Muistisääntöjä

  • 64 507
  • 154

Leicester

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Hiljaisten seiväshyppääjien kerho
Kelloa talvi- tai kesäaikaan siirrettäessä muistisääntö on, että kellonaikaa siirretään saman vuoden kesää kohti. Eli pian taas siirrettään kelloa tunti kesää kohti eli taaksepäin, koska kesä on jäänyt taakse.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tuohon kuun kasvamiseen ja pienenemiseen muistan jostain kouluvuosilta tällaisen yksinkertaisen alkusointuisen säännön "oikealta ohenee, vasemmalle vahvenee".

Sähkötekniikan peruskaavat saadaan sanasta puimuri, kun poistetaan m-kirjain, eli P = UI ja U = RI.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Kun kirjoitetaan englanniksi "kolmetoista", laitetaan t hirteen. Rooman (6 kirjainta) palo (4 kirjainta) oli vuonna 64 jKr.

Avautumisketjussahan tämä jo onkin: Nero Burning ROM.

Ja jotta ei ihan OT:ksi menisi, niin kerrottakoon, että diagrammeissa y=ylöspäin, muuta ei tarvikaan muistaa.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Esim. veneen sähköperämoottorin liittäminen akkuun, jossa napoja ei ole merkitty värein tai akun loputtua auton käynnistäminen johtojen avulla: Musta johto miinus-napaan, punainen johto plus-napaan.
 
Viimeksi muokattu:

Bobcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Fysiikan opettajani yläasteella (rauha hänen poismenneelle sielulleen) opetti näin. Kuun sirppi C="cutistuu" ja D="durboaa". Muistan tämän aina ja ikuisesti. Muuta en taida fysiikantunneista muistaakaan ;-)

Opettajien muistisäännöistä on jäänyt mieleen musiikkiopettajani muistisääntö basson kielistä: Eput Aina Dingon Gaataa.

Niinhän se tekee.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Koivu kaatui lounaan luokse.

Edetään kellon mukaan. Helppo tapa muistaa väli-ilmansuunnat.

edit: Olisi kyllä helpompaa, jos meilläkin yhdistettäisiin ilmansuunnat samalla tavalla kuin monissa muissa kielissä. Pohjoisitä kuulostaisi paljon luontevammalta kuin koillinen.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Löytyykö muuten täältä muita jotka ovat opetelleet korttipakkaa ulkoa?
Aikaa en ole koskaan ottanut, mutta joskus tulee tehtyä tuota ihan pelkästään aivotoiminnan virkistämiseksi. Viime kerrasta tosin on jo aikaa.

Tuossa tulee käytettyä kaikenlaisia muistikikkoja. Jokaiselle kortille oma merkityksensä ja pakka ikäänkuin rakentaa siinä tarinaa. Monimutkaisen kuuloista, mutta tuolla tavalla joku normaaliälyinenkin oppii pakan. Esim padat kuvittelen "tekijänä", hertat vastaavat sitä "mitä tehdään", ristit ovat adjektiiveja ja ruudut kertovat että "miten tehdään"

esim....6c,5s,9h,Ad....(vanha mummo ajattelee hitaasti). Pakan oppii helposti ryhmittelemällä "tarinan" ~3-8 sanan lauseisiin. Mielikuvitus hoitaa loput.

Tylsää vai mitä?
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Löytyykö muuten täältä muita jotka ovat opetelleet korttipakkaa ulkoa?
Aikaa en ole koskaan ottanut, mutta joskus tulee tehtyä tuota ihan pelkästään aivotoiminnan virkistämiseksi. Viime kerrasta tosin on jo aikaa.

Tuossa tulee käytettyä kaikenlaisia muistikikkoja. Jokaiselle kortille oma merkityksensä ja pakka ikäänkuin rakentaa siinä tarinaa. Monimutkaisen kuuloista, mutta tuolla tavalla joku normaaliälyinenkin oppii pakan. Esim padat kuvittelen "tekijänä", hertat vastaavat sitä "mitä tehdään", ristit ovat adjektiiveja ja ruudut kertovat että "miten tehdään"

esim....6c,5s,9h,Ad....(vanha mummo ajattelee hitaasti). Pakan oppii helposti ryhmittelemällä "tarinan" ~3-8 sanan lauseisiin. Mielikuvitus hoitaa loput.

Tylsää vai mitä?

Mentalistissa taidettiin mainita jotain tuon tapaista, kun tämä Patrick Jane oli Vegasissa ja putsasi blackjack-pöydän puhtaaksi. Itse en ole kokeillut korttipakan ulkoaopettelua, kun en järin kortteja harrasta...
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aikanaan, kun opettelin ulkoa, että ketkä tuomittiin kuolemaan Nürnbergin oikeudenkäynnistä, niin aloitin siitä, että kolmen sukunimi alkaa S:llä (Sauckel, Seyss-Inquart ja Streicher) ja kahden nimi alkaa F:llä (Frick ja Frank). Sitten muodostan parit Göring ja Ribbentrop (molemmat ihan valtakunnan ylimmissä johtohommissa), Rosenberg ja Kaltenbrunner sekä Jodl ja Keitel (molemmat esikunnassa). Jäljelle jää vielä poissaolevana kuolemaan tuomittu Bormann, niin päästään lukemaan 12 kuolemaan tuomituissa. Luvun 12 voi myös muistaa siitä, että natsit olivat vallassa 12 vuotta (1933-1945).
 

Morrison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Boston Bruins
Koivu kaatui lounaan luokse.

Edetään kellon mukaan. Helppo tapa muistaa väli-ilmansuunnat.

edit: Olisi kyllä helpompaa, jos meilläkin yhdistettäisiin ilmansuunnat samalla tavalla kuin monissa muissa kielissä. Pohjoisitä kuulostaisi paljon luontevammalta kuin koillinen.

Itse muistan väli-ilmansuunnat seuraavasti: Asun kaakkossa ja Turku on lounaassa. Eli K:t on idässä ja L:t lännessä.
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kirjoitetaan BANAANI ja otetaan eka ja vika kirjain pois. Tadaa, Venäjän viimeiset keisarit järjestyksessä! (Aleksanteri ensimmäinen, Nikolai ensimmäinen...) Ei tosin ehkä tule kauheasti tilanteita jossa tämä pitäisi tietää?
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Veneen perästä katsottuna pAarpuuri on vAsen puoli ja styyrpuuri oikea. Eli siis noista A-kirjaimista nuo muistan, sillä styyrpuurissa A-kirjainta ei esiinny.
Minä taas muistan, että paarpuuri on "paarin puoli." Ainakin siinä veneessä, jolla itse tulee useimmin purjehdittua, keittiö on vasemmalla. Itse asiassa kaikissa veneissä joilla olen purjehtinut, "Baari" on aina ollut paarpuurissa. Onko kyseessä joku yleinen käytäntö, vai puhdas sattuma?
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Minä taas muistan, että paarpuuri on "paarin puoli." Ainakin siinä veneessä, jolla itse tulee useimmin purjehdittua, keittiö on vasemmalla. Itse asiassa kaikissa veneissä joilla olen purjehtinut, "Baari" on aina ollut paarpuurissa. Onko kyseessä joku yleinen käytäntö, vai puhdas sattuma?

Itse olen laatinut sellaisen säännön, kuin PV (niin kuin suzuki:D eli paarpuuri vasemmalla) ja SO (styyrpuuri oikealla).
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
En ole kaksinen lintubongari; lähinnä rajaan linnut kolmeen luokkaan: varikset, pikkulinnut ja erikoislinnut.

Yhden muistisäännön opetin kuitenkin pikkusiskolle, joka ei erottanut varista ja harakkaa toisistaan: valkoinen varis .... EEEEEIIII, harmaa harakka.... EEEEIII. Ja oppihan systeri.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Juopottelu alko kun pullossa luki Alko, mutta sitten kun siinä lukee Lakkaa on aika lopettaa.
 

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
Yläasteella oli pop kaikki riimittelyt.
Ensin vesi, sitten happo, muuten tulee käteen rakko.

Ruotsin opettaja oli ihan päällikkö näissä. Ei niinkään muistisääntöjä vaan pienten "lorujen" kertausta ja kertausta ja kertausta.. Omistaja denna samma, Kalles nya bil, kotona hemma - kotiin hem!, ihminen meenaa asia betyydaa.

Ei välttis siis tarvita "sääntöä" kaikkeen, riittää kun toistoja tulee tarpeeksi. Vähän niinkuin Doomin huijauskoodit. IDDQD.. IDKFA..
 

Mr. Walker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Kun ulko-ovi laitetaan lukkoon yöksi nostetaan se pieni lukitusnappula lukon kielen vieressä ylöspäin.
Aamulla kun ovi jätetään lukosta auki käännetään se alaspäin.
Eli aamulla alas, yöksi ylös.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei välttis siis tarvita "sääntöä" kaikkeen, riittää kun toistoja tulee tarpeeksi. Vähän niinkuin Doomin huijauskoodit. IDDQD.. IDKFA..


tuossa jokin aikaa sitten näin jossain miehen jolla luki paidassaan "iddqd". Vaikka en doomiin ole 10vuoteen koskenutkaan, niin välittömästi iski deja vu ja tiesi mistä oli kyse.

-----

Ihminen pystyy yleensä muistamaan n 7 yksikköä lyhytkestoisesti. Eli siis esim numerosarja 235497810 harvoilta noin vain onnistuu (yhdellä lukukerralla), mutta jos sen jakaa 235-497-810, niin muistaminen on helpompaa.

Aivan kuten korttien opettelussa, niin myös tässä auttaa numeroiden korvaaminen mielikuvilla. Esim
äitin syntymäpäivä 23.toukokuuta(235) - isän ikä (49) - bussinumero (78) - Pelen pelinumero (10).

Tällä tavoin onnistuu pidempienkin numerosarjojen opettelu. Toiset opettelevat piin likiarvoa, mutta itse en ole sitä ikinä edes yrittänyt. "Suurinpiirtein kolme...kai" -sanoi NASAn insinööri Challengerin lentoratoja laskiessaan
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Oh Be A Fine Girl Kiss Me Right Now Sweetheart. Näin hokee tähtitieteilijä kotonaan, mutta vaimo voi vähän ymmärtää väärin, koska kyseessä ovat tähtien spektriluokat kuumimmista viileisiin päin (O, B, A, F, G, K, M, R, N, S).
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
En tiedä, kuinka tarpeellinen muistisääntö tämä on, mutta mieleen on jäänyt ala-asteen maantiedon tunnilta ohje siitä, kuinka muistaa kumpi Mesopotamian joista on Eufrat ja kumpi Tigris.

Kun katsoo pöydällä olevaa karttaa, Eufrat on edessä ja Tigris takana.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Oh Be A Fine Girl Kiss Me Right Now Sweetheart.

Jos haluaa salasanaksi jonkun muun kuin helposti arvattavissa olevan sanan, niin hyvä keino on käyttää jotain itselle tuttua kappaletta, mitä rosvot eivät tiedä. Jokaisesta sanasta nappaa ensimmäisen kirjaimen.
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Jos ei muista kumpi on vasen käsi ja kumpi oikea, niin oikea käsi on se, jonka peukalo osoittaa vasemmalle.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Merenkävijöille:
Ken eksyy merellä, erotkoon > toimestaan.”


Kompassisuunta 180°

Eksymä –10°

Magneettisuunta =170°
Eranto +1°
Tosisuunta =171°
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös