Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 6 978 350
  • 47 170

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Pärjääkö Tukholmassa nykyään jo euroilla vai pitääkö oikeasti vaihtaa rahat kruunuiksi?
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Pärjääkö Tukholmassa nykyään jo euroilla vai pitääkö oikeasti vaihtaa rahat kruunuiksi?
Pärjäät euroilla, kurssi on kumminkin perseestä, siis kannattaa vaihtaa.
 

Blasph

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
t. Miksi luulet nimimerkkini olevan 'tant gredulin'...

Ei aavistustakaan, miksi edes kysyt moisia? No joo, onhan minulla epäilyni =)

Kotikäyttöinen värinpoisto ei pilannut hiuksia, vaikka tekikin kolminkertaisen kuurin. Niin se musta vaan muuttui oranssinpunertavaksi.
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365
Onko minulla yliluonnollisia kykyjä, kun pystyn ymmärtämään, että tapahtumat mistä koen deja vuun ovat oikeasti tapahtuneet minulle ennenkin. Tässä elämässä! En usko taivaaseen, enkä jumalaan, enkä hengen siirtymiseen, enkä toiseen elämään. Eli pystyn täysin selittämään deja vuun. Siinä ei ole mitään ihmeellistä eikä yliluonnollista.
 

morningstar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Buffalo Bills
Onko minulla yliluonnollisia kykyjä, kun pystyn ymmärtämään, että tapahtumat mistä koen deja vuun ovat oikeasti tapahtuneet minulle ennenkin. Tässä elämässä!

No eikös se ole täydellinen todiste sille että sinulla nimenomaan ei ole yliluonnollisia kykyjä? Vai ajoinko miinaan?
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Onko minulla yliluonnollisia kykyjä, kun pystyn ymmärtämään, että tapahtumat mistä koen deja vuun ovat oikeasti tapahtuneet minulle ennenkin. Tässä elämässä! En usko taivaaseen, enkä jumalaan, enkä hengen siirtymiseen, enkä toiseen elämään. Eli pystyn täysin selittämään deja vuun. Siinä ei ole mitään ihmeellistä eikä yliluonnollista.
En tiedä mitä kaukosäädin tässä tarkoittaa, mutta itse pystyn myös ymmärtämään näitä deja vu-unia, eli heti unessa nähdessäni jonkin tapahtuman tiedän siitä tulevan jossain vaiheessa deja vu-ilmiön, ja sen tapahtuessa pystyn yleensä sijoittamaan tapahtuman vielä tiettyyn uneen takaisin.

Jos omien unien hallinta kiinnostaa, kannattaa tutustua Lucid Dreamingiin, ihan hauskaa puuhaa: http://fi.wikipedia.org/wiki/Selkouni
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365
En tiedä mitä kaukosäädin tässä tarkoittaa, mutta itse pystyn myös ymmärtämään näitä deja vu-unia, eli heti unessa nähdessäni jonkin tapahtuman tiedän siitä tulevan jossain vaiheessa deja vu-ilmiön, ja sen tapahtuessa pystyn yleensä sijoittamaan tapahtuman vielä tiettyyn uneen takaisin. http://fi.wikipedia.org/wiki/Selkouni

Siis minä nyt en puhunut mitään mistään unista :) Ihan hereillä ollessaan tulee deja vu, että tämä tilanne on tapahtunut ennekin. Ja tajuan sen, että se sama tilanne on ihan tässä elämässä minulle tapahtunut, eikä mitään hölynpölyä.

Yhsi tilanne voisi vaikka olla tämänlainen: Kuorin siskon kanssa perunoita. Veli tulee samaan aikaan paikalle ja kysyy, että missä hänen sininen lippiksensä on, aivan samalla hetkellä siskolta tippuu peruna lattialle ja isä tulee töistä kotiin.

Siinä vaiheessa tuntuu aina, että aika pysähtyisi ja ajattelee, että näin on käynyt ennenkin. Ja todennäköisesti onkin. Tässä elämässä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Miksi yleisurheilussa lajia, jossa heitetään narun päässä olevaa rautamottia, kutsutaan moukarinheitoksi? Minun sanastossani moukari on tällainen. Eikä ole kyse vain suomen kielen erikoisuudesta, koska ainakin englanniksi lajia kutsutaan nimellä hammer throw.

Hah, nimimerkistä päätellen uusi nimiehdotuskin olisi valmiina. Ketjukuulanuijan heitto eli ulkomaaksi vaikkapa vain Kettenmorgenstern.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Siis minä nyt en puhunut mitään mistään unista :) Ihan hereillä ollessaan tulee deja vu, että tämä tilanne on tapahtunut ennekin. Ja tajuan sen, että se sama tilanne on ihan tässä elämässä minulle tapahtunut, eikä mitään hölynpölyä.

Yhsi tilanne voisi vaikka olla tämänlainen: Kuorin siskon kanssa perunoita. Veli tulee samaan aikaan paikalle ja kysyy, että missä hänen sininen lippiksensä on, aivan samalla hetkellä siskolta tippuu peruna lattialle ja isä tulee töistä kotiin.

Siinä vaiheessa tuntuu aina, että aika pysähtyisi ja ajattelee, että näin on käynyt ennenkin. Ja todennäköisesti onkin. Tässä elämässä.

Todennäköisempi vastaus löytyy uusista tutkimuksista jotka kertovat yksinkertaistettuna sen että aivojen eri alueet käsittelevät tietoa eri nopeuksilla ja joskun jokin osa saa prosessoinnin valmiiksi ennen muita ja samat signaalit tulevat uudelleen käsittelyyn jolloin tulee vahva uudelleen elämisen tunne. (voidaan sitten väitellä että onko oikeasti uudelleen elänyt kun signaalis tulee uudelleen/viiveellä ja asian tajuaa/kokee taas..)
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Yksi tilanne voisi vaikka olla tämänlainen: Kuorin siskon kanssa perunoita. Veli tulee samaan aikaan paikalle ja kysyy, että missä hänen sininen lippiksensä on, aivan samalla hetkellä siskolta tippuu peruna lattialle ja isä tulee töistä kotiin.

Siinä vaiheessa tuntuu aina, että aika pysähtyisi ja ajattelee, että näin on käynyt ennenkin. Ja todennäköisesti onkin. Tässä elämässä.
Mulla on vastaavia tapahtunut useastikin mutta olen todennut nähneeni kyseiset tapahtumat joskus aikaisemmin unessa. Joskus tulee ihan selkeä ajatus että tämän olen nähnyt unessa joskus kuukausia sitten. Outoa. Onkohan nuo sitten niitä ns. enneunia?
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Siis minä nyt en puhunut mitään mistään unista :) Ihan hereillä ollessaan tulee deja vu, että tämä tilanne on tapahtunut ennekin. Ja tajuan sen, että se sama tilanne on ihan tässä elämässä minulle tapahtunut, eikä mitään hölynpölyä.
Tuttu tunne, mulla on ihan samoja kokemuksia. Itse asiassa joskus tulee suhteellisen outo fiilis, kun huomaa että tämä on tapahtunut ennenkin ja tulee fiilis, että mä tiedän mitä kohta tapahtuu:)

Aika harvoin noita tulee joten en sen kummemmin ole huolestunut. Sillä lailla olen asiaa koettanut itselleni selittää, että miksei jokin arkinen tilanne voisi hyvinkin toistua niin samanlaisena, että se tuntuu tapahtuneen ennenkin ?
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kysymys Poste Restantesta, jos joku sattuu tietämään:

Voiko tuon osoitteen määritellä minne tahansa Suomeen mistä tahansa postilaitoksesta? Etsiskelin googlesta, mutta ei löytynyt kunnolla tietoa. Eli esim. vaikka Lappeenrannan postikonttorista Tampereelle johonkin tiettyyn postikonttoriin?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Kysymys Poste Restantesta, jos joku sattuu tietämään:

Voiko tuon osoitteen määritellä minne tahansa Suomeen mistä tahansa postilaitoksesta? Etsiskelin googlesta, mutta ei löytynyt kunnolla tietoa. Eli esim. vaikka Lappeenrannan postikonttorista Tampereelle johonkin tiettyyn postikonttoriin?

En nyt ulkoa osaa sanoa kuinka nykyään toimitaan. Ennen riitti ilmoitus Poste restantesta mutta käytäntö liene muuttunut (ennen jotkut jopa ilmoittivat vain lähettäjälle esim. osoitteen: nn; Poste restante; 53100 Lappeenranta ja posti tuli perille.) Nyt tilanne voi olla toinen, mutta apua saa Postin/Itellan asiakaspalvelusta:

asiakaspalvelu@posti.fi

tai soittamalla numeroon:

0200 71000

muuttoilmoitusten kohdalla on annettu seuraava numero (mutta olettaisin, että asiassasi jo as.palvelu osaa auttaa):

0203456456 (puhelu on maksullinen)

Lisätietoja löytyy Postin/Itellan sivuilta: asiakaspalvelu.

vlad.
 

Jet Pilot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Koovee
Minulla on 80 GB iPod Classic jota käytin aikanaan vanhan läppärin itunesilla. Nyt ostin uuden tietokoneen johon hain itunesin netistä, ja aikomukseni oli synkronoida vanha iPodini uuteen itunesiin. Ohjelma kuitenkin kitisee että iPodini on rekisteröity toiselle koneelle enkä voi siirtää tiedostojani. Onko mitään yksinkertaista mahdollisuutta saada tiedostot vanhasta iPodistani uuteen itunesiin?
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Stream

Löytyyköhän tämäniltaiseen West Ham - Millwall hegemoniaotteluun Carling cupissa mitään nettistreamiä? Noin nopeasti etsimällä en löytänyt mitään, mutta enhän minä osaa.

Canal+ imee vaihteeks persettä ja kusee mun muroihin näyttämällä EILISEN Norwich-Sunderland jännityisnäytelmän uusintana... pelisilmättömät apinat.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
En nyt ulkoa osaa sanoa kuinka nykyään toimitaan. Ennen riitti ilmoitus Poste restantesta mutta käytäntö liene muuttunut (ennen jotkut jopa ilmoittivat vain lähettäjälle esim. osoitteen: nn; Poste restante; 53100 Lappeenranta ja posti tuli perille.) Nyt tilanne voi olla toinen, mutta apua saa Postin/Itellan asiakaspalvelusta:
Näin se ainakin vielä pari kuukautta sitten oli. Postiin ei tarvinnut mitään ilmoittaa, vaan lähetti vaikka osoitteeseen:

Aku Ankka
Poste Restante
26100 RAUMA

Josta sen pystyi sitten nimimerkin tuntemalla sieltä hakemaan. Ei siis tarvinnut käyttää edes oma nimeä vaan nimimerkki kävi yhtä hyvin. Ilmainen palvelu.
 

Chambza

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Flyers
Näin se ainakin vielä pari kuukautta sitten oli. Postiin ei tarvinnut mitään ilmoittaa ...
Tätä minä en ole ikinä tajunnut. Ovatko jotkin postit täynnä "-Tämä on minun postiani! -Ei vaan minun!" -argumentein tappelevia Matti Virtasia ja Liisa Korhosia, Aku Ankoista puhumattakaan?

Voitaisiin kai sitten yhtä hyvin perustaa poste restanteen perustuva jatkoajan lisäosa. Lähetetään kirjeitä osoitteella "Jatkoaika, Poste Restante" sinne sun tänne, joita jatkoaikalaiset ympäri maan voisivat käydä noutamassa. Jatkossa parhaat läpät voisikin vain teipata lähimmän jäähallin seinään, kutsu JWC 2010:een kävisi samalla sisäänpääsylipusta ja tahtiksen tavarasta jokainen jatkoaikalainen saisi vessapaperinsa. Tämä kaikki toki vasta sen jälkeen, kun Moderaattorit ovat ensin tarkastaneet kirjeet.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Näin se ainakin vielä pari kuukautta sitten oli. Postiin ei tarvinnut mitään ilmoittaa, vaan lähetti vaikka osoitteeseen:

...

Josta sen pystyi sitten nimimerkin tuntemalla sieltä hakemaan. Ei siis tarvinnut käyttää edes oma nimeä vaan nimimerkki kävi yhtä hyvin. Ilmainen palvelu.

Eli käytännössä tilanne ei ole muuttunut miksikään toiminta tavoiltaan viimeisimpien vuosikymmenten kuluessa.

En tiedä kuinka nyt, mutta aiemmin "palvelua" hyödynsivät usein henkilöt jotka asuivat muiden nurkissa, jotka eivät ehkäpä halunneet kaikille paljastaa oikeaa osoitetta. Sitten oli tietty näitä "kirjeenvaihto-sun muita-ilmoituksia" joihin sitten oli keksitty mitä omaperäisimpiä nimiä...

Yksityiselle henkilölle se on väliaikaisena palveluna varsin kätevä, mutta en kyllä itse "ohjaisi" postia Poste Restante-osoitteeseen pidemmäksi aikaa. Kun siihen liittyy riskejäkin, joihin Chambza viittasikin. Etenkin kun ymmärtääkseni minkään sortin varmennusta ei tehdä sen suhteen, että postin noutaja on todella "juhavirtanen" eikä esim. "heikkikorhonen" (huom: keksittyjä nimiä).

vlad.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kiitos neuvoista ja tiedoistakin.

No se syy, miksi itse tuohon palveluun joudun turvautumaan on ihan yksinkertaisesti vaan se, että jään asunnottomaksi toistaiseksi tuntemattomaksi ajaksi (toivon mukaan lyhyeksi sellaiseksi). Näin ollen minulla ei ole varsinaista osoitetta olemassa, mutta jostain ne postit laskuineen muineen on kuitenkin noudettava. Kuulin tälläisestä systeemistä ja se lienee omassa tapauksessani se ainoa mahdollisuus.

Ihan omalla nimellä ajattelin sen kyllä ottaa, ei ole mitään syytä lymyillä suoranaisesti tai pakoilla mitään.
 

Siim72

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L.A. Kings
Postaan tänne, koska nyt on kiire!

Eli, huomenna pitäisi esitellä powerpoint esitys. Tein esitelmän OpenOfficen versiolla powerpointista. Kysymys kuuluukin, mikä on tallennusmuoto, jotta voin toistaa esityksen Wordia käyttävällä koneella koulussa? Nykyinen muoto on (.odp).

Edit. Oletin muoden olevan (.ppt). Sillä siis lähdetään, tarkistan vielä aamulla jos joku on vastannut, eli vielä voi varmistaa jos on tietoa.
 
Viimeksi muokattu:

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Postaan tänne, koska nyt on kiire!

Eli, huomenna pitäisi esitellä powerpoint esitys. Tein esitelmän OpenOfficen versiolla powerpointista. Kysymys kuuluukin, mikä on tallennusmuoto, jotta voin toistaa esityksen Wordia käyttävällä koneella koulussa? Nykyinen muoto on (.odp).

Edit. Oletin muoden olevan (.ppt). Sillä siis lähdetään, tarkistan vielä aamulla jos joku on vastannut, eli vielä voi varmistaa jos on tietoa.

Kumpi tahansa käy. Powerpoint osaa esittää myös *.obp:t sekä tietty *.ppt:t. Kannattaa joka tapauksessa tarkistaa ennen esitystä tuo oikealla powerpointilla ettei tule yllätyksiä esityksen aikana, kun on kuitenkin tehty tuolla OpenOfficella.

edit. Ja siis oletin, että tarkoitit Office/Powerpoint etkä Word. Pelkällä Wordillä tuo esitys ei onnistu.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Haluan maalata yhden kumiosan sprayllä liankeltaisesta takaisin valkoiseksi. Tarvisin vaan jonkunlaisen ns. pohjamaalin, jossa maali nyt ainakin pysyisi ja joka ehkä kestäisi lievää venymistä. Mikähän olisi sopiva? nim. "tein itse halvalla"
 
Tuosta PowerPointista olisin kysynyt.
Saako PPT-esityksestä pois tuon ominaisuuden, että se aina hiiren klikkauksella siirtyy seuraavaan slideen? Eli hiirtä klikattaessa ei tapahtuisikaan mitään. Ainoastaan esitykseen erikseen tehtyistä "hot spoteista" jotain tapahtuisi?
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Saako PPT-esityksestä pois tuon ominaisuuden, että se aina hiiren klikkauksella siirtyy seuraavaan slideen? Eli hiirtä klikattaessa ei tapahtuisikaan mitään. Ainoastaan esitykseen erikseen tehtyistä "hot spoteista" jotain tapahtuisi?
Valikkoriviltä Diaesitys >> Dian vaihtuminen... >> täppä pois "Hiirtä napsauttamalla".

Työkoneeni Powerpoint näkyy olevan vuosimallia 2000, mutta toivottavasti edellämainittu pätee uusimpiinkin versioihin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös