Suomi - Saksa ma 10.5.2010

  • 25 536
  • 119
Tila
Viestiketju on suljettu.

Mace

Jäsen
Täällä on paljon paheksuttu niitä kirjoittelijoita, jotka ovat moittineet joukkuetta voitosta huolimatta ja löytäneet valittamisen aiheita. Toki on totta, että voitto on se tärkein juttu tässä kohtaa ja että 18 000 -päisen saksalaisyleisön edessä on haastavaa pelata. Ja näistä ns. "keskikastin" kiekkomaista Saksa lienee ollut Suomelle aina se kinkkisin, niukkoja voittoja ja tasureita löytyy 10 viime vuoden ajalta, kun taas esim. Sveitsin kanssa ei Suomella perinteisesti ole ollut suurempia vaikeuksia. Mutta, koska pelin hallinta annettiin nähdyllä tavalla täysin vastustajalle kolmanteen erään, ja maalin johtoa ruvettiin Aran aikojen malliin kiekko roiskimalla puolustamaan, on mielestäni syytä olla myös tyytymätön. Uskallan väittää, että hieman kylmempi maalivahti leijonien luukulla, niin Saksakin olisi päässyt maali(e)n makuun.

Taisin olla se, joka tuon paheksunnan alulle laittoi, joten koen "velvollisuudekseni" vielä selventää näkemystäni. En minäkään ollut täysin tyytyväinen näkemääni. Maalinteko oli tuskaa ja kolmas erä passivoitumisen myötä melkoista taistelua, joka onneksi tuotti tällä kertaa toivotun tuloksen. Minä kuitenkin paheksuin tuossa aiemmin sitä, että sen kolmannen erän takia (vaikka se toi huonosta pelaamisesta huolimatta mukanaan hienon taisteluvoiton) monet olivat vetelemässä ranteita auki ja joukkuetta valmentajineen puhuteltiin taas sillä aina yhtä tuoreella paskahousu-vertauskuvalla. Minkä takia ei mainittu lainkaan kahta ensimmäistä erää, jolloin Suomi vei ottelua aivan suvereenisti ja pelasi suorastaan hienoa kiekkoa? Tuohan oli voiton ohella ilman muuta ottelun positiivisin anti. Kun oma peli rullasi, Saksalla ei ollut mitään mahdollisuuksia.

Minä en siis tajua enkä hyväksy sitä, että näitä asioita ajatellaan aina negatiivisuuden kautta. Eikä sekään riitä, vaan negatiivisuuden rinnalle viritellään mitä ihmeellisimpiä teorioita mm. Jukka Jaloseen liittyen. Jos joukkue pelaa lepsusti, se on Jalosen vika. Jos joukkue pelaa taistellen, se onkin pelaajien ansiota, tai ei sitä ainakaan vahingossakaan mainita Jalosen meriitiksi. Eli missä se logiikka nyt sitten on? Ei esitetyissä analyyseissä ole ihan kauheasti järkeä, jos niistä paistaa kilometrien päähän totaalinen objektiivisuuden ja logiikan puute.
 
Vatanen väläytteli yhdessä vaihdossa kiekollista osaamistaan ja luisteluvoimaansa. Luultavati Jalonen antoi satikutia, koska tuo taisikin jäädä ainoaksi kerraksi.

Vatanen oli kyllä hyvä. Tuota hänen fyysisyyttään on paljon ruodittu, mutta tosi miehekkäästi menee noihin päätykiekkoihin hyökkääjä reppuselässä ja on erittäin nopeasti pelivalmis kontaktin jälkeen. Vähän tuo luisteluvoima jää varjoon, kun on jostain kumman syystä joutunut varmistavampaan rooliin Niskalan humpatessa siinä vierellä.
 
Ulosajokaan ei olisi tuosta ollut väärä ratkaisu.

Itse olen täysin eri mieltä. Sakuhan tosiaan menee laitaan selkä kentälle päin, mutta joutuu pelaamaan kiekkoa siten, että on jo kääntämässä kylkeä kentälle päin. Immosen vauhti on myös ihan mitätön. 2+10 selästä taklaamisesta olisi ollut ihan ok, mutta ulosajon tuosta viheltämällä olisi varmaan saanut tarkkailijalta pyyhkeet. Itse en oikein ymmärtänyt tuota Mertarannan ulosajolla spekulointia, tosi yllättynyt olisin ollut niin kovasta tuomiosta.
 

amok

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Laitetaas parit:

Kontiolaa ei ole mainittu. Itse olen pitänyt Konnan pelistä molemmissa peleissä. En ole nähnyt Tapparakauden jälkeen Kontiolan pelaavan ja jotenkin unohtunut koko kaveri mutta nyt muistuu mieleen: Näkee hyvin kentän, rytmittää peliä, pelaa tasapainoisesti molempiin suuntiin ja suojaa kiekkoa/on kulmissa ihan mukiin menevä. Pyrkii pitämään kiekkoa ja ei anna sitä ilmaiseksi. Ei nyt loista mutta tasapainoinen tapaus tähän asti, positiivinen yllätys itselle.

Niskala on kyllä ollut pettymys. Hyökkäyspäässä sellainen terävyys ja vetoasenne ei ole kunnossa ja omissa on jatkuvasti pulassa. Yllätys on ollut se miten onnettomasti on avannut peliä näissä kahdessa matsissa. Mielenkiintoista oli myös se kun Jalonen selvästi haki reilu viisi minuuttia ennen loppua kiekkokontrollia ja nakkasi pari kertaa kentälle Vatasen ja Niskalan. Vatanen uskalsi pelata kun taas Niskala tyytyi hakkaamaan kiekkoa ränniin ja nosteli kärkivippejä keskiympyrään. Toimintaa joka on ihan lopussa ok mutta omasta mielestä Niskala oli yksi iso esimerkki siitä miten paskoa housuun 3.erässä ja lopettaa kiekollinen pelaaminen ja kunnollisten avausten antaminen.

Sami Kapasen pelissä häiritsee se, että nopeus ei ole ase enää tällä tasolla (SM-Liigassa toiminee vielä) ja jos samaan aikaan ei ole enää se sama jäärä vaan jättää menemättä ahtaisiin väleihin, kuten eilen, niin olisin valmis peluuttamaan esim Korpikoskea/Osalaa Kapasen paikalla. Yli-ikäinen energiapelaaja.

Aaltonen tekee samaa kuin Oulussa näyttävää peliä ja yleisöön menevää lätkää mutta liian harvoin kiemurat näkyvät edes välillisesti tulostaululla. Hävisi kuvasta kolmannessa erässä missä kiekkoa olisi juuri pitänyt vain pitää syvällä Saksan päässä.

Vehasen rauhallisuus oli tyylikästä katseltavaa. Ns. paketti kunnossa. Tuskimpa silti kumpaankaan veskaan kaadutaan, puolustus se tänä vuonna on menestyksen esteenä, jos joku.
 

Lättfil

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Neloskenttä on luultavasti huonoin leijonakentällinen vuosikymmeniin.

Tässä taas kommentti, missä huomaa, että peliä ei olla seurattu kun teksti-tv:ltä. Neloskenttä sai varsinkin alkupelistä melkein jatkuvalla syötöllä paineen Saksan päähän. Kenttä hommasi myös ainakin yhden jäähyn ja oli muutenkin hyvä. Pientä tarkkuutta noihin kommentteihin, vaikka täällä saakin sanoa oman mielipiteensä.
 
Itse olen täysin eri mieltä. Sakuhan tosiaan menee laitaan selkä kentälle päin, mutta joutuu pelaamaan kiekkoa siten, että on jo kääntämässä kylkeä kentälle päin. Immosen vauhti on myös ihan mitätön. 2+10 selästä taklaamisesta olisi ollut ihan ok, mutta ulosajon tuosta viheltämällä olisi varmaan saanut tarkkailijalta pyyhkeet.

Samaa mieltä. Yllättävän hyvin tuomari luki tuon tilanteen. Mun mielestä saksalainen siinä jopa hiukan hyppäsi kontaktin jälkeen.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Aaltosen pelissä on ehkä pientä kipsiä edelleen. Kyllähän Juhis olisi normaalisuorituksella esim. siitä ekan erän paikasta maalin tehnyt, ei kahta puhetta. Ehkäpä se avausmaalin syntyminen veisi apinan hartioilta, ja vapauttaisi peliä. Nyt otteista paistaa paikoitellen jopa liikakin yrittäminen, kun sitä ensimmäistä kisamaalia ei ole tullut. Rentoutta peliin, niinkuin EHT:lläkin oli, nyt on pieni kipsi päällä.

Siltl kevyesti joukkueen paras pelaaja Vehasen jälkeen näissä kahdessa matsissa.

Kakkosylivoiman pelissähän tämä näkyy kaikista parhaiten, sillä EHT:llä se oli nimenomaan juuri Aaltonen, joka sai sen ylivoiman rullaamaan. Nyt se ei toimi.

Ja kyllähän Aaltonen taisi itsekin huomata tuon, että kiekkoa tuli pidettyä liikaa

http://www.iltasanomat.fi/urheilu/uutinen.asp?id=2138301
 
Viimeksi muokattu:

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
Itse en oikein ymmärtänyt tuota Mertarannan ulosajolla spekulointia, tosi yllättynyt olisin ollut niin kovasta tuomiosta.

Kaveri kuitenkin periaatteessa loukkaantui (naama auki), niin ulosajo olisi ollut selkeä mahdollisuus. Helpollahan Immonen tuosta joka tapauksessa selvisi.

Iltasanomat spekuloi myös ulosajoa Johan Thornbergin suulla. Linkki IS:n juttuun Immosen takalauksesta.
 
Viimeksi muokattu:

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Yllättävän hyvin tuomari luki tuon tilanteen. Mun mielestä saksalainen siinä jopa hiukan hyppäsi kontaktin jälkeen.
Eikä vain hiukan. Oli vuosisadan filmausyritys Immosen vauhtiin suhteutettuna. Melkein meni jopa läpi. Tuomari hiukan sovelsi, kun naamastakin taisi finni puhjeta. Aika ketterästi kaveri tuli kuitenkin näyttämään pipiään tuomarille, kun kakkonen kuulutettiin.
 

maniakos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässä taas kommentti, missä huomaa, että peliä ei olla seurattu kun teksti-tv:ltä. Neloskenttä sai varsinkin alkupelistä melkein jatkuvalla syötöllä paineen Saksan päähän. Kenttä hommasi myös ainakin yhden jäähyn ja oli muutenkin hyvä. Pientä tarkkuutta noihin kommentteihin, vaikka täällä saakin sanoa oman mielipiteensä.

Noniin höpöhöpö, peli on kyllä seurattu ihan sieltä television puolelta. En kiistä sitä, etteikö neloskenttä olisi välillä saanut painetta Saksan päätyyn, mutta en silti lähtisi hehkuttamaan liikaa. Saksahan oli kaksi erää todella heikko luisteluvoimaltaan ja kyllä Komarovilta sekä Hahlilta löytyy aina sen verran jalkoja, että saksalaiset ajautuu vaikeuksiin. Etenkin Komarov oli pirteällä pelipäällä ja taisipa nuorin Goc ajautua hänen kanssaan sen verran pahasti vaikeuksiin, että joutui nappaamaan kunnon painiotteen. Henkilökohtaisesti odotan neloskentältä hieman erilaista roolia, mutta kritiikki siitä pitäisi tietysti kohdistaa Jaloseen, eikä pelaajiin. Nollat omissa, että siinä mielessä tietysti tyydyttävä suoritus.
 
Iltasanomat spekuloi myös ulosajoa Johan Thornbergin suulla. Linkki IS:n juttuun Immosen takalauksesta.

Valmentajat eivät ole tuomariasioissa mitään asiantuntijoita, eli aivan sama, mitä mieltä joku Thornberg on. Sama homma, jos joku erotuomarijohtaja alkaisi kommentoida Suomen viivelähtöjen solmukohtia, niin en häntäkään pitäisi minään auktoriteettina asian suhteen.
 

Marcus Juslin

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuo Immosen keissi oli päivänselvä. Kaveri hyppää laitaan ja jää makaamaan "loukkaantuneena" jäälle kahdeksi minuutiksi päätään pidellen. Miksi? No siksi tietenkin, että saa hinkattua lääkintämiesten avustuksella vanhasta finnistä lisää nahkaa auki ja kynsittyä pienen veritipan esiin. Tuo touhu oli kuitenkin ihan turhaa ja siitäkös vitutus tuli. Itse meni valittamaan tuomarille tilannetta, vaikka oli juuri hetki sitten ollut kuoleman kielissä. No ei muuta kuin pelaamaan vaan.

Immosen "taklaus" ei todellakaan ollut törkeä. Aivan vastaavanlaista nojailua näkyy koko ajan, mutta seurauksesta tulee rangaistus, ei teosta, kuten tiedetään. Onneksi ruotsalaiskaksikko ei mennyt tässä tapauksessa aivan hölmöön.
 
Viimeksi muokattu:

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
Valmentajat eivät ole tuomariasioissa mitään asiantuntijoita, eli aivan sama, mitä mieltä joku Thornberg on. Sama homma, jos joku erotuomarijohtaja alkaisi kommentoida Suomen viivelähtöjen solmukohtia, niin en häntäkään pitäisi minään auktoriteettina asian suhteen.

Tokihan Jatkoajan kirjoittelijat ovat ammattivalmentajia suurempia asiantuntijoita, joten kai se on sitten uskottava, ettei tuossa ollutkaan juuri mitään väärää. Törkeä saksalainen filmasi viattomalle Immoselle kakkosen, onneksi ei onnistunut saamaan enempää.

En pidä Iltasanomia mitenkään erikoisena lähteenä, kunhan nyt sattui tuo juttu osumaan silmiin.
 

amok

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Henkilökohtaisesti odotan neloskentältä hieman erilaista roolia, mutta kritiikki siitä pitäisi tietysti kohdistaa Jaloseen, eikä pelaajiin. Nollat omissa, että siinä mielessä tietysti tyydyttävä suoritus.

Itselle tuo nelonen on ollut rooliltaan ja peliesityksiltään varsin ok ilmestys. Sitä on saatu mitä on tilattu: Voittavat aluetta, liikkuvat aktiivisesti, ampuvat paljon, pyörivät kulmissa syvällä hyökkäysalueella ja ajavat kuluttavasti pakkeihin päätylaudoituksessa. Eli aika perinteistä nelosen roolittamista ja esitykset ollut ihan ok... Maalit olisi ihan ok lisä, mikä koskee kyllä kaikkia kenttiä.

Mitä itse odotat nelosen roolittamiselta?
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
FARSSI
Tokihan Jatkoajan kirjoittelijat ovat ammattivalmentajia suurempia asiantuntijoita, joten kai se on sitten uskottava, ettei tuossa ollutkaan juuri mitään väärää. Törkeä saksalainen filmasi viattomalle Immoselle kakkosen, onneksi ei onnistunut saamaan enempää.

No olihan tuo nyt päivänselvä filmaus, ja tuomarille propsit, ettei mennyt siihen. Immonen taklasi selästä ja 2 minuuttia tästä oli täysin oikeutettu tuomio, mutta ulosajo olisi ollut suoranainen vääryys. Ja sivuhuomiona, veikkaanpa, että mikäli taklaaja olisi ollut Immosen etunimikaima rapakon takaa, olisi tuomio voinut olla kovempikin.
 

maniakos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itselle tuo nelonen on ollut rooliltaan ja peliesityksiltään varsin ok ilmestys. Sitä on saatu mitä on tilattu: Voittavat aluetta, liikkuvat aktiivisesti, ampuvat paljon, pyörivät kulmissa syvällä hyökkäysalueella ja ajavat kuluttavasti pakkeihin päätylaudoituksessa. Eli aika perinteistä nelosen roolittamista ja esitykset ollut ihan ok... Maalit olisi ihan ok lisä, mikä koskee kyllä kaikkia kenttiä.

Mitä itse odotat nelosen roolittamiselta?

Ainoastaan hyvää taklauspeliä, liikettä, härnäämistä ja kuumentamista, vahvaa pelaamista puolustuspäähän. Menestys hyökkäyspäässä on plussaa. Omiin ei saa mennä ja nyt ei mennytkään, kuten Tanskaa vastaan. Siinä mielessä parempi esitys ja se näkyi myös kasvaneena peliaikana. Viimeisessä erässä alkoi ilmaantua ongelmia, aivan kuten lähes kaikille muille kentällisille. Periaatteessa olen tyytyväinen tuon kentällisen otteisiin niin kauan, kun omiin ei mene, mutta ehkä enemmänkin viihdesyistä toivoisin Hytösen poistumista ja Jalosen ohjeiden muuttumista. Kumpaakaan ei tule tapahtumaan, joten "näillä mennään".
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tuo Immosen keissi oli päivänselvä. Kaveri hyppää laitaan ja jää makaamaan "loukkaantuneena" jäälle kahdeksi minuutiksi päätään pidellen. Miksi? No siksi tietenkin, että saa hinkattua lääkintämiesten avustuksella vanhasta finnistä lisää nahkaa auki ja kynsittyä pienen veritipan esiin...

En usko, että kyseessä on amatöörimäinen puuhastelu. Eiköhän huoltajalla ollut mukana "kirurginveitsen" irrotettava terä ja sillä tehtiin nätti vekki...
 

Marcus Juslin

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En usko, että kyseessä on amatöörimäinen puuhastelu. Eiköhän huoltajalla ollut mukana "kirurginveitsen" irrotettava terä ja sillä tehtiin nätti vekki...
Onko mulla joku totaalinen väärinkäsitys, kun mä olen aina luullut että haavoihin kuuluu laittaa laastari? Taisi olla puoskareita ne kirurgit...
 

janóz

Jäsen
Jos saksalainen filmasi niin se koski vain tuota jäässä makoilua, jolla yritettiin saada pipi näyttämään isommalta kuin tuntui. Mutta kyllä törmäys laitaan oli ihan "oikea" tilanne. En tiedä kuinka montaa teistä on satakiloinen kiekkoilija töytäissyt selästäpäin, mutta väitän että tasapaino voi lähteä yllättävänkin helposti jos ei ole valmiina.
 
Samaa mieltä. Yllättävän hyvin tuomari luki tuon tilanteen. Mun mielestä saksalainen siinä jopa hiukan hyppäsi kontaktin jälkeen.

Minusta saksalainen ei kyllä hypännyt yhtään. Kuitenkin tiesi taklauksen tulevan ja näytti vähän siltä, että olisi oikein odottanut sitä kontaktia. Minunkin mielestä kuitenkin teatteria ja kakkonen oli teosta oikea tuomio.

Kuitenkin korjatkaa, jos olen väärässä. Eikös kv. peleissä ole veri ole yhtä kuin loukkaantuminen? JOS näin on, niin silloinhan olisi pitänyt tulla iso rangaistus. En tosin ole ollenkaan varma, käytetäänkö tuota vain korkeassa mailassa tjms.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Onko mulla joku totaalinen väärinkäsitys, kun mä olen aina luullut että haavoihin kuuluu laittaa laastari? Taisi olla puoskareita ne kirurgit...

OT: Urheilulääketieteellä ei ole mitään tekemistä lääketieteen kanssa, lääketiede yrittää parantaa, urheilulääketiede yrittää voittaa. Korjuksen olympiavoitto on ehkä paras esimerkki tästä, kun Sakari Orava valehteli hänelle muistaakseni heittokäden (?) kunnosta eli nivelsiteet olivat revenneet ja lihaksessa oli verenpurkauma, mutta Orava sanoi ettei siinä mitään ole.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
En tiedä kuinka montaa teistä on satakiloinen kiekkoilija töytäissyt selästäpäin, mutta väitän että tasapaino voi lähteä yllättävänkin helposti jos ei ole valmiina.
Jos minä olen kaukalossa varusteet päällä, kiekko lavassa ja naama kohti laitaa, osaan varautua kontaktiin. Siinä saa tulla vaikka kaksi Jarkko Immosta selkään, enkä silti lennä tuolla tavalla. Ja painan vain 85 kg. Jos seison S-marketin kassajonossa, ei tarvita kuin Sami Vatanen, ja lennän naama edellä kassakonetta päin. Siinä on vissi ero.
 

janóz

Jäsen
Jos minä olen kaukalossa varusteet päällä, kiekko lavassa ja naama kohti laitaa, osaan varautua kontaktiin. Siinä saa tulla vaikka kaksi Jarkko Immosta selkään, enkä silti lennä tuolla tavalla. Ja painan vain 85 kg. Jos seison S-marketin kassajonossa, ei tarvita kuin Sami Vatanen, ja lennän naama edellä kassakonetta päin. Siinä on vissi ero.

Niin, olla varautumatta kontaktiin ei ole sama asia kuin filmata. Kumpikin tosin arveluttavia temppuja kaukalossa. Minä painan vain 105 kiloa ja olen horjahtanut jäällä jonkun 70 kiloisen tönäisemänä. Ja miksi ihmeessä Vatanen tönii ihmisiä kassajonossa? Nykynuoriso voi pahoin?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Niin, olla varautumatta kontaktiin ei ole sama asia kuin filmata.
Mikset vain yksinkertaisesti myönnä, että tuossa tilanteessa taklattavan polvet eivät notkahda tuolla tavalla kuin filmatessa? Kaikki pelaajat tietävät sen. Siksi suomalaisten reaktiokin oli tilanteessa asianmukainen, eli ärtynyt.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös