Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 6 969 829
  • 47 166

tt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
www.hs.fi 8.2.2007 13:25 CET kirjoitti:
Maailman parhaat lapiokeilaajat Palermaa ja australialainen Jason Belmonte ottavat siten jälleen mittaa toisistaan. Palermaa, 23, on maailman vuoden 2006 amatöörikeilaaja, Palermaan ikätoveri Belmonte sai saman arvonimen jo 2004.
Google ei osannut auttaa oheisen Hesarin uutisepätkän tulkitsemisessa.

Mikä ihme on lapiokeilaaja?

-tt
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
HerraHermanni kirjoitti:
Tää sopis ehkä paremmin tonne mikä biisiketjuun, mutta kysynpä nyt kuitenkin täältä. Mikä ihmeen versio on tehty Welcome to the junglesta? Jonkun svingversion kuulin. Kenes se oikee on?
Ainakin Richard Cheese and Lounge Against the Machine on tehnyt ko. Guns N' Rosesin kappaleesta lounge music -version, joka löytyy heidän Aperitif for Destruction (1995) -albumiltaan.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
tt kirjoitti:
Google ei osannut auttaa oheisen Hesarin uutisepätkän tulkitsemisessa.

Mikä ihme on lapiokeilaaja?

-tt
Lapiotyyli keilauksessa on vähän erilainen kuin se perinteinen. Tästä tyylistä oli ehkä kuukausi sitten juttua toisessa iltapulussa. Tyylin heitossa keilaaja pitää palloa molemmin käsin, ei pallon heilautuksessa nosta palloa taakse ylös niin paljoa kuin perinteisessä tyylissä (ei mahdollistakaan, kun pallossa molemmat kädet kiinni). Heilautus muistuttaa siten kai vähän kuin lapiolla hiekkaa heittäisi. Lisäksi Palermaa käyttää vain keilapallon kolmesta sormirei´ästä vain kahta. Tuo taitaa kanssa kuulua lapiotyyliin.

edit: kuvakin löytyi: http://www.bowlingitalia.com/06/1Tornei/Foto/Palermaa.jpg
edit2: vertailukuva perinteisestä tyylistä: http://www.bowling-tr.com/eglencelik/wallpapers/bowling-pba-bryangoebel-80.jpg
 
Viimeksi muokattu:

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
Lawless kirjoitti:
Ainakin Richard Cheese and Lounge Against the Machine on tehnyt ko. Guns N' Rosesin kappaleesta lounge music -version, joka löytyy heidän Aperitif for Destruction (1995) -albumiltaan.

No nyt seuraa sitten jatkokysymys. Mistähän tätä levyä voisi ehkäpä tilata?
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
HerraHermanni kirjoitti:
No nyt seuraa sitten jatkokysymys. Mistähän tätä levyä voisi ehkäpä tilata?
Mm. Amazonista. Lähempääkin toki löytyy, esim. CDON.

Pat Boone vetää myös hyviä jazz/swingversioita hard rock/heavy metal -kappaleista In a Metal Mood: No More Mr. Nice Guy (1997) -albumillaan. Mm. versio Holy Diverista on ehdottomasti kuuntelemisen arvoinen.
 

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
Lawless kirjoitti:
Mm. Amazonista. Lähempääkin toki löytyy, esim. CDON.

Pat Boone vetää myös hyviä jazz/swingversioita hard rock/heavy metal -kappaleista In a Metal Mood: No More Mr. Nice Guy (1997) -albumillaan. Mm. versio Holy Diverista on ehdottomasti kuuntelemisen arvoinen.

Juu pat bone on tuttu ja riku niemi. Molemmat on tatseja. Mutta tää herra Juusto. Kaverilta sain pari piisiä: welcome to the jungle ja Chop Suey.

Mahtavuutta.
 

J.Petke

Jäsen
Pystyykö joku jeesaamaan ennen kuin haen partakoneen terän vessasta.

Eli olen tässä päivittelemässä Football Managerin tietokantaa elikkäs databasea. Mutta kun minun pitää tallentaa se niin minne helevetissä minä sen tallennan että saan pelin alussa valita mitä databasea käytän? Olen tässä nyt koittanut jo kaikki mahdolliset keinot mutta eipä onnistu millään. Olen siis jo päivittänyt virallisen päivityksen (701) mutta haluaisin tehdä muutaman muutoksen vielä itse.

Kukaan?

Ei hätää enää.. Käytin save game-editoria ja partakoneen terä on vielä kaapissa.
 
Viimeksi muokattu:

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko täällä jatkoajassa mummoja? Kertokaa miten ihmeessä saa tehtyä kunnollisia lettuja (lättyjä/räiskäleitä)...

Mä tein tässä ensimmäistä kertaa ikinä lettuja, mutta kohtasin paljon ongelmia. Katsoin kyllä netistä kolme tai neljäkin ihan vähän toisistaan eroavaa ohjetta miten ja siis missä suhteessa kamoja sekoitetaan, ja tein niiden "keskiarvon" mukaan. Varsinkin alussa letut, tai siis se taikina paloi kokoajan pohjaan. (Onkohan se ees taikinaa kun se on niin "juoksevaa", no mut se velli kuitenkin.) Voiko syynä olla se, että käytin voin sijasta margariinia(60%), mutta osassa netistä löytyvissä ohjeissakin oli näin. Kait tää puolikarkea vehnäjauho on sopivaa letuille, minä kun en tiedä näistä ja ostin halvinta. Maito oli normaalia sinistä kevytmaitoa, mummo varmaankin on silloin joskus muinoin kun raipekin oli rookie käyttänyt sitä punaista täysmaitoa. (Yhden kaverin kans väiteltiin että lukeeko siinä tyylikkään punaisen värisessä maitopurkissa täys- vai kulutusmaito. Olin väärässä). Kananmunat oli jotain mitä lie vapaan kanan munia, mutta sillä nyt ei varmaankaan oo mitään väliä. Suolaa tai sokeria en muistanut laittaa ollenkaan, ei kait niiden puuttuminen nyt voi mitenkään polttaa sitä pohjaan. Ohjeissa luki että sitä taikinaa pitää vatkata. Ekaa lettua varten en "vatkannut", vaan hieman sekoittelin ne kamat (järjestyksessä munat-maito-jauhot-sulanut margariini), viimeiseen lettuun mennessä olin vatkannut sitä taikinaa jo sen verran että sillä liikkeen ja energian määrällä olisin runkannutkin neljä kertaa. Ohjeissa luki että sen taikinan pitää antaa olla vähän aikaa "seisomassa", mutta mulla meni keittiössä yhteensä 1.5 tuntia niin tuskin se nyt liian vähän on. Paistinpannua, tai siis levyä pidin sekä hieman pienemmällä että isommallakin lämmöllä. Kokeilin myös laittaa taikinaa pannulle sekä vähän, että hieman enemmän. Se mun käyttämä pannu kyl ei oo mikään kaikkein kallein malli, voisko se olla tähän syynä. Paskat. Kaikkea mielestäni yritin. Ja tuskin vielä tähän aikaan illasta olen niin kännissä, että se vaikuttaisi asiaan millään lailla. Ja loppujen lopuksi pistin siihen pannulle paljon rasvaa, ja sain just ja just paistettua niitä lettuja.

Mitä mä tein väärin, tai siis osaako joku sanoa miten noita lettuja kuuluisi tehdä jotta onnistuisi paremmin? Mulla oikeasti meinasi mennä hermot.

Kaiken lisäksi mä ihmettelin miksi se mun taikina haisi ihan spermalle. Ei kait kananmunan, maidon, jauhojen ja margariinin yhdistelmän pitäisi mitenkään juuri siltä haista. Eikä varmasti mun kädet olleet niitä jotka haisivat, tarkistin asian. Täällä poikamies-opiskelija-kommuunissa varsinkin ex-kämppisten kanssa on joskus tullut tehtyä toisille jekkuja, ja yksi hurjimmista on varmaankin että ollaan runkattu suihkussa toisen shamppoopulloon, eikä olla ihan heti siitä kerrottu. Mutta shamppoota sentään käytetään ulkoisesti. Mutta ei kait helevetti kukaan oikeasti voi tehdä tälläistä jekkua kenellekkään? Ei kait kukaan voi olla oikeasti niin tyhmä. Ei hitto. Ja se suurin jekuttajakämppis on muuttanut aikoja sitten muualle. Hitto mua oksettaa nyt, ja varmaan kohta meen oksentamaan. Tää kyl varmaankin johtuu vaan siitä kun söin juuri äsken letuissa varmaankin lähes sata grammaa rasvaa.
 

tutzba

Jäsen
Pete2004 kirjoitti:
Kaiken lisäksi mä ihmettelin miksi se mun taikina haisi ihan spermalle. Ei kait kananmunan, maidon, jauhojen ja margariinin yhdistelmän pitäisi mitenkään juuri siltä haista. Eikä varmasti mun kädet olleet niitä jotka haisivat, tarkistin asian. Täällä poikamies-opiskelija-kommuunissa varsinkin ex-kämppisten kanssa on joskus tullut tehtyä toisille jekkuja, ja yksi hurjimmista on varmaankin että ollaan runkattu suihkussa toisen shamppoopulloon, eikä olla ihan heti siitä kerrottu.

Monenko promillen humalassa teit näitä lettujasi? :)
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Pete2004 kirjoitti:
Onko täällä jatkoajassa mummoja? Kertokaa miten ihmeessä saa tehtyä kunnollisia lettuja (lättyjä/räiskäleitä)...

Se mun käyttämä pannu kyl ei oo mikään kaikkein kallein malli, voisko se olla tähän syynä. Paskat. Kaikkea mielestäni yritin. Ja tuskin vielä tähän aikaan illasta olen niin kännissä, että se vaikuttaisi asiaan millään lailla. Ja loppujen lopuksi pistin siihen pannulle paljon rasvaa, ja sain just ja just paistettua niitä lettuja.

Vahvasti epäilen, että syynä oli huono pannu. Muulla kuin hyväkuntoisella teflon-pannulla on aloittelijan vaikea letunpaistossa onnistua. Vain kokeneet mummot pärjäävät valurautapannujen kanssa, huonosti huollettujen kanssa ei kukaan.

Toinen hankala juttu aloittelijalle on rasvan kuumenemispisteen ajoitus. Rasvan pitää antaa kuumentua ennen taikinan kaatoa niin että se on alkanut muuttua aavistuksen ruskeaksi. Rasvaa tulee pannulla olla aika paljon, sen pitää peittää pannun pohja kokonaan, ja sitä on lisättävä ennen uuden taikinaerän kaatamista.

Itse taikinaan ei kyllä yleensä panna rasvaa. Ja ensimmäinen lettu joka tapauksessa lähes aina harjoituskappale.
 

Rocco

Jäsen
Pete2004 kirjoitti:
. Suolaa tai sokeria en muistanut laittaa ollenkaan, ei kait niiden puuttuminen nyt voi mitenkään polttaa sitä pohjaan.
Sokerin puuttuminen voi hyvinkin olla juuri se syy että ei onnistunut. Sokerihan "palaa" siihen taikinan pintaan kun sitä taikinaa kuumalle pannulle kaataa, ja se estää sen ettei taikina tartu kiinni. Muuten sitä rasvaa tulee tosiaan kaataa melkein yhtä paljon kuin uppokeittimeen jos haluaa välttyä ettei taikina tartu kiinni.
 

scholl

Jäsen
Itse en osaa paistaa lettuja, vaikka olisi valmis systeemi, mikä kaadetaan pannulle. Niistä on saakelin huonot ohjeet olemassa. Ne palaa kaikki kiinni, joten kääntämisvaiheeseen ei koskaan edes pääse. Se on full fakta. Yksi vaikeimmista ruokalajeista valmistaa.

edit. punainen maito on kulutusmaitoa. Tuskin sitä tosin enää myydään. 70-luvulla oli kauppojen hyllyllä punaista ja sinistä maitoa. Nyt on sinistä, 1% ja rasvatonta
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Rocco kirjoitti:
Sokerin puuttuminen voi hyvinkin olla juuri se syy että ei onnistunut.
Ei se kyllä mitään vaikuta, ilman sokeriakin saa paistettua hyviä lettuja. Pannu ei vaan saa olla liian kylmä tai kuuma. Jos haluaa nätin värisen pinnan siihen lettuun niin rasvaa ei saa olla liikaa taikka liian vähän.

Eka lätty maistuu aina sipulilta kun ei jaksa pestä sitä pannua muuten kuin huuhtelemalla vähän. Älä Pete luovuta, seuraavaks se menee jo paremmin.

Niin joo, älkää koskaan ostako niitä valmiita räiskäleitä kun saa kaupasta vakuumipakattuna, ne maistuu piimälle. Schollin mainitsemista valmistaikinoista en tiedä, kun se ei mitään rakettitiedettä se taikinan valmistaminen ole. Paitsi jos ei jaksa eikä ole kamoja.

scholl kirjoitti:
punainen maito on kulutusmaitoa.
Ei kun se on täysmaitoa, saa sitä kaupasta.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Eilen vielä näkyi Canal+ Sport 1 ja 2 tämän ilmaisen viikonlopun vuoksi, nyt ei näy kumpikaan ja vain MTV 3 MAX näkyy (jippiiii!) Onko muilla samaa ongelmaa? Antennitalous kyseessä ja digiboksilla katselen.
 

nufc

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ketterä,Newcastle United
Pete2004 kirjoitti:
Onko täällä jatkoajassa mummoja? Kertokaa miten ihmeessä saa tehtyä kunnollisia lettuja (lättyjä/räiskäleitä)...

Ehkäpä käyn mummon tuuraajasta koska on tullu lettujakin paisteltua jo muutaman kymmenen vuoden ajan ja kyllä ne tuntuu onnistuvan koska naapurin mummotkii on niitä kehuskelleet.

Teflonpannu on paras mahdollinen mutta onnistuu myös valurautaisella.Taikinaan maito,vehnäjauhot(jauhot lisätään maitoon koko ajan vispilällä sekoittaen),pari kananmunaa,pikkusen suolaa,pari rkl sokeria ja vajaa rkl voita/margariinia pannulla sulatettuna.Joskus lisään pienen määrän vichyä(etenkin muurinpohjalettuihin) josta lettuihin tulee pientä rapeutta.Taikina vispilöidään kunnolla eikä vaan pikkusen sekotella ja annetaan seisoa puolisen tuntia ja tarkistetaan taikinan löysyys ja tarvittaessa lisätään joko maitoa tai jauhoja.Vasta-alkajan kannattaa alottaa vähän tiukemmalla taikinalla niin on helpompi kääntää pannulla ja teflonpannulla käytettävä ehdottomasti puu- tai muovilastaa tai pannu on nopeesti pilalla.Letut paistetaan melko kuumalla pannulla niin että jo äänestä kuulee että jotain on tekeillä ja voita/margariinia(n. rkl) lisätään joka letun jälkeen.Pannun lämpöä voi säädellä paistamisen aikana.
Kyllä lähtee!
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Parhaat letut tulevat luonnollisesti juusto- eli ternimaidosta (tai vielä tarkemmin sanottuna ns. lettumaidosta joka on jo hieman laihempaa kuin varsinainen ternimaito), maidon joukkoon ei tarvitse lisätä kuin jauhoja ja siinä on valmis taikina 1-2 tunnin seisottamisen jälkeen. Itse olen kyllä saanut letut onnistumaan ihan hyvin niin teflon kuin valurautapannussa eikä rasvaakaan kovin paljoa tarvitse. Yleensä satsin pari ensimmäistä menee pieleen mutta sitten alkaa sujua, tuli tuossa kerran kokeiltua teflonpannun kanssa myös letun kääntämistä heittämällä ja kyllähän sekin onnistuu kunhan lettu on vaan hyvin irti pannusta ja riittävän paksu.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
scholl kirjoitti:
Ei pidä paikkansa. Olen nähnyt punaisia maitotölkkejä, missä luki kulutusmaito. Pakkohan sen olla kulutusmaitoa, jos tölkissä lukee niin.
Se oli ennen, nyt on nyt.

Muistatteko muuten Vanhan ajan maidon? Se oli mielestäni hyvää pienenä.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Lawless kirjoitti:
Se oli ennen, nyt on nyt.

Muistatteko muuten Vanhan ajan maidon? Se oli mielestäni hyvää pienenä.

Muistan hyvin, kun kotiin ostettiin maitoa ruskeissa lasipulloissa, taisi olla litran ja kahden litran pulloja. Pulloissa sellainen repäisykorkin tapainen. Olivat siis palautuspulloja ja niitä kuskattiin tyhjänä kauppaan ja toisia täytenä kotiin. Eikä tullut jätettä kuin sen korkin verran.

Sen jälkeen tulivat maitopussit. Piti hankkia sellainen kaadin, johon muovinen muovipussi laitettiin ja pussin nurkasta leikattiin kulma pois. Jotkut tekivät vielä tyhjistä maitopusseista jopa räsymattoja.

Toki näitä ennen on ostettu irtomaitoa omiin astioihin, mutta niitä en ole ollut ostamassa.

Nykyisin tuota pakkausmateriaalia tulee ihan älyttömästi. Meitä on 2 (+ 2x9) hengen talous ja pelkästään pakkausmateriaalia menee roskiin iso jätesäkillinen viikossa.

Lopuksi siis se kysymys: Mitä tehdä pakkausmateriaalin vähentämiseksi?
 

Ambi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mitään ideaa mistä johtuisi aina makuuasentoon käydessä omituinen vatsakramppi? Ei esiinny pystyssä ollessa tai istuessa mutta muutamana päivänä aina iltaisin nukkumaan käydessä ja aamulla herätessä maha "nykii", mitään en tietääkseni ole tehnyt "väärin" että olisin jotain venäyttänyt tms.
 

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
Kuinka tarkka on GPS:koneen tai eritoten Viranomiasverkon VIRVE-puhelimen GPS? Tai siis erityisesti sen nopeusominaisuus. (Näyttää siis millä nopeudella liikutaan.)
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Ambi kirjoitti:
Mitään ideaa mistä johtuisi aina makuuasentoon käydessä omituinen vatsakramppi? Ei esiinny pystyssä ollessa tai istuessa mutta muutamana päivänä aina iltaisin nukkumaan käydessä ja aamulla herätessä maha "nykii", mitään en tietääkseni ole tehnyt "väärin" että olisin jotain venäyttänyt tms.

Olet raskaana ja pikkuapina haluaa ulos.
 

machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Tottenham Hotspurs, Barca
Tällainen tärkeä kysymys tuli puheeksi, eli löytyykö Valion tuotevalikoimasta 3dl:n maitoa vai ei?
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kiitos kaikille jotka vastasivat tuohon mun lettukysymykseen. Sain paljon hyödyllisiä vinkkejä.

Itse kun olin jo monta vuotta miettinyt että joku päivä pitäisi tehdä lettuja. Niiden tekeminen kun on suht halpaa, ne maistuvat hyvältä, ja vaikkakaan niissä ei taida paljoa ravintoarvoa olla, on ne kuitenkin suht ruokaisia ja täyttäviä, ja niiden päälle voi laittaa mitä keksiikään. Kuvittelin että lettujen tekeminen olisi hieman helpompaa, mutta ehkä ensi kerralla onnistun paremmin kun nyt olen hyviä vinkkejä ja yhtä kokemusta rikkaampi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös