Minne olet matkalla?

  • 4 066
  • 24

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
Minulla tulee pyörittyä Jatkoajassa aina, kun olen junassa, bussissa tai vaikka auton kyydissä. Lentokoneessa tietokoneen/puhelimen käyttöhän on tunnetusti kiellettyä. Tämä ketju on meille, jotka ovat tällä hetkellä jossakin liikkuvassa kapineessa matkalla jonnekin.

Minä olen tällä hetkellä junassa matkalla Kajaaniin, juna muutaman minuutin myöhässä ja perinteisiä junamatkailuun liittyviä asioita on taas ilmennyt. Puhelimeen huutaminen, kyllä minuakin kiinnostaa, että Lotta on päässyt turvallisesti kouluun. Juna on myöhässä muutaman minuutin, mutta ei mulla kiire mihinkään ole niin ei mitään suurempaa ongelmaa. Nuo kuulutukset on ihan älyttömän kovalla nyt, ei vissiin nukuttukaan.

Missä te olette matkalla?
 

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
Eipä ole enää! Viimeksi kun lensin niin kirjotin facebookkiin kympistä.

Oliko tämä yleinen linjaus vai Lätkä-Bongari Iso-E:n erikoisoikeus? Myytinmurtajat jossain jaksossa tätä asiaa testasivat ja tulivat loppupäätelmään, että mahdollisesti puhelimella voi tiputtaa lentokoneen, koska se ottaa häiriösignaaleita. Toki jakso saattoi olla vanha ja siten tekniikka on muuttunut. Mutta olisihan tuo nykyisin jo ihan ok, että voi käyttää puhelinta lentokoneessa.
 

Decimal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oliko tämä yleinen linjaus vai Lätkä-Bongari Iso-E:n erikoisoikeus? Myytinmurtajat jossain jaksossa tätä asiaa testasivat ja tulivat loppupäätelmään, että mahdollisesti puhelimella voi tiputtaa lentokoneen, koska se ottaa häiriösignaaleita. Toki jakso saattoi olla vanha ja siten tekniikka on muuttunut. Mutta olisihan tuo nykyisin jo ihan ok, että voi käyttää puhelinta lentokoneessa.

Mun muistaakseni nykyisin ko. laitteiden käyttö on sallittu lennon aikana, mutta laskeutumisen sekä nousun aikana ehdoton no-go.
 
Suosikkijoukkue
KK
Oliko tämä yleinen linjaus vai Lätkä-Bongari Iso-E:n erikoisoikeus?
Ei ollut minun erikois oikeus. Kaikki saivat käyttää. Toki lentoyhtiöissä saattaa olla eroja.

Mun muistaakseni nykyisin ko. laitteiden käyttö on sallittu lennon aikana, mutta laskeutumisen sekä nousun aikana ehdoton no-go.
Juurikin näin. Nousut ja laskut offlinessä.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ainakin älypuhelimissa on "lentokonetila", joka sulkee tietyt ominaisuudet pois. Tiedä sitten, onko tuo hätävarjelua ja sinänsä turha asetus.
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Ainakin älypuhelimissa on "lentokonetila", joka sulkee tietyt ominaisuudet pois. Tiedä sitten, onko tuo hätävarjelua ja sinänsä turha asetus.

Ainakin minun mielestäni edelleen tulee se kuulutus jossa sanotaan "matkapuhelinten käyttö koko lennon aikana on kielletty lain mukaan" tjsp. Ja juuri tuon takia ajattelen että tuo "lentokonetila" on kehitetty, että voi puhelintaan käyttää ettei se hae signaalia. Toki muita sähkölaitteita saa käyttää nousujen ja laskujen välissä.

Niin ja nousujen ja laskujen aikaan kaikki sähkölaitteet kiinni, eikä pelkästään offline moodiin.

Näin olen ainakin ymmärtänyt. Kertokaa nyt joku fiksumpi.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Niin, no ainakin Norwegianilla on koneissaan ilmainen WLAN-yhteys, niin sillähän sitä kätevästi päivittelee facebookkia tai twiittailee.
 

Mdawg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tein yhteensa nelja (4) lentoa 10 viime paivan sisalla ja ainakin Air Berlinilla sanovat edelleen aina, etta kaikki sahkolaitteet on laitettava kiinni nousun ja laskun ajaksi. Alypuhelimia saa kayttaa muuten lennon aikana vain lentokonetilassa eli mitaan tekstiviesteja tai Facebookia ei saa nappailla. Itsekin pari elokuvaa iPhonella katsoin lentojen aikana. Nain siis Air Berlinilla.
 

RaitisAna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Tässä sitä huomaa kun oman alan (matkailu) juttuja pitää itsestäänselvyyksinä, eikä osaa yhtään ajatella miten varsinaiset käyttäjät (tässä tapauksessa lentomatkustajat, ne silloin tällöin matkustavat) "tietävät" asioista. Olipa muuten hankalasti sanottu!

Siis, lentoliikenteessä ei ainakaan tällä hetkellä sallita matkapuhelimen normaalikäyttöä lennon aikana. Tämä koskee siis Euroopassa lentäviä perinteisiä yhtiöitä (SAS, Finnair, British Airways, Air France-KLM, Lufthansa jne., voi olla että jossain joku yhtiö on testannut / on sallinut puheliten normaalikäytön myös lennoilla, mutta yleinen käytäntö on vielä no-no). Matkapuhelinta saa lentokoneessa käyttää normaalisti ennen lähtöä aina siihen asti, kun turvavyön merkkivalo syttyy ja konetta aletaan valmistella lähtöön. Puhelimien ja muiden elektronisten laitteiden käyttö on kiellettyä koneen nousun ja laskun ajan. Sen sijaan lennon aikana kun turvavyön merkkivalo ei pala, saa elektronisia laitteita käyttää, kuitenkin ilman yhteyksiä ulkomaailmaan. Matkapuhelimien osalta tämä tarkoittaa, että laitteet saa olla lentotilassa jolloin esim. pelejä voi pelata, mutta puhelimella ei voi soittaa tai lähettää tekstiviestejä.

Poikkeuksena tähän ovat WLAN-yhteydet, jotka ovat "tulossa" lentoliikenteeseen. Suomesta operoivilla yhtiöillä Norwegianin useimmat koneet on varustettu WLANilla, joten lennon aikana pääsee internetiin jos puhelimesta tuo WLAN löytyy. Sen sijaan soitot ja tekstarit eivät onnistu, ellei niihin käytä jotain internet-sovellusta. Lähivuosina myös muut eurooppalaiset yhtiöt ovat tuomassa WLANia koneisiinsa.

Pahoitteluni pitkä off-topic, toivottavasti kuitenkin selvensi edes joillekuille, mitä tänä päivänä voi lennon aikana touhuta. :) Vastaus varsinaiseen kysymykseen: juuri nyt kirjoittelen ja luen Jatkoaikaa kotona, mutta täytyy samalla todeta etten edes muista milloin olisin viimeksi mennyt töihin ilman että olisi tullut Jatkoaikaa bussissa luettua...
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Puhelimien ja muiden elektronisten laitteiden käyttö on kiellettyä koneen nousun ja laskun ajan.
Siis tarkoittaako tämä "käyttö on kiellettyä", että niiden tulee olla kokonaan pois päältä? Esim. YouTubehan on sitten täynnä virheellistä toimintaa, sillä siellähän on vaikka kuinka nousun ja laskun aikana koneen sisältä kuvattuja videoita.
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Siis tarkoittaako tämä "käyttö on kiellettyä", että niiden tulee olla kokonaan pois päältä? Esim. YouTubehan on sitten täynnä virheellistä toimintaa, sillä siellähän on vaikka kuinka nousun ja laskun aikana koneen sisältä kuvattuja videoita.

Juurikin näin! Jos räpläät jotain elektronista laitetta ennen nousua/laskua niin lentoemäntä tulee sanomaan, että pistäppä vehkeet kiinni. Kuitenkin moni tästä ei piittaa, vaan sitten kun lentoemotkin menevät köyttämään itsensä turvavöihin, niin pistetään vehkeet taas päälle ja otetaan kuvia sun muita.
 

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
Ja näin IC-juna kuljettaa taas Kajaanista Tampereelle ja isänpäivää on vietetty ja ukkia morjestettu jo eilen. Oli ihan hauskaa taas käydä piipahtamassa. Juna on yllättävän tyhjä, eiköhän Kuopiosta ja Jyväskylästä taas hyppää porukkaa lisää. Nyt maistuu uni.
 

Sir von Aulis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekko
Tämä parhaillaan tekemäni matka on viemässä hautaan ennemmin tai myöhemmin. Ihan kiva reissu tähän mennessä, toivotaan että sama meno jatkuu määränpäähän asti.
 

Ukkomauseri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Yövuoro töissä eli kynttilä palaa molemmista päistä ja isolla roihulla, kohti hiilikellaria siis matkalla:) Tosin vakaa aikomus sen verta vielä itseään sivistää, että mahdollisuudet hyvään päiväduuniin kohoaisivat.
 

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
Tämä ketju alkaa muistuttaa jo HCH:n ketjua yksinpuhelun määrällä mitattuna.

Ensin tästä Tampereelta junalla Helsinkiin ja sitten Tukholmaan, kerrankin voitin jotain niin tämä on melkeen ilmaista. Miksi junissa ei saa polttaa sähkötupakkaa? Itse en polta, mutta häiritsisikö se jotakin, jos puhaltaa vesihöyryä ulos?
 

Hawk #22

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Ilves, Tampa Bay Buccaneers
Bussilla menossa Kiiminkiin pelailemaan kiekkoa. Lähdettiin matkaan joskus 7 aikoihin ja puoli joukkuetta on vieläkin unessa. Peli varmaan kulkee tosi hyvin!
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Pitää vihdoinkin myöntää, että jengi täällä on melko pihalla. Ei saatana.

Olen jumittunut Konalaan.
 

scholl

Jäsen
Ainakin minun mielestäni edelleen tulee se kuulutus jossa sanotaan "matkapuhelinten käyttö koko lennon aikana on kielletty lain mukaan" tjsp. Ja juuri tuon takia ajattelen että tuo "lentokonetila" on kehitetty, että voi puhelintaan käyttää ettei se hae signaalia. Toki muita sähkölaitteita saa käyttää nousujen ja laskujen välissä.

Niin ja nousujen ja laskujen aikaan kaikki sähkölaitteet kiinni, eikä pelkästään offline moodiin.

Näin olen ainakin ymmärtänyt. Kertokaa nyt joku fiksumpi.

juuri noin se on ja wlanin kautta pystyy käyttämään internetiä niillä lennoilla, joilla sellainen on tarjolla.
 

Silkkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Bussillahan tässä ollaan menossa Tampereelle päin Ilves-peliä katsomaan, tosin nyt matka pätkäisi Riihimäen ABC:lla. Jatkoaika on kyllä jatkuvasti auki missä tahansa julkisessa, joskus joku random janari kyseli nimimerkkiäkin metrossa. Veikkaan, että päälle 70% luurin akusta on aikojen saatossa kulunut Jatkoaikaa selaillessa. Addiktio se on tämäkin.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Olen metrossa menossa katsomaan jotain musikaalia leffateatteriin. Sää on huikea ja muutenkin on mainio fiilis, koska tämän päivän hoidettavat asiat on hoidettu, kiitos ahkeran aamun.

Kevät ja minä!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös