Onko joulu joulu ilman lunta?

  • 5 945
  • 65

Onko joulu joulu ilman lunta?

  • Joulu tuntuu ihan samanlaiselta ilman luntakin

    Ääniä: 71 18,6%
  • Jouluna tunnelma ei ole yhtä korkealla ilman lunta

    Ääniä: 310 81,4%

  • Äänestäjiä
    381

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Tällä hetkellä Suomessa vallitsee hyvin syksyinen sää ja jouluakin uhkaa mustuus.

Mutta kuuluuko sinun mielestäsi lumi jouluun? Tuntuuko joulu joululta ilman lunta? Onko sinulla joulufiilistä lumettomuudesta huolimatta? Vai tarvitseeko joulu lunta, että joulu edes tuntuu joululta?

Minun mielestäni tällä hetkellä ei ole yhtään sellaista tunnelmaa, että joulu olisi tulossa, ulkona kun vallitsee hyvinkin syksyinen ilma. Ja ainakin omalla kohdallani jouluna tulisi olla edes jonkin verran lunta, sillä lumen kanssa joulu tuntuu todelliselta. Ilman lunta joulun tunnelmasta puuttuu paljon.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Lapsena lumi kuului ehdottomasti jouluun, muistan kuin 70-luvun alkupuolella jonain jouluna oli muutamaa päivää ennen joulua maa aivan mustana ja sitä oli lapsena kovin huolissaan siitä, että kuinkas se pukki nyt pääsee tuomaan lahjat. Ilo oli sitten lapsena suurimmillaan kun lunta satoi maahan paksu kerros ennen aattoa.

Nyt...

...kun olisi edes sitä joulumieltä olemassa mutta kun ei ole todellisuudessa sitäkään - ainoa hyöty mikä joulusta koittaa on jonkinasteinen rauhoittuminen suklaan syömisen ohella.

vlad.
 

Panzerfaust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Endlösung...für alle Probleme
OK. Nyt voisi olla parempaakin tekemistä, mutta joulu, mitä en erityisen tärkeänä koe, ei ole kunnon joulu ilman lunta. Tämä on lähinnä nostalginen juttu, mutta kyllä mä olen sen verran finski myös perinteiltään, että tumma taivas ja valkeat hanget viimeistään jouluna kuuluvat asiaan.

Eli ilmastonmuutos on kiistatta perseestä ainakin esteettiseltä kannalta.
 

scholl

Jäsen
Ei jouluun kuulu lumi. Toki se on paljon kivempaa, jos on valkoista, mutta yhtä hyvin joulu voi olla kolmenkymmenen asteen kuumuudessa. Se on vain erilainen joulu. Pahin vaihtoehto on melkein se aika usein Etelä-Suomessa oleva joulutunnelma, jossa sataa vettä vaakasuoraan ja Suomenlahdella jyllää kunnon myrsky. Siihen kun lisätään vuodenajalle tyypillinen pimeys niin ei se nyt kovin paljon houkuttele. No siitäkin huolimatta taidan olla tänä vuonna joulun himassa.

Paras joulu on sellainen, jolloin lunta on niin paljon, että voi käydä hiihtämässä. Aina ei niin ole ja ei voi mitään.

edit. äänestysvaihtoehdoista en voi valita kumpaakaan
 

komisario

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ray Bourque, Man Utd
Kyllä jouluun lumi kuuluu. Talvesta en kylläkään pidä yhtään eikä noin muuten haittaa vaikkei lunta tulisikaan. Lapsena oli tietysti kivaa kun oli lunta ja pääsi leikkimään vanhemmiten lumea ajattelee vain ns. pakollisena pahana, kun en harrasti mitään talvilajiakaan. Viimeksi olen kävellyt laudat jalassa intissä.

Niin mielipide oli se, että joulutunnelman luojana lumi on ihan jees.
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Kysymykseen: Vitut on.
Ei todellakaan. En edes muista koska olisi ollut joulu ilman lunta. Ehkä joskus 90-luvun alussa oli samanlaisia kelejä joulun aikaan. Ei sen jälkeen.
SAISI SE LUMI TULLA!
 

mazapp

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Ei se paljon joululta tunnu. Mitä nyt äkkiseltään mieleen tulee niin ei paljon lumettomia jouluja ole vietelty. Monesti kuitenkin on lumen tulo jäänyt myöhään, muttei kertaakaan kokonaan pois.

Lumi lisää ehdottomasti joulun ja talven fiilistä. Joulufiilis nyt on kuitenkin vielä hieman alhaalla, ei ne vaan enää nappaa samanlailla kuin pienempänä.
 

Leba95

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lännen Kiekko, West Hockey
Oppositio ilmoittautuu! Miksikään ääri-"mustaa joulua -mieheksi" en kuitenkaan tunnustaudu, sillä toki valkoinen maa parantaa Joulun tunnelmaa. Itselleni kuitenkin tärkeintä Joulussa on yhteinen, rauhallinen ajanvietto läheisten kanssa Joulusaunoineen ja -aterioineen.
 

Haapamies

Jäsen
Suosikkijoukkue
JyP Ja Suolahden Urho
Kyllähän jouluna lunta sais olla ja olis parempi joulu fiilis jos olis mutta pakko menn' näin kun ei ole niin ei tule
 

jesse72

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, MP, E. Frankfurt, hyvä MJE!
Joulu on perseestä oli lunta tai ei. Ihmiset hössöttää ja panikoi, p-le. Paska juhla, tosin lapsena joulua odotti jo syksyllä..joulut mummolassa oli kivoja. Viimeiset 15 vuotta joulu on vaan vituttanut, tähän vaikuttanee myös lähes 10 vuoden työskentely kaupassa..

Lunta tai ei joulu ei voisi vähempää kiinnostaa..
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Eihän se nyt itselle lopultakaan niin väliksi ole onko lunta vai ei, mutta lapset tykkää!
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Muistaakseni länsirannikolla vuonna 2002 oli myös lumeton joulu. Voi heittää plus/miinus 2 vuotta..?
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei mua kiinnosta mikään lumitilanne. Tai sen verran kiinnostaa, että toivottavasti ei tule paljoa lunta tai varsinkaan loskaa, että olisi helpompi kävellä ja liikkua muutenkin ilman että kengät ja lahkeet kastuu.

Siis ehkä joskus penskana ollessa oli kivaa kun oli lunta. Silloin varmaan tuli peuhattuakin lumessa, tai ainakin laskettua mäkeä stigalla. Mut en mä täksi jouluksi ole suunnitellut mitään tekemistä lumihankeen. Ei lumen näkeminen miellytä mitenkään erityisesti mun silmää, eikä se ajatuskaan anna mitään kiksejä.

Mä siis äänestin kohtaa "Joulu tuntuu ihan samanlaiselta ilman luntakin", vaikkakin joulu ilman lunta sopisi minulle paremmin. Sellainen kohta puuttui kokonaan listasta. Mä kyllä tiedän että mä kuulun tämän ajatuksen kanssa vähemmistöön.
 

Grome

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllähän Suomessa on tottunut, että jouluna on lunta, että sikäli se vähän laskee fiiliksiä. Mutta siihen täytyy vaan tottua, koska tätä se alkaa olemaan jatkossakin.

Toisaalta pääseepähän aika monissa asioissa helpommalla, kun ulkona komeilee +7.
 

Cmprs

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, HIFK
Lumettomuus vielä joulun aikoihin laskee todella pahasti fiiliksiä. Monet urheiluharrastukset, kuten hiihdot laskettelut ym. jää joululomalla tällaisella säällä täysin odottamaan oikeaa talvea. Myös yleisesti ulkona näyttää paljon harmaammalta ja piemeämmältä ilman lunta ja joulun iloinen fiilis jää helposti tulematta.

Jos ei luminen talvi ja joulu nappaa, ainahan voi muuttaa/matkustaa etelään. Suomessa jouluun kuuluu ehdottomasti lumi.
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin nyt tuntuu hyvin oudolta aloittaa joululoma, kun ulkona on yli 5 astetta plussaa ja vettä tulee kaatamalla. En sitten vielä tiedä, vaikuttaako lumettomuus hirveästi aaton tunnelmaan, koska silloinhan pääosassa ovat hyvä ruoka tuoksuineen ja rakkaat perheenjäsenet.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Lumi vituttaa.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Pete2004 kirjoitti:
Ei mua kiinnosta mikään lumitilanne. Tai sen verran kiinnostaa, että toivottavasti ei tule paljoa lunta tai varsinkaan loskaa, että olisi helpompi kävellä ja liikkua muutenkin ilman että kengät ja lahkeet kastuu.

Niin siis tässä arsekelissähään ei kengät ja vaatteet kastu ollenkaan.

Kyllä koko talveen kuuluu Suomessa lumi ja varsinkin Jouluun.

Hyvää Joulunodotusta arsekelistä huolimatta kaikille jatkoaikalaisille.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
BitterX kirjoitti:
Niin siis tässä arsekelissähään ei kengät ja vaatteet kastu ollenkaan.
Lumessa jos vähänkin kävelee niin farkkujen lahkeet on monesti niin märkiä, että kotiin tullessa pitää usein vaihtaa toiset housut. Kengätkin on ihan kurassa ja paskassa. Ja eteisen mattokin kokoajan märkänä. Mä en oikein lumesta tykkää. Mitään hyviä puolia en siitä keksi, mutta paljonkin huonoja.

Monesti syksyisin ja talvisin saa kuulla ihmisten olevan jotenkin masentuneita pimeästä ja kylmästä tms. Mua ainakin vituttaisi sekin jos joutuisin joka aamu lunta kolaamaan.

Siis, kyllä mä talvesta kuitenkin tykkään, mutta en oikein lumesta tai varsinkaan loskasta, minä lumi täällä hesassa usein on. Syksy on mulle kuitenkin mieluisin vuodenaika, ja mä tykkään kovasti varsinkin tästä nyt olevasta ilmasta (noin +7). Pimeys on mun juttu.

Kesällähän aurinko paistaa niin kirkkaasti että silmät väsyy siitä kun ulkona joutuu niitä siristelemään. Mun ihokaan ei meinaa kestää aurinkoa. Kaiken huippuna joskus on niin kuumaa ettei ulkona jaksa tehdä mitään. Lisäksi silmät ja nenä vuotaa kokoajan mistälie allergioista johtuen. Kaikilla ei tietenkään ole tälläisiä ongelmia. Mutta nyt tällä hetkellä tuolla ulkona on paljon helpompi hengittää raikasta ilmaa, ja silmätkin lepää kun ei tarvitse kulkea johannes virolainen tyyliin. Talvella tosin voi valkoinen lumihankikin häikäistä joskus auringonpaisteessa silmiä liikaa.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Pete2004 kirjoitti:
Kesällähän aurinko paistaa niin kirkkaasti että silmät väsyy siitä kun ulkona joutuu niitä siristelemään.

Tähän ongelmaan auttaa se, että ostaa kunnolliset aurinkolasit.

vlad.
 

Tep

Jäsen
Eihän se joulu ainakaan omalla kohdalla tunnu niin paljoa joululta ilman lunta. Tosin, oli viime jouluna sellainen vitutus ja "joulufiilittömyys" vaikka lunta olikin, taitaa ikä jo painaa.. :p
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Miltä mahtaakaan edes jouluvalot ulkona aattona näyttää ilman lunta? Näyttävätkö yhtä hienoilta kuin lumen kanssa?

Tänä vuonna ilman lunta jää myös erilaiset lumilyhdyt sun muut lumi- ja jäätaideteokset tekemättä, jos sitä lunta ei vain tule, eikä sitä pakkasta. Itse en ainakaan ala pitämään ämpäreitä sentään pakastimessa.

Ja miten onkaan lumiukkojen laita? Saati hiihtokeskukset, jotka luultavammin tekevät kovia tappioita tänä "talvena".
 
Suosikkijoukkue
Lukko. Koiramäki, juhlamokka, lokapalvelu eerola.
Mitäs se lumi vaikuttaa siihen jouluun? Joulu on kalenterin mukaan joulu ja ei siitä miksikään muutu. Lumi ei sitä joulua tuo.
Lumi on vaan tähän vuodenaikaan nähden hyvin yleinen ilmiö Suomessa, mutta hieman poikkeuksellisesti sitä ei nyt ole. Omaan joulumieleeni ei lumi vaikuta. Sitä joko on, tai sitten ei. Onhan juhannuskin aina juhannus, satoi tai paistoi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös