Yle Puhe

  • 80 135
  • 318

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Eräässä ketjussa ollaan jo liipattu aihetta. Eli Suomen Yleisradion Radio Peiliä. Pelkkää puhetta. Ei soittolistoja, ei puhelinsoittoja - pelkkää asiaa.

Oulussa sen taajuus on 107,7 MHz.

Nykyään minä nukahdan joka ilta Radio Peilin uutisiin ja katsauksiin. Iltapäivällä kuuntelen Päiväntasaajaa. Mahtavia makasiiniohjelmia. Ja edelleen EI MUSIIKKIA.

Miinustakin pitää kanavalle antaa: jinglet ja kanavatunnarit ovat hirvittäviä. Mutta ohjelma osoittaa parhautta suomalaisessa radioscenessä.
 
Viimeksi muokattu:

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Tuohan kuulostaa hyvältä. Musiikin valitsen muutoinkin mieluiten itse, radioissa on töissä sellaista paskakorvaa ettei mitään rajaa. Soittolistat ja tuo helkkarin formaattiradioäänitapetti... hyi saatana. Radio Rockia yritin vähän, kun siellä sentään joskus kuuli jotain Zeppeliniä ja vastaavaa, mutta tunti sitä niin on kuullut koko kuukauden annoksen.

Onko tuo Peili sitten tulossa haastamaan Radio Suomen pitempien ajomatkojen viihteenä? En tiedä, mutta saatan hyvinkin antaa mahdollisuuden.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
"Tapahtui vuonna -58", "Tapahtui vuonna 83". Mitä vielä ihminen haluaa tiedon janoonsa? Ei ainakaan soittolistoja. Loistavaa faktaa aivan uskomattomista aiheista. Kuinka moni tietää miksi Stella-leipomo joutui lopettamaan? Minä tiedän.

Tänään mies kertoi, kuinka lopetti röökaamisen ja alkoi virkata nukketeatterinukkeja ja aamulla vertailtiin kannattaako ajaa omalla autolla vai taksilla/vuokra-autolla.

Miten kukaan tulee toimeen ilman näitä faktoja. Tiedän kyllä, että monikin tulee toimeen, mutta kannattaa harkita mikä elämässä on tärkeää.

PRO todellakin.
 

RockTheRink

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NHL
Kerrankin radiokanava, joka kestää päivittäistä kuuntelua! Työnkuvani on itsenäistä puurtamista, mikä on ainoastaan positiivinen asia - aina ennen työkaverit on piinanneet luukuttamalla Radio Novaa jokaikinen päivä. Mä kun en ole mikään kovin pirteän ihana aamu-ihminen. Päinvastoin saatana.

Joskus tietysti aiheet jostain kimalaisen kasvattamisen syvimmästä olemuksesta saattaa pitkästyttää, mutta eipä tuo haittaa. Joka päivä tulee vähintään muutama kiinnostava ohjelma. Ja kun aikaa puheelle on, niin asiatkin käydään pintaraapaisua syvemmältä läpi.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Viime talvena oli 100 vuotta sitten syntyneestä Mika Waltarista useampi ohjelma ja silloin piti suorastaan ohjelmatiedoista katsoa milloin kyseistä aihetta koskevia ohjelmia tulee.

Radio Peili antaa toivoa sille, että ihmiskunnalla on vielä mahdollisuus.

Radio Rock on rokkarin nova.
 
Kuulinko oikein, että sieltä tuli äsken uutiset latinaksi? Jos tuli latinaksi, niin herää kysymys - ketä varten? :)

Mielenkiintoinen uutuus minulle muuten.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Loistava ketju. Itselläni on usein Radio Peili auki niin kotona kuin autossa. Musiikkiradioista kuuntelen vain Radio Helsinkiä, mutta varsinkin pitkillä automatkoilla Peili on usein auki koko matkan. Peilistä tulee paljon mielenkiintoisia aiheita ilman musiikkia, jota varten mulla on levysoitin.

Suurin osa kaupallisista radioasemista on tänä päivänä täyttä kuraa, mutta onneksi Suomella on hieno yleisradio, mitä kaikkia eivät vaan näytä tajuavan.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Tunnustan, kyllä aamuisin kuuntelevani Ykkösaamun jo kahdeksan uutisten jäljeen Ylen Ykköseltä sen sijaan, että odottaisin sen tuloa Peilistä yhdeksän uutisten jälkeen.
Hyväähän on, se ettei välttämättä tarvitse kahlailla Ylen muita kanavia ja niiden ohjelmia läpi, kun kaikki lopulta tulevat Peilinkin puolelta.
Miinusta kyllä siitä, että paljon kuuntelevat kuulevat paljon uusintojakin.
 

MS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Et-Po 72, EuPa, Veitsiluodon Vastus,Hoopi Hänninen
Eräässä ketjussa ollaan jo liipattu aihetta. Eli Suomen Yleisradion Radio Peiliä. Pelkkää puhetta. Ei soittolistoja, ei puhelinsoittoja - pelkkää asiaa.
Radio Peilin ohjelmisto perustuu Ylen kaikkien radio- ja televisiokanavien puheohjelmiin. Kanavalla lähetetään lisäksi myös arkistoituja ohjelmia.

Oulussa sen taajuus on tyylikkäästi 107,7 MHz.
Yle: Yle Radio Peilin kuuluvuus.

"Tapahtui vuonna -58", "Tapahtui vuonna 83". Mitä vielä ihminen haluaa tiedon janoonsa? Ei ainakaan soittolistoja. Loistavaa faktaa aivan uskomattomista aiheista. Kuinka moni tietää miksi Stella-leipomo joutui lopettamaan? Minä tiedän.
Kannattaa kyllä tutustua myös Yle Radio 1:n ohjelmistoon. Yllättävän kiinnostavia musiikkiohjelmia kuten Jukka Mikkolan toimittama Avaruusromua.

Viime talvena oli 100 vuotta sitten syntyneestä Mika Waltarista useampi ohjelma ja silloin piti suorastaan ohjelmatiedoista katsoa milloin kyseistä aihetta koskevia ohjelmia tulee.
Maniona ominaisuutena monia ohjelmia pystyy kuuntelemaan tai lataamaan jälkikäteen Ylen sivuilta.

Kuulinko oikein, että sieltä tuli äsken uutiset latinaksi? Jos tuli latinaksi, niin herää kysymys - ketä varten? :)

Mielenkiintoinen uutuus minulle muuten.
Wikipedia: Nuntii Latinii.
Yle Radio 1: Nuntii Latini.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Kuulinko oikein, että sieltä tuli äsken uutiset latinaksi? Jos tuli latinaksi, niin herää kysymys - ketä varten? :)

MS kirjoitti:
Wikipedia: Nuntii Latinii.
Yle Radio 1: Nuntii Latini.

YLE:n latinankieliset uutiset ovat legendaarisia ympäri latinaa harrastavan maailman. Näin olen lukenut. Ja latinan harrastajiahan on paljon. Paljon enemmän kuin esim. esperanton, toisen "lingua francan". Nykyään tosin lingua franca on englanti, mutta anyways.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Mainiona ominaisuutena monia ohjelmia pystyy kuuntelemaan tai lataamaan jälkikäteen Ylen sivuilta.
Tokihan asia on noin mutta ei se ole sama asia kuin kuunnella "suorana". Samahan pätee urheilulähetyksiin.

Tänään kuuntelin kaikki netissä olevat Peilin urheiluvisat. Siinä meni mukavasti koko aamupäivä. Välillä torkahdin hetkeksi ja kelasin sitten aina lähetyksen alkuun.
 
Viimeksi muokattu:

pongo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itsekin kyllästyin jo neljän YleX & Radio Suomi vuoden jälkeen siihen 10 sekuntia puhetta, 5 minuuttia musiikkia -rytmiin, joten Yle Radio Peili alkoi soimaan radiopeltoreissani heti kun kanava muuttui valtakunnalliseksi. Aivan loistava kanava, todella mielenkiintoisia ohjelmia, ja vaikka ei olisikaan mielenkiintoista niin töissä kuuntelen nykyisin mieluummin kaikkea muuta kuin musiikkia.

Miinuspuoli on se, että Ylen Ykkösellä ja Radio Peilillä tulee jonkin verran keskinäistä toistoa, mutta kertaushan on opintojen äiti.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Peilistä tulee kuunneltua TV:n ajankohtausohjelmatkin nykyään.

Pro Radio Peili

vastapainoksi olisi kiva, jos olisi musiikkiradio, jossa ei lätistäisi yhtään mitään. Tämä vaan ei ole mahdollista, kun kaupallisen radioiden luvissa edellytetään 30% lässytystä. Ja sitä, ziisus sentään, se sitten onkin. Juontajien yleissivistys alle nollan kait tarkoituksella, jotta kuulia voi kokea olevansa fiksumpi. Muutenhan noita kaupallisten ja X:n juontajia ei voi selittää. On hienoa kuunnella kun joku lukee iltapäivälehden otsikoita radiossa, kommentoin niitä tuntematta taustaa (siis lukematta edes sitä iltiksen juttua). . .huoh… Radio Suomi taas soittaa niin hirveetä musaa jotain sunnuntaita lukuun ottamatta, jotta... Pro Peili
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Paljon on ehtinyt vettä virrata Perämereen, ja miksei myös Välimereen, siitä hetkestä, kun Radio Peilistä tuli YLE Puhe. Ihanat modet ovat näemmä muuttaneet ketjun nimen Pro Radio Peilistä oikeaan nykyasuun. Kiitos modet! Pelisilmää on.

Nykyään oma ehdoton suosikkini Puheella on aamuyön Elävä arkisto -ohjelma. Olen kuunnellut Lasse Virénin kultajuoksut ja Sarajevon talviolympialaisten Suomi - Itävalta -ottelut. Ja kun Prahassa kikkailtiin ankarasti neukkujen johdossa, kuulin senkin, vaikka synnyinkin 10 vuotta tapahtumien jälkeen. Lyhyttavaraa 60-luvulta, ah. Tapahtui 50 vuotta sitten. Oih.

Kulttuuripeili on tuskaa. Ensin se tulee klo 19.03 ja kestää vajaan tunnin. Sitten se tulee uusintana klo 00.08. Myös radioteatterin kirjanlukemiset ahdistavat.

Ja ne kanavatunnukset. Voi vittu. On kummallista, että maan puheisin kanava soittaa pisimmät muusilliset jinglet. Hirveä ristiriita. Silti en ainakaan minä Puhettani muuhun vaihtaisi.
 

Fordél

Jäsen
Itse en radiosta enää muuta kuuntelekaan kuin tätä kanavaa. Ei sitä NRJ:n ja muiden normikanavien menoa jaksa enää kuunnella. Sisällötöntä paskaa, jossa ei ole mitään ajatusta. On paljon mukavampi kuunnella ajatuksella tehtyjä haastatteluja, kolumneja, pakinoita ja keskusteluita, joista saa monesti hyvin paljonkin irti ja ajattelemisen aihetta. Muista kanavista saa lähinnä päänsäryn...

Se vaan vähän tökkii, että ilmeisesti täältä tulee jonkin verran uusintoja. Pari kertaa törmännyt jo kertaalleen kuultuihin juttuihin, mutta eihän sitä voi olettaa, että kanavalta pukkaisi koko ajan "uutta" materiaalia.
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Se vaan vähän tökkii, että ilmeisesti täältä tulee jonkin verran uusintoja. Pari kertaa törmännyt jo kertaalleen kuultuihin juttuihin, mutta eihän sitä voi olettaa, että kanavalta pukkaisi koko ajan "uutta" materiaalia.

Yle kierrättää puheohjelmia eri kavavilla. Esim. YLE Radio 1 ykkösaamut tulevat soveltuvin osin sekä Radio Suomesta että Puheelta.

Myös TV-ohjelmia kierrätetään radioon. Monet uutiset ja haastattelut tulevat samassa muodossa molemmista medioista.Tai siis radiosta sama pätkä ilman kuvaa.

Lievä toistaminen on silti paljon pienempi riesa kuin joku ´show´. Yle hyvintoimitettuine puheohjelmineen on aivan ylivoimaista kuultavaa.
 

Fordél

Jäsen
Yle kierrättää puheohjelmia eri kavavilla. Esim. YLE Radio 1 ykkösaamut tulevat soveltuvin osin sekä Radio Suomesta että Puheelta.

Myös TV-ohjelmia kierrätetään radioon. Monet uutiset ja haastattelut tulevat samassa muodossa molemmista medioista.Tai siis radiosta sama pätkä ilman kuvaa.

Lievä toistaminen on silti paljon pienempi riesa kuin joku ´show´. Yle hyvintoimitettuine puheohjelmineen on aivan ylivoimaista kuultavaa.

Juu tämä kierrättäminen juuri vähän tökkii kun aluksi on nähnyt jutun televisiosta ja seuraavaksi huomaat kuuntelevasi sitä myös radiosta. Tästäkin huolimatta Puhe-kanavan sisältö on selkeästi parasta omalle korvalle.
 

Erkenholt

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TUTO, AIK
Löysin YLE puheen viime kesänä. Aika hyvin korvaa muut radiot. Hauskaa, että miellyttää muitakin. Minä jo ehdin luulemaan, että olen ainoa, joka kaipaa radio-ohjelmiin sisältöä ohjelmavirran sijaan.

Vaan mitäpä haluamme juhannukseksi radioon, tässäpä vaihtoehtoja:


http://www.yle.fi/puhe/sivu.php?uname=juhannus2010

1. Juhannusyö väreilee erotiikkaa. Tunnelmaan virittää kaikkien aikojen Radiopersoona Seija Wallius. Ohjelman Walliuksen Eroottisista iltamista vuodelta 1984 on koostanut Riikka Rahi.

2. Talvisodan päättymisestä tuli keväällä kuluneeksi 70 vuotta. Rauhanehdot olivat monille aikalaisille järkytys. Jorma Kallenautio keskustelee talvisodan rauhasta ja kansallisen historiankirjoituksen kipupisteistä Tiedekahvilassa vuodelta 2006 yhdessä professori Henrik Meinanderin ja professori Heikki Ylikankaan kanssa.

3. Valoisassa kesäyössä ajatus lentää ja maailmankuva selkiytyy. Mitäpä jos perustaisit ihan oman uskontosi? Kirsi Virtanen antaa vinkit ohjelmassaan viime talvelta.

4. Oslon talviolympialaiset 1952. Miesten 50 km:n hiihto.
Veikko Hakulinen hiihti Oslon talviolympialaisten kuninkuusmatkalla legendaarisen voittoajan 3.33,33. Eero Kolehmainen sinetöi Suomen maineen maailman parhaana hiihtomaana.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Yle Puhe on aivan ylivoimainen kanava. Tätä olen hehkuttanut useammassakin ketjussa jo aikaisemmin, nyt vasta havaitsin että oma ketjukin on.

Se musiikki jota minä haluan kuunnella ei käytännössä milloinkaan soi radiossa, joten miksi ihmeessä kiusaisin itseäni? Ainut huono puoli kanavassa on se että mökkiradiona/viikonloppuaamuradiona ei tahdo oikein toimia. Mä yritän lukea aika paljon, ja puheohjelmat tuppaavat siinä tilanteessa häiritsemään.
Niin ja tietysti se, että vaimo inhoaa kaikkia puheohjelmia.

Välillä voi täräyttää Radio Suomen taajuudelle ja nauttia mm. Suomi-iskelmästä ja paikallisuutisista.
 

Mas@

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Lassi Etelätalo
Loistava asiakanava. Ei paskoja renkutuksia, ei huonoa stand-up-komiikkaa eikä "radiopersoonia". Ainoa kanava jota voi kuunnella vaikka koko päivän.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Pitipä asentaa kanava kohdilleen ja mitäs sieltä tuleekaan. Ei hakamussuttelua, ei soittolistaa, seuraavaksi Metallica ja sitten Lady Gaga mutta sitä ennen soittakaapa tänne ja kertokaa jostain hassusta tapahtumasta joka on sattunut soutuveneessä.. ja vitut. Gösta Sundqvistin haastattelu jostain 80-luvulta, perkule. Nyt löytyi asiallinen kanava, kiitokset tästä ketjulle ja osanottajille.
 

Fordél

Jäsen
Täytyy taas palata ylistämään Radio Puhetta. Aloin tuossa muutama vuosi sitten kuuntelemaan tätä kanavaa eikä sen jälkeen ole tarvinut kanavaa vaihtaa. Mielestäni kanavan laatu on pysynyt vähintään yhtä hyvänä vai mitä olette muut mieltä?

Toki kesällä tulee aika paljon uusintoja ja arkistonhelmiä, mutta tuo on ihan ymmärrettävää. Nyt kesällä olen kuunnellut paljon Kiveen hakatut -ohjelmaa, jossa Jouko Vuolle ja Arto Teronen muistevat merkittävien urheiljoiden/urheiluvaikuttajien haudoilla elämää. Todella hyvä sarja, jonka tekijöitä on hyvin miellyttävä kuunnella. Kerran kuukaudessa pääsee kuuntelemaan Peteliuksen isännöimää Luontoiltaa, joka on kyllä ihan huippuohjelma (tulee toki myös Radio Suomen puolellakin). Harmi muuten, että ohjelmaa ei tule enää televisiosta. No käyhän se näinkin. Syksymmällä taas alkavat uudet ohjelmat ja mielenkiinnolla odotan esimerkiksi mitä esimerkiksi Tuomas Enbusken ohjelmissa käsitellään. Myös hänen kolumninsa ovat todella hyviä. Lisäksi puheelta tulee kuunneltua paljon erilaisia ajankohtaisohjelmia ja historiaohjelmia, joista esimerkiksi Jatkosotaa käsitellyt kymmenosainen sarja oli aivan mainio. Toi paljon uutta tietoa jatkosodasta sen eri näkökulmista.

Ja nyt laitankin keskiviikkoisen luontoillan "soimaan" taustalle...
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Nyt kesällä olen kuunnellut paljon Kiveen hakatut -ohjelmaa, jossa Jouko Vuolle ja Arto Teronen muistevat merkittävien urheiljoiden/urheiluvaikuttajien haudoilla elämää.

Yle Puhetta olen itsekin eksynyt kuuntelemaan ihan vaan sen takia, että sisältö on täyttä asiaa toisin kuin muilla kanavilla. Suosittelen lämpimästi muillekin. Lainaus sen vuoksi, että kyseistä ohjelmaa olen itsekin kuunnellut useamman jakson ja pidän kovasti.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Täytyy taas palata ylistämään Radio Puhetta. Aloin tuossa muutama vuosi sitten kuuntelemaan tätä kanavaa eikä sen jälkeen ole tarvinut kanavaa vaihtaa....
Täysin sama. Eikä todella haittaa uusinnat, ei mitenkään. Välillä ahdistaa kun esim. vaalien läheisyydessä kanavalta tuli pelkkää politiikkaa jota en jaksa sitten yhtään. Eilenkin kun ajelin Helsingistä mökille kokeilin aina välillä muitakin kanavia. Rockilta Apulantaa, Yle X:tä liian pirteän toimittajan puhetta ja muita en edes uskaltanut kokeilla.

Yle Puhe, Radio Suomi ja MP3-soitin täynnä metallia. Niillä mennään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös