Rönnbergin taklaus Rosaan 23.3.2010.

  • 55 773
  • 345

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Pitäkää minä pidätte, mutta tuomio annetaan edelleen teosta, joka täytti selkeästi laitataklauksen kriteerit. Turpa kiinni ku kommentoitte jotain ihan idiootteja. Ei Levosta kuulkaa huijata näyttelemisillä. Suihkukomennus ihan oikein, vaikka Rosa ois heti pompannut ylös. Kyllähän siellä niitä retkumisia tuli Bluesleiristä ihan niin paljo, etten kehtais täällä alkaa toisinpäin mitään aukomaan. Menkää itteenne lampaantissit.

Löydä viestistä 15 virhettä.

Levosta ei huijata näyttelemällä? Laitataklaus? Voisi olla pieni sääntökertauksen paikka.
 
Töötti mikä töötti, kovaa kolahti. Jännää olisi ollut nähdä, mikä olisi ollut tuomio, jos Rosa olisi yskinyt keuhkot täyteen ilmaa ja raahustanut omin voimin jäältä.

Mutta ei se mitään. Tämä voi antaa tähän "villi kortti"-kierrokseen ihan uutta säpinää. Sitä voisi päätellä ainakin siitä että ihan allekirjoittaneen tontille haisee palanut muovi etelästä ja nuhjaantunut (ei onneksi verinen) näädännahka pohjoisesta.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree! , Україна
Haluaisin muten todella nähdä, että tuo Urheilulehden Seppänen roudattaisiin kaukaloon ja ajettaisiin ihan pystyyn. Sitten vois käydä kysymässä, että sattuko se?

Ei niistä jutuista kannata ottaa onkeensa. Toinen käsi tekee toista ja toinen toista. Samaa sensaatiohakuista paskaa kuin ennenkin. Ainoa tarkoitus on saada mahdollisimman monta lukijaa.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Niin no onhan noita pahempiakin taklauksia liigassa ollut. Taisihan siinä vähän kädetkin olla yläällä, mutta kyllä se pääkin sinne pleksiin osuu.
Ymmärrettävää, että Blues fanit puolustaa omaansa ja haukkuu Rosan, jota taas "Koko puolen Suomen" fanit puolustaa. Mitenhän mahtaisi kommentit mennä jos tilanne olisi ollut toisin päin.

Valitettavasti liigassa valtaosa tuomioista (ulosajoista) tulee kun toinen osapuoli loukkaantuu. Oli tilanne sitten millainen tahansa. Moni on epäillyt Rosan filmanneen. Tshekkiläisiltähän se luonnollisesti onnistuu, mutta on tosi vaikea, oikeastaan mahdotonta osoittaa nyt niin tapahtuneen. Liigan olisi kuitenkin hyvä miettiä tulevaisuuden osalta miten toimia, jos taklattu pelaaja kokeekin ihmeparantumisen esim. yhden erätauon aikana ja sitten palaa seuraavaan erään kuin mitään ei olisi tapahtunut. Taklaajalla on tietenkin vastuunsa, mutta kyllä se taklattavakin voisi vähän katsoa sinne peiliin, että onko siellä mies vai marjanpoimija ?
 

Pantse67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues, Detroit Red Wings, ManU, UFC
Onneksi Bluesin keinovalikoimaan ei filmaaminen kuulu. Kyllä hävettäisi, jos meidän pojat pelleilisivät Rosan tavoin. Jos pitäisi alkaa hamehommiin voittojen keräilemiseksi, niin voisi samantien alkaa harrastaa esim. rivitanssia. Kärpät on nolo jengi ja Rosa on nolo "pelaaja". Ei näin.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Olis kiva kuulla jonkun tuomarin mielipide tuosta taklista, olisiko normisti selvinnut kakkosella.

Ei mua kukaan usko, jos näin väitän, koska nimiä en tässä julkisesti ala kirjoittamaan, mutta olisi selvinnyt. Useammankin jopa liigatasolla viheltäneen tuomarin mielipide hallilta.
 

mailman-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Liigan olisi kuitenkin hyvä miettiä tulevaisuuden osalta miten toimia, jos taklattu pelaaja kokeekin ihmeparantumisen esim. yhden erätauon aikana ja sitten palaa seuraavaan erään kuin mitään ei olisi tapahtunut. Taklaajalla on tietenkin vastuunsa, mutta kyllä se taklattavakin voisi vähän katsoa sinne peiliin, että onko siellä mies vai marjanpoimija ?

Mutta edelleen, miten tämä KÄYTÄNNÖSSÄ toteutetaan?
Ideana hyvä, mutta käytännössä tosiaan ihan mahdoton.

Yksikään tuomari kun ei käsittääkseni saa leikkiä lääkäriä...
Vai pitäisikö S/M-liigan lätkäistä omat lekurit pelipaikoille, jotka sanovat että sattuiko Juhaa leukaan vaiko ei?
 
Suosikkijoukkue
Semo tutti parrucchieri.
Onneksi Bluesin keinovalikoimaan ei filmaaminen kuulu. Kyllä hävettäisi, jos meidän pojat pelleilisivät Rosan tavoin. Jos pitäisi alkaa hamehommiin voittojen keräilemiseksi, niin voisi samantien alkaa harrastaa esim. rivitanssia.

Mitä nyt Mäkiaho sen yhden loikan otti mistä tuli jäähy. Mutta eihän sitä koskaan meillä vaan aina muilla.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Ei mua kukaan usko, jos näin väitän, koska nimiä en tässä julkisesti ala kirjoittamaan, mutta olisi selvinnyt. Useammankin jopa liigatasolla viheltäneen tuomarin mielipide hallilta.
Kertaakaan en ole tuomaroinut, mutta helppo uskoa tämä. Minä kun en tunnetusti edes sääntökirjaa osaa, niin häiritsee edelleen se, että kun itse tilanne ei teknisesti mitään rikkomusta sisältänyt, poislukien kiekottoman pelaajan estämisen, niin onko todellakin niin että myös kiekottoman estämisen yhteydessä loukkaantuminen edellyttää ulosajoa?
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Ei mua kukaan usko, jos näin väitän, koska nimiä en tässä julkisesti ala kirjoittamaan, mutta olisi selvinnyt. Useammankin jopa liigatasolla viheltäneen tuomarin mielipide hallilta.

Tuomion nimi sai sen tuntumaan hieman kyseenalaiselta. Minun silmiini se oli enemmän päähän kohdistunut kuin laitataklaus, mutten tunne suomalaista tuomarikirjaa niin hyvin, että pitääkö käsien päähän kohdistuneen vihellyksessä nousta ja niin edelleen.

Rosa itse noudatti vain Paha Palaa Takaisin-slogania, joka espoolaisillakin olisi tiedossa, jos siellä olisi pelattu korkeimmalla sarjatasolla noina hienoina konkurssikypsyyteen ajaneina vuosina. Tai kirjoittajapuolella synnytty, viittaamatta tässä nyt juuri lainaamaani kirjoittajaan.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Mitä nyt Mäkiaho sen yhden loikan otti mistä tuli jäähy.
Eiköhän filmaamisella yleisesti ottaen tarkoiteta nimenomaan sitä, että esittää loukkaantunutta? Nämä sinällään legendaariset Mäkiahon kaatuilut, joita muuten taisi itse asiassa olla parikin, on sitten ihan eri asia. Huom: tämä kommentti ei sisällä olettamusta siitä, että Rosa olisi filmannut.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö

Lainattujen nimimerkkien osalta löytyy alkuperäiset viestitkin, joita ei tarvitse oikeasti lainata sitä vähääkään. Riitää, kun mainitsee tältä illalta nimen "Jukka Hentunen".

Poikaa alkoi väsyttää ja pitkästyttää. Hän päätti ajankulukseen juksata kyläläisiä. Poika huusi kovalla äänellä: ”Susi, susi! Täällä on susi, tulkaa auttamaan!”

Kaikki kyläläiset lähtivät juoksemaan vuorelle pojan avuksi. He juoksivat niin nopeasti kuin pystyivät.

Kyläläiset saapuivat vuorelle ja ihmettelivät: ”Missä se susi on?” Poika nauroi heille: ”Eikös ollutkin hyvä juttu, minä juksasin teitä.” Mutta kyläläiset eivät olleet iloisia. He olivat vihaisia ja kertoi pojalle, että ei saa turhaan kutsua.

Poika jatkoi paimentamista. Ilta saapui ja aurinko painui mailleen. Kuu nousi taivaalle ja oli hämärää. Poika siristeli silmiään ja mitä hän näkikään! Suden! Susi hiipi hämärässä kohti lampaita.

Poika alkoi huutaa minkä jaksoi: ”Tulkaa äkkiä auttamaan, täällä on susi!” Kyläläiset kuulivat pojan huudon, mutta ajattelivat, että taasko poika yrittää puijata heitä. Niinpä kukaan ei lähtenytkään enää poikaa auttamaan.
Eli kun se aina ja sama teiniosasto joka kerta avautuu samasta ja joka kerta se on hävinnyt? Miten tämä vertaus voi toimia? En ymmärrä.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Et usko tuohon itsekään. Niin kauan kun liigassa jaetaan 'seurausten' perusteella tuomiot niin pelaajat käyttävät näitä hyväkseen, ikävä kyllä.

Uskon mihin uskon...siihen ei ole sulla sanomista. Aika naurettavaa tuollainen mustavalkoinen ajattelutapa. Eli kaikki tällaiset tilanteet ovat aina filmejä? Ei tsiisus.
 

mailman-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Kyllähän tuo nyt on kuitenkin laitataklaus (jopa ryntäys?) ennemmin kuin mikään kiekottoman estäminen. Imo.

Kertaakaan en ole tuomaroinut, mutta helppo uskoa tämä. Minä kun en tunnetusti edes sääntökirjaa osaa, niin häiritsee edelleen se, että kun itse tilanne ei teknisesti mitään rikkomusta sisältänyt, poislukien kiekottoman pelaajan estämisen, niin onko todellakin niin että myös kiekottoman estämisen yhteydessä loukkaantuminen edellyttää ulosajoa?

Siis kyseessähän oli kuitenkin laitataklaus, josta tuomio tuli, sääntökirjanen (sivu 67) sanoo näin;

520 - LAITATAKLAUS

a) Pelaajalle, joka vartalotaklauksella, poikittaisella mailalla, kyynärpäätaklauksella, ryntäämällä
tai kampittamalla aiheuttaa vastustajan rajun kaatumisen laitaa vasten, tuomitaan
erotuomarin harkinnan mukaan:
-> Pieni rangaistus (2’)
tai
->Iso rangaistus + automaattinen pelirangaistus käytöksestä (5’ + PRK)
tai
->Ottelurangaistus (OR)

b) Pelaajalle, joka vahingoittaa vastustajaa laitataklauksen seurauksena, tuomitaan erotuomarin
harkinnan mukaan:
->Iso rangaistus + automaattinen pelirangaistus käytöksestä (5’ + PRK)
tai
->Ottelurangaistus (OR)
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
niin onko todellakin niin että myös kiekottoman estämisen yhteydessä loukkaantuminen edellyttää ulosajoa?

Estämisestä syynimikkeenä voi tuomita vain kakkosen. Tosin Rajamäki sai "estämisestä" kolmen pelin pelikiellon Raumalla tapahtuneesta taklauksesta säännön "kohtuuttoman kova peli" -vuoksi, mikä on lähinnä luodu dumareille vastaavaksi säännöksi kuin JA:n sääntöjen §17 (joka siis jättää dumareille mahdolliseksi tuomita OR:n käytännössä mistä tahansa, mistä haluaa sen tuomita). 5'+prk ei ole mahdollista estämisestä tai tuosta toisesta säännöstä, joten Favorin arpoi laitataklauksen syyksi vitoselle.
 

Edit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Frölunda
Mielenkiintoista sikäli, että itse olen nähnyt muutamaankin otteeseen kun pelaajaa, kiekotonta nimenomaan, on taklattu selästä tai laitataklauksen tunnusmerkit omaavasti, niin jäähy on tuomittu estämisestä. Tässä tapauksessa kun Rosa "loukkaantui", niin tuomari sitten meni retkuun ja käyttikin estämisen sijaan laitataklausta, koska estämisestä ei voi PRK:ta antaa.

Ilman Rosan välikuolemaa tuloksena olisi varmuudella ollut 2min estämisestä. Aika velmuja nuo oululaiset jälleen.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Mutta edelleen, miten tämä KÄYTÄNNÖSSÄ toteutetaan?
Ideana hyvä, mutta käytännössä tosiaan ihan mahdoton.

Joo myönnetään, että tätä on mahdoton toteuttaa, olisi pitänyt lisätä se tuohon kommenttiini.
Valitettavasti liigaan on viime kausina pesiintynyt vastustajan kunnioituksen jättäminen, niin taklaajien kuin taklattavien toimesta. Aika moni pelaaja olisi takuulla "tippunut" samalla tavalla kuin nyt, mutta kuinka moni olisi sitten oikeasti palannut takaisin kaukaloon. Kuten edellisessä viestissäni sanoin, on mahdoton todistaa että tässä tapauksessa olisi filmattu, jotta vastustaja saadaan suihkuun.
Jokaisesta joukkueesta löytyy pelaajia, jotka taklaustilanteessa kääntävät selkeästi selän kun näkevät vastustajan tulevan taklaamaan. Mitä se kertoo taklattavan pelaajan "moraalista" taklaajaa kohtaan ? Mielestäni on jo omalla terveydellä leikkimistä jos kääntää laidan vieressä selän kun tietää että kohta taklataan. Okei, tässä tapauksessa taklaus tuli suoraan edestä, mutta sanoinpahan nyt vaan...
 

Sarastro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Eiköhän filmaamisella yleisesti ottaen tarkoiteta nimenomaan sitä, että esittää loukkaantunutta? Nämä sinällään legendaariset Mäkiahon kaatuilut, joita muuten taisi itse asiassa olla parikin, on sitten ihan eri asia. Huom: tämä kommentti ei sisällä olettamusta siitä, että Rosa olisi filmannut.

Lainaus wikipediasta: Filmaaminen on urheilussa käytettävä termi, jolla tarkoitetaan tahallista kaatumista tai teeskenneltyä loukkaantumista tarkoituksena hankkia itselleen tai joukkuelleen etua.

Ihan mielenkiinnosta haluaisin kuitenkin tietää, mitä nimitystä itse käytät näistä Mäkiahon legendaarisista kaatuiluista?
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Yksikään tuomari kun ei käsittääkseni saa leikkiä lääkäriä...
Vai pitäisikö S/M-liigan lätkäistä omat lekurit pelipaikoille, jotka sanovat että sattuiko Juhaa leukaan vaiko ei?

Olisi hyvä idea. Päivystävä lääkäri vaan joka matsiin. Jos on oikeasti kipeää, laittomuudesta vitonen ja ei asiaa loukkaantuneella kaukaloon. Jos ei pipi tullut, selviää roisto kakkosella ja ottanut osapuoli saa jatkaa pelissä.

Vähenisi ainakin filmit, kun ei itsekään saisi jatkaa peliä, jos vielä lekurikin sattuisi menemään halpaan. Sama systeemi kuin intissä: jos feikkaat sairastumisen, vemppaa tulee, mutta iltavapaasta on turha haaveilla.

Itse tilanteesta: pää siinä näytti kolahtavan. Ihmeen velttona roikutti Rosa käsiään, kun pukukoppiin talutettiin. Ihmettelin kotisohvaltani siinä jo tuoreeltaan, että miten kädet voi noin velttoina roikkua vaan jalat kuitenkin kantavat.

Kyllä taisi enempi bluffia olla tuo loukkaantuminen, niin pirteästi ja varomatta pelasi Rosa heti erän alusta. Itse kun sain joskus pelissä kovan tällin, niin kyllä ensimmäiset liikkeet melko varovaisia sen jälkeen olivat.
 

Edit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Frölunda
Ihan mielenkiinnosta haluaisin kuitenkin tietää, mitä nimitystä itse käytät näistä Mäkiahon legendaarisista kaatuiluista?

En ole kyseinen nimimerkki, mutta minä käytän kaatuilemisesta "sukellusta" ja teeskenneltyä loukkaantumista nimitän "filmaamiseksi".
 

Sarastro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
En ole kyseinen nimimerkki, mutta minä käytän kaatuilemisesta "sukellusta" ja teeskenneltyä loukkaantumista nimitän "filmaamiseksi".

Ok. Mun käsitys on enemmänkin tuon wikipedian kaltainen. Filmaaminen on ilmeisesti erittäin tuomittavaa, mutta onko sukellus sitten ok? Taisi kuitenkin Bluesille tulla vielä maalikin noiden sukeltelujen seurauksena.
 

Edit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Frölunda
Ok. Mun käsitys on enemmänkin tuon wikipedian kaltainen. Filmaaminen on ilmeisesti erittäin tuomittavaa, mutta onko sukellus sitten ok? Taisi kuitenkin Bluesille tulla vielä maalikin noiden sukeltelujen seurauksena.

Jos minulta kysyt, niin tuomitsen molemmat tempaukset jyrkästi niin omalta poppoolta kuin vastustajaltakin. Nykyään ei ole enää noita sukelluskymppejä jaettu (ollenkaan?), muutama kausi sitten se oli jopa yleistä. Tarvetta kyllä olisi.
 

thnninen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon jääkiekkojoukkue, millä nimellä milloinkin
Jos minulta kysyt, niin tuomitsen molemmat tempaukset jyrkästi niin omalta poppoolta kuin vastustajaltakin. Nykyään ei ole enää noita sukelluskymppejä jaettu (ollenkaan?), muutama kausi sitten se oli jopa yleistä. Tarvetta kyllä olisi.

Sukelluksia tulee kyllä katsottua joskus värilasien läpi, mutta loukkaantumisen filmaamista en hyväksy omiltakaan.

Sukelluskympit olivat muuten älytön keksintö, sukeltamisesta pitäisi antaa aina kakkonen.
Silloin kun niitä kymppejä siitä jaettiin, sai sukeltajan joukkue kumminkin ylivoimaa 2 min. Sukellus siis kannatti aina.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös