Kauden 2012-13 joukkueen rakennus

  • 1 746 945
  • 4 395

Bismarck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kiima lätkään on tippunut sen veran, että katsoin eilisen matsin vasta tänään narulta ja otin erityiseen syyniin puolustajat ja näistä Klubertanzin ja Jokelan. Klubertanzista kirjoitin jo herran omaan ketjuun ja pidän häntä hyvänä laatikon täytteenä meidän erittäin hyvään puolustukseen. Miksi erittäin hyvä? Ensinnäkin puolustuksen kiekollisuus, jossa on kärjessä Söderholm ja Varakas. Kaksi liigatasolla huipputasoa olevaa kiekollista pakkia. Tähän täydennyksenä kiekollisena parempaa kuin keskitasoa oleva KK ja Mikko Jokela. Mikko Jokela? Kyllä, eilisen perusteella on Jokelalla käynyt Södet eli liike ja sijoittuminen on aivan eri luokkaa positiivisessa mielessä, kuin viime kauden säätäjä. Sanoisin, että Jokela on nyt reippaasti lähempänä huippuvuosien tasoaan kuin viime kauden tasoaan. Tämä tekee erinomaisen parannuksen pakistoomme, sillä Jokela kovimmillaan on loistava pakiston johtaja. Toisekseen pakisto on erittäin fyysinen. Kolmanneksi, tuohon löytyy loistava oman pään laatikon täyte eli Mikko Kurvinen. Kaikkiaan olen erittäin tyytyväinen pakiston tasoon.

Veskaripuolella arvioimiseen tarvitaan aikaa, koska Ortio on suomalaisen kiekkoilun mittakaavassa lupaava ja omaa kaikki edellytykset olla huipputasolla liigan mittakaavasaa jo tällä kaudella. Hyökkäys on hyvä ja on mielenkiintoista nähdä mitä Perrault tuo mukanaan - tosin pitkä loukkaantuminen ja siitä yksilötasoinen toipuminen on aina arvoitus. Senttereissä ei löydy kirkkainta kärkeä, mutta silti tuo hyökkäys on tuntunut koko ajan omaan makuun maukkaalta. Toki ottaisin kauden mittaan selkeän ykkössenan mielelläni joukkueeseen ja uskon että tämän suhteen on etsintä käynnissä.

En ole vielä antanut lausumaani arviostani menestyksen osalta, mutta kesän aikana olen ollut eri linjoilla kuin asiantuntijapiirit ja sijoittanut punaisia 4 parhaan joukkoon. Enemmän sijoille 3-4. Tähän ei vaikuta eilinen peli eikä harjoituspelit, koska en niitä nähnyt, vaan arvioni pelaajien laadusta.
 

COLHC1980

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Deutscher Fußball-Bund, NP #3
Ei kuulu tähän ketjuun, mutta tästähän on kaksi koulukuntaa. Toiset pitävät maalin tehneen ketjun kentällä ja toiset laittaa rikkovan ketjun jäälle.

Itse kuulun jälkimmäiseen. Maali omiin, jätkät vaihtoon.
 

Stigu

Jäsen
Kaikkiaan olen erittäin tyytyväinen pakiston tasoon.
Mielestäni tuolta puuttuu se kuudes pakki. Tuohilampi, Silfver tai Melart voivat kyllä tuurata hätätapauksessa, mutta vakiokokoonpanossa IFK:lla pitäisi olla Söde-Varakas-Klubitanssi-Kurvinen-Jokela-viisikkoon vielä yksi laatupakki. Itseäni Klubitanssi ei eilen oikein vakuuttanut, sen sijaan Varakkaasta diggaan aivan kybällä, ja Jokelakin on tosiaan kehittynyt viime kaudesta. Ja tämä siis yhden nähdyn matsin perusteella.
 

Bismarck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mielestäni tuolta puuttuu se kuudes pakki. Tuohilampi, Silfver tai Melart voivat kyllä tuurata hätätapauksessa, mutta vakiokokoonpanossa IFK:lla pitäisi olla Söde-Varakas-Klubitanssi-Kurvinen-Jokela-viisikkoon vielä yksi laatupakki.

Mä olen periaatteessa samaa mieltä. Mä en ole Melartista ihan varma mihin suuntaan on menossa ja mihin taso riittää. Viime kaudella oli nähtävissä parannusta edelliseen, mutta olen alkanut jo snadisti epäilemään Melartin kykyjä. Luultavasti asema on kuitenkin sellainen valmennuksen silmissä, että joka tapauksessa tulee olemaan se 6. pakki. Toisaalta ei vie pois erinomaisuutta, sillä mielestäni eka femma on todella taspainoinen ja laadukas. Saas nähdä.
 

Bad Bob #42

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Chicago Blackhawks
Eilen välillä oli havaittavissa meidän omalla maalilla oli liikaa tilaa, kokoonpanosta tosin puuttuivat Melart ja Kurvinen jotka kyllä putsaavat kiitettävästi oman maalinedustaa. Hieman tuli välillä kuitenkin Kankea ikävä...
 

COLHC1980

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Deutscher Fußball-Bund, NP #3
Keskustelu olikin siitä kun oma joukkue saa tehdyksi maalin niin ketä menee seuraavaksi :)

Itse kuulun siinä koulukuntaan joka laittaisi nelosen kentälle.

Jaa, heh. Siis se vähän riippuu.

Esim. jos ygonen tai kagonen on pelannut lyhköösen vaihdon niin ei vaihtoon. Mutta jos on ollut normi tai pitkä, niin vaihtoon ja tuoretta jalkaa. Mutta ei välttämättä nelonen. Toki jos nelonen on oikeasti jarru, etkä junnu-kenttä ja vastustaja laittaa omat taiteilijansa niin nepa sisään ja runtua.
 

scholl

Jäsen
Esim. jos ygonen tai kagonen on pelannut lyhköösen vaihdon niin ei vaihtoon. Mutta jos on ollut normi tai pitkä, niin vaihtoon ja tuoretta jalkaa. Mutta ei välttämättä nelonen. Toki jos nelonen on oikeasti jarru, etkä junnu-kenttä ja vastustaja laittaa omat taiteilijansa niin nepa sisään ja runtua.

maalintekijät aina vaihtoon, jotta voivat hymyillä kameroille. Jos jäävät jäälle ottamaan vastaan suosionosoituksia niin soi helposti omissa seuraavassa vaihdossa. Eli uusi ketju jäälle, mutta ei välttämättä nelonen, vaan se ketju joka on tarkoituksenmukaisin.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Edmonton Oilers send Ryan Nugent-Hopkins to AHL, Nail Yakupov to juniors - NHL.com - News
Lennart Petrell ei ollut niiden pelaajien ryhmässä, jotka käynnistyneen NHL-työsulun takia lähetettiin AHL-farmiin. Nyt Lennulle sopimus HIFK:hon työsulun ajaksi ja heti, kun pelaaja itse innostuu asiasta. Kiitos jo etukäteen.

Tässä nyt itseasiassa mitataan todenteolla Nybarin pätevyys. Lockout-pelaajien houkuttelu/hankinta on The Juttu nyt. Voihan se kausi rapakon takana alkaakin mutta siitä viis. Jos halutaan Kanisterista tapella, meidän pitää hankkia vahvistuksia.

Sinänsä Nybbiksen duunia tässä helpottaa se, että nykyisen jengin tarpeet on helposti nähtävissä. Se on sitten eri asia päätetäänkö hommata a) tarvittavia vahvistuksia vai b) hankintoja imagosyistä johtuen. Pahoin pelkään että menee B:n puolelle HIFK:n tapauksessa.

Kiekollinen pakki, kova sentteri ja nopea maalintekijä laidalle. HIFK on inhottavan hidas jengi tällä hetkellä kokonaisuudessa. Bäckström on oikeastaan myös ns. pakkohaku molemmista syistä johtuen.

Fiilikset on itellä vähän vesikielellä/vituttaa välimaastossa. Viime lockout oli mitä oli, toisaalta olisi hienoa nähdä änärijätkiä brändin väreissä.

Ja fyrkastahan tämä ei jää kiinni eihän?
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Samaa mieltä RM:n kanssa siitä, että HIFK todennäköisesti hommaa näitä imago-pelaajia, eikä sellaisia, joilla oikeasti vahvistettaisiin joukkueen puutteita. Esim. Petrell ei toisi joukkueeseen mitään sellaista, mitä sieltä ei löytyisi jo ennestään. Mutta fanien suurena suosikkina, tämä kotiutus olisi enemmän kuin todennäköinen. Samalla, joukkueen puutteet jäisivät kaikki voimaan. Todelliset ykkössentteri ja sniperi tuosta joukkueesta vielä puuttuu ja tietysti kiekollinen liideri puolustukseen.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Ja fyrkastahan tämä ei jää kiinni eihän?

Ei varmasti jää. Viime kaudella tehtiin loistava tulos ja pelaajabudjetista on silkalla mutulla ja laskinta käyttämättä vielä miltsin verran käyttämättä.

Mitä / ketä muuten tarkoitit kohdan b hankinnoilla? Esimerkiksi Lennu ei ole huippupakki, ykkössentteri eikä maalivahti, mutta silti en laskisi ns. imagohankinnaksi, sillä henkinen arvo joukkueelle on mittaamaton. Saataisiin lähes kasaan mestaruuskauden hienoin ketju: Isä, Pojan pikkuveli ja Pyhä IFK-henki - ainakin jos sovitaan, että Pakara kykenee maalintekoon muidenkin kuin Villen kanssa ja Makke on pian taas kehissä.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En oikeastaan muita nimiä NHL:stä jaksa edes lähteä spekuloimaan, mutta eiköhän Lennart ole aika varteenotettava vaihtoehto niin seuran kuin myös pelaajan oman kiinnostuksen puolesta.

Näkisin muuten tämän työsulun aikalailla hyvänä asiana Ikonin itsensä kannalta. Viime kausi meni pienillä minuuteilla Oilersissa roolin rajoittuessa lähinnä kiekon neppaamiseen tai kuljettamiseen pois omalta alueelta ennen vaihtoontuloa, ja se että Lennu pääsisi nyt taas kaudeksi tai edes osaksi kautta IFK:hon pelaamaan hyvää sarjaa perkeleen isossa tutussa roolissa isoilla minuuteilla, auttaa taas takuulla miestä olemaan vireessä antamaan näyttöjä sitten aikanaan takaisin Edmontoniin lähtiessään.

Eli ikoni kotiin ja sassiin, kehittää jengin peliä ja pelaajaa itseään.

Tämän lisäksi Tuomo Ruutu nyt olisi lähimpänä sellaista unelmien tähtihankintaa työsulun ajaksi, mutta saa nyt nähdä miten hommat lopulta menee kun noissa raha-asioissa ja kaikenlaisissa yksityiskohdissa on varmaan aika paljon mietittävää niin seuran kuin pelaajankin kannalta.
 
Suosikkijoukkue
IFK Peltosen jälkeen
Harmi että työsulku nyt alkoi, mutta nyt on sit nybärin taas oltava hereillä nhl-pelaajien suhteen.

Itse toivoisin vähintäänkin ykkössentteriä ja kiekollista taitoa omaavaa pakkia tämän kauden vahvuuteen. Ja kyllä #32:lle on aina tilaa IFK:ssa ;)

Sentterin suhteen minulla ei ole toiveita, kunhan osaa tehdä pisteitä ja ratkoa pelejä.

Marek Zidlicky olisi loistava hankinta puolustukseen. Todella hyvä kiekollinen pakki joka omaa HIFK-taustan. On kuulemma sanonut haluavansa pelata IFK:ssa vielä joskus. Tämä kaveri kun kotiutettaisiin olisin enemmän kuin tyytyväinen! Marek please come to Helsinki!

Niin ja Lennulle sitä sopparia vaan!:)
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitä / ketä muuten tarkoitit kohdan b hankinnoilla? Esimerkiksi Lennu ei ole huippupakki, ykkössentteri eikä maalivahti, mutta silti en laskisi ns. imagohankinnaksi, sillä henkinen arvo joukkueelle on mittaamaton. Saataisiin lähes kasaan mestaruuskauden hienoin ketju: Isä, Pojan pikkuveli ja Pyhä IFK-henki - ainakin jos sovitaan, että Pakara kykenee maalintekoon muidenkin kuin Villen kanssa ja Makke on pian taas kehissä.

Lennu olisi myös meikäläisen suosikki jos tulisi mutta valitettavasti en näe kliinisesti kauheasti tarvetta. Luttinen, Talaja, Pakarinen hoitavat kyllä sitä tonttia jo ihan passelisti. Henkistä arvoa en lähde mittaamaan koska jengissä on jo Ville ja Söde.

Älkääkä tulko silmille nyt mutta kyllä viimekaudella Lennun peli oli mj:ssa niin hirveää kuraa kuin olla ja voi. Oilerssin pelitapa nelosen laiturille on kyllä syönyt niitä hienoja ominaisuuksia missä Lennu kehittyi KJ-vuosina. Epäilen että Petrell ei saisi ehkä sitä samaa draivia päälle jos nyt tulisi 1kk-koko kaudeksi.

Esim. Petrell ei toisi joukkueeseen mitään sellaista, mitä sieltä ei löytyisi jo ennestään. Mutta fanien suurena suosikkina, tämä kotiutus olisi enemmän kuin todennäköinen. Samalla, joukkueen puutteet jäisivät kaikki voimaan.

Näinhän se menisi. Mutta fakta on se että mikäli Petrell tulee liigaan niin tottavitussa se pitää kotiuttaa. Sitä kotiutusta ei vaan saa jättää pelkästään Lennun kohdalle vaan sieltä pitää sitten noukkia Olli, Nikke ja Marek myös. Piru vie.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Suosikkijoukkue
HIFK
Saataisiin lähes kasaan mestaruuskauden hienoin ketju: Isä, Pojan pikkuveli ja Pyhä IFK-henki - ainakin jos sovitaan, että Pakara kykenee maalintekoon muidenkin kuin Villen kanssa ja Makke on pian taas kehissä.

Nyt on dementia iskenyt jompaan kumpaan meistä, koska mä en muista, missä vaiheessa olisi ollut ketju VP - MG - LP. Mun mielestä tuossa Miken ja Villen rinnalla pelasi Hade eikä Lennu, joka taisi rymistellä Kiben ja Wirtasen ketjussa.

Työsulku tekee tilanteen todella kimurantiksi. Tietenkään sieltä ei vielä huomenna tule ketään, ja muutenkin kannattaisi ensin rauhassa katsoa, mitkä on todelliset puutteet joukkueessa ja vasta sitten avata ilmasilta P-Amerikan ja Nordiksen välille. Zeta tietenkin houkuttaa kovasti ja pienellä varauksella OJ, jos äijä tosiaan on valmis pelaamaan Suomessa. Lennu on siinä ja siinä. Ortio - Norja -kaksikkoon luotan sen verran, etten näe ainakaan vielä tarvetta Bäcksille. Luulen kuitenkin, että pelaajatkin haluavat vähän aikaa tarkkailla tilanteen kehittymistä, ennen kuin alkavat varailla lentolippuja Atlantin tälle puolen.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suoraan sanoen vituttaa koko työsulku. Nyt sieltä on sitten mahdollisesti tulossa nippu pelaajia sotkemaan koko helvetin liigakauden ja kukaan ei tiedä kuinka kauan ne on täällä. Saattaa olla viikon, kuukauden tai jopa koko kauden. Itse olisin valmis ottamaan vahvistuksia vaan, jos heidät saataisiin koko kaudeksi. Mitään 1-2kk ukkoja en missään nimessä haluaisi sekoittamaan pakkkaa ja tiputtamaan meidän vakirosterin jätkiä katsomon puolelle. Ongelmahan on vaan siinä, että kukaan ei tiedä tosiaan kuinka kauan työsulku kestää.

Todella kimurantti tilanne. Kotiinhan sieltä pitäisi ainakin saada Lennu, OJ, Nikke, Marek ja mieluiten myös se parempi Rudi.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Näinhän se menisi. Mutta fakta on se että mikäli Petrell tulee liigaan niin tottavitussa se pitää kotiuttaa. Sitä kotiutusta ei vaan saa jättää pelkästään Lennun kohdalle vaan sieltä pitää sitten noukkia Olli, Nikke ja Marek myös. Piru vie.

Yllä olevasta olemme samaa mieltä. Henkisestä arvosta eri mieltä - puhutaan niin eri tyyppisistä pelaajista, että en usko, että lisäarvo olisi pahasta, vaan päinvastoin. Pahaksi et sitä toki väittänytkään.

Nyt on dementia iskenyt jompaan kumpaan meistä, koska mä en muista, missä vaiheessa olisi ollut ketju VP - MG - LP. Mun mielestä tuossa Miken ja Villen rinnalla pelasi Hade eikä Lennu, joka taisi rymistellä Kiben ja Wirtasen ketjussa.

Suurimmaksi osaksi kyllä, paria poikkeusta lukuunottamatta. Ihan nopeasti tulee mieleen esim. Lukko-sarjan viimeinen peli, jossa Mikke syötti kaksi Lennun kolmesta maalista.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lennu oli poikansa kanssa katsomassa Jokerit-matsia joten sikäli punapaitaan siirtyminen voisi toteutua hyvinkin nopeasti.

Nyt mahtaa Ella Petrell kyllä suuttua, kun häntä pojaksi luullaan...

Käsittääkseni kaikki Suomessa pääasiallista majapaikkaansa pitävät pelaajat ovat edelleen Suomessa. Toki saa korjata, jos olen väärässä. Sitten on erikseen nämä Selänteet, Timoset ja muut vuosikausia rapakon takana asustelleet pelaajat, joiden lapset ovat kouluissa yms., jotka käyvät Suomessa vain lomailemassa.

Oma toivomukseni on kotiuttaa Marre, OJ, Nikke ja Lennu. Tuomo Ruudun ottaisin myös kiljuen vastaan, mutten varsinaisesti odota näin tapahtuvan. Marekin halukkuudesta mulla ei ole mitään hajua ja Jokisen vaakakupin uskon kallistuvan IFK vs. Jokisen perhe- taistossa perheen puolelle ja näin ollen uskon Ollin jäävän treenaamaan P-A:han. Jollekin parin kuukauden reissulle voisi Ollikin tulla, mutta kun lakon kestosta ei ole hajuakaan, luulen, että Jokinen ei ole tulossa. Ja olen enemmän kuin mielelläni väärässä. Nikellä, Lennulla ja miksei Tumpillakin on sinänsä helpommat tilanteet, koska kaikilla lapset ovat alle kouluikäisiä, jolloin Suomeen jääminen on "kokonaispaketin" kannalta hyvinkin varteenotettava vaihtoehto.

Katsellaan nyt, mitä tuleman pitää. Lennulle löydän kyllä paikan heittämällä, vaikka ei varsinaisesti olekaan mikään "puuttuva palanen". IFK:lla on tällä hetkellä sellainen tilanne, että nelosketju on huomattavasti heikompi kuin mitä se saisi olla. Peliaikaa olisi varaa nostaa, mutta ongelma on se, että peliesitykset eivät anna siihen aihetta. Enkä todellakaan ole heittämässä Lennua neloseen, vaan ennemminkin Lennun tulo mahdollistaisi erilaisten ketjuvariaatioiden tekemisen, jolloin vastustajasta riippuen IFK voisi esim. pistää vastustajan ykköselle todellisen pimennyskentän.

Mitään viime lakkokauden pelleilyä en halua nähdä, mutta toisaalta, samanlaisen pelleilyn uhkaa ei ole ilmassakaan, kun mm. Jere, jarkkoruutu ja Sir Pentti ovat sittemmin vaihtaneet maisemaa.
 

Pärde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Colorado Avalanche
Paskamainen tilanne tämä työsulku, sotkee koko liigan kuvioita ennalta-arvaamattomuudellaan. Joukkueessa on puutteita, joita tulisi paikata, mutta paikataanko niitä näillä miehillä? Imagollisista syistä pitänee kotiuttaa ainakin Zidlicky, Petrell, Bäckström, T.Ruutu ja O.Jokinen, mikäli nämä liigaan ovat tulossa. Kaikki ovat ehdottomia vahvistuksia joukkueelle, mutta heidän varaansa ei juuri voi laskea. Ja miten Pasi Sormunen pystyy käsittelemään tällaisen tähtikatraan joukkueessa? Paljon kysymyksiä ilmassa, mutta sanomattakin selvää on, että NHL-miehiä on jengiin tulossa.

Miltä joukkue sitten näyttäisi, jos nuo yllä olevat saataisiin mukaan? Hirveästi en itse haluaisi sotkea "normikokoonpanoja", vaan laittaisin NHL-miehet yhteen.

Voisin kuvitella, että näillä vanhemmilla pelaajilla ei ole kiirettä pelaamaan ihan heti, mutta esim. Petrell voisi olla halukas jäälle jo nyt.

Mikäli työsulku jatkuu pitkään (kenties koko kauden), katselisin Nybarina myös tuollaisten NHL/AHL-välimaaston pelaajien perään. Heitä saattaisi olla saatavilla helpommin.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Suurimmaksi osaksi kyllä, paria poikkeusta lukuunottamatta. Ihan nopeasti tulee mieleen esim. Lukko-sarjan viimeinen peli, jossa Mikke syötti kaksi Lennun kolmesta maalista.

Poikkeus oli todellakin kyseessä, koska nuo maalit Lennu teki ylivoimalla. Jossain vaiheessa runkosarjaa, Lennua yritettiin istuttaa ykkösketjuun, mutta se ei toiminut ja PW:n rinnalla pelatessa tutkapari oli selvä juttu. Niin kuin alivoimalla pelatessakin.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, HCK
Imagollisista syistä pitänee kotiuttaa ainakin Zidlicky, Petrell, Bäckström, T.Ruutu

Saa ampua tämän alas jos paremmin tietää mutta minulla on sellainen muistikuva että T.Ruutu olisi vuosi-pari takaperin todennut että haluaisi pelata Jarkon kanssa samassa joukkueessa. Eli jos mies sm-liigaan palaisi olisi joukkue silloin Jokerit.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös