”Ei lajill' väliä” – mitä HIFK merkitsee sinulle seurana?

  • 365 294
  • 1 752

Silkkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
HIFK on monille yhtä kuin jääkiekko. Jos kysyt perus kaduntallaajalta IFK:sta, vastaus liittyy lähes varmasti lätkään, eikä moni tavis edes välttämättä tiedä, kuinka laajaa Helsingin IFK:n toiminta on. Myös monille Jatkoaikalaisille HIFK on yhtä kuin jääkiekkoseura, vaikka otteluissa tuota "ei lajil väliä"-chanttia lauletaankin. Monia ei välttämättä muut lajit kiinnosta, tai se oma rakkaus on löytynyt muiden lajien puolelta toisten seurojen riveistä.

Ehkä selkein esimerkki tästä löytyy futispuolelta. Hyvin moni kiekko-IFK:n kannattaja seuraa myös jalkapalloa ja monelle se "oma" joukkue on HJK, vaikka IFK:n futisjaostolla on äärimmäisen sitoutunut faniryhmä ja joukkue tekee tosissaan töitä pitääkseen paikkansa Ykkösessä myös ensi kaudella. Futis-IFK kuitenkin kiinnostaa, sillä toissasyksyinen ratkaiseva nousukarsinta Ykköseen keräsi muistaakseni päälle pari tuhatta katsojaa, mikä oli enemmän kuin samaan aikaan pelatussa Hongan Veikkausliigaottelussa. Ja tämä oli siis kakkosdivarin peli. Moni ei välttämättä edes muista, että IFK:lla on myös jalkapallosta yhdeksän Suomen mestaruutta ja helvetinmoiset perinteet.

IFK on jääpallopuolella pelannut Suomen mestaruudesta vuodesta 1908 asti, ja kerännyt tässä välissä 16 mestaruutta ja roppakaupalla muita mitaleja. Viimeisin mestaruus tuli keväällä 2011, kun Kampparit kaatui Mikkelissä rankkarikisan jälkeen 2-3. Futispuolella tunnelmaa pitävät Stadin Kingit ovat tuttu näky Bragulla (ja vieraspeleissä) myös talvisin, eikä bandypeleistä puutu tunnelmaa vaikka taivaalta sataa kissoja ja pakkanen puree.

Lisäksi IFK:lla on joukkuelajeista toimintaa salibandyssä, kaukalopallossa ja käsipallossa, sekä yksilötasolla keilailussa ja yleisurheilussa. Lähestulkoon kaikesta on tullut roppakaupalla menestystä, enkä edes jaksa ottaa junnusarjojen tai naisten mitaleita mukaan tähän.

Mitä IFK:n lajikirjo sitten teille henkilökohtaisesti merkitsee? Onko SM-liigakausi "se juttu", vai seuraatteko myös muita lajeja aktiivisesti? Onko tällä puolella porukkaa, jotka käyvät myös esim. futis/bandypeleissä? Oletteko seuranneet IFK:n salibandyjaoston alennustilaa ja uutta nousua? Maistuuko käsipallo? Seuraatteko IFK:n yleisurheilijoiden edesottamuksia tarkemmin kuin muiden?

Henkilökohtaisella tasolla IFK on ollut minulle aina isompi juttu, kuin yksikään yksittäinen urheilija tai laji. Vaikka jääkiekko onkin se eniten intohimoa herättävä laji, riemuitsen silti yhtä lailla HIFK:n menestyksestä muualla. Futispuolen nousukarsinta Ykköseen syksyllä 2010 oli mieleenpainuvimpia hetkiä koko elämässäni, enkä ikinä tule unohtamaan sitä fiilistä kun kenttä täyttyi faneista, ilotulitukset paukkuivat, porukka lauloi, huusi ja itki... Hyvin pitkälti samoissa tunnelmissa mentiin tuo ilta kuin SM-liigakevään 2011 kliimaksissa.

Kaikkia ei kuitenkaan divarifutis lämmitä, ja heille suotakoon tuo mielipide. Haluaisin kuitenkin kuulla kertomuksia IFK-ihmisiltä, jotka ovat kesäisin intohimoisia HJK:n kannattajia, vaikka joukkueet ovat verivihollisia ja futispuolella samassa asemassa kuin HIFK ja Jokerit kiekossa. Divaritaso on toki eri, mutta perinteet eivät katoa mihinkään ja vielä nähdään sekin päivä, kun Helsingin IFK pelaa Veikkausliigassa. Mikä on siinä tilanteessa teidän ratkaisunne?

Moni varmasti muistaa keväältä 2011, kuinka Finnair/Sonera Stadiumilta soitettiin kovaäänisistä Bluesin maalilaulua IFK:n kotipelien aikana kesken finaalisarjan. Tämä kertonee kaiken oleellisen siitä, että Klubin suunnaltakaan ei olla perinteitä unohdettu ja vastakkainasettelu elää. Millaisia ajatuksia tämä herättää?

Tästä aiheesta on tullut muutaman kerran väännettyä mitä epäsopivimmissa ketjuissa, joten on korkea aika keskittää parran pärinät ja saada mahdollisesti jotain rakentavaakin aikaiseksi. Sana on vapaa.
 

kaizu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Canucks
IFK kirjainyhdistelmänä ei tule koskaan olemaan merkityksetön, esiintyy se sitten Jääkiekossa tai hevospoolossa. En vaan ole koskaan ollut kiinnostunut muista lajeista siinä määrässä, mitä jääkiekosta.

Kyllä IFK:n jääpallomestaruus mieltä lämmittää - mutta katkera tappio jääpallofinaalissa menee kategoriaan "aivan sama". Jalkapallossa olin iloinen ja seurasin tekstitv:n välityksellä IFK:n nousua ykköseen.

Jalkapallosta sen verran, että olen aina kannattanut HJK:ta Suomessa enkä näe siinä ristiriitaa IFK:n kannattamisen kanssa. En ole todellakaan mikään hc HJK-fani, noin kerran kaudessa käyn pelin katsomassa. Kääntäisin myös takkini IFK:n puolelle sekunnissa, jos IFK nousisi veikkausliigaan. Kävisin varmasti myös joissakin peleissä, mutta klubia en ikinä oppisi/haluaisi oppia "vihaamaan" sillä lailla, mitä Jokereita "vihaan".
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Kale

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eipä juuri mitään. Jääpallossa ja sählyssä olen käynyt satunnaisesti katsomassa matseja, mutta yleisurheilussa ja futiksessa IFK on ollut lähinnä vihulaisen roolissa. Junnuna seurasin futiksessa sen seuran aikuisten joukkuetta, jossa milloinkin pelasin. Kun pelasin FC Jokereiden junnuissa, seurasin Finskillä aktiivisesti heidän pelejään...

Se, että IFK on perinteikäs yleisseura on hieno juttu, mutta ei minulla ole samanlaista suhdetta muiden lajien joukkueisiin. Lätkä-IFK:ta olen seurannut aktiivisesti ihan pikkupojasta asti. Ei kai noilla tänä päivänä ole muutenkaan yhteistä kuin nimi, värit ja joissan määrin historia - organisaatiot toimivat erillään toisisistaan. 2000-luvun alkupuolella lätkä-IFK ja fusse-HJK olivat jopa jotain "yhteistyöseuroja" tms..
 

Filosofem

Jäsen
Tämä on itselleni varsin mielenkiintoinen aihe, kun en ole mikään urheilun suurkuluttaja, enkä IFK-kannattaja.

Itselleni muiden lajien HIFK:oot eivät merkitse mitään, eivätkä herätä minkäänlaisia tunteita. Ainoastaan lätkäpuoli on se, joka kiinnostaa. Ihan yhtä lailla mikäli Jokereilla olisi jaostoja eri lajeissa, niin niiden edesottamukset eivät kiinnostaisi muuten kuin ehkä sen verran, että kiva jos toisivat lätkäpuolelle jollain tavalla hyvää näkyvyyttä.

Kymmenisen vuotta sitten olikin olemassa FC Jokerit, jonka menestyminen tai menestymättömyys ei koskettanut lainkaan. Sitä olen muuten joskus miettinytkin, kuinka lätkäpuolen IFK:oota kannattavat juhlivat seuran yli 100-vuotista taivalta, kun itse ajattelen sen ainoan kiinnostavan IFK:oon syntyneen joskus 1920-luvulla. En tullut ajatelleeksi, että FC Jokereiden kohdalla olisi voinut juhlia vuonna 2007 seuran 40-vuotista taivalta, jos jalkapallopuoli olisi ollut vielä olemassa.

En ole urheiluhullu, mutta diggaan lätkästä. Sen takia lätkäseuran kannattaminen on luontevaa. En tykkää seurata käsipalloa tai jääpalloa ja itselleni olisi absurdia kannattaa sydämellä tällaista joukkuetta sen takia, että se olisi samasta urheiluseurasta kuin lätkäseurakin. Lajill' on väliä, mutta toki sillä seurallakin on väliä.
 
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Mielenkiintoinen topic tosiaan. Hyvä kun joku starttas tälläisenkin keskustelun! Itselleni IFK jääkiekko on se suurin juttu, mutta iloitsen seuran menestyksestä kaikissa muissakin lajeissa. Pienempiä lajeja seuraan lähinnä teksti-tv:n välityksellä tai tsiigaamalla päivityksiä Stadin Kingien sivuilta. Toisaalta olen kyllä seurannut tarkasti Hifkin divarifutista ja se kiinnostaakin myös kovasti(torstaina taas bragulle;)). Ymmärrän kyllä että monia pelkästään lätkäpuolen IFK faneja ei sitten esimerkiksi divarifutis kiinnosta. On myös totta että monet kannustavat tässä tapauksessa mielummin klubia, mutta itse en pysty kannustamaan kotimaassani kuin yhtä seuraa.. oli laji mikä tahansa. Ei lajil välii, aina IFK!

Vaikka emme pelakisikaan potkupalloa veikkausliigassa, tai tippuisimme yllättäen mestikseen, niin silti IFK on ja tulee aina olemaan se "oma" joukkue, sarjatasosta riippumatta.

PS. ymmärrän niitä klubi faneja, jotka ovat kannattaneet seuraa pienestä pitäen, sillä kaikillahan on oikeus kannattaa mitä haluaa.

jatkakaa...
 

#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Hyvinkään Tahko, Pasi Nurminen
Pakko tulla naapurista huutelemaan. Itsellenäni ei muita "ifk-inhokkeja" ole kuin kiekko-Hifk, johtuen kai lähinnä siitä että potkupalloa tai jääpalloa en seuraa juuri lainkaan.
Tosin Salibandyssä olen pelannut Hifk:ta vastaan nyt tämän "uuden tulemisen" aikana viime kaudella, ja pakko kyllä näin Jokerifanina sanoa että kyllähän se vitutti normaalia enemmän kun pasilan urheiluhallissa kotijoukkueen tehdessä maalin meidän verkkoon, alkoi sireeni soimaan ja mammammaat päälle..
 

Sonic Empire

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pelasin junnuna IFK:ssa lätkää, futista ja jääpalloa. Tosin nyt muut kuin lätkä on jäänyt pahasti paitsioon.
 

#16 Murray

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuulun myös siihen joukkoon jolle se jääkiekko on numero 1. Jääkiekon lisäksi jalkapallo kiinnostaa jonkin verran, mutta en ole mikään aktiivinen seuraaja. HIFK:n junioreissa tuli jääkiekkoa, jääpalloa ja jalkapalloa pelattua, jonka kautta HIFK:n kannattaminen on lähtenyt liikkeelle (ja faijan kautta tietysti, joka oli IFK:n miehiä). Vaikka jääpalloakin tuli IFK:ssa pelattua, en ole ikinä IFK:ta alkanut miesten puolella seuraamaan. Muut palloilulajit, yleisurheilut yms ei kyllä herätä minkäänlaisia tunteita, vaikka kuinka HIFK onkin kyseessä.

Olen nuori kundi, joten se on varmasti osittain syynä ettei minkäänlaista HJK-vihaa ole "syntynyt". Ei minua kiinnosta meneekö niillä hyvin tai huonosti, mutta en minä heitä ajattele vihollisena samalla tavalla kuin Jokereita. Europeleissä jopa toivon heille menestystä, koska on ainut suomalainen joukkue, joka pystyy edes vähän mukana rimpuilla. En kuitenkaan luokittele itseäni miksikään klubihuoraksi, vaikka olenkin n. 10 vuotiaana viimeksi käynyt heidän ottelun katsomassa.
 

Silkkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Avaus lähti vähän kiireellä, joten lisättäköön tähän vielä vähän.

Kuten jo mainitsin, jääkiekko tulee itselleni olemaan aina se ykköslaji. Tästä syystä myös Nordiksella on tullut käytyä kaikkein eniten, vaikka lätkäkausarin hinnalla saisi kausikortit sekä futikseen, käsipalloon että bandyyn ja jäisi vielä kaljarahaakin. Jalkapallo tulee kovana kakkosena, seuraan yhtä aktiivisesti Ykkösen kierrosta kuin SM-liigakierrostakin netin kautta, jos en syystä tai toisesta lähde/pääse Bragulle.

Jääpallo ei lajina ihan samalla tavalla kyllä kiinnosta, eikä varmaan tulisi Bandyliigaa seurattua paljoakaan jos IFK ei siellä pelaisi. Tavallaan HIFK on opettanut meikäläisen diggaamaan tästäkin lajista. 10 vuotta sitten olisin pitänyt jääpalloa ringetten tasoisena akkojen läpsyttelynä niille, joilla ei papu riittänyt lätkään. Nyt osaan arvostaa jääpalloa enemmän futikseen verrattavana, taktisena lajina jossa olosuhteet merkitsevät paljon ja katsomossakaan ei aina ole niin kauhean kivaa.

Muut lajit tulevat sitten jossain kaukana perässä, eikä näistä lajeista yksikään kiinnostaisi pätkääkään ellei IFK pelaisi. Esimerkiksi käsipallokatsomoon en olisi itseäni vielä 10 vuotta sitten osannut sijoittaa, mutta niin vain on sielläkin tullut pari peliä vietettyä. Salibandyä olisi myös tarkoitus mennä katsomaan, nyt kun joukkueen toiminta aloitettiin uudestaan. Kaukalopallosta en tiedä edes sääntöjä, enkä ole kuullut keneltäkään matsiraportteja, joten tämä voi jäädä hamaan tulevaisuuteen ellen joskus spontaanisti innostu käymään sielläkin.

Pähkinänkuoressa: kaikki lajit eivät kiinnosta yhtä paljoa, mutta IFK tuo huikeasti lisäarvoa mille tahansa lajille. Organisaatiot toimivat toki erillään, mutta silti saman perheen alla kaikki. Kaikkea kannattaa käydä katsomassa. Itse en olisi varmaan koskaan saanut tätä kipinää muita lajeja kohtaan, jos en olisi joskus 2007(?) kesällä eksynyt Bolliksen kallioille juomaan kaljaa ja katsomaan kun "IFK pelaa kesällä, höhö".

Ja kaikki muuten ylihuomenna torstaina Bragulle kello 18:30 nauttimaan tunnelmasta! ;)
 

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
IFK on IFK, lajilla ei ole niin väliä. Nuo kolme kirjainta ovat seuranneet minua jo pienestä pitäen.

Isältä pojalle, perhettä ei jätetä!
 

meiji

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itselleni HIFK merkitsee nykyään enemmän juuri seurana, eikä pelkästään jääkiekkojoukkueena. Viisi vuotta sitten olisin varmaan vastannut että: "Ai pelaako ne muitakin lajeja?" Salibandyn toki tiesin, mutta silloin se ei juuri napannut sen kummemmin.

Näin joskus Kingien videopätkän youtubessa ja ihmettelin että onko IFK:lla toimintaa myös jalkapallossa. IFK pelasi tuolloin 3.divarissa ja siitä lähtien olen seurannut myös IFK:n jalkapalloa. Muutama vuosi sitten tuli jääpallo myös mukaan, mutta sitä seuraan kuitenkin hieman vähemmän johtuen olosuhteista.
Jalkapallo ja jääkiekko ovat nykyään aivan tasaväkiset, mutta voi olla että jos jossain vaiheessa IFK nousee Veikkausliigaan niin jalkapallo nousee ohi. Kiekossa tuli viime kaudella pidettyä hieman taukoa ja käytyä vain parissakymmenessä ottelussa. Normaali tiistai-ottelut eivät vain kiekon puolella enää tahdo sytyttää varsinkaan kun lippujenhinnat ovat melko korkeat verrattuna jalkapalloon.

Jokatapauksessa itse en voisi kuvitellakkaan kannattavani mitään muuta seuraa Suomessa, se ei kuitenkaan estä minua nauttimasta muiden joukkueiden ottelutapahtumista, nytkin on lippu Celtic matsiin, ja toki toivon Klubin menevän jatkoon. Vastakkainasettelu Klubin kanssa alkaa sitten kun ensimmäisen kerran "modernina" aikana kohtaavat jalkapallon puolella, siihen asti Klubi on sama asia kuin Kiffen tai Gnistan, eli vain yksi suomalainen jalkapalloseura.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Liki sama juttu kuin yllä eli vielä muutama vuosi sitten HIFK oli minulle pelkkä lätkäjengi ja muut lajit lähinnä kuriositeetteja, joiden tilanteita tuli seurattua silloin, kun teksti-tv:ssä sattui puolivahingossa kelaamaan sopivalle sivulle. Oikeastaan kipinän syttymisestä muitankin lajeja kohtaan on kiittäminen viime kevään mestaruutta. Siinä jäi päälle nälkä penkkiurheilulle kesällekin ja mikäpä olisi ollut sopivampi valinta kuin juuri Ykköseen noussut futsijengi.

Viime kauden alkupuolella sitten kävin katsomassa yhden matsin kokeeksi ja vaikka kipinä ei nyt välittömästi roihahtanutkaan liekkeihin, on sen jälkeen jäänyt vain yksi kotiottelu väliin matkan takia. Tällä kaudella olen jopa kesälomamatkat sovittanut niin, ettei kotimatseja jäisi väliin - nyt tosin saatan olla sen verran huono fani, että mikäli torstaina tulee kotkalaisilta pataan ja sitä myötä putoaminen käytännössä melkein varmistuu, uhraan ehkä seuraavan pelin, kun loman puolesta on varaa pidentää vielä aikataulultaan loppupäästä auki olevaa matkaa.

Vaikka lätkää edelleen ykköslajinani pidänkin, omalla tavallaan juuri tällä hetkellä tuntuu siltä, että futiksessa on enemmän saavutettavaa, kun lätkän mestaruus on niin tuoreessa muistissa. Näin aluksi se futiksen "mestaruus" olisi Ykkösessä säilyminen, mutta toivottavasti edes suht lähitulevaisuudessa pääsisi näkemään korkeimman sarjatasonkin.

Käsi- ja jääpalloa kävin viime kaudella katsomassa molempia paikan päällä ensimmäistä kertaa. Ei niissä nyt suurempaa vikaa ole, mutta ei myöskään mitään erityisempää syttymistä tapahtunut. Kertoo kuitenkin siitä, että on vain HIFK. Joku koripallo voisi olla lajina mielenkiintoisempi, mutta kun sieltä ei löydy HIFK:ta, ei voisi oikeastaan vähempää kiinnostaa.

HJK-suhteesta sen verran, että kun ei ole koko ikänsä aikana nähnyt noiden jengejen pelaavan samalla tasolla, sitä on vaikea mieltää viholliseksi. Kansainvälisissä peleissä voi sympatakin, mutta Veikkausliigassa toivon kyllä Ahvenanmaan serkun tai Interin vievän mestaruuden. Ei niinkään, että olisin anti-Klubi, mutta olen anti-dynastia.... kun on jostain muusta kuin HIFK:sta kyse.
 

kypärä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
HIFK Salibandy

Kiitos tästä viestiketjusta. Tietenkin lätkä-IFK on suunnannäyttäjä, mutta muissakin lajeissa tehdään erinomaista työtä. On tärkeää, että eri lajien edustajat ja fanit
tekevät yhteistyötä ja ovat aidosti kiinnostuneita toistensa toiminnasta. Itse haluan nähdä HIFK:n isona perheenä, jossa jokaisella lajilla on omat luonteenlaatunsa, mutta kaikilla yhteiset arvot ja urheilulliset tavoitteet.

Omasta puolestani toivon, että äänekkäät ja vannoutuneet fanit löytävät tiensä Pasilan Urheiluhalliin HFK Salibandyn kotipeleihin ja yhtä lailla vieraspeleihinkin.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aikanani rakastuin nimenomaan IFK:n jääkiekkojoukkueeseen. Faijan kanssa oli kyllä käyty katsomassa futista ja jääpalloa. Muistan kuulleeni Åke Lindmanista ja nähneeni Anders Westerholmin pelaavan vielä silloinkin, kun löysin ihan itse tieni futiskatsomoon. Käsistäkin on nähty joku matsi ja tottakai tunsin ylpeyttä, kun Tommi Hartonen oli kova luu pikamatkoilla.

Mutta jääkiekkojoukkue HIFK on aina ollut ykkönen. Kaikki muut on bonusta :)
 

TheSirPena

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pentti Matikainen
Kääntäisin myös takkini IFK:n puolelle sekunnissa, jos IFK nousisi veikkausliigaan.
Odottelinkin että joku sanoisi tämän ääneen ja kyllä pisti naurattamaan. Et tosin taida kovin suurta HIFK-sydäntä omaavan, jos sinulla ei riitä halut sen kannattamiseen kun pelaavat divarissa. Kääntäisit varmasti takkisi jääkiekossa Jokereiden puolelle sekunnissa, jos HIFK tippuisi Mestikseen. Jokaisella on toki tähän täysi oikeus. Itse en vain pidä juuri minään.
 
Viimeksi muokattu:

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Vain jääkiekkoa on tullut seurattua, mutta mikäli IFK nousisi jalkapallossa veikkausliigaan niin ehkäpä seuraisinkin kyseistä liigaa hieman tarkemmin kun ei tällä hetkellä ketään suosikkia kyseisestä liigasta ole.
 

-BR-

Jäsen
Suosikkijoukkue
HELSINGIN IFK, DEFC #1
IFK-lätkä on mulle ehdoton ykkönen. Olen käynyt muutamassa IFK-fudismatsissa ja IFK-bandyäkin on tullut paikan päällä katsottua. IFK-saba kiinnostaisi myös, itse lajia harrastavana. Jospa sitä "eksyisi" tällä kaudella ihan paikan päällekin. Kaikki HIFK-joukkueet ovat lähellä sydäntä ja seuraan jengien/urheilijoiden edesottamuksia enemmän tai vähemmän. Iloitsen ihan vilpittömästi myös kaikista saavutuksista mitä vuosien varrella tulee. Silti mikään ei voita lätkää ja mikään muu laji ei saa minua innostumaan niin paljon kuin jääkiekko. IFK-lätkä on intohimoni, muut mukavaa "täytettä".

Mitä HJK:n tulee, niin se on minulle myös omalla tavallaan rakas seura. Onhan se minun kasvattajaseurani fudiksessa. Äitini ilmoitti minut aikoinaan, kun olin 12-vuotias, HJK:n treeneihin. Siitä se sitten lähti... Tyttö- naisjalkapallo oli tuolloin(kin) vielä aika lapsen kengissä ja ei hän minulta mitään seuraa kysellyt. Tuskin IFK:lla tuolloin olikaan tyttö-fudisjengiä. Itse en ainakaan muista nähneeni saati pelanneeni tuolloin vaakunapaitoja vastaan tytöissä enkä naisissa. Olin vaan helvetin iloinen, että pääsin skulaamaan. =) Myöhemmin edustinkin nimenomaan naisissa sitten erästä toista stadilaista jengiä, mutta ei siitä tässä enempää... Ja ei se EI ollut Jokerit. =D
Meillä ei kotona oltu mitenkään erityisen urheiluhulluja, mitä nyt isäni harrasti penkkiurheilua erilaisten lajien parissa ja molemmat vanhemmat harrastemielessä liikkuivat. Mutta siis kotoani/perheeltäni en IFK-kannatusta ole saanut perintönä. Itseasiassa minä olin perheestämme ensimmäinen joka lätkästä tosissaan innostui. Olen about 5-vuotiaasta asti ollut IFK-fani, vaikka hallille pääsin vasta teini-iässä. Fyrk finns ei toiminut meillä, vaikka äiti onkin suomenruotsalainen. ; ). Päiväkodissa käytiin jo ekat väittelyt IFK:n ja Jokereiden paremmuudesta, sen muistan elävästi. Sitä en kyllä tarkalleen muista, mksi valitsin juuri IFK:n. Kavereissa oli sekä IFK:n että Jokereiden kannattajia, että se ei ollut kyllä ainakaan pääsyy. Kai mä olin vaan jo pienestä asti fiksu. ; )
Minun innostuttuani lätkästä, isänikin alkoi seuraamaan lätkää ja nimenomaan Jokereita (maalaispoikana, heh) ja symppasi myös kotiseutunsa jengiä Kärppiä. Vanhempani kävivätkin ensin Nordiksella ja sitten myöhemmin jaffalassa aina silloin tällöin. Huh niitä paikallismatsipäiviä... 8/

Summasummarum: Miellän itseni täysin IFK-perheeseen, vaikka tunneside löytyy myös HJK:n. Jos (ja toivottavasti kun) IFK joskus vielä nousee liigaan jalkapallossa, olen kyllä IFK:n puolella 100 %:sti. Penkkiurheilijana olen kyllä täysin "IFK:laistunut".
Junnuna tuli kymmeniä ja kymmeniä kertoja otteluohjelmia myytyä, HJK-biisejä kuunneltua, Rautiaista, Litmasta & co. seurattua stadionilla ja ylpeänä kannettua HJK-paitaa, että en mä HJK:ta vihaa. Toivon voittoja aina, kun vastassa ei ole IFK. Näin se vaan menee. Historiaa ei voi muuttaa, eikä tarvisekaan. Enkä mä kyllä haluaiskaan. Niin rakkaita ja mahtavia muistoja on fudis mulle antanut.
 

TheSirPena

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pentti Matikainen
Jepjep. Tämän ketjun voi varmasti pikkuhiljaa sulkea. Tai sitten voitte mennä keskustelemaan rakkaasta HJK:stanne jonnekin muualle. Hyi saatana!

-BR-: Yksikään "klubirunkkari" ei kuulu HIFK-perheeseen.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jepjep. Tämän ketjun voi varmasti pikkuhiljaa sulkea. Tai sitten voitte mennä keskustelemaan rakkaasta HJK:stanne jonnekin muualle. Hyi saatana!

-BR-: Yksikään "klubirunkkari" ei kuulu HIFK-perheeseen.

Juuri nyt tunnen suurta myötähäpeää TheSirPenan kaltaisten ihmisten vuoksi, jotka kuvittelevat olevansa jotenkin oikeutettuja arvioimaan ihmisten IFK-sydäntä. Voisin käsi sydämellä väittää, että nimimerkki -BR- edustaa niitä aitoja, oikeita IFK:n arvoja enemmän kuin TheSirPena koskaan. Soisin, että ihmisten sisälukutaito olisi edes sellaisella tasolla, että olisi varaa huudella.

Rotsia ei käännetä, oli sitten kysymyksessä HIFK, HJK tai Peräkylän pyllistys.
 

trap

Jäsen
Olen nuori kundi, joten se on varmasti osittain syynä ettei minkäänlaista HJK-vihaa ole "syntynyt".

Onko jotain HJK-vihaa sitten olemassa vanhemmissakaan sukupolvissa? Minulle tuo käsite assosioituu lähinnä nuorempaan sukupolveen, joka on saanut kiihokkeen jostain Football Factorysta tai vastaavasta leffasta ja päättänyt että meidänkin täytyy nyt vihata ja myllyttää. En valitettavasti tunne juuri seurojenvälistä historiaa. Valaiskaa ihmeessä, koska minua on oudoksuttanut se, että tämä seurojen kannattajien välinen vihasuhde on leimahtanut viime vuosina, vaikka joukkueet pelaavat eri sarjatasoilla. Itse seurathan ovat järjestäneet yhteistyötä esim

... Ei sillä, olen itsekin toisinaan ihmetellyt miten paljon tällä monilajiseuralla on multikannattajia, jotka ovat futiksessa kuitenkin HJK:n puolella.
 
Viimeksi muokattu:

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jepjep. Tämän ketjun voi varmasti pikkuhiljaa sulkea. Tai sitten voitte mennä keskustelemaan rakkaasta HJK:stanne jonnekin muualle. Hyi saatana!

-BR-: Yksikään "klubirunkkari" ei kuulu HIFK-perheeseen.

Otatkohan nyt homman vähän liian tosissasi? Ei tämä niin vakavaa ole. En ymmärrä, miksei IFK:n jääkiekkojoukkuetta kannustava henkilö voisi seurata jalkapallon puolella HJK:ta tai toisin päin. Aika paljonhan tällaisia tapauksia on, eivätkä he ole yhtään sen "huonompia" IFK-faneja kuin muutkaan.
 
Viimeksi muokattu:

harky

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Itselleni myös IFK-lätkä on ykkönen, jonka myötä alkoi kiinnostamaan vähän muukin IFK:n toiminta. Jääkiekko on kuitenkin se ykköslaji, mutta tietenkin jos vaikkapa urheiluruudussa mainitaan IFK:n voittaneen jalkapallossa tms. niin hymähdän, mutta ei se varsinaisesti muita fiiliksiä herätä.

Salibandy on ainoa lätkän ohella mitä käynyt joskus katsomassa, mutta silloinkin lähinnä tutun peliä mentiin katsomaan, ei niinkään IFK:n peliä kuten jääkiekossa.
 

Baroun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Per sempre Tito †
Jepjep. Tämän ketjun voi varmasti pikkuhiljaa sulkea. Tai sitten voitte mennä keskustelemaan rakkaasta HJK:stanne jonnekin muualle. Hyi saatana!

-BR-: Yksikään "klubirunkkari" ei kuulu HIFK-perheeseen.

Sanot sinä, joka "huoraat" jokereita ja IFK:ta. Ja sähän sen päätät kuka kuuluu IFK-perheeseen ja kuka ei. Voit ihan rauhassa jatkaa sitä "huligaani-larppias" fudispeleissä , täällä teet ittes aivan saatanan naurettavaks. Ota vaihto janari?
 

kaizu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Canucks
Odottelinkin että joku sanoisi tämän ääneen ja kyllä pisti naurattamaan. Et tosin taida kovin suurta HIFK-sydäntä omaavan, jos sinulla ei riitä halut sen kannattamiseen kun pelaavat divarissa.

Taisit odotella sen verran innoissasi, että missasit kirjoitukseni pointin. Minulla oli tarkoitus avata se sinulle, mutta olet illan aikana kirjoitellut sellaisia viestejä tähän ketjuun,etten taida vaivautua.

Tuosta IFK-sydämestä on nyt pakko sanoa sen verran, että kyllä minulla on kausikortti Nordikselle ollut yhtäjaksoisesti vuodesta 91 asti ja sitä ennen kävin irtolipuilla kaudesta 84-85 lähtien. Uskoisin, että saan kutsua itseäni kannattajaksi?
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Ai mitä merkitsee? IFK on elämäntapa, ei enempää eikä vähempää!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös