - Pääkaupungin salatti, tänään ukrainalainen borssikeitto, molemmat erittäin maukkaita. Mielenkiinnolla odotan toista maistelukertaa borssikeiton osalta, koska sen kaiketi pitäisi olla toisella kerralla vielä parempaa.
Kaivat täältä sen Malkinin mutsin borch-keittoreseptin tai pyydät suoraan nimimerkiltä tant gredulin ja sitten voit vertailla sitä tuohon ukrainalaiseen.
 

Schadowan

Jäsen
Katoin äsken YouTubesta tämän videon. Mites Jatkiksen kokkien mielestä valmistetaan täydellinen burgeri?

E: Kai se nyt itekkin pitää listata oman täydellisen burgerin resepti.

Pihvi tehdään itse ja siihen tarvitaan oliiviöljyä, kananmuna, hieman pippuria ja suolaa sekä tietenkin jauhelihaa. Seuraavalla kerralla aattelin kokeilla heittää mukaan tilkan Worcestershirekastiketta, jos toimis. Sämpylät menevät uunissa n. 150 asteessa tovin, kunnes ovat "leikkauskohdista" hieman rapeahkot ja ruskeahkot. Pekoni tietenkin kuuluu reseptiin, sekä pari viipaletta cheddaria. Rehuina toimii jäävuorisalaatti, punasipuli sekä pari ohutta tomaattiviipaletta. Tomaatti tietenkin "viileänä", eikä aussityylin pannulla lämmitettynä. Kastike/majoneesi vaihtelee, en ole vielä löytänyt mitään täydellistä yhdistelmää, mutta joku päivä.

Suolakurkku ei mielestäni kuulu missään nimessä hamppariin.

Burgereita tulee duunattua ainakin kerran viikossa. Kohtuu terveellinen safka pl majo ja pekoni, jotka voi helposti jättää pois.

Pihvit paistijauhelihasta (400g), sekaan tulee: Sinappia, Worchester-soossia, suolaa, 1-2 kanamunan keltuaista. Jauhelihamössö mahdollisimman kiinteäksi, ettei paistamisvaiheessa pihvit hajoa. Siitä muotoilee mahdollisimman ohuet ja "leveät" pihvit, vaikka oman kämmenen kokoiset. Vähän pintasuolaa, pippuria ja itse olen laittanut pihvit jääkaappiin "maustumaan" ennen kun aloittaa paistamisen. Pannu kuumaksi, voita kehiin ja pihvit paistumaan.

Sämpylät rapsakoiksi esim parilapannulla, pekonit siihen viereen paistumaan.

Muut täytteet: Tuoreet suolakurkkuviipaleet pari kpl per burgeri, mahdollisimman ohuet tomaattiviipaleet, cheddar sekä punasipuli.

Ketsuppia en käytä ollenkaan vaan voitelen sämpylät sinapilla. Oma ongelmani on sitten majoneesi, koska kaupan perusmajot tuntuvat olevan aikamoista kuraa. Onko hyviä ehdotuksia?
 

Mahtiankka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Anaheim Ducks, Luleå HF
Ketsuppia en käytä ollenkaan vaan voitelen sämpylät sinapilla. Oma ongelmani on sitten majoneesi, koska kaupan perusmajot tuntuvat olevan aikamoista kuraa. Onko hyviä ehdotuksia?

Jos ei itse jaksa alkaa majoneesia vääntämään, niin henk. koht. olen tykästynyt Hellmann'sin perusmajoneesiin. Tuota saa monista marketeista, valitettavasti oman kunnan kauppojen valikoimiin ei ole eksynyt... Myös chiliversio tuosta Hellmann'sista toimii.

Töissä olen testannut Rydbergsin majoneeseja, myös ne on maistuvia, mutta noita ei ole tullut vastaan missään. Ilmeisesti Ruotsin puolella noita on marketien valikoimissa, mutta Suomessa tukkutavaraa.
 

Jeffrey

Jäsen
ukrainalainen borssikeitto, molemmat erittäin maukkaita. Mielenkiinnolla odotan toista maistelukertaa borssikeiton osalta, koska sen kaiketi pitäisi olla toisella kerralla vielä parempaa.
[/I].

Oikeastaan ainoa vinkki Borssiin on se, että ole varovainen etikan kanssa. Itse etikasta tykkään ja sitä lisäilinkin rohkeasti kun viime kerralla Borssia tein. Maistui vielä ensimmäisellä kerralla ihan hyvälle, mutta maun tiivistyttyä keitto oli käytännössä syömäkelvotonta. Ämpärillinen sitä taisi sitten mennä pöntöstä alas. Lihana käytin naudan rintaa ja possun kylkeä.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Mites Jatkiksen kokkien mielestä valmistetaan täydellinen burgeri?
Itse duunasin kesällä burgerilihat possun kyljestä jota oli marinoitu aasialaisittain maustetussa BBQ-soosissa (inkivääriä, chiliä, hunajaa, limeä perus BBQ-kastikkeeseen). Possun kylki kypsennetään niin pitkään että se alkaa hajoilemaan. Sen jälkeen vaan lapioi sitä sopivan setin leivän väliin. Leivät duunasin itse, ja mielestäni se kannattaa, ainakin noi markettien hampurilaissämpylät maistuu teolliselta ja pahalta. Väliin tuli sitten glaseerattua punasipulia, tomaattiviipaleita, suolakurkkua, majoneesia, sinappia ja lihan kostukkeeksi vielä tujaus ylijäänyttä BBQ-soosia. Oli muuten hyvää.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Oikeastaan ainoa vinkki Borssiin on se, että ole varovainen etikan kanssa. Itse etikasta tykkään ja sitä lisäilinkin rohkeasti kun viime kerralla Borssia tein. Maistui vielä ensimmäisellä kerralla ihan hyvälle, mutta maun tiivistyttyä keitto oli käytännössä syömäkelvotonta. Ämpärillinen sitä taisi sitten mennä pöntöstä alas. Lihana käytin naudan rintaa ja possun kylkeä.

Borssi on kyllä yksi parhaista arkiruoista, ja meilläkin hyvin usein duunattu ruoka. Pytyllisestä alkuviikolla tehdystä borssista riittää lähes koko viikoksi sapuskaa ja annoshinta on hyvin edullinen. Usein tulee hamstrattua bratwursteja alennuksesta ja silvottua ne keittoon lihaksi, toimii hemmetin hyvin.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Tuli tehtyä (ja samalla maistettua) pari viikkoa sitten ensimmäisen kerran oikeaoppista risottoa, ja veihän se kielen täysin mennessään.

Makukäsitykseni risotosta oli ennen tätä siis se ala-asteen mönjä missä oli kuivaksi keitettyä riisiä, kanasoiroja ja hernemaissipaprikaa,
Tähän vahva sama!

Reilu vuosi sitten kuulin ensimmäistä kertaa sellaisesta "pakollisesta mökki-risotosta" - "obligatorisch Lüscherz-risotto". Noh, tietysti välittömästi mieleen tuli se ala-asteen kammottava, kuiva ja oksennusreaktioita tuottava "risotto". Hieman on mielipiteeni vaihtunut tässä ajan kuluessa. On se vain jotain niin erilaista, kun risoton tekee keski-Eurooppalaiseen/italialaiseen tapaan.

Valmistelut:
- pilko sipuli
- laita kuivatut sienet (~4-5dl?) likoamaan veteen

Resepti taitaa mennä suunnilleen näin:
- pannulle reilusti oliiviöljyä ja pilkottu sipuli kuullottumaan
- seuraavaksi riisit hieman paistumaan ja melko pian perään pikkupullo (2dl?) valkoviiniä
- mausteita: suolaa ja boullonia (?) - olisiko tuo nyt sitten joku... "lihaliemimauste"?
- lisätään sekaan lionneet sienet ja jatketaan hiljalleen hauduttamista
- vettä lisätään koko ajan (viinin jälkeen) siten, että kaikki pysyy sopivan kosteana
- missään vaiheessa risotto ei saa päästä liian kuivaksi - toisaalta risottoa ei myöskään "uiteta"
- tässä vaiheessa sekaan voi lisätä myös juustoraastetta (*) - EI kuitenkaan pakollista
- melko loppuvaiheessa 3-4 annospussia sahramia
- aivan lopussa lisätään maun mukaan Mascarponea - 4-5-6 hengen annokseen 0,5-1 purkkia

Voilá - Touché

Risotto valmistuu tässä tapauksessa ulkogrillissä noin toisen maailmansodan aikaisessa valurautapannussa vajaassa tunnissa (~45min?). Tämä resepti vie joka tapauksessa kielen mennessään - lautasella päälle ripotellaan vielä oman maun mukaan juustoraastetta (*).
Omaan makuuni koko setti toimii ehdottomasti parhaiten cordon bleun (sveitsinleike?) ja aivan perus(-vihreän-)salaatin kanssa.

(*) juustoraaste: tähän kai voi valita lähes mitä tahansa esim. italialaista pasta-juustoraastetta; parmesania tms. Henkilökohtainen suosikkini on kuitenkin Le Gryu... Le Gury... Le Guyr... äh... Greyerzer, kuten Sveitsin saksankieliset asian ilmaisevat. Gryjääri, kuten mulle tuon ääntämistä härmässä opetettiin.

EDIT: ai niin, risotto, cordon bleu, perus-salaatti kaipaa kaverikseen jotain leipää. Inselbrotia ei varmasti Suomesta saa, mutta joku limppu-tyylinen ratkaisu toimisi käsittääkseni paremmin kuin hyvin.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Oleellista on lisätä lihalientä pienissä erissä ja hämmennellä risottoa välillä räväkästikin, jotta siitä irtoaa sitä jotain fukin juttua, ja koostumus on puuromainen.

Jostain syystä en ole tykästynyt suppilovahveroiden makuun risoton seassa. Tulee hiukan sellainen tunkkainen yhdistelmä tuosta. Voi olla, että olen lisännyt sienet turhan aikaisin, mutta kokeilen ehkä seuraavaksi jotain miedompia sieniä.
 

Bismarck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oleellista on lisätä lihalientä pienissä erissä ja hämmennellä risottoa välillä räväkästikin, jotta siitä irtoaa sitä jotain fukin juttua, ja koostumus on puuromainen.

Jostain syystä en ole tykästynyt suppilovahveroiden makuun risoton seassa. Tulee hiukan sellainen tunkkainen yhdistelmä tuosta. Voi olla, että olen lisännyt sienet turhan aikaisin, mutta kokeilen ehkä seuraavaksi jotain miedompia sieniä.

Ja kannattaa muistaa pitää suht korkeat lämmöt pannulla ja se kauhottava liemi kuumana omassa kattilassaan, niin valmistuu ajallaan ja homma sujuu Strömsön tyyliin. Itse kauhon n. vajaa 2dl kerrallaan pannuun ja hämmentelen rauhallisesti. Esimerkiksi carnaroliriisi, joka on risottoriisien eliittiä, valmistuu 'al denteksi' n. 16 minuutissa, jos valmistaminen tapahtuu oikein. Se irtoava juttu on tärkkelystä ja tekee risoton 'kermaisuuden' Risotto kannattaa myös tarjota samantein, koska riisit jatkaa edelleen kypsymistään ja puuroutuu yhä enemmän. Tosin itse vedän kyllä ihan hymyssä suin ne seisseetkin risotot. Itse tehty kanaliemi ja kanttarellit on erinomainen yhdistelmä, jos sieniä haluaa käyttää ja jos haluaa suutuntumaa muokata, niin viskoo joukkoon myös rouhittua mantelia.
 
Viimeksi muokattu:

Bismarck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Laitetaan nyt sitten risoton inspiroimana hyvin yksinkertainen ja halpa ruoka saapasmaan perukoilta eli Tomaattikastiketta ja gnocchia.

Tomaattikastike:

- Laita pannulle purkillinen (400g) säilöttyjä tomaatteja mehuineen, 60g voita, kuorittu ja puolitettu sipuli (ei kuutioida tai pienennetä, vaan laitetaan kaksi sipulin palaa pannulle leikkauskohta alaspäin) ja snadisti suolaa. Loppumaustaminen suolla kastikkeen ollessa valmis mikäli on tarvetta. Hajota tomaatit kappaleiksi puukauhalla tai mitä nyt käytätkään hämmentämiseen. Kun kastike alkaa kiehumaan, niin pienennä lämpö alimmalle mahdolliselle tasolle, jossa tapahtuu pientä kuplimista. Anna pössyköidä ilman kantta suunnilleen 45 minuuttia, sekoittele välillä , painele jäljelle jäänneet isommat tomaatin palat pieneksi ja poista sipulit. Maista ja mausta suolalla, jos on tarvetta. Valmis.

Perunagnocchi:

* 500g perunaa
* n. 1-2 dl vehnäjauhoja (riippuu perunoista)

- Keitä jauhoiset perunat kypsäksi kuorineen. Kuori samantien (perunat pitää olla valmistaessa lämpimiä) ja survo. Itse käytän tässä tavallista käsisurvinta. Aseta perunasurvos työpöydälle ja lisää hiljalleen jauhoja vaivaten samaten taikinaksi. Tarkoitus ei ole tehdä über-kiinteätä taikinaa, joten älä murjo. Kun taikina pysyy koossa niin pistä kahteen osaan ja rullaa osista n. 2cm korkeat rullat. Leikkaa veitsellä reilun 1 cm levyisiä gnoccheja. Olet internetissä tätä lukiessasi, joten googlaa kuvahaulla gnocchi ja saat ajatuksen miltä se voisi näyttä ja miten voisit sitä käsitellä. Käsittele aina yksi gnocchi painaen toisen käden sormella snadi kastikekuoppa ja toisessa kädessä samaan aikaan haarukan pyöreällä puolella raidat toiselle puolelle. Keitä gnocchit kiehuvassa vedessä (riippuen minkä kokoinen keittoastia, niin sen mukaan määrittele monta kpl menee kerralla) tiputtaen ne veteen ja kun ne lopulta nousee pinnalle, anna olla vielä kymmenisen sekuntia. Ota pois kattilasta ja laita lämmitettyyn tarjoiluastiaan.

Kasaa annos pistämällä gnocchit lautasen pohjalle, päälle kastiketta ja vielä kastikkeen päälle raastettua parmiggiano-reggianoa. Mä diggaan gnoccheista tällä simppelillä ohjeella, koska esim. munan lisääminen tekee niistä vahamaisemman tai maustaminenkin on mun makuun turhaa, koska oikea kastike ja juusto ajaa asiansa. Hintaa tälle setille, josta syö kaksi aikuista, tulee parin euron paikkeille kaikki käytetyt raaka-aineet laskettuna jauhoineen ja parmesaanineen. Kokonaishinta riippuu toki eniten siitä miten vahvalla kädellä lykkää parmesaania annokseen, koska muuten raaka-aineissa pelataan senttipeliä.
 
Viimeksi muokattu:

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Jostain syystä en ole tykästynyt suppilovahveroiden makuun risoton seassa. Tulee hiukan sellainen tunkkainen yhdistelmä tuosta. Voi olla, että olen lisännyt sienet turhan aikaisin, mutta kokeilen ehkä seuraavaksi jotain miedompia sieniä.
Minä taas tykkään tuosta kuin hullu puurosta. Vannoin pitkään kuivattujen herkkutattien nimeen parhaasta risotosta puhuttaessa, mutta nyt kuivatut suppikset ovat tulleet vahvaksi haastajaksi. Muuten teen risottoni klassisella reseptillä, mutta viimeisen voitelun teen sienten liotusliemellä enkä kanaliemellä. Lihalientä en ole käyttänyt ikinä. Chorizo-risottoon käytän tomaattimehua. Siinä valmistustapa on siinä mielessä poikkeuksellinen, että kaikki neste kaadetaan sekaan kerralla. Toki lopuksi pitää tarkistaa, että on tarpeeksi kosteaa. Aina on ollut tähän mennessä.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Löytyi pakkasen uumenista kaksi hirven keittoluuta ja päätin, että väsään elämäni ensimmäisen hirvikeiton. Löytyi myös pääsiäisenä paistettua/pakastettua joulukinkkua pussillinen ja ajattelin töräyttää ne sinne joukkoon, koska yleensä possu ja hirvi täydentävät mukavasti toisiaan.

Noita luita täytyy vissiin pari tuntia keittää ja sitten kaapia lihat pois luista. Sitten perunat ja possut, hetken päästä sitten porkkanat ja lopuksi keittojuurekset. Näin ajattelin tehdä.

Onko hirvimiehillä jotain ässävinkkejä heittää pöytään?
 

Mosku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lieksan hurtat
Koskenlaskijaa kun tempaiset liha/makkarakeittoon niin hyvä tulee. Keitto lienee jo tulilla mutta ei se ole vieläkään myöhäistä. Keitothan yleensä vain paranevat vanhetessaan.
 

Mosku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lieksan hurtat
Tämän tietysti tulee joku kokki pian tuomitsemaan, mutta olen huomannut että lihakeitosta tulee jotenkin maukkaampi mitä aiemmassa vaiheessa ne sipulit, pippuri ja keittojuurekset sinne keittoon laittaa. Sama juuresten maku tarttuu paremmin lihaan ja koko liemestä tulee maukkaampi.
Vain perunoiden laittamista olen lykännyt sinne loppuvaiheelle jotta niistä ei aivan muusia tule. Tapanani on tosin pilkkoa myös perunat aika pieniksi, niin keittoa on sitten mielekkäämpää syödä lusikalla.
Jotenkin pidän siitä että se keitto on sellaista pehmeää sekä ruokaisaa, ja perunoita ei tarvi pilkkoa lautasella. Siksi laitan sekaan myös sitä aiemmin mainitseamaani sulatejuustoa. Poronlihakeittoon laitan joskus myös kauraryynejä.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Kyllä kannatti melkein koko vapaapäivä tuon sopan kanssa tuhertamiseen uhrata. Helvetin hyvää tuli ja huomennahan se on vielä parempaa.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Eikös se ole ihan lihalientä, puljonkia niinkuin meillä Hämeessä sanotaan.
Lihaliemi luultavasti ajaa täysin saman asian, mutta kirjoitin vain kuinka emäntä tuota risottoaan tekee. "Gibst du mir Bouillon?" on hyvin yleinen lause, jonka kuulen ruoanlaiton yhteydessä. Tuolloin kyseessä on "bouillon-jauhe" eikä lihaliemi, ja sitä lisätään ruokaan useimmiten suolan kanssa samassa yhteydessä.

Ainakin itse miellän lihaliemen tai puljongin nestemäiseksi. Minkään liemen lisäämisestä tuossa vaiheessa reseptiä ei kuitenkaan ole kyse, vaan periaatteessa "lihaliemimausteen". Mutta lihaliemellä luultavasti saadaan aikaan sama efekti - sekä pelkällä lihaliemikuutiolla?

Marigold Swiss vegetable bouillon powder
KNORR Chicken Bouillon Powder

En ainakaan muista Härmässä nähneeni tuontyyppisiä tuotteita - tai en ainakaan itse käyttänyt.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös